Ik lees vanaf mijn pubertijd alles wat sci-fi is (van Asimov tot Zindell) en ben grote fan van het genre op tv en film. Star-trek (next generation, voyager, deep space 9), Starwars, Battlestar Galactica (oude en nieuwe serie), Space above and Beyond, Babylon 5, Serenity, Fifth Element, dr. Who, Blakes seven, Brazil, te veel om op te noemen.
Kortom, ik ken het genre van voor naar achter en kan derhalve een vergelijking maken
Het mooie van sci-fi is dat het verhaal verder alles kan zijn: misdaad, horror, fantasy, thiriller, oorlog, comedy etc... Als je sci-fi leest, lees je veel meer van dat, je leest als het ware meerdere genres tegelijkertijd. Hierdoor denk ik ook wel redelijk een goede thriller van een slechte te kunnen onderscheiden, om dat genre als voorbeeld te nemen.
Ik heb net seizoen twee van de nieuwe doctor Who gezien, waarin Torchwood een grote rol speelt en kan dus de eventuele verbanden tussen de series leggen. Britse Sci-fi ken ik verder via Hitchhikers guide (en andere verhalen van Douglas Adams), Blakes Seven (oud, oud, oud) en het meesterlijke Brazil.
Ook denk ik wel aardig een stukje te kunnen schrijven en een kritisch oog te hebben.
Cheers!
Siamo Tutti Antifascisti!