Waarom zou je dan überhaupt nog namen naar buiten brengen, en niet gewoon op de tennis of voetbale methode over gaan waar nooit iemand positief is? Want ook die minder populaire figuren brengen het imago van het wielrennen nog ontzettend veel schade toe.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 20:21 schreef FredWielergek het volgende:
Ik heb evn zitten te denken. Stel dat het waar is wat Kohl zegt, dat de top 10 inderdaad allemaal gebruikt.
De Tour zou dan ongeloofwaardig zijn en zal minder opbrengsten krijgen, als de televisiemaatschappijen, sponsors, publiek wegblijven. De ASO zal alles proberen tegen te houden dat het inderdaad zo is en laat door samenwerking met de dopingbureau slechts enkele namen pakken, meestal wat schimmige, niet populaiere jongens (DSchumacher, Ricco, Kohl enz).
Of ga ik te ver met deze gedachten?
Ik ben nog steeds niet bereid Kohl volledig te geloven. Van bijna alle betrapten de laatste tijd kon je het zien aankomen. Daarom dat ik nooit meega met al die blaters die weer komen mekkeren dat iedereen gebruikt als er iemand betrapt wordt.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 20:21 schreef FredWielergek het volgende:
Ik heb evn zitten te denken. Stel dat het waar is wat Kohl zegt, dat de top 10 inderdaad allemaal gebruikt.
De Tour zou dan ongeloofwaardig zijn en zal minder opbrengsten krijgen, als de televisiemaatschappijen, sponsors, publiek wegblijven. De ASO zal alles proberen tegen te houden dat het inderdaad zo is en laat door samenwerking met de dopingbureau slechts enkele namen pakken, meestal wat schimmige, niet populaiere jongens (DSchumacher, Ricco, Kohl enz).
Of ga ik te ver met deze gedachten?
Zodra er ook mensne uit de top 20 van het tenissen worden gepakt, en van de grote champions league teams, zal ik geloven dat ze daar serieus controleren.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 20:25 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Waarom zou je dan überhaupt nog namen naar buiten brengen, en niet gewoon op de tennis of voetbale methode over gaan waar nooit iemand positief is?
Tja dat zegt Schumacher volgens mij ook nog steedsquote:Op dinsdag 9 juni 2009 23:02 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Er zijn nog zekerheden in't leven :
Colom: "Ik heb nooit doping gebruikt"
In een eerste reactie ontkent Antonio Colom alles. "Ik ontken met klem dat ik ooit epo of een ander dopingproduct heb gebruikt", zegt hij.
"Mijn advocaten werken hard aan mijn verdediging. Ik heb om te beginnen al meteen een tegenexpertise aangevraagd." De renner stelt zich vragen bij de geldigheid van de test.
Denk wel dat er een verschil is tussen een partij tennis en drie weken berg op berg af rijden. Bloeddoping zal niet echt nuttig zijn voor 3 sets lijkt me. Misschien spierversterkers in het algemeen, maar die zijn vrij goed opspoorbaar. EPO lijkt me ook niet echt zinnig. Weet niet of daar veel winst te halen valt. De inspanningsvorm verschilt wel erg veel van wielrennen of een 100 meter sprint.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 21:59 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Zodra er ook mensne uit de top 20 van het tenissen worden gepakt, en van de grote champions league teams, zal ik geloven dat ze daar serieus controleren.
Tuurlijk is het zinvol bij tennis. Er zijn genoeg wedstrijden die lang duren en waar dan uiteindelijk de conditie de uitslag meebepaalt. Door vermoeidheid wordt je coördinatie slechter. Daarbij geldt voor tennis dat als je meer effectiviteit uit je duurtrainingen kunt halen, je meer tijd overhoudt voor de technische training op de baan (lijkt mij tenminste).quote:Op woensdag 10 juni 2009 09:55 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Denk wel dat er een verschil is tussen een partij tennis en drie weken berg op berg af rijden. Bloeddoping zal niet echt nuttig zijn voor 3 sets lijkt me. Misschien spierversterkers in het algemeen, maar die zijn vrij goed opspoorbaar. EPO lijkt me ook niet echt zinnig. Weet niet of daar veel winst te halen valt. De inspanningsvorm verschilt wel erg veel van wielrennen of een 100 meter sprint.
Ach, het is iig weer iets anders dan Mama die verkeerde medicijnen voorschrijft.quote:As is the wont of many athletes who find themselves facing a ban due to a positive control, Colom claimed that protocols relating to the collection and handling of the urine sample may be questionable. He and his legal counsel have therefore requested "all documents relating to the analysis of the A sample to verify that the process was successful and there has been no alteration of the sample."
Colom added, "The reason for the doubts generated by this analysis are not unfounded; after this year's Tour of Algarve I received a threatening call from a 'hidden' phone number saying that I was positive. This call was repeated after my performance in Paris-Nice."
Een beetje tenniser speelt tijdens het seizoen meerdere potjes per week, waaronder ook 5 setters. Ik zie daar wel winst te halen voor een speler met zaken als EPO.quote:Op woensdag 10 juni 2009 09:55 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Denk wel dat er een verschil is tussen een partij tennis en drie weken berg op berg af rijden. Bloeddoping zal niet echt nuttig zijn voor 3 sets lijkt me.
Inderdaad, met een betere conditie blijf je aan het eind van een wedstrijd fitter waardoor je betere ballen kan slaan. Als je vermoeid bent zijn je coördinatie, kracht etc.. toch minder.quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:58 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Een beetje tenniser speelt tijdens het seizoen meerdere potjes per week, waaronder ook 5 setters. Ik zie daar wel winst te halen voor een speler met zaken als EPO.
Ik heb de documenten niet op deze pc staan, maar ik weet bijna zeker dat AC op een lijst stond met verder alleen Liberty Seguros renners, een ploeg waar Colom nooit gereden heeft. Overigens, Contador had ten tijde van de Fuentes zaak al etappes gewonnen in Romandië, Zwitserland en Baskeland, en in veel kleine rondes al uitstekende klassementen gereden, Bernie Kohl was op die leeftijd al 4 jaar aan de dope.quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:31 schreef Ericr het volgende:
En weer zo'n renner waar je het nooooiit van verwacht had. De AC van het lijstje van Fuentes is daarbij ook gevonden, dat die AC voor Alberto Contador stond was toch al een kleine kans. Of Contador moet bij Fuentes al vanaf de junioren behandeld zijn.
Nee, dat was een andere lijst. Dit zijn de enige referenties aan AC en Contador die ik kan vinden:quote:Op woensdag 10 juni 2009 14:33 schreef Ericr het volgende:
Stond Valv Piti ook niet op die lijst? Colom en Valverde reden bij Caisse d'Epargne - Illes Balears in die tijd. In 2005 dan nog zonder Caisse d'Epargne er voor.
Dat hij geen deuk in een pak boter reed zegt niet zoveel natuurlijik, er stonden wel meer renners op die lijst die amper resultaten boekten.
ja, Telegraaf-artikel. Stond ook elders maar kon het zo snel alleen daar vindenquote:Schulz bekent dopingverleden Van onze Telesportredactie
PAPENDAL - Joachim Schulz, bondscoach van de atletiekunie voor de meerkampnummers én tevens persoonlijk coach van Eugene Martineau, heeft toegegeven in het verleden doping aan atleten te hebben verstrekt. Dat deed hij in de jaren tachtig in de voormalige DDR. "Ik zat opgesloten in een dopingsysteem", aldus de 54-jarige Duitser. Zelf heeft Schulz zich ook schuldig gemaakt aan het gebruik van verboden middelen.
Behalve van Martineau is Schulz ook coach van de Duitse verspringer Sebastiaan Bayer, die in maart de Europese indoortitel veroverde en tevens het Europees record aanscherpte tot 8,71 meter. Zowel Bayer als de atletiekunie werd door Schulz reeds enkele jaren geleden op de hoogte gebracht van zijn dopingverleden. "Joachim is daar tegen ons heel transparant en eerlijk over geweest", vertelt Rien van Haperen, algemeen directeur van de atletiekunie. "Hij heeft ons geïnformeerd dat hij in de DDR-periode met doping te maken heeft gehad en dat hij dat volledig achter zich heeft gelaten. We hebben daarna ook nooit enige aanleiding gehad om te veronderstellen dat hij niet aan de goede kant van de streep zou staan. Het is een verhaal uit het verleden en wat ons betreft heeft het geen consequenties voor onze samenwerking met hem. Wel is het vervelend dat dit nu in de publiciteit is gekomen."
Overigens was Schulz, die op projectbasis voor de atletiekunie werkt, vorig jaar aanwezig tijdens de Olympische Spelen in Peking, vooral als begeleider van Martineau. Als hij daar namens de Duitse bond actief zou zijn geweest, had hij een antidopingverklaring moeten tekenen, waarin onder andere staat dat hij een dopingvrij verleden heeft. "Ik zou zo'n verklaring nooit getekend hebben", stelt Schulz.
Inderdaadquote:Op woensdag 10 juni 2009 16:14 schreef thettes het volgende:
Als oud ddr coach is dit geloofwaardiger dan glashard ontkennen lijkt me. Eerlijk, en ik zie nu geen problemen.
Gelukkig bestond doping nog niet in de jaren '80.quote:Greg LeMond: 'In 2009 geen dopingvrije Tourwinnaar'
Greg LeMond (foto) heeft weer eens van zich laten horen. De oud-Tourwinnaar (1986, 1989 en 1990) is van mening dat er dit jaar in de Tour de France geen 'schone' eindwinnaar komt. 'Deze zomer komt er geen winnaar die niet gesnoept heeft van de verboden middelen,' zo valt te lezen in de Volkskrant.
'Het is in mijn ogen wel mogelijk om de Tour zonder verboden middelen rijden,' vervolgt LeMond. 'Je gaat van start en drie weken later finish je in Parijs.' Op de vraag of een Tour zonder doping wel leuk is, zegt de Amerikaan: 'Het zou de koers ten goede komen. Er zal in een dopingvrije Tour langzamer gereden worden. Maar de ronde wordt wel een stuk aantrekkelijker. De verschillen zullen groter zijn en je zult weer renners naar adem zien happen in de bergen.'
'Ik herken 'mijn' sport niet meer,' vertelt de oud-wereldkampioen verder. 'Ik had in mijn tijd al moeite om mijn bidon vast te pakken. Nu zie ik de renners in hun microfoons praten. Het is gewoon surrealistisch. Ik ga dit jaar niet kijken naar de Tour. Ik heb afscheid genomen van deze sport.'
Jaren 70 en 80 heeft het hoogste aantal renners die voortijdig aan hun einde kwamen. Lemond speelt gewoon de vermoorde onschuld. Dat ze geen EPO hadden betekent nog niet dat de sport toen niet vergeven was van de doping, misschien nog wel erger dan nu zelfs. Toen kwam je er toch vrij makkelijk mee weg, tijdstrafje en je kon gewoon de Tour uitrijden.quote:Op woensdag 10 juni 2009 22:14 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Gelukkig bestond doping nog niet in de jaren '80.
Denk wel dat er een niet onbelangrijk verschil in zit dat je van de spullen van tegenwoordig écht harder gaat rijden, terwijl het spul van vroeger vooral psychisch werkte.quote:Op woensdag 10 juni 2009 23:17 schreef Ericr het volgende:
[..]
Jaren 70 en 80 heeft het hoogste aantal renners die voortijdig aan hun einde kwamen. Lemond speelt gewoon de vermoorde onschuld. Dat ze geen EPO hadden betekent nog niet dat de sport toen niet vergeven was van de doping, misschien nog wel erger dan nu zelfs. Toen kwam je er toch vrij makkelijk mee weg, tijdstrafje en je kon gewoon de Tour uitrijden.
Nu moet ik wel zeggen dat ik LeMond als een van de weinige renners zie waarvan ik echt denk dat hij altijd "schoon" heeft gereden.quote:Op woensdag 10 juni 2009 22:14 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Gelukkig bestond doping nog niet in de jaren '80.
De laatste 'niet-EPO' winnaar in de Tour is volgens Jef D'Hont trouwens Miguel Indurain ...quote:Op woensdag 10 juni 2009 23:20 schreef Dpadnul het volgende:
[..]
Nu moet ik wel zeggen dat ik LeMond als een van de weinige renners zie waarvan ik echt denk dat hij altijd "schoon" heeft gereden.
LeMond heeft zelf de opkomst van de EPO-generatie ook meegemaakt, dus ik kan hem wel begrijpen met zijn reacties. Het hele wielrennen is totaal verandert in korte tijd, en niet alleen op het gebied van techniek
quote:Polsstokspringer Kevin Rans betrapt op dopinggebruik
Polsstokspringer Kevin Rans heeft in maart op het Europees Kampioenschap indoor in Turijn (6-8 maart) positief getest op corticosteroïden. De 26-jarige Rans zal zich op 29 juni voor het Vlaams Dopingtribunaal moeten verantwoorden. Hij riskeert een schorsing. Of Rans kan deelnemen aan het WK atletiek in Berlijn (15-23 augustus), is nog onduidelijk.
"Verrast"
"Ik was verrast toen ik dit bericht kreeg", zegt Rans. "Heel wat mensen vroegen: heb je je attest vergeten te vragen? Maar er valt niets te vragen, omdat ik het middel niet heb genomen. Raar", vindt Rans, die zich op het EK in Turijn niet voor de finale wist te plaatsen.
Hoe verklaart hij dan de positieve test? "Dat zijn we nu aan het uitzoeken", verduidelijkt Rans.
"Besmet product"
"Mogelijk is er een besmetting (een vervuild toegelaten product, nvdr). Ik ben drie keer gecontroleerd in elf dagen: er was zowel een negatieve als een positieve test. Dat klopt niet. Dit moet zo snel mogelijk worden uitgeklaard. Ik blijf in elk geval verder trainen en laat me hierdoor niet afleiden", klinkt het.
Ontstekingsremmers
Corticoïden zijn eigenlijk ontstekingsremmers. Tijdens de competitie worden ze toch als doping beschouwd, omdat ze als bijwerking een euforisch gevoel kunnen oproepen - en wie euforisch is, voelt eventuele vermoeidheid minder. Als een sporter een medisch attest van een dokter kan voorleggen dat hij het ontstekingswerende middel nodig heeft om een blessure te helen, is er geen sprake van doping, zelfs al overschrijdt hij de toegelaten waarde.
Primeur Vlaams dopingtribunaal
De positieve controle van Rans is meteen ook een primeur voor het Vlaamse dopingtribunaal. Voor het eerst zal een sporter zich immers moeten komen verantwoorden voor het gezamenlijke disciplinaire orgaan van heel wat sportfederaties. De dopingrechtbank voor sporters werd opgericht naar aanleiding van het decreet dat sportfederaties verplicht om dopingzaken van hun toppers zelf te behandelen. Ze moet een uniforme rechtspraak garanderen en is een gezamenlijk initiatief van 38 sportbonden. De zittingen van het Vlaams Dopingtribunaal vinden in Gent plaats. Mogelijk beroep kan alleen voor het Artitraal Sporttribunaal (TAS) in Lausanne.
Wereldkampioen militairen
Rans, met 5m70 Belgisch recordhouder polsstokspringen, werd gisteren op het WK voor militairen in het Bulgaarse Sofia nog wereldkampioen polsstokspringen. Een dag eerder behaalde hij samen met Adrien Deghelt, Damien Broothaerts en Denis Goossens nog brons op de 4x100m. (belga/vsv)
hln.be
Ladingen anabole steroiden die toen gebruikt werden hebben toch zeker wel een fysiek effect. Niet voor niks zaten ze in de tijd van Lemond regelmatig aan de maskeringmiddelen voor anabole steroiden. Voor die tijd zijn ook genoeg wielrenners betrapt op spierversterkende middelen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 23:20 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Denk wel dat er een niet onbelangrijk verschil in zit dat je van de spullen van tegenwoordig écht harder gaat rijden, terwijl het spul van vroeger vooral psychisch werkte.
tuurlijk hadden die ook effect , maar Jef D'Hont drukt het in zijn boek nog mooi uit , met zijn 'bidon' (een klassieke dopingcoctail) kon je van een 2pk'tje een 'deftige auto' maken , maar met EPO maak je er een F1 van ...'quote:Op vrijdag 12 juni 2009 12:44 schreef Ericr het volgende:
[..]
Ladingen anabole steroiden die toen gebruikt werden hebben toch zeker wel een fysiek effect. Niet voor niks zaten ze in de tijd van Lemond regelmatig aan de maskeringmiddelen voor anabole steroiden. Voor die tijd zijn ook genoeg wielrenners betrapt op spierversterkende middelen.
Dat zijn er aardig wat, benieuwd of er grote namen bij zitten en of die dan ook echt niet meegaan naar de tour..quote:'Vijftig renners hebben verdachte bloedwaarden'
Er rijden momenteel 50 renners in het peloton die kampen met verdachte bloedwaarden. Dat vertelde UCI-voorzitter Pat McQuaid na afloop van de slotetappe van de Dauphiné Libéré aan L'Equipe. Volgens het biologisch paspoort van de UCI hebben de renners abnormale waarden wat kan duiden op het gebruik van doping.
De eerste ploegen en renners worden deze week geïnformeerd. Dit zal de nodige gevolgen hebben voor de samenstellingen van de teams voor de Tour. "Ik kan me niet voorstellen dat er een van deze renners meegaat naar de Tour de France," aldus McQuaid. Volgens de Ier zijn de resultaten waterdicht. "We hebben dit paspoort samengesteld met behulp van experts. We zijn er klaar voor om het in de rechtbank te verdedigen."
Krijg toch liever een mep van een UCI lid dan van kleine kraai! Heb je die armen al eens bekekenquote:Op maandag 15 juni 2009 12:39 schreef Ericr het volgende:
de UCI is net zo slagvaardig als Michaela Krajicek
Haha.quote:Op maandag 15 juni 2009 12:39 schreef Ericr het volgende:
Al zouden er 20 overblijven die niet mogen starten in de Tour, een rel lijkt geboren. Maar goed de UCI is net zo slagvaardig als Michaela Krajicek, het zal wel weer met een sisser aflopen.
Erg slordig dit. McQuaid zegt niet dat er 50 renners met verdachte bloedwaarden zijn, maar dat er een groep van 50 is die ze extra gaan viseren. Daaronder onder meer belangrijke klassementsrenners, potentiele etappewinnaars en inderdaad ook renners met verdachte bloedwaarden.quote:Op maandag 15 juni 2009 10:52 schreef ElYefe het volgende:
[..]
Dat zijn er aardig wat, benieuwd of er grote namen bij zitten en of die dan ook echt niet meegaan naar de tour..
Nou, dit is toch vrij duidelijk dacht ik zo:quote:Op maandag 15 juni 2009 13:01 schreef wimderon het volgende:
[..]
Erg slordig dit. McQuaid zegt niet dat er 50 renners met verdachte bloedwaarden zijn, maar dat er een groep van 50 is die ze extra gaan viseren. Daaronder onder meer belangrijke klassementsrenners, potentiele etappewinnaars en inderdaad ook renners met verdachte bloedwaarden.
"We have targeted research on fitty riders" wil niet zeggen dat die 50 ook allemaal afwijkende bloedwaarden hebben.quote:Op maandag 15 juni 2009 13:08 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Nou, dit is toch vrij duidelijk dacht ik zo:
"We [have] targeted research on a fifty riders," said McQuaid, according to L'Equipe. "Federations, teams and riders will gradually be informed in the coming days. I can not imagine that teams [will] bring riders covered on the list to the Tour de France."
Dit lijkt me weinig aan de verbeelding over te laten. De artikelen die spreken over 50 renners met verdachte bloedwaarden hebben hun huiswerk slecht gedaan.quote:Op maandag 15 juni 2009 13:08 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Nou, dit is toch vrij duidelijk dacht ik zo:
"We [have] targeted research on a fifty riders," said McQuaid, according to L'Equipe. "Federations, teams and riders will gradually be informed in the coming days. I can not imagine that teams [will] bring riders covered on the list to the Tour de France."
quote:In a sign that the authorities are not afraid to openly declare war on the biggest stars, around 50 of the near 200-strong bunch will face special targeting from the International Cycling Union (UCI) in the coming weeks - the criteria for which is wide-ranging.
“The criteria for this is on a sporting basis but it also comes from existing knowledge we have from the biological passport,” added UCI chief McQuaid.
“We don’t have 50 suspicious riders - we have some suspicious riders, but that group is composed of all the main players, potential stage winners or contenders for the overall.”
quote:McEwen: "Nog een dopinggeval en Katjoesja stopt" PhotoNews zo 14/06/2009 - 15:10
De revalidatie van Robbie McEwen verloopt beter dan verwacht. "Ik hoop in de criteriums na de Ronde van Frankrijk mijn comeback te maken", zegt de renner aan Sporza. Over zijn team Katjoesja had hij wel minder goed nieuws. "Als er nog een dopinggeval komt, stopt de sponsor."
"Nu rijd ik op mijn hometrainer. Over een dikke week kan ik weer fietsen op de weg. Als alles zo vlot blijft verlopen, zal ik in juli weer kunnen trainen. In het criterium van Aalst (27 juli, red) wil ik graag mijn comeback maken."
"Rondjes draaien is ideaal om terug te keren. Daarna waag ik me aan een rittenkoers of een zware eendagswesdtrijd. Ik wou graag naar de Vuelta, maar mijn ploeg is helaas niet uitgenodigd."
De voorbije weken kwam McEwens ploeg Katjoesja in het nieuws door dopingperikelen. Na de positieve testen van Pfannberger en Colom moesten de renners een formulier ondertekenen.
"Het is de ploeg menens", zegt McEwen. "De sponsors willen een signaal geven. Als er nog een derde renner tegen de lamp loopt, stopt de ploeg ermee. Ik heb niets te verbergen, maar wel wou uitzoeken wat dat formulier betekent."
"Omdat Katjoesja een Zwitserse licentie heeft, heb ik een Zwitserse advocaat gezocht die alles kon uitzoeken. Daarna heb ik het formulier getekend."
En oh je, degene die dit zei, is Belg, dus ga niet op zoek naar in welke Nederlandse krant dit stond.quote:Serieus: vanmorgen las ik in de krant wel dat de lijst van 50 alle toppers bevat niet per se omdat ze verdachte bloedwaarden hebben maar omdat ze topper zijn...
Als dat klopt is dat toch niet erg fair van de UCI.
Dan zouden op die lijst dus mensen staan met verdachte bloedwaarden en mensen die erop staan omdat ze nu eenmaal toppers zijn...ik neem aan dat er waarschijnlijk ook wel een paar toppers op staan met verdachte bloedwaarden...zo maak je dus iedereen verdacht.
Hoezo drama? McQuaid heeft letterlijk gezegd hoe het daadwerkelijk zit.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 18:51 schreef TheArt het volgende:
Even crossposten.
Het lijkt nu zeker dat het geen lijst van 50 verdachten is, maar gewoon een lijst met 50 namen die extra in het oog gehouden worden en niet omdat ze alle 50 verdachte waarden zouden hebben. Het schijnt weer hele slechte communicatie van de UCI te zijn. Nogmaals drama van de UCI.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |