Ja, idd. Lijkt me nou niet echt een veilig land.quote:Op zondag 3 mei 2009 10:56 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik mis een punt waar je niks over vraagt: veiligheid?
die is zo impliciet aanwezig dat ik hem niet eens hoef te stellen. Harare schijnt veilig te zijn, en zowieso schijnt het een stuk veiliger te zijn dan bijvoorbeeld Zuid-Afrika. Let op de 'schijnt', ik heb werkelijkwaar geen idee. Ik ga maandag met de ambassade aldaar bellen, en eens even info inwinnen...quote:Op zondag 3 mei 2009 10:56 schreef admiraal_anaal het volgende:
Het lijkt me logisch dat als iemand overweegt om naar Zimbabwe te verhuizen die persoon wel redelijk op de hoogte is van de situatie aldaar, tenzij ze helemaal achterlijk is natuurlijk (denk 't niet).quote:Op zondag 3 mei 2009 11:00 schreef Ixnay het volgende:
Je bent bekend met de hyperinflatie in Zimbabwe?
Het gaat daar gewoon slecht. Alles is ingestort daar, toerisme blijft weg, de droogte raakt de landbouw.
Ik zou er niet naartoe willen, respect als je het aandurft maar weet waar je aan begint.
Of in ieder geval even haar verven, misschien dat dat nog scheelt.quote:Op zondag 3 mei 2009 11:11 schreef IJsblock het volgende:
Ik zou lekker blijven waar je nu veilig zit, waarom de ellende opzoeken.
*checkt fobo*, mijn oordeel: thuisblijven!
Nee, ik hoop ook niet dat ik helemaal achterlijk ben, en natuurlijk heb ik me ingelezen, enb en ik bekend met de hyperinflatie (de zimbabwaanse dollar bestaat niet meer, alles word met ZA Rand en US$ gerekend, zoals ik in de OP ook al zei. Verder is er een ernstig tekort aan kleine brieven en munten van die eenheden, dus dat maakt het lastig).quote:Op zondag 3 mei 2009 11:25 schreef BreakSpear het volgende:
[..]
Het lijkt me logisch dat als iemand overweegt om naar Zimbabwe te verhuizen die persoon wel redelijk op de hoogte is van de situatie aldaar, tenzij ze helemaal achterlijk is natuurlijk (denk 't niet).
Even uit nieuwsgierigheid: Waarom het prachtige Zweden verruilen voor Zimbabwe eigenlijk?
bedankt voor de tips. Heb gelijk even op Tunafish gekeken en een mail gestuurd!quote:Op zondag 3 mei 2009 12:24 schreef Syr het volgende:
Valt heel erg mee. Wat dat betreft woon liever in een township in Harare dan in een omheind huis met bewaking en honden in Johannesburg.quote:Op zondag 3 mei 2009 10:56 schreef admiraal_anaal het volgende:
Wat deed jij in Zim? En ben benieuwd naar meer tips. Hoe had jij huisvesting gevonden? En hoe zat het met de veiligheid in Harare, is het vertrouwd om gewoon over straat te gaan? En hoe zit het met publiek transport? Heb je nog wat anders van Zimbabwe gezien dan Harare?quote:Op zondag 3 mei 2009 12:39 schreef Casparovvv het volgende:
Ik heb zelf ook in Zimbabwe gewoond tot juli 2008. Zal je per puntje even mijn ervaringen vertellen:
Vliegtickets: neem niet de bus vanaf Johannesburg, daarmee bespaar je jezelf een hoop ergernissen en onveilige situaties. Er worden tussen Joburg en Harare regelmatig bussen beroofd, beschoten, gaan kapot, etc. etc. Vluchten van Joburg naar Harare worden uitsluitend door Comair (onderdeel van BA) en South African Airways verzorgd, naast Air Zimbabwe (maar daar heb je voor zover ik weet Zim $ voor nodig).
Inentingen: Ik heb zelf Hep. A&B, typhus, rabiës (hondsdolheid) en TBC gekregen. Malariapillen heb je voor Harare niet nodig, wel als je de binnenlanden in gaat.
Geld: Gewoon een berg forex meenemen (US$, SA rand, Engelse pond). Gebruikte zelf eigenlijk altijd $20, 10 pond en 100R briefjes. Euro's kennen ze niet, bespaar je de moeite die mee te nemen. Als je een tijdje in Zim bent weet je wel waar je geld kan wisselen. Een eerste tip: Avondale shopping mall in Harare, daar staan zat (illegale!) geldwisselaars die een redelijk tarief bieden.
Gezondheid: Wanneer je ziek wordt gewoon naar een van de particuliere instellingen gaan, die zijn het beste. Die uitbraak van Cholera kwam pas nadat ik terug in Nederland was dus kan je op dat gebied weinig adviseren. Verder vind ik Harare vrij veilig wat betreft gezondheid, heb zelf altijd gewoon water uit de kraan gedronken (woonde in Avondale West, Harare).
Visa: Visa kan je volgens mij niet buiten Zimbabwe regelen, dat heb ik telkens gewoon op het vliegveld gekocht (met forex!!, 50 dollar ongeveer). Die waren dan 3 maanden geldig, hoorde veel verhalen dat mensen niet meer dan 3 maanden kregen. In dat geval zal je nog even kort de grens over moeten halverwege om vervolgens weer terug te komen. Ik zou even met het Zimbabwaanse consulaat in Londen bellen. Heb zelf 3 visas van 3 maanden versleten.
Huisvesting: Sterkte! Denk niet dat je een huis kan vinden vanuit het buitenland. Neem contact op met een real estate handelaar in Harare, vertel ze dat je in een wijk als Avondale of vergelijkbaar wilt wonen, en wees voorbereid om afgeperst te wordenAls je deze baan aangeboden gekregen hebt zou ik er op aandringen dat de NGO huisvesting zoekt, zelf is dat haast niet te doen.
Ik zal je later nog wat meer tips geven, moet nu wegHier alvast een eerste aanzet dus.
quote:
Ik werkte voor een NGO in Harare. We implementeerden duurzame landbouw in rurale gebieden. Heb dus veel van het land gezien! Eastern Highlands, Matabeleland, Mashonaland etc.quote:Op zondag 3 mei 2009 17:25 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Wat deed jij in Zim? En ben benieuwd naar meer tips. Hoe had jij huisvesting gevonden? En hoe zat het met de veiligheid in Harare, is het vertrouwd om gewoon over straat te gaan? En hoe zit het met publiek transport? Heb je nog wat anders van Zimbabwe gezien dan Harare?
Ik heb nog heel veel meer vragen, maar die komen wel eens, denk ik!
Tack!quote:Op zondag 3 mei 2009 19:45 schreef Knutknuttsson het volgende:
vaccinatiebureau Uppsala
http://www.vaccinationsbyran.se/#
Check even hoe duur het is om naar Johannesburg te vliegen, probeer ook Emirates! Die zijn vaak goedkoop. Tel daar dan een losse vlucht met BA of SAA bij op.quote:Op zondag 3 mei 2009 19:58 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Tack!
M'n eerste ticket is geboekt, de 11de juni vlieg ik vanuit Arlanda naar Duesseldorf en de 25ste oktober terug naar Zweden. Ticket was vrij voordelig met Lufthanza, 998 kronen, of ongeveer 90 euro.
Ben ook naar een ticket aan het kijken om naar Harare te vliegen, kost, ook met Lufthansa ongeveer 1100 euro.
@ Casparovv, kon je gewoon op een normaal toeristenvisum werken? Dan hoeft dat voor mij dus ook niet zo moeiljk te zijn. De NGO waar ik voor ga werken liet het nogal moeilijk klinken. Ze gaan trouwens ook op zoek naar huisvesting voor me...
quote:Op zondag 3 mei 2009 12:27 schreef Buschetta het volgende:
Haar bruin verfen niet op je veiligheidsmedewerkers vertrouwen en altijd in groepjes compound verlaten.
veel plezier
Mooie samenvatting. Zim's grootste visitekaartje is niet Vic Falls, Hwange of Kariba, maar de Shona's en Ndebele's! Mensen zijn top! 'T is even wennen, maar voor je het weet ben je geïntegreerd. Fambai zvakanaka.quote:Op zondag 3 mei 2009 22:28 schreef Masanga het volgende:
Zo, AKnynke , leuk om je verhaal te lezen! Alle succes in Zim. De Zims die ik persoonlijk ken zijn gewoon supersympathieke mensen en ik vermoed dat je meer moeite zal hebben gevarieerd te eten dan met de veiligheid.
Afgeperst, zoals in: op regelmatige basis?quote:Op zondag 3 mei 2009 12:39 schreef Casparovvv het volgende:
Huisvesting: Sterkte! Denk niet dat je een huis kan vinden vanuit het buitenland. Neem contact op met een real estate handelaar in Harare, vertel ze dat je in een wijk als Avondale of vergelijkbaar wilt wonen, en wees voorbereid om afgeperst te worden![]()
Succes en sterkte!quote:Op zondag 3 mei 2009 12:36 schreef AKnynke het volgende:
[..]
bedankt voor de tips. Heb gelijk even op Tunafish gekeken en een mail gestuurd!
@ Regina: nee, ik kom niet opscheppen. Ik wil graag zoveel mogelijk informatie hebben voordat ik wegga, en niet alleen van de ambassade. De ambassade ga ik natuurlijk bellen om info te vragen, maar zou ook graag ervaringen en tips van andere mensen horen..
Omdat huizen niet meer in lokale valuta verhandeld kunnen worden gebeurt dit in US$. Hierdoor betaal je meestal meer dan de werkelijke waarde van het huis.quote:Op maandag 4 mei 2009 00:04 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Afgeperst, zoals in: op regelmatige basis?
Of bedoelde je gewoon 'afgezet'?
Lijkt me een beetje veel van het goede om meteen een huis te kopen voor een paar maanden? Of is het zo goedkoop dat het eigenlijk niet uitmaakt?quote:Op maandag 4 mei 2009 22:56 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Omdat huizen niet meer in lokale valuta verhandeld kunnen worden gebeurt dit in US$. Hierdoor betaal je meestal meer dan de werkelijke waarde van het huis.
quote:Op dinsdag 5 mei 2009 08:44 schreef OxygeneFRL het volgende:
Over een tijdje in hett nieuws: Nederlandse vrouw verkracht en vermoord in Zimbabwe.
Of:
Nederlandse vrouw gegijzeld door Zimbabwaanse rebellen.
Niet zonder bewakingquote:Op zondag 3 mei 2009 22:32 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Ben jij wel eens buiten je compound geweest?
Wel es van nieuws gehoord?quote:Op dinsdag 5 mei 2009 08:53 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
![]()
Zitten die vooroordelen je nooit in de weg?
Als je die adviezen wil gaan opvolgen kun je je beter ingraven in een hutje op de Veluwse heide.quote:Op maandag 4 mei 2009 01:01 schreef Regina7 het volgende:
[..]
Succes en sterkte!
Wat ik hier lees is niet mis:
http://www.minbuza.nl/nl/(...)advies_zimbabwe.html
ik ben het helemaal eens met 'better safe then sorry'. Maar, je moet op een bepaald moment een afweging maken denk ik tussen veiligheid en leven. Wat ik zo overal lees valt het in ieder geval in Harare wel mee met de onveiligheid, ook voor een blonde vrouw (en nee, ik was niet van plan om m'n haar te verfen van te voren..). Natuurlijk moet je je goede verstand gebruiken, vast zal ik bepaalde wijken niet in m'n eentje ingaan en 's avonds in het donker niet alleen over straat. Maar, m'n angst om onveiligheid moet de wil om te leven en dingen te zien en mee te maken niet in de weg staan. Zoals static zegt, dan kun je je beter ingraven in een hutje op de hei. Maar goed, leven met de veiligheid in het achterhoofd.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 09:14 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Niet zonder bewakingVerder wel klusjes gedaan in +15 Afrikaanse gebieden en nog steeds verantwoordelijk voor een afdeling in SA.
Als Nederlandse jochie denk ik niet dat je weet wat een vrouw alleen in Afrika kan overkomen als ze blond is en in de foute straten beland.
Misschien zaten die shotguns voor de sier aan de binnenkant van onze SUV's gelast
Better safe than sorry.
Of gewoon risicogebieden vermijden.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 10:57 schreef static het volgende:
[..]
Als je die adviezen wil gaan opvolgen kun je je beter ingraven in een hutje op de Veluwse heide.
Als je meer voorbereidingstijd had gehad, had ik je indd aangeraden om eerst eens een keer een tripje in te plannen naar een (evt wat toeristischer) Afrikaans land; gewoon om een idee te krijgen van hoe anders het is dan Noord-Europa.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 15:58 schreef AKnynke het volgende:
Zeg ik nu, terwijl ik nog nooit in Afrika geweest ben. Misschien kijk ik er straks anders tegen aan.
met ouders op vakantie, natuurlijk.quote:Op woensdag 6 mei 2009 02:03 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Als je meer voorbereidingstijd had gehad, had ik je indd aangeraden om eerst eens een keer een tripje in te plannen naar een (evt wat toeristischer) Afrikaans land; gewoon om een idee te krijgen van hoe anders het is dan Noord-Europa.
Wat heb je verder nog meer voor reizen gemaakt, tot nu toe?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |