abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 mei 2009 @ 14:06:42 #151
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69086074
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 14:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

[..]

Dus de SP kan je ook op één lijn stellen met de massamoordregieme van Stalin, Mao, Pol Pot, etc etc?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 16 mei 2009 @ 14:11:41 #152
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69086189
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 13:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Panda?
Panda is een symbool van China, dus maoistische bijsmaak.
quote:
Aardvark?
Onrein, anti-islam / anti-joods dus

etc
etc
etc
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 16 mei 2009 @ 14:16:04 #153
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_69086277
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 14:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dus de SP kan je ook op één lijn stellen met de massamoordregieme van Stalin, Mao, Pol Pot, etc etc?
Zucht. Ja hoor, voor jou wel. Begrijpend lezen is nooit je forte geweest, he?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 16 mei 2009 @ 14:20:02 #154
45206 Pietverdriet
pi_69086354
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 14:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Zucht. Ja hoor, voor jou wel. Begrijpend lezen is nooit je forte geweest, he?
LOL
Sure.
Ik vind het uitermate grappig dat mensen die de PVV zo afstotend vinden en vooroordelen verwijten zelf hier barsten van de vooroordelen, ongefundeerde gedachten en schuldig door associatie oordelen.
pi_69086395
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 13:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Panda? Ocelot? Aardvark? Tienvingerige Luiaard? Chimpansee? Kapucijnaapje? Vale Gier? Giraf? Zebra? Koalabeertje? Guppie?

Het is één ding om dat soort dingen te roepen, het is wat anders om als Nederlandse politieke beweging een logo te kiezen wat in de recente Nederlandse geschiedenis een dergelijke negatieve bijklank heeft. Drie minuten onderzoek had dat voorkomen. En Geert is niet dom, dus het lijkt me onwaarschijnlijk, dat de PVV dat onderzoek van 3 minuten niet heeft gedaan. Ergo: De conclusie kan alleen maar zijn dat men bewust een meeuw heeft gebruikt en dat de link dus wel degelijk gelegd kan worden.

Geertje is niet dom, dus ik zou op die grond al stellen dat hij niet bewust voor een gelijkenis met de NSB heeft gekozen (bedenk: dat is niet in het partijbelang).
pi_69086479
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 14:22 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Geertje is niet dom, dus ik zou op die grond al stellen dat hij niet bewust voor een gelijkenis met de NSB heeft gekozen (bedenk: dat is niet in het partijbelang).
Juist wel, het zou gertje heel goed uitkomen om als een soort van gematigde NSB gezien te worden op het gebied van kleurlingen. Alleen is hij natuurlijk helemaal niet gematigd maar gewoon een regelrechtige bedreiging voor de democratie, vrijheid van meningsuiting en mensenrechten in Nederland
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  zaterdag 16 mei 2009 @ 14:28:47 #157
45206 Pietverdriet
pi_69086519
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 14:26 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Juist wel, het zou gertje heel goed uitkomen om als een soort van gematigde NSB gezien te worden op het gebied van kleurlingen. Alleen is hij natuurlijk helemaal niet gematigd maar gewoon een regelrechtige bedreiging voor de democratie, vrijheid van meningsuiting en mensenrechten in Nederland
En een partij die gebaseerd is op een Maoistisch verleden is dat niet?
pi_69086553
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 14:26 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

De NSB was een partij van extreme losers die nooit wat bereikt heeft, op een reputatie van landverraders na. Niemand die helemaal goed is in zijn bolletje gaat daar vrijwillig een vergelijking mee aan.
pi_69086586
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 14:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En een partij die gebaseerd is op een Maoistisch verleden is dat niet?
Hoeft niet persé, kan wel. Maar ik heb het over gertje, dat jij er een links-rechts discussie van wil maken zal me mijn reet roesten en is ook totaal niet relevant in dit topic
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_69086593
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 14:30 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

De NSB was een partij van extreme losers die nooit wat bereikt heeft, op een reputatie van landverraders na. Niemand die helemaal goed is in zijn bolletje gaat daar vrijwillig een vergelijking mee aan.
Past prima bij gertje, die is zeker niet dom maar helemaal goed bij zijn bolletje heb ik hem nooit gevonden.
  zaterdag 16 mei 2009 @ 14:32:31 #161
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69086601
Maar bijvoorbeeld een Nederlandse leeuw was ook weer niet goed geweest want dat staat ook in een NSB symbool.

Ik vind zo'n meeuw nog niet zo gek gekozen want een vliegende vogel staat voor vrijheid en een meeuw associeer je met water en zee, dus met Nederland.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 16 mei 2009 @ 14:34:18 #162
45206 Pietverdriet
pi_69086643
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 14:31 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Hoeft niet persé, kan wel. Maar ik heb het over gertje, dat jij er een links-rechts discussie van wil maken zal me mijn reet roesten en is ook totaal niet relevant in dit topic
Je begrijpt er de ballen niet van, je beschuldigd de PVV van alles wat fout is omdat er een meeuw in het logo staat en omdat ze een andere visie hebben op de maatschappelijke problemen dan jij (of ik) .
pi_69086670
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 14:32 schreef SeLang het volgende:
Maar bijvoorbeeld een Nederlandse leeuw was ook weer niet goed geweest want dat staat ook in een NSB symbool.

Ik vind zo'n meeuw nog niet zo gek gekozen want een vliegende vogel staat voor vrijheid en een meeuw associeer je met water en zee, dus met Nederland.
Precies, ik zou er verder ook niks achter gezocht hebben als de PVV er verder geen commentaar op wil leveren en daar blijkbaar zelfs "intern overleg" voor nodig is. Blijkbaar willen ze toch iets van dat ultra-nationalisme uitstralen maar het toch ook weer niet benadrukken. Nu vullen de mensen het zelf in. De naïevelingen zullen voor jouw uitleg gaan, de echte rascisten zien er het ultra-nationalisme in. Winst voor gertje op alle fronten.

Nee, gert is zeker niet het domste jongetje van de klas
pi_69086732
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 14:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je begrijpt er de ballen niet van, je beschuldigd de PVV van alles wat fout is omdat er een meeuw in het logo staat en omdat ze een andere visie hebben op de maatschappelijke problemen dan jij (of ik) .
[offtopic]]Je maakt wel erg veel d/t fouten de laatste tijd piet. [/offtopic]

Mijn mening over de PVV is al laaaaaaaaaaaaang gevormd voordat ik hun logo ooit gezien heb (dat zie ik vandaag voor de eerste keer). Je aanname is dus niet correct
  zaterdag 16 mei 2009 @ 14:42:15 #165
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69086821
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 14:35 schreef Grrrrrrrr het volgende:
de echte rascisten zien er het ultra-nationalisme in. Winst voor gertje op alle fronten.
Wat je ook kiest, extremisten zien er altijd wel iets in.

SP rood = Stalin, Mao, Rode Khmer, etc
Groenlinks groen = groen is de kleur van de Islam, Hezbollah, etc
etc
Mijn reisverslagen
pi_69086860
quote:

Ik ben het helemaal met je eens, maar de analogie is toch op zijn minst ongelukkig te noemen. Wilders heeft toch al een omstreden gedachtegoed, het zou verstandiger zijn geweest als hij de schijn zou vermijden.

Ik denk niet dat Wilders een NSB-sympathisant is, hoewel ik de vergelijking wel enigzins begrijp, en hij tot op zekere hoogte ook wel opgaat denk ik.
  zaterdag 16 mei 2009 @ 14:48:05 #167
66444 Lord_Vetinari
pi_69086959
quote:

De NSB gebruikte een al eeuwen gebruikt nationaal symbool van Nederland voor eigen gebruik. De leeuw was er dus eerder en werd door de NSB misbruikt om haar nationalistische grondslag te benadrukken, net als Rita met de vlag in haar TON propaganda. De meeuw, daarentegen, werd door de NSB als origineel symbool gebruikt om haar ideeën uit te dragen. Om dan als Nederlandse politieke beweging 70 jaar later hetzelfde symbool te gaan gebruiken (en jezelf ook een beweging te noemen ) geeft, al dan niet bewust, een bepaald signaal af. Plus het feit, dat wanneer je erop gewezen wordt, je woordvoerder er geen ractie op wil geven maar verwijst naar 'intern overleg' geeft dan te denken. Ik krijg dan zo'n beeld van: "Weet je wat, we gebruiken het gewoon. De mensen zijn toch te dom om het te zien, alleen onze aanhangers zullen het begrijpen."
"Oh kut, iemand anders heeft het ook door en we hebben geen excuus. Zeg maar dat we eerst even intern moeten overleggen."
pi_69087016
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 14:43 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens, maar de analogie is toch op zijn minst ongelukkig te noemen. Wilders heeft toch al een omstreden gedachtegoed, het zou verstandiger zijn geweest als hij de schijn zou vermijden.

Ik denk niet dat Wilders een NSB-sympathisant is, hoewel ik de vergelijking wel enigzins begrijp, en hij tot op zekere hoogte ook wel opgaat denk ik.
Sinds wanneer dragen NSB'ers keppeltjes op hun hoofd?

pi_69087077
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 14:51 schreef Vitale het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Tja, jodendom of islam, dat maakt niet zo veel uit. Als je kijkt naar het type gedachtegoed zijn de twee partijen (bewegingen, zo je wil) niet zo heel verschillend denk ik. Als ik wat meer tijd heb zal ik me er eens in verdiepen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2009 14:55:21 ]
pi_69087121
Er zijn trouwens ook grote verschillen, voor de goede orde.
  zaterdag 16 mei 2009 @ 15:44:24 #171
66444 Lord_Vetinari
pi_69088147
quote:

[..]

[ afbeelding ]
quote:
Het door Mussert geschreven Program was grotendeels een vertaling van dat van Hitlers NSDAP, maar rassenleer en antisemitisme ontbraken er vooralsnog in. Joden konden lid van de NSB worden en waren dat ook, in verarmde plaatsen waren zij soms zelfs mede-oprichters — pas na het begin van de Tweede Wereldoorlog en de Operatie Barbarossa werd aan volle joden en halfjoden officieel elke toegang tot de NSB en haar activiteiten verboden.
  zaterdag 16 mei 2009 @ 16:40:41 #172
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69089612
Hoeveel mensen hebben eigenlijk hun NSB lidmaatschap opgezegd na de Duitse inval?

NSB-ers zijn tijdens en na de oorlog natuurlijk aangemerkt als collaborateuren, maar welk percentage was eigenlijk pro Duits voor de oorlog? Zonder de kennis van wat later is gebeurd (en van wat toen al gebeurde maar pas later algemeen bekend werd) was het niet zo moeilijk om een zekere bewondering te hebben voor een aantal dingen die het Nazi regime bereikte in de jaren '30. (verbeterende economie, minder herstelbetalingen aan Frankrijk, orde ipv anarchie, etc).

De NSB was toch vooral een Nederlandse nationalistische partij, die o.a. tegen dat kanaal naar Antwerpen was, vanwege de concurrentie met Rotterdam. etc. Geen wonder dat dat aansprak bij arbeiders etc.

Btw: het is bekend dat o.a. ook Joop de Uyl bewondering had voor wat er in Duitsland gebeurde. Ik ben geen fan van den Uyl maar ik geloof niet dat hij expres heeft weggekeken. Ow, en ik vergeet Churchill nog.
Mijn reisverslagen
pi_69089706
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Het maakt niet zoveel uit dat een partij die een bepaalde groep uit de samenleving discrimineert een andere groep omarmt.
Als er maar gediscrimineerd kan worden. Het is net zo iets als een alcoholist die zich te goed doet aan jenever en whiskey, trots is op het feit dat hij geen cognac drinkt.

Maar pas op: straks zijn de moslims weg en wie zijn dan aan de beurt?

Er is een gedicht van Martin Niemöller dat duidelijkheid geeft:

Toen de nazi’s de communisten arresteerden heb ik gezwegen;
Ik was immers geen communist.
Toen ze de sociaaldemocraten gevangen zetten heb ik gezwegen;
Ik was immers geen sociaaldemocraat.
Toen ze de syndicalisten kwamen halen heb ik gezwegen;
Ik was immers geen syndicalist.
Toen ze de Joden opsloten heb ik gezwegen;
Ik was immers geen Jood.
Toen ze de katholieken arresteerden heb ik gezwegen;
Ik was immers geen katholiek.
Toen ze mij kwamen halen
...was er niemand meer die nog kon protesteren.

Je zou het gedicht naar 2009 kunnen verplaatsen en de eerste twee regels luiden:ui

Toen de PVV de moslims uitzetten heb ik gezwegen;
Ik was immers geen moslim.

Hoe de rest gaat weet ik nog niet...
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zaterdag 16 mei 2009 @ 16:50:09 #174
66444 Lord_Vetinari
pi_69089922
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 16:40 schreef SeLang het volgende:
Btw: het is bekend dat o.a. ook Joop de Uyl bewondering had voor wat er in Duitsland gebeurde.
Den Uyl was van 1919. Ten tijde van de opkomst van Hitler was hij tussen de 8 en 14(!). Op die leeftijd heb je nog weinig politiek inzicht en zie je veel oppervlakkigheid. Om dat nu als excuus te gaan gebruiken voor de PVV die op de NSB lijkt, vind ik een ietsjepietsje ver gezocht.
quote:
Ik ben geen fan van den Uyl maar ik geloof niet dat hij expres heeft weggekeken. Ow, en ik vergeet Churchill nog.
Churchill? Misschien eens een biografietje lezen? Churchill was allerminst een bewonderaar van nazi-Duitsland (en dan druk ik me zacht uit). Churchill was voorstander van een sterk regime, maar dan wel op een humanere grondslag dan in Duitsland bestond. De Hertog van Windsor daarentegen....
  zaterdag 16 mei 2009 @ 17:03:41 #175
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69090261
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 16:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Den Uyl was van 1919. Ten tijde van de opkomst van Hitler was hij tussen de 8 en 14(!). Op die leeftijd heb je nog weinig politiek inzicht en zie je veel oppervlakkigheid. Om dat nu als excuus te gaan gebruiken voor de PVV die op de NSB lijkt, vind ik een ietsjepietsje ver gezocht.
Nee ik heb het over eind jaren '30. Was laatst nog een programma over op TV.
quote:
Churchill? Misschien eens een biografietje lezen? Churchill was allerminst een bewonderaar van nazi-Duitsland (en dan druk ik me zacht uit). Churchill was voorstander van een sterk regime, maar dan wel op een humanere grondslag dan in Duitsland bestond. De Hertog van Windsor daarentegen....
Churchill is in de loop van de jaren '30 180 graden gedraaid en was inderdaad fel tegen de apeacement politiek. Maar helemaal in het begin was hij wel degelijk een bewonderaar.
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')