nou ja, als het om een vrucht gaat: waarom zijn vruchten in het algemeen dan niet onrein verklaard?quote:Op vrijdag 24 april 2009 17:42 schreef Neurot het volgende:
Omdat er nergens in de Bijbel staat dat het om een appel gaat
omdat ze enkel niet mochten eten van de vruchten van die boomquote:Op vrijdag 24 april 2009 17:46 schreef Bensel het volgende:
[..]
nou ja, als het om een vrucht gaat: waarom zijn vruchten in het algemeen dan niet onrein verklaard?
Volgens mij ging het nooit specifiek om een appel, maar is 'vrucht' vertaald naar appel?quote:Op vrijdag 24 april 2009 17:39 schreef Bensel het volgende:
Even een oprechte vraag aan de (christelijke) gelovigen hier:
waarom word de appel niet als 'onrein' gezien? De appel was het enige in het Paradijs wat niet gegeten mocht worden. Met de gevolgen die het had voor Adam en Eva toen Eva er wel van at, zou je toch denken dat christenen appels in de ban zouden doen?
Nooit, maar "een vrucht" schildert nogal moeilijk als je een schilderij over de zondeval moet makenquote:Op vrijdag 24 april 2009 17:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens mij ging het nooit specifiek om een appel, maar is 'vrucht' vertaald naar appel?
Het is de vertaling naar een woord dat lang hetzelfde blijft.quote:Op vrijdag 24 april 2009 17:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens mij ging het nooit specifiek om een appel, maar is 'vrucht' vertaald naar appel?
Maar dan vul je je inbeelding van 'vrucht' toch vanuit je referentiekader, met welke vrucht jij het meeste te maken hebt, eet, verkoopt whatever?quote:Op vrijdag 24 april 2009 18:02 schreef Neurot het volgende:
[..]
Nooit, maar "een vrucht" schildert nogal moeilijk als je een schilderij over de zondeval moet maken
quote:Op vrijdag 24 april 2009 18:00 schreef Triggershot het volgende:
Het was niet zo zeer de appel / vrucht die de val van Adam met zich meebracht, maar eerder de ongehoorzaamheid aan Gods wil. Het volgen van je eigen wil boven de geboden van God, dit had net zo goed met seks, drank, geld kunnen geweest zijn.
Nee man, pruimen!quote:Op vrijdag 24 april 2009 19:14 schreef SpecialK het volgende:
Weet je welke vrucht ik pas in verbinding breng met 'verleiding'.
Idd, het kan net zo goed om een vlezige eikel gaan.quote:Op vrijdag 24 april 2009 17:42 schreef Neurot het volgende:
Omdat er nergens in de Bijbel staat dat het om een appel gaat
Als we toch aan het muggenziften zijn: Jona zonder die paapse squote:Op vrijdag 24 april 2009 21:22 schreef LXIV het volgende:
En Jonas is ook heus niet opgeslokt door een wallevis, dat had hij nooit drie dagen lang overleefd.
Nee hoor, het was echt een walvis. En uit recent biologisch onderzoek blijkt dat walvissen het liefste....jawel, duiven eten. Alweer zo'n fenomenaal wetenschappelijk stukje inzicht wat de bijbel heeft.quote:Op vrijdag 24 april 2009 21:30 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als we toch aan het muggenziften zijn: Jona zonder die paapse szat volgens de Bijbel in een (grote) vis. Nergens wordt expliciet walvis genoemd, alhoewel dit wel vaak zo wordt getoond.
quote:Op vrijdag 24 april 2009 21:56 schreef LXIV het volgende:
Alles wat in de bijbel staat is in principe waar, maar je moet het wel kunnen lezen. En dat zeg ik als paap, die eigenlijk helemaal niks met de bijbel van doen heeft. (Alhoewel het lezen van de bijbel niet per se als iets slechts wordt gezien)
CKK §133quote:De kerk "spoort met aandrang en met nadruk alle christenen (... ) aan zich door het veelvuldig lezen van de goddelijke Schriften 'de alles overtreffende kennis van Jezus Christus' (Fil. 3, 8) eigen te maken. 'Want de Schriften niet kennen betekent Christus niet kennen
als we stellen dat tig boeken zijn uitgesloten, kunnen we dan niet beter zeggen dat we dan niet Jezus kennen zoals zij willen dat we Jezus kennen, als het ware hun Jezus..quote:
Kun je dit wat nader toelichten, ik volg het namelijk niet.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
als we stellen dat tig boeken zijn uitgesloten, kunnen we dan niet beter zeggen dat we dan niet Jezus kennen zoals zij willen dat we Jezus kennen, als het ware hun Jezus..
Ja dat weet ik niet precies meer, maar die waren evil ofzo.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:11 schreef Haushofer het volgende:
En het zou een nachtschade moeten zijn omdat...?
Tomaten komen oorspronkelijk uit de nieuwe wereld, dus het lijkt me tamelijk vergezocht.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:09 schreef Isegrim het volgende:
Er is een theorie dat het om een tomaat zou gaan en dat dat was omdat een tomaat een nachtschade is.
Iets in die geest. Ooit eens gelezen maar weet niet meer waar. Alleen groeit een tomaat niet aan een boom...
In elk geval wordt nergens gezegd dat het om een appel gaat.
quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:10 schreef Iblis het volgende:
[..]
Kun je dit wat nader toelichten, ik volg het namelijk niet.
Zijn er niet vele evangeliën uitgesloten uit de NT?quote:De kerk "spoort met aandrang en met nadruk alle christenen (... ) aan zich door het veelvuldig lezen van de goddelijke Schriften 'de alles overtreffende kennis van Jezus Christus' (Fil. 3, 8) eigen te maken. 'Want de Schriften niet kennen betekent Christus niet kennen
Hmnou dan was het misschien een onzinverhaal.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:13 schreef Iblis het volgende:
[..]
Tomaten komen oorspronkelijk uit de nieuwe wereld, dus het lijkt me tamelijk vergezocht.
Volgens Wiki komen tomaten uit de Andesquote:Op vrijdag 24 april 2009 22:13 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ja dat weet ik niet precies meer, maar die waren evil ofzo.Maar ook iets met dat ze noch fruit, noch groente zijn.
Ik weet het echt niet meer precies...
De Schriften betekent hier gewoon ‘de Bijbel’. De Katholieken zijn nog iets ruimer in hun selectie van boeken voor de Bijbel dan de protestanten trouwens, maar er zijn inderdaad vele documenten die zichzelf ook evangelie noemen die niet in de Bijbel staan. Het standaard argument is echter dat God natuurlijk zelf zorg draagt dat zijn woord niet gecorrumpeerd raakt en zo er ook voor gezorgd heeft dat de Bijbel geen onzinnige boeken bevat.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:13 schreef Triggershot het volgende:
Zijn er niet vele evangeliën uitgesloten uit de NT?
Dan blijft het alsnog dat ze willen dat je Jezus kent zoals hun beeld dat er uitziet, en niet Jezus zoals hij hoogstwaarschijnlijk was lijkt me?quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
De Schriften betekent hier gewoon ‘de Bijbel’. De Katholieken zijn nog iets ruimer in hun selectie van boeken voor de Bijbel dan de protestanten trouwens, maar er zijn inderdaad vele documenten die zichzelf ook evangelie noemen die niet in de Bijbel staan. Het standaard argument is echter dat God natuurlijk zelf zorg draagt dat zijn woord niet gecorrumpeerd raakt en zo er ook voor gezorgd heeft dat de Bijbel geen onzinnige boeken bevat.
En de boeken die buitengesloten zijn, zijn vaak ook bijvoorbeeld duidelijk gnostischer, en in de ogen van veel Christenen dus fouter, van aard dan de opgenomen boeken en op grond daarvan terecht niet opgenomen in de Bijbel.
Maar in hun optiek is hun beeld het beeld zoals Jezus was. Natuurlijk is je punt valide, maar dat punt kun je voor elke godsdienst of leiderfiguur maken. Volgens de Chinese staatspartij was Mao ook anders dan volgens kritische westerse historici, en idem wat Mohammed betreft. Maar die Chinezen zullen zeggen dat hun beeld van Mao het beeld is zoals hij was, en idem in geval van Moslims.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:19 schreef Triggershot het volgende:
Dan blijft het alsnog dat ze willen dat je Jezus kent zoals hun beeld dat er uitziet, en niet Jezus zoals hij hoogstwaarschijnlijk was lijkt me?
In de Islamitische wereld ligt het iets anders, er zijn geen hoofdstukken uit de Koran weggelaten of uitspraken van Mohammed die in de vergetelheid zijn geraakt vanuit orthodox perspectief, niet bewust in ieder geval. De Katholieken erkennen toch dat sommige delen zijn uitgesloten of is dat hetzelfde met de islam, onfeilbaar?quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:23 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar in hun optiek is hun beeld het beeld zoals Jezus was. Natuurlijk is je punt valide, maar dat punt kun je voor elke godsdienst of leiderfiguur maken. Volgens de Chinese staatspartij was Mao ook anders dan volgens kritische westerse historici, en idem wat Mohammed betreft. Maar die Chinezen zullen zeggen dat hun beeld van Mao het beeld is zoals hij was, en idem in geval van Moslims.
In mindere mate heb je het bijvoorbeeld zelfs al bij filosofen als Schopenhauer en Nietzsche. De adepten hiervan zijn snel in het badineren van racistische, discriminerende of seksistische opmerkingen in hun teksten.
Nou, er is nog een hele discussie geweest over welke geschriften wel of niet canoniek waren. Dus zo onfeilbaar is het allemaal niet. En dan nog los van het feit dat je wel een verzameling absoluut onfeilbare geschriften zou kunnen hebben, maar dat deze dan nog altijd anders geintepreteerd kunnen worden. Zie de koran.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In de Islamitische wereld ligt het iets anders, er zijn geen hoofdstukken uit de Koran weggelaten of uitspraken van Mohammed die in de vergetelheid zijn geraakt vanuit orthodox perspectief, niet bewust in ieder geval. De Katholieken erkennen toch dat sommige delen zijn uitgesloten of is dat hetzelfde met de islam, onfeilbaar?
Er zijn wel delen weggelaten, maar die zijn niet betrouwbaar, en daar zij argumenten voor. De evangeliën zijn bijvoorbeeld naar Marcus, of naar Lucas. En een viertal evangelisten wordt uitermate betrouwbaar geacht, en een aantal wordt niet betrouwbaar geacht en die worden buitengesloten.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:26 schreef Triggershot het volgende:
In de Islamitische wereld ligt het iets anders, er zijn geen hoofdstukken uit de Koran weggelaten of uitspraken van Mohammed die in de vergetelheid zijn geraakt vanuit orthodox perspectief, niet bewust in ieder geval. De Katholieken erkennen toch dat sommige delen zijn uitgesloten of is dat hetzelfde met de islam, onfeilbaar?
Hmm, historisch-betrouwbare argumenten om het weglaten te rechtvaardigen of omdat het met een theologische interpretatie niet strookt, zoals de drie-eenheid? Een absolute interpretatie dus?quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:35 schreef Iblis het volgende:
[..]
Er zijn wel delen weggelaten, maar die zijn niet betrouwbaar, en daar zij argumenten voor. De evangeliën zijn bijvoorbeeld naar Marcus, of naar Lucas. En een viertal evangelisten wordt uitermate betrouwbaar geacht, en een aantal wordt niet betrouwbaar geacht en die worden buitengesloten.
Elke hadith die aan Mohammed wordt toegeschreven wordt toch ook niet betrouwbaar geacht? Nu is dat misschien in jouw ogen niet zo'n sterke vergelijking, en misschien in de ogen van Christenen ook niet, maar ik vind dit wel een terechte vergelijking. De Koran is iets wat aan Mohammed gedicteerd is. Wat de Bijbel betreft zijn vooral de eerste vijf boeken van Mozes direct gedicteerd (volgens de traditie), de rest, en met name het NT, bestaat uit getuigenverklaringen m.b.t. Jezus, brieven van de apostelen en nog enkele verhandelingen. Het is niet direct wat Jezus opgeschreven heeft. En in die zin is het denk ik wel redelijk goed te vergelijken met hadiths, die ook vertellen wat de profeet – in dit geval Mohammed – verteld zou hebben. En sommige hadiths worden als daief gezien, waar jij laatst nog een mooi voorbeeld van gaf, en sommigen worden wel als betrouwbaar gezien.
Zo zou je ook kunnen stellen dat ‘sommige delen uitgesloten zijn’, maar de reden is gelijk: ze worden niet betrouwbaar geacht. En zo wordt ook het evangelie van Thomas b.v. traditioneel gezien niet betrouwbaar geacht.
De woorden van Allah mogen dan onfeilbaar zijn en rechtstreeks geciteerd aan Mohammed die ze de volgende dag op schrift liet stellen, toch is het voor ons allen onmogelijk om ze helemaal juist te begrijpen aangezien ons referentiekader compleet anders is dan dat van een 9e eeuwse Arabier. Dus die onfeilbaarheid zegt niet zo veel. De Joden geloven trouwens ook dat het OT tot op de letter (jota) het woord van God is.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hmm, historisch-betrouwbare argumenten om het weglaten te rechtvaardigen of omdat het met een theologische interpretatie niet strookt, zoals de drie-eenheid? Een absolute interpretatie dus?
Ik weet inderdaad niet of ik dat een goeie vergelijking vind, gezien de woorden van Allah onfeilbaar zijn, door hem worden beschermd en de Hadith niet, met name als de keten van een Hadith al niet is terug te voeren naar Mohammed zelf? Als ik het me niet verkeerd herinner zijn de Ahadith of ze nu Daief of Mowdoe (verzonnen ) waren, wel beschermd en bewaard door het kalifaat?
ik wil even terugkomen op de onbetrouwbaarheid waar jij het over hebt, was dat omdat de overleveraars niet te vertrouwen waren, incomplete keten, of omdat het niet strookt met een interpretatie van de geschriften?
Ah, je zegt nu als het ware de islamitische apologie. We passen onze imperfectie toe op de boodschappen van God, waardoor het lijkt alsof ze fout / incompleet zijn. De Koran is geopenbaard in het licht dat het jodendom ook van Allah komt, maar de joden zijn afgedwaald, net zoals de Arabieren van toen btw.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
De woorden van Allah mogen dan onfeilbaar zijn en rechtstreeks geciteerd aan Mohammed die ze de volgende dag op schrift liet stellen, toch is het voor ons allen onmogelijk om ze helemaal juist te begrijpen aangezien ons referentiekader compleet anders is dan dat van een 9e eeuwse Arabier. Dus die onfeilbaarheid zegt niet zo veel. De Joden geloven trouwens ook dat het OT tot op de letter (jota) het woord van God is.
Je kunt het historisch kritisch benaderen, en dan kun je inderdaad zeggen: er is selectief gebundeld naar mate de leer al dan niet overeen kwam. Of je kunt het vanuit het standpunt van de RK of de Protestants gelovige (of de Moslim) bekijken. En vanuit dit laatste standpunt zit het natuurlijk sowieso snor. Je krijgt zoiets te horen als: God laat niet varen het werk Zijner handen. Als je die kant op gaat dan kom je sowieso bij de vertrouwenskwestie op God, in God en de Heilige Geest die in zekere zin ook die bundeling van teksten heeft overzien.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:42 schreef Triggershot het volgende:
Hmm, historisch-betrouwbare argumenten om het weglaten te rechtvaardigen of omdat het met een theologische interpretatie niet strookt, zoals de drie-eenheid? Een absolute interpretatie dus?
Ik weet inderdaad niet of ik dat een goeie vergelijking vind, gezien de woorden van Allah onfeilbaar zijn, door hem worden beschermd en de Hadith niet, met name als de keten van een Hadith al niet is terug te voeren naar Mohammed zelf? Als ik het me niet verkeerd herinner zijn de Ahadith of ze nu Daief of Mowdoe (verzonnen ) waren, wel beschermd en bewaard door het kalifaat?
ik wil even terugkomen op de onbetrouwbaarheid waar jij het over hebt, was dat omdat de overleveraars niet te vertrouwen waren, incomplete keten, of omdat het niet strookt met een interpretatie van de geschriften?
De bijbel = super dik.quote:Op vrijdag 24 april 2009 18:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar dan vul je je inbeelding van 'vrucht' toch vanuit je referentiekader, met welke vrucht jij het meeste te maken hebt, eet, verkoopt whatever?
Volgens de Koran waren de Joden en Christenen in de tijd van Mohammed ook polytheistisch. Dit door het toeschrijven van zonen aan God.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:53 schreef LXIV het volgende:
De Joden (en de Christenen) zijn toch minder ver afgedwaald dan de toenmalige Arabieren met hun veelgoderij?
Mja, wat gaan de moslims zeggen over 1000 jaar wanneer de moderne huidige inzichten achterhaald zijn?quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:54 schreef LXIV het volgende:
Ik vond trouwens veel teksten uit de Koran zeer treffend en overeenkomstig de moderne wetenschappelijke inzichten. Het is echter veel concreter dan de christelijke teksten.
Een beetje een theologische soep dus eigenlijk van : 'Ach het zit allemaal wel goed joh, waarom? Want God punt.' ?quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:54 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je kunt het historisch kritisch benaderen, en dan kun je inderdaad zeggen: er is selectief gebundeld naar mate de leer al dan niet overeen kwam. Of je kunt het vanuit het standpunt van de RK of de Protestants gelovige (of de Moslim) bekijken. En vanuit dit laatste standpunt zit het natuurlijk sowieso snor. Je krijgt zoiets te horen als: God laat niet varen het werk Zijner handen. Als je die kant op gaat dan kom je sowieso bij de vertrouwenskwestie op God, in God en de Heilige Geest die in zekere zin ook die bundeling van teksten heeft overzien.
Is er na het samenstellen van de Bijbel eigenlijk nog inhoudelijke veranderingen geweest, historisch meetbare?quote:Historisch gezien is er echter prima aan te wijzen welke kerkvaders op welke momenten hun zegje hebben gedaan over het NT, hun correspondentie is deels gewoon bewaard (inclusief discussies), hun keuzes zijn bekend, er is bekend wat ze hebben afgewezen en waarom (b.v. omdat het zaken bevat die haaks staan op wat Christus zegt in andere delen, delen waarvan de authenticiteit als een paal boven water staat), enz.
Ja, er zijn natuurlijk ook wel vrijzinniger Christenen die er niet zo mee zitten dat het allemaal niet zo klopt.quote:Op vrijdag 24 april 2009 23:02 schreef Triggershot het volgende:
Een beetje een theologische soep dus eigenlijk van : 'Ach het zit allemaal wel goed joh, waarom? Want God punt.' ?
Ja, Luther heeft die boeken uit het OT gegooid waarvan alleen een Griekse grondtekst is. De Deuterocanonieke boeken. Verder is de comma johanneum een goed discussiepunt.quote:Is er na het samenstellen van de Bijbel eigenlijk nog inhoudelijke veranderingen geweest, historisch meetbare?
Dat ervaarde ik - vroeger - als essentie verloren.quote:Op vrijdag 24 april 2009 23:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, er zijn natuurlijk ook wel vrijzinniger Christenen die er niet zo mee zitten dat het allemaal niet zo klopt.
Als het integreren van eigen mening, het dienen van politieke agenda's enzo bedoel je?quote:Ja, Luther heeft die boeken uit het OT gegooid waarvan alleen een Griekse grondtekst is. De Deuterocanonieke boeken. Verder is de comma johanneum een goed discussiepunt.
Met de ontwikkeling van de moderne tekstkritiek zijn er wel veel meer passages die als onzeker gekenmerkt zijn binnen de bestaande boeken.
Als de essentie in de positie van een komma of een bijzin zit, dan wel.quote:Op vrijdag 24 april 2009 23:16 schreef Triggershot het volgende:
Dat ervaarde ik - vroeger - als essentie verloren.
Politieke agenda’s misschien niet per se. Eigen mening, deels, zou ik zeggen. Ik geloof eigenlijk wel dat de meeste gelovigen die zich hiermee onledig hebben gehouden dit oprecht hebben gedaan. Dat betekent niet dat ze natuurlijk geen eigen standpunt hadden, maar niet dat ze nu echt een politieke agenda hadden.quote:Als het integreren van eigen mening, het dienen van politieke agenda's enzo bedoel je?
En we kunnen ook concluderen dat het niet heel belangrijk is. Van Kafka’s Die Verwandlung weten we ook niet in welk beest Gregor Samsa verandert. Het is echter niet alsof dat de boodschap van het boek nu onderuit haalt.quote:Op zaterdag 25 april 2009 09:59 schreef Matteüs het volgende:
Na alles gelezen te hebben kunnen we dus concluderen dat niemand weet wat de juiste interpretatie is van de vrucht.
Ook dat weet je niet.quote:Op zaterdag 25 april 2009 10:15 schreef Iblis het volgende:
En we kunnen ook concluderen dat het niet heel belangrijk is.
En ook dat weet je niet.quote:Van Kafka’s Die Verwandlung weten we ook niet in welk beest Gregor Samsa verandert. Het is echter niet alsof dat de boodschap van het boek nu onderuit haalt.
Denk jij er anders over?quote:Op zaterdag 25 april 2009 10:22 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Ook dat weet je niet.
[..]
En ook dat weet je niet.
Dat jij het zo uitlegt en anderen ervan wil overtuigen, dat weet ik wel.
Nee, vind jij het belangrijk om te weten wat de vrucht precies was?quote:Op zaterdag 25 april 2009 10:47 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Ik denk dat niemand het weet. Dacht dat dat wel duidelijk was.
quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |