Ik hoop dat jij het met mij eens bent dat men wetten maakt op basis hoe men weet hoe mensen zijn ipv hoe je hoopt dat ze zijn. Wij weten dat mensen aan de onderkant van de samenleving niet altijd de ingangen naar hulp weten te vinden. Tevens weten wij dat de elite niet in staat is zichzelf ethisch te belonen wat door kdijkstra hier is aangetoond. De wetten hieromtrend dusdanig veranderen dat de aannames daarin worden vervangen door de feiten die dus niet hetzelfde zijn als die aannames is in mijn ogen daarom noodzakelijk.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 10:09 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Jij/jullie willen de status quo wijzigen, dus aan jullie om keihard aan te tonen dat dat nodig is.
Allemaal leuk en aardig, maar zou jij wettelijk willen regelen dat mensen elkaar netjes gedag zetten? Dat uitmaken per sms verboden is? Enz.?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 10:33 schreef fajaro het volgende:
Ik hoop dat jij het met mij eens bent dat men wetten maakt op basis hoe men weet hoe mensen zijn ipv hoe je hoopt dat ze zijn. Wij weten dat mensen aan de onderkant van de samenleving niet altijd de ingangen naar hulp weten te vinden. Tevens weten wij dat de elite niet in staat is zichzelf ethisch te belonen wat door kdijkstra hier is aangetoond. De wetten hieromtrend dusdanig veranderen dat de aannames daarin worden vervangen door de feiten die dus niet hetzelfde zijn als die aannames is in mijn ogen daarom noodzakelijk.
Vreemde reply voor iemand die rechten heeft gestudeerd. Natuurlijk maakt de overheid wetten op basis van fatsoenregels. Daarom wordt de samenleving bijvoorbeeld beschermt tegen individuen die in het wilde weg met een pistool gaan schieten. Dat is niet fatsoenlijk namelijk.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 10:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig, maar zou jij wettelijk willen regelen dat mensen elkaar netjes gedag zetten? Dat uitmaken per sms verboden is? Enz.?
Ik denk het niet. Waarom niet? Omdat zoiets duidelijk niet de taak is van de overheid (ook al denkt normen en waarden Balkenende daar wat anders over kennelijk).
Dus je moet eerst kijken of er een taak is voor de overheid. Als het gaat om ethiek, fatosen, enz. dan zeg ik: nee, daar moet de overheid geen wetten voor maken.
Ten aanzien van ingangen naar hulp ligt er wel een taak voor de overheid. Dat moet dus wel goed geregeld worden.
Nee, iemand neerschieten is een aantasting van de rechten van die persoon, en de overheid dient die rechten te garanderen.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 11:21 schreef fajaro het volgende:
[..]
Vreemde reply voor iemand die rechten heeft gestudeerd. Natuurlijk maakt de overheid wetten op basis van fatsoenregels. Daarom wordt de samenleving bijvoorbeeld beschermt tegen individuen die in het wilde weg met een pistool gaan schieten. Dat is niet fatsoenlijk namelijk.
Ik heb het nooit over handenschudden gehad.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 11:27 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Nee, iemand neerschieten is een aantasting van de rechten van die persoon, en de overheid dient die rechten te garanderen.
Iemand een hand moeten geven heeft niets met mensenrechten te maken.
Omdat het geen probleem is, of op z'n hoogst een minimaal probleem. Als er 1 CEO een bonus van 100 miljoen krijgt, rechtvaardigd dat een compleet nieuwe wet om dit extra te belasten? In mijn ogen ten eerste niet omdat het niet de zaken van het publiek en de overheid zijn, en ten tweede omdat het maar 1 persoon is. Dit is hetzelfde als in andere gevallen waar mensen hun vrijheid misbruiken (alhoewel dat in dit geval niet zo is), dan beperken we niet direct de vrijheid van *iedereen*, per wet.quote:
'Ethisch belonen'? Je weet dat dat geen universele betekenis heeft?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 10:33 schreef fajaro het volgende:
[..]
Ik hoop dat jij het met mij eens bent dat men wetten maakt op basis hoe men weet hoe mensen zijn ipv hoe je hoopt dat ze zijn. Wij weten dat mensen aan de onderkant van de samenleving niet altijd de ingangen naar hulp weten te vinden. Tevens weten wij dat de elite niet in staat is zichzelf ethisch te belonen wat door kdijkstra hier is aangetoond. De wetten hieromtrend dusdanig veranderen dat de aannames daarin worden vervangen door de feiten die dus niet hetzelfde zijn als die aannames is in mijn ogen daarom noodzakelijk.
Ik zal het voor je uitspellen:quote:Op dinsdag 12 mei 2009 11:30 schreef fajaro het volgende:
[..]
Ik heb het nooit over handenschudden gehad.
Dat jij het gevoel en de inlevingscapaciteiten mist dat handenschudden toch wat anders is dan dat iemand van noodzakelijk hulp en zorg verstoken blijft.quote:
Als iest meer kwaad doet dan goed -> verbieden.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 11:38 schreef waht het volgende:
'Ethisch belonen'? Je weet dat dat geen universele betekenis heeft?
Vooruit, ik zal het nog explicieter maken:quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:36 schreef fajaro het volgende:
[..]
Dat jij het gevoel en de inlevingscapaciteiten mist dat handenschudden toch wat anders is dan dat iemand van noodzakelijk hulp en zorg verstoken blijft.
Jij vindt met een pistool schieten gewoon "niet fatsoenlijk"? Jij denkt niet dat het feit dat het tot de dood kan leiden wat zwaarder weegt?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 11:21 schreef fajaro het volgende:
Vreemde reply voor iemand die rechten heeft gestudeerd. Natuurlijk maakt de overheid wetten op basis van fatsoenregels. Daarom wordt de samenleving bijvoorbeeld beschermt tegen individuen die in het wilde weg met een pistool gaan schieten. Dat is niet fatsoenlijk namelijk.
Goed, je gooit nu bijvoorbeeld vrijheid van meningsuiting de deur uit. Is dat je bedoeling, of draai je bij zodra je nadenkt over wat je nu eigenlijk voorstelt?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:38 schreef fajaro het volgende:
Als iest meer kwaad doet dan goed -> verbieden.
Zelkde laken een pak. Iemand zomaar vermoorden gaat alle fatsoen te buiten.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:01 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jij vindt met een pistool schieten gewoon "niet fatsoenlijk"? Jij denkt niet dat het feit dat het tot de dood kan leiden wat zwaarder weegt?
Waar staat dat ik dat de deur uit gooi?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Goed, je gooit nu bijvoorbeeld vrijheid van meningsuiting de deur uit. Is dat je bedoeling, of draai je bij zodra je nadenkt over wat je nu eigenlijk voorstelt?
Dat is niet de reden dat het verboden is. Moord staat bij de levensdelicten, niet bij de groep "fatsoensnormen".quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:07 schreef fajaro het volgende:
Zelkde laken een pak. Iemand zomaar vermoorden gaat alle fatsoen te buiten.
Het volgt eruit. Er zijn meningen die meer kwaad dan goed doen. Die verbied je met jouw norm. Waarmee een einde komt aan vrijheid van meningsuiting, want die staat ook meningen toe die vervelend zijn...quote:
Die advocaat Enait werd laatst toch gemaand wel te gaan staan bij inkomst van de rechter in een rechtszaal? Ook wilde hij wachten tot de uitspraak van de hoge raad totdat hij dit echt gaat doen. Dus dat zou een voorbeeld kunnen worden.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:10 schreef DS4 het volgende:
Geef eens een voorbeeld van een fatsoensnorm die wordt afgedwongen op basis van enkel de fatsoensnorm. Denk aan handen schudden, netjes groeten, met bestek eten, niet boeren in het openbaar, de ander uit laten spreken, enz.
Nee, dat heeft met eerbied voor de rechter te maken. Zo zijn er ook fatsoensnormen ten aanzien van ons staatshoofd, maar ook dat zit in die eerbied voor...quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:20 schreef waht het volgende:
Die advocaat Enait werd laatst toch gemaand wel te gaan staan bij inkomst van de rechter in een rechtszaal? Ook wilde hij wachten tot de uitspraak van de hoge raad totdat hij dit echt gaat doen. Dus dat zou een voorbeeld kunnen worden.
Fatsoen is het voldoen aan de geldende normen en waarden. De 10 geboden zijn voorbeelden van normen. Een daarvan is dat je niet zult doden.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:10 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is niet de reden dat het verboden is. Moord staat bij de levensdelicten, niet bij de groep "fatsoensnormen".
Geef eens een voorbeeld van een fatsoensnorm die wordt afgedwongen op basis van enkel de fatsoensnorm. Denk aan handen schudden, netjes groeten, met bestek eten, niet boeren in het openbaar, de ander uit laten spreken, enz.
Een menig doet geen kwaad. Dat op voorwaarde dat je de causaliteit correct toepast en er vanuit gaat dat de mesn een vrije wil heeftquote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het volgt eruit. Er zijn meningen die meer kwaad dan goed doen. Die verbied je met jouw norm. Waarmee een einde komt aan vrijheid van meningsuiting, want die staat ook meningen toe die vervelend zijn...
En aangezien wij een scheiding van kerk en staat hebben, zijn de 10 geboden juridisch volstrekt irrelevant.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 15:12 schreef fajaro het volgende:
[..]
Fatsoen is het voldoen aan de geldende normen en waarden. De 10 geboden zijn voorbeelden van normen. Een daarvan is dat je niet zult doden.
Daar verschillen de meningen dus over. Overigens zal het verbieden van iets niet per definitie leiden tot iets minder kwaads.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:38 schreef fajaro het volgende:
[..]
Als iest meer kwaad doet dan goed -> verbieden.
Maar de reden om het doden van een ander te verbieden heeft NIETS te maken met het feit dat het onfatsoenlijk is, maar met het feit dat het een actie is gericht tegen het leven van een ander.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 15:12 schreef fajaro het volgende:
Fatsoen is het voldoen aan de geldende normen en waarden. De 10 geboden zijn voorbeelden van normen. Een daarvan is dat je niet zult doden.
Een salaris van 100 mio ook niet.quote:
Niet doden is een norm ongeacht wie of wat dat voorschrijft.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 15:27 schreef Xtreem het volgende:
[..]
En aangezien wij een scheiding van kerk en staat hebben, zijn de 10 geboden juridisch volstrekt irrelevant.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |