quote:
Op zondag 26 april 2009 01:05 schreef sitting_elfling het volgende:Ik neem aan dat je vanaf daar ook het hele rijtje qua financiele producten na aandelen bent afgegaan? Zoals opties en andere instrumenten.
Ik ben vrij snel met opties begonnen na die catastrofes met DAF en HCS. Het idee was dat je beter opties op goede aandelen kon hebben dan speculeren met van die half failliete fondsjes. Daarnaast begon de markt te draaien en opties waren de enige mogelijkheid om daarop te speculeren. De eerste maanden verdiende ik daarmee ook bakken met geld omdat het toevallig allemaal mijn kant opging. Natuurlijk hield dat succes geen stand en een jaar later was ik de meeste winst alweer kwijt

Overigens had je toen nog geen sprinters en turbos en de enige bereikbare future was de FTI, maar de marge daarvan was hoger dan ik geld op de bank had dus dat viel ook af.
quote:
Wanneer heb je eigenlijk die interesse ontwikkeld om specifieke zaken zoals de verschillende waarderingen ontwikkeld? En het programmeren van ellenlange zinnen om die éne constructieve gouden formule te krijgen waar je op jaarbasis goed geld mee kunt verdienen?
Zoals de meesten heb ik me vanaf het allereerste begin wel verdiept in basisbegrippen en waardering, maar handelen deed ik op basis van Technische analyse. Overigens was TA in Nederland toen nog niet zo geaccepteerd als het nu is. In de eerste instantie nam ik TA nog voor waar aan, maar begin 1998 kocht ik een PC en Metastock 6 (1000 gulden voor Metastock betaald) om zelf systemen te ontwikkelen en backtesten. Toen werd al snel duidelijk dat de meeste van die zooi geen voorspellende waarde heeft.
In 1998 bezocht ik een lezing van Alexander Elder die de bestseller 'trading for a living' heeft geschreven. Na de presentatie vroeg ik hem hoe het toch kwam dat het systeem dat hij in zijn boek beschreef niet winstgevend was. Ik dacht serieus dat het aan mijn eigen testen lag en hoopte dat hij met het verlossende antwoord zou komen

. Natuurlijk kreeg ik slechts een schaapachtige reactie...
Rond de eeuwwisseling had ik een boek van Warren Buffett gekocht. In de eerste instantie vond ik het niet geweldig. Een jaar of twee later pakte ik dat boek opnieuw en toen viel alles plotseling op z'n plaats. Sindsdien maak ik een stricte scheiding tussen beleggen en speculeren. Maar gezien de hoge waarderingen was beleggen eigenlijk niet meer mogelijk sinds ~1997 (met uitzondering van 2003 misschien) dus ging ik me weer richten op traden, in afwachting tot betere tijden.
Sinds 2004 doe ik kwa traden uitsluitend nog futures. Eerst AEX (FTI), daarna vooral olie en currencies. Toen kwam ik opnieuw tot de conclusie dat het tijdsverspilling is om naar een scherm te staren in de hoop patronen te zien en dat je beter je energie kunt richten op het ontwikkelen en testen van strategieen offline. Toen ben ik ook overgestapt naar Tradestation, wat natuurlijk veel krachtiger was dan Metastock, en later naar Ninjatrader (wat ik nu nog steeds gebruik).
De 'gouden formule' voor trading heb ik overigens nog steeds niet gevonden (en ga die waarschijnlijk ook nooit vinden). De enige werkende formule die ik ken is lange termijn beleggen op basis van fundamentele waardering.