abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68732363
quote:
SOMEREN - Een toespraak van pastoor Jan Heeffer tijdens de dodenherdenking maandagavond in Someren heeft voor ophef gezorgd in de Brabantse gemeente.

Heeffer legde in zijn toespraak verband tussen de gruwelijkheden in de concentratiekampen, de folteringen en de onvrijheid in de Tweede Wereldoorlog en abortus en euthanasie nu.
Burgemeester Alfred Veltman wil woensdag met de pastoor praten. Hij was aanwezig bij de toespraak.
Veltman wilde dinsdagavond echter niet meer zeggen dan dat de woorden van Heeffer hem verrassend in de oren klonken. Na het gesprek wil hij er meer over kwijt.

Heeffer sprak over het thema van Bevrijdingsdag: Vrijheid en Identiteit.
''We zien steeds meer bandeloosheid, mensen trekken zich niets aan van normen. Tijdens de oorlog werden schrikbarende experimenten uitgevoerd op mensen, folteringen waren aan de orde van de dag. We gruwelen daarvan, maar in deze tijden worden er in Nederland ieder jaar 30.000 abortussen gedaan en wie weet hoe vaak euthanasie plaats heeft? Het enige verschil met de oorlog is dat het pijnloos geschiedt, maar het effect is hetzelfde'', zei de pastoor.

Hij vroeg zich af hoe het kan dat 'we' deze gruwelen gewoon door laten gaan. ''Op die manier werken we mee aan die bandeloosheid. Hoe kunnen we van vrijheid spreken, terwijl we steeds meer bandeloosheid zien in plaats van echte vrijheid. Daarom blijven we spreken over vrijheid, precies omdat die er niet is.''

Heeffer (1948) vertrok in 1973 naar Italië, waar hij tientallen jaren werkte, onder meer als rector van het Nederlands College in Rome en als priester van de kerk der Friezen, vlakbij het Vaticaan.

De rector van het Nederlands College behartigt de belangen van de Nederlandse bisschoppenconferentie bij het Vaticaan en is kerkelijk raadsman van de Nederlandse ambassade bij de Heilige Stoel. Sinds ruim vier jaar mag Heeffer zich monseigneur noemen.
Bron

De vrijheid van meningsuiting is in het geding!1!!einz!
pi_68732754
Abortus zou wat mij betreft ook verboden moeten worden maar ik kan me de opschudding levendig voorstellen. Niet iedere vrouw die een abortus heeft laten ondergaan zal de nazi-vergelijking leuk vinden. Aan de andere kant krijgen politici die ook maar een beetje rechts van het midden zijn dagelijks dezelfde beschuldigingen naar het hoofd geslingerd, dus het begrip "nazi" is wel aan inflatie onderhevig.
  woensdag 6 mei 2009 @ 15:44:21 #3
188345 Py
op zich
pi_68732985
Voor het gemak gaan we dan even voorbij aan het verschil tussen vrijwillige en onvrijwillige abortus/euthanasie?

Domme, domme vergelijking. Over populisme gesproken. Grote schande
  woensdag 6 mei 2009 @ 15:46:52 #4
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_68733104
Verbaasd zijn over DOMME (en ongepaste) uitspraken van een gelovige(!)

Dat is naief te noemen.
pi_68733349
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 15:46 schreef Yi-Long het volgende:
Verbaasd zijn over DOMME (en ongepaste) uitspraken van een gelovige(!)

Dat is naief te noemen.
Kom er maar in.
pi_68733503
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 15:52 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Kom er maar in.
Het sop is de kool niet waard. Ik zou het volgende stukje aan hem aanbevelen: http://fish.blogs.nytimes.com/2009/05/03/god-talk/
pi_68735871
Weerzinwekkend en misselijkmakend, dit soort uitspraken. De gemaakte vergelijking is sowieso al walgelijk en wordt nog kwalijker door deze uit te spreken op de avond van Dodenherdenking, dus over de ruggen van mensen die hun leven gaven voor de vrijheid van Nederland.

Los daarvan zit er een steekje los aan mensen die het nazi-regime vergelijken met zaken als euthanasie en abortus (die ook onderling nog weer enorm verschillen). Euthanasie is een keuze die mensen meestal ZELF voorafgaand aan of tijdens een periode van uitzichtloos lijden maken. Abortus wordt ook te vaak afgeschilderd als iets waar mensen heel lichtzinnig over doen.

In Afrika komen nog meer dan genoeg kinderen door de honger om. Laat die pastoor zich daar druk over maken, in plaats van over ongeboren vruchten en over mensen die zelf over hun leven willen beslissen.
  woensdag 6 mei 2009 @ 18:48:07 #8
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_68740484
Nou, pardoes stroomt de kerk weer vol hoor!
Intelligent, but fucked up.
pi_68740563
Zulke extremisten moeten ze gewoon het land uitflikkeren.
  woensdag 6 mei 2009 @ 18:58:26 #10
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_68740969
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 15:39 schreef buachaille het volgende:
Abortus zou wat mij betreft ook verboden moeten worden maar ik kan me de opschudding levendig voorstellen. Niet iedere vrouw die een abortus heeft laten ondergaan zal de nazi-vergelijking leuk vinden. Aan de andere kant krijgen politici die ook maar een beetje rechts van het midden zijn dagelijks dezelfde beschuldigingen naar het hoofd geslingerd, dus het begrip "nazi" is wel aan inflatie onderhevig.
Waarom?
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_68741420
Eens met Someren.
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_68741435
Abortus is een zware misdaad en eigenlijk een moordenaar.
pi_68741476
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 18:58 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Waarom?
Ik dacht dat alle voor- en tegenargumenten inmiddels wel bij iedereen bekend waren.
  woensdag 6 mei 2009 @ 19:15:52 #14
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_68741733
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 19:09 schreef Provinciaal het volgende:

[..]

Ik dacht dat alle voor- en tegenargumenten inmiddels wel bij iedereen bekend waren.
Ik ken eigenlijk geen tegenargumenten die los staan van een geloof.
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 19:08 schreef Meki het volgende:
Dat mag jij vinden. En ik ken niemand die abortus is/heet
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_68742220
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 15:39 schreef buachaille het volgende:
Abortus zou wat mij betreft ook verboden moeten worden
quote:
==als jullie toch bezig zijn zouden jullie religie ook maar moeten verbieden.
quote:
Eens met Someren.
Ja, abortus is prècies hetzelfde als miljoenen mensen vergassen. ==

[ Bericht 20% gewijzigd door paddy op 07-05-2009 02:45:13 ]
Cool story, Hansel.
  woensdag 6 mei 2009 @ 19:53:46 #16
239498 Saphire
Eigenzinnig Atheïst
pi_68743381
Ik stel een post-natale abortus voor de de heer Heeffer voor.
Verbieden is Verboden, Moralisme is Gezeik
  Redactie Frontpage woensdag 6 mei 2009 @ 19:56:52 #17
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_68743519
quote:
Ik neem aan dat je bedoelt dat degene die abortus pleegt een moordenaar is? Of jij niet goed Nederlandse taal kunnen?

Een kind geboren laten worden terwijl er eigenlijk geen geld voor is, of die je geen liefde kunt geven (denk aan zwangerschap voortkomend uit verkrachting) vind ik anders stukken erger
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_68743712
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 19:56 schreef Etcetera het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je bedoelt dat degene die abortus pleegt een moordenaar is? Of jij niet goed Nederlandse taal kunnen?

Een kind geboren laten worden terwijl er eigenlijk geen geld voor is, of die je geen liefde kunt geven (denk aan zwangerschap voortkomend uit verkrachting) vind ik anders stukken erger
Absoluut, en als er geen geld is voor een baby, dan ga je niet naar bed voor seks met een jongen.
verkrachting is een andere verhaal.
pi_68743718
==

[ Bericht 98% gewijzigd door paddy op 07-05-2009 02:48:27 ]
Cool story, Hansel.
pi_68743753
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 19:26 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

[..]

Religieuze kneusjes, als jullie toch bezig zijn zouden jullie religie ook maar moeten verbieden.
[..]

Ja, abortus is prècies hetzelfde als miljoenen mensen vergassen. Wat een domheid in een post, zoals we onderhand wel gewend zijn van jou, meki.
Hoeveel abortussen zijn er de afgelopen jaren gepleegd, ? miljoenen miljoenen.
  Redactie Frontpage woensdag 6 mei 2009 @ 20:03:56 #21
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_68743811
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 20:01 schreef Meki het volgende:

[..]

Absoluut, en als er geen geld is voor een baby, dan ga je niet naar bed voor seks met een jongen.
Pil en condooms zijn nog steeds niet 100% betrouwbaar
With four other people
And aliens
  woensdag 6 mei 2009 @ 20:08:17 #22
239498 Saphire
Eigenzinnig Atheïst
pi_68743996
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 20:03 schreef Etcetera het volgende:

[..]

Foei, dat mag natuurlijk niet!!! dat is een zonde! waag het niet om niet volgens hun levensstijl te leven.
Verbieden is Verboden, Moralisme is Gezeik
  woensdag 6 mei 2009 @ 20:12:32 #23
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_68744175
Toont weer aan hoe gevaarlijk en belachelijk de opvattingen van het geloof zijn. Welk geloof het ook is.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 6 mei 2009 @ 20:15:40 #24
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_68744294
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 20:02 schreef Meki het volgende:

[..]

Ja en? Alsof er nog geen genoeg mensen zijn op de wereld. Ik vind het juist goed dat mensen de keuze hebben om een abortus te nemen. Veel onnodig leed wordt hiermee voorkomen. Wat geeft jouw het recht om voor een ander te beslissen?
quote:

[..]

Er zijn genoeg meisjes die "gedwongen" aan seks doen, omdat ze anders achterblijven bij hun leeftijdgenootjes.
  Trouwste user 2022 woensdag 6 mei 2009 @ 20:17:57 #25
7889 tong80
Spleenheup
pi_68744379
Dit soort mensen zijn ook tegen de pil en condooms.

En vinden aids een straf van God.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_68744499
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 19:15 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Ik ken eigenlijk geen tegenargumenten die los staan van een geloof.

Wat raar, ik ken genoeg atheïsten en agnosten die abortus ook immoreel vinden.
pi_68744524
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 20:03 schreef Etcetera het volgende:

[..]

Daar heeft hij het niet over...
  woensdag 6 mei 2009 @ 20:22:29 #28
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_68744563
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 20:20 schreef Provinciaal het volgende:

[..]

Wat raar, ik ken genoeg atheïsten en agnosten die abortus ook immoreel vinden.
Dat is helemaal niet raar Verschillende mensen verschillende meningen....
Maar waarom vinden "jouw" atheïsten en agnosten abortus immoreel dan?
pi_68744572
Ik zou dus echt zijn weggelopen nadat ik er iets van had gezegt/geroepen.
  Redactie Frontpage woensdag 6 mei 2009 @ 20:25:37 #30
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_68744704
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 20:21 schreef Provinciaal het volgende:

[..]

Daar heeft hij het niet over...
I don't give a shit
With four other people
And aliens
pi_68744756
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 20:02 schreef Meki het volgende:

[..]

we hebben het niet over de gehele wereld waar het in de meeste landen illegaal gebeurd, met alle gevolgen van dien .. we hebben het over Nederland, dus over tienduizenden ..

wat die pastoor aangaat .. wat een van de pot gerukte idioot .. experimenten met gevangenen vergelijken met een medische handeling waarvoor je zelf hebt gekozen
pleased to meet you
  woensdag 6 mei 2009 @ 20:35:11 #32
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_68745144
Als je tegen abortus bent is zo'n vergelijking wel heel erg improductief. Telkens zulke grote woorden gebruiken doet de critici van abortus geen goed. Het doet mensen veronderstellen dat je blijkbaar je alleen tegen abortus kan zijn als je het moord vindt, of nog iets ergers. Kortom, je speelt de mensen voor wie elke kritische kanttekening bij abortus er één te veel is, alleen maar in de kaart. Zie de reacties hierboven.
  woensdag 6 mei 2009 @ 20:39:45 #33
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_68745356
Daarom zitten de kerken op zondag zeker zo vol.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_68745480
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 20:22 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet raar Verschillende mensen verschillende meningen....
Maar waarom vinden "jouw" atheïsten en agnosten abortus immoreel dan?
Omdat ze het zien als een soort van moord natuurlijk. Dat is toch ook niet zo vreemd? Je beëindigt een leven, hoe je het ook bekijkt. Sommige mensen hechten geen waarde aan een ongeboren kind, anderen wel.
  woensdag 6 mei 2009 @ 20:55:58 #35
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_68746177
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 20:42 schreef Provinciaal het volgende:

[..]

Omdat ze het zien als een soort van moord natuurlijk. Dat is toch ook niet zo vreemd? Je beëindigt een leven, hoe je het ook bekijkt. Sommige mensen hechten geen waarde aan een ongeboren kind, anderen wel.
Nee dat is niet vreemd.

Er zijn anders genoeg mensen die geen waarde hechten aan andermans leven. Immers ongewenste zwangerschappen kunnen anders best schadelijk zijn voor moeder en kind, zowel op korte als lange termijn. Maar tegenstanders van abortus hebben liever dat hun wil wordt opgedrongen aan andere mensen ongeacht de consequenties.
pi_68746457
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 20:55 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Nee dat is niet vreemd.

Er zijn anders genoeg mensen die geen waarde hechten aan andermans leven. Immers ongewenste zwangerschappen kunnen anders best schadelijk zijn voor moeder en kind, zowel op korte als lange termijn. Maar tegenstanders van abortus hebben liever dat hun wil wordt opgedrongen aan andere mensen ongeacht de consequenties.
Tsja, voorstanders van abortus vinden het niet erg dat hun mening wordt opgedragen aan ongeboren kinderen, met de dood tot gevolg.

Het zijn de bekende argumenten van een discussie die al duizenden keren gevoerd is, ook hier. En abortus immoreel vinden betekent niet automatisch dat je vindt dat het verboden moet worden.

Zo vind ik het eigenlijk ook nogal krom, maar alles is beter dan dat dergelijk onverantwoordelijk volk zich voortplant met alle gevolgen van dien. En als we dan toch moraliteit buiten beschouwing laten, mogen een hoop mensen van mij ook wel preventief gesteriliseerd worden.
pi_68746565
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 20:55 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Nee dat is niet vreemd.

Dat is ook het verschil he. De groep die tegen is begrijp ik best. Er is genoeg voor hun standpunten te zeggen. Maar de groep die zegt (daar hoor ik bij) baas in eigen buik: die legt de vrijheid bij de mensen waar het om gaat. De groep die tegen is wil dat iedereen dan ook maar tegen is.
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:09:19 #38
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_68746859
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:01 schreef Provinciaal het volgende:

[..]

Tsja, voorstanders van abortus vinden het niet erg dat hun mening wordt opgedragen aan ongeboren kinderen, met de dood tot gevolg.

Het zijn de bekende argumenten van een discussie die al duizenden keren gevoerd is, ook hier. En abortus immoreel vinden betekent niet automatisch dat je vindt dat het verboden moet worden.
Prima, wat jij wilt.
quote:
Zo vind ik het eigenlijk ook nogal krom, maar alles is beter dan dat dergelijk onverantwoordelijk volk zich voortplant met alle gevolgen van dien. En als we dan toch moraliteit buiten beschouwing laten, mogen een hoop mensen van mij ook wel preventief gesteriliseerd worden.
Eens, maar alleen als er een manier is om de sterilisatie ongedaan te maken. Zoiets als een ouderschap-bewijs misschien.
pi_68747033
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:09 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Eens, maar alleen als er een manier is om de sterilisatie ongedaan te maken. Zoiets als een ouderschap-bewijs misschien.
Jup, een prikpil voor risico-groepen die moeten bewijzen dat ze klaar zijn voor ouderschap voor ze eraf mogen. Zou een hoop ellende voorkomen, maar het is ook onrealistisch omdat bijna iedereen tegen dergelijke maateregelen zouden zijn, en dat is ook wel te begrijpen.
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:24:58 #40
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_68747714
quote:

[..]

Ik ga niet naar bed met jongens meisjes daarentegen
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:30:31 #41
pi_68747985
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:01 schreef Provinciaal het volgende:

[..]

Foetussen zijn niets. Het zijn blobjes, monsters en onderdeel van de moeder. De moeder is de enige die er iets over te zeggen heeft, "tegen abortus" zijn betekend dus dat je niet vind dat een vrouw over haar eigen lichaam mag beslissen.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_68748086
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Foetussen zijn niets. Het zijn blobjes, monsters en onderdeel van de moeder. De moeder is de enige die er iets over te zeggen heeft, "tegen abortus" zijn betekend dus dat je niet vind dat een vrouw over haar eigen lichaam mag beslissen.
Zeg jij, en waarom moet ik meer waarde hechten aan jouw mening?
  Redactie Frontpage woensdag 6 mei 2009 @ 21:33:53 #43
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_68748102
Regelgeving is niet voor niets dat een abortus tot zoveel (wat is het? 20?) weken gedaan mag worden, ivm levensvatbaarheid van de foetus.
With four other people
And aliens
pi_68748272
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:33 schreef Etcetera het volgende:
Regelgeving is niet voor niets dat een abortus tot zoveel (wat is het? 20?) weken gedaan mag worden, ivm levensvatbaarheid van de foetus.
Dat is ook wat grijs eigenlijk, de grens in Nederland is 22 weken, terwijl er baby's zijn die eerder geboren zijn en het overleefden. En de medische wetenschap blijft zich ontwikkelen natuurlijk.
  Redactie Frontpage woensdag 6 mei 2009 @ 21:39:09 #45
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_68748337
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:37 schreef Provinciaal het volgende:

[..]

Dat is ook wat grijs eigenlijk, de grens in Nederland is 22 weken, terwijl er baby's zijn die eerder geboren zijn en het overleefden. En de medische wetenschap blijft zich ontwikkelen natuurlijk.
Maar dat betekend in mijn ogen niet dat de medische wetenschap belangrijker moet zijn dan de wens van de moeder
With four other people
And aliens
pi_68748376
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:33 schreef Etcetera het volgende:
In Nederland is dat 24 weken. Maar medici raden aan het voor de 12de week te doen. Dat maakt de ingreep eenvoudiger. Wat meer info:

http://www.ngva.net/vragen.html
http://www.judex.nl/rechtsgebied/familie_&_echtscheiding/kinderen/artikelen/567/wanneer-is-abortus-in-nederland-toegestaan_-.htm

Maar dat zal waarschijnlijk niet meer zo heel lang duren. CDA en CU zien liever het Belgische systeem dat je hier ziet: http://www.kindengezin.be(...)_laten_uitvoeren.jsp

Waarbij er ondermeer een verplicht (!) gesprek is met arts en je verplicht (!) 6 dagen moet denken...
Met alle extra gezondheidsrisico's natuurlijk die er bij komen kijken als je een week langer wacht dan noodzakelijk. Zelf ben ik daar absoluut geen voorstander van en de paar artsen die ik ken en waarvan ik hun mening weet hebben er ook grote bedenkingen over.
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:42:04 #47
pi_68748472
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:33 schreef Provinciaal het volgende:

[..]

Zeg jij, en waarom moet ik meer waarde hechten aan jouw mening?
Je mag je wat aantrekken van de mening van de vrouw. Zonder haar is er ook geen blob. Hoe wilde je de vrouw trouwens verbieden abortus te plegen? Het blobje uit haar buik snijden en in de schuur in een aquarium uit laten groeien?
pi_68748528
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:39 schreef Etcetera het volgende:

[..]

Maar dat betekend in mijn ogen niet dat de medische wetenschap belangrijker moet zijn dan de wens van de moeder
Tsja, die moeder had zich ook niet kunnen laten palen natuurlijk. Waarom is haar gemakzucht en onverantwoordelijkheid belangrijker dan het leven van het ongeboren kind?
pi_68748549
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:43 schreef Provinciaal het volgende:

[..]

Tsja, die moeder had zich ook niet kunnen laten palen natuurlijk. Waarom is haar gemakzucht en onverantwoordelijkheid belangrijker dan het leven van het ongeboren kind?
Open doel.
Moeder is 14 en verkracht door haar vader. Wat nu?
pi_68748600
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:43 schreef Wappie78 het volgende:

[..]

Open doel.
Moeder is 14 en verkracht door haar vader. Wat nu?
Dan wat? Dan is het niet haar onverantwoordelijkheid en gemakzucht natuurlijk. Overigens gok ik dat minder dan 1 op de 100 abortussen een dergelijk geval betreft...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')