Het was echt erg leuk

Veel gezien, veel gevraagd, veel antwoorden gekregen.
Dienst van 15.00 tot 23.00 meegedraaid die vrij rustig was, maar toch nog wel wat dingen meegekregen, bijvoorbeeld:
- op zoek naar bosbranden op de Posbank. 5 kleine haardjes waren gesignaleerd, dus wrsch aangestoken. Helaas was het te ver van de 'weg' af en konden we er met de auto niet komen

- op zoek naar een scooterjongen die met een bivakmuts onder z'n helm rondjes draaide om een tankstation. Bivakmuts met dit weer

- bij mensen thuis geweest, ivm een burenconflict. Bij beide partijen geweest en het is écht moeilijk om daar een inschatting van te maken. Zoals de agent met wie ik mee was al zei: "de laatste komt altijd het meest geloofwaardig over". Was wel gaaf om te zien dat mensen, ook al ben je een vreemde, en ik zelfs niet in uniform, je uitnodigen in hun huis en je hun verhaal vertellen terwijl ze je recht in de ogen aankijken. In hun eigen omgeving en zonder enige vorm van schroom. Da's wel even raar/wennen, maar ook wel heel opmerkelijk en tof.
- brand in de meldkamer van brw/ambu/pliesie

melding gekregen, waren redelijk dichtbij en kregen toestemming om met sirenes en zwaailichten te rijden, en dat is werkelijk gewéldig om eens mee te maken. Niet omdat je dan 'stoer bent en overal langs mag', maar om te zien hoe mensen (al dan niet) reageren op een voorrangsvoertuig met toeters en bellen. Als ik zelf rijd zie je al mensen in paniek raken, of gewoon zo'n gevaarte over het hoofd zien, maar vanuit het oogpunt van de politieauto zelf was het écht raar. Reden een kruispunt over, voorzichtig, want: kruispunt, en een of ander vrouwtje in een Alto reed gewoon op ons in, ging voor ons langs, wij remmen (en reden daar niet eens hard

) en ze keek niet óp of om.. werkelijk
Uiteindelijk viel het mee, maar de meldkamer is een vrij belangrijk orgaan van de hulpverlening en als dat uitvalt, zit je met de gebakken peren

- Ze hebben daar wat last van een groep jongeren. En dan niet zomaar jongeren, maar overvalplegende afpersende jongeren. Hangen daar foto's van ze (lang leve Hyves!) en echt,ik stond daar met verbazing naar te kijken 'word ik nu zo oud, of zijn die gastjes nu zo jong! 1993 was het gemiddelde geboortejaar!

'
- Je maakt veel verrassende en nare dingen mee. Heb 'm het hemd van het lijf gevraagd en allerlei zaken gehoord over lijken, slecht nieuws gesprekken en ga zo maar door. Het verschil tussen iemand die is overleden voor je er was, en iemand die overlijdt op het moment dat je er bent 'had ik écht niets kunnen doen', etc. Het ligt aan je persoontje hoe je daarmee omgaat, maar er is ook genoeg begeleiding en signalering mocht zoiets 'fout' gaan. Post-traumatische stress is een korps niet vreemd in ieder geval.
Verder vooral rondgereden (was met één agent op stap) en gepraat dus. Een van de dingen die opvalt is: als je onderweg bent naar iets van geen prioriteit 1 heeft (toeters en bellen) en je moet/wilt er toch snel zijn dan wordt er harder gereden. Dit komt uiteraard in de ogen van de burger gewoon over als 'de politie mag en doet alles en rijdt overal te hard'. Hij had zelfs eens meegemaakt dat hij net z'n mcDrive bestelling had ingeladen en een oproep kreeg waar hij met prioriteit 1 heen moest. Ja, dan rijd je dus met gillende sirenes weg bij de Mac, en dat kán een verkeerd beeld schetsen

maargoed, dat is op zo'n moment wel het laatste waar je aan denkt. Je blijft ook niet eeuwig uitleggen dat er niet hard gereden wordt zonder reden, dat men niet onnodig mensen in gevaar brengt, etc. Zelfs toen we dus met toeters en bellen reden, ging de auto met niet harder dan 20/30 over een kruispunt, gewoon, omdat daar de gevaren liggen.
Veel gepraat met collega's, vragen gesteld en mag nog een keer terugkomen om te praten met studenten, die vandaag niet aanwezig waren. Tot nu toe ziet het er uit alsof het iets voor mij is. Het is precies wat ik er van verwachtte: onvoorspelbaar, afwisselend, nuttig en dienstbaar werk waar ik mij wel in kan vinden. Bijdragen aan de verkeersveiligheid lijkt me vooral erg tof. Dan bedoel ik niet: elke bonin mn bonnenboekje binnen een week opschrijven omdat mensen 10km te hard rijden op een lege snelweg om 3 uur 's nachts, maar de echte aso's aanspreken en confronteren, in de hoop dat het helpt. Elke gewonde/dode is er weer een minder..


Het was écht gaaf