abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 mei 2009 @ 16:53:12 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_68593182
quote:
'Landbouwsubsidie naar koning en multinationals'
Uitgegeven: 2 mei 2009 14:25
Laatst gewijzigd: 2 mei 2009 16:09
BRUSSEL - Koningshuizen en multinationals blijken de grootste ontvangers van landbouwsubsidies. Dat is aan het licht gekomen nu voor het eerst alle EU-landen de betalingen van landbouwsubsidies moesten openbaren.

Zo ontving de Britse koningin vorig jaar 530.000 euro subsidie van Brussel, kroonprins Charles kreeg 180.000 euro voor zijn landbouwgronden.

De grootste ontvanger in de EU lijkt de Ierse voedselfabrikant Greencore Group (83 miljoen euro). De Franse Doux Group, een fabrikant van kippenproducten, kreeg 62 miljoen euro, meldde de Brusselse nieuwssite EU Observer zaterdag.

Suikerproducenten

In Nederland waren suikerproducenten Cosun en ED&F Man Sugar vorig jaar de grootste ontvangers.

Elk kreeg zo'n 26,5 miljoen euro herstructureringssteun, volgens het ministerie van Landbouw. Ook Avebe en de Coöperatie Voedings Tuinbouw Nederland zijn grote ontvangers.

Duitsland

Nederland maakt de gegevens sinds 2006 openbaar. Door een EU-besluit moesten alle EU-landen de cijfers publiceren voor 1 mei.

Alleen Duitsland heeft dat niet gedaan. Een rechter heeft dat verboden wegens privacybescherming.

De Europese Commissie overweegt een rechtszaak te beginnen tegen Duitsland.
© ANP
http://www.nu.nl/economie(...)-multinationals.html
Ruim zeven ton landbouwsubsidie voor de Britse Queen en haar zoontje. Hoeveel zelfgekweekte rabarber hebben die lui daarvan kunnen eten?
En dan die bedragen voor de voedselverwerkende industrie. Tientallen miljoenen hulpgeld voor een ongeregeld zootje kipcornfabrikanten is dat ziek of niet?

Fucking tyfussubsidies. Afschaffen die meuk.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_68593196
Mooi he, feudalisme.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 17:35:43 #3
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68594301
Dit is ook niet waar de landbouwsubsidies voor bedoeld waren...
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_68594555
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 16:53 schreef Salvad0R het volgende:
Mooi he, feudalisme.
Je bedoeld neem ik aan: feodalisme?
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_68594572
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 17:35 schreef Klopkoek het volgende:
Dit is ook niet waar de landbouwsubsidies voor bedoeld waren...
Subsidies lijden op den duur altijd tot dit soort fraude, wat het feitelijk is.
Het is inherent aan subsidies en de schaal waarop het gedaan wordt.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_68595052
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 17:45 schreef huhggh het volgende:

[..]

Subsidies lijden op den duur altijd tot dit soort fraude, wat het feitelijk is.
Het is inherent aan subsidies en de schaal waarop het gedaan wordt.
Is niet zo gek ook, subsidies zijn gewoon een van de vele manieren om geld binnen te halen. Dan maar frauderen, de overheid haalt toch genoeg belasting binnen, daar kan wel een tonnetje vanaf voor MIJ (aldus de fraudeurs die dit doen).
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 18:57:46 #7
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_68596653
Het zijn van oudher ook nog steeds grootgrond bezitters
en de subsitie wordt door brussel per hectare toegekend
penny wise, pound foolish
www.frisofeest.nl op 30 november 2012
Gezellig met een zachte gay
  zaterdag 2 mei 2009 @ 19:06:39 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68596946
Subsidies leiden altijd tot fraude en verstoring van het prijsmechanisme.
Afschaffen dus.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 2 mei 2009 @ 19:09:11 #9
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_68597038
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 19:06 schreef SeLang het volgende:
Afschaffen dus.
kan niet, want dan leggen de keuterboertjes in frankrijk en duitsland massaaln het lootje, en komen de christendemocraten in die landen nooit meer aan de macht
penny wise, pound foolish
www.frisofeest.nl op 30 november 2012
Gezellig met een zachte gay
  zaterdag 2 mei 2009 @ 19:43:41 #10
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_68598273
Ongelofelijk dat de britse koningin zoveel geld krijgt om haar tuintje bij te houden.
Maar het afschaffen van subsidies vind ik een beetje ver gaan. Er moet gewoon een commissie komen die controleert waar alle subsidies terecht komen en landen moeten die gegevens ook gewoon openbaar maken willen ze aanspraak maken op subsidies.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 19:44:40 #11
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_68598306

[ Bericht 100% gewijzigd door Breekfast op 02-05-2009 19:45:01 ]
  zaterdag 2 mei 2009 @ 19:52:13 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68598630
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 19:43 schreef Breekfast het volgende:
Ongelofelijk dat de britse koningin zoveel geld krijgt om haar tuintje bij te houden.
Maar het afschaffen van subsidies vind ik een beetje ver gaan. Er moet gewoon een commissie komen die controleert waar alle subsidies terecht komen en landen moeten die gegevens ook gewoon openbaar maken willen ze aanspraak maken op subsidies.
Ik ben eigenlijk stomverbaasd dat tot nu toe niet bekend was waar het geld aan werd besteed
De besteding van publiek geld moet imo ALTIJD openbaar zijn.
Mijn reisverslagen
pi_68599217
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 19:52 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk stomverbaasd dat tot nu toe niet bekend was waar het geld aan werd besteed
ja dat zou wel moeten, maar het is geld dat van vriendjes naar vriendjes gaat
  zaterdag 2 mei 2009 @ 20:09:37 #14
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_68599340
quote:

[..]

Inderdaad belachelijk dat Duitsland die gegevens niet openbaar wil maken. Als ze het zo graag geheim willen houden zou ik als Brussel zijnde gewoon zeggen dat ze dan lekker kunnen fluiten naar die subsidies. Maar zo stellig zal Brussel wel niet zijn, wetend dat er ook geld vanuit Duitsland binnenkomt
  zaterdag 2 mei 2009 @ 20:10:58 #15
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_68599390
De landbouwsubsidies moet gewoon worden afgebouwd. Ze werken misstanden in de hand, ze stimuleren inefficiënt gedrag en ze duperen de ontwikkelingslanden.
pi_68599579
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 19:06 schreef SeLang het volgende:
Afschaffen dus.
Jij wil alle landbouwsubsidies van de EU afschaffen? Ben volledig met je eens dat dit het meest archaische stukje Europese Unie is dat hervormd moet worden. De huidige manier waarop de landbouwsubsidies werken verstoren de markt inderdaad alleen maar. En is een van de redenen dat melk hier bijna goedkoper is dan water, dat boeren maar door blijven produceren omdat Brussel het toch wel betaalt. Maar afschaffen van alle landbouwsubsidies lijkt me ook niet echt constructief voor de EU.
pi_68600112
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 20:15 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Jij wil alle landbouwsubsidies van de EU afschaffen? Ben volledig met je eens dat dit het meest archaische stukje Europese Unie is dat hervormd moet worden. De huidige manier waarop de landbouwsubsidies werken verstoren de markt inderdaad alleen maar. En is een van de redenen dat melk hier bijna goedkoper is dan water, dat boeren maar door blijven produceren omdat Brussel het toch wel betaalt. Maar afschaffen van alle landbouwsubsidies lijkt me ook niet echt constructief voor de EU.
De goekoopste suiker komt uit afrika

Maar Europese boeren krijgen subsidie en die wordt betaald door de heffing op suikerriet uit Afrika
pi_68601320
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 20:25 schreef henkway het volgende:

[..]

De goekoopste suiker komt uit afrika

Maar Europese boeren krijgen subsidie en die wordt betaald door de heffing op suikerriet uit Afrika
Ja precies. Het zijn een soort van Europese Melkertbanen geworden. Daarom is het systeem ook absoluut niet houdbaar. Volgens mij is het de grootste kostenpost van de Europese Unie en levert het verdomd weinig op. De achtergrond ligt natuurlijk in politieke belangen, maar de vraag is hoelang deze blijven prevaleren met zo'n achterhaald subsidiesysteem dat veel te veel geld kost.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2009 20:51:35 ]
pi_68601495
Ik probeer al enkele jaren het bestaan van grote multinationals te verklaren, zelf zie ik veel nadelen van omvangrijke multinationals en ik zie ik hoor ook weinig argumenten van anderen die mij op voordelen van grote multinationals wijzen. Het lijkt er op dat minder voordelen dan nadelen kleven aan omvangrijke multinationals, de vraag is dan waarom zij toch ontstaan. Het valt mij op de veel grote multinationals goed in de watten gelegd worden door overheden, steden strijden om multinationals met subsidie, de EU probeert via landbouwsubsidies de Europese landbouwsector zeer concurrerend te maken teneinde deze sector groot en machtig te houden, je ziet dat juist in dit soort sectoren er multinationals ontstaan met veel marktmacht, dat is erg nadelig voor consumenten, concurrenten, en ontwikkelingslanden. Ik stel dan ook voor dat er een mentaliteitsverandering plaats moet vinden, van een corporatistische rol zou de overheid zich moeten omvormen tot een faciliterende rol (even nog afgezien van de meer libertarische visies op dit gebied).
  zaterdag 2 mei 2009 @ 21:02:11 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68601732
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 20:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik probeer al enkele jaren het bestaan van grote multinationals te verklaren,
Schaalgrootte geeft een concurrentievoordeel. Het voordeel van schaalgrootte kan dermate groot zijn dat een kleiner bedrijf dat in principe slimmer en efficienter werkt er nog steeds niet tegenop kan.

En daar bovenop heb je natuurlijk nog dat politici diep in de kont kruipen van die multinationals, want dan kunnen ze net doen alsof ze werkeglegenheid hebben geschapen of behouden.

En natuurlijk de bekende 'too big to fail'
Mijn reisverslagen
pi_68601738
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 19:43 schreef Breekfast het volgende:
Ja, laten we er ook nog maar een stukje extra bureaucratie aan toevoegen in de vorm van een commissie. Gewoon de subsidies afschaffen, het verstoort alleen maar de markt plus het kost ook nog eens bijna 50% van het totale budget. De nadelen wegen in dit geval een stuk zwaarder dan de voordelen.
pi_68601755
In 2013 zal de landbouwsubsidie afgebouwd moeten zijn, daarna zal er veel import plaatsvinden uit Oekraine, Polen, Slowakije, Oost-duitsland.
Daar kost de landbouwgrond 50 eurocent per M2 en hier 6 Euro.
Zelf ga ik over twee weken naar Oekraïne met een kennis kijken naar een landbouwbedrijf in Oekraïne van 1200 HA in de buurt van Vinnytsa

[ Bericht 7% gewijzigd door henkway op 02-05-2009 21:14:08 ]
pi_68601869
quote:

[..]

Dat is inderdaad om te huilen, met uitzondering van het budget van inlichtingendiensten (wat voor NL een lachertje is) moet elke uitgegeven euro door de overheid terug te vinden zijn in een door de overheid beheerde database. Verder dan miljarden die richting vage onderwerpen gaan kom ik niet.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_68602347
http://www.nuzakelijk.nl/(...)ng-landbouwsubsidies
quote:
Inkomenssteun
“Die maatregelen zijn minder effectief dan gerichte inkomenssteun. Ze leiden tot ongelijke verdeling en dragen bij aan de milieuproblemen in de landbouwsector”, aldus de Parijse denktank in een verklaring bij het rapport.

De dertig OESO-lidstaten steunden hun boeren vorig jaar in totaal met 187 miljard euro. Zij voorzagen de boeren daarmee van 23 procent van hun totale inkomen.

De westerse landen hebben de afgelopen jaren weliswaar enige hervormingen in het landbouwbeleid doorgevoerd, maar volgens het OESO-rapport bestaat 60 procent van de steun nog altijd uit handelsbelemmerende subsidies.
De OESO dringt ook aan op gerichte steun aan de boeren zelf maar dan kunnen de grote partijbonzen er niet meer bij, dus dat gaat niet door

Prijzen landbouwproducten stijgen ­ en subsidies blijven
  zaterdag 2 mei 2009 @ 21:18:34 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68602410
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 21:02 schreef henkway het volgende:
Zelf ga ik over twee weken naar Oekraïne met een kennis kijken naar een landbouwbedrijf in Oekraïne van 1200 HA in de buurt van Vinnytsa
Cool.
Maak er een topic over als je terug bent!
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')