abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68252995
ik heb me er nog niet in verdiept, dit is enkel een eerste info-topic dus sarcasme kan weggelaten worden, wij zijn om te beginnen niet kapot van lenen voor zulke dingen.

de situatie: we rijden nu rond met een 3-deurs auto uit 1992. er mankeren kleinigheden aan (het slot bestuurszijde is stuk en wat roest hier en daar). simmu, sangdrax en selene (8 maanden) passen er prima in. ook als we uit logeren gaan.
er is een sloopregeling waar we voor in aanmerking komen. 1000 pleuri kado als we hem inruilen voor een auto uit minimaal 2001.
vanaf juli gaan we proberen een brusje voor selene te kweken. dan zou meer ruimte in de auto dus iig wel fijn zijn.

en dan nu het probleem: we hebben zo'n 1000 euro direct aan spaargeld. spaarloon kunnen en willen we hier niet aan besteden (we sparen voor een huis) inruilpremie dus van 1000. maar voor 2000 heb je niet een 5-deursauto uit minimaal 2001.

de vraag: we hebben het over een bedrag van 3000 euro wat we dan zouden moeten lenen. wat voor lening is daar dan handig voor (terugbetalen uiterlijk 2 jaar na aanvang) en wat voor bedrag per maand zouden we dan kwijt zijn (ik kom aan zo'n 150)? we zitten nu bij de ing. kan je beter gewoon met je eigen bank gaan praten of is zo'n leenboer dan wel ok? is het voor een auto sowieso wel een plan, ook al is het een relatief laag bedrag? als de auto stuk gaat of je krijgt een ongeluk is alles weg tenslotte.

naja, ik heb dus wat vraagjes hopelijk word ik hier wat wijzer van
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  dinsdag 21 april 2009 @ 21:48:44 #2
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_68253089
geld lenen voor secondaire levensmiddelen
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
  Moderator dinsdag 21 april 2009 @ 21:50:59 #3
18653 crew  D.
pi_68253196
Eigen bank, nooit zo'n leenboer.

En of het voor een auto een goed idee is moet je zelf beslissen.
Dat was het voor mij vroeger wel toen ik mijn auto totall loss reed en geen geld had voor een nieuwe.
pi_68253239
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 21:48 schreef genakt het volgende:
geld lenen voor secondaire levensmiddelen
le-zen. er staat helemaal niet dat we dat gaan doen. ik open het topic nu juist omdat ik me afvraag wat handig is. btw, onze familie woont allemaal op minstens 200 km ver weg en daar willen we nog wel eens naartoe. dus binnen nu en 2 jaar (denk ik) zullen we toch wel een andere auto moeten.
pi_68253287
Als jij het maandelijks kan afbetalen zonder problemen zou ik niet weten waarom je het niet zou doen. Kijk wil je een nieuwe auto kopen dan zeg ik: stom, gezien de snelle waardedaling. Maar voor een keurige 2e hands van 8/9 jaar oud... waarom niet
  dinsdag 21 april 2009 @ 21:54:26 #6
82036 AstroStart
http://www.mushroomkingdom.nl
pi_68253328
Ik zou het niet doen...
De grootste Super Mario fansite van Nederland: Mushroom Kingdom.
pi_68253505
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 21:52 schreef simmu het volgende:
dus binnen nu en 2 jaar (denk ik) zullen we toch wel een andere auto moeten.
Dus omdat de overheid een slooppremie heeft trap je in die marketing en wil je nu meteen van dat voordeel gebruik maken en nu een andere auto kopen ipv over 2 jaar.

Ga 2 jaar sparen
pi_68253552
heej, AstroStart heeft geen icoontjes waar ik op reply kan klikken.

waarom dan niet AstorStart? overigens denken we hieraan omdat mensen op sangdrax zn werk psies zeggen wat a_a zegt. en 150 per maand kunnen we idd betalen. nu geven we het uit aan dingen als sauna, uitjes en draagdoekdingen enzo. en zodra sangdrax zn PhD heeft (alleen paperding nog afronden) krijgtie loonsverhoging.

maar wij houden niet zo van lenen. ik heb een creditcard enkel voor in het buitenland en over internet. ik heb een doorlopend krediet, maar die's helemaal afbetaald. ik hou hem aan voor noodgevallen (je weet maar nooit)
pi_68253656
Geld lenen voor vakantie, uitjes ofzo zou ik stom vinden maar een auto is toch een soort levensbehoefte in de maatschappij geworden en ik snap niet wat iedereen loopt te mauwen over: ga sparen enzo
pi_68253661
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 21:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus omdat de overheid een slooppremie heeft trap je in die marketing en wil je nu meteen van dat voordeel gebruik maken en nu een andere auto kopen ipv over 2 jaar.

Ga 2 jaar sparen
ik zie toch wel een beetje ertegenop om straks met een peuter en een baby zo te wringen
dat is eigenlijk de enige reden waarom ik een andere auto zou willen. mijn fiesta'tje heb ik in 2001 zelf gekocht van mijn eerste salaris hoor
pi_68253663
Prima dat je geld leent voor je auto.

Maar verzeker je auto wel all-risk. Want mocht je onverhoopt je auto totall los rijden of wat dan ook, kan je iig die lening ermee aflossen.

En wat betreft die slooppremie, is dat al 100% goed gekeurd door de eerste, tweede kamer?
pi_68253704
Let op : Geld lenen kost geld!
Wie een kuil graaft voor een ander is een werknemer.
  dinsdag 21 april 2009 @ 22:12:34 #13
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_68254086
Sja, waarom niet inderdaad, als je het maar doet omdat je het nodig hebt en niet omdat je een toffe auto wilt.

Ik zou gewoon eens naar je bank gaan en het nauwkeurig voor laten rekenen, en daar een weekje over slapen. En bedenk inderdaad heel goed wat je moet/kunt wanneer het fout gaat, door bv auto totall loss, baan kwijt, etc etc. Die risico's moet je van te voren inrekenen.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_68254126
kijk zie je! ik wist wel dat het heus handig was om een topic te openen op fok. het husselt iig mijn hersens goed! AMDFreak: goede! dank je! zowel wbt de verzekering als ook "is het al definitief dan"

wbt sparen vs lenen. ik heb die 150 euro per maand over 2 jaar berekend op basis van een totaalrente van 10% bij een bedrag van 3000. en dat dan flink rond naar boven afgerond. dat is dus zeker behoorlijk hoog. even voor de gein. als ik 2 jaar lang 150 euro spaar via maxisparen bij sns bank heb ik aan het einde daarvan 3751 euro. dus in dat opzicht is lenen voordeliger (onder voorbehoud van die premie! anders absoluut niet).

als je echt sikkeneurig bent bedenk je je dat je, als je de auto 2 jaar eerder koopt van geleend geld, je dan ook 2 jaar langer hogere premies en belastingen moet betalen. enfin: ik lees weer ff verder. vast meer mensen gereageerd

[ Bericht 1% gewijzigd door simmu op 21-04-2009 22:24:57 ]
  dinsdag 21 april 2009 @ 22:14:02 #15
223335 B.E.D
Ik spring van de hoogste berg
pi_68254136
Maar ja, aan de andere kant, is een auto uit 1992 ook weer zoiets.
Op zondag 21 juni 2009 14:23 schreef steeg het volgende:
haha als je BED in kleine letters schrijft... bed dan lijkt het ook op een bed! wooooowwwww!
  dinsdag 21 april 2009 @ 22:24:55 #16
191418 AcerOne
The One and Only
pi_68254567
ik had 7000 geleend in 2002 voor mijn eerste auto, had geen cent spaargeld, maar wou toch een degelijke auto rijden, bij de rabobank smeerde zij mij een doorlopend krediet aan, want dat was makkelijk als je weer wat geld wil opnemen als je krap zit.

maar goed, 5 jaar later en iets van 15.000 euro lichter is de auto eindelijk afbetaald.

lesje geleerd, als je leent, gewoon een lening, geen doorlopend krediet, dat opnemen is zo verleidelijk, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

lenen is geen probleem als je het kan betalen per maand.

2 a 3000 lenen lijkt mij geen problemen opleveren, ik betaalde 300 euro per maand, ging in het begin zo'n 50 euro af aan rente, dus reken maar uit.
pi_68254690
@AcerONe: psies. ik heb dus wel een doorlopend krediet, maar die is helemaal afgelost/vrij/hoe je het noemen wilt. daar wil ik het iig niet van doen. ik heb dat in 2001 toen direct met die eerste baan afgesloten en altijd enkel voor noodgevallen gebruikt. en dan direct afgelost.
  dinsdag 21 april 2009 @ 22:32:33 #18
249901 Bargain
The best I ever had
pi_68254956
Jaja, dus je wilt een tweede koter, je spaart voor een huis en overweegt nu een lening voor een auto ? Ik zou zeggen neem die lening, stop met sparen en vergeet de kinderkamer, dan zit je goed. Heb je geld genoeg om die lening snel af te lossen, dan heb je ook nog even de tijd om te sparen voor een knappere auto.
pi_68255294
Het allrisk verzekeren van een oude auto (8 jaar oud in mijn geval) is een dure onderneming. Je betaalt pakweg 70 Eur aan premie extra per maand oid.

Rekenvoorbeeld; Peugeot 406 uit 2000 komt met alleen WA op 28. Met All-Risk doen ze het op basis van cataloguswaarde en komen ze rond de 90-100 uit geloof ik. Nu is dat ding wat ik rij best lux en zal destijds aardig wat gekost hebben, maar je kunt je wel voorstellen dat ik geen 900 EUR per maand neer ga leggen om de total loss kans te dekken van een auto met een marktwaarde van 5000, in mijn geval vertrouw ik dan toch op mijn rekenvaardigheid.

Daarentegen heb ik wel genoeg geld op een rekening staan om hem te vervangen in geval van total loss oid, dus ik denk er wat vrijer over. Kan me voorstellen dat je met een gezinnetje die luxe niet hebt.

Let iig op wat je je bij zo'n allrisk verzekering aan laat rekenen!
Haai
pi_68255343
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 22:01 schreef admiraal_anaal het volgende:
Geld lenen voor vakantie, uitjes ofzo zou ik stom vinden maar een auto is toch een soort levensbehoefte in de maatschappij geworden en ik snap niet wat iedereen loopt te mauwen over: ga sparen enzo
Omdat je vergeet dat een auto OOK afschrijving heeft bovenop de aflossing.

Fijn wanneer de auto op is gereden je wederom geen geld hebt en WEER moet lenen. Daarom is het verstandiger te sparen en daarmee een auto aan te schaffen.
  dinsdag 21 april 2009 @ 22:53:24 #21
191418 AcerOne
The One and Only
pi_68255850
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 22:41 schreef muhahaha het volgende:

[..]

Fijn wanneer de auto op is gereden je wederom geen geld hebt en WEER moet lenen. Daarom is het verstandiger te sparen en daarmee een auto aan te schaffen.
precies, ik zie dat bij mijn oom en tante, iets van 10k lenen voor een auto, auto helemaal af, net afbetaald, en weer opnieuw lenen voor een auto, dat schiet echt niet op.

maar voor een lening van 3000 zie ik echt geen problemen, dat valt vrij gemakkelijk af te lossen.
  dinsdag 21 april 2009 @ 22:59:47 #22
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_68256124
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 22:14 schreef B.E.D het volgende:
Maar ja, aan de andere kant, is een auto uit 1992 ook weer zoiets.
Onveilig vergeleken met een auto uit minimaal 2001, denk ik dan.
Vooral met kinderen toch wel een belangrijk aandachtspuntje.

Dus tja.. als je het goed/makkelijk kunt aflossen kan het een verstandige investering zijn. (niet financieel verstandig maar dus verstandig op andere gronden)
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_68256173
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 22:41 schreef muhahaha het volgende:

[..]

dat klopt. vandaar de korte looptijd van de lening. als een auto uit 2001 in 2 jaar op is, dan is het prut en moet je het om te beginnen niet kopen. dat is dan weer een andere discussie de fiesta uit 1992 heb ik toen gekocht om gewoon helemaal af te rijden, deze auto dan ook. ik koop geen auto om door te verkopen hoor. let wel: ik heb een simpele mentaliteit. ik hoef geen luxe airco, electrogedoe en mp3 speler. het moet rijden zonder ellende en mijn gezin+spullen moeten ercomfortabel in passen.
  dinsdag 21 april 2009 @ 23:01:23 #24
249901 Bargain
The best I ever had
pi_68256181
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 22:39 schreef MadDorito het volgende:
... 900 EUR per maand .....
in mijn geval vertrouw ik dan toch op mijn rekenvaardigheid.
Succes !
pi_68257611
Bekijk anders eerst eens even wat voor wagen je wilt hebben en hoeveel je ervoor moet lenen,ga dan bijvoorbeeld eens een aantal maanden proberen om dat bedrag weg te sparen, als dat zonder problemen kan dan moet lenen geen problemen geven.

Het voordeel is dat je dan al een aantal maanden aflossing gespaart hebt,die kun je dan inzetten om b.v. het bedrag te verlagen wat je moet betalen of misschien wil je wel op gas gaan rijden en kun je hiervan de installatie laten inbouwen.

Niemand hoe lang het duurt voordat de huidige problemen om geld te lenen voorbij zijn,als dit wat langer duurt zullen misschien de dealers of fabrikanten gaan stunten om toch auto's te verkopen en misschien worden er dan dingen aangeboden zoals een goedkope lening of lagere aanschafprijs of een luxere versie voor dezelfde prijs ga in dat geval onderhandelen met de leverancier maar probeer daarbij niet te ver te gaan.

Wat je beslissing gaat worden nu of in de toekomst, succes gewenst!
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')