Die waarde daalt niet.quote:Op donderdag 23 april 2009 15:45 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Er zit een grotere overeenkomst tussen auto's en huizen dan je op het eerste gezicht zult denken. Een auto kun je met goed onderhoud heel makkelijk 30 jaar of langer laten rijden. Als je het ding tussentijds ook regelmatig een upgrade geeft (nieuwe stoelen, motor etc.), zal deze ook beter gaan rijden. En toch daalt de waarde.
Dat komt uiteraard mede door schaarste. Gooi jij je huis weg na 30 jaar? Dacht het niet.quote:Echter zie je nu de vraag uitvallen en daardoor dalen de prijzen van auto's. Waarom zou dat bij huizen niet kunnen? Ik hen de VEH en NVM horen zeggen dat er een kopersstaking is. Dat is volgens mij gelijk aan vraaguitval. Een echte (en gezonde) markt zou reageren met prijsdalingen. Maar blijkbaar zijn de huizenbezitters en daarmee die markt niet in staat om dat te begrijpen.
Huizen die met 100% in waarde zijn gestegen in krap 10 jaar? Heb je daar misschien ook voorbeelden van? Ik vindt dit namelijk vrij lastig te geloven. Een stijging van 100% in 10 jaar is namelijk wel heel erg veel. Dus over welk segment hebben we het hier dan?quote:Op donderdag 23 april 2009 15:45 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Heb je wel eens de grafieken gezien van de relatie tussen de stijging in de huizenprijzen en de inflatie? Er zijn huizen die 100% in prijs gestegen zijn tussen 2000 en nu. Dat is een pure bubble, geen inflatie. Mensen die dat niet kunnen accepteren, dromen imo.
Ik denk dat huizenbezitters het wel begrijpen, maar die houden gewoon voet bij stuk, en dat kunnen zij zeer lang volhouden! Het is momenteel namelijk zo dat het gros van de mensen besluit om eerst te verkopen en dan pas weer te kopen. Door deze methode hoeft men de prijzen dus niet te laten zakken, want ze hoeven niet perse te verkopen! Ze zitten immers niet op de schopstoel!quote:Echter zie je nu de vraag uitvallen en daardoor dalen de prijzen van auto's. Waarom zou dat bij huizen niet kunnen? Ik hen de VEH en NVM horen zeggen dat er een kopersstaking is. Dat is volgens mij gelijk aan vraaguitval. Een echte (en gezonde) markt zou reageren met prijsdalingen. Maar blijkbaar zijn de huizenbezitters en daarmee die markt niet in staat om dat te begrijpen.
Nee is niet fundamenteel anders. Dat is een kwestie van vraag en aanbod. Vraag naar gondstof neemt af zoals bij olie dan zal de prijs dalen. Neemt de vraag toe dan zal de prijs stijgen.quote:Bubble die reeds geklapt is. Zie de olieprijs. En grondstoffen worden steeds schaarser en kunnen niet bijgebouwd worden. Is dus fundamenteel iets anders.
Nee, vraag en aanbod plus inflatie.quote:- (Bouw)grond -> gelijk aan huizenprijzen. Enkel een bubble plus een heel klein beetje inflatie
Nee, vraag en aanbod plus inflatie.quote:Huizen -> Enkel een bubble plus een heel klein beetje inflatie
Als een huis leeg staat dan kan die via bijvoorbeeld direct wonen zo voor 1.500 euro verhuurd worden. En dat is -ook na inflatie correctie- toch echt meer dan pakweg 30 jaar geleden. Als er eenmaal een huurder in een huis zit dan wordt huur verhogen een lastig verhaal. Echter als je in de particuliere verhuur sector zit dan stijgen de prijzen gewoon mee aan de hand van de vraag op het moment dat een huis/kamer/appartement tijdelijk zonder huurder zit. Dat is een mooi moment om de huur te verhogen ofwel om te kijken wat de gek ervoor geeft. Bij de sociale huursector is dit niet mogelijk.quote:Huren (van huizen) -> mogen wettelijk niet meer verhoogd worden dan de inflatie. Dus, wederom inflatie
Omdat de vraag naar koophuizen toen niet steeg. In de jaren 80 was er sprake van een recessie. Mensen hadden geen geld om huizen te kopen. Er was een zeer hoge werkeloosheid en op een hypotheek moest je 10% rente betalen. Een huis kopen was dus voor de meeste mensen geen optie. Kortom, ook in de jaren 80 was het simpelweg een kwestie van vraag en aanbod. Er was minder vraag omdat men het simpelweg niet kon betalen dus de prijzen gingen dalen. Mensen hadden wel geld voor een betaalbare huurwoning maar daar juist daar was een tekort aan.quote:In de jaren 80 was er ook een woningnood. Er zijn zelfs mensen die beweren dat de nood toen veel groter was dan nu. De huizenprijzen waren toendertijd veel lager dan nu het geval is. Toch daalde deze... Waar is dan jullie magische wet van "vraag en aanbod"? Ging die toen ff niet op?
Nee dat is vraag en aanbod plus inflatie.quote:Heb je wel eens de grafieken gezien van de relatie tussen de stijging in de huizenprijzen en de inflatie? Er zijn huizen die 100% in prijs gestegen zijn tussen 2000 en nu. Dat is een pure bubble, geen inflatie
En de waarde daalt omdat niemand een dergelijke auto wil hebben. Kwestie van vraag en aanbod. Er zit dus een veel kleiner -eigenlijk geen enkele- overeenkomst tussen auto's en huizen dan jij op het eerste gezicht denkt.quote:Er zit een grotere overeenkomst tussen auto's en huizen dan je op het eerste gezicht zult denken. Een auto kun je met goed onderhoud heel makkelijk 30 jaar of langer laten rijden. Als je het ding tussentijds ook regelmatig een upgrade geeft (nieuwe stoelen, motor etc.), zal deze ook beter gaan rijden. En toch daalt de waarde.
Als je de media het afgelopen jaar ook maar een klein beetje in de gaten had gehouden had je geweten dat de huizenprijzen al een aardig tijdje flink aan het dalen zijn en de verwachting is dat dit gedurende de rest van het jaar nog zo zal blijven.quote:Echter zie je nu de vraag uitvallen en daardoor dalen de prijzen van auto's. Waarom zou dat bij huizen niet kunnen?
Kan wel kloppen. Ik had zelf een rijtjeshuis midden jaren 90. Zonder makelaar gekocht, geheel was nog compleet jaren 70 stijl. Kostte toen 207.500 guldenquote:Op donderdag 23 april 2009 16:13 schreef Noedie het volgende:
[..]
Huizen die met 100% in waarde zijn gestegen in krap 10 jaar? Heb je daar misschien ook voorbeelden van? Ik vindt dit namelijk vrij lastig te geloven. Een stijging van 100% in 10 jaar is namelijk wel heel erg veel. Dus over welk segment hebben we het hier dan?
[..]
Ah op die manier...quote:Op donderdag 23 april 2009 16:40 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Kan wel kloppen. Ik had zelf een rijtjeshuis midden jaren 90. Zonder makelaar gekocht, geheel was nog compleet jaren 70 stijl. Kostte toen 207.500 gulden
Heb er 6 jaar gewoond, opgeknapt en verkocht voor 207.000 Euro
Ik geloof dat we er 10000 euro in geinvesteerd hebben in die 6 jaar.
nou oud en vervallen viel wel mee. Alleen cosmetisch (bruin, paars en oranje). Alleen de keuken was echt aan vervanging toe. Degene van wie we het kochten was gewoon niet slim bezig en had minstens 250 kunnen vragen.quote:Op donderdag 23 april 2009 16:47 schreef Noedie het volgende:
[..]
Ah op die manier...
Dus oud vervallen huis gekocht en opgeknapt, en vervolgens ook nog kunnen profiteren van de periode gulden wordt euro, dus veranderen we collectief het guldenteken voor het euroteken..
TT klopt dus nietquote:Geen verbod op tophypotheken
Uitgegeven: 23 april 2009 16:07
Laatst gewijzigd: 23 april 2009 16:07
AMSTERDAM - Het kabinet ziet niets in een verbod op tophypotheken. Dat heeft staatssecretaris van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) donderdag gezegd tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer.
"Er is geen sprake van dat tophypotheken met een pennenstreek worden verboden", zei De Jager.
Hij nam daarmee afstand van voorzitter Hans Hoogervorst van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Die kondigde eerder deze week aan dat tophypotheken wél verboden zouden worden. Volgens De Jager is de AFM echter helemaal niet bevoegd om zo'n verbod af te kondigen.
Een groot deel van de Tweede Kamer ziet niets in een verbod op tophypotheken, waarbij huizenkopers meer lenen dan de waarde van hun huis.
Volgens de Kamer is een verbod funest voor starters. Die zouden dan niet meer genoeg kunnen lenen om een huis inclusief de bijkomende kosten te betalen. De Jager zei het daarmee eens te zijn.
Hoogervorst kwam met zijn plan om te voorkomen dat mensen zich te diep in de schulden steken. Die zorg deelt het kabinet wel, zei De Jager.
Moet je vooral blij mee zijn, al die politici die mensen aansporen tot onverantwoord leengedrag.quote:Op donderdag 23 april 2009 16:58 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
TT klopt dus nietslotje
Hoogervorst![]()
Ligt het dan aan de politici omdat zij mensen proberen te stimuleren geld te lenen? Of ligt aan de mensen omdat ze het IQ van een stoelpoot hebben?quote:Op donderdag 23 april 2009 17:14 schreef HiZ het volgende:
[..]
Moet je vooral blij mee zijn, al die politici die mensen aansporen tot onverantwoord leengedrag.
En dat staat waar?quote:Op donderdag 23 april 2009 17:14 schreef HiZ het volgende:
[..]
Moet je vooral blij mee zijn, al die politici die mensen aansporen tot onverantwoord leengedrag.
Ik leen niet onverantwoord gelukkig. Waarom denkt het gros van de mensen dat iedereen tot zijn nek zo in de schulden zit. Over generaliseren gesprokenquote:Op donderdag 23 april 2009 17:14 schreef HiZ het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 23 april 2009 17:52 schreef Bulletdodger het volgende:
Ik leen 2.7x mijn totaal bruto jaar salaris. Is dat onverantwoord?
Gelukkig nietquote:Op donderdag 23 april 2009 17:54 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik weet dat niet. Als jouw rentepercentage 20% is, vind ik dat aardig onverantwoord.(om maar weer eens aan te geven dat x keer het inkomen nogal weinig zegt
)
Ja, en dan kopen ze een huis met 125% financiering en dan moeten ze het verkopen voor 75%. En bij wie gaan ze janken om die 50%? Juist, bij Hoogervorst.quote:Op donderdag 23 april 2009 19:20 schreef Bankfurt het volgende:
Wat een onzin. Ik mag als ik geld over heb toch best iemand een tophypotheek geven ?
Ik moet toch zelf weten of ik een risico loop door het uit te lenen aan een goede vriend bijvoorbeeld ?
Waar bemoeit die Hoogervorst zich eigenlijk mee ?
Ga gauw buiten spelen Hoogervorst met je onzinnige regeltjes.![]()
Komop joh. Dus we moeten dingen op voorhand verbieden omdat er misschien wel mesnen om gaan janken?!?quote:Op donderdag 23 april 2009 19:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, en dan kopen ze een huis met 125% financiering en dan moeten ze het verkopen voor 75%. En bij wie gaan ze janken om die 50%? Juist, bij Hoogervorst.
Ik heb bewust even afgewacht totdat het duidelijk werd dat het plan niet door zou gaan.quote:Op donderdag 23 april 2009 16:58 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
TT klopt dus nietslotje
Hoogervorst![]()
quote:Op donderdag 23 april 2009 19:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, en dan kopen ze een huis met 125% financiering en dan moeten ze het verkopen voor 75%. \
Eigenverantwoordelijkheid enzo. Helaas kennen veel Nederlands dit woord niet meerquote:Op donderdag 23 april 2009 19:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, en dan kopen ze een huis met 125% financiering en dan moeten ze het verkopen voor 75%. En bij wie gaan ze janken om die 50%? Juist, bij Hoogervorst.
Ja moeten, jeweet wel, van die prijs-daling-roepers hierzo. Anders krijgen ze geen gelijk...quote:
Wel eens gehoord van ingecalculeerd risico? Wel eens gehoord van uitzonderingen en uitzonderlijke situaties?quote:Op donderdag 23 april 2009 19:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jij wel ja. Je valt dan ook niet onder het toezicht van de AFM. Maar jij kan dan ook geen aanspraak maken op liquiditeitsfaciliteiten van de centrale bank die uiteindelijk gedekt worden door de overheid.quote:Op donderdag 23 april 2009 19:20 schreef Bankfurt het volgende:
Wat een onzin. Ik mag als ik geld over heb toch best iemand een tophypotheek geven ?
Ik moet toch zelf weten of ik een risico loop door het uit te lenen aan een goede vriend bijvoorbeeld ?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |