Nee je maakt een denkfoutquote:Op vrijdag 24 april 2009 18:49 schreef Py het volgende:
het geval van de structureel-overlast-veroorzakende-Marokkanen wil Zienswijze bewust ons rechtssyteem uitbreiden met lijfstraffen en gelijke munt terugbetalen, omdat dat het enige is waar die gasten naar zouden luisteren.
Ja dat 16-jarige Marokkanen zich afzetten tegen de maatschappij en alles wat dat vertegenwoordigd, vind ik niet vreemd. Ten eerste zijn het pubers, afzetten is de norm. Ten tweede hebben de meeste totaal ontheemde en gedesillusioneerde ouders die 20 jaar geleden voor domme stinkturk werd uitgemaakt en niet meer dan onze vuilnisbakken mocht legen. En dat met hun cultuur van trots en eer.quote:Op vrijdag 24 april 2009 18:37 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Het probleem met straatcoaches om de overlast van bijv. Marokkaanse straatongens aan te pakken, is dat de meeste straatcoaches van Marokkaanse (of allochtone) afkomst zijn. Naar hen (de straatcoaches) luisteren ze meestal wel. Maar als een politieagent of een Nederlandse voorbijgangere hetzelfde zegt, luisteren ze niet en geven ze vaak een grote mond meteen terug.
Het probleem is dat dit gedrag een gevolg is van allerlei verschillende oorzaken bij elkaar opgeteld. Dit gedrag eruit slaan is een korte termijn oplossing, wat de oorzaken en frustraties alleen maar meer voedt en er later dubbel zo hard weer uitkomen en de problemen nog groter worden.quote:Wat is dan het probleem? Het probleem is dat die jongens zich wel KUNNEN gedragen, alleen doen ze het niet als ze buiten zijn. Erbij komt kijken is dat ze geen respect hebben voor normale burgers. Als een Nederlander wat zegt over hun wangedrag geven ze een grote mond. Houdt in dat ze geen respect hebben. Het enige respect wat ze kunnnen opbrengen is als iemand van hun eigen volk (een marokkaanse straatcoach bijv.) hen op hun gedrag wijst. M.a.w. naar een nederlander luisteren ze niet, maar naar een marokkaan luisteren ze wel omdat dat hun eigen volk is. Dat is het probleem. En dat probleem moet je aanpakken.
Jij hebt nogal een hoge verwachting van puberende vmbo'ers.quote:Verder, het zijn geen kleine kinderen meer. Als ze zich misdragen hebben ze geen lieve straatcoach nodig die ze ff op een lieve manier vertelt dat ze dat niet mogen doen. Zo ga je met kinderen van 5 jaar om ja. Van jongemannen van 16 a 17 jaar verwacht je gewoon dat ze zich gedragen. Kunnen ze dat niet, dan gaan we niet op een kleutermanier ze lief met snoepjes en thee vragen of ze zich misschien zouden kunnen gedragen.
[..]
Uiteraard. Daar zijn we het over eens.quote:Kijk, als je mensen gaat beroven en winkels gaat overvallen, verdien je geen respect naar mijn mening. Dan heb je je credits verspeeld bij mij.
Sja als het van die nette brave burgers waren, dan hoeven er ook geen signalen afgegeven te worden.quote:Verder: je kan hen in hun "eigen" taal aanpakken. Zij hanteren de leus: respect krijg je niet, respect moet je afdwingen. Diezelfde leus moet je ook op hen projecteren: jongens, respect krijg je niet, respect moet je afdwingen. M.a.w. als je mensen gaat beroven en winkels gaat overvallen, krijg je geen respect van de maatschappij. Gedraag je je echter als een gewone normale burger, dan krijg je wel respect en kunnen we met elkaar praten over je problemen. Hiermee geef je een duidelijk signaal af aan de jongeren tot hoever ze kunnen gaan. En dat men wel bereid is om met hen te praten, mits zij zich gewoon als een normale burger gedragen.
[..]
quote:Hey ten eerste ik heb nooit gezegd dat iedereen die op straat hangt dat die door de ME moeten worden afgemaakt. Ik heb het telkens over stelselmatig overlastgevende en criminele jongetjes (uit de straatcultuur) gehad.
Ik heb er geen moeite mee als de ME wapenknuppels inzet nee. Het zal je misschien verbazen, maar ik heb er zelfs geen moeite mee als de ME vuurwapens inzet. Echter wel één voorwaarde:quote:Op vrijdag 24 april 2009 08:22 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Joh, leuter toch niet zo. Je hebt toch ook geen moeite mee als de ME met gummiknuppels inhakt op demonstranten of zijn die kut-marokkanen iets speciaals dat ze voor hun misdragingen beloond moeten worden zoals al decennia gebeurt?
In deze topic gaat het over KUT-MAROKKANEN en niet over heel marokko of de complete gemeenschappen.
Nederlanders veroorzaken geen problemen voor andere mensen? Wat is dat toch, om alleen maar te focussen op groepen waar zo min mogelijk mensen 'bij' horen?quote:Op vrijdag 24 april 2009 15:18 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Helaas wel ja. Het probleem ligt ook bij die 2 groepen (en de Antilianen).
Volgens mij heb je hier overheen gelezen:quote:Op vrijdag 24 april 2009 19:19 schreef Py het volgende:
[..]
Ja dat 16-jarige Marokkanen zich afzetten tegen de maatschappij en alles wat dat vertegenwoordigd, vind ik niet vreemd. Ten eerste zijn het pubers, afzetten is de norm. Ten tweede hebben de meeste totaal ontheemde en gedesillusioneerde ouders die 20 jaar geleden voor domme stinkturk werd uitgemaakt en niet meer dan onze vuilnisbakken mocht legen. En dat met hun cultuur van trots en eer.
[..]
Het probleem is dat dit gedrag een gevolg is van allerlei verschillende oorzaken bij elkaar opgeteld. Dit gedrag eruit slaan is een korte termijn oplossing, wat de oorzaken en frustraties alleen maar meer voedt en er later dubbel zo hard weer uitkomen en de problemen nog groter worden.
Ze hebben geen respect voor autoriteiten. Alleen als het iemand van hun eigen volk is, luisteren ze wel. Als het een Nederlander is o.i.d. dan luisteren ze meestal niet. En dat heeft niks te maken met frustraties. Dat is gewoon puur geen respect hebben voor andere mensen.quote:Het probleem met straatcoaches om de overlast van bijv. Marokkaanse straatongens aan te pakken, is dat de meeste straatcoaches van Marokkaanse (of allochtone) afkomst zijn. Naar hen (de straatcoaches) luisteren ze meestal wel. Maar als een politieagent of een Nederlandse voorbijgangere hetzelfde zegt, luisteren ze niet en geven ze vaak een grote mond meteen terug.
Waarom kunnen de meeste pubers zich wel gedragen? Waarom heb je niet zo'n relatief hoog deel losgeslagen jongens / pubers bij andere bevolkingsgroepen? Waarom kunnen de meeste Nederlandse, Chinese, Iraanse, Afghaanse, Turkse jongens zich wel gedragen? Veel Turken zijn ook gehaald om hier het vuile werk op te knappen....maar zitten we nu met een groot probleem van jonge Turkse raddraaiers die de boel lopen te verkloten op straat? Nee.quote:Op vrijdag 24 april 2009 19:19 schreef Py het volgende:
Jij hebt nogal een hoge verwachting van puberende vmbo'ers.
Copy/paste uit m'n vorige post:quote:Op vrijdag 24 april 2009 19:39 schreef Bowlingbal het volgende:
Herhalend: waar ik wel een probleem mee heb is dat users als Zienswijze voorstellen om mensen te meppen ná veroordeling, als straf. Zoiets vind ik absoluut ontoelaatbaar en niet proportioneel. Ik dacht dat we het tijdperk van lijfstraffen voorbij waren.
Daarom vind ik het meppen van zulke straatjongens kunnen.quote:Waar ik het afranselen van de daders vandaan hebt, is de straatcultuur waarin veel Marokkaanse en Antiliaanse straatjongens in verkeren. In de staatcultuur heerst het recht van de sterkste. De taal van geweld heerst daar. De taal van de grond mond heerst daar. Pak ze daarom in hun eigen taal aan. Dan gaan ze respect naar jou toe tonen.
Genoeg pubers kunnen zich niet gedragen. Ik ben opgegroeid in een volksbuurt. Geloof me, als je maar met genoeg bij elkaar bent en er hoeft maar een aanleiding te zijn dan ontploffen de hormonen. Ik heb ook gezien dat de wijkagent een paar beuken op zijn ogen kreeg van het grootste haantje van de buurt. En dan spreek ik over eind jaren '80. En die wijk was toen 95% wit, waar hij nu 50% allochtoon is (en vorige week nog iemand is doodgeschoten in een Marokkanenrel). Niets nieuws onder de zon.quote:Op vrijdag 24 april 2009 23:07 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Waarom kunnen de meeste pubers zich wel gedragen? Waarom heb je niet zo'n relatief hoog deel losgeslagen jongens / pubers bij andere bevolkingsgroepen? Waarom kunnen de meeste Nederlandse, Chinese, Iraanse, Afghaanse, Turkse jongens zich wel gedragen? Veel Turken zijn ook gehaald om hier het vuile werk op te knappen....maar zitten we nu met een groot probleem van jonge Turkse raddraaiers die de boel lopen te verkloten op straat? Nee.
Er is meer aan de hand dan alleen cultuurverschillen, sociaal-economische achtergrond, leven in grote gezinnen....en zolang mensen dat niet willen inzien, zal de Marokkaanse jeugdproblematiek alsmaar groter worden.
Wederom sociologenprietpraat. Dit tuig is al ver voor de tijd dat ze niet meer leerplichtig zijn ontspoord, dan hebben ze nog nooit te maken gehad met een afwijzing voor een baan. En het is overigens ook allang bekend dat die types die veel geweld gebruiken nu juist geen laag 'eigenbeeld' hebben., maar integendeel juist een enorm ego.quote:Op zaterdag 25 april 2009 00:14 schreef Py het volgende:
[..]
Genoeg pubers kunnen zich niet gedragen. Ik ben opgegroeid in een volksbuurt. Geloof me, als je maar met genoeg bij elkaar bent en er hoeft maar een aanleiding te zijn dan ontploffen de hormonen. Ik heb ook gezien dat de wijkagent een paar beuken op zijn ogen kreeg van het grootste haantje van de buurt. En dan spreek ik over eind jaren '80. En die wijk was toen 95% wit, waar hij nu 50% allochtoon is (en vorige week nog iemand is doodgeschoten in een Marokkanenrel). Niets nieuws onder de zon.
Juist die combinatie die jij noemt van cultuur, sociaal-economisch, religie, .. en al die dingen die bepalen wat voor soort opvoeding je krijgt, wat je normen en waarden zijn, en hoe je je dus gedraagt, resulteren uiteindelijk in een bepaalde kijk op de wereld. En een Turk is geen Marokkaan.
Bij die groepen Marokkanen waar het nu mis gaat heeft die mix van factoren geleid tot een groot eergevoel in combinatie met een laag eigenbeeld. Ze komen uit een redelijk introverte, eenvoudige, (voor de man) weinigeisende omgeving en willen hun plek in de maatschappij innemen. Die maatschappij is zeer competatief en veeleisend. Je moet bling-bling hebben, status. Je gaat elk jaar op vakantie naar huis en daar willen ze je nieuwe auto zien die je natuurlijk als rijke westerling hebt. Ze hebben geen succesvolle familieleden in de maatschappij om een voorbeeld aan te nemen. Geen netwerk. Geen kruiwagen. Ze krijgen te maken met afwijzing en wantrouwen. De mindere baantjes. Meer teleurstelling dan succes. En dat een paar generaties achter elkaar. De derde generatie wordt bij voorbaat al ontmoedigd door de teleurstellingen van de votige generatie. En gaat zich als ie 15 is, net als elke gast van 15, afzetten tegen de maatschappij. Gevoed met de frustraties van hun omgeving vinden sommigen de radicale islam, anderen raken op straat. De meelopers sluiten aan en ze zijn met twintig man.
En nu zijn ze 'king of the street', de schrik van stelletjes en bejaarden en ambulancebroeders. Bij je aanhouding vecht je tot in de politie-auto. Eervol ten onder. De zelfde dag weer vrij. Hun broertjes zien dat weer. En vinden ze onwijs stoer. En die beginnen waar de ouderen ophouden. En zo is die straatcultuur ontstaan.
De ergste moet je eruit pikken. Een paar voorbeelden stellen en de rest zit zo weer in hun hok. En dan een paar kansen geven. Straatcoaches erop en opbouwen. Dat vind ik dan een betere aanpak dan erop los meppen.
Hallo, dat je bling-bling moet hebben komt door de straatcultuur hoor. Bling-bling heeft niks met de marokkaanse cultuur te maken.quote:Op zaterdag 25 april 2009 00:14 schreef Py het volgende:
[..]
Genoeg pubers kunnen zich niet gedragen. Ik ben opgegroeid in een volksbuurt. Geloof me, als je maar met genoeg bij elkaar bent en er hoeft maar een aanleiding te zijn dan ontploffen de hormonen. Ik heb ook gezien dat de wijkagent een paar beuken op zijn ogen kreeg van het grootste haantje van de buurt. En dan spreek ik over eind jaren '80. En die wijk was toen 95% wit, waar hij nu 50% allochtoon is (en vorige week nog iemand is doodgeschoten in een Marokkanenrel). Niets nieuws onder de zon.
Juist die combinatie die jij noemt van cultuur, sociaal-economisch, religie, .. en al die dingen die bepalen wat voor soort opvoeding je krijgt, wat je normen en waarden zijn, en hoe je je dus gedraagt, resulteren uiteindelijk in een bepaalde kijk op de wereld. En een Turk is geen Marokkaan.
[quote]Bij die groepen Marokkanen waar het nu mis gaat heeft die mix van factoren geleid tot een groot eergevoel in combinatie met een laag eigenbeeld. Ze komen uit een redelijk introverte, eenvoudige, (voor de man) weinigeisende omgeving en willen hun plek in de maatschappij innemen. Die maatschappij is zeer competatief en veeleisend. Je moet bling-bling hebben, status. Je gaat elk jaar op vakantie naar huis en daar willen ze je nieuwe auto zien die je natuurlijk als rijke westerling hebt. Ze hebben geen succesvolle familieleden in de maatschappij om een voorbeeld aan te nemen. Geen netwerk. Geen kruiwagen. Ze krijgen te maken met afwijzing en wantrouwen. De mindere baantjes. Meer teleurstelling dan succes. En dat een paar generaties achter elkaar. De derde generatie wordt bij voorbaat al ontmoedigd door de teleurstellingen van de votige generatie. En gaat zich als ie 15 is, net als elke gast van 15, afzetten tegen de maatschappij. Gevoed met de frustraties van hun omgeving vinden sommigen de radicale islam, anderen raken op straat. De meelopers sluiten aan en ze zijn met twintig man.
Nee, je slaat een stap over. Het is: als ze zichzelf zien mislukken, gaan ze zich verdiepen in hun geloof de islam. De islamitische samenleving / de islam verschilt erg met elke niet-islamitische samenleving. Hoe dieper ze zich in hun geloof gaan verdiepen, hoe dieper ze in de islam gaan. Aangezien de ware islam erg verschilt met elke niet-islamitische samenleving, komt daar in sommige gevallen "de radicale islam" uit: willen ze vrouwen geen handen geven, laten ze hun baard staan en dat soort dingen.quote:Gevoed met de frustraties van hun omgeving vinden sommigen de radicale islam.
Veel Marokkaanse jongens zijn al op veel jongere leeftijd in aanraking met de straat gekomen hoor. Aangezien veel van hun ouders niet de taak van de opvoeding op zich nemen en hun kinderen al op jonge leeftijd de straat op sturen, zijn ze op jonge leeftijd al de hele dag buiten op straat. En op straat leer je geen manieren en beschaving. Op straat komen die jongens vaak in aanraking met de straatcultuur. Zie hier: op jonge leeftijd kan dat al de oorzaak zijn van dat apengedrag van die jongetjes.quote:Gevoed met de frustraties van hun omgeving vinden sommigen de radicale islam, anderen raken op straat.
Volgens mij is de straatcultuur komen overwaaien uit Amerika. De Afro-Amerikanen en latino's daar verkeren in de straatcultuur. Ze maken rapmuziek waarin de straatcultuur en geweld wordt verheerlijkt. Rapmuziek is nou eenmaal populair bij allochtonen in Nederland. Via die wegen is de straatcultuur in Nederland gekomen. In raps wordt vaak gerapt over outlaws. Outlaws zijn mensen die uit die buiten de maatschappij vallen. Relatief veel Marokkanen en Antilianen hebben ZELF zichzelf als outlaw beschouwd. Een outlaw zijn wordt als stoer gezien. Schijt hebben aan de maatschappij, schijt hebben aan ' het systeem' (=leren, studeren, werken, diploma's behalen). In raps wordt snel geld verdienen verheerlijkt. Die straatjongens hebben daarom geen zin om te leren en te werken. Ze willen snel geld verdienen. En dan kom je meestal al gauw in de (kleine) criminaliteit terecht. Dat is wat er speelt onder relatief veel Marokkaanse en Antiliaanse jongeren.quote:En nu zijn ze 'king of the street', de schrik van stelletjes en bejaarden en ambulancebroeders. Bij je aanhouding vecht je tot in de politie-auto. Eervol ten onder. De zelfde dag weer vrij. Hun broertjes zien dat weer. En vinden ze onwijs stoer. En die beginnen waar de ouderen ophouden. En zo is die straatcultuur ontstaan.
Een overheid die burgers mept als straf zie ik niet meer als overheid, maar als een crimineel op een plek waar hij niet dient te zijn. Het meppen van veroordeelden maakt mijn inziens de hele overheid onrechtvaardig.quote:Op vrijdag 24 april 2009 23:11 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Copy/paste uit m'n vorige post:
[..]
Daarom vind ik het meppen van zulke straatjongens kunnen.
Ik hoef geen overheid die puur gericht is om de eer van 'een beschaving zonder harde maatregelen' hoog te houden. Ik wil een overheid die gericht is op het aanpakken van problemen in de maatschappij.
Het grappige is juist dat er allerlei niet onderbouwd sociologisch en cultureel geprietpraat bijgehaald wordt om het meppen van veroordeelden door de overheid goed te keuren.quote:Op zaterdag 25 april 2009 11:25 schreef huhggh het volgende:
@Zienswijze: mee eens.
Helaas wordt er nog steeds een heleboel gebagatalliseerd door er allerlei sociologisch of andere factoren erbij te betrekken die vrijwel altijd extern zijn van de daders.
Daarmee helaas die rotzooi-trappers enigszins (of geheel) ontheffen van eigen verantwoordelijkheid.
quote:Op zaterdag 25 april 2009 11:43 schreef Bowlingbal het volgende:
Het gaat over verdachten, dat is heel wat anders dan veroordeelden.
Maar ik kan wel je gebruik van de definitie 'veroordeelden' downplayen, waar jij verdachten als veroordeelden beschouwt.quote:Op zaterdag 25 april 2009 11:45 schreef _Qmars_ het volgende:
[..]
Dus? Zijn de cijfers minder hard dan? De cijfers kun je echt niet downplayen. Als je een sec conclusie wilt geven: ze zijn buiten proportie verdacht bij delicten. In de strafrechtelijke keten wordt niet iedereen die opgepakt wordt veroordeeld voor een delict. Van de 100 % die opgepakt wordt, wordt uiteindelijk maar 5 % echt veroordeeld. De rest gaat penitentiaire programma's doen, of het psychologische hulpcircuit in.
Lezen buiten je slachtofferrol:quote:Op zaterdag 25 april 2009 11:54 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Maar ik kan wel de definitie 'downplayen', zeker in de context waarin jij het gebruikt, waar je verdachten als veroordeelden beschouwt.
Waarom slachtofferrol? Je neemt cijfers van verdachten, en gaat ervan uit dat iedereen veroordeeld wordt of het 'hulpcircuit' ingaat. Weet je nog wat de term onschuldig betekent?quote:Op zaterdag 25 april 2009 11:55 schreef _Qmars_ het volgende:
[..]
Lezen buiten je slachtofferrol:
In de strafrechtelijke keten wordt niet iedereen die opgepakt wordt veroordeeld voor een delict.
Lid 1: Als verdachte wordt vóórdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit.quote:Op zaterdag 25 april 2009 11:56 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Waarom slachtofferrol? Je neemt cijfers van verdachten, en gaat ervan uit dat iedereen veroordeeld wordt of het 'hulpcircuit' ingaat. Weet je nog wat de term onschuldig betekent?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |