De Nikkei is imo juist erg interessant omdat de Japanse crisis en vooral de aanpak daarvan sterk lijkt op wat we nu hebben. Ook in Japan lieten ze de zombiebanken in leven, ging de rente naar nul, werd de geldpers aangezet en werd er enorm veel geld uitgegeven aan stimuleringsplannen (waardoor de Japanse staatsschuld nu 200% ofzo is van GDP).quote:Op donderdag 30 april 2009 15:41 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik weet niet helemaal of de Nikkei wel tussen deze 3 Amerikaanse jongens past. Misschien was het leuker geweest om er een brede Europese markt tussen te gooien. Snap het zelf nog steeds niet dat Japan gewoon z'n hoogste top had rond 89'/90'.
Sowieso is het erg interessant om te zien dat de rest van de wereld Japan destijds niet volledig volgde qua beurskoersen na de banken-ramp in dat land rond begin jaren 90. Terwijl Japan toen wel 1 van de grootste economieën ter wereld was en ook gewoon een open export land bleek te zijn. Het blijft een raar volk die Japanners.quote:Op donderdag 30 april 2009 16:31 schreef edwinh het volgende:
Hulde Selang! Nikkei/Japan had toen wel dezelfde aanpak alleen een groot voordeel was dat toen de rest van de wereld Wel bleef draaien en dat is nu Niet het geval. Ik denk dat we toch meer de grafiek van 1930 gaan volgen alleen niet geheel tot de bodem maar zeker een heel eind, beetje ala nasdaq.
Op de top in sept 1929 was de dividend yield 3,0% en 10-yr treasury yield 3,37%quote:Op donderdag 30 april 2009 16:49 schreef massachusetts_avenue het volgende:
Wat in het plaatje natuurlijk niet terug te zien is maar wel in je hoofd zal zitten zijn de rente standen die ongeveer het zelfde patroon volgden. Misschien ook wel interessant om de comparatieve total returns van die 4 verschillende markten met elkaar te vergelijken. Gezien de dividend waarderingen van de periode's nogal uit elkaar liggen.
Wie zegt dat Japan al op de bodem zit?quote:Op donderdag 30 april 2009 19:02 schreef edwinh het volgende:
Ik hoop echt niet dat we net als in Japan pas over 19 jaar de bodem gaan zien
Haha idd, die bodem is er nog niet daarquote:Op donderdag 30 april 2009 19:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wie zegt dat Japan al op de bodem zit?
Maar serieus: alles wat het westen Japan verweet fout te doen, doen ze nu zelf.
3,2% dividendrendent w0000000000t!quote:Op donderdag 30 april 2009 18:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Op de top in sept 1929 was de dividend yield 3,0% en 10-yr treasury yield 3,37%
Op de bodem in jun 1932 was de dividend yield 13,8% en 10-yr treasury yield 3,53%
Op de top in okt 2007 was de dividend yield 1,8% en 10-yr treasury yield 4,53%
Momenteel is de dividend yield ca 3,2% en 10-yr treasury yield 3,13%
Van de Nasdaq heb ik geen cijfers, maar het dividend op de top was ca NUL en nu iets meer dan 1% denk ik. Van Japan heb ik geen dividend cijfers.
Hoewel dividend yield imo geen belangrijke parameter is (sigaar uit eigen doos, de S&P keert momenteel meer dividend uit dan er winst wordt gemaakt) komt ook op basis van dividend yield geen erg gunstig beeld naar voren voor de waardering op dit moment.
Ja precies.quote:Op donderdag 30 april 2009 19:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wie zegt dat Japan al op de bodem zit?
Maar serieus: alles wat het westen Japan verweet fout te doen, doen ze nu zelf.
Dat vrees ik toch wel.quote:Op donderdag 30 april 2009 19:02 schreef edwinh het volgende:
Ik hoop echt niet dat we net als in Japan pas over 19 jaar de bodem gaan zien
De krimp in de Amerikaanse economie was tijdens de depressie 40% tot 50%. We mogen dan wel in een crisis zitten, tippen aan het 1932-scenario doen we nog lang niet.quote:Op donderdag 30 april 2009 19:01 schreef edwinh het volgende:
Aan de huidige krimp cijfers van diverse indicatoren van de wereld economie blijft er eigenlijk alleen het scenario 1930 over, toch vreemd dat sommige "analisten"nu al roepen dat het ergste voorbij is.
In nominale termen kan de S&P best een bodem gevormd hebben. Maar in echte termen niet natuurlijk.quote:Op donderdag 30 april 2009 21:59 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
De krimp in de Amerikaanse economie was tijdens de depressie 40% tot 50%. We mogen dan wel in een crisis zitten, tippen aan het 1932-scenario doen we nog lang niet.
we zijn net 6 maanden bezigquote:Op donderdag 30 april 2009 21:59 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
De krimp in de Amerikaanse economie was tijdens de depressie 40% tot 50%. We mogen dan wel in een crisis zitten, tippen aan het 1932-scenario doen we nog lang niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |