abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68307332
quote:
Op donderdag 23 april 2009 15:45 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

Er zit een grotere overeenkomst tussen auto's en huizen dan je op het eerste gezicht zult denken. Een auto kun je met goed onderhoud heel makkelijk 30 jaar of langer laten rijden. Als je het ding tussentijds ook regelmatig een upgrade geeft (nieuwe stoelen, motor etc.), zal deze ook beter gaan rijden. En toch daalt de waarde.
Die waarde daalt niet.

Veel oldtimers (die niet eens de 'upgrades' hebben gehad waar jij het over hebt) zijn nu meer waard dan ze destijds gekost hebben. (en dan heb ik het niet eens over klassiekers, maar gewoon over doodgewone auto's)
quote:
Echter zie je nu de vraag uitvallen en daardoor dalen de prijzen van auto's. Waarom zou dat bij huizen niet kunnen? Ik hen de VEH en NVM horen zeggen dat er een kopersstaking is. Dat is volgens mij gelijk aan vraaguitval. Een echte (en gezonde) markt zou reageren met prijsdalingen. Maar blijkbaar zijn de huizenbezitters en daarmee die markt niet in staat om dat te begrijpen.
Dat komt uiteraard mede door schaarste. Gooi jij je huis weg na 30 jaar? Dacht het niet.

In Nederland wonen steeds meer mensen en zijn er steeds meer van die mensen die bijvoorbeeld alleen in een huis gaan wonen. Daar zijn meer woningen voor nodig en die worden niet bijgebouwd noch kunnen deze mensen een huis kopen. Dan kun je wel vinden dat het een 'gewone' markt is, maar dat is het nu eenmaal niet.

Mijn huis staat er in dezelfde staat over vijf jaar nog. Met veel productiegoederen is dat niet zo.

Als ik m'n huis te koop zet en ik wil daar een bepaalde prijs voor krijgen en die prijs krijg ik niet, dan blijf ik toch zitten? Ondanks dat ik graag wil verhuizen. Sommige mensen willen na 5 jaar wonen gaan verhuizen. Er blijkt nu niet veel overwaarde te zijn en dan is het misschien wijzer te blijven waar ik zit, juist omdat ik wéér KK moet gaan betalen.

Huizenkopers zijn trouwens net zo erg: die gaan kijken wat anderen eerder voor gelijkwaardige woningen in de buurt hebben betaald en niet naar wat zij er voor over hebben

[ Bericht 3% gewijzigd door Five_Horizons op 23-04-2009 16:12:13 ]
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_68307612
quote:
Op donderdag 23 april 2009 15:45 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

Heb je wel eens de grafieken gezien van de relatie tussen de stijging in de huizenprijzen en de inflatie? Er zijn huizen die 100% in prijs gestegen zijn tussen 2000 en nu. Dat is een pure bubble, geen inflatie. Mensen die dat niet kunnen accepteren, dromen imo.
Huizen die met 100% in waarde zijn gestegen in krap 10 jaar? Heb je daar misschien ook voorbeelden van? Ik vindt dit namelijk vrij lastig te geloven. Een stijging van 100% in 10 jaar is namelijk wel heel erg veel. Dus over welk segment hebben we het hier dan?
quote:
Echter zie je nu de vraag uitvallen en daardoor dalen de prijzen van auto's. Waarom zou dat bij huizen niet kunnen? Ik hen de VEH en NVM horen zeggen dat er een kopersstaking is. Dat is volgens mij gelijk aan vraaguitval. Een echte (en gezonde) markt zou reageren met prijsdalingen. Maar blijkbaar zijn de huizenbezitters en daarmee die markt niet in staat om dat te begrijpen.
Ik denk dat huizenbezitters het wel begrijpen, maar die houden gewoon voet bij stuk, en dat kunnen zij zeer lang volhouden! Het is momenteel namelijk zo dat het gros van de mensen besluit om eerst te verkopen en dan pas weer te kopen. Door deze methode hoeft men de prijzen dus niet te laten zakken, want ze hoeven niet perse te verkopen! Ze zitten immers niet op de schopstoel!
Nee hoor ben geen kloon. Gebruikte mijn vorige nickname gewoon niet meer!
  donderdag 23 april 2009 @ 16:23:16 #153
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_68307972
quote:
Bubble die reeds geklapt is. Zie de olieprijs. En grondstoffen worden steeds schaarser en kunnen niet bijgebouwd worden. Is dus fundamenteel iets anders.
Nee is niet fundamenteel anders. Dat is een kwestie van vraag en aanbod. Vraag naar gondstof neemt af zoals bij olie dan zal de prijs dalen. Neemt de vraag toe dan zal de prijs stijgen.
quote:
- (Bouw)grond -> gelijk aan huizenprijzen. Enkel een bubble plus een heel klein beetje inflatie
Nee, vraag en aanbod plus inflatie.
quote:
Huizen -> Enkel een bubble plus een heel klein beetje inflatie
Nee, vraag en aanbod plus inflatie.
quote:
Huren (van huizen) -> mogen wettelijk niet meer verhoogd worden dan de inflatie. Dus, wederom inflatie
Als een huis leeg staat dan kan die via bijvoorbeeld direct wonen zo voor 1.500 euro verhuurd worden. En dat is -ook na inflatie correctie- toch echt meer dan pakweg 30 jaar geleden. Als er eenmaal een huurder in een huis zit dan wordt huur verhogen een lastig verhaal. Echter als je in de particuliere verhuur sector zit dan stijgen de prijzen gewoon mee aan de hand van de vraag op het moment dat een huis/kamer/appartement tijdelijk zonder huurder zit. Dat is een mooi moment om de huur te verhogen ofwel om te kijken wat de gek ervoor geeft. Bij de sociale huursector is dit niet mogelijk.
quote:
In de jaren 80 was er ook een woningnood. Er zijn zelfs mensen die beweren dat de nood toen veel groter was dan nu. De huizenprijzen waren toendertijd veel lager dan nu het geval is. Toch daalde deze... Waar is dan jullie magische wet van "vraag en aanbod"? Ging die toen ff niet op?
Omdat de vraag naar koophuizen toen niet steeg. In de jaren 80 was er sprake van een recessie. Mensen hadden geen geld om huizen te kopen. Er was een zeer hoge werkeloosheid en op een hypotheek moest je 10% rente betalen. Een huis kopen was dus voor de meeste mensen geen optie. Kortom, ook in de jaren 80 was het simpelweg een kwestie van vraag en aanbod. Er was minder vraag omdat men het simpelweg niet kon betalen dus de prijzen gingen dalen. Mensen hadden wel geld voor een betaalbare huurwoning maar daar juist daar was een tekort aan.
quote:
Heb je wel eens de grafieken gezien van de relatie tussen de stijging in de huizenprijzen en de inflatie? Er zijn huizen die 100% in prijs gestegen zijn tussen 2000 en nu. Dat is een pure bubble, geen inflatie
Nee dat is vraag en aanbod plus inflatie.
quote:
Er zit een grotere overeenkomst tussen auto's en huizen dan je op het eerste gezicht zult denken. Een auto kun je met goed onderhoud heel makkelijk 30 jaar of langer laten rijden. Als je het ding tussentijds ook regelmatig een upgrade geeft (nieuwe stoelen, motor etc.), zal deze ook beter gaan rijden. En toch daalt de waarde.
En de waarde daalt omdat niemand een dergelijke auto wil hebben. Kwestie van vraag en aanbod. Er zit dus een veel kleiner -eigenlijk geen enkele- overeenkomst tussen auto's en huizen dan jij op het eerste gezicht denkt.
quote:
Echter zie je nu de vraag uitvallen en daardoor dalen de prijzen van auto's. Waarom zou dat bij huizen niet kunnen?
Als je de media het afgelopen jaar ook maar een klein beetje in de gaten had gehouden had je geweten dat de huizenprijzen al een aardig tijdje flink aan het dalen zijn en de verwachting is dat dit gedurende de rest van het jaar nog zo zal blijven.

Wat dat betreft is er toch nog een overeenkomst tussen auto's en huizen. De vraag naar nieuwe auto's neemt nu alweer een tijdje af en je ziet de prijzen dalen. De vraag naar huizen neemt alweer een tijdje af en je ziet de prijzen dalen. En weet je waardoor dat komt? Vraag en aanbod.

Ik begin mij toch echt af te vragen wat jij niet begrijpt aan de -zoals jij het zo mooi noemt- elementaire economische waarheid als het gaat om het vraag en aanbod principe.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dlocks op 23-04-2009 16:29:54 ]
pi_68308158
Zie mijn voorganger

Kopersstaking voor huizen?? Prima, enige wat je bereikt is dat de meeste huiseigenaren dan zeggen, dan verkoop ik mijn huis niet totdat men weer meer wil betalen. Gevolg markt op slot, geen nieuw aanbod, starters komen niet de markt op en moeten huilllie bij papa en mama blijven wonen.
pi_68308519
quote:
Op donderdag 23 april 2009 16:13 schreef Noedie het volgende:

[..]

Huizen die met 100% in waarde zijn gestegen in krap 10 jaar? Heb je daar misschien ook voorbeelden van? Ik vindt dit namelijk vrij lastig te geloven. Een stijging van 100% in 10 jaar is namelijk wel heel erg veel. Dus over welk segment hebben we het hier dan?
[..]
Kan wel kloppen. Ik had zelf een rijtjeshuis midden jaren 90. Zonder makelaar gekocht, geheel was nog compleet jaren 70 stijl. Kostte toen 207.500 gulden
Heb er 6 jaar gewoond, opgeknapt en verkocht voor 207.000 Euro
Ik geloof dat we er 10000 euro in geinvesteerd hebben in die 6 jaar.
pi_68308741
quote:
Op donderdag 23 april 2009 16:40 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Kan wel kloppen. Ik had zelf een rijtjeshuis midden jaren 90. Zonder makelaar gekocht, geheel was nog compleet jaren 70 stijl. Kostte toen 207.500 gulden
Heb er 6 jaar gewoond, opgeknapt en verkocht voor 207.000 Euro
Ik geloof dat we er 10000 euro in geinvesteerd hebben in die 6 jaar.
Ah op die manier...
Dus oud vervallen huis gekocht en opgeknapt, en vervolgens ook nog kunnen profiteren van de periode gulden wordt euro, dus veranderen we collectief het guldenteken voor het euroteken..
Nee hoor ben geen kloon. Gebruikte mijn vorige nickname gewoon niet meer!
pi_68308880
quote:
Op donderdag 23 april 2009 16:47 schreef Noedie het volgende:

[..]

Ah op die manier...
Dus oud vervallen huis gekocht en opgeknapt, en vervolgens ook nog kunnen profiteren van de periode gulden wordt euro, dus veranderen we collectief het guldenteken voor het euroteken..
nou oud en vervallen viel wel mee. Alleen cosmetisch (bruin, paars en oranje). Alleen de keuken was echt aan vervanging toe. Degene van wie we het kochten was gewoon niet slim bezig en had minstens 250 kunnen vragen.
pi_68309053
quote:
Geen verbod op tophypotheken

Uitgegeven: 23 april 2009 16:07
Laatst gewijzigd: 23 april 2009 16:07

AMSTERDAM - Het kabinet ziet niets in een verbod op tophypotheken. Dat heeft staatssecretaris van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) donderdag gezegd tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer.

"Er is geen sprake van dat tophypotheken met een pennenstreek worden verboden", zei De Jager.

Hij nam daarmee afstand van voorzitter Hans Hoogervorst van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Die kondigde eerder deze week aan dat tophypotheken wél verboden zouden worden. Volgens De Jager is de AFM echter helemaal niet bevoegd om zo'n verbod af te kondigen.

Een groot deel van de Tweede Kamer ziet niets in een verbod op tophypotheken, waarbij huizenkopers meer lenen dan de waarde van hun huis.

Volgens de Kamer is een verbod funest voor starters. Die zouden dan niet meer genoeg kunnen lenen om een huis inclusief de bijkomende kosten te betalen. De Jager zei het daarmee eens te zijn.

Hoogervorst kwam met zijn plan om te voorkomen dat mensen zich te diep in de schulden steken. Die zorg deelt het kabinet wel, zei De Jager.
TT klopt dus niet slotje

Hoogervorst
pi_68309434
quote:
Op donderdag 23 april 2009 16:58 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

TT klopt dus niet slotje

Hoogervorst
Moet je vooral blij mee zijn, al die politici die mensen aansporen tot onverantwoord leengedrag.
pi_68309949
quote:
Op donderdag 23 april 2009 17:14 schreef HiZ het volgende:

[..]

Moet je vooral blij mee zijn, al die politici die mensen aansporen tot onverantwoord leengedrag.
Ligt het dan aan de politici omdat zij mensen proberen te stimuleren geld te lenen? Of ligt aan de mensen omdat ze het IQ van een stoelpoot hebben?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_68310111
quote:

[..]

En dat staat waar?
pi_68310505
quote:

[..]

Ik leen niet onverantwoord gelukkig. Waarom denkt het gros van de mensen dat iedereen tot zijn nek zo in de schulden zit. Over generaliseren gesproken

Ik leen 2.5x van ons totaal bruto jaar salaris. Is dat onverantwoord?

maar goed makkelijk bashen natuurlijk in dit topic dat is waar mensen op fok goed in zijn
pi_68310546
quote:
Op donderdag 23 april 2009 17:52 schreef Bulletdodger het volgende:

Ik leen 2.7x mijn totaal bruto jaar salaris. Is dat onverantwoord?

Ik weet dat niet. Als jouw rentepercentage 20% is, vind ik dat aardig onverantwoord. (om maar weer eens aan te geven dat x keer het inkomen nogal weinig zegt )
pi_68310618
quote:
Op donderdag 23 april 2009 17:54 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik weet dat niet. Als jouw rentepercentage 20% is, vind ik dat aardig onverantwoord. (om maar weer eens aan te geven dat x keer het inkomen nogal weinig zegt )
Gelukkig niet

Maar waarom hoor je dan zoveel over die norm? Het komt toch ergens vandaan
pi_68310677
Omdat dat een gemiddeld getal is, dat in de gedragscode van de NVB staat. ( De hypotheeknormen onder de loep genomen... )
pi_68312861
Ben benieuwd waar alle mensen zijn die de plannen van hoogervorst toejuichten die durven opeens niet meer
pi_68313136
Wat een onzin. Ik mag als ik geld over heb toch best iemand een tophypotheek geven ?

Ik moet toch zelf weten of ik een risico loop door het uit te lenen aan een goede vriend bijvoorbeeld ?

Waar bemoeit die Hoogervorst zich eigenlijk mee ?

Ga gauw buiten spelen Hoogervorst met je onzinnige regeltjes.
  donderdag 23 april 2009 @ 19:42:33 #168
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_68313894
quote:
Op donderdag 23 april 2009 19:20 schreef Bankfurt het volgende:
Wat een onzin. Ik mag als ik geld over heb toch best iemand een tophypotheek geven ?

Ik moet toch zelf weten of ik een risico loop door het uit te lenen aan een goede vriend bijvoorbeeld ?

Waar bemoeit die Hoogervorst zich eigenlijk mee ?

Ga gauw buiten spelen Hoogervorst met je onzinnige regeltjes.
Ja, en dan kopen ze een huis met 125% financiering en dan moeten ze het verkopen voor 75%. En bij wie gaan ze janken om die 50%? Juist, bij Hoogervorst.
The End Times are wild
  donderdag 23 april 2009 @ 20:27:45 #169
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_68315434
quote:
Op donderdag 23 april 2009 19:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, en dan kopen ze een huis met 125% financiering en dan moeten ze het verkopen voor 75%. En bij wie gaan ze janken om die 50%? Juist, bij Hoogervorst.
Komop joh. Dus we moeten dingen op voorhand verbieden omdat er misschien wel mesnen om gaan janken?!?
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  donderdag 23 april 2009 @ 20:30:37 #170
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_68315544
quote:
Op donderdag 23 april 2009 16:58 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

TT klopt dus niet slotje

Hoogervorst
Ik heb bewust even afgewacht totdat het duidelijk werd dat het plan niet door zou gaan.

Dat hier echt zo serieus een voorstel als waarheid wordt aangeprezen.

Het plan is natuurlijk alleen bedoelt om een stukje bewustwording bij mensen te krijgen. Die is lang zoek geweest. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat ik niet zelf kan bepalen welke risico's ik wel of niet kan lopen. Wat een onzin. Dat bepaald de verstrekker wel (tot op zekere hoogte).
and made it rain upward
pi_68315616
quote:

[..]

Ja, en dan kopen ze een huis met 125% financiering en dan moeten ze het verkopen voor 75%. \
  donderdag 23 april 2009 @ 20:37:30 #172
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_68315806
quote:

[..]

Eigenverantwoordelijkheid enzo. Helaas kennen veel Nederlands dit woord niet meer .

Ik ben prima instaat om voor mij zelf af te wegen welke risico's ik neem. Als het fout gaat dan zal ik de laatste zijn die bij vadertje staat gaat lopen janken.

Ik heb echt een schurft hekel aan dit soort aanhankelijk gedrag richting de overheid
  donderdag 23 april 2009 @ 20:40:06 #173
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_68315897
quote:
Op donderdag 23 april 2009 20:32 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja moeten, jeweet wel, van die prijs-daling-roepers hierzo. Anders krijgen ze geen gelijk...
and made it rain upward
  donderdag 23 april 2009 @ 22:51:19 #174
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_68321387
quote:

[..]

Wel eens gehoord van ingecalculeerd risico? Wel eens gehoord van uitzonderingen en uitzonderlijke situaties?

Jij doet alsof het eerder regel dan uitzondering is dat iemand met 125% financiering per definitie het huis moet verkopen tegen 75%. En zeker ook nog eens binnen een paar jaar na aankoop en dan gaat het zeker daar bovenop ook nog eens om een aflossingsvrije hypotheek.

Als mensen zoals jij het voor het zeggen zouden hebben zouden bijvoorbeeld auto's verboden worden omdat er ongelukken mee gebeuren.
  donderdag 23 april 2009 @ 22:59:56 #175
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_68321733
quote:
Op donderdag 23 april 2009 19:20 schreef Bankfurt het volgende:

Jij wel ja. Je valt dan ook niet onder het toezicht van de AFM. Maar jij kan dan ook geen aanspraak maken op liquiditeitsfaciliteiten van de centrale bank die uiteindelijk gedekt worden door de overheid.

Ik vind je post maar raar, ben je van mening dat banken niet gehouden moeten zijn aan bepaalde risicobeheersing bij het verlenen van kredieten?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')