abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 juni 2009 @ 14:59:07 #201
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_69936925
Ik ben me ook aan het ori๋nteren voor een eenvoudige, maar toch goede compactcamera, eisen:

Budget: rond de 100 euro (mag best iets meer zijn, maar zoek geen dure camera voor dit doel)
Formaat: hoe kleiner, hoe beter, moet in broekzak passen.
Gebruik: vooral festivals, concerten, uitgaan e.d. Moet ook snel gebruiksklaar zijn, ik denk altijd te laat aan het maken van een foto.

Er zijn zoveel camera's in die prijsklasse verkrijgbaar, maar ik zie door de bomen het bos niet meer eigenlijk. Samsung, Canon, Kodak, Olympus e.d., allemaal bekende merken, maar welke zijn aan te raden en welke zijn af te raden?

Heb ook nog een oudere Konica Minolta Z1, maar die is veel te groot om mee te nemen naar concerten en festivals, kan wel goed en ver inzoomen.
Don't let my username fool you...
pi_69937852
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 12:42 schreef de_boswachter het volgende:
OK dan

Is dit je hobby/beroep trouwens ?
Haha, neehoor.. Toevallig was ik een maand of 4 geleden zelf op zoek naar een dSLR, en dan zijn die kieskeurig "reviews" niet echt toereikend, 5 regels van mien uit schubbejeukveen over hoe gemakkelijk je wel niet op de auto stand foto's van de poezen kan nemen, en dattie dus een 10 krijgt, zeggen niet zoveel over de ISO performance om maar eens wat te noemen, en dan kom je toch al gauw op sites als DPreview, letsgodigital of steves-digicams uit. Vandaar dat ik de weg naar die meer uitgebreide reviews nog wel weet te vinden.

Verder zijn er een aantal diehard professionele fotografen die automatisch terugvallen op de voor hen bekende merken zoals Canon en Nikon bij het geven van advies op fora etc, vaak ook omdat ze daar zelf al een aantal dure lenzen voor hadden uit het analoge tijdperk, en wat ze dus min of meer die kant op dwong, maar als beginner zonder dat soort bagage is er veel meer keus op dSLR gebied, en dat gaat tot een zekere hoogte ook op voor compactcamera's. Ik vindt het dan wel leuk om mensen daar eens op te wijzen, die grote merken worden toch meestal wel genoemd..

Panasonic scoort al een paar jaar steeds beter, maar om de 1 of andere manier krijgen ze niet altijd het automatische vertrouwen wat men een Canon/Nikon etc wel eens gunt. Niet dat die geen goede camera's maken, in tegendeel, maar er is meer onder de zon dan alleen die grote merken zoals je ziet.

[ Bericht 0% gewijzigd door fruityloop op 11-06-2009 15:33:57 ]
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_69938062
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 14:59 schreef Metalfreak het volgende:
Ik ben me ook aan het ori๋nteren voor een eenvoudige, maar toch goede compactcamera, eisen:

Budget: rond de 100 euro (mag best iets meer zijn, maar zoek geen dure camera voor dit doel)
Formaat: hoe kleiner, hoe beter, moet in broekzak passen.
Gebruik: vooral festivals, concerten, uitgaan e.d. Moet ook snel gebruiksklaar zijn, ik denk altijd te laat aan het maken van een foto.

Er zijn zoveel camera's in die prijsklasse verkrijgbaar, maar ik zie door de bomen het bos niet meer eigenlijk. Samsung, Canon, Kodak, Olympus e.d., allemaal bekende merken, maar welke zijn aan te raden en welke zijn af te raden?

Heb ook nog een oudere Konica Minolta Z1, maar die is veel te groot om mee te nemen naar concerten en festivals, kan wel goed en ver inzoomen.
Kijk eens op DPreview, daar zijn ze erg te spreken over de Sony W120, Panasonic LZ8 en Canon A590 IS.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_69943733
tvp
  donderdag 11 juni 2009 @ 18:57:14 #205
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_69946216
Ik had de Samsung WB500 dus gekocht maar blijk ik thuis na wat zoeken op internet de opvolger WB550 tegen te komen. Dus die maar besteld. die is vandaag verstuurd, ben benieuwd. Iets meer megapixels en een HDMI aansluiting voor 265,- tov de WB500.

PS Bij de Mediamarkt nu 16% korting op de camera's!!
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_69948181
Tvp
pi_69988873
Volgende week krijg ik een nieuwe camera.
Wil een spiegelreflex. En zat zelf bij de Canon eos 1000d te kijken. Iemand eventueel tips oid.

Ik moet nog maar even naar de winkel gaan om het te bekijken. Ik ben er zo een die altijd een camera op zak heeft. Tijdens uitjes en feesten en dergelijke. Maar zal een spiegelreflex dan niet te groot zijn? Ik heb er zelf jammer genoeg ook niet zoveel verstand van terwijl ik al jaren gefacineerd ben door fotografie
pi_69989129
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 22:52 schreef lisettebooy het volgende:
Volgende week krijg ik een nieuwe camera.
Wil een spiegelreflex. En zat zelf bij de Canon eos 1000d te kijken. Iemand eventueel tips oid.

Ik moet nog maar even naar de winkel gaan om het te bekijken. Ik ben er zo een die altijd een camera op zak heeft. Tijdens uitjes en feesten en dergelijke. Maar zal een spiegelreflex dan niet te groot zijn? Ik heb er zelf jammer genoeg ook niet zoveel verstand van terwijl ik al jaren gefacineerd ben door fotografie
Een spiegelreflex heb je natuurlijk niet even 'op zak'... Als je altijd een camera op zak hebt (of wilt hebben), kun je dan niet beter een compacte camera overwegen? Want zo'n spiegelreflex is mooi, maar je neemt 'm nou niet bepaald in je broekzak mee.

Ik denk dat je iets uitgebreider moet zijn: waar wil je de camera precies voor gebruiken? Wat voor foto's wil je er voornamelijk mee gaan maken, wat voor type fotograaf ben je zelf (meer een 'point and shoot' type of wil je echt een geavanceerdere camera waarmee je alles handmatig in kunt stellen e.d. ?)... En niet geheel onbelangrijk: wat is je budget?

Uit de bovenstaande post van jou kan ik niet zo heel veel opmaken, maar ik krijg wel sterk de indruk dat je met een compact beter af bent.
pi_69989448
Ik heb nu een canon powershot a720. Maar deze wordt nu meer gebruikt door het gezin dan door mij. Daarnaast vind ik het echt een rot ding, vooral omdat het zolang duurt om een nieuwe foto te maken.
Deze camera is nog best nieuw en gaat dus ook nog niet weg.

Ik wil nu eigenlijk juist iets nieuws. Niet altijd de standaard fotos maken op auto. Gewoon een stapje verder. Zo was ik van de week naar de apenheul en daar zie je iedereen met zulke mooie camera's en toen baalde ik wel .

Qua budget weet ik het niet precies, ik mocht iets uitkiezen als ik zou slagen voor me havo (uitslag hoor ik volgende week). En ik koos dus voor een nieuwe camera. Daarnaast vind ik het niet erg om bij te betalen. Het moet ook niet te gek worden he met een camera van 1000 euro. Ik ben ook nog maar een newbie qua fotografie

Tsjah, ik weet niet precies hoe ik het moet verwoorden. Daarnaast is het wel zo dat ik ook werk als "fotograaf". Op feesten fotos maken van de mensen, kaartje geven en dan komen ze op internet. Tijdje stil gezet maar is nu weer begonnen. Daar krijg ik nog een fotocursus van tegoed
pi_69990206
Je bent een newbie maar je werkt wel als fotograaf
pi_69990356
Ja maar dat stelt verder ook niet zoveel voor. Iedereen kan fotos maken van mensen
  zaterdag 13 juni 2009 @ 08:04:31 #212
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_69994020
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 23:36 schreef Ruud het volgende:
Je bent een newbie maar je werkt wel als fotograaf
Haha dat vond ik inderdaad ๓๓k een opvallende quote.....een fotograaf die een Canon Powershot a720 gebruikt?

Lisettebooy: Je hebt het over mensen in de Apenheul met MOOIE camera's. Dat zijn dan wss spiegelreflexen?
Liever ้้n keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
  zaterdag 13 juni 2009 @ 11:50:42 #213
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_69997146
Weeg af wat je wil maken qua fotografie.
Je hebt compacts voor de snapshots, een tussenweg met de grotere lens-buizen (compacter dan een volwaardige spiegel reflex, meer instellingen mogelijk dan bij de kleintjes) en de spiegelreflex camera's voor volledige vrijheid.

Als je af en toe een foto maakt dan is een compact anno 2009 erg goed te doen, maar wil je creatiever aan de slag dan zit je al snel aan een spiegelreflex of dslr-achtige hybrides te denken.

Bedenk ook dat je bij een spiegelreflex je hele bereik qua lenzen zelf in de hand hebt, dus je kunt zelf prioriteiten stellen (bereik vs kwaliteit), waar je bij compacts en dslr-achtige vast zit aan de lenzen die erin zitten, die dan weer wel een aardig compleet bereik geven out-of-the-box.
Een kitlens (meegeleverde lens) bij een spiegelreflex is vaak van voldoende kwaliteit om jezelf uitstekend de vaardigheden en mogelijkheden aan te leren, maar is ook beperkt in bereik. Stelregel is wel dat als je een lens neemt met een groot bereik, je inlevert op kwaliteit van het beeld.
Liever 3 lenzen met korter bereik dan 1 lens die van extreme groothoek tot telelens neemt, al kost dat natuurlijk meer.

(en vergeet ook de tweedehands markt niet )
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  zaterdag 13 juni 2009 @ 16:53:20 #214
167923 appelsjap
All the above
pi_70004560
[TK] Canon EOS 450D + 18-55 EF-S IS kitlens

Voor als iemand intresse heeft, heb ik zondag nog niemand gevonden dan breng ik m maandag gewoon terug naar de MM.
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
  zaterdag 13 juni 2009 @ 17:21:31 #215
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_70005276
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 15:33 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Kijk eens op DPreview, daar zijn ze erg te spreken over de Sony W120, Panasonic LZ8 en Canon A590 IS.
Thanks! Maar dat zijn alweer overjarige modellen merkte ik net bij de Media Markt. heb nu de Sony W210 op het oog, die is ook in de aanbieding bij Bol.com. Deze heeft ook een groothoeklens, biedt dat eigenlijk nog voordelen? Canon valt eigenlijk af omdat die met batterijen werkt waardoor de camera automatisch wat dikker wordt (of je moet voor de veel duurdere Ixus gaan) Van Sony vind ik alleen weer het grote nadeel dat ze met Memorysticks werken...
pi_70017011
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 17:21 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Thanks! Maar dat zijn alweer overjarige modellen merkte ik net bij de Media Markt. heb nu de Sony W210 op het oog, die is ook in de aanbieding bij Bol.com. Deze heeft ook een groothoeklens, biedt dat eigenlijk nog voordelen? Canon valt eigenlijk af omdat die met batterijen werkt waardoor de camera automatisch wat dikker wordt (of je moet voor de veel duurdere Ixus gaan) Van Sony vind ik alleen weer het grote nadeel dat ze met Memorysticks werken...
Voordeel van die batterijen is wel dat je zelfs op een obscuur Grieks eilandje gewoon door kan klikken, penlights zijn overal te krijgen, Sony accu's niet, en stopcontacten zijn ook niet altijd voorhanden, even afgezien van je vakantievoorkeur uiteraard. Ik zou zelf ivm die memorysticks toch gaan voor een Panasonic met SD geheugen denk ik, maar die memorysticks zijn ook niet meer zo duur als vroeger..
  maandag 15 juni 2009 @ 12:45:11 #217
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_70021923
quote:
Op maandag 15 juni 2009 09:32 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Voordeel van die batterijen is wel dat je zelfs op een obscuur Grieks eilandje gewoon door kan klikken, penlights zijn overal te krijgen, Sony accu's niet, en stopcontacten zijn ook niet altijd voorhanden, even afgezien van je vakantievoorkeur uiteraard. Ik zou zelf ivm die memorysticks toch gaan voor een Panasonic met SD geheugen denk ik, maar die memorysticks zijn ook niet meer zo duur als vroeger..
Met dat van die batterijen heb je wel een punt, maar mijn ervaring is ook weer dat batterijen ook weer sneller leeg zijn dan een accu. Maar heb inmiddels toch al die Sony besteld, je kunt via Sony ook nog 50% van de prijs van bepaalde memorysticks terugvragen als je die gelijk bestelt met de camera, dus dat meteen maar gedaan, dan valt 't allemaal wel mee.
pi_70045495
Hoi allemaal
Ik zou ook graag even jullie advies willen vragen over de aanschaf van een nieuwe camera.
Ik heb nu een eenvoudige compactcamera. Prima ding voor vakantiekiekjes enzo, maar mijn gebruiksdoel is wat veranderd.
Sinds kort rijdt mijn man nl. motorraces en daar wil ik graag wat leuke foto's van maken. Met m'n huidige camera lukt dat niet goed, het ding is te traag (of mijn man is te snel, dat kan ook nog ). Bovendien kan ik niet ver genoeg inzoomen. Tijdens zo'n race sta je vaak een flink eind van het circuit af en moet je behoorlijk inzoomen. Ik los het nu op door de foto's bij te snijden, maar dan krijg je natuurlijk een behoorlijk kwaliteitsverlies.

Ik zit zelf te denken aan de aanschaf van een Canon 1000D met een extra lens erbij en SDHC class 6. Ik las dat je hiermee 3 foto's per seconden kunt maken en dat zou me prima uitkomen. Inzoomen zou ook geen probleem moeten zijn met de extra lens erbij.
Ik ben niet superhandig met camera's (kan er wel iets mee, maar niet veel.....) en ik vraag me af of zo'n camera geschikt zou zijn voor mij en voor mijn doeleinden.
De voorkeur voor deze camera heb ik trouwens omdat Canon me als merk goed bevalt, het toestel binnen m'n budget past en omdat ik iemand ken die goed met een Eos overweg kan, zodat ik daar wellicht nog wat advies zou kunnen vragen.

Wat denken jullie: zou deze camera me passen?
Bedankt alvast voor het meedenken
pi_70048291
@Ozziecar: of hij 'bij je past' is natuurlijk lastig te zeggen, maar voor het fotograferen van motorraces kan een spiegelreflex met snelle telelens wel van pas komen ja. Bedenk alleen wel goed dat juist die lens het belangrijkste is (en des te opvallender vind ik het dat je wel noemt welke camera je overweegt, maar niet welke lens ).

Als je motorsport fotografeert heb je vrij weinig aan een lens die niet snel genoeg kan focussen, dus maak in je budget zeker ruimte voor een degelijke lens. De body van een 1000D kost als ik me niet vergis zo'n 350 euro, en dan moet je er dus nog een lens bij hebben. Ik weet niet hoe veel je van plan bent er in totaal aan uit te geven?
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 16 juni 2009 @ 09:19:25 #220
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_70050834
quote:
Op maandag 15 juni 2009 23:28 schreef Ozziecar het volgende:
Hoi allemaal
Ik zou ook graag even jullie advies willen vragen over de aanschaf van een nieuwe camera.
Ik heb nu een eenvoudige compactcamera. Prima ding voor vakantiekiekjes enzo, maar mijn gebruiksdoel is wat veranderd.
Sinds kort rijdt mijn man nl. motorraces en daar wil ik graag wat leuke foto's van maken. Met m'n huidige camera lukt dat niet goed, het ding is te traag (of mijn man is te snel, dat kan ook nog ). Bovendien kan ik niet ver genoeg inzoomen. Tijdens zo'n race sta je vaak een flink eind van het circuit af en moet je behoorlijk inzoomen. Ik los het nu op door de foto's bij te snijden, maar dan krijg je natuurlijk een behoorlijk kwaliteitsverlies.

Ik zit zelf te denken aan de aanschaf van een Canon 1000D met een extra lens erbij en SDHC class 6. Ik las dat je hiermee 3 foto's per seconden kunt maken en dat zou me prima uitkomen. Inzoomen zou ook geen probleem moeten zijn met de extra lens erbij.
Ik ben niet superhandig met camera's (kan er wel iets mee, maar niet veel.....) en ik vraag me af of zo'n camera geschikt zou zijn voor mij en voor mijn doeleinden.
De voorkeur voor deze camera heb ik trouwens omdat Canon me als merk goed bevalt, het toestel binnen m'n budget past en omdat ik iemand ken die goed met een Eos overweg kan, zodat ik daar wellicht nog wat advies zou kunnen vragen.

Wat denken jullie: zou deze camera me passen?
Bedankt alvast voor het meedenken
Roept toch een paar vragen op.
Wat is je huidige camera
Wat is je budget

Staar je niet blind op die opnamesnelheid, het is een misvatting om te denken dat je dan geen actie meer mist. Wil je het met een spiegelreflex gaan doen, dan is het zoals eerder aangegeven zaak om een zo snel mogeljike telezoom erbij te hebben. Er zijn momenteel wel wat betaalbaarder USM's van Canon dus het brengt je niet gelijk ter bedelstaf.
Een andere optie is een superzoomcompact van de wat betere klasse. Bij Canon zijn die bijvoorbeeld ook al voorzien van USM waardoor ze bijzonder rap van scherpstellen zijn. Daarnaast zijn superzooms iets vriendelijker voor gebruikers die niet superhandig met camera's zijn. Voordeel is dat je met ้้n aanschaf klaar bent.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_70051682
ik heb sinds kort een Panasonic tz7, een compact die goeie plaatjes schiet met 12x optische zoom, en je kan er ook nog eens heel mooie filmpjes mee maken ("hd"). Misschien ook leuk om naar te kijken.
pi_70057615
Omniej, Flexter en Ouwesok: heel erg bedankt voor het meedenken
Van lenzen heb ik eigenlijk helemaal geen verstand, dus ik zat eraan te denken om me te laten adviseren door een goede fotozaak. Ik denk dat als ik daar uitleg wat mijn gebruiksdoel is, dat ze me dan wel een goed advies kunnen geven over een goede lens. Budget is eigenlijk niet zo belangrijk, ik wil gewoon graag iets goeds kopen en dat mag best iets kosten.
Ouwesok, ik zal straks ook nog eens wat verder zoeken op de door jou genoemde superzooms. Wie weet staat daar ook nog wat geschikts tussen

[ Bericht 0% gewijzigd door Ozziecar op 16-06-2009 13:42:00 ]
pi_70080531
Buenos Noches,

Ik loop inmiddels zo'n 4-5 jaar rond met een fujifilm finepix S9500, en hoewel ik hier wel mooie foto's mee kan maken heb ik soms wel het idee dat hij niet doet wat ik wil (scherptediepte, kleuren, contrast is fout etc etc).

Ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe camera en nu ik een baan heb wil ik eigenlijk wel de stap maken naar DSLR. Na enige informatie verzameling kwam mijn broer met de tip om eens naar de nieuwe Nikon D5000 te kijken. Deze lijkt wel erg interessant maar ben een beetje bang dat het een te grote stap is voor een nieuweling in de DSLR "scene".

Dus... kan iemand mij helpen met dit vraagstuk?
pi_70081396
Ik zit een beetje te twijfelen:

ik heb nu een Canon Eos 400D. Doet het opzich nog prima. Maar nu is net de 500D uitgekomen, met als functie dat die ook nog kan filmen. Aangezien ik graag een keer zou willen filmen als het moet, is dit een leuke feature.
Paar vraagjes:

Ik heb nu een grip voor de 400D gaat die passen op de 500D?
Zijn er nog meer dingen waar ik tegen aan ga lopen?
Is het het wel waard?
Wat zou ik nog kunnen krijgen voor de 400D?

Etc. Brand los!
Ook wel: rooOOOOOoOooOU)( *@)(P!I@ 1U ioTJHih genoemd.
pi_70081550
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 00:18 schreef RoOoYtJuH het volgende:
Ik heb nu een grip voor de 400D gaat die passen op de 500D?
Voor zover ik weet maakt de 400D gebruik van de BG-E3, en de 500D van de BG-E5...

Edit: Oh, en over de overstap van de 400D naar 500D... De filmfeature is natuurlijk leuk en aardig (hoewel ik er persoonlijk niets van moet hebben), maar ik vraag me z้้r af of dat wel een upgrade van je body waard is. De verschillen tussen de 400D en 500D zijn voor de rest redelijk nihil natuurlijk...

Is alleen die filmfunctie jou grofweg 670 euro waard? (min het bedrag dat je voor de 400D terugkrijgt, maar dan nog)

[ Bericht 18% gewijzigd door Omniej op 17-06-2009 00:31:54 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')