abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69055519
En met de bus van Johannesburg naar Harare, dat zou ik niet doen En ik ben toch echt niet heel bangerig ofzo
pi_69055537
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 13:20 schreef AKnynke het volgende:
Elke bron die ik heb (mensen die er recent geweest zijn, mensen die er nu nog zijn, etc. etc.) zegt dat het te doen is. Natuurlijk niet alleen buiten in het donker, altijd het gezond verstand gebruiken etc. Ik geloof dat ik voldoende gezond verstand en zelfstandigheid heb om dit aan te kunnen.

Wellicht kom ik over als het blonde, naive meisje die de wereld wil verbeteren. Okay, als ik een steentje kan bijdragen aan de wereld verbeteren dan doe ik het graag, en ik ben ook blond. Maar, naief ben ik absoluut niet.

Zo, basta!
Precies, laat je niet gek maken door mensen die er nog nooit geweest zijn maar wel menen te kunnen zeggen dat het levensgevaarlijk is. Ik ben blij dat je zegt dat iedereen die er nu is of geweest is je verteld heeft dat het te doen is. Van die mensen kun je uitgaan (oké, het is wel één van die mensen die je dit nu verteld, maargoed ). Altijd dat panische gedoe op Fok! wanneer iemand weer eens Europa uit wil
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_69055731
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 02:05 schreef RobertoCarlos het volgende:

En malariapillen kunnen ook nare bijwerkingen hebben en daarom heb ik ze iig nooit meer gebruikt (wat afrikaanse landjes, oa Zimbabwe gezien).
Zo dacht een direct familielid van mij er ook over. Hij is er aan gestorven.
pi_69055952
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 14:02 schreef ColdFeet het volgende:
Nynke, laat je nog even goed informeren over prikken e.d.
Volgens mij mis je voor het grootste deel het malaria-seizoen. Nivaquine/paludrine is, geloof ik, in die regionen niet erg handig meer (ik heb een tijdje in Venda, ZA gewerkt). Volgens mij zijn de opties lariam (is nogal een paardenmiddel, vervelende bijwerkingen, zou ik nooit gebruiken als je in je eentje op reis gaat), malarone (in NL maar geregistreerd voor een maand gebruik, maar kan evt ook langer), of doxycycline (vrij straf antibioticum).
Ik zou kiezen voor malarone.
Ik had in Zimbabwe ook Malarone wanneer ik buiten Harare kwam. In Harare heb je het niet nodig.
quote:
Hepatitis A moet je zeker halen (vanwege drinkwater), en even checken op je DTP nog geldig is! ALs je echt heel intensief met lokale bevolking optrekt, kun je eventueel twinrix halen, dat is voor hep. A en B.
Twinrix had ik ook, krijg je in de meeste gevallen ook gewoon vergoed. Het is een serie van drie prikken, waarna je voor resp. 10 en 25 jaar beschermd ben geloof ik. Weet het niet precies meer.
quote:
Wat betreft TBC: overweeg goed of het echt handig is om je te laten inenten. Het vaccin geeft volgens mij 80-85% bescherming, dus je moet je alsnog laten controleren. Daarnaast krijg je er nogal een rottig wondje van, niet fijn als de omstandigheden niet te hygienisch zijn. Last but not least: als je die BCG-prik eenmaal hebt gehad, kun je alleen nog maar gtest worden dmv een rontgenfoto.
Net zo handig: vantevoren en achteraf even een Mantouxtest laten doen.
Die BCG is mij toen wel aangeraden, heb 'm gewoon hier in NL gehaald (kan alleen bij de GGD). Dat wondje verschilt per persoon, maar bij mij liet het een klein litteken achter na een weekje etteren ofzo. Viel wel mee. Wat er verder gezegd wordt over rontgen is inderdaad waar.
pi_69055970
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 14:10 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Zo dacht een direct familielid van mij er ook over. Hij is er aan gestorven.
Malaria is idd een killer. Maar ik ben zelf ook erg huiverig voor lariam; niet alleen vanwege de haaruitval maar ook omdat het extreme dromen en hallucinaties in de hand werkt, en labielerigheid/depressie (en dat dat niet alleen 'de bijwerkingen van de bijsluiter' zijn, maar ook de ervaringen van bekenden ).

Malarone FTW! Maar in de winter hoef je waarschijnlijk uberhaupt geen profylaxen te slikken.

Oh en laat je geen DEET aansmeren in Europa; ter plaatse heb je waarschijnlijk veel betere (en huidvriendelijkere) producten!
  vrijdag 15 mei 2009 @ 14:18:08 #81
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_69056033
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 14:02 schreef ColdFeet het volgende:
Nynke, laat je nog even goed informeren over prikken e.d.
Volgens mij mis je voor het grootste deel het malaria-seizoen. Nivaquine/paludrine is, geloof ik, in die regionen niet erg handig meer (ik heb een tijdje in Venda, ZA gewerkt). Volgens mij zijn de opties lariam (is nogal een paardenmiddel, vervelende bijwerkingen, zou ik nooit gebruiken als je in je eentje op reis gaat), malarone (in NL maar geregistreerd voor een maand gebruik, maar kan evt ook langer), of doxycycline (vrij straf antibioticum).
Ik zou kiezen voor malarone.

Hepatitis A moet je zeker halen (vanwege drinkwater), en even checken op je DTP nog geldig is! ALs je echt heel intensief met lokale bevolking optrekt, kun je eventueel twinrix halen, dat is voor hep. A en B.

Wat betreft TBC: overweeg goed of het echt handig is om je te laten inenten. Het vaccin geeft volgens mij 80-85% bescherming, dus je moet je alsnog laten controleren. Daarnaast krijg je er nogal een rottig wondje van, niet fijn als de omstandigheden niet te hygienisch zijn. Last but not least: als je die BCG-prik eenmaal hebt gehad, kun je alleen nog maar gtest worden dmv een rontgenfoto.
Net zo handig: vantevoren en achteraf even een Mantouxtest laten doen.
heb A en B heb ik. TBC denk ik inderdaad dat ik dat via Mantouxtesten laat doen bij de GGD. Dan moet ik iets oor tyfus en Cholera hebben. En ik denk dat ik malariapillen meeneem voor als ik ergens anders ben dan in Harare. En misschien gele koorts: Dat schijn je te moeten hebben als je uit een noordelijker Afrikaans land komt. Ik weet alleen niet of een tussenstop daar ook voor geldt...
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  vrijdag 15 mei 2009 @ 14:19:01 #82
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_69056058
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 14:04 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Precies, laat je niet gek maken door mensen die er nog nooit geweest zijn maar wel menen te kunnen zeggen dat het levensgevaarlijk is. Ik ben blij dat je zegt dat iedereen die er nu is of geweest is je verteld heeft dat het te doen is. Van die mensen kun je uitgaan (oké, het is wel één van die mensen die je dit nu verteld, maargoed ). Altijd dat panische gedoe op Fok! wanneer iemand weer eens Europa uit wil
Nee, maar zo heb ik al een stuk of 4/5 mensen indirect gesproken/mail contact mee gehad. Dus dat voelt gewoon goed aan.
pi_69056076
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 14:15 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Ik had in Zimbabwe ook Malarone wanneer ik buiten Harare kwam. In Harare heb je het niet nodig.
[..]

Twinrix had ik ook, krijg je in de meeste gevallen ook gewoon vergoed. Het is een serie van drie prikken, waarna je voor resp. 10 en 25 jaar beschermd ben geloof ik. Weet het niet precies meer.
[..]
Ik geloof voor de ene 25 en de andere levenslang, zelfs. Maar dat zou ik moeten nakijken!
quote:
Die BCG is mij toen wel aangeraden, heb 'm gewoon hier in NL gehaald (kan alleen bij de GGD). Dat wondje verschilt per persoon, maar bij mij liet het een klein litteken achter na een weekje etteren ofzo. Viel wel mee. Wat er verder gezegd wordt over rontgen is inderdaad waar.
Mantouxtest is veel makkelijker, vind ik. En sowieso is TBC in West-Europa prima te bestrijden, als je weer terug bent (waarmee ik er niet aan af wil doen dat het een pokkeziekte is en het nog best gevolgen kan hebben).
Maar achteraf testen moet je sowieso, BCG of niet.
pi_69056102
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 14:18 schreef AKnynke het volgende:

[..]

heb A en B heb ik. TBC denk ik inderdaad dat ik dat via Mantouxtesten laat doen bij de GGD. Dan moet ik iets oor tyfus en Cholera hebben. En ik denk dat ik malariapillen meeneem voor als ik ergens anders ben dan in Harare. En misschien gele koorts: Dat schijn je te moeten hebben als je uit een noordelijker Afrikaans land komt. Ik weet alleen niet of een tussenstop daar ook voor geldt...
buiktyfus is één prikje, dan ben je er voor drie jaar tegen beschermd. Gele koorts en cholera waren volgens mijn arts voor Zim niet nodig. Twinrix is 25 jaar, volgens mijn gele boekje.

Wat betreft malaria: of je nu wel of geen pillen slikt, wel aan de bel trekken (naar de dokter dus) zodra je koorts of pijn krijgt. Malarone beschermt je namelijk niet tegen malaria. Zodra je toch gebeten wordt moet je vaak twee of drie keer zoveel pillen slikken om het tegen te gaan.
  vrijdag 15 mei 2009 @ 14:20:24 #85
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_69056105
T enige waar ik ook nog een beetje bang voor ben is dat ik soms allergische reacties op muggenbeten heb. M'n ouders konden me als klein kind niet meer terug vinden na een schoolreisje in het bos, omdat ik honderden muggenbulten in m'n gezicht had. Dus daar moet ik in de zomer nog maar even met m'n Nederlandse dokter over praten...
pi_69056302
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 14:19 schreef AKnynke het volgende:

[..]

Nee, maar zo heb ik al een stuk of 4/5 mensen indirect gesproken/mail contact mee gehad. Dus dat voelt gewoon goed aan.
Ja joh. Als je maar gewoon een beetje van hen hoort wat je veiligheidsrisico's zijn en hoe je die kunt vermijden...
De 'Zims' die ik kende in Jo'burg waren allemaal heel aardig, het zijn echt niet allemaal verkrachters en moordenaars

Ik had een o.a. Zimbabwiaanse werkster. Met lange vingers en een geniaal gevoel voor humor, hoewel ze amper Engels sprak

Bij de GGZ in Delft zeiden ze trouwens altijd dat je je voor rabies alleen moet laten inenten als je niet binnen een aantal uren na een beet (ik geloof 6-10) in een fatsoenlijk ziekenhuis kunt komen. Het zijn nogal rottige prikken.
pi_69056361
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 14:20 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

buiktyfus is één prikje, dan ben je er voor drie jaar tegen beschermd. Gele koorts en cholera waren volgens mijn arts voor Zim niet nodig. Twinrix is 25 jaar, volgens mijn gele boekje.

Wat betreft malaria: of je nu wel of geen pillen slikt, wel aan de bel trekken (naar de dokter dus) zodra je koorts of pijn krijgt. Malarone beschermt je namelijk niet tegen malaria. Zodra je toch gebeten wordt moet je vaak twee of drie keer zoveel pillen slikken om het tegen te gaan.
Ik moest idd bij iedere migraine-aanval naar de dokter

Allergische reactie op muggen? Mss antihistamine mee?
Sowieso: 's avonds lange broek, lange mouwen en Deet als je in een echt malariagebied zit.
  vrijdag 15 mei 2009 @ 14:32:28 #88
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_69056518
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 14:26 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Ja joh. Als je maar gewoon een beetje van hen hoort wat je veiligheidsrisico's zijn en hoe je die kunt vermijden...
De 'Zims' die ik kende in Jo'burg waren allemaal heel aardig, het zijn echt niet allemaal verkrachters en moordenaars

Ik had een o.a. Zimbabwiaanse werkster. Met lange vingers en een geniaal gevoel voor humor, hoewel ze amper Engels sprak

Bij de GGZ in Delft zeiden ze trouwens altijd dat je je voor rabies alleen moet laten inenten als je niet binnen een aantal uren na een beet (ik geloof 6-10) in een fatsoenlijk ziekenhuis kunt komen. Het zijn nogal rottige prikken.
Ik hoor inderdaad ook dat de Zimbabwanen ontzettend vriendelijk en gastvrij zijn, en een geweldig gevoel voor humor hebben.

Ik wacht heel hard op een maitlje van de NGO waar ik voor ga werken. Op de een of andere manier zit er altijd vertraging in het mailcontact. Als ze schrijven over iets wat op maandag gebeurt en het ook klinkt alsof het maitlje op maandag verstuurt wordt, krijg ik hte pas op dinsdag. Vreemd!
Maar, zodra ik wat van ze hoor ga ik m'n ticket boeken. Heb ondertussen wat wetenschappelijke artikelen gevonden waar het werk van de NGO in beschreven wordt, dus die ga ik het weekend maar eens eventjes lezen.

Ik krijg er echt zin in!
pi_69056722
Ik benijd, je, hoor
Ik geloof niet dat ik zou willen emigreren, maar voor een paar maanden lijkt het me een fantastische ervaring
pi_69056857
Ik heb feitelijk niets toe te voegen en ben ook nog nooit in Zimbabwe geweest oid, maar ik vind het echt ontzettend stoer dat je dit doet! Heel veel succes ermee!
This ain't rock 'n roll. This is genocide!
pi_69058256
Oh en trouwens... Ik denk ook wel dat je een bezienswaardigheid zult zijn, daar Maar dat lijkt me niet per se negatief.
  vrijdag 15 mei 2009 @ 19:05:57 #92
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_69065329
quote:

[..]

Aan de andere kant doe jij nu alsof jij alles weet. Er zijn hier genoeg mensen die er geweest zijn en weten waar ze het over hebben en die kritisch zijn over de veiligheid. Want het blijft natuurlijk zo dat je in een land rondom met zeer grote problemen en waar mensen van de ellende niet weten waar ze het zoeken moeten. En dat blijf je in de praktijk merken. Alleen om die reden kan ik in Zimbabwe per definitie nooit echt vrolijk rond lopen.
Natuurlijk iedereen lacht altijd naar je, maar dat is wat de Zimbabwanen geleerd hebben en je loopt natuurlijk gewoon rond in een dictatuur waar niemand zal zeggen hoe slecht het met ze gaat.

Voor de duidelijkheid: er zijn, net als in veel andere afrikaanse landen, genoeg mensen die oprecht vriendelijk zijn, maar die mensen hebben over het algemeen wel wat anders aan hun hoofd dan vrolijke grapjes met buitenlanders te maken....

Desalniettemin is dit voor TS een mooie ervaring die ze vooral moet aangrijpen. Want ook al is TS een beetje naief (zoals ze zelf zegt), je moet ergens van jouw naiviteit afkomen
Ik hoop dat TS goed zal rondkijken en iets verder zal kijken dan haar neus lang is..
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_69076011
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 19:05 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Aan de andere kant doe jij nu alsof jij alles weet. Er zijn hier genoeg mensen die er geweest zijn en weten waar ze het over hebben en die kritisch zijn over de veiligheid. Want het blijft natuurlijk zo dat je in een land rondom met zeer grote problemen en waar mensen van de ellende niet weten waar ze het zoeken moeten. En dat blijf je in de praktijk merken. Alleen om die reden kan ik in Zimbabwe per definitie nooit echt vrolijk rond lopen.
Natuurlijk iedereen lacht altijd naar je, maar dat is wat de Zimbabwanen geleerd hebben en je loopt natuurlijk gewoon rond in een dictatuur waar niemand zal zeggen hoe slecht het met ze gaat.

Voor de duidelijkheid: er zijn, net als in veel andere afrikaanse landen, genoeg mensen die oprecht vriendelijk zijn, maar die mensen hebben over het algemeen wel wat anders aan hun hoofd dan vrolijke grapjes met buitenlanders te maken....

Desalniettemin is dit voor TS een mooie ervaring die ze vooral moet aangrijpen. Want ook al is TS een beetje naief (zoals ze zelf zegt), je moet ergens van jouw naiviteit afkomen
Ik hoop dat TS goed zal rondkijken en iets verder zal kijken dan haar neus lang is..
Je hoort mij ook niet zeggen dat het een walk in the park is. Er zijn wel degelijk zaken waarvoor je op moet passen, daar heb ik TS in mijn eerste posts op gewezen. Wat mij irriteert zijn de posts die er op neer komen dat je bij wijze van spreken al dood bent voordat je het vliegtuig gepakt hebt, doorgaans ongefundeerd of gebaseerd op drogredenaties.
pi_69076971
quote:

[..]

Precies, laat je niet gek maken door mensen die er nog nooit geweest zijn maar wel menen te kunnen zeggen dat het levensgevaarlijk is.
Gewoon het reisadvies van BUZA lezen en je weet genoeg.
Maar als Nynke het reisadvies opvolgt, voorzichtig is en zorgt dat ze niet op de verkeerde plaats op het verkeerde tijdstip is dan komt het vast goed!
pi_69078068
Wat een stelletje angsthazen in dit topic zeg. Volgens mij zijn het vooral de lui die nog nooit in een niet-Westers land geweest zijn die gelijk moord en brand schreeuwen als je het hebt over emigreren naar een Afrikaans land.

Als je het advies gewoon goed volgt lijkt me dat er weinig in de weg zal staan voor een hele mooie ervaring. Ik wens je in ieder geval veel succes TS!
"Everywhere I travel, tiny life.Single-serving sugar and cream. Single pat of butter. The microwave cordon blue hobby kit. Shampoo-conditioner combos.Sample-package mouthwash. Tiny bars of soap."
  zaterdag 16 mei 2009 @ 04:30:26 #96
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_69079299
Gewoon gaan...het is de ervaring die telt. Een ander continent, andere mensen en je zult weer een heleboel nieuwe inzichten rijker worden.

Trouwens zelfs al ben je blond...ik denk niet dat je zo'n bezienswaardigheid zult zijn. Mensen daar hebben vaker blonde mensen gezien

Gewoon je gezonde verstand gebruiken...en als je vriendelijk doet krijg je meestal ook vriendelijkheid terug.
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
pi_69079316
quote:
Op zondag 3 mei 2009 10:52 schreef Panic_A het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom was dit plaatje het eerste waar ik aan dacht.

De naïviteit van sommige users doet mij denken aan de christelijke organisatie Livingstone. Gelukkig is de TS was realistischer.
pi_69079340
Hey Nynke, ik lees dit nu pas! Super zeg en ik vind het echt bij je passen Heb er alle vertrouwen in dat dit helemaal goed gaat komen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 16 mei 2009 @ 09:17:42 #99
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_69080098
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 00:09 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Je hoort mij ook niet zeggen dat het een walk in the park is. Er zijn wel degelijk zaken waarvoor je op moet passen, daar heb ik TS in mijn eerste posts op gewezen. Wat mij irriteert zijn de posts die er op neer komen dat je bij wijze van spreken al dood bent voordat je het vliegtuig gepakt hebt, doorgaans ongefundeerd of gebaseerd op drogredenaties.
Ok, maar dit is Fok en de essentie van die posts is hetzelfde als wat jij en ik zeggen. Daarnaast heb ik zelf (in Africa, maar ook in andere landen) meer dan genoeg naieve types dingen zien doen, die letterlijk levensgevaarlijk waren en dus is een stevige waarschuwing vooraf niet zo slecht.
Maar goed, die boodschap is TS inmiddels wel duidelijk lijkt me

Zowiezo zal TS bij een NGO zitten, en zal ze dus behoorlijk verzorgd en geholpen worden door die medewerkers. Dat is toch ook weer heel wat anders dan bijv. in je eentje rondreizen. Het is dan ook niet zo logisch dat die NGO-mensen roepen dat het allemaal wel meevalt.....
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  zaterdag 16 mei 2009 @ 19:35:42 #100
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_69093997
M'n harde woorden hebben gewerkt! De sfeer in het topic is omgeslagen, en er komen constructieve opmerkingen (is dat nederlands?)! Fijn fijn, bedankt allemaal!

Ik heb een voorlopige boeking voor een ticket: ik zou 2 juli 's avonds via Nairobi naar Harare vliegen om daar rond 12 uur s middags aan te komen, en 18 oktober (blijkbaar de 25ste trouwdag van m'n ouders) uit Harare vertrekken, en 19 oktober 's morgens belachelijk vroeg weer in Amsterdam aan komen. Die optie staat tot maandagavond; als ik voor die tijd niets goedkopers (1100 euro) heb gevonden ga ik hem maar boeken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')