Evolueert? Of devolueert? Ja, tuurlijk, het is evolutie, maar zoals ik eerder ook al aangaf, ook hier weer, hoe toevallig dat deze 'evolutie' ook weer omgekeerd evenredig (die hoorde er nietquote:Op dinsdag 21 april 2009 14:56 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat is er mis met het 'je' zeggen tegen docenten?
En dat stukje over taal, ja, heel leuk. Taal evolueert. Dat is altijd zo geweest en dat zal ook altijd zo blijven. Sowieso heeft dít weinig met taal te maken als je het mij vraagt.
Ligt het nu aan mij, of kan ik met deze reactie twee kanten op?quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:19 schreef wikwakka2 het volgende:
Ik heb een paar jaar van mijn middelbaar onderwijs heb ik op een Britse school gedaan en ik schrok best toen ik zag wat in Nederland vaak 'acceptabel' gevonden wordt.
Time will tellquote:
Dat taal verandert is iets van alle tijden, onderwijs of geen onderwijs. En of het ene nu invloed heeft op het andere (ongetwijfeld!), dat doet er in dit topic toch niet toe?quote:Ja, tuurlijk, het is evolutie, maar zoals ik eerder ook al aangaf, ook hier weer, hoe toevallig dat deze 'evolutie' ook weer omgekeerd evenredig (die hoorde er niet)samenvalt met de verloedering van het onderwijs... en die samenhang zie je heel veel... maar het is vast allemaal toeval...
Dat verwondert me weinig, gezien het gebruik van 'U' in kapitalen meestal is voorbehouden aan transcendentale ontvangers. Voorts weet ik niet hoe het op de VU zit, maar ik zou hier niet durven een hoogleraar te tutoyeren.quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:54 schreef Klopkoek het volgende:
Maar tegenwoordig kijken zelfs hoogleraren op de universiteit je raar aan als je U tegen ze zegt.
Leuk, maar je vergeet alleen één heel wezenlijk punt: dit soort vragen wordt gesteld aan mensen die nu zelf egocentrischer en hufteriger zijn... Mensen die van zichzelf niet inzien hoe het ermee gesteld is.quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:45 schreef Chewie het volgende:
Wordt vaak gemeld maar blijkt keer op keer niet waar te zijn
Romantisch beeld van vroeger, of gewoon asociaal gedrag van nu? Sorry, maar ik neig toch beduidend meer naar het laatste. Kijk maar eens goed om je heen. De verstarde blikken van mensen in supermarkten die alleen met hun eigen inkopen bezig zijn en totaal niet uitkijken of ze een ander in de weg lopen. Fietsers in het verkeer die druk bezig zijn met bellen en op de rotondes hun hand niet uitsteken, zodat auto's doelloos staan te wachten. Kinderen van 10-11 jaar (of jonger) die wildvreemde volwassenen verrot schelden als ze ergens iets van zeggen, enzovoort.quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:45 schreef Chewie het volgende:
Dat mensen egocentrischer zouden zijn geworden wordt eigenlijk ook veroorzaakt door het romantische beeld van vroeger. Waarom mensen egocentrischer zijn gaan lijken komt omdat we nu de vrijheid en mogelijkheden hebben om onze eigen sociale verbanden te maken.
Dat vind jij alleen is dat geen vaststaand feit, vorige generaties vonden zich ook over het algemeen asocialer dan de vorige enz. Feit is dat het puur gebaseerd is op gevoel.quote:Op dinsdag 21 april 2009 16:49 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Leuk, maar je vergeet alleen één heel wezenlijk punt: dit soort vragen wordt gesteld aan mensen die nu zelf egocentrischer en hufteriger zijn... Mensen die van zichzelf niet inzien hoe het ermee gesteld is.
Dat is dan duidelijk jouw probleem en niet die van de maatschappijquote:Romantisch beeld van vroeger, of gewoon asociaal gedrag van nu? Sorry, maar ik neig toch beduidend meer naar het laatste.
En hoe is dit erger dan pakweg 20/25 jaar terug? Zolang ik naar de supermarkt ga zie ik al hetzelfde wat overigens erg per regio verschilt, in Rotterdam vond ik de mensen een stuk egocentrischer dan in Amsterdam en die weer een stuk egocentrischer en asocialer dan mensen in de stad Groningen terwijl die nog lang niet zo sociaal zijn als in de buurtwinkel (die er helaas niet meer is) in Adorp.quote:Kijk maar eens goed om je heen. De verstarde blikken van mensen in supermarkten die alleen met hun eigen inkopen bezig zijn en totaal niet uitkijken of ze een ander in de weg lopen.
Ook niet iets van de afgelopen jaren behalve dan het bellen maar dat was dan ook niet de reden dat fietsers 20/30/40 jaar geleden hun hand niet uitstaken.quote:Fietsers in het verkeer die druk bezig zijn met bellen en op de rotondes hun hand niet uitsteken, zodat auto's doelloos staan te wachten.
Goh en jij durft echt met droge ogen te beweren dat de jeugd asocialer is geworden? Wat een wereldvreemdheid en gebrek aan recente geschiedenis, de scheldwoorden zijn veranderd maar de jeugd amper, elk decennia in de vorige eeuw vond dat de jeugd asociaal was en die mensen verwezen maar wat graag naar hun eigen jeugd terwijl die weer asociaal werd gevonden door de oudere generatie.quote:Kinderen van 10-11 jaar (of jonger) die wildvreemde volwassenen verrot schelden als ze ergens iets van zeggen, enzovoort.
Jij wil blijkbaar niet zien dat mensen anders sociaal zijn geworden of de huidige sociale omgang bevalt je niet maar dan vraag ik me af wat je dan op Fok! hebt te zoeken dat is toch wel een zeer duidelijk fenomeen van het anders sociaal worden van de mensheid.quote:Je wilt het zien of je wilt het niet zien. Kennelijk behoor jij tot die tweede groep mensen.
Als ik hier tegen de hoogleraar met u begin dan kan ik de kamer direct verlaten. Laat staan als ik ga tutoyeren.quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:54 schreef Klopkoek het volgende:
Maar tegenwoordig kijken zelfs hoogleraren op de universiteit je raar aan als je U tegen ze zegt.
Je mag dus niet met de hoogleraren praten?quote:Op dinsdag 21 april 2009 17:57 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Als ik hier tegen de hoogleraar met u begin dan kan ik de kamer direct verlaten. Laat staan als ik ga tutoyeren.
quote:Op dinsdag 21 april 2009 18:16 schreef waht het volgende:
[..]
Je mag dus niet met de hoogleraren praten?
Wie heeft die nonsens ingevoerd dat je tegenwoordig geen diploma meer hoeft te hebben?quote:Op dinsdag 21 april 2009 18:38 schreef ShadyLane het volgende:
Als de PvdA het respect voor de onderwijzer terug wil heb ik daarvoor een aantal schitterende ideeen, die gegarandeerd een stuk beter gaan werken dan dit. Zomaar een greep:
- laat alleen nog mensen voor de klas staan die daar ook werkelijk een diploma voor hebben. Het is voor een leerling lastig respect opbrengen voor een wiskundeleraar die niets weet van wiskunde.
- zorg dat die diploma's iets voorstellen. Het is voor een leerling lastig respect opbrengen voor een leraar die slechter spelt dan hij.
- geef leraren inspraak in het schoolbeleid en zet ze niet weg als onmondige productiemedewerkers. Het is voor een leerling lastig respect opbrengen voor een leraar die van de directie en van Den Haag ook geen respect krijgt.
Maar da's natuurlijk teveel gevraagd voor een partij die nota bene de onderwijsminister levert. Dan liever een paar gratuite opmerkingen over 'u'.
Volgens mij is dat al jaren zoquote:Op dinsdag 21 april 2009 18:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wie heeft die nonsens ingevoerd dat je tegenwoordig geen diploma meer hoeft te hebben?
Nu ja, niets weet van wiskunde: volgens mij zijn het dan vaak wel mensen die relevant werk hebben gedaan. Dat houdt alleen in dat ze niet zo capabel zijn in het handhaven van bijvoorbeeld gezag.quote:Op dinsdag 21 april 2009 18:38 schreef ShadyLane het volgende:
- laat alleen nog mensen voor de klas staan die daar ook werkelijk een diploma voor hebben. Het is voor een leerling lastig respect opbrengen voor een wiskundeleraar die niets weet van wiskunde.
Het huidige niveau Nederlands is volgens mij al bedroevend slecht, dat van een leraar zal daar dan toch niet nog eens onder zitten?quote:- zorg dat die diploma's iets voorstellen. Het is voor een leerling lastig respect opbrengen voor een leraar die slechter spelt dan hij.
Jawel, maar die hier worden toch graag met professor aangesprokenquote:Op dinsdag 21 april 2009 18:16 schreef waht het volgende:
[..]
Je mag dus niet met de hoogleraren praten?
Bij voorkeur wel, in de praktijk vaak niet. Ik ken meerdere mensen die een bepaald vak moesten gaan geven waarbij hun enige kwalificatie daarvoor was dat ze het vak zelf vroeger als leerling op de middelbare school hadden gevolgdquote:Op dinsdag 21 april 2009 18:46 schreef Xa1pt het volgende:
Nu ja, niets weet van wiskunde: volgens mij zijn het dan vaak wel mensen die relevant werk hebben gedaan. Dat houdt alleen in dat ze niet zo capabel zijn in het handhaven van bijvoorbeeld gezag.
Nou, d en t blijkt in elk geval voor velen bijzonder lastig.quote:Het huidige niveau Nederlands is volgens mij al bedroevend slecht, dat van een leraar zal daar dan toch niet nog eens onder zitten?
Bij mij niet. Ik tutoyeerde mijn prof gewoon en we gingen ook vaak samen pils drinken.quote:Op dinsdag 21 april 2009 18:58 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Jawel, maar die hier worden toch graag met professor aangesproken
Ik word altijd bij mijn voornaam aangesproken door mijn leerlingen. Maar mijn autoriteit word wel erkent door de leerlingen. Hoe je ze aanspreekt maakt geen moer uit, hoe je je gedraagt voor de klas des te meer. Ga eerst eens investeren in fatsoenlijke docentenopleidingen zodat je weer goed personeel voor de klas krijgt.quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:47 schreef Kopbal het volgende:
[..]
Ja. Daar is het misgegaan met Nederland, toen we leraren bij hun voornamen begonnen te noemen.
Ik zelf was een ramp, één van de ergste van menig klas waarin ik zat. Geen crimineeltje, maar gewoon ongeinteresseerd en bijdehand.quote:Op dinsdag 21 april 2009 16:08 schreef Hexagon het volgende:
Opvallend dat Fokkers die in topics over kinderen posten vroeger altijd voorbeeldige kinderen waren die zich altijd keurig en netjes aan de etiquette hielden en altijd zonder morren ja en amen zeiden.
Tja dat komt nu eenmaal met de jarenquote:Op dinsdag 21 april 2009 22:32 schreef Klopkoek het volgende:
Wat ben jij een conservatief ventje geworden zeg.![]()
Van het woord 'autoriteit' krijg ik altijd meteen kriebels
Als je bij mij zou komen solliciteren en begon met 'je' zeggen zou je naar die baan kunnen fluiten, hoe goed je CV verder ook is. Kom op zeg, een beetje manieren is wel het minimumm wat je verwacht van een volwassen persoon.quote:Op dinsdag 21 april 2009 22:55 schreef Flumina het volgende:
Wat een onzin. Ik heb nooit 'u' hoeven zeggen. Ga het ook niet zomaar gebruiken omdat de politiek dat wil. Zelfs bij sollicitaties of in werksituaties is 'u' zeer ongewoon.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |