quote:Het is waarschijnlijk te laat om de dodelijke varkensgriep die de kop heeft opgestoken in Mexico nog te isoleren. Dit zegt het Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention. De griep eiste alleen in Mexico al zo'n zestig levens.
Scholen, kinderopvang, universiteiten, alles in en rond de hoofdstad van Mexico is gesloten. Dit door een recente uitbraak van de varkensgriep.
Thuis blijven
De Mexicaanse autoriteiten verzoeken mensen met symptomen van de griep om thuis te blijven. "We hebben te maken met een nieuw griepvirus en een epidemie die tot nog toe onder controle is", zo zei de minister van Volksgezondheid Jose Angel Cordova. Mensen wordt aangeraden drukke plaatsen te mijden, geen handen meer te geven en geen kussen meer te geven. De bussen rijden nog wel, maar als een passagier niest of kucht breekt er paniek uit.
Varkens
Het zou gaan om een virus dat is gemuteerd van varkens naar mensen. Ook in de Verenigde Staten heeft het virus H1N1 al toegeslagen, en president Barack Obama van Amerika houdt de boel nauwlettend in de gaten. De Wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft een spoedvergadering belegd. Vanavond zal een persconferentie worden gehouden.
SARS was tot een jaar of 2 terug nog een zeer serieus probleem in azie hoor.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:35 schreef cherrycoke het volgende:
weten jullie SARS nogallemaal zo opgeblazen weer door de media bahw
Ja, ik stel voor dat we een grote muur om europa heentrekken.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:36 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
SARS was tot een jaar of 2 terug nog een zeer serieus probleem in azie hoor.
Woon op 't platteland, valt weinig te plunderen.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:43 schreef Lundegaard het volgende:
Zijn er nog meer gegadigden die met me mee naar buiten willen om te plunderen?
Let the city burn! We`re all gonna die! Chaos Chaos!!!
Bejaarden in elkaar slaan dan?quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:47 schreef drumstickNL het volgende:
[..]
Woon op 't platteland, valt weinig te plunderen.
quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:49 schreef hverburg84 het volgende:
12 monkeys anyone
outbreak ....
woei we gaan allemaal dood
Tenzij het virus muteerdquote:Op vrijdag 24 april 2009 22:50 schreef LXIV het volgende:
Ach, Amerika is gemakkelijk te isoleren. Er ligt nogal wat water tussen. En als de boel daar uitgestorven is kunnen we opnieuw een Nieuwe Wereld stichten.
quote:'Mexicoreizigers met koorts naar de dokter'
Uitgegeven: 24 april 2009 20:31
Laatst gewijzigd: 24 april 2009 20:31
BILTHOVEN - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) adviseert reizigers die vanaf 17 april teruggekomen zijn uit Mexico en binnen vier dagen minimaal 38,5 graden koorts hebben ontwikkeld, zich te melden bij de GGD.
Dat heeft het RIVM vrijdag gemeld.
In Mexico heeft de varkensgriep mogelijk 45 mensenlevens geëist, achthonderd mensen zouden besmet kunnen zijn. De Wereldgezondheidsorganisatie WHO sprak van zestig doden.
bron
Heb je enig besef van hoeveel mensen op elk moment heen en weer vliegen en varen? Als het echt ernstig is, is het nu al te laat.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:50 schreef LXIV het volgende:
Ach, Amerika is gemakkelijk te isoleren. Er ligt nogal wat water tussen. En als de boel daar uitgestorven is kunnen we opnieuw een Nieuwe Wereld stichten.
Volgens de WHO ongeveer 60 van de bijna 900 besmettingen, dus ongeveer 7%.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:49 schreef Doler12 het volgende:
Hoeveel van de geïnfecteerde gaan er eigenlijk aan dood? 1 op de 20 is een heel andere verhaal dan 1 op de 3
Voor moeder aarde zou het niet slecht zijn. Maar als we dan naar de statistiek zouden kijken zullen we waarschijnlijk hier ook allemaal bij dezelfde populatie horen dus zowel jij als ik hebben dan beide een kans van 80% om te overlijden.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:56 schreef LXIV het volgende:
Met alle respect voor ieders persoonlijke familieleden en vrienden, het zou voor de planeet Aarde niet verkeerd zijn als er eens 4 miljard mensen omkwamen dit jaar.
Nee, de kans dat WIJ komen te overlijden ligt uiteraard veel lager, aangezien we veel betere medische voorzieningen en ook meer weerstand etc hebben door vers fruit en groente etc etc.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Voor moeder aarde zou het niet slecht zijn. Maar als we dan naar de statistiek zouden kijken zullen we waarschijnlijk hier ook allemaal bij dezelfde populatie horen dus zowel jij als ik hebben dan beide een kans van 80% om te overlijden.
Stel dat 1 op de 2 geinfecteerd wordt, ik denk niet dat ons medisch systeem 8 miljoen zieken aan kan op korte termijn om erdoorheen te slepen.quote:Op vrijdag 24 april 2009 23:02 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Nee, de kans dat WIJ komen te overlijden ligt uiteraard veel lager, aangezien we veel betere medische voorzieningen en ook meer weerstand etc hebben door vers fruit en groente etc etc.
We zullen dan vast wel heel ziek kunnen worden, maar je hebt meer kans om er doorheen gesleept te worden hier in NL, dan wanneer je ergens in een dorpje in India ofzo woont.
Wat een opgeblazen verhaal weer.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:56 schreef DaMart het volgende:
[..]
Volgens de WHO ongeveer 60 van de bijna 900 besmettingen, dus ongeveer 7%.
En het virus lijkt gevoelig te zijn voor een bestaand griepmedicijn.
Zie hier.
Zeven mensen ziek, ééntje is kort naar het ziekenhuis geweest. Nou nou, END OF THE WORLD.quote:24 April 2009 -- The United States Government has reported seven confirmed human cases of Swine Influenza A/H1N1 in the USA (five in California and two in Texas) and nine suspect cases. All seven confirmed cases had mild Influenza-Like Illness (ILI), with only one requiring brief hospitalization. No deaths have been reported.
Volgens mij is dit virus niet besmettelijker dan normaal, dus acht miljoen zieken lijkt mij erg veel.quote:Op vrijdag 24 april 2009 23:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Stel dat 1 op de 2 geinfecteerd wordt, ik denk niet dat ons medisch systeem 8 miljoen zieken aan kan op korte termijn om erdoorheen te slepen.
... en de meeste mensen kunnen prima thuis met medicijnen/vaccinatie geholpen worden.quote:Op vrijdag 24 april 2009 23:09 schreef Merkie het volgende:
[..]
Volgens mij is dit virus niet besmettelijker dan normaal, dus acht miljoen zieken lijkt mij erg veel.
ochquote:Op vrijdag 24 april 2009 23:21 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
... en de meeste mensen kunnen prima thuis met medicijnen/vaccinatie geholpen worden.
Zou al een godswonder zijn als zelfs maar 10% v/d NLse bevolking hieraan zou komen te overlijden. 50% lijkt me compleet krankzinnig, en alles daarboven eigenlijk onmogelijk.
10% is bizar veel. Van de 1000 gevallen in Mexico zijn er 60 dood, dus 94% kans op overleven. Nou, hoeveel mensen worden er ziek bij een flinke uitbraak, een miljoen ofzo (erg veel denk ik). Dan heb je alsnog "maar" 60.000 doden in het worst case scenarioquote:Op vrijdag 24 april 2009 23:21 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
... en de meeste mensen kunnen prima thuis met medicijnen/vaccinatie geholpen worden.
Zou al een godswonder zijn als zelfs maar 10% v/d NLse bevolking hieraan zou komen te overlijden. 50% lijkt me compleet krankzinnig, en alles daarboven eigenlijk onmogelijk.
De eerste besmettingen waren (waarschijnlijk) rond 18 maart volgens de WHO. In een maand tijd zijn er lokaal dus (mogelijk) bijna 900 besmettingen. Dat vind ik eigenlijk nog wel meevallen. Als dit zich als een olievlek zou verspreiden, zou dat wel wat sneller gaan dan het nu gegaan is, lijkt me.quote:Op vrijdag 24 april 2009 23:21 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Bij een flinke uitbraak wordt misschien wel 20% van de bevolking ziek. Alleen in mexico stad wonen al 15 miljoen mensen ofzo. You do the math.quote:Op vrijdag 24 april 2009 23:23 schreef Merkie het volgende:
[..]
10% is bizar veel. Van de 1000 gevallen in Mexico zijn er 60 dood, dus 94% kans op overleven. Nou, hoeveel mensen worden er ziek bij een flinke uitbraak, een miljoen ofzo (erg veel denk ik). Dan heb je alsnog "maar" 60.000 doden in het worst case scenario. En daar kan je ook nog wel 90% van wegstrepen vanwege goede gezondsheidszorg t.o.v. Mexico, dus valt allemaal wel mee.
Zal allemaal wel meevallen hoor.quote:Op vrijdag 24 april 2009 23:33 schreef LintuxCx het volgende:
tvp
"Moet" volgende week naar Noord-Californië, ben benieuwd of er voor die tijd idd een negatief reisadvies gaat komen...
quote:# De Spaanse koning Alfonso XIII werd ook ziek en dronk op een gegeven moment een fles Bacardi-rum leeg. De volgende dag was de koorts weg. Sindsdien staat op elke fles Bacardi het Spaanse koninklijk wapenschild afgebeeld.
# A.M. de Jong beschrijft in zijn boek Frank van Wezels roemruchte jaren de mobilisatie, en ook de Spaanse griep. De bestrijding met alcoholhoudende drank werpt ook hier zijn vruchten af.
Meestal gaat besmetting in het begin van een pandemie heel erg traag, één van de allerbelangrijkste redenen dat met snel en kordaat ingrijpen bij de vogelgriep een wereldwijde ramp werd voorkomen. Er valt weinig over te zeggen hoe dit zich gaat uitbreiden.quote:Op vrijdag 24 april 2009 23:24 schreef DaMart het volgende:
De eerste besmettingen waren (waarschijnlijk) rond 18 maart volgens de WHO. In een maand tijd zijn er lokaal dus (mogelijk) bijna 900 besmettingen. Dat vind ik eigenlijk nog wel meevallen. Als dit zich als een olievlek zou verspreiden, zou dat wel wat sneller gaan dan het nu gegaan is, lijkt me.
Zoiets verspreid zich exponentieel. Het kan ineens heel erg rap gaan. Dikke kans ook dat er al lang besmette mensen in Europa rondlopen.quote:Op vrijdag 24 april 2009 23:24 schreef DaMart het volgende:
De eerste besmettingen waren (waarschijnlijk) rond 18 maart volgens de WHO. In een maand tijd zijn er lokaal dus (mogelijk) bijna 900 besmettingen. Dat vind ik eigenlijk nog wel meevallen. Als dit zich als een olievlek zou verspreiden, zou dat wel wat sneller gaan dan het nu gegaan is, lijkt me.
Volgens de WHO:quote:Op vrijdag 24 april 2009 23:37 schreef Isabeau het volgende:
En voor de mensen die hun hoop op medicijnen richten: welke medicijnen(voor een vaccinatie is het te laat)
Maar ja, waarschijnlijk moet de productie iets opgeschroefd worden danquote:The Swine Influenza A/H1N1 viruses characterized in this outbreak have not been previously detected in pigs or humans. The viruses so far characterized have been sensitive to oseltamivir, but resistant to both amantadine and rimantadine.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |