abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 mei 2009 @ 16:53:12 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_68593182
quote:
'Landbouwsubsidie naar koning en multinationals'
Uitgegeven: 2 mei 2009 14:25
Laatst gewijzigd: 2 mei 2009 16:09
BRUSSEL - Koningshuizen en multinationals blijken de grootste ontvangers van landbouwsubsidies. Dat is aan het licht gekomen nu voor het eerst alle EU-landen de betalingen van landbouwsubsidies moesten openbaren.

Zo ontving de Britse koningin vorig jaar 530.000 euro subsidie van Brussel, kroonprins Charles kreeg 180.000 euro voor zijn landbouwgronden.

De grootste ontvanger in de EU lijkt de Ierse voedselfabrikant Greencore Group (83 miljoen euro). De Franse Doux Group, een fabrikant van kippenproducten, kreeg 62 miljoen euro, meldde de Brusselse nieuwssite EU Observer zaterdag.

Suikerproducenten

In Nederland waren suikerproducenten Cosun en ED&F Man Sugar vorig jaar de grootste ontvangers.

Elk kreeg zo'n 26,5 miljoen euro herstructureringssteun, volgens het ministerie van Landbouw. Ook Avebe en de Coöperatie Voedings Tuinbouw Nederland zijn grote ontvangers.

Duitsland

Nederland maakt de gegevens sinds 2006 openbaar. Door een EU-besluit moesten alle EU-landen de cijfers publiceren voor 1 mei.

Alleen Duitsland heeft dat niet gedaan. Een rechter heeft dat verboden wegens privacybescherming.

De Europese Commissie overweegt een rechtszaak te beginnen tegen Duitsland.
© ANP
http://www.nu.nl/economie(...)-multinationals.html
Ruim zeven ton landbouwsubsidie voor de Britse Queen en haar zoontje. Hoeveel zelfgekweekte rabarber hebben die lui daarvan kunnen eten?
En dan die bedragen voor de voedselverwerkende industrie. Tientallen miljoenen hulpgeld voor een ongeregeld zootje kipcornfabrikanten is dat ziek of niet?

Fucking tyfussubsidies. Afschaffen die meuk.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_68593196
Mooi he, feudalisme.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 17:35:43 #3
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68594301
Dit is ook niet waar de landbouwsubsidies voor bedoeld waren...
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_68594555
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 16:53 schreef Salvad0R het volgende:
Mooi he, feudalisme.
Je bedoeld neem ik aan: feodalisme?
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_68594572
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 17:35 schreef Klopkoek het volgende:
Dit is ook niet waar de landbouwsubsidies voor bedoeld waren...
Subsidies lijden op den duur altijd tot dit soort fraude, wat het feitelijk is.
Het is inherent aan subsidies en de schaal waarop het gedaan wordt.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_68595052
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 17:45 schreef huhggh het volgende:

[..]

Subsidies lijden op den duur altijd tot dit soort fraude, wat het feitelijk is.
Het is inherent aan subsidies en de schaal waarop het gedaan wordt.
Is niet zo gek ook, subsidies zijn gewoon een van de vele manieren om geld binnen te halen. Dan maar frauderen, de overheid haalt toch genoeg belasting binnen, daar kan wel een tonnetje vanaf voor MIJ (aldus de fraudeurs die dit doen).
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 18:57:46 #7
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_68596653
Het zijn van oudher ook nog steeds grootgrond bezitters
en de subsitie wordt door brussel per hectare toegekend
penny wise, pound foolish
www.frisofeest.nl op 30 november 2012
Gezellig met een zachte gay
  zaterdag 2 mei 2009 @ 19:06:39 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68596946
Subsidies leiden altijd tot fraude en verstoring van het prijsmechanisme.
Afschaffen dus.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 2 mei 2009 @ 19:09:11 #9
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_68597038
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 19:06 schreef SeLang het volgende:
Afschaffen dus.
kan niet, want dan leggen de keuterboertjes in frankrijk en duitsland massaaln het lootje, en komen de christendemocraten in die landen nooit meer aan de macht
  zaterdag 2 mei 2009 @ 19:43:41 #10
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_68598273
Ongelofelijk dat de britse koningin zoveel geld krijgt om haar tuintje bij te houden.
Maar het afschaffen van subsidies vind ik een beetje ver gaan. Er moet gewoon een commissie komen die controleert waar alle subsidies terecht komen en landen moeten die gegevens ook gewoon openbaar maken willen ze aanspraak maken op subsidies.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 19:44:40 #11
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_68598306

[ Bericht 100% gewijzigd door Breekfast op 02-05-2009 19:45:01 ]
  zaterdag 2 mei 2009 @ 19:52:13 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68598630
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 19:43 schreef Breekfast het volgende:
Ongelofelijk dat de britse koningin zoveel geld krijgt om haar tuintje bij te houden.
Maar het afschaffen van subsidies vind ik een beetje ver gaan. Er moet gewoon een commissie komen die controleert waar alle subsidies terecht komen en landen moeten die gegevens ook gewoon openbaar maken willen ze aanspraak maken op subsidies.
Ik ben eigenlijk stomverbaasd dat tot nu toe niet bekend was waar het geld aan werd besteed
De besteding van publiek geld moet imo ALTIJD openbaar zijn.
Mijn reisverslagen
pi_68599217
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 19:52 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk stomverbaasd dat tot nu toe niet bekend was waar het geld aan werd besteed
ja dat zou wel moeten, maar het is geld dat van vriendjes naar vriendjes gaat
  zaterdag 2 mei 2009 @ 20:09:37 #14
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_68599340
quote:

[..]

Inderdaad belachelijk dat Duitsland die gegevens niet openbaar wil maken. Als ze het zo graag geheim willen houden zou ik als Brussel zijnde gewoon zeggen dat ze dan lekker kunnen fluiten naar die subsidies. Maar zo stellig zal Brussel wel niet zijn, wetend dat er ook geld vanuit Duitsland binnenkomt
  zaterdag 2 mei 2009 @ 20:10:58 #15
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_68599390
De landbouwsubsidies moet gewoon worden afgebouwd. Ze werken misstanden in de hand, ze stimuleren inefficiënt gedrag en ze duperen de ontwikkelingslanden.
pi_68599579
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 19:06 schreef SeLang het volgende:
Afschaffen dus.
Jij wil alle landbouwsubsidies van de EU afschaffen? Ben volledig met je eens dat dit het meest archaische stukje Europese Unie is dat hervormd moet worden. De huidige manier waarop de landbouwsubsidies werken verstoren de markt inderdaad alleen maar. En is een van de redenen dat melk hier bijna goedkoper is dan water, dat boeren maar door blijven produceren omdat Brussel het toch wel betaalt. Maar afschaffen van alle landbouwsubsidies lijkt me ook niet echt constructief voor de EU.
pi_68600112
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 20:15 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Jij wil alle landbouwsubsidies van de EU afschaffen? Ben volledig met je eens dat dit het meest archaische stukje Europese Unie is dat hervormd moet worden. De huidige manier waarop de landbouwsubsidies werken verstoren de markt inderdaad alleen maar. En is een van de redenen dat melk hier bijna goedkoper is dan water, dat boeren maar door blijven produceren omdat Brussel het toch wel betaalt. Maar afschaffen van alle landbouwsubsidies lijkt me ook niet echt constructief voor de EU.
De goekoopste suiker komt uit afrika

Maar Europese boeren krijgen subsidie en die wordt betaald door de heffing op suikerriet uit Afrika
pi_68601320
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 20:25 schreef henkway het volgende:

[..]

De goekoopste suiker komt uit afrika

Maar Europese boeren krijgen subsidie en die wordt betaald door de heffing op suikerriet uit Afrika
Ja precies. Het zijn een soort van Europese Melkertbanen geworden. Daarom is het systeem ook absoluut niet houdbaar. Volgens mij is het de grootste kostenpost van de Europese Unie en levert het verdomd weinig op. De achtergrond ligt natuurlijk in politieke belangen, maar de vraag is hoelang deze blijven prevaleren met zo'n achterhaald subsidiesysteem dat veel te veel geld kost.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2009 20:51:35 ]
pi_68601495
Ik probeer al enkele jaren het bestaan van grote multinationals te verklaren, zelf zie ik veel nadelen van omvangrijke multinationals en ik zie ik hoor ook weinig argumenten van anderen die mij op voordelen van grote multinationals wijzen. Het lijkt er op dat minder voordelen dan nadelen kleven aan omvangrijke multinationals, de vraag is dan waarom zij toch ontstaan. Het valt mij op de veel grote multinationals goed in de watten gelegd worden door overheden, steden strijden om multinationals met subsidie, de EU probeert via landbouwsubsidies de Europese landbouwsector zeer concurrerend te maken teneinde deze sector groot en machtig te houden, je ziet dat juist in dit soort sectoren er multinationals ontstaan met veel marktmacht, dat is erg nadelig voor consumenten, concurrenten, en ontwikkelingslanden. Ik stel dan ook voor dat er een mentaliteitsverandering plaats moet vinden, van een corporatistische rol zou de overheid zich moeten omvormen tot een faciliterende rol (even nog afgezien van de meer libertarische visies op dit gebied).
  zaterdag 2 mei 2009 @ 21:02:11 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68601732
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 20:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik probeer al enkele jaren het bestaan van grote multinationals te verklaren,
Schaalgrootte geeft een concurrentievoordeel. Het voordeel van schaalgrootte kan dermate groot zijn dat een kleiner bedrijf dat in principe slimmer en efficienter werkt er nog steeds niet tegenop kan.

En daar bovenop heb je natuurlijk nog dat politici diep in de kont kruipen van die multinationals, want dan kunnen ze net doen alsof ze werkeglegenheid hebben geschapen of behouden.

En natuurlijk de bekende 'too big to fail'
Mijn reisverslagen
pi_68601738
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 19:43 schreef Breekfast het volgende:
Ja, laten we er ook nog maar een stukje extra bureaucratie aan toevoegen in de vorm van een commissie. Gewoon de subsidies afschaffen, het verstoort alleen maar de markt plus het kost ook nog eens bijna 50% van het totale budget. De nadelen wegen in dit geval een stuk zwaarder dan de voordelen.
pi_68601755
In 2013 zal de landbouwsubsidie afgebouwd moeten zijn, daarna zal er veel import plaatsvinden uit Oekraine, Polen, Slowakije, Oost-duitsland.
Daar kost de landbouwgrond 50 eurocent per M2 en hier 6 Euro.
Zelf ga ik over twee weken naar Oekraïne met een kennis kijken naar een landbouwbedrijf in Oekraïne van 1200 HA in de buurt van Vinnytsa

[ Bericht 7% gewijzigd door henkway op 02-05-2009 21:14:08 ]
pi_68601869
quote:

[..]

Dat is inderdaad om te huilen, met uitzondering van het budget van inlichtingendiensten (wat voor NL een lachertje is) moet elke uitgegeven euro door de overheid terug te vinden zijn in een door de overheid beheerde database. Verder dan miljarden die richting vage onderwerpen gaan kom ik niet.
pi_68602347
http://www.nuzakelijk.nl/(...)ng-landbouwsubsidies
quote:
Inkomenssteun
“Die maatregelen zijn minder effectief dan gerichte inkomenssteun. Ze leiden tot ongelijke verdeling en dragen bij aan de milieuproblemen in de landbouwsector”, aldus de Parijse denktank in een verklaring bij het rapport.

De dertig OESO-lidstaten steunden hun boeren vorig jaar in totaal met 187 miljard euro. Zij voorzagen de boeren daarmee van 23 procent van hun totale inkomen.

De westerse landen hebben de afgelopen jaren weliswaar enige hervormingen in het landbouwbeleid doorgevoerd, maar volgens het OESO-rapport bestaat 60 procent van de steun nog altijd uit handelsbelemmerende subsidies.
De OESO dringt ook aan op gerichte steun aan de boeren zelf maar dan kunnen de grote partijbonzen er niet meer bij, dus dat gaat niet door

Prijzen landbouwproducten stijgen ­ en subsidies blijven
  zaterdag 2 mei 2009 @ 21:18:34 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68602410
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 21:02 schreef henkway het volgende:
Zelf ga ik over twee weken naar Oekraïne met een kennis kijken naar een landbouwbedrijf in Oekraïne van 1200 HA in de buurt van Vinnytsa
Cool.
Maak er een topic over als je terug bent!
Mijn reisverslagen
pi_68602638
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 20:51 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Ja precies. Het zijn een soort van Europese Melkertbanen geworden. Daarom is het systeem ook absoluut niet houdbaar. Volgens mij is het de grootste kostenpost van de Europese Unie en levert het verdomd weinig op. De achtergrond ligt natuurlijk in politieke belangen, maar de vraag is hoelang deze blijven prevaleren met zo'n achterhaald subsidiesysteem dat veel te veel geld kost.
het zijn geopolitieke belangen men wil onafhankelijk blijven met de voedselvoorziening koste wat kost.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_68603187
Ja precies. Maar het ergste is nog dat ze daardoor onder de kostprijs gaan produceren en dat dumpen op de wereldmarkt, waardoor kleine boeren in de rest van de wereld worden weggeconcurreerd... gesubsideerd welteverstaan!
  zaterdag 2 mei 2009 @ 22:34:28 #28
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_68605402
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 21:02 schreef henkway het volgende:
In 2013 zal de landbouwsubsidie afgebouwd moeten zijn, daarna zal er veel import plaatsvinden uit Oekraine, Polen, Slowakije, Oost-duitsland.
Daar kost de landbouwgrond 50 eurocent per M2 en hier 6 Euro.
Zal ik dan toch maar de knuppel in het hoenderhok gooien en eens een balletje opwerpen over voedselveiligheid?
en dat het uit politiek oogpunt niet onverstandig is om voor je voedsel volledig van importen afhankelijk te zijn
Hetzelfde geld voor dierenwelzijn dat hier toch iets beter gereguleerd is dan elders ter wereld
mag dat zijn prijs hebben ?
pi_68605678
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 22:34 schreef Stroekie het volgende:

[..]

Zal ik dan toch maar de knuppel in het hoenderhok gooien en eens een balletje opwerpen over voedselveiligheid?
en dat het uit politiek oogpunt niet onverstandig is om voor je voedsel volledig van importen afhankelijk te zijn
Hetzelfde geld voor dierenwelzijn dat hier toch iets beter gereguleerd is dan elders ter wereld
Polen, Roemenië, Slowakije en Oost-duitsland horen tegenwoordig bij de EU he
en die hoeven geen subsidie, die gaan genoeg verdienen als de prijzen en de productiehoeveelheden worden vrijgelaten
  zaterdag 2 mei 2009 @ 22:48:32 #30
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_68605870
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 22:42 schreef henkway het volgende:

[..]

Polen, Roemenië, Slowakije en Oost-duitsland horen tegenwoordig bij de EU he
en die hoeven geen subsidie, die gaan genoeg verdienen als de prijzen en de productiehoeveelheden worden vrijgelaten
volgens mij zijn dat nog steeds netto ontvangers hoor
die landen betalen minder dan dat ze vanuit Brussel krijgen
of mag ik dat dan geen subsidie noemen??
maar eventuele interventie prijzen voor b.v. boter of melkpoeder zijn toch ook subsidie en gelden toch voor heel de EU, net als huidige melkquotum ?
pi_68606598
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 22:48 schreef Stroekie het volgende:

[..]

volgens mij zijn dat nog steeds netto ontvangers hoor
die landen betalen minder dan dat ze vanuit Brussel krijgen
of mag ik dat dan geen subsidie noemen??
maar eventuele interventie prijzen voor b.v. boter of melkpoeder zijn toch ook subsidie en gelden toch voor heel de EU, net als huidige melkquotum ?
maar zij kunnen kostendekkend produceren zonder subsidie Nederland zeker niet
  zaterdag 2 mei 2009 @ 23:18:15 #32
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_68606816
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 23:10 schreef henkway het volgende:

[..]

maar zij kunnen kostendekkend produceren zonder subsidie Nederland zeker niet
In de hudige situatie ook alleen maar als er een rijke boer uit het westen komt, want op eigen kracht lukt het die mensen daar ook niet.
En natuurlijk blijft daar nog altijd de claim van vroegere eigenaren boven de markt zweven die zodra het wat beter gaat ineens met oude papieren op de proppen komen om hun oude familie bezit te komen opeisen
pi_68607215
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 23:18 schreef Stroekie het volgende:

[..]

In de hudige situatie ook alleen maar als er een rijke boer uit het westen komt, want op eigen kracht lukt het die mensen daar ook niet.
dacht het wel
  zondag 3 mei 2009 @ 15:06:01 #34
39581 Salvad0R
universal
pi_68619558
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 17:44 schreef huhggh het volgende:

[..]

Je bedoeld neem ik aan: feodalisme?
Is hetzelfde.
En het is "je bedoelt" met een T.
  zondag 3 mei 2009 @ 15:17:36 #35
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_68620082
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 22:34 schreef Stroekie het volgende:

[..]

Als er ook maar een woord waar was van je beweringen wel
Intelligent, but fucked up.
pi_68623100
quote:
Op zondag 3 mei 2009 15:06 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Is hetzelfde.
En het is "je bedoelt" met een T.
Het is nauwelijks de schuld van Elisabeth II dat ze zoveel subsidie krijgt. Als de EU subsidie geeft per hectare zullen de grootgrond bezitters altijd meer subsidie krijgen.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_68623337
quote:
Op zondag 3 mei 2009 16:19 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Het is nauwelijks de schuld van Elisabeth II dat ze zoveel subsidie krijgt. Als de EU subsidie geeft per hectare zullen de grootgrond bezitters altijd meer subsidie krijgen.
Dat is ook het idiote om grootgrondbezitters subsidie te geven.

Geef dan de boer direct inkomenssteun als ie het nodig heeft, als een soort van Bijstand.
Maar grootgrondbezitters hoeven geen bijstand te ontvangen

Deze wereld is helemaal gestoord en daar gaat ie nou aan kapot, om de rijke mensen vol te pakken met gestolen belastinggeld van de modale mens
pi_68623590
Ik zelf ben ook geheel tegen de landbouw en visserij subsidies. Maar het grootste obstakel voor de afschaffing hiervan zijn landen zoals Frankrijk, Spanje en Portugal.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_68624687
quote:
Op zondag 3 mei 2009 16:26 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Ik zelf ben ook geheel tegen de landbouw en visserij subsidies. Maar het grootste obstakel voor de afschaffing hiervan zijn landen zoals Frankrijk, Spanje en Portugal.
Ja daar zitten de grootste ontvangers en dat zijn niet de kleine keuterboertjes, nee de grootste EU maffia lobby
  zondag 3 mei 2009 @ 16:56:24 #40
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_68625084
Benieuwd hoeveel subsidie bedrijven als Heineken krijgen, voor het verbouwen van hun gerst. .
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zondag 3 mei 2009 @ 16:57:04 #41
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_68625112
En dat de cijfers ook nu pas openbaar worden gemaakt. Hilarisch. Is deze lijst ook ergens te vinden?

Wel verspreid, 800 miljoen voor boeren in Nederland. Is dat niet een beetje veel?
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_68628673
quote:
Op zondag 3 mei 2009 16:56 schreef Bowlingbal het volgende:
Benieuwd hoeveel subsidie bedrijven als Heineken krijgen, voor het verbouwen van hun gerst. .
quote:
Het voorlopige van de lijst blijkt uit de positie van Campina. Die coöperatie prijkt op de tweede plek met 334 miljoen euro in de afgelopen vijf jaar. Maar op de lijst staan ook dochterondernemingen van Campina. Wordt alles bij elkaar opgeteld, dan ontving Campina meer dan 500 miljoen euro.

Zo ligt het ook bij de voedings- en vleesconcerns die hoog op de lijst staan. Een daarvan is Nestlé. Die onderneming staat op de derde plek met 219 miljoen euro. Maar Nestlé komt ook elders in de top-100 voor, bij andere subsidieregelingen.

Opgeteld scoort Nestlé meer dan 360 miljoen euro en komt zo boven menig coöperatie. Een woordvoerster van Nestlé kon vanmorgen geen reactie geven.

Een hoge notering is er ook voor enkele landbouwbedrijven die de afgelopen dagen openbaarmaking van hun subsidiegegevens bij de voorzieningenrechter aanvochten. Het gaat om ondernemingen van vleesconglomeraat Van Drie uit Mijdrecht (jaaromzet 1 miljard euro). Het concern omvat kalverhouderijen, -slachterijen en produceert kalvermelkpoeder en vleesproducten. De familie Van Drie staat zelf ook in verschillende miljonairsranglijsten. Wie de subsidies van de Van Drie-dochters Navobi BV, Schils BV en onder meer Tentego BV optelt, ziet dat de groep all in goed was voor ruim 300 miljoen euro Europese landbouwsubsidie in de afgelopen vijf jaar.
  zondag 3 mei 2009 @ 23:31:32 #43
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_68639923
quote:
Op zondag 3 mei 2009 16:56 schreef Bowlingbal het volgende:
Niks want die verbouwen ze niet zelf
  zondag 3 mei 2009 @ 23:38:45 #44
93664 waht
Mushir
pi_68640218
quote:
Op zondag 3 mei 2009 15:17 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Als er ook maar een woord waar was van je beweringen wel
Wat is er niet waar dan?

Het is onverstandig om al je voedsel te importeren. Je moet *altijd* voedsel kunnen verbouwen binnen de grenzen waarin de betreffende overheid het hoogste gezag is. Anders creëer je afhankelijkheid.
pi_68645023
quote:
Op zondag 3 mei 2009 23:38 schreef waht het volgende:

[..]

Wat is er niet waar dan?

Het is onverstandig om al je voedsel te importeren. Je moet *altijd* voedsel kunnen verbouwen binnen de grenzen waarin de betreffende overheid het hoogste gezag is. Anders creëer je afhankelijkheid.
er zijn miljoenen aanbieders van goedkoop voedsel in landen met goedkope grond en goedkoop plukvolk, tegen een prijs waar een Europeaan niet aan kan tippen.
  maandag 4 mei 2009 @ 08:38:10 #46
93664 waht
Mushir
pi_68645309
quote:
Op maandag 4 mei 2009 08:04 schreef henkway het volgende:

[..]

er zijn miljoenen aanbieders van goedkoop voedsel in landen met goedkope grond en goedkoop plukvolk, tegen een prijs waar een Europeaan niet aan kan tippen.
Ja dat weet ik, maar dat is dus de andere kant van het verhaal. Goedkoop voedsel ver weg, duur voedsel dichtbij.
pi_68645387
quote:
Op maandag 4 mei 2009 08:38 schreef waht het volgende:

[..]

Ja dat weet ik, maar dat is dus de andere kant van het verhaal. Goedkoop voedsel ver weg, duur voedsel dichtbij.
Daarbij komt dat onze eigen ambtenarenorganisaties de AID en CB de fruitteelt van eigen telers om zeep hebben geholpen door het stellen van overdreven en onhaalbare eisen, terwijl de import uit Chili en Zuid-Afrika nauwelijks gecontroleerd wordt omdat het rechtstreeks naar de grote machtige supermarkten gaat, die import zit net als aardbeien en tomaten van Spanje met vol met gifresidu

maar gesubsidieerd voedsel kweken is onzin ook in Hongarije en Roemenië kan men goedkoop voedsel kweken, dat is naast de deur

[ Bericht 1% gewijzigd door henkway op 04-05-2009 08:56:12 ]
  maandag 4 mei 2009 @ 08:49:47 #48
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_68645433
quote:
Op maandag 4 mei 2009 08:46 schreef henkway het volgende:
net als aardbeien en tomaten van Spanje met vol met gifresidu
Misschien dat daarom mijn aarbeitjes laatst zo lekker smaakte
  maandag 4 mei 2009 @ 08:50:49 #49
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_68645452
quote:
Op maandag 4 mei 2009 08:38 schreef waht het volgende:

[..]

en is het nog steeds "goedkoop" voedsel als het eerst de halve wereld over moet?
wordt het wellicht tijd dat de CD2 uitstoot ook op een of andere wijze in de prijs verdisconteerd moet worden in het kader van duurzaam produceren dan ontstaat er een ander plaatje
Maar ja niets zo wispelturig als een consument die vooral wel het politieke antwoord geeft en zegt daar behoefte aan te hebben, maar bij de kassa toch weer kiest voor de kilo knaller
pi_68645709
quote:
Op maandag 4 mei 2009 08:50 schreef Stroekie het volgende:

[..]

en is het nog steeds "goedkoop" voedsel als het eerst de halve wereld over moet?
wordt het wellicht tijd dat de CD2 uitstoot ook op een of andere wijze in de prijs verdisconteerd moet worden in het kader van duurzaam produceren dan ontstaat er een ander plaatje
Maar ja niets zo wispelturig als een consument die vooral wel het politieke antwoord geeft en zegt daar behoefte aan te hebben, maar bij de kassa toch weer kiest voor de kilo knaller
vervoer is inderdaad erg goedkoop geworden door die enorme containerschepen met vele duizenden koel en vriescontainers van 40 ton per stuk
pi_68646382
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 20:10 schreef Pool het volgende:
De landbouwsubsidies moet gewoon worden afgebouwd. Ze werken misstanden in de hand, ze stimuleren inefficiënt gedrag en ze duperen de ontwikkelingslanden.
Zo, dat scheelt weer typwerk... Eens.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_68662360
En zolang er geen boeren rondrijden in Bentleys, hun bedrijven niet beursgenoteerd zijn en hun knechten per jaar geen 700.000 euro bonus krijgen, moet je dure grond voor andere dingen gebruiken en voedsel kopen bij landen die daar beter in zijn.

Landen die goedkope grond en goedkoop werkvolk hebben, en dus ook na afschaffing van de EU subsidies nog geld kunnen verdienen

[ Bericht 2% gewijzigd door henkway op 04-05-2009 20:40:56 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')