quote:Op woensdag 29 april 2009 15:06 schreef foetre het volgende:
[..]
Dan ga ik daar nog even op wachten.Maar hoezo denk je dat?
Dat wilde ik ook nog zeggen. Bij grote jongens werken meerdere mensen, dus er is altijd wel iemand die een positie tijdelijk overneemt. Dus waarom zouden ze voor hun vakantie verkopen...quote:Op woensdag 29 april 2009 15:04 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
huis-tuin-keuken-zolder- beleggers kunnen niet een koers stuwen. En Pberends heeft enig sinds gelijk. De échte pro's die afgelopen maanden goed geld hebben verdiend gaan fijn maanden op vakantie in de zomer. De grote jongens daarentegen ( beleggingsfondsen en dergelijke ) blijven zitten.
jij met je geile grafiekjesquote:Op woensdag 29 april 2009 15:10 schreef pberends het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Het kan wat afwijken.
http://www.marketwatch.com/news/story/green-shoots-brown-stems/story.aspx?guid=19C476A1-8F25-4874-AE14-33B897995870&dist=SecMostMailedquote:From green shoots to brown stems
Commentary: Sunny outlooks could turn to despair in short order
By Howard Gold
Last update: 3:59 a.m. EDT April 28, 2009
NEW YORK (MarketWatch) - Look how far we've come from the despair that dominated the markets in early March.
Since the Dow Jones Industrial Average and Standard & Poor's 500 index hit their lows at that time, the indexes have rallied as much as 31%.
And as spring's buds and flowers start sprouting on trees, we've heard talk about "green shoots" and "glimmers of hope" as optimism about markets and the economy takes root.
So, it's not surprising there have been changes of heart by some of the most prominent bears -- people like Doug Kass of Seabreeze Partners and Steve Leuthold of the Leuthold Group -- who both have warmed to stocks in recent months.
Last week, they were joined by a technician who has one of the best track records in the business. Dan Sullivan, editor of "The Chartist," an advisory service celebrating its 40th anniversary this year, moved on April 14 from 100% cash in his fund portfolio to a 50% recommended exposure to exchange-traded funds or equity mutual funds.
Sullivan had been all cash since January 2008, saving his subscribers from one of the worst bear markets in history. And his mutual fund letter was number one in the "Hulbert Financial Digest's" rankings of fund letters' performance over the last five years, while "The Chartist" itself is in the top five of all letters over the past 25 years. Both beat the market during those periods.
So when he changes his mind, it's worth paying attention -- though I'm not quite ready to declare that we've turned a corner.
Plunging back in
When I caught up with Sullivan a few weeks ago for a column I wrote during the first week of the rally, he was still skeptical. Yet he expected to see a market bottom or new buy signal in the months ahead.
But now he's putting at least one foot back in the water. Why? A key technical indicator, the advance-decline ratio, has given its first decisive buy signal since February 1991.
The advance-decline ratio, Sullivan explains, is a 10-day average of the number of advancing stocks divided by the number of declining stocks on the New York Stock Exchange. Whenever advances topped declines by two to one, he says, the stock market has done significantly better in the months ahead.
In the 11 times that's happened since 1949, the Dow averaged 7.68% gains over the next three months, a 15.3% advance over the next six months, and a 19.12% rise over the next 12 months (see table). The smallest gain six months later was about 6%, and only once -- in 1987 -- did it decline 12 months out. And we all know what happened that year.
"It's rare and gives a powerful buy signal over the next three to six months," he said.
But is it the beginning of a new bull?
"It could be," he says, although his longer-term indicators haven't kicked in yet. "We're still quite cautious. Eventually we want to be 100% in a group of high relative-strength stocks."
For now, he says, "we want to be in this market to a limited extent."
Other advisors are getting more optimistic. Lawrence G. McMillan, president of McMillan Analysis Corp., was bearish when I spoke with him in March. Now he likes what he sees.
"The equity-only, put-call ratios continue to decline rapidly, and that is bullish," he writes in his newsletter, the "Option Strategist." Put-call is the ratio of bearish to bullish options traders.
"Could this," McMillan said, "be signaling the start of the next bull market? It's certainly within reason to draw that conclusion."
He says the S&P has to stay above 780 for the bullish trend to continue.
Bear gets bullish
James Stack, president of Stack Financial Management, also was a cautious bear who has grown increasingly bullish.
"Bottom line, our confidence in this market is growing -- albeit slowly, but still growing," he writes in his "InvesTech Research" newsletter. "The fundamental blocks are already in place for a market bottom, and the technical blocks seem to be following."
He, too, has been quietly whittling down his ample cash position and making selective recommendations of stocks and mutual funds.
And noted technician John Bollinger -- who remained bullish as the bear market developed -- wrote recently: "There seems to be little purpose to questioning whether we have a bottom in place; the answer seems so obviously yes."
Remaining bearish
Not everyone is joining the bullish stampede. Chart watcher Sandy Jadeja, chief market strategist and head of global training for ODL Securities Ltd in London, is another longtime bear we interviewed in March. He's standing his ground.
In an e-mail, he told me: "The warning is that this is a bear-market rally as the monthly trend remains bearish unless 9,100 is taken out by the end of April."
But even if the rally goes beyond that, he doesn't think it will last. He sees a sharp selloff next year and an ultimate low -- perhaps in the mid-5,000 area for the Dow -- in 2012-2013.
Further, highly rated market timer Mark Leibovit, chief market strategist for VRTrader.com, wrote Thursday:
"The way this rally has unfolded, it really has the look of a 'one and done.' There have been no healthy corrections, and anyone who has wanted to participate has had to chase this market higher. Those that got to the party late could feel some pain over the next few weeks."
Carried away
I'm no technician, but I have to agree.
Everybody's getting a bit carried away by some signs that that things are "less worse" than we had thought a few weeks back. And indeed, the rate of decline does appear to be slowing.
But jobless claims are still high, housing prices are likely to fall more, and the consumer remains cautious, if a bit less penurious than after the turn of the year.
The big issues for me, however, remain the financial system and the global economy.
On that score, the International Monetary Fund just issued two gloomy forecasts: financial institutions ultimately could write down $4.1 trillion in bad loans and that the world's gross domestic product will fall 1.3% this year in what the IMF called "by far the deepest global recession since the Great Depression." It predicts a tepid recovery at best next year.
I'm looking for several years of subpar economic growth and markets that don't do much for a while. So, I seriously doubt spring's promise will become summer's plenty.
Yep, daar erger ik me ook constant aan. Nog meer niet te spreken over hoe sommige indexcijfers tot stand komen. Zit "totaal" geen fundering onder, mening van 250 man wordt bv gegeneraliseerd naar de consumenten van de US. Lijkt me niet echt valide onderzoek.quote:Op woensdag 29 april 2009 14:39 schreef massachusetts_avenue het volgende:
[..]
Analisten moeten ook eens ophouden om op basis van een beter resultaat dan de verwachting te zeggen dat de economie weer de goede kant op gaat. In dit geval is het resultaat dan erger dan de verwachting maar je ziet ook vaak het omgekeerde.
Dat is net hetzelfde als er in plaats van 40 miljoen verwachtte doden door de zwijnen griep er slechts 35 miljoen het loodje leggen. Beide gevallen is gewoon nog steeds ernstig!
De grote jongens. Waarom? Die hebben het meest invloed op volumes. Er zijn dan ook limieten aan bedrijven gesteld dat ze niet zo maar even al hun aandelen mogen verkopen. Omdat dat de koers volledig in de war schopt. Dan krijg je in Nederland ruzie met de AFM.quote:Op woensdag 29 april 2009 15:14 schreef Gremen het volgende:
[..]
Wie zal er meer macht hebben (lees de koers richting kunnen geven) de echte pro's of de grote jongens?
long op de euro, maar daar ben je rijkelijk laat mee.quote:Op woensdag 29 april 2009 17:06 schreef Rapaille het volgende:
Iemand nog leuke tips? Ik zit te denken aan Akzo long; daling van vandaag kwam alleen maar door het ex-dividend gaan. Ik denk dat dat heel snel weer goed komt.
10+ mogen we al blij zijn denk ik, dan ben ik ook weg. Andere fondsen bieden meer kansen voor een rally richting juli. Echter verwacht ik dat KPN het samen met Ahold bij een mogelijk dipje van de aex in mei het wel goed gaan doen.quote:Op woensdag 29 april 2009 17:30 schreef Lemans24 het volgende:
KPN doet lekker mee vandaag![]()
Zelfs een koersdoel van 9,60 van 1 of andere malloot.
14 graag!
Ben jij ineens ook bull geworden ?quote:Op woensdag 29 april 2009 17:18 schreef edwinh het volgende:
ik hou mijn calls overnight denk ik heb nu 300,00 40,00% rendement sinds de plunge van vanmiddag
Waarom zou KPN dan ook omhoog moeten? Als je naar sector genoten kijkt van KPN worden die zelfs harder afgestraft wat zelfs nog misschien wel interessant lijkt te worden.quote:Op woensdag 29 april 2009 17:30 schreef Lemans24 het volgende:
KPN doet lekker mee vandaag![]()
Zelfs een koersdoel van 9,60 van 1 of andere malloot.
14 graag!
Er bieden zoveel meer fondsen een mogelijke optie voor een kleine rally dan KPN. Onder andere sector genoten van KPN die toch een stuk harder worden afgestraft.quote:Op woensdag 29 april 2009 17:38 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
10+ mogen we al blij zijn denk ik, dan ben ik ook weg. Andere fondsen bieden meer kansen voor een rally richting juli. Echter verwacht ik dat KPN het samen met Ahold bij een mogelijk dipje van de aex in mei het wel goed gaan doen.
njah MT is afgeslacht afgelopen 7 dagen denk dat ze wel iets herstellen, maybe doe ik ze morgen weer van de hand ivm lang weekend en de SP loopt nu echt tegen de lange termijn weerstand aan.quote:Op woensdag 29 april 2009 17:41 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Ben jij ineens ook bull geworden ?
Ik denk niet dat het morgen al gaat lukken: http://www.iex.nl/stocks/NLinNY.aspquote:Op woensdag 29 april 2009 18:31 schreef edwinh het volgende:
[..]
njah MT is afgeslacht afgelopen 7 dagen denk dat ze wel iets herstellen, maybe doe ik ze morgen weer van de hand ivm lang weekend en de SP loopt nu echt tegen de lange termijn weerstand aan.
Allemaal slecht nieuws. De resultaten vallen tegen, de groei is eruit (buitenland), het aandelenkapitaal gaat verwateren en wat doet de koers? Stijgen!quote:DEN BOSCH (AFN) - Bouwbedrijf Heijmans heeft in 2008 een nettoverlies geleden. Om de financiële positie te verbeteren geeft het bedrijf nieuwe aandelen uit en heeft het nieuwe afspraken met de banken gemaakt. Dit maakte Heijmans woensdag bekend.
Heijmans 29-04-2009 (17:35)
5,06 EUR +3,22% +0,16
Over het hele jaar leed Heijmans een nettoverlies van 34 miljoen euro, tegen een nettowinst van 56 miljoen euro in 2007. Analisten rekenden gemiddeld op een nettowinst van 8 miljoen euro. Het operationeel resultaat bedroeg 14 miljoen euro negatief, tegen een analistenverwachting van 26 miljoen euro positief. De omzet kwam uit op 3,631 miljard euro.
Heijmans wil met een zogeheten claimemissie 100 miljoen euro nieuw kapitaal ophalen. De opbrengst wordt gebruikt voor de aflossing van 125 miljoen dollar aan onderhandse leningen aan Amerikaanse beleggers.
Buitenlandse activiteiten
Verder heeft het bedrijf nieuwe afspraken met zijn banken gemaakt over 400 miljoen euro aan leningen. Met de banken is afgesproken dat deze lening in 2011 met 100 miljoen euro is verkleind. Onderdeel van de afspraken is dat Heijmans over een jaar alleen dividend uit mag keren als de verhouding tussen nettoschuld en het operationeel resultaat (EBITDA) kleiner is dan 2,5.
Het bouwbedrijf kondigde verder een herziening van zijn strategie aan. Heijmans wil al zijn buitenlandse activiteiten verkopen, met uitzondering van de Belgische infrastructuurtak. Het gaat om de onderdelen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en de overige Belgische activiteiten. De opbrengsten van de verkoop worden gebruikt voor verlaging van de schuldpositie.
Balans
“We geven onze niet-Nederlandse ambities op”, zei bestuursvoorzitter Rob van Gelder over de nieuwe strategische richting. “We verstevigen zo onze balans. Dit geeft ons wat lucht in deze zware economische tijden.”
Bovenop de buitenlandse desinvesteringen gaat Heijmans ook een deel van zijn grondbezit afstoten. De grondbank wordt verkleind van bijna 300 miljoen euro naar 200 miljoen euro. Er is geen duidelijk tijdspad voor de verkopen. Het bedrijf wil “op een verstandige manier” te werk gaan, aldus Van Gelder.
Infrastructuurtak
De resultaten van het ook voor de recessie al matig presterende Heijmans zijn het afgelopen jaar extra geraakt. De Nederlandse onderdelen bouw en infra boekten forse operationele verliezen. Bij het onderdeel vastgoed, dat woningbouw ontwikkelt, halveerde de operationele winst.
Het bedrijf denkt wel dat de vooruitzichten voor de infrastructuurtak licht positief zijn. De voorziene extra uitgaven door de overheid bieden mogelijkheden voor de bouwer in 2010 en 2011 als een aantal grote projecten moet worden uitgevoerd.
Nieuws van mittal op komst...quote:[MT] ArcelorMittal shares halted for 'news pending'
3:43 p.m.
[MT] ArcelorMittal shares halted; last trade at $22.94
3:42 p.m.
[MT] ArcelorMittal shares halted
Vond et ook een rare Up move. Heijmans gaat nog wel flink lager denk ik,quote:Op woensdag 29 april 2009 21:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Allemaal slecht nieuws. De resultaten vallen tegen, de groei is eruit (buitenland), het aandelenkapitaal gaat verwateren en wat doet de koers? Stijgen!
Totaal irrationele reacties van beleggers op bedrijfscijfers de laatste tijdquote:Op woensdag 29 april 2009 21:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Allemaal slecht nieuws. De resultaten vallen tegen, de groei is eruit (buitenland), het aandelenkapitaal gaat verwateren en wat doet de koers? Stijgen!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |