abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68629579
quote:
Op zondag 3 mei 2009 17:25 schreef AKnynke het volgende:

[..]

Wat deed jij in Zim? En ben benieuwd naar meer tips. Hoe had jij huisvesting gevonden? En hoe zat het met de veiligheid in Harare, is het vertrouwd om gewoon over straat te gaan? En hoe zit het met publiek transport? Heb je nog wat anders van Zimbabwe gezien dan Harare?

Ik heb nog heel veel meer vragen, maar die komen wel eens, denk ik!
Ik werkte voor een NGO in Harare. We implementeerden duurzame landbouw in rurale gebieden. Heb dus veel van het land gezien! Eastern Highlands, Matabeleland, Mashonaland etc.
Ik woonde in bij een van de medewerkers van die NGO (een blanke Zimbabwaan), die hadden een royaal huis in Avondale. Hoefde er zelf dus helemaal niets voor te regelen. Achteraf heel fijn, want als ik daar 'alleen' had gezeten dan had ik erg veel moeite gehad om een gevarieerd dieet aan te houden. Zij wisten namelijk precies waar je vlees/melk/yoghurt kon vinden. Als je de juiste adresjes niet weet dan heb je een hard time met dat soort dingen.

Tenzij dingen drastisch zijn veranderd in de afgelopen 10 maanden, vind ik de veiligheid in Harare goed! Er zijn gebieden waar je als blanke niet alleen wil komen, maar daar kom je snel genoeg achter. Ook na zonsondergang wil je niet door stille buurten lopen, maar dat geldt voor zo'n beetje heel Zuidelijk Afrika. Verder ging ik wel eens hardlopen 's ochtends vroeg, geen enkel probleem. Dingen waar je voor op moet passen:

- Politieke rallies
- Mugabe met zijn gevolg die door Harare raced (auto zo snel mogelijk aan de kant van de weg zetten)
- Aanhangers van Zanu PF
- Het leger

Als je verder nog vragen hebt moet je het maar via PM doen. Kunnen we Engels praten

Edit: Het OV! Is ronduit slecht te noemen. Tussen steden zijn er wel greyhound-achtige busverbindingen, met de trein wil je écht niet, en taxi's zijn er wel, maar ze zijn onbetrouwbaar en duur. Zodra ik na een maand of 6 wist hoe ze werkten vond ik de minibusjes erg relaxed. Dat zijn kleine 8 - 12 persoons busjes die zonder vaste dienstregeling of vast traject rijden en een vast bedrag innen ongeacht de afstand die je binnen de stad aflegt. Als je veilig reizen erg belangrijk vindt moet je ze niet gebruiken, maar anders zijn ze betaalbaar en snel! Je gaat gewoon langs de weg staan, steekt je hand op, en óf ze stoppen wel, óf ze stoppen niet. Na een tijdje begin je wel te snappen welke busjes waar stoppen en waar niet. De meeste blanken gebruiken ze niet, maar ik vind ze wel gezellig. In die busjes heb ik ook behoorlijk Shona leren spreken, door met anderen mee te praten.

[ Bericht 16% gewijzigd door Casparovvv op 03-05-2009 19:19:11 ]
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
  zondag 3 mei 2009 @ 19:45:33 #27
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_68630945
vaccinatiebureau Uppsala

http://www.vaccinationsbyran.se/#
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  zondag 3 mei 2009 @ 19:58:02 #28
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_68631474
quote:
Op zondag 3 mei 2009 19:45 schreef Knutknuttsson het volgende:
vaccinatiebureau Uppsala

http://www.vaccinationsbyran.se/#
Tack!

M'n eerste ticket is geboekt, de 11de juni vlieg ik vanuit Arlanda naar Duesseldorf en de 25ste oktober terug naar Zweden. Ticket was vrij voordelig met Lufthanza, 998 kronen, of ongeveer 90 euro.

Ben ook naar een ticket aan het kijken om naar Harare te vliegen, kost, ook met Lufthansa ongeveer 1100 euro.

@ Casparovv, kon je gewoon op een normaal toeristenvisum werken? Dan hoeft dat voor mij dus ook niet zo moeiljk te zijn. De NGO waar ik voor ga werken liet het nogal moeilijk klinken. Ze gaan trouwens ook op zoek naar huisvesting voor me...
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_68631604
quote:
Op zondag 3 mei 2009 19:58 schreef AKnynke het volgende:

[..]

Tack!

M'n eerste ticket is geboekt, de 11de juni vlieg ik vanuit Arlanda naar Duesseldorf en de 25ste oktober terug naar Zweden. Ticket was vrij voordelig met Lufthanza, 998 kronen, of ongeveer 90 euro.

Ben ook naar een ticket aan het kijken om naar Harare te vliegen, kost, ook met Lufthansa ongeveer 1100 euro.

@ Casparovv, kon je gewoon op een normaal toeristenvisum werken? Dan hoeft dat voor mij dus ook niet zo moeiljk te zijn. De NGO waar ik voor ga werken liet het nogal moeilijk klinken. Ze gaan trouwens ook op zoek naar huisvesting voor me...
Check even hoe duur het is om naar Johannesburg te vliegen, probeer ook Emirates! Die zijn vaak goedkoop. Tel daar dan een losse vlucht met BA of SAA bij op.

Officieel mag het niet, maar ik kreeg niet betaald en het was parttime. Zou niet weten hoe het werkt als je een werkvergunning ofzo aan moet vragen.
  zondag 3 mei 2009 @ 22:28:54 #30
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_68637466
Zo, AKnynke , leuk om je verhaal te lezen! Alle succes in Zim. De Zims die ik persoonlijk ken zijn gewoon supersympathieke mensen en ik vermoed dat je meer moeite zal hebben gevarieerd te eten dan met de veiligheid.

Casperovvv is natuurlijk dé persoon aan wie je alles moet/kan vragen. Wie weet ben ik in augustus even in Zim, maar dat zal dan toch zuidelijker zijn dan Harare.
When all things seem to end, the future still remains..
pi_68637616
quote:
Op zondag 3 mei 2009 12:27 schreef Buschetta het volgende:
Haar bruin verfen niet op je veiligheidsmedewerkers vertrouwen en altijd in groepjes compound verlaten.

veel plezier
Ben jij wel eens buiten je compound geweest?
pi_68637977
quote:
Op zondag 3 mei 2009 22:28 schreef Masanga het volgende:
Zo, AKnynke , leuk om je verhaal te lezen! Alle succes in Zim. De Zims die ik persoonlijk ken zijn gewoon supersympathieke mensen en ik vermoed dat je meer moeite zal hebben gevarieerd te eten dan met de veiligheid.
Mooie samenvatting. Zim's grootste visitekaartje is niet Vic Falls, Hwange of Kariba, maar de Shona's en Ndebele's! Mensen zijn top! 'T is even wennen, maar voor je het weet ben je geïntegreerd. Fambai zvakanaka.
pi_68638042
Ik zou voor de zekerheid de klamboe die hier nog ligt meenemen!
Ook heb ik nog een EHBO-zak met spullen hier liggen (denk aan injectienaalden etc.)
pi_68641213
quote:
Op zondag 3 mei 2009 12:39 schreef Casparovvv het volgende:
Huisvesting: Sterkte! Denk niet dat je een huis kan vinden vanuit het buitenland. Neem contact op met een real estate handelaar in Harare, vertel ze dat je in een wijk als Avondale of vergelijkbaar wilt wonen, en wees voorbereid om afgeperst te worden
Afgeperst, zoals in: op regelmatige basis?
Of bedoelde je gewoon 'afgezet'?
 FR
pi_68642985
quote:
Op zondag 3 mei 2009 12:36 schreef AKnynke het volgende:

[..]

bedankt voor de tips. Heb gelijk even op Tunafish gekeken en een mail gestuurd!

@ Regina: nee, ik kom niet opscheppen. Ik wil graag zoveel mogelijk informatie hebben voordat ik wegga, en niet alleen van de ambassade. De ambassade ga ik natuurlijk bellen om info te vragen, maar zou ook graag ervaringen en tips van andere mensen horen..
Succes en sterkte!
Wat ik hier lees is niet mis:
http://www.minbuza.nl/nl/(...)advies_zimbabwe.html
pi_68674410
quote:
Op maandag 4 mei 2009 00:04 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Afgeperst, zoals in: op regelmatige basis?
Of bedoelde je gewoon 'afgezet'?
Omdat huizen niet meer in lokale valuta verhandeld kunnen worden gebeurt dit in US$. Hierdoor betaal je meestal meer dan de werkelijke waarde van het huis.
  Moderator maandag 4 mei 2009 @ 23:19:17 #37
45833 crew  Fogel
pi_68675475
quote:
Op maandag 4 mei 2009 22:56 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Omdat huizen niet meer in lokale valuta verhandeld kunnen worden gebeurt dit in US$. Hierdoor betaal je meestal meer dan de werkelijke waarde van het huis.
Lijkt me een beetje veel van het goede om meteen een huis te kopen voor een paar maanden? Of is het zo goedkoop dat het eigenlijk niet uitmaakt?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_68679886
Oh, ik ging er eigenlijk automatisch van uit dat we het hier over huren hadden, maar inderdaad, Casparovvv lijkt het nu over kopen te hebben...
 FR
  dinsdag 5 mei 2009 @ 08:34:18 #39
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_68681467
ik had ook nog niet echt bedacht daar een huis te gaan kopen. Lijkt me wat permanent.....
  Moderator dinsdag 5 mei 2009 @ 08:40:26 #40
45833 crew  Fogel
pi_68681556
Ach, als het net als in de VS maar 1000USD kost, waarom niet
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  dinsdag 5 mei 2009 @ 08:44:43 #41
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_68681619
Over een tijdje in hett nieuws: Nederlandse vrouw verkracht en vermoord in Zimbabwe.
Of:
Nederlandse vrouw gegijzeld door Zimbabwaanse rebellen.
pi_68681740
My bad, je gaat idd maar voor drie maanden. Huren kan ik weinig over zeggen. Veel particulieren hebben een extra huis of appartement dat ze aan derden onderverhuren, omdat veel zaken slecht verkrijgbaar zijn gebeurt dit niet alleen in geld, maar ook in benzine en dergelijke. Het is allemaal niet zo goed geregeld als in Nederland, dus schrik niet als de huur ineens omhoog vliegt, of als de eigenaren ineens eisen dat je eerder of op een andere manier betaald. Ik zet het wellicht een beetje dramatisch neer, maar mijn punt is dat je wat dit betreft alles kunt verwachten in Zimbabwe.

Verder nog een puntje: ik weet niet of je auto rijdt, maar benzine wordt niet los verkocht maar met coupons. Je maakt geld over op een offshore bankaccount, vervolgens kun je ergens in Harare je benzinecoupons ophalen. Die zijn voor 20 liter per stuk, dus je kan er niet even 10 liter bij gooien (tenzij je drums in je kofferbak hebt staan).
pi_68681762
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 08:44 schreef OxygeneFRL het volgende:
Over een tijdje in hett nieuws: Nederlandse vrouw verkracht en vermoord in Zimbabwe.
Of:
Nederlandse vrouw gegijzeld door Zimbabwaanse rebellen.

Zitten die vooroordelen je nooit in de weg?
  dinsdag 5 mei 2009 @ 09:14:06 #44
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_68682143
quote:
Op zondag 3 mei 2009 22:32 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Ben jij wel eens buiten je compound geweest?
Niet zonder bewaking Verder wel klusjes gedaan in +15 Afrikaanse gebieden en nog steeds verantwoordelijk voor een afdeling in SA.

Als Nederlandse jochie denk ik niet dat je weet wat een vrouw alleen in Afrika kan overkomen als ze blond is en in de foute straten beland.

Misschien zaten die shotguns voor de sier aan de binnenkant van onze SUV's gelast

Better safe than sorry.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 09:42:28 #45
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_68682757
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 08:53 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Zitten die vooroordelen je nooit in de weg?
Wel es van nieuws gehoord?
  dinsdag 5 mei 2009 @ 10:57:53 #46
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_68684582
quote:
Op maandag 4 mei 2009 01:01 schreef Regina7 het volgende:

[..]

Succes en sterkte!
Wat ik hier lees is niet mis:
http://www.minbuza.nl/nl/(...)advies_zimbabwe.html
Als je die adviezen wil gaan opvolgen kun je je beter ingraven in een hutje op de Veluwse heide.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  dinsdag 5 mei 2009 @ 15:58:13 #47
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_68695696
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 09:14 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Niet zonder bewaking Verder wel klusjes gedaan in +15 Afrikaanse gebieden en nog steeds verantwoordelijk voor een afdeling in SA.

Als Nederlandse jochie denk ik niet dat je weet wat een vrouw alleen in Afrika kan overkomen als ze blond is en in de foute straten beland.

Misschien zaten die shotguns voor de sier aan de binnenkant van onze SUV's gelast

Better safe than sorry.
ik ben het helemaal eens met 'better safe then sorry'. Maar, je moet op een bepaald moment een afweging maken denk ik tussen veiligheid en leven. Wat ik zo overal lees valt het in ieder geval in Harare wel mee met de onveiligheid, ook voor een blonde vrouw (en nee, ik was niet van plan om m'n haar te verfen van te voren..). Natuurlijk moet je je goede verstand gebruiken, vast zal ik bepaalde wijken niet in m'n eentje ingaan en 's avonds in het donker niet alleen over straat. Maar, m'n angst om onveiligheid moet de wil om te leven en dingen te zien en mee te maken niet in de weg staan. Zoals static zegt, dan kun je je beter ingraven in een hutje op de hei. Maar goed, leven met de veiligheid in het achterhoofd.

Zeg ik nu, terwijl ik nog nooit in Afrika geweest ben. Misschien kijk ik er straks anders tegen aan.

Ik ben in ieder geval vandaag bij het Vaccinatiebureau hier in Uppsala geweest. De enige vaccinaties die ik nodig heb schijnen tyfus en cholera te zijn. Eventueel Rabies, maar als ik niet met wilde dieren ga werken was dat niet nodig volgens de aardige mevrouw die me hielp....
pi_68696343
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 10:57 schreef static het volgende:

[..]

Als je die adviezen wil gaan opvolgen kun je je beter ingraven in een hutje op de Veluwse heide.
Of gewoon risicogebieden vermijden.
pi_68716906
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 15:58 schreef AKnynke het volgende:

Zeg ik nu, terwijl ik nog nooit in Afrika geweest ben. Misschien kijk ik er straks anders tegen aan.
Als je meer voorbereidingstijd had gehad, had ik je indd aangeraden om eerst eens een keer een tripje in te plannen naar een (evt wat toeristischer) Afrikaans land; gewoon om een idee te krijgen van hoe anders het is dan Noord-Europa.

Wat heb je verder nog meer voor reizen gemaakt, tot nu toe?
 FR
  woensdag 6 mei 2009 @ 09:36:16 #50
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_68720041
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 02:03 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Als je meer voorbereidingstijd had gehad, had ik je indd aangeraden om eerst eens een keer een tripje in te plannen naar een (evt wat toeristischer) Afrikaans land; gewoon om een idee te krijgen van hoe anders het is dan Noord-Europa.

Wat heb je verder nog meer voor reizen gemaakt, tot nu toe?
met ouders op vakantie, natuurlijk.

Op m'n 16e ben ik een jaar naar Alaska gegaan op uitwisseling
Rond m'n 18e ergens een maand backpacken in de baltische staten...
tussendoor citytripjes, in m'n eentje of met vrienden...
oh, en ik heb in Maastricht gestudeerd, voor een Fries is dat een grote reis!
Nu studeer ik in Zweden.
c'est tout, geloof ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')