abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 mei 2009 @ 10:44:34 #1
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_68612453

Hoewel m'n studie in Zweden er nog niet op zit, heb ik de kans aangeboden gekregen om stage te lopen in Zimbabwe. Vorige week is het definitief geworden, en nu moet er nog een heleboel geregeld worden, want ik wil begin Juli al weg.

Zimbabwe ligt in Zuiderlijk Afrika, en grenst aan een heleboel landen, onder andere Zuid-Afrika, Mozambique, Botswana en Zambie.Het was vroeger een Britse kolonie, en alle communicatie gaat in het engels.

Ik ga werken voor een lokale NGO, die actief is op het gebied van democratisering; voornamelijk opleidingen voor parlementariers, maar ook voor hun 'constituency's'. Ze werken voornamelijk in Harare, maar zijn van plan hun activiteiten uit te breiden naar andere landen om Zimbabwe heen.

Aangezien ik begin deze week te horen gekregen heb dat ik daarheen mag, moet er een heleboel geregeld worden: de start van dit topic. Ik hoop hier informatie te vinden van andere mensen die wellicht recentelijk in Zimbabwe zijn geweest, of gewoon tips en trics. Dit wordt m'n eerste keer in Sub-Sahara afrika, maar ook m'n eerste keer in gewoon afrika. Alle info is dus welkom.

Waar ik nu mee in m'n hoofd zit:

• Vliegtickets: ik kan niets goedkopers vinden dan rond de 1100 euro's. Is het voordeliger om naar Johannesburg te vliegen en vanaf daar de bus te nemen, of zijn er binnenlandse maatschappijen waar ik nu nog niets van af weet?

• Inentingen: Ik heb het al opgezocht: tbc, hepatites, iets tegen cholera en in bepaalde gebieden malaria. Nu is de vraag waar ik in Zweden inentingen kan krijgen.

• Geld. De Zimbabwaanse dollar is niet meer in gebruik, daar tegenover worden de Zuid-Afrikaanse Rand en de US dollar gebruikt. Het schijnt alleen dat er een groot gebrek is aan fysiek geld: vaak is er geen wisselgeld. Het wordt aangeraden om geld in kleine denotaties mee te nemen. Maar, hoe kan ik in hemelsnaam zoveel klein geld meenemen als ik voor d3,5 maand ga?

• Gezondheid: wat als ik ernstig ziek wordt, waar ga ik dan naar toe? Wat moet er in m'n eerste hulp kistje zitten?

• Visa: de organisatie waar ik voor ga werken gaat beginnen met een visum regelen, maar hoe gaat dit proces? wat gaat dat grapje me kosten?

• Huisvesting: in welke gebieden van Harare wil ik niet wonen? En wat kost een simpel appartementje?

Het duurt nog wel even voordat ik dit zie geloof ik, maar ik vind het allemaal wel enorm spannend, nu al.

• Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
    pi_68612539
    Omfg. Laatste plaats waar ik zou gaan wonen. Succes.
    pi_68612601
    pi_68612646
      zondag 3 mei 2009 @ 10:56:06 #5
    225797 IJsblock
    victoria siempre
    pi_68612650
    Je vergeet nog iets belangrijks in je lijstje:

-Wapens: welke moet ik meenemen, een AK47, .357 of toch een M16

Veel succes en zorg voor heul goeie verzekeringen!
    Put On Your Red Shoes And Dance The Blues
    pi_68612664
    Ik mis een punt waar je niks over vraagt: veiligheid?
      zondag 3 mei 2009 @ 11:00:30 #7
    44745 Ixnay
    On The Hombre
    pi_68612756
    Je bent bekend met de hyperinflatie in Zimbabwe?
    Het gaat daar gewoon slecht. Alles is ingestort daar, toerisme blijft weg, de droogte raakt de landbouw.
    Ik zou er niet naartoe willen, respect als je het aandurft maar weet waar je aan begint.
      zondag 3 mei 2009 @ 11:00:31 #8
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_68612758
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 10:56 schreef admiraal_anaal het volgende:
    Ja, idd. Lijkt me nou niet echt een veilig land. .
    For great justice!
      zondag 3 mei 2009 @ 11:02:29 #9
    71166 AKnynke
    is lang niet gek
    pi_68612812
    quote:
    die is zo impliciet aanwezig dat ik hem niet eens hoef te stellen. Harare schijnt veilig te zijn, en zowieso schijnt het een stuk veiliger te zijn dan bijvoorbeeld Zuid-Afrika. Let op de 'schijnt', ik heb werkelijkwaar geen idee. Ik ga maandag met de ambassade aldaar bellen, en eens even info inwinnen...
    Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
      zondag 3 mei 2009 @ 11:10:35 #10
    15080 static
    03.09.2006 - 11:35
    pi_68612972
    Neem iig een hutkoffer Paludrine mee.

Heb een tijdje in Lagos, Nigeria gewoond.
    Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
    Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
      zondag 3 mei 2009 @ 11:11:33 #11
    225797 IJsblock
    victoria siempre
    pi_68612989
    Ik zou lekker blijven waar je nu veilig zit, waarom de ellende opzoeken.
    *checkt fobo*, mijn oordeel: thuisblijven!
    Put On Your Red Shoes And Dance The Blues
      zondag 3 mei 2009 @ 11:25:58 #12
    174520 BreakSpear
    Sociaal & Liberaal
    pi_68613268
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 11:00 schreef Ixnay het volgende:
    Je bent bekend met de hyperinflatie in Zimbabwe?
    Het gaat daar gewoon slecht. Alles is ingestort daar, toerisme blijft weg, de droogte raakt de landbouw.
    Ik zou er niet naartoe willen, respect als je het aandurft maar weet waar je aan begint.
    Het lijkt me logisch dat als iemand overweegt om naar Zimbabwe te verhuizen die persoon wel redelijk op de hoogte is van de situatie aldaar, tenzij ze helemaal achterlijk is natuurlijk (denk 't niet).

Even uit nieuwsgierigheid: Waarom het prachtige Zweden verruilen voor Zimbabwe eigenlijk?
    Als God het kwaad wil voorkomen maar daar niet toe in staat is, dan is hij machteloos. Als hij dat kan, maar het niet wil is hij kwaadwillend. Als hij daartoe in staat is en het ook wil, waar komt dan het kwaad vandaan?
      zondag 3 mei 2009 @ 11:28:38 #13
    107521 Furia
    snoopy weer
    pi_68613322
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 11:11 schreef IJsblock het volgende:
    Ik zou lekker blijven waar je nu veilig zit, waarom de ellende opzoeken.
    *checkt fobo*, mijn oordeel: thuisblijven!
    Of in ieder geval even haar verven, misschien dat dat nog scheelt.
      zondag 3 mei 2009 @ 11:32:45 #14
    71166 AKnynke
    is lang niet gek
    pi_68613404
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 11:25 schreef BreakSpear het volgende:

[..]

Het lijkt me logisch dat als iemand overweegt om naar Zimbabwe te verhuizen die persoon wel redelijk op de hoogte is van de situatie aldaar, tenzij ze helemaal achterlijk is natuurlijk (denk 't niet).

Even uit nieuwsgierigheid: Waarom het prachtige Zweden verruilen voor Zimbabwe eigenlijk?
    Nee, ik hoop ook niet dat ik helemaal achterlijk ben, en natuurlijk heb ik me ingelezen, enb en ik bekend met de hyperinflatie (de zimbabwaanse dollar bestaat niet meer, alles word met ZA Rand en US$ gerekend, zoals ik in de OP ook al zei. Verder is er een ernstig tekort aan kleine brieven en munten van die eenheden, dus dat maakt het lastig).

Ik verruil het prachtige Zweden voor Zimbabwe maar tijdelijk, in Oktober keer ik hier weer terug..Ik heb de mogelijkheid om stage te lopen, en dit is een 'chance of a lifetime'. De stage sluit uitstekend aan bij m'n opleiding, en is in een veld waarin ik wellicht later wel wil gaan werken. Verder is het de mogelijkheid voor mezelf om te zien of ik dit aankan: ik ben nu jong en heb weinig tot geen verantwoordelijkheden. M'n vriendje zie ik 3 maanden niet, maar daarna wel weer, dus dat loopt wel los. Wil ik later een vakgebied in waar ik bijvoorbeeld voor langere tijd naar dit soort gebieden kan worden uitgezonden (bijvoorbeeld buitenlandse zaken, of een ontwikkelingsorganisatie) is het handig dat ik weet of ik het aankan...

Natuurlijk spelen de spanning, de uitdaging opzoeken en mezelf beter leren kennen ook mee...

Maar dat waren de redenen wel denk ik.
    pi_68614573
    Ik ben niet in Zimbabwe geweest maar wel in andere Afrikaanse landen, ik denk dat het niet zo heel veel verschilt.
    Vliegtickets: zijn inderdaad erg duur. Ik kan je aanraden om Tunafish (www.tnfsh.nl) te laten uitzoeken wat de goedkoopste reis is. Toen ik naar Ghana ging, waren alle retourtickets die ik kon vinden minimaal 1200 euro. Tunafish zorgde ervoor dat ik voor 600 euro heen en weer kon, superrelaxt! Je moet er alleen niets op tegen te hebben om over te stappen in andere landen en af en toe een paar uur te wachten.
    Inentingen: gele koorts is in veel landen verplicht en daarnaast gewoon handig. Ik heb zelf ook inentingen voor hondsdolheid (rabiës) genomen, omdat ik "dodelijk" zo'n vervelende bijwerking vond. Malariapillen zou ik sowieso slikken! Geloof me, je wilt daar niet ziek worden... en als je het alsnog krijgt (zoals ik), zorgen de pillen + kuur ervoor dat het niet langer dan een week duurt. Waar je die dingen kan krijgen? Heeft Zweden niet een lokale GGD ofzo?
    Geld: daar kan ik je verder niet mee helpen... sowieso wel al het geld in cash meenemen (pinnen/travellers cheques lijkt me niet echt een goede optie in Zimbabwe en daarnaast ook erg duur), maar ik begrijp wel dat zulke grote hoeveelheden problemen opleveren. Ik had 1000 euro in cash meegenomen en het ter plekke omgewisseld. Hoe je het geld ook meeneemt, hou het verdomd goed in de gaten, ik heb in één uur drie pogingen tot zakkenrollen moeten onderscheppen
    Gezondheid: het is verstandig om voor de zekerheid eigen spuiten en naalden mee te nemen. In de grote stad zal dit niet heel nodig zijn, maar mocht je in een afgelegen dorpje terecht komen dan is het zeker geen overbodige luxe. Verder standaard dingen; ontsmettingsmiddel, pleisters, verband, zout-oplossing (tegen uitdroging), anti-muggenspul, zonnebrand, evt. een extra malaria-kuur + paracetamol. Oh en vergeet de diarreestoppers niet! Onmisbaar als je eenmaal buikgriep krijgt... en daarna zit je ook prompt met een opstopping van vier dagen, maar alles is beter dan elke vijf minuten naar een wc zonder wc rennen...
    Mijn visum heb ik via visumdienst.nl geregeld, prijzen staan daar ook. Met huisvesting kan ik je helaas niet helpen. Hopelijk heb je wat aan mijn tips!
      zondag 3 mei 2009 @ 12:27:09 #16
    69415 Buschetta
    Jouw IP toevallig ?
    pi_68614639
    Haar bruin verfen niet op je veiligheidsmedewerkers vertrouwen en altijd in groepjes compound verlaten.
    En ook geen anti Mugabe shit verkondigen als je dronken bent ofzo lol...

veel plezier
    pi_68614647
    Deze vragen kun je toch ook stellen aan de NL ambassade of die instantie die negatieve of positieve reisadviezen geeft... of kom je even stoer doen
      zondag 3 mei 2009 @ 12:32:23 #18
    230534 stamppot
    Stampen maarr!
    pi_68614737
    AK47, betrouwbaar, akkuraat, munutie makkelijk te krijgen en weinig onderhoud nodig.
      zondag 3 mei 2009 @ 12:36:32 #19
    71166 AKnynke
    is lang niet gek
    pi_68614861
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 12:24 schreef Syr het volgende:
    bedankt voor de tips. Heb gelijk even op Tunafish gekeken en een mail gestuurd!

@ Regina: nee, ik kom niet opscheppen. Ik wil graag zoveel mogelijk informatie hebben voordat ik wegga, en niet alleen van de ambassade. De ambassade ga ik natuurlijk bellen om info te vragen, maar zou ook graag ervaringen en tips van andere mensen horen..
    pi_68614956
    Whehehe succes. Jij liever dan ik. Ik zie de berichten wel op het nieuws verschijnen.
    pi_68614966
    Ik heb zelf ook in Zimbabwe gewoond tot juli 2008. Zal je per puntje even mijn ervaringen vertellen:

Vliegtickets: neem niet de bus vanaf Johannesburg, daarmee bespaar je jezelf een hoop ergernissen en onveilige situaties. Er worden tussen Joburg en Harare regelmatig bussen beroofd, beschoten, gaan kapot, etc. etc. Vluchten van Joburg naar Harare worden uitsluitend door Comair (onderdeel van BA) en South African Airways verzorgd, naast Air Zimbabwe (maar daar heb je voor zover ik weet Zim $ voor nodig).

Inentingen: Ik heb zelf Hep. A&B, typhus, rabiës (hondsdolheid) en TBC gekregen. Malariapillen heb je voor Harare niet nodig, wel als je de binnenlanden in gaat.

Geld: Gewoon een berg forex meenemen (US$, SA rand, Engelse pond). Gebruikte zelf eigenlijk altijd $20, 10 pond en 100R briefjes. Euro's kennen ze niet, bespaar je de moeite die mee te nemen. Als je een tijdje in Zim bent weet je wel waar je geld kan wisselen. Een eerste tip: Avondale shopping mall in Harare, daar staan zat (illegale!) geldwisselaars die een redelijk tarief bieden.

Gezondheid: Wanneer je ziek wordt gewoon naar een van de particuliere instellingen gaan, die zijn het beste. Die uitbraak van Cholera kwam pas nadat ik terug in Nederland was dus kan je op dat gebied weinig adviseren. Verder vind ik Harare vrij veilig wat betreft gezondheid, heb zelf altijd gewoon water uit de kraan gedronken (woonde in Avondale West, Harare).

Visa: Visa kan je volgens mij niet buiten Zimbabwe regelen, dat heb ik telkens gewoon op het vliegveld gekocht (met forex!!, 50 dollar ongeveer). Die waren dan 3 maanden geldig, hoorde veel verhalen dat mensen niet meer dan 3 maanden kregen. In dat geval zal je nog even kort de grens over moeten halverwege om vervolgens weer terug te komen. Ik zou even met het Zimbabwaanse consulaat in Londen bellen. Heb zelf 3 visas van 3 maanden versleten.

Huisvesting: Sterkte! Denk niet dat je een huis kan vinden vanuit het buitenland. Neem contact op met een real estate handelaar in Harare, vertel ze dat je in een wijk als Avondale of vergelijkbaar wilt wonen, en wees voorbereid om afgeperst te worden Als je deze baan aangeboden gekregen hebt zou ik er op aandringen dat de NGO huisvesting zoekt, zelf is dat haast niet te doen.

Ik zal je later nog wat meer tips geven, moet nu weg Hier alvast een eerste aanzet dus.
    Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
    Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
    pi_68615073
    quote:
    Valt heel erg mee. Wat dat betreft woon liever in een township in Harare dan in een omheind huis met bewaking en honden in Johannesburg.
    Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
    Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
      zondag 3 mei 2009 @ 17:25:37 #23
    71166 AKnynke
    is lang niet gek
    pi_68626221
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 12:39 schreef Casparovvv het volgende:
    Ik heb zelf ook in Zimbabwe gewoond tot juli 2008. Zal je per puntje even mijn ervaringen vertellen:

Vliegtickets: neem niet de bus vanaf Johannesburg, daarmee bespaar je jezelf een hoop ergernissen en onveilige situaties. Er worden tussen Joburg en Harare regelmatig bussen beroofd, beschoten, gaan kapot, etc. etc. Vluchten van Joburg naar Harare worden uitsluitend door Comair (onderdeel van BA) en South African Airways verzorgd, naast Air Zimbabwe (maar daar heb je voor zover ik weet Zim $ voor nodig).

Inentingen: Ik heb zelf Hep. A&B, typhus, rabiës (hondsdolheid) en TBC gekregen. Malariapillen heb je voor Harare niet nodig, wel als je de binnenlanden in gaat.

Geld: Gewoon een berg forex meenemen (US$, SA rand, Engelse pond). Gebruikte zelf eigenlijk altijd $20, 10 pond en 100R briefjes. Euro's kennen ze niet, bespaar je de moeite die mee te nemen. Als je een tijdje in Zim bent weet je wel waar je geld kan wisselen. Een eerste tip: Avondale shopping mall in Harare, daar staan zat (illegale!) geldwisselaars die een redelijk tarief bieden.

Gezondheid: Wanneer je ziek wordt gewoon naar een van de particuliere instellingen gaan, die zijn het beste. Die uitbraak van Cholera kwam pas nadat ik terug in Nederland was dus kan je op dat gebied weinig adviseren. Verder vind ik Harare vrij veilig wat betreft gezondheid, heb zelf altijd gewoon water uit de kraan gedronken (woonde in Avondale West, Harare).

Visa: Visa kan je volgens mij niet buiten Zimbabwe regelen, dat heb ik telkens gewoon op het vliegveld gekocht (met forex!!, 50 dollar ongeveer). Die waren dan 3 maanden geldig, hoorde veel verhalen dat mensen niet meer dan 3 maanden kregen. In dat geval zal je nog even kort de grens over moeten halverwege om vervolgens weer terug te komen. Ik zou even met het Zimbabwaanse consulaat in Londen bellen. Heb zelf 3 visas van 3 maanden versleten.

Huisvesting: Sterkte! Denk niet dat je een huis kan vinden vanuit het buitenland. Neem contact op met een real estate handelaar in Harare, vertel ze dat je in een wijk als Avondale of vergelijkbaar wilt wonen, en wees voorbereid om afgeperst te worden Als je deze baan aangeboden gekregen hebt zou ik er op aandringen dat de NGO huisvesting zoekt, zelf is dat haast niet te doen.

Ik zal je later nog wat meer tips geven, moet nu weg Hier alvast een eerste aanzet dus.
    Wat deed jij in Zim? En ben benieuwd naar meer tips. Hoe had jij huisvesting gevonden? En hoe zat het met de veiligheid in Harare, is het vertrouwd om gewoon over straat te gaan? En hoe zit het met publiek transport? Heb je nog wat anders van Zimbabwe gezien dan Harare?

Ik heb nog heel veel meer vragen, maar die komen wel eens, denk ik!
    pi_68626267
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 17:25 schreef AKnynke het volgende:

[..]En hoe zit het met publiek transport?
    Openbaar Vervoer, bedoel je?
      zondag 3 mei 2009 @ 17:28:02 #25
    71166 AKnynke
    is lang niet gek
    pi_68626312
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 17:26 schreef erikkll het volgende:

[..]

Openbaar Vervoer, bedoel je?
    ik praat weinig tot geen nederlands meer, en alleen maar engels. Dan krijg je dit soort anglicismes. .
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')