Ja, idd. Lijkt me nou niet echt een veilig land.quote:Op zondag 3 mei 2009 10:56 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik mis een punt waar je niks over vraagt: veiligheid?
die is zo impliciet aanwezig dat ik hem niet eens hoef te stellen. Harare schijnt veilig te zijn, en zowieso schijnt het een stuk veiliger te zijn dan bijvoorbeeld Zuid-Afrika. Let op de 'schijnt', ik heb werkelijkwaar geen idee. Ik ga maandag met de ambassade aldaar bellen, en eens even info inwinnen...quote:Op zondag 3 mei 2009 10:56 schreef admiraal_anaal het volgende:
Het lijkt me logisch dat als iemand overweegt om naar Zimbabwe te verhuizen die persoon wel redelijk op de hoogte is van de situatie aldaar, tenzij ze helemaal achterlijk is natuurlijk (denk 't niet).quote:Op zondag 3 mei 2009 11:00 schreef Ixnay het volgende:
Je bent bekend met de hyperinflatie in Zimbabwe?
Het gaat daar gewoon slecht. Alles is ingestort daar, toerisme blijft weg, de droogte raakt de landbouw.
Ik zou er niet naartoe willen, respect als je het aandurft maar weet waar je aan begint.
Of in ieder geval even haar verven, misschien dat dat nog scheelt.quote:Op zondag 3 mei 2009 11:11 schreef IJsblock het volgende:
Ik zou lekker blijven waar je nu veilig zit, waarom de ellende opzoeken.
*checkt fobo*, mijn oordeel: thuisblijven!
Nee, ik hoop ook niet dat ik helemaal achterlijk ben, en natuurlijk heb ik me ingelezen, enb en ik bekend met de hyperinflatie (de zimbabwaanse dollar bestaat niet meer, alles word met ZA Rand en US$ gerekend, zoals ik in de OP ook al zei. Verder is er een ernstig tekort aan kleine brieven en munten van die eenheden, dus dat maakt het lastig).quote:Op zondag 3 mei 2009 11:25 schreef BreakSpear het volgende:
[..]
Het lijkt me logisch dat als iemand overweegt om naar Zimbabwe te verhuizen die persoon wel redelijk op de hoogte is van de situatie aldaar, tenzij ze helemaal achterlijk is natuurlijk (denk 't niet).
Even uit nieuwsgierigheid: Waarom het prachtige Zweden verruilen voor Zimbabwe eigenlijk?
bedankt voor de tips. Heb gelijk even op Tunafish gekeken en een mail gestuurd!quote:Op zondag 3 mei 2009 12:24 schreef Syr het volgende:
Valt heel erg mee. Wat dat betreft woon liever in een township in Harare dan in een omheind huis met bewaking en honden in Johannesburg.quote:Op zondag 3 mei 2009 10:56 schreef admiraal_anaal het volgende:
Wat deed jij in Zim? En ben benieuwd naar meer tips. Hoe had jij huisvesting gevonden? En hoe zat het met de veiligheid in Harare, is het vertrouwd om gewoon over straat te gaan? En hoe zit het met publiek transport? Heb je nog wat anders van Zimbabwe gezien dan Harare?quote:Op zondag 3 mei 2009 12:39 schreef Casparovvv het volgende:
Ik heb zelf ook in Zimbabwe gewoond tot juli 2008. Zal je per puntje even mijn ervaringen vertellen:
Vliegtickets: neem niet de bus vanaf Johannesburg, daarmee bespaar je jezelf een hoop ergernissen en onveilige situaties. Er worden tussen Joburg en Harare regelmatig bussen beroofd, beschoten, gaan kapot, etc. etc. Vluchten van Joburg naar Harare worden uitsluitend door Comair (onderdeel van BA) en South African Airways verzorgd, naast Air Zimbabwe (maar daar heb je voor zover ik weet Zim $ voor nodig).
Inentingen: Ik heb zelf Hep. A&B, typhus, rabiës (hondsdolheid) en TBC gekregen. Malariapillen heb je voor Harare niet nodig, wel als je de binnenlanden in gaat.
Geld: Gewoon een berg forex meenemen (US$, SA rand, Engelse pond). Gebruikte zelf eigenlijk altijd $20, 10 pond en 100R briefjes. Euro's kennen ze niet, bespaar je de moeite die mee te nemen. Als je een tijdje in Zim bent weet je wel waar je geld kan wisselen. Een eerste tip: Avondale shopping mall in Harare, daar staan zat (illegale!) geldwisselaars die een redelijk tarief bieden.
Gezondheid: Wanneer je ziek wordt gewoon naar een van de particuliere instellingen gaan, die zijn het beste. Die uitbraak van Cholera kwam pas nadat ik terug in Nederland was dus kan je op dat gebied weinig adviseren. Verder vind ik Harare vrij veilig wat betreft gezondheid, heb zelf altijd gewoon water uit de kraan gedronken (woonde in Avondale West, Harare).
Visa: Visa kan je volgens mij niet buiten Zimbabwe regelen, dat heb ik telkens gewoon op het vliegveld gekocht (met forex!!, 50 dollar ongeveer). Die waren dan 3 maanden geldig, hoorde veel verhalen dat mensen niet meer dan 3 maanden kregen. In dat geval zal je nog even kort de grens over moeten halverwege om vervolgens weer terug te komen. Ik zou even met het Zimbabwaanse consulaat in Londen bellen. Heb zelf 3 visas van 3 maanden versleten.
Huisvesting: Sterkte! Denk niet dat je een huis kan vinden vanuit het buitenland. Neem contact op met een real estate handelaar in Harare, vertel ze dat je in een wijk als Avondale of vergelijkbaar wilt wonen, en wees voorbereid om afgeperst te wordenAls je deze baan aangeboden gekregen hebt zou ik er op aandringen dat de NGO huisvesting zoekt, zelf is dat haast niet te doen.
Ik zal je later nog wat meer tips geven, moet nu wegHier alvast een eerste aanzet dus.
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |