Waarom ik in God geloof is niet makkelijk beknopt uit te leggen. Toch waag ik een poging.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:41 schreef FunkyHomosapien het volgende:
goed koningdavid, heb t allemaal een beetje gelezen.
maar het blijft als argument "wetenschappers erkennen het" of "het staat in de bijbel" of "het is gebeurd". als een geniaal stukje geschrift dat je niet kan kraken, goede samenwerking van de auteurs dus. maar dan snap ik nog steeds niet waarom je dan in een god zou geloven, alleen omdat het in een boek staat. dit is ook niet echt uitgelegd in een van je posts.
Ik snap niet helemaal wat je hier bedoelt. Het feit dat Jezus ons onderwezen heeft, en nog steeds onderwijst d.m.v. wat van zijn leer bewaard is, maakt ons toch niet minder 'mens'?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:41 schreef FunkyHomosapien het volgende:
het wordt voorspeld, goed.
hij heeft bestaan, goed.
informatie over jezus, goed.
opstanding, goed. maar verwerpelijk.
wat ik ook nooit heb begrepen is waarom jezus dacht van, nu ga ik eens even naar de aarde wat mensen wijsheid meegeven, maar geen gigantisch stuk rots maken in de vorm van een kruis of wat dan ook, snappie?
dan kan je zeggen "omdat de mens geen robot is". maar waarom is jezus dan helemaal naar de aarde gegaan om sommige mensen te educeren, als hij wilt dat mensen mensen moeten zijn. dit lijkt me immers een veel slimmere aanpak.
Waarom niet? De natuur heeft een bepaalde mate van 'vrijheid' van God gekregen, althans dat geloof ik. Ik geloof ook niet dat als het regent, God een bak met water de atmosfeer in kiepert. De natuur zorgt ervoor dat het regent. Die vrijheid heeft het. Zo denk ik ook dat er een bepaalde vrijheid is in de natuur om orkanen te veroorzaken, en bijvoorbeeld een vreselijke ziekte als kanker te ontwikkelen. Zoals de bijbel zegt, "de schepping zucht". Al klinkt het nu alsof de natuur een soort 'wil' heeft ofzo, dat is natuurlijk niet zo.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:43 schreef H.Moody het volgende:
[..]
Maar niets kan toch zomaar onstaan? God heeft toch alles geschapen? Dan kan de natuur niet zomaar ineens met bijv. kanker op de proppen komen.
HBO-topic is nog flatteus eerlijk gezegd. Het is eerder een vmbo-topicquote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:54 schreef Scaurus het volgende:
Ja hoor, we gaan weer psychologie van de koude grond bedrijven, een complex fenomeen als religie reduceren tot 'onwetendheid' of 'onderdrukking'
HBO-topic
Een organisme moet niks. Een organisme heeft geen eigen wil. De natuur heeft ook geen wil. Als jij denkt dat de natuur 'kanker ontwikkelt' om overbevolking tegen te gaan ben je eigenlijk een soort pantheïst, geen atheïst.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 20:06 schreef Mr-Coffee het volgende:
[..]
Jeps, een ziekte is een bacterie, en een bacterie is nog altijd een organisme, een organisme moet zich altijd blijven doorontwikkelen om succesvol te kunnen overleven.
dus is bijvoorbeeld de tsunami toen niet door god veroorzaakt? of de watersnoodramp?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 00:50 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Waarom niet? De natuur heeft een bepaalde mate van 'vrijheid' van God gekregen, althans dat geloof ik. Ik geloof ook niet dat als het regent, God een bak met water de atmosfeer in kiepert. De natuur zorgt ervoor dat het regent. Die vrijheid heeft het. Zo denk ik ook dat er een bepaalde vrijheid is in de natuur om orkanen te veroorzaken, en bijvoorbeeld een vreselijke ziekte als kanker te ontwikkelen. Zoals de bijbel zegt, "de schepping zucht". Al klinkt het nu alsof de natuur een soort 'wil' heeft ofzo, dat is natuurlijk niet zo.
Jij bent wel echt een lachertje.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 20:07 schreef Mr-Coffee het volgende:
[..]
Het zal wel uit de kont van Jezus zijn.
de natuur doet dat niet doelbewust zoals jij suggereert, maar deze dingen komen door evolutie tot stand en vormen een belangrijk onderdeel van de natuur. zwakkere diersoorten, mensen en planten zullen sterven door ziekten, sterkere zullen overleven. daar komt geen hoger doel bij kijken. geen eindpunt geen destiny maar gewoon puur toeval. ik denk dat het gene is waar jij het meeste moeite mee hebt.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 00:55 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Een organisme moet niks. Een organisme heeft geen eigen wil. De natuur heeft ook geen wil. Als jij denkt dat de natuur 'kanker ontwikkelt' om overbevolking tegen te gaan ben je eigenlijk een soort pantheïst, geen atheïst.
Hier hebben wij vaker over gediscussieerd volgens mij. Het probleem is dat jij van een 'moreel superieur' wezen verwacht dat Hij achterover leunt, een oog dichtknijpt bij zonde en het allemaal met een glimlach afdoet. Is dat moreel superieus? Nee. Dan ben je moreel verre van superieur. Van een moreel superieur en perfect rechtvaardig wezen verwacht je dat hij de zonde en het kwaad haat en het daarmee wil bestraffen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 20:47 schreef DennisMoore het volgende:
Nouja, en de hele filosofie erachter is natuurlijk grote onzin. Een opperwezen dat ook moreel superieur zou moeten zijn, maar dat wel een bloedoffer wil zien voordat ie zelfbenoemde zonde wil vergeven.
Nope. Hoezo?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 23:44 schreef J.Herrer het volgende:
Koningdavid ff tussendoor, was je gisteren koninginnedag toevallig op het beursplein in Amsterdam?
Dit is een lastige vraag waar ik ook geen pasklaar antwoord op heb. Het is immers allemaal speculatie.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 00:54 schreef FunkyHomosapien het volgende:
oke, dat is wel logisch dat je denkt dat er een god is dan ja, als je er zo over denkt.
ik bedoel met dat laatste stukje dat het leven als "ultieme test" gezien wordt in vele religies. maar als ik een god zou zijn zou ik juist niet mensen laten weten dat ik er ben, zodat er geen oneerlijke verdeling is tussen gelovigen / ongelovigen. want het feit blijft dat kinderen van gelovigen gelovig worden, en andersom ook. waarom zou je deze kinderen dan _geheel onterecht_ een zogenaamd "fout" leven laten leven. om dan vervolgens in de hel te zitten na je dood.
ik hoop dat je me begrijpt, zit inmiddels al in de staat van ontbinding.
Oh daar was zo'n Gospelkoor die mensen probeerden te bekerenquote:
Nou ja, van de zondvloed weet ik het inderdaad omdat God dat heeft laten weten. Van de tsunami en watersnoodramp weet ik het niet en daar zou ik dus ook geen uitspraken over doen. Mensen die zeggen "dit is Gods straf" vind ik daarom ook enorm fout.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 00:55 schreef VanDeHoeka het volgende:
[..]
dus is bijvoorbeeld de tsunami toen niet door god veroorzaakt? of de watersnoodramp?
dat is gewoon de natuur zeg je dus.
hoe weet je dan dat noah's vloedgolf wel door god kwam?
ik weet het antwoord eigenlijk al:Het staat in de bijbel.
toch vind ik dat hét grootste nadeel van religies, de bangmakerij voor de dood en wat daarna is. tenzij je je aansluit bij de religie natuurlijk, dan zit het allemaal snor.quote:
Ik heb weinig moeite met de evolutietheorie hoor, ik omarm het volledig. Ik vind het een fraai mechanisme om natuurlijke diversiteit te scheppen. Intelligent bedacht eigenlijk.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 00:59 schreef VanDeHoeka het volgende:
[..]
de natuur doet dat niet doelbewust zoals jij suggereert, maar deze dingen komen door evolutie tot stand en vormen een belangrijk onderdeel van de natuur. zwakkere diersoorten, mensen en planten zullen sterven door ziekten, sterkere zullen overleven. daar komt geen hoger doel bij kijken. geen eindpunt geen destiny maar gewoon puur toeval. ik denk dat het gene is waar jij het meeste moeite mee hebt.
jij en ik zijn ook organismen. laat zien dat je niet echt verstand hebt van waar je over praat.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 00:55 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Een organisme moet niks. Een organisme heeft geen eigen wil.
Evolutie is niet bedacht.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:10 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik heb weinig moeite met de evolutietheorie hoor, ik omarm het volledig. Ik vind het een fraai mechanisme om natuurlijke diversiteit te scheppen. Intelligent bedacht eigenlijk.
Religie brengt niet per se de angst voor de dood, die heeft de mens van nature al. Religie brengt juist rust en hoop aan veel mensen.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:09 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
toch vind ik dat hét grootste nadeel van religies, de bangmakerij voor de dood en wat daarna is. tenzij je je aansluit bij de religie natuurlijk, dan zit het allemaal snor.
In dat voorbeeld ging het over bacteriën. Niet over de mens.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:11 schreef VanDeHoeka het volgende:
[..]
jij en ik zijn ook organismen. laat zien dat je niet echt verstand hebt van waar je over praat.
Ik geloof in een schepper die evolutie gebruikt voor zijn scheppingsproces. Als je niet in een Schepper geloof is het lachwekkend, dat begrijp ik.quote:
dat is mooi ja, maar het is niet rechtvaardig van god.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:12 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Religie brengt niet per se de angst voor de dood, die heeft de mens van nature al. Religie brengt juist rust en hoop aan veel mensen.
Mensen die opgroeien in een sloppenwijk waar de levernsverwachting 30 jaar kunnen hopen op een beter liever hierna. Reken maar dat veel van die mensen dat als vrijwel het enige lichtpuntje in hun verder vrij duistere leven ervaren. Dat is toch mooi?
Klopt. Ligt er maar aan waar je in gelooft. Net zoals het makkelijk is om te zeggen dat alles een gevolg is van 'toeval' o.i.d. Het is allebei beperkt en niet in een discussie aan te voeren als argument. Dat is mijn bedoeling ook niet.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:16 schreef intraxz het volgende:
Ik vind het wat makkelijk overkomen om bij alles wat wetenschappelijk verklaard kan worden te zeggen "ja dat heeft god bedacht". Dan kan je dat bij alles wel zeggen.
ik doelde ook niet echt op de evolutietheorie maar meer op het idee dat de evolutietheorie de reden is waarom wij mensen zijn en geen vliegende slangen met 3 hoorns.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:10 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik heb weinig moeite met de evolutietheorie hoor, ik omarm het volledig. Ik vind het een fraai mechanisme om natuurlijke diversiteit te scheppen. Intelligent bedacht eigenlijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |