abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68734886
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 15:58 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Mooi boek:

[ afbeelding ]

Staat een uitspraak in van Jerommeke:
De mens is het enige dier dat zich als beest kan gedragen.
Priceless...
Het stereotype domme kracht dus

Het boek dat ik een mooie introductie vond en waarbij het niveau al snel begrijpelijk is

Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  woensdag 6 mei 2009 @ 16:47:42 #102
235428 di0r1
foto_van_mij.jpg .exe
pi_68735751
Dit boek heeft een paar jaar terug mijn leven een heel andere wending gegeven:

Dit boek ook, maar minder dan bovenstaande:

Ook dit boek heb ik als prettig en (behoorlijk) leerzaam ervaren (mijn eerste filosofisch boek (voor school)):

(Recht, orde en vrijheid).

[ Bericht 2% gewijzigd door di0r1 op 07-05-2009 19:50:52 ]
Sterk Topic || Lekker nummertje
"Als oprecht democraat eerbiedig ik iedere mening: het is immers het goed recht van mijn buurman om ongelijk te hebben."- Jan Greshoff
pi_68737165

De klassieker over de rol van genen in de evolutie met een verhelderende kijk op altruisme/sociaal gedrag v.d mens, verplichte kost dus. Disclaimer: veel te schokkende kost voor vegan hippies en biblethumpers die liever dromen dan met realiteit geconfronteerd worden

Verklaard waarom geografishe ligging en verspreiding een groter invloed heeft (gehad) op de huidige welvaartsverschillen in de wereld bv Afrika loopt ver achter niet vanwege ras maar geografie. Idem verplichte kost

[ Bericht 5% gewijzigd door Razz_Gul op 06-05-2009 17:26:35 ]
"Religion is simply a parasite on a much older moral sense"
  woensdag 6 mei 2009 @ 17:22:41 #104
185261 Scaurus
Memento mori
pi_68737228
Inderdaad een prachtig boek. Hielp mij van elk schuldgevoel voor Afrika af.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_68743299
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 17:22 schreef Scaurus het volgende:
Inderdaad een prachtig boek. Hielp mij van elk schuldgevoel voor Afrika af.
Dan draaf je wel een beetje door want zo is het ook weer niet geschreven.
Ik weet het ook niet
  donderdag 7 mei 2009 @ 15:02:48 #107
185261 Scaurus
Memento mori
pi_68772999
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 19:51 schreef Dunckie het volgende:
Dan draaf je wel een beetje door want zo is het ook weer niet geschreven.
Het weerlegt wel de these dat Afrika zo arm is vanwege Westers imperialisme.
pi_68773434
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 15:02 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Je moet niet direct geloven wat 1 persoon zegt(schrijft). Als je dat doet, en dat deed je, ben je ook simpel bezig.
pi_68773673
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 15:02 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Dan had je het boek iets beter moeten lezen. Het boek gaat namelijk over de factoren die er o.a. voor gezorgd hebben dat Europeanen vrolijk imperialistje konden spelen. Dat staat los van de vraag of dat imperialisme vervolgens een (relatief permanent) negatief effect heeft gehad op de hedendaagse armoede in Afrika.

[ Bericht 0% gewijzigd door Monolith op 07-05-2009 18:51:44 ]
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 7 mei 2009 @ 18:09:02 #110
168091 Cobra4
mr. Dkut
pi_68779954
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_68781277
Wat ik nu even snel kan bedenken:

en een ander boek wat ik moeilijk en makkelijk tegelijk vond, met een aantal zeer interessante inzichten:

(kleine afbeelding, het gaat om het boek Totaliteit en Oneindige van Emmanuel Levinas)
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  vrijdag 8 mei 2009 @ 17:27:02 #112
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_68815842

De meeste schrijvers die Hermans in dit boek door de mangel haalt, zijn nu volledig onbekend: het is daarom alleen al interessant als literatuurgeschiedenis, zij het bijzondere literatuurgeschiedenis: Hermans' polemische stijl is bepaald niet streng-zakelijk.
Juist de stukken over auteurs wier naam ons nog enigzins bekend voorkomt (Reve, Du Perron) behoren tot de sterkste stukken van het boek, en zijn pleidooi uit de rechtszaak wegens belediging van het katholieke volksdeel is een volmaakte apologie.

Een volledige geschiedenis van Europa: chronologisch van opzet, met thematische ''capsules''. Polen is Davies' specialiteit, en met name over Oost-Europa en het Baltische gebied heb ik veel geleerd.

A history of world societies
: McKay, Hill, Buckler, Ebrey. Met een uitstekende bibliografie in ieder hoofdstuk, ik heb daar menig weetje over de niet-Europese geschiedenis aan te danken.

Beard, North, Price: Religions of Rome.

Multatuli, Verzamelde werken. Het mooiste Nederlandse proza dat ik ken, al zijn de meningen van de auteur vaak onjuist.

Burkert, Babylon Memphis Persepolis: Eastern Contexts of Greek Culture.

En natuurlijk:

The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_68816003
Toevallig bekend met dit boek, Johan?

Ga hem binnenkort eens lezen, schijnt wel aardig te zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 8 mei 2009 @ 17:36:17 #114
235357 TitusPullo
pi_68816136
Nee, die titel kende ik nog niet. Ik denk dat ik dat boek ook maar eens moet lezen.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  zaterdag 9 mei 2009 @ 00:41:56 #115
182269 sneakypete
On the edge
pi_68831018

Slechts een jeugdboek, maar zonder dit boek zou ik nooit zo geinteresseerd geraakt zijn in de filosofie.
Een prima inleiding voor de onbelezen aspirantfilosoof. Misschien niet stoer om te vermelden, maar eerlijk is eerlijk.

Had ook een ander boek kunnen zijn van Nietzsche, maar dit boek las ik als eerste van hem en in het algemeen heeft Nietzsche mij een denkkader geschonken om de mens mee te beoordelen.
Een turning point in mijn eigen weltanschauung kan ik dit boek zeker noemen.

Of het enorm invloedrijk is weet ik niet zeker, maar het is denk ik wel een literair meesterwerk dat een bijtende kritiek op de tijdsgeest geeft en mij als liberaal toch enige schrik aan heeft gejaagd voor mijn eigen ideeën.

Natuurlijk een klassieker, heb het begin dit jaar (pas) gelezen. Een boek dat je doet huiveren voor de overheid en mensen met macht, maar tegelijkertijd een boek dat duidelijk maakt dat er nooit iets anders zal bestaan dan een eindeloze machtsstrijd ten koste van velen.

Politieke filosofie op hoog niveau, mijn gebruiksicoon zegt denk ik genoeg. Hayek = eyeopener en bovendien een briljant econoom.

Theodore Dalrymple is reeds genoemd, ook van hem heb ik eea gelezen. Briljant schrijver (soms geestig, vaker bloedserieus), baanbrekend.

[ Bericht 31% gewijzigd door sneakypete op 09-05-2009 00:50:34 ]
  zaterdag 9 mei 2009 @ 01:07:04 #116
185261 Scaurus
Memento mori
pi_68831760
American Psycho: prachtige illustratie van de ultieme consequenties van Machiavelli's denken.
pi_68832933
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_68836690
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 02:00 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[ afbeelding ]
Interessant boek, maar het wordt door nogal wat mensen afgeschoten, zoals hier Moet em nog steeds es lezen
pi_68842286
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 10:53 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Interessant boek, maar het wordt door nogal wat mensen afgeschoten, zoals hier Moet em nog steeds es lezen
Het gaat mij dan ook vooral om de beschrijvingen van de BDE's door de personen die ze hebben gehad. Pim van Lommel's onderbouwing vind ik op veel gebieden niet erg sterk. Toch zet hij je aan het denken en laat hij de discussie oplaaien op het gebied van bewustzijn, BDE's, dromen enz.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_68842697
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 14:58 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Het gaat mij dan ook vooral om de beschrijvingen van de BDE's door de personen die ze hebben gehad. Pim van Lommel's onderbouwing vind ik op veel gebieden niet erg sterk. Toch zet hij je aan het denken en laat hij de discussie oplaaien op het gebied van bewustzijn, BDE's, dromen enz.
True. Ik doe ook nog een duit in het zakje:

De "chamishah choemshee thora", oftewel Thora ( ), met de Nederlandse vertaling van Rabbi Dasberg ernaast. Iedereen kent de bijbel natuurlijk, maar het is erg leuk om es een vertaling van een Rabbi te lezen. Sommige nuances zijn net wat anders, wat de kijk op een tekst naar mijn idee behoorlijk kan veranderen. Hij wordt ook standaard in de synagoge gebruikt, geloof ik.

Naast Dasberg heb je nog Vredenburg, maar volgens mij is die uitverkocht op veel plekken. Als Hebreeuws-only heb je nog de Stuttgartensia, maar die sla ik eigenlijk weinig open.

En ik geloof dat Dasberg zo'n 25 euro was, dus da's een koopje zou ik zeggen

Erg leuk topic, trouwens, zal het zeker nog es nalezen als ik weer es nieuwe boeken koop
pi_68845605

en
  zaterdag 9 mei 2009 @ 23:16:01 #122
235357 TitusPullo
pi_68858231
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 01:07 schreef Scaurus het volgende:
American Psycho: prachtige illustratie van de ultieme consequenties van Machiavelli's denken.
Bovenstaand bericht: prachtige illustratie van Scaurus' flodderig denken.
pi_68858931
quote:
[ afbeelding ]

Natuurlijk een klassieker, heb het begin dit jaar (pas) gelezen. Een boek dat je doet huiveren voor de overheid en mensen met macht, maar tegelijkertijd een boek dat duidelijk maakt dat er nooit iets anders zal bestaan dan een eindeloze machtsstrijd ten koste van velen.
Onzin natuurlijk.
  zondag 10 mei 2009 @ 14:17:24 #124
159502 Mind_Fuck
Mind tuning
pi_68870233
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 02:00 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[ afbeelding ]
als je dat interessant vond moet je deze eens proberen:

Is wel alleen in het engels te krijgen.
In these bodies we will live, in these bodies we will die
Where you invest your love, you invest your life
  zondag 10 mei 2009 @ 19:00:35 #125
235556 Nautilus_
Gebenedijde
pi_68879974
Die zogenaamde maatschappijkritiek in American Psycho vormt slechts de achtegrond van het verhaal. De minimalistische stijl waarin smerige gebeurtenissen beschreven worden, vond ik veel opmerkelijker. Als je een goede, maatschappijkritische roman wilt lezen, kun je beter What a carve up! of Fight Club kopen.

De rivier die tegen de berg opstroomt is voor mij een bijzonder boek. De auteur onderneemt een reis door de Grand Canyon en tijdens die reis schrijft hij over het ontstaan van de aarde en de evolutietheorie. Hij beschrijft het ontstaan van de aarde als een soort avontuur. Ik denk dat je het boek kunt vergelijken met Zen and the Art of Motorcycle Maintenance, met het verschil dat Zen een roman is.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')