abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72086323
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 06:03 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Vet filmpje, ben zelf vanuit Nagasaki naar Nara gefietst. Echt een hele ervaring, en je ziet echt dingen die je met andere vervoersmiddelen niet gauw zult zien...
Moet meteen aan Golden Boy denken.
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 11:06:54 #182
69994 seto
-|||--------|||-
pi_72088008
Nara is zo verschrikkelijk mooi, ik mis het echt.
Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef JackieBrown het volgende:
Seto is zo ene baas he
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 16:39:31 #183
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_72093873
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 05:12 schreef Nachtraaf het volgende:

[..]

Een vriend van me is Chinees, dus jij zegt, voor 7k Euro, kan ik hem op kopen? FTW.
Bijna goed.
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  donderdag 27 augustus 2009 @ 23:23:55 #184
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_72217600
Heel leuk om te lezen dit (niet zo heel verkapte tvp)
"Being a procrastinating, instigating, exasperating chameleon is a damn tiring job!"
pi_72220530
Ik denk er trouwens over na om in Mei te gaan. Ik wil graag de sakura (kersenbloem) te zien bloeien, maar dat is een maand te laat, maar het weer is beter in Mei (iets kouder dan zomer maar minder neerslag) en net wat onder de vakantie kosten van de zomer.

Ik wil stereotypisch toch wel veelal in Tokyo hangen, omdat het gewoonweg lonkt. Maar ik merk toch dat ik erbuiten toch wel wat meer cultuur wil mee maken, het liefst zou ik van de Ryukyu via Honshu naar Hokkaido trekken en dan vervolgens via de oostkust van Honshu naar Tokyo gaan (basicly om alle prefecturen af te gaan), maar helaas ben ik niet een multi-miljonair.

Als Hagenees heb ik een pleurishekel aan onze hoofdstad, daarom ook als een vakantieganger in mijn jeugd via mijn ouders meer in contact te staan met rurale gebieden, in hoe verre is er buiten Tokyo in Honshu veel te beleven? Is de westkust erg leuk om heen te gaan?

Ik wil 2 á 3 weken gaan. Maar ik voel mij weinig voor een hele tour. Ik ben inmiddels 25 dus ik wil wel een avondje "los gaan" in Tokyo, zonder de volgende dag om 6 uur in de bus (of eigenlijk de bullit train dan.. ) te moeten naar Kyoto.
pi_72220640
Mei zou wel eens te laat kunnen zijn voor die kersenbloem. Ik kwam dit jaar in april aan, en hoorde dat die bloem de week daar voor was uitgebloeid. Mei was qua weer ook afzien. Augustus vond ik tot zo ver geslaagder. Twee hete (maar droge) dagen gehad. Mei was vochtig, klammig, zweterig en warm. Maart, april, september of october zijn waarschijnlijk de beste maanden, maar ik kan daar niet goed over oordelen, omdat ik die ervaring niet heb.

Moet eerlijk bekennen dat ik nog maar erg weinig van Japan heb gezien. Ga er binnenkort werk van maken en ieder weekend met de trein er op uit.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_72231682
Heb je niet nog een stage plek voor me?
pi_72232583
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 14:58 schreef Nachtraaf het volgende:
Heb je niet nog een stage plek voor me?
Kun je programmeren in C#?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_72235385
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 15:27 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Kun je programmeren in C#?
Klein beetje, nooit echt lang achter gezeten tbh.
pi_72236290
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 04:48 schreef breaky het volgende:

[..]

1 miljoen Yen is een dikke 7000 euro. Zou nog maar even doorsparen voor een auto Hier in Laos kun je daar net een chinees voor kopen.

En moet je niet ontzettend veel parkeergeld betalen daar?
In Japan heb je een soort APK voor auto's die ouder zijn dan een bepaald jaartal, de APK is echter zeer prijzig, en dat is de reden dat tweedehandse auto's zo goedkoop zijn. Gewoon een verkapte stimulering van de autobouwers, en als gevolg een enorme export naar bv. Pakistan oid. Tweedehandsjes zijn goedkoop in aanschaf en meestal in tiptop conditie, echter pas wel op die keuring.
pi_72236367
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 05:14 schreef JoeThePlumber het volgende:

[..]

...geweldig lijkt me dat! Roep al eeuwen te schreeuwen dat het leuker is om even de andere kant te zien van Japan, bijvoorbeeld alleen al om even een blokje om je hotel te lopen ...

Heb je hier een blog/website van?...
Nope was een tijdje geleden, zeg maar 6-7 jaar geleden. Het was wel lachen om te doen, zeker omdat er niet veel andere (Japanse) fietsers zijn voor lange afstanden, maar die je ziet, daar heb je zo een gesprekje mee.
pi_72237080
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 17:26 schreef Poepoog het volgende:

[..]

In Japan heb je een soort APK voor auto's die ouder zijn dan een bepaald jaartal, de APK is echter zeer prijzig, en dat is de reden dat tweedehandse auto's zo goedkoop zijn. Gewoon een verkapte stimulering van de autobouwers, en als gevolg een enorme export naar bv. Pakistan oid. Tweedehandsjes zijn goedkoop in aanschaf en meestal in tiptop conditie, echter pas wel op die keuring.
Dat is een goeie tip! Tx.
pi_72303468
Fiets gestolen...

Afgelopen vrijdag ben ik 's middags gaan zwemmen. Kwam om 4 uur terug op de universiteit, parkeer mijn fiets en ga weer aan het werk. Om 2 uur 's nachts wilde ik naar huis gaan. Bij de fietsenstalling stond ik met een sleuteltje in m'n handen, maar mijn slechts twee maanden oude fiets stond er niet meer! WTF... in Japan blijven ze toch met hun poten van andermans spullen af? En je kunt het niet eens op allochtonen afschuiven. Het zijn die verdomde autochtonen die het verzieken.

Navraag leert me dat er regelmatig fietsen in de stad waar ik woon gestolen worden. Vanaf nu zal ik dus - heel Nederlands - twee sloten gebruiken.
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:56:37 #194
8369 speknek
Another day another slay
pi_72304046
Ja van wat ik gehoord had, raken Japanners nooit andermans spullen aan op twee uitzonderingen na: Fietsen en paraplu's. Gelukkig nooit een fiets gehad, maar m'n paraplu is wel drie of vier keer gestolen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:57:40 #195
78918 SeLang
Black swans matter
pi_72304064
Iets dat gestolen wordt in Japan, het moet niet gekker worden
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_72304129
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:57 schreef SeLang het volgende:
Ik kon het ook niet helemaal bevatten. Bij mij thuis zette ik de fiets vaak niet eens meer op slot. Maar ja, studenten he. Mijn collega's hebben me aangeraden om op het treinstation te kijken. De kans is groot dat een student 's avonds laat er achter kwam dat ie geen fiets had, maar toch de trein moest halen.
pi_72305719
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:57 schreef SeLang het volgende:
Weer een mythe doorgeprikt.
pi_72665998
ha! erg leuk om je ervaringen te lezen! keep 'em coming!

(tvp)
  zaterdag 12 september 2009 @ 10:46:04 #199
69994 seto
-|||--------|||-
pi_72667884
Toen ik net in Japan was kon ik het ook helemaal niet bevatten dat Japanners gewoon hun tas gewoon bij een tafel in bijv. Mcdonalds neerleggen om aan te geven dat er iemand zit, en dan weglopen om eten te halen.
Seto is zo ene baas he
pi_72673804
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 10:46 schreef seto het volgende:
Toen ik net in Japan was kon ik het ook helemaal niet bevatten dat Japanners gewoon hun tas gewoon bij een tafel in bijv. Mcdonalds neerleggen om aan te geven dat er iemand zit, en dan weglopen om eten te halen.
dat durf ik in NL ook gewoon
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_72674736
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 03:49 schreef ShinobizWinter het volgende:
ha! erg leuk om je ervaringen te lezen! keep 'em coming!

(tvp)
Ik zit nu in Californie, en de komende maand blijf ik in de VS, dus voorlopig geen updates vanuit Japan.

Nog even iets over leeftijd.

Japanners hebben erg veel moeite om mijn leeftijd te schatten. Ze zitten er gemakklijk een jaar of 10 naast. De eerste of tweede vraag die ik meestal van (aantrekkelijke) Japanse dames krijg, is hoe oud ik ben (36). Een leeftijdsverschil van 10 of 15 jaar doet ze ogenschijnlijk niets; ik krijg de indruk dat ze me jonger schatten dan ik daadwerkelijk ben.

Maar soms ook ouder. Er was een oproep voor onderzoeksvoorstellen voor jonge onderzoekers (jonger dan 39 jaar). Dus vroeg ik aan de directeur van ons instituut of ik niet beter zo'n grant kon aanvragen, dan een standaard grant, waarop hij verbaasd naar mijn leeftijd vroeg.

Ergens maar goed dat de dames mij jonger schatten, en de wetenschappers mij ouder - beter dan andersom - maar het is wel opvallend.

Iemand dezelfde ervaring?
  zaterdag 12 september 2009 @ 16:23:50 #202
48067 neo2000
Asking the important questions
pi_72675363
Volgens mij is het algemeen bekend dat het moeilijker is mensen met een andere nationaliteit cq ras op leeftijd goed in te kunnen schatten.

[ Bericht 1% gewijzigd door neo2000 op 12-09-2009 18:47:18 ]
Common sense is my super power. What's yours?
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
pi_72675674
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 15:59 schreef Lyrebird het volgende:
Ik zit nu in Californie, en de komende maand blijf ik in de VS, dus voorlopig geen updates vanuit Japan.
Oh, dat is wel jammer. Kom ik net je topic tegen en dan geen updates meer uit Japan . Maar ja, ik wens je wel veel succes in the states .
  zaterdag 12 september 2009 @ 18:32:11 #204
69994 seto
-|||--------|||-
pi_72678886
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 15:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

dat durf ik in NL ook gewoon
Ook als je geen zicht op je tas meer hebt in een volle Mac? Hier durf ik dat echt niet.
Seto is zo ene baas he
pi_72679235
Ik kan Japanners ook nooit op leeftijd schatten.
pi_72691352
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 15:59 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Snif!! We gaan je verhalen zeker missen!

Over een maandje keer je weer terug daar?
 FR
pi_72691655
quote:
Op zondag 13 september 2009 04:09 schreef Bora-Bora het volgende:
Over een maandje keer je weer terug daar?
Natuurlijk! Kijk er ook eigenlijk weer best naar uit: langzamerhand begin ik gevoel te krijgen voor de Japanse manier van leven. Het is net als met sport kijken. Kijk niet naar rugby met het idee dat je naar voetbal zit te kijken. Of naar crickett als je honkbal verwacht. Als je die nieuwe sport eenmaal door hebt, dan snap je pas hoe mooi de sport is. Hetzelfde geldt voor een land.
pi_72695216
quote:
Op zondag 13 september 2009 06:51 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Natuurlijk! Kijk er ook eigenlijk weer best naar uit: langzamerhand begin ik gevoel te krijgen voor de Japanse manier van leven. Het is net als met sport kijken. Kijk niet naar rugby met het idee dat je naar voetbal zit te kijken. Of naar crickett als je honkbal verwacht. Als je die nieuwe sport eenmaal door hebt, dan snap je pas hoe mooi de sport is. Hetzelfde geldt voor een land.
Interessante vergelijking, en je hebt er helemaal gelijk in! Het is een soort instelling die je je eigen moet maken, en dat maakt het je mogelijk om een totaal "vreemd" land dat ver van je af staat, ook te gaan waarderen.
 FR
  zondag 13 september 2009 @ 18:13:58 #209
68988 Lexjuuuh
Sarcast pur sang
pi_72704809
tvp, very interesting
"Chaos is het woord voor een orde die we niet begrijpen"
pi_73772209
This made my day

Just keep pushing until it breaks

Een stukje geschiedenis. De hoeveelheid geld die ik heb om onderzoek te doen, is aan de beperkte kant. Zeker in vergelijking met een gemiddelde Amerikaanse universiteit waren ze hier niet scheutig, maar daar waren meerdere oorzaken voor. Het goede nieuws is dat er volgend jaar - dat fiscaal gezien in april begint - meer geld is. Maar je moet toch roeien met de riemen die je hebt, en in dit geval betekent dat ieder dubbeltje omdraaien en kijken of er niet goedkoper ingekocht kan worden.

In mijn lab gebruik ik veel optische en elektronische componenten van Amerikaanse makelij. Deels komt dat omdat ik bekend ben met die apparatuur, deels omdat het materiaal de beste prijs/kwaliteitsverhouding heeft. In Amerika dan. Hier in Japan rekenen de Japanse importeurs een toeslag van tussen de 50% en 100% van de cataloguswaarde in de VS. Als een van de weinige "Japanners" ben ik bekend met die prijzen, dus ik schrok me een hoedje toen ik zag hoe veel ik voor een electro optic modulator of een optische isolator moest betalen. Je mag wel zeggen dat ik daar knap pissig van werd. Helaas was en is mijn Japans nog steeds aan de bedroevende kant, dus ik kon de importeur de huid niet volschelden. Maar, bij de pakken neerzitten heeft ook geen zin, dus had ik een slim plan bedacht.

In plaats van via de officiele importeur te gaan, zou ik de goederen parallel gaan importeren. Dat gaat niet zo maar, want Amerikaanse leveranciers leveren niet aan Japanse universiteiten, omdat ze een exclusief contract hebben met de Japanse importeur. Nou ben ik niet op mijn achterhoofd gevallen. In de VS kun je via internet een postbus huren, die al je bestelde spulletjes doorstuurt naar welk adres ook in de wereld. Je betaalt huur van de postbus + de kosten van transport, en dat kan via een wire transfer vanuit Japan. Als je een order via internet of via de telefoon plaatst, en je geeft dat Amerikaanse adres op, dan is er niets aan de hand. Nog beter, de meeste van deze forwarding services hebben een eigen credit card, zodat je niet eens zelf een credit card nodig hebt. Volgens mijn berekeningen zou de importeurstoeslag van 50%-100% terug kunnen worden gebracht naar 5%, en daar zat importbelasting bij inbegrepen. Alleen al voor mijn lab zou dat op jaarbasis tienduizenden dollars kunnen schelen.

Het bovenstaande verhaal had ik dus aan mijn administratie voorgelegd, die daar helemaal niets in zag. Ik zou immers misbruik van het systeem kunnen maken. Dat schoot bij mij in het verkeerde keelgat, alsof de importeurs geen misbruik van het systeem aan het maken waren! Uiteindelijk via de baas van ons instituut een Japanse contactpersoon in de VS gevonden, die me uit de brand kon helpen. Hij zou de order plaatsen voor een apparaat, deze na ontvangst doorsturen en wij zouden de totale kosten + een kleine vergoeding terugbetalen. Dat ging als een speer. Binnen no time had ik het apparaat binnen. Een seintje gegeven aan de administratie dat het apparaat binnen was en of ze de goede man in de VS konden betalen.

Een maand later krijg ik een mailtje van de Amerikaanse Japanner met de mededeling dat hij nog steeds geen geld had ontvangen. Ik zat op dat moment in de VS, dus het was een beetje lastig om ruzie te gaan maken met mijn adminstratie, maar ze toch nog maar eens dringend maar vriendelijk verzocht om het geld zo spoedig over te boeken, en ook gevraagd waarom dat nog niet gebeurd was. Blijkbaar hadden ze niet gehoord dat ik het apparaat al ontvangen had. Jaja. Na twee weken kreeg ik nog een e-mail van de Amerikaanse Japanner, met de mededeling dat hij het geld nog steeds niet had ontvangen. Toen brak dus mijn klomp. Ik was net terug in Japan en heb een hartig gesprek met de administratie gehad. Hun antwoord: ze vonden het heel erg vervelend, maar het was een ongebruikelijke transactie, en daarom had het langer geduurd. Deze boodschap stuurde ik door naar de Amerikaanse Japanner, die mij toen terugschreef dat ik nu aan den lijve had ondervonden dat Japanners niet goed zijn in "ongebruikelijke transacties". Zaken waar ze mee bekend zijn, verlopen soepeltjes; al het andere kan voor grote problemen zorgen.

Vanochtend kreeg ik het bericht dat het geld in de VS was aangekomen. In de e-mail van de Amerikaanse Japanner stond nog iets dat me echt een hart onder de riem stak. Het volgende stukje is een vertaling:

Lyrebird,

Hartelijk dank voor je medewerking om het geld overgeboekt te krijgen. Ik neem aan dat het niet eenvoudig was.

Japan was gedurende de Edo periode een samenleving die was afgesloten van de buitenwereld, door de Japanners aangeduidt als "Sakoku". De meeste mensen waren daar tevreden mee. Pas nadat vier oorlogschepen van de Amerikaanse Admiraal Perry in Japan aankwamen, waartegen de Shogun niets uit konden richten, werd Japan gedwongen om zichzelf open te stellen tot de rest van de wereld, en het Shogun systeem te veranderen.

Lyrebird, wat je nu aan het doen bent, is vergelijkbaar met hetgeen Admiraal Perry 200 jaar geleden deed, maar dan zonder oorlogschepen. De overheid en ambtenaren ("Yakusho" en "Yakunin" of "Kanryo") staan bekend als uitermate conservatief met als lijfspreuk "If it works, don't fix it!"

Ik heb jouw idee aan een kennis in de Japanse import/export business voorgelegd, en hij vertelde me dat wat je nu aan het doen bent, nog nooit eerder geprobeerd is bij een Japanse overheidsinstelling. Ik denk dat mijn kennis en andere importeurs, maar ook andere wetenschappers met kleine budgetten halsreikend uitkijken naar de uitkomst van je plan.

BTW, vraag aan de directeur van je instituut om je wat meer wegwijs te maken in de cultuur van het overleven in de Japanse overheidsbureaucratie. Mvgr, de Japanse Amerikaan.

Ergens kan ik me wel inleven in de positie van mijn administratie. Als ze iets doen dat als illegaal wordt gezien door geldschieters, dan kunnen ze het voor onze groep, maar ook voor de hele universiteit verknallen. Daar wordt echt niet moeilijk over gedaan; je onderzoeksgeld kan van de ene op de andere dag opgeeist worden. Het plan is nu om een in het Japans vertaalde brief naar de belangrijkste Japanse grant agencies, het Japanse NWO te sturen, met de vraag of ze een oordeel kunnen vellen over de bedachte constructie. Indien positief moet dat een goed breekijzer zijn om mijn administratie te overtuigen. De brief ligt nu bij een Japanse collega die goed Engels spreekt; ik heb hem gevraagd voor een vertaling.

Waar ik een beetje benauwd voor ben, is dat die ambtenaren bij het Japanse NWO net zo halstarrig zijn. Een bezoek zou denk ik beter uitpakken, maar hoe krijg ik mezelf daar uitgenodigd? Tips zijn welkom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')