quote:
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 21:47 schreef EchtGaaf het volgende:Een aantal dingetjes die je hier noemt, zouden inderdaad indicaties kunnen zijn voor Asperger of PDD-nos. Het is echter niet genoeg om puur op basis van dit conclusies te trekken.
Als je het wilt weten, dan kan je beste naar de huisarts gaan die je kan doorverwijzen voor evt verdere diagnostiek.
Op zich een mogelijkheid, heb het dus al een keer gedaan, toen kwam DIE diagnose van OCD met wat narcisme uit.
Het volgende heb ik in gedachten toen ik met opluchting wist dat ik het "officieel" niet heb en het "officieel" liever niet wil hebben.
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 22:48 schreef sempron2400 het volgende:Het is echt NIET leuk om bevestigd te hebben/krijgen dat je autistisch bent. Autisme is een aandoening die in de regel je hele persoonlijkheid en manier van leven beïnvloedt. Als je het hebt, zul je je waarschijnlijk steeds afvragen: komt probleem X of gedrag Y het nou door autisme, of is het vrij normaal? Misschien ga je over dingen lezen, en denken: hey, misschien heb ik dat ook. Dat is tenminste mijn ervaring, en die van mijn kennis/"lotgenootje".
Ik ben er al jaren mee bezig, maar dan wel met wisselende interesse.
Ik begrijp heus wel dat een autismediagnose ook veel nadelen heeft, daarom dat ik ook blij ben dat ik die niet heb gekregen.
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 22:48 schreef sempron2400 het volgende:Normaal is bijvoorbeeld:
* Je hebt vrienden en kan redelijk met mensen omgaan.
* Je raakt niet overprikkeld. Gefeliciteerd, want overprikkeling schijnt echt verschrikkelijk te zijn!
* Vooral van trance houden vind ik vrij normaal. Die muziek is voor jou dan tijdloos.
Klopt, maar wat is normaal...?
- Vrienden van mij zijn zelf ook wel wat aparte gevalletjes, sommigen met officiele diagnoses van het een en ander.
- Soms kan ik overgefrusteerd raken door teveel aan mijn hoof of teveel irritatie/tegenslagjes en doordraaien. Meestal bijt of sla ik mezelf dan als stoomklep, maar ik ben best in staat dan iemand kapot te maken, al wil ik het niet.
- Effe duidelijker, ik luister bijna exclusief naar trance.
Ik zeg niet dat mijn gedrag perse in het autismespectrum valt, maar dat ik wel denk dat het wel het geval zou kunnen zijn en dat ik meer duidelijkheid wil hebben, eigenlijk zonder officieel etiket.
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 23:20 schreef Stupendous76 het volgende:[..]
Dit herken ik wel, maar of dit autisme/pdd is? Geen idee, ik kan me er wat bij voorstellen als het wel zo zou zijn, maar evengoed ook als het niet zo zou zijn.
Ik denk dat dat reactie vanuit mijn personlijke geschiedenis is, of nu wel of niet door een afwijking gekleurd.
quote:
Waarvoor het "Oh boy

"?
Pijnlijke herkenning?
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 23:20 schreef Stupendous76 het volgende:[..]
Ik zeg niets, maar is feest der herkenning.
Heb je het hele onderzoekslijstje voorgeschoteld gekregen? Dus gesprekken, testen, vragenlijsten?
Belangrijke vraag denk ik: is je IQ gemeten (of bekend)?
Vooral voor mijzelf belangrijk, ik vermoed dat daar een boel 'eigenaardigheden' bij mijzelf vandaan komen
Eerlijk gezegd weet ik dat niet meer zo goed.
Gesprekken, vragenlijsten en een gesprek met een goede vriendin van me toen.
IQ nooit officieel gemeten, maar het is hoog, ik denk met gemak boven de 130, maar niet hoeveel.
Ik zou dus in ook gewoon hoogbegaafd kunnen zijn of wat dan ook.
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 23:26 schreef Stupendous76 het volgende:Ik herken heel veel in zijn eerste post hier (maar goed, ook veel in die van jullie

) Ik weet van mijzelf redelijk goed waar ik tegen aan loop. Ik weet ook dat dat sec niet onder autisme zou vallen (conform de diagnose die ze eigenlijk niet konden stellen en er toen maar een waarschijnlijkheidsdiagnose van hebben gemaakt) Toch zie ik voor mijzelf heel veel overeenkomsten tussen autisme (en met name Asperger) en 'mijn problemen'.
Wat is sec?
Bij mij is het wisselvallig, ik zie zowel overeenkosmten als ook verschillen met Asperger en hoe ik ben.
Daarom vraag ik het me ook af hoe het zit.
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 23:26 schreef Stupendous76 het volgende:En ik zie nergens een echte aanwijzing van bijvoorbeeld hulp of zoiets. Het meeste (eigenlijk alles) wat ik als vooruitgang van mijzelf zie komt van mijzelf af. Met enige regelmaat wel dankzij hulp, maar dan is het meer 'het wijzen in een richting' waar ik vervolgens zelf mee verder ga.
Ik heb weleens hulp van vrienden, maar op zich verander ik uit eigen wil.
Mij wordt tegelmatig gezegd dat ik veranderd ben, meestal behoorlijk positief.
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 23:26 schreef Stupendous76 het volgende:Het kan o zo mooi zijn om letterlijk anders te denken, anders te kijken. Maar het levert je zo veel problemen op omdat 'de ander' het of niet ziet of niet wil zien (waarbij dat laatste pas echt irritant is, maar ach, geluk zij met hen en hun bekrompen leven

)
Herken ik ook, zowel de zegen als de vloek van het anders zijn.
Maar ik heb besloten om me weinig van mensen aan te trekken die nauwelijks in mijn leven wat uitmaken.
Waarom zou ik me op een bepaalde manier voor tieners en jeugd gedragen als ik ruim ouder dan hen ben?
Screw them, i have my freedom.
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 23:35 schreef sempron2400 het volgende:Ik lees dat vaker: 'feest der herkenning', en vooral als het over autisme gaat.
Wat is er eigenlijk feestelijk aan?
LOL, feest als in uitbundig.
"feest der herkenning" heb ik geleerd als uitbundige herkenning te interpreteren.
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 00:06 schreef sempron2400 het volgende:Dat is precies de reden waarom ik het eigenlijk niet mooi vind: de problemen. Ook bij mezelf.
En?
Wat wil je dan doen met die problemen?
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 00:06 schreef sempron2400 het volgende:Over eventuele problemen heb ik me voorgenomen niet meer met vrienden te praten. Ik wil de indruk wekken sterk in mijn schoenen te staan. Alsof het autisme er niet is. Het in je hele wezen anders zijn (daar komt het eigenlijk op neer) spreekt me gewoon niet aan.
Vind ik zwak van je.
Net alsof je een kreupele voet hebt, maar de pijn doorstaat om normaal proberen te lopen en zonder zwakte over te komen.
Erken dat je iets hebt dat je belemmert en leer er mee leven in plaats het te negeren.
Ook ik heb wat ik heb en ik negeer het niet, maak er handig gebruik van.
Tuurlijk moet je je persoonlijke problemen niet iedere vreemde in de schoot werpen, maar eens het over je autisme met je beste vrienden zal je helpen, althans daar ga ik van uit.
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 00:06 schreef sempron2400 het volgende:Mijn lotgenootje zei eens: "Je wordt continu met jezelf geconfronteerd. Dat komt door autisme."
Nu wordt de soep zelden zo heet gegeten als ze wordt opgediend, maar het geeft wel aan dat geluk soms ver te zoeken is.
Is toch goed!
Betekent dat je veel meer kansen dan anderen krijgt om dingen aan jezelf te veranderen.
Genoeg mensen zijn blind voor hun eigen fouten en zullen al heel snel anderen op hun foutjes wijzen.
Jij kent jezelf dus ook beter en hoe je bent en reageert, net als ik ook.
Je weet wat en waar de problemen zijn en nu nog het goeie gereedschap vinden en er iets aan doen.
Doe niet ZO pessimistisch.
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:40 schreef EchtGaaf het volgende:Sensory overload, moeite met het pakken van grappen, de vasthoudende gewoontes, snel gefrustreerd en kennelijk makkelijk afgeleid op het werk etc.....kunnen wel indicaties zijn.
Hostiliteit naar maatschappij/omgeving kan een gevolg zijn dat hij sociaal gehandicapt en zich onbegrepen voelt.
Dat OCD kan de helft van een comorbiditeit zijn van PDD. Komt niet zelden met autisme voor. Narcisme-eigenschappen kunnen ook een uitvloeisel zijn van autisme.
Sterke vaste gewoontes en mogelijk fieps (zeer specifieke interesse met vrouwen met brillen etc....).
Indicaties zie ik wel, maar dat maakt iemand nog niet tot PDD-er.
Daarom vraag ik rond en probeer ik zelf eerst goed door te krijgen hoe en wat.
Kijk, het hoeft dus ook niet in het autismespectrum te zitten.
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:40 schreef EchtGaaf het volgende:Maar het beste kan hij - als hij dat wilt- een diagnostisch traject ingaan.
Ja en nee.
Ja voor het erachterkomen en hopelijk passende hulp.
Nee omdat je dan wel in NL moet blijven en zekers een sticker opgeplakt krijgt die er moeilijk af gaat.
Da's dus een afweging van kosten en baten.
Voor mij wegen kosten zwaarder.
Ik heb al vele problemen zelf overwonnen, dus denk ik dat het beter is om leven te leven zoals het is en mijn problemen onder ogen te zien en te confronteren.
The taming and domestication of religion is one of the unceasing chores of civilization. - Christopher Hitchens