Dat is wel een hele lange weg naar het opperbevel.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 03:06 schreef Rave_NL het volgende:
....
maar wel de weg met waardoor je veel praktijkkennis hebt en respect verdiend imo.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 03:10 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Dat is wel een hele lange weg naar het opperbevel.
Ah kijk...daar heb ik wat aanquote:Op dinsdag 5 mei 2009 03:06 schreef Rave_NL het volgende:
Ik kan wel een voorbeeld geven hoe het bij mij gaat?
Vanaf het begin:
Marinier 3e klas
Dat ben je tijdens de opleiding, vanaf het moment dat je als spijkerbroek binnenkomt. Na 30 weken, en het verdienen va je baret krijg je je streep.
Marinier 1e klas
De marinier
Korporaal der Mariniers
Na het behalen van de VVO (onderofficierenopleiding) wordt je korporaal en krijg je dus twee strepen, uit mijn hoofd 35 weken. Na minimaal 2 jaar dienstervaring óf eerder als je een uitstekende staat van dienst hebt.
Sergeant der Mariniers
Na meer dienstervaring kun je sergeant der mariniers worden
Sergeant-Majoor der Mariniers
Na nog meer dienstervaring...
Adjudant
Nóg nóg meer...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Officier der Mariniers
Luitenant 2e klas der Mariniers
Na het behalen van de POTOM (officiersopleiding) óf in uitzonderingsgevallen met een uitstekende staat van dienst
En dan gaat het balletje rollen voor de hogere officiersplekken
Daarom begint de loopbaan van hogere officieren in veel gevallen ook bij de potom, ook nog redelijk veel van marinier1 die daarna aan de potom begint en slechts een klein percentage die echt daadwerkelijk alle rangen doorlopen heeft, aangezien de gemiddelde sergeant-majoor al een tijdje de 40 aangetikt heeft...quote:Op dinsdag 5 mei 2009 03:10 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Dat is wel een hele lange weg naar het opperbevel.
Bijv. bij de landmacht word je automatisch korporaal na zoveel jaar dienst, en sergeant na het doorlopen van de KMS (VVO bij de Marns), en luitenant na de KMA (POTOM). Kleine verschillen, grote moeilijkhedenquote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:34 schreef RaptoR-X het volgende:
[..]
Ah kijk...daar heb ik wat aan
Ik mag verder aan nemen dat dit in elke tak van defensie zo werkt?
Ja ik weet het. Zal het de volgende keer, als ik een topic open, er even in zettenquote:Op dinsdag 5 mei 2009 18:49 schreef Andyy het volgende:
kijk, dat is dus de reden waarom ik er altijd in zet dat mensen die via new topics komen niet hoeven te reageren
De kl kunnen ook burgers meteen sgt worden.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:34 schreef RaptoR-X het volgende:
[..]
Ah kijk...daar heb ik wat aan
Ik mag verder aan nemen dat dit in elke tak van defensie zo werkt?
Hoe kom je daar nou bij!?quote:Op dinsdag 5 mei 2009 15:59 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Bijv. bij de landmacht word je automatisch korporaal na zoveel jaar dienst
en (1e) Luitenantquote:Op dinsdag 5 mei 2009 19:34 schreef viezerdt het volgende:
[..]
De kl kunnen ook burgers meteen sgt worden.
Luitenant word je ook niet door promotie / dienstjaren en ervaring maar idd alleen door kma of in sommige gevallen erg ervaren onderofficieren die na hele lange dienst nog luitenant worden. Maar tegen die tijd natuurlijk niet meer in gevechts functies ofzoquote:Op dinsdag 5 mei 2009 23:05 schreef Andyy het volgende:
[..]
en (1e) Luitenant
ga ik na m'n studie doen(/proberen)
Klopt. maar geen enkele soldaat wordt automatisch korporaal.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 23:02 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Nou hoe zit het dan wel?
Want korporaals zijn ook gewoon manschappen bij de KL.
Vaandrigquote:Op woensdag 6 mei 2009 06:40 schreef 1985 het volgende:
Er zijn natuurlijk heel veel uitzonderdingen maar dit is ongeveer hoe het gaat
Soldaat 3
in dit rang begin je als je bij de landmacht begint aan je AMO (algemeen militaire opleiding)
Soldaat 2
dit rang behaal je door je AMO te halen.
Soldaat 1
Als je een jaar paraat zit wordt je Soldaat 1
Korporaal
Je kunt korporaal worden door op een korporaals stoel te soliciteren. Natuurlijk moet je hier wel goede beoordelingen voor hebben van je commedant.
Korporaal 1
na 2 jaar wordt je korporaal 1
Sergeant
dit wordt je nadat je de KMS en een VTO (vaktechnische opleiding) hebt volbracht. Je kunt naar de kms als burger of met militaire ervaring.
Sergeant 1
Dit wordt je na 4 jaar paraat als SGT en de primaire vorming.
Sergeant Majoor
Dit wordt je na een aantal verschillende functie als SGT1 en de secundaire vorming.
Adjudant
Dit wordt je na een aantal verschillende functie als SM en de tertiaire vorming.
het deel van de officieren binnen de KL kan ik niet met zekerheid zeggen daarvoor graag aanvulling van iemand anders
waar en wat doe jij eigenlijk?quote:Op woensdag 6 mei 2009 09:07 schreef Lightning_NL het volgende:
En bij mij ging het zo:
Soldaat 3e klasse: Eerste 4 maanden basisopleiding
Korporaal: 8 maanden lang voornamelijk theoretische opleiding
Vaandrig: Tot bereiken bepaald doel in vaktechnische opleiding
2e Luitenant: Na voltooiing vaktechnische opleiding
--- Hier zit ik nu, na 3,5 jaar ---
Over een klein jaartje 1e Luitenant
en afhankelijk van skills en geschiktheid 3-5 jaar daarna Kapitein
Gokje: Vlieger bij de KLu?quote:Op woensdag 6 mei 2009 09:07 schreef Lightning_NL het volgende:
En bij mij ging het zo:
Soldaat 3e klasse: Eerste 4 maanden basisopleiding
Korporaal: 8 maanden lang voornamelijk theoretische opleiding
Vaandrig: Tot bereiken bepaald doel in vaktechnische opleiding
2e Luitenant: Na voltooiing vaktechnische opleiding
--- Hier zit ik nu, na 3,5 jaar ---
Over een klein jaartje 1e Luitenant
en afhankelijk van skills en geschiktheid 3-5 jaar daarna Kapitein
Het systeem van bevordering is aan verandering onderhevig, ik heb het al minstens drie keer zien veranderen. Bij ons was het paraat 3 jaar jaar, je eindigde met een staffunctie en dan begon je in de volgende rang van voor af aan. IK heb meegemaakt dat je in de jaren 90 ineens minstens 4 jaar voor je FLO op een rang moest zitten om die nog te krijgen, zo heb ik een laatste bevordering misgelopen. Maar bevorderingen zijn ook afhankelijk aan de persoon zelf of de meerdere die je bevordering moet goedkeuren.quote:Op woensdag 6 mei 2009 06:40 schreef 1985 het volgende:
Er zijn natuurlijk heel veel uitzonderdingen maar dit is ongeveer hoe het gaat
Soldaat 3
in dit rang begin je als je bij de landmacht begint aan je AMO (algemeen militaire opleiding)
Soldaat 2
dit rang behaal je door je AMO te halen.
Soldaat 1
Als je een jaar paraat zit wordt je Soldaat 1
Korporaal
Je kunt korporaal worden door op een korporaals stoel te soliciteren. Natuurlijk moet je hier wel goede beoordelingen voor hebben van je commedant.
Korporaal 1
na 2 jaar wordt je korporaal 1
Sergeant
dit wordt je nadat je de KMS en een VTO (vaktechnische opleiding) hebt volbracht. Je kunt naar de kms als burger of met militaire ervaring.
Sergeant 1
Dit wordt je na 4 jaar paraat als SGT en de primaire vorming.
Sergeant Majoor
Dit wordt je na een aantal verschillende functie als SGT1 en de secundaire vorming.
Adjudant
Dit wordt je na een aantal verschillende functie als SM en de tertiaire vorming.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |