quote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:30 schreef Scaurus het volgende:
FOK is een liberaal-modernistisch nest waarin het simpelweg not done is om ook maar enige sympathie naar religie toe te tonen, laat staan om zelf gelovig te zijn. Ongekende staaltjes dogmatiek worden vertoont in 'wetenschappelijke' topics, waarin zogenaamd 'Darwinian minded' antitheïsten tegen al het recente biologische onderzoek (! ) in de atheïstische orthodoxie verkondigen. Geloof is parasitair, achterlijk, onderdrukkend, und so weiter.
In deze eindeloze stroom bagger staat een sterke rots van kritische gelovigen en warse atheïsten die de progressief-atheïstische dogmatiek niet slikken. Uit ervaring weten ze vaak dat religie ook een heilzame werking kan hebben. Een intellectuele visie op het alom verachtte christendom vormen ze liever door verdieping in de geschiedenis of de Bijbel zelf, niet uit The God Delusion.
De FOKkers tegen het antitheïsme staan hun mannetje, maar worden af en toe moe van het constant weerleggen van atheïstische dogma's. Daarom is het goed als er op WFL een klein hoekje is waar rustig en genuanceerd gediscussieerd kan worden over bijv. Jezus als mythe of de betekenis van religie in de moderne samenleving zonder dat Papierversnipperaar constant in je oor schreeuwt dat God niet bestaat.
Vandaar dus dit topic
quote:Op maandag 6 april 2009 15:36 schreef Haushofer het volgende:
Vorige deeltje: Deel 1
Ik vond dat er eigenlijk erg goede dingen werden gezegd in het vorige deel en er werden nogal wat misverstanden weggeholpen, met name door Iblis.
Ook ik erger me aan de antitheïstische houding van veel Fokkers. Nou troost ik mezelf met de gedachte dat de meesten van hen de interesse, intelligentie of een combinatie daarvan missen om zich ook serieus met het onderwerp beziggehouden te hebben (of is dat arrogant?) om er daadwerkelijk een mening over vormen die serieus te nemen is. Naar aanleiding van de zoveelste bagger op de frontpage over religie, kwam de volgende quote van Kurt Cobain in me op:
[..]
Ik moet zeggen dat ik eenzelfde gevoel bij religie heb. Soms identificeer ik me meer met Christenen dan met atheïsten als ik voor de zoveelste keer zie wat voor achterlijkheid er gespuid wordt over het Christendom door deze mensen.
Dus, misschien is er nog animo voor een volgend deeltje Oorspronkelijke OP:
En jij kan niet bewijzen dat het heelal niet is uitgepoept door een aardbei met een anus. Toch is dat niet echt waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 24 april 2009 02:25 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dat kun je dus niet bewijzen.
Net als het feit dat god wel bestaat.
Maar dat zeg ik ook niet.quote:Op vrijdag 24 april 2009 02:30 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
En jij kan niet bewijzen dat het heelal niet is uitgepoept door een aardbei met een anus. Toch is dat niet echt waarschijnlijk.
Toch is die aardbei net zo waarschijnlijk als een kerel met een baard op een wolk die de boel bij elkaar schiep met een zoon die een zombie bleek te zijn. (of willekeurig ander scheppingsverhaal).quote:
Damn, dacht ik net iets unieks verzonnen te hebben om alle gelovigen te overtuigenquote:Op vrijdag 24 april 2009 02:50 schreef keesjeislief het volgende:
Het is wel eens jammer dat elk topic over religie altijd binnen een paar posts weer gaat over het feit dat het onwaarschijnlijk is dat (een) God bestaat. Wat betreffende posters dan ook nog met zo'n dédain en fanatisme komen melden dat het lijkt alsof ze warempel denken dat ze een originele bijdrage leveren waar betreffende gelovige zelf nog nooit over nagedacht heeft..
Gelukkig dat het daar allemaal om draaitquote:Op vrijdag 24 april 2009 02:38 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Toch is die aardbei net zo waarschijnlijk als een kerel met een baard op een wolk die de boel bij elkaar schiep met een zoon die een zombie bleek te zijn. (of willekeurig ander scheppingsverhaal).
Ja, al die open deuren en zwabberende benen de hele tijd he...quote:Op vrijdag 24 april 2009 03:00 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Damn, dacht ik net iets unieks verzonnen te hebben om alle gelovigen te overtuigen
Dat is gelukkig een nog nooit geopperde verklaring.quote:Op vrijdag 24 april 2009 03:21 schreef Zeitgeist het volgende:
Heeft hier iemand de film The Man From Earth gezien?
Toevallig zag ik deze scifi/filosofische film vanavond. Even afgezien van de onsterfelijke man in de film stelt de film ter discussie van WAT religie nou eigenlijk is en of God nou daadwerkelijk bestaat of dat het een verzinsel is om het onverklaarbare te verklaren.
Echt extreem diep is de film niet maar het is wel een interessant standpunt want de menselijke fantasie is oneindig.
Persoonlijk ben ik overigens zo'n besluiteloze Agnost
Maar goed, daarin zijn religieuze boeken niet uniek. Uit elk goed boek kun je wel wijze lessen trekken.quote:Op vrijdag 24 april 2009 03:02 schreef boyv het volgende:
Er kunnen naast een verklarende boodschap ook veel (vind ik) belangrijkere sociale en levensbeschouwelijke boodschappen uit de Bijbel gehaald worden, in principe uit elke religie, het is maar hoe je het je interpreteert.
Maar die absolute zekerheid (van dat die niet bestaan) bestaat dus ook niet, waarbij de kans open blijft dat er absolute zekerheden bestaan.quote:Op vrijdag 24 april 2009 15:11 schreef Elagabalus het volgende:
In de meest strikte zin van het woord bestaan er geen absolute zekerheden.
De film wordt niet echt onderbouwd. De beste man beweert dus een oermens te zijn geweest en verteld zijn levensverhaal. Op een gegeven moment blijkt dat hij een rol te hebben gespeeld binnen het ontstaan van het christendom.quote:Op vrijdag 24 april 2009 03:26 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Dat is gelukkig een nog nooit geopperde verklaring.. Hoe wordt het onderbouwd in de film?
idd hier ben ik ook wel benieuwd naar. Link naar artikels graagquote:Op vrijdag 24 april 2009 09:10 schreef ikheetmartijn het volgende:
[..]
Sorry, ik heb niet alle topics gelezen, maar wat voor biologisch onderzoek?
Zekerheid impliceert al kennis en begrip. Ik denk dat je zekerheid met werkelijkheid verwart.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:46 schreef Invictus_ het volgende:
Volgens mij zijn er zat absolute zekerheden, alleen varieert de mate waarin we ze kennen en/of begrijpen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |