en hoe, 194.533quote:Op vrijdag 15 mei 2009 09:37 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Zoek in 194.166 koopwoningen
En we blijven stijgen
zo nou dat gaat wel erg hard nu , dan halen we het eind volgende maand alquote:Op zondag 17 mei 2009 10:34 schreef LXIV het volgende:
Zoek in 194.744 koopwoningen
http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=42082quote:All assets are equal, but some… Ik moet hier steeds aan denken als ik de bijna dagelijks opfloepende berichtjes lees over hoe onze kantelende woningmarkt en de “buiten hun schuld om” in de problemen geraakte huiseigenaren moeten worden gered.
Gek, als je in aandelen belegt en je gaat nat heb je gewoon pech gehad in dit land – en terecht! Vreemd genoeg ben je blijkbaar wél gedupeerd als na 25 jaar stijgingen of zo de huizenpret nu even voorbij is. Niet eerlijk, maar wie ben ik.
Wat is “buiten hun schuld om”? Sorry hoor, maar is het is ook niet onze schuld dat aandelen zo gekelderd zijn, maar wij hebben wel voor de broek gehad van Mr. Market.
Bij de weg, u moet eens weten hoeveel mail wij hebben gehad van wanhopige mensen die tegen hun pensioen aan zitten en de helft of meer kwijt zijn. Voor hen is er geen steun.
Onbegrijpelijk en onuitvoerbaar
Nee, huiseigenaren die nú al in de problemen zitten, hebben gewoon hun huiswerk niet gedaan. Je rekent toch als je een huis koopt worst case scenario's uit? Rabobank steltvandaag dat de Nederlandse huizenprijzen dit jaar naar schatting 5% dalen. Jawel, een lousy 5% correctie na 25 jaar überbullmarket.
Ik heb nog nooit van een aandelenbelegger gehoord dat ie in de goot terechtkwam, omdat ie nét niet op de top van een bubbel verkocht, maar 5% daaronder. Anyway, ongetwijfeld komt Den Haag met een even groot, onbegrijpelijk, onuitvoerbaar als kostbaar deltaplan voor de huizenmarkt, als de boel echt gaat glijden.
Het lijkt mij veel verstandiger als er financiële instrumenten beschikbaar komen om jezelf tegen een daling van huizenprijzen in te dekken. Gek toch? Je kunt alle assets hedgen tot je een ons weegt, behalve die belegging die voor veel mensen vaak de grootste en belangrijkste is van hun leven: het eigen huis.
Hedge uw eigen huis
Onze eigen Marcel Tak had jaren geleden al met het idee om opties op het eigen huis te fabriceren. Ik kan het even niet zo snel vinden, misschien dat hij ze zelf nog weet en hieronder in de comments kan gooien. Kortgeleden was het nog Robert Shiller himself die hier ook over begon. Lees mijn blog nog even, interessant.
Ja, dat is dé Schiller van de Case-Shiller huizenindex. Deze index brengt mij bij eenopvallend stuk op een of ander vaag Amerikaans blog, Caveman Forecaster – niet te verwarren met mijn jeugdheld Captain Caveman (intro met vetste voiceover ever!). Het gaat over uw eigen huis met een tracker op de Case-Shiller index als hedge.
Kort door de bocht: die koopt u bij uw huis, als u dat wilt. Stijgt uw huis in waarde, dan daalt die tracker en vice versa. Rijk wordt u er niet van, maar arm ook niet. Lekker slapen ’s nachts. Excuses dat u “buiten uw schuld om” uw hypotheek niet meer kunt betalen en de staat weer moet opdraven, behoren wel tot het verleden.
Dexia Leaseplan, anybody?quote:Op zondag 17 mei 2009 13:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=42082
Wel goed verwoord. Vooral dat 5% onder de absolute top. En met dat reddingsplan ten koste van de rest van Nederland gaat hij waarschijnlijk ook nog gelijk krijgen!
Het verschil is natuurlijk dat met aandelen meestal gewoon met eigen geld belegd wordt, waardoor een daling van 5% totaal irrelevant is.
Reden te meer om je huis niet voor 100 (of 120%) met geleend geld te betalen. Maar ja, dan is het weer dikke tranan huilen, want 'je hebt toch recht op dat huis van 4 ton?quote:En bij de huizenmarkt het gaat om een veel hoger bedrag met geld dat geleend is. Dan resulteert een daling ineens in een (forse) schuld.
wie nu een rijtjeshuis in de verkoop heeft voor 200.000 / 250.000 euro, kan maar beter snel doorpakkenquote:Op zondag 17 mei 2009 13:21 schreef SeLang het volgende:Als je bij een dergelijke daling wel in de problemen komt dan heb je dat echt aan jezelf te danken.
geweldig informatieve one-liner weerquote:Op zondag 17 mei 2009 16:29 schreef henkway het volgende:
[..]
wie nu een rijtjeshuis in de verkoop heeft voor 200.000 / 250.000 euro, kan maar beter snel doorpakken
Maar als je nu niet koopt ben je een dief van je eigen portemonnee, want morgen zijn ze gegarandeerd duurder, echt waarquote:Op maandag 18 mei 2009 16:47 schreef Arvid het volgende:
itt tot de propagandashow waar iedereen als een godsdienst in ging geloven; er is een structureel woningtekort in Nederland. Allemaal bull****. Er is nu duidelijk een woningoverschot
We zijn gezakt! 194.625quote:
Het gaat beter met de economie!quote:
Het gaat wel minder hard nu. Maar zonder actuele cijfers over de hoevelheid verkopen zijn er uiteraard niet echt conclusies aan te verbinden. Misschien dat voornamelijk de 'cashers' hun hut nu wel te koop hebben staan, en voor de rest iedereen het probeert uit te zingen.quote:Zoek in 194.657 koopwoningen
een buurman 2 verder op heeft zijn huis verkocht afgelopen weekend.quote:Op woensdag 20 mei 2009 12:46 schreef Metatron het volgende:
[..]
Het gaat wel minder hard nu. Maar zonder actuele cijfers over de hoevelheid verkopen zijn er uiteraard niet echt conclusies aan te verbinden. Misschien dat voornamelijk de 'cashers' hun hut nu wel te koop hebben staan, en voor de rest iedereen het probeert uit te zingen.
Cijfers:quote:Op woensdag 20 mei 2009 12:46 schreef Metatron het volgende:
[..]
Het gaat wel minder hard nu. Maar zonder actuele cijfers over de hoevelheid verkopen zijn er uiteraard niet echt conclusies aan te verbinden. Misschien dat voornamelijk de 'cashers' hun hut nu wel te koop hebben staan, en voor de rest iedereen het probeert uit te zingen.
quote:De prijzen van verkochte bestaande woningen waren in april 2009 gemiddeld 2,2 procent lager dan in april 2008. Dit is de derde maand op rij dat de prijzen van koopwoningen lager waren dan een jaar eerder. Dit blijkt uit de ontwikkeling van de prijsindex bestaande koopwoningen van het CBS en het Kadaster.
Alle typen bestaande koopwoningen waren goedkoper dan in april 2008. Vrijstaande woningen daalden met 3,2 procent het meest in prijs. De prijsdaling van twee-onder-een-kapwoningen was met 0,4 procent het kleinst.
Vergeleken met maart 2009 daalden de verkoopprijzen van bestaande koopwoningen met 0,6 procent. Alle typen woningen waren goedkoper, met uitzondering van twee-onder-een-kapwoningen. De prijzen van tussenwoningen daalden met 1,2 procent het meest.
Het aantal transacties was voor de zesde maand op rij fors lager dan een jaar eerder. In april wisselden ruim tienduizend bestaande woningen van eigenaar. Dat is bijna een halvering ten opzichte van april 2008. Van alle woningtypen en in alle provincies liep het aantal verkopen fors terug.
Meer cijfers staan op de themapagina Prijzen
Laten we eerst de 200k maar halenquote:Op woensdag 20 mei 2009 21:57 schreef corus het volgende:
300.000 afteltopic ?
'100.000 gezinnen moeten woning verkopen door crisis'
DEN HAAG - Ongeveer 100 duizend gezinnen lopen het risico door de economische crisis de eigen woning te moeten verkopen en daarvoor een te laag bedrag te ontvangen om de hypotheekschuld mee af te lossen. Dat zei minister Van der Laan (Wonen, Wijken en Integratie) woensdag in de Tweede Kamer.
http://www.volkskrant.nl/(...)verkopen_door_crisis
We zijn al op de helft!quote:Op vrijdag 22 mei 2009 04:04 schreef watchers het volgende:
En een dag later.... meer dan 1100 erbij: 195.689.
zoekcriteria 1 dag te koop, dan blijken er slechts 262 bijgekomen te zijnquote:Op vrijdag 22 mei 2009 04:04 schreef watchers het volgende:
En een dag later.... meer dan 1100 erbij: 195.689.
ik denk dat we die 100.000 gezinnen in dat geval maar bij jou in de achtertuin zetten. Permanent ramptourisme en leedvermaak om anderen is je hobby, nietwaar?quote:Op woensdag 20 mei 2009 23:07 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Laten we eerst de 200k maar halen, maar s wel een goed vervolg
Ik houd al een tijdje mijn eigen buurt in de gaten. En het valt me op dat er vaker dubbele woningen in voorkomen dan vorig jaar. Dan zie ik de woning van mijn overburen opeens 2 of 3 X voorkomen in Funda...quote:Op vrijdag 22 mei 2009 10:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
zoekcriteria 1 dag te koop, dan blijken er slechts 262 bijgekomen te zijn
http://www.funda.nl/koop/bladeren/heel-nederland/1-dag/
rara hoe kan dat?
Geen idee. Sowieso zijn de grote sprongen bij Funda altijd wel opvallend. Hoe dan ook: de teller stijgt de laatste tijd flink. En die op de welkompagina stijgt net zo flink mee: 263.041 aangeboden woning in totaal.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 10:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
zoekcriteria 1 dag te koop, dan blijken er slechts 262 bijgekomen te zijn
http://www.funda.nl/koop/bladeren/heel-nederland/1-dag/
rara hoe kan dat?
Zoek in 195.808 koopwoningenquote:Op woensdag 20 mei 2009 21:57 schreef corus het volgende:
300.000 afteltopic ?
'100.000 gezinnen moeten woning verkopen door crisis'
DEN HAAG - Ongeveer 100 duizend gezinnen lopen het risico door de economische crisis de eigen woning te moeten verkopen en daarvoor een te laag bedrag te ontvangen om de hypotheekschuld mee af te lossen. Dat zei minister Van der Laan (Wonen, Wijken en Integratie) woensdag in de Tweede Kamer.
http://www.volkskrant.nl/(...)verkopen_door_crisis
Volgens mij is voornamelijk de financiele onzekerheid in de toekomst een remmende factor. Als je zeker weet dat je koopkracht in de toekomst gelijk blijven of zelfs toeneemt zal je eerder de gok wagen.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 07:42 schreef henkway het volgende:
[..]
Zoek in 195.808 koopwoningen
komt vooral door de toegenomen baanonzekerheid.
Wat is eigenlijk het probleem, mensen die zelf hoge schulden aangaan zonder een backup plan? Het is inderdaad triest dat het zo ver heeft kunnen komen. Maar wie mag zo meteen de rekening gaan betalen?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 11:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik denk dat we die 100.000 gezinnen in dat geval maar bij jou in de achtertuin zetten. Permanent ramptourisme en leedvermaak om anderen is je hobby, nietwaar?
quote:Op zaterdag 23 mei 2009 10:11 schreef Poekieman het volgende:
Het lijkt mij een goed om alle huizenbezitters zeg 10% van het verschil tussen hun historische aankoopprijs en de huidige marktprijs in een steunfonds te laten kieperen. Speculanten Goudeerlijke nietsvermoedende huizenkopers die nu b.v. met de lasten van 2 huizen zitten kunnen daar dan uit tappen - tegen betaling van zeg 6% rente. Uiteindelijk kunnen de huizenprijzen alleen maar omhoog, toch? En dan komt alles weer goed
Misschien hebben ze 2 of 3 makelaars in dienst genomen?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik houd al een tijdje mijn eigen buurt in de gaten. En het valt me op dat er vaker dubbele woningen in voorkomen dan vorig jaar. Dan zie ik de woning van mijn overburen opeens 2 of 3 X voorkomen in Funda...
Op basis van je posts vermoed ik dat jij niet degene bent die de rekening gaat betalen.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 09:54 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk het probleem, mensen die zelf hoge schulden aangaan zonder een backup plan? Het is inderdaad triest dat het zo ver heeft kunnen komen. Maar wie mag zo meteen de rekening gaan betalen?
Daar mag best wat leedvermaak tegenover staan, waar voor je geld
Hoezo niet, ik betaal belastingen, dus wel leedvermaak pleasequote:Op zaterdag 23 mei 2009 11:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Op basis van je posts vermoed ik dat jij niet degene bent die de rekening gaat betalen.Dan ook geen leedvermaak
Dus ze zijn ertoe gedwongen? kom op zegquote:Op zaterdag 23 mei 2009 13:02 schreef LXIV het volgende:
Ik vind leedvermaak ook niet op zijn plaats. Dat starters twee jaar geleden eigenlijk geen andere optie hadden dan kopen en nu met de gebakken peren zitten vind ik jammer.
Niet met het mes op de keel. Maar als jij een gezin wil starten en de wachttijden voor een huurwoning zijn meer dan 12 jaar, dan moet je toch iets voordat je vrouw droogstaat. Of je mag dan in een wijk wonen waar enkel nog moslims zitten, die de laatste blanke daar met geweld hebben weggepest. Dan snap ik wel dat je richting een VINEX-locatie gaat waar je dan net een lelijke woning binnen jouw budget vind.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 13:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus ze zijn ertoe gedwongen? kom op zeg
Diegenen die een probleem hebben met een prijsdaling zijn degenen die een huis zien als een investering, en er van uit gaan dat je na 5 jaar in een huis te hebben gewoond een pak 'gratis geld' krijgt bij de verkoop om een groter huis te kunnen kopen. En daarnaast een 110+%-hypotheek hebben afgesloten, op basis van het voorgespiegelde sprookje dat het huis dat toch wel waard wordt.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 13:21 schreef SeLang het volgende:
Ik begrijp nog steeds niet waarom huizenbezitters niet dolblij zijn als de prijzen dalen. Als ik huizenbezitter was dan zou ik dat juist perfect vinden. Minder belasting betalen of voor veel minder geld een mooier huis kunnen kopen
Ik ben single, dus een gezin zit er niet in, stel ik wil kinderen, wat nu? Maar de eerste de beste vrouw trouwen die een kinderwens heeft? Of emigreren naar Zweden? Het blijven keuzes, toch? Wat waren de alternatieven? Waarom is het woningtekort nooit zo'n hot issue geweest in de politiek? Waar waren al die mensen die vonden dat ze gedwongen werden? Waar was hun stem van protest? Het was niet zo'n issue want je woning werd toch altijd meer waardquote:Op zaterdag 23 mei 2009 13:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Niet met het mes op de keel. Maar als jij een gezin wil starten en de wachttijden voor een huurwoning zijn meer dan 12 jaar, dan moet je toch iets voordat je vrouw droogstaat. Of je mag dan in een wijk wonen waar enkel nog moslims zitten, die de laatste blanke daar met geweld hebben weggepest. Dan snap ik wel dat je richting een VINEX-locatie gaat waar je dan net een lelijke woning binnen jouw budget vind.
eensch, en wie die keuze heeft gemaakt moet ook zelf maar de blaren zitten, helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 13:33 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik ben single, dus een gezin zit er niet in, stel ik wil kinderen, wat nu? Maar de eerste de beste vrouw trouwen die een kinderwens heeft? Of emigreren naar Zweden? Het blijven keuzes, toch? Wat waren de alternatieven? Waarom is het woningtekort nooit zo'n hot issue geweest in de politiek? Waar waren al die mensen die vonden dat ze gedwongen werden? Waar was hun stem van protest? Het was niet zo'n issue want je woning werd toch altijd meer waard![]()
Gemiddeld genomen hebben Nederlanders zich alles uit de handen laten pakken, door emigranten, banken, politici en allerlei oplichters met diverse pluimage. Allemaal keuzes maar we liepen liever weg bij het probleem. Dat is ook een keuze, maar meestal wel de verkeerde keuze
Is goed voor de daling van de prijs, dalende prijzen kennen meestal verliezers. Na het tijdperk van de winnaars komt het tijdperk van de verliezers (en de nieuwe winnaars die nu ook eens een huis kunnen kopen). Dat is gewoon een feit van het leven, in elke vorm van handel kom je dit tegen. De een zijn dood... je kent hem.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 14:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
eensch, en wie die keuze heeft gemaakt moet ook zelf maar de blaren zitten, helemaal mee eens.
Maar da's wat anders dan _hopen_ dat er 100.000 gezinnen op hun bek gaan en gedwongen moeten verkopen.
ik word in ieder geval niet gelukkig van de ellende van een ander. Ik hoop er ook niet op.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 15:25 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Is goed voor de daling van de prijs, dalende prijzen kennen meestal verliezers. Na het tijdperk van de winnaars komt het tijdperk van de verliezers (en de nieuwe winnaars die nu ook eens een huis kunnen kopen). Dat is gewoon een feit van het leven, in elke vorm van handel kom je dit tegen. De een zijn dood... je kent hem.
Ik verheug mij over de dalende prijzen, dat dit gepaard gaat met een drama voor een ander zit mij niet heel erg dwars. Lig jij wakker van de ellende van een ander? Doe jij daar actief wat tegen? Iets met "Ver van mijn bed gedoe" voor de meeste mensen. Hypocrisie is geen mens vreemd, maar soms wil je ook iets niet veinzen.
Ben ik nu een slecht mens
Nou, ik hoop ook niet op de ellende van een ander. Maar ik besef goed dat er mensen zijn die klappen gaan krijgen. En ik bedoel dus dat ik daar niet van wakker lig. Goed dat je wat doet voor de minder bedeelde mensen in de rest van de wereldquote:Op zaterdag 23 mei 2009 15:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik word in ieder geval niet gelukkig van de ellende van een ander. Ik hoop er ook niet op.
En ja, ik doe er iets aan, maar niet in NL, want ellende in India en Myanmar is echt van een heel andere orde.
Als je 2 of 3 makelaars inschakelt en daardoor komt je huis 2 of 3 X op funda terecht, dan kloppen die Funda cijfers dus ook voor geen bal...quote:Op zaterdag 23 mei 2009 10:29 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Misschien hebben ze 2 of 3 makelaars in dienst genomen?
Dat is toch een teken aan de wand
Als je een koopwoning kan betalen, kun je ook particulier wonen. In die sector zijn, naar mijn kennis, nog nooit wachtlijsten geweest.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 13:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Niet met het mes op de keel. Maar als jij een gezin wil starten en de wachttijden voor een huurwoning zijn meer dan 12 jaar, dan moet je toch iets voordat je vrouw droogstaat. Of je mag dan in een wijk wonen waar enkel nog moslims zitten, die de laatste blanke daar met geweld hebben weggepest. Dan snap ik wel dat je richting een VINEX-locatie gaat waar je dan net een lelijke woning binnen jouw budget vind.
hebben ze dan drie makelaars??quote:Op maandag 25 mei 2009 10:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je 2 of 3 makelaars inschakelt en daardoor komt je huis 2 of 3 X op funda terecht, dan kloppen die Funda cijfers dus ook voor geen bal...
er zijn er tien verkochtquote:Op maandag 25 mei 2009 08:05 schreef LXIV het volgende:
Zoek in 196.019 koopwoningen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |