abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68305289
Verstandige beslissing......

Ik ben voor vergeven,maar een monument aanpassen voor de bezetters van die tijd.
Nee dat gaat mij te ver.
  donderdag 23 april 2009 @ 15:14:48 #52
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_68305455
quote:
Op donderdag 23 april 2009 15:10 schreef Positive_Thinking het volgende:

Ik ben voor vergeven,maar een monument aanpassen voor de bezetters van die tijd.
Nee dat gaat mij te ver.
Op de één of andere manier is dit het enige argument waar ik het in kan vinden.
Puur om het feit dat er alleen "de bezetters van die tijd." staat.
Niet refererende aan de wandaden die uit naam van die bezetter zijn gepleegd..

Weet niet waarom, vreemd...
  donderdag 23 april 2009 @ 18:22:10 #53
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_68311287
quote:
Op donderdag 23 april 2009 13:33 schreef Suko het volgende:
Toch maar niet: Toch geen Duitsers op monument
[..]
Ik kan er niet wakker om liggen, maar:
quote:
Op zijn website protesteert het Centraal Joods Overleg hevig tegen de Duitse toevoeging. Het overleg stuurde de burgemeester van Doetinchem een alarmbrief. De gemeente zou historici en verzetsorganisaties raadplegen, maar dat is nu van de baan.
Het CJO stuurt een 'hevig protest' en dus besluit de gemeente maar meteen helemaal niet te overleggen met andere betrokken partijen? Dat vind ik toch wel een beetje vreemd. Het lag voor de hand dat ze tegen zouden zijn, dus waarom meteen inbinden als ze een 'alarmbrief' sturen?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_68356282
quote:
Op donderdag 23 april 2009 10:58 schreef Deliah het volgende:
[..]

Wat een onzinnige vergelijking, die ss'ers werden toch nooit tot oorlogsmisdaden gedwongen? Die deden ze vrijwillig.
Dat bedoel ik ironisch, natuurlijk deden ze dat vrijwillig, heb je dat niet uit de context kunnen opmaken? Achteraf stelde men echter nogal eens dat bevel = bevel was.

Courage77.
pi_68356308
quote:
Op maandag 20 april 2009 20:41 schreef Gewas het volgende:
"DOETINCHEM - De oudheidkundige vereniging in Wehl wil dat de namen van omgekomen Duitse militairen in de Tweede Wereldoorlog op het huidige oorlogsmonument komen. Vertegenwoordigers van de joodse gemeenschap zijn fel tegen.

Eerder maakte de oudheidkundige vereniging bekend dat er ook Duitse namen op het monument komen te staan als gebaar van verzoening.

Volgens de gemeente is het nog lang niet zeker of het plan doorgaat. Doetinchem wil eerst de mening peilen van betrokkenen en deskundigen. Voor de komende herdenking op 4 mei is het aanbrengen van nieuwe namen niet aan de orde. Wel zal het monument worden verplaatst.

Onder de twaalf omgekomen Wehlenaren bevinden zich drie Joodse Wehlenaren die zijn overleden in de Duitse concentratiekampen Sobibor en Vaihingen. De Oudheidkundige Vereniging wil op het nieuwe oorlogsmonument, naast de namen van de omgekomen Duitsers, ook de naam van de omgekomen echtgenote van de NSB-burgemeester van, destijds de gemeente, Wehl plaatsen."

Bron: http://www.omroepgelderla(...)smonument-Wehl-1.htm

Mocht dit gaan gebeuren dan zou het een zeer mooi gebaar zijn. Schijnt nogal wat commotie op te zijn geweest, iets wat ik me amper kan voorstellen. Ik heb nooit haat tegen Duitsers gevoeld.

Wat vinden jullie hiervan?
ABSURD uiteraard!!!!!!!!
Zijn ze goddomme helemaal gek in de kop???????
Duitsers op een oorlog monument??????????????
Pfff
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_68356447
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 03:26 schreef F_N het volgende:
Absoluut mee oneens. Alle Duitsers zijn medeverantwoordelijk voor wat er gebeurd is. Zij hebben Hitler aan de macht grbracht en zij hebben er niet genoeg aan gedaan om het te stoppen. Hun 'wir haben es nicht gewusst' is heel erg veelzeggend. Ze wisten alles wel, maar er werd gewoon niets aan gedaan. Duitsers horen ABSOLUUT niet op een monument te staan. Om te kotsen als het wel gebeurt. Duitsland heeft de oorlog verloren en had in feite gewoon niet meer mogen bestaan. En het was niet de eerste keer dat dat volk zoiets flikt. Zo lang er nog mensen een familielid hebben die door de Duitsers veel te vroeg om het leven is gekomen, is het gevoel van die mensen véél belangrijker dan die van de Duitsers. Dus nee, geen namen op het monument. Absoluut niet. Al was het alleen maar uit respect naar mijn vader en ooms en tantes toe.
Hè, hè, eindelijk iemand die het begrijpt. Voelde me, gezien enkele reacties hier, een beetje een vreemde eend in de bijt.

Nog vreemder vind ik het overigens dat men zich soms kennelijk amper nog realiseert wat er zich toen heeft afgespeeld en meer compassie lijkt te hebben met Duitsers van toen dan met onze slachtoffers van het regime en hun nabestaanden.

Waarbij ik natuurlijk niet uitvlak dat er ook Duitsers waren die zich verzet hebben en hierom omgebracht zijn. Velen.

Courage77.
  zaterdag 25 april 2009 @ 02:07:30 #57
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_68358664
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 00:03 schreef Courage77 het volgende:

[..]

Hè, hè, eindelijk iemand die het begrijpt. Voelde me, gezien enkele reacties hier, een beetje een vreemde eend in de bijt.

Nog vreemder vind ik het overigens dat men zich soms kennelijk amper nog realiseert wat er zich toen heeft afgespeeld
Om te beginnen: Het is natuurlijk een erg flauwe redenatietechniek om mensen die een andere mening erop nahouden ervan te betichten 'zich niet te realiseren wat er eigenlijk is gebeurd'. Ik wilde, om aan te tonen dat jij je wellicht ook niet alles realiseert een gedeelte uit je vorige post qouten, maar eigenijk is de gehele post hierop wel van toepassing.

In jouw vorige post wijs je erop dat mensen 'het blijkbaar beter hadden gevonden' als de Nazis in hun opzet waren geslaagd en dat het 'daarom zinvol lijkt' om de oorlogsmisdaden van de geallieerden te benadrukken. Dat is pertinent niet wat hier gebeurd. Dit is géén monument voor Dresden, Königsberg of Nijmegen, of de Wilhelm Gustloff. Dit gaat niet over geallieerden die wrede daden pleegden jegens overwonnen Duitsers.

Dit gaat simpelweg om een vereniging die alle door de oorlog omgekomen mensen - joden, Nederlanders èn Duitsers IN HUN DORP wil gedenken. Daar zitten dan ongetwijfeld Duitsers bij die niet onder dwang vochten, maar dit deden vanwege een blind vertrouwen in de nazi-ideologie. Alle argumenten over historisch perspectief en brainwashing even daargelaten: daar zitten wellicht óók Nederlanders bij die in eerste instantie met de Duitsers samenwerkten of die zelf ook antisemitisch waren. Het gaat, kortom, nu eens niet over de schuldvraag, maar om het feit dat in dat dorp tussen 1940 en 1945 al deze mensen om het leven kwamen door een oorlog die nooit had mogen plaatsvinden.
quote:
en meer compassie lijkt te hebben met Duitsers van toen dan met onze slachtoffers van het regime en hun nabestaanden.
Even afgezien van de vraag of het tevens opnemen van de Duitse namen een blijk is van méér compassie: waarom zou je niet óók compassie mogen hebben met de gewone Duitser die in de propaganda van het Derde rijk trapte en er uiteindelijk zo diep in wegzakte dat hij niet meer terug kon voor het te laat was?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zaterdag 25 april 2009 @ 10:24:57 #58
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_68361051
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 00:03 schreef Courage77 het volgende:

[..]

Nog vreemder vind ik het overigens dat men zich soms kennelijk amper nog realiseert wat er zich toen heeft afgespeeld en meer compassie lijkt te hebben met Duitsers van toen dan met onze slachtoffers van het regime en hun nabestaanden.

Waarbij ik natuurlijk niet uitvlak dat er ook Duitsers waren die zich verzet hebben en hierom omgebracht zijn. Velen.

Courage77.
Laten we het dan zo stellen dat ik mij genoeg in de tweede wereldoorlog heb verdiept om te zeggen dat zowel jij als F_N als dat figuur wat alle SS'ers als oorlogsmisdadigers afschilderd grote onzin praten en gewoon weer lekker terug naar school moeten.
  zaterdag 25 april 2009 @ 10:53:06 #59
181657 LordNemephis
computer says no
pi_68361623
quote:
Op donderdag 23 april 2009 15:10 schreef Positive_Thinking het volgende:

Nee dat gaat mij te ver.
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
pi_68388957
Ach ja, na de oorlog bleek iedere Nederlander in het verzet te hebben gezeten en waren alle Duitsers opeens SS-ers.
pi_68392441
quote:
Op maandag 20 april 2009 21:13 schreef Bob-B het volgende:
Zolang ze niet van het doodseskader van de SS zijn beschouw ik de Duitsers ook gewoon als soldaten die deden wat hen opgedragen werd en vochten voor hun idealen en denkbeelden wat volgens hun juist is.
dit dus
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 26 april 2009 @ 15:11:19 #62
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_68392510
quote:
Op zondag 26 april 2009 13:15 schreef Bankfurt het volgende:
Ach ja, na de oorlog bleek iedere Nederlander in het verzet te hebben gezeten en waren alle Duitsers opeens SS-ers.
Dat direct na de oorlog alles wat Duits was slecht was kan ik me wel enigszins voorstellen. Maar ruim 50 jaar na dato had ik toch wel iets meer tolerantie en reflectie verwacht.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zondag 26 april 2009 @ 17:44:08 #63
181657 LordNemephis
computer says no
pi_68398366
quote:
Maar ruim 50 jaar na dato had ik toch wel iets meer tolerantie en reflectie verwacht.
Ik heb geen enkel probleem met Duitsers van nu, maar een monument uit de WOII aanpassen om ook de aanstichters van de ellende daarop te vermelden (en dan laat ik in het midden of dat dienstplichtigen waren of diehard SS'ers) vind ik ongepast.
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  zondag 26 april 2009 @ 18:01:41 #64
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_68398785
quote:
Op zondag 26 april 2009 17:44 schreef LordNemephis het volgende:

[..]

Ik heb geen enkel probleem met Duitsers van nu, maar een monument uit de WOII aanpassen om ook de aanstichters van de ellende daarop te vermelden (en dan laat ik in het midden of dat dienstplichtigen waren of diehard SS'ers) vind ik ongepast.
Engelsen en Fransen staan toch ook op bepaalde monumenten? Over aanstichters gesproken?
  maandag 27 april 2009 @ 02:29:30 #65
181657 LordNemephis
computer says no
pi_68412391
quote:
Op zondag 26 april 2009 18:01 schreef Keltie het volgende:

[..]

Engelsen en Fransen staan toch ook op bepaalde monumenten? Over aanstichters gesproken?
Wie viel Polen binnen??

En ja ik ken het verdrag van Versailles.
  maandag 27 april 2009 @ 06:44:30 #66
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_68413015
quote:
Op maandag 27 april 2009 02:29 schreef LordNemephis het volgende:

[..]

Wie viel Polen binnen??

En ja ik ken het verdrag van Versailles.
Verdrag van Versailles en te laf om in te grijpen op het moment dat het nog kon?
  Moderator maandag 27 april 2009 @ 13:40:29 #67
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_68421174
ik vind het wel wat hebben

de Amerikanen doen dit ook, bij Little Big Horn (Custer's Last Stand) vind je bv ook gedenkstenen voor Indiaanse krijgers en op het slagveld bij Gettysburg vind je ook monumenten voor de geconfedereerden, op het verste punt wat ze (Armistead's brigade) bereikt hebben in de Noordelijke linies bv
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 27 april 2009 @ 13:51:15 #68
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_68421522
quote:
Op maandag 27 april 2009 13:40 schreef sp3c het volgende:
ik vind het wel wat hebben

de Amerikanen doen dit ook, bij Little Big Horn (Custer's Last Stand) vind je bv ook gedenkstenen voor Indiaanse krijgers en op het slagveld bij Gettysburg vind je ook monumenten voor de geconfedereerden, op het verste punt wat ze (Armistead's brigade) bereikt hebben in de Noordelijke linies bv
Mjah, maar misschien is dat anders omdat dit toch allemaal Amerikanen zijn?
  Moderator maandag 27 april 2009 @ 14:12:37 #69
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_68422280
zou best kunnen!

toch vind ik het wel wat hebben
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_68437424
quote:
Op maandag 27 april 2009 02:29 schreef LordNemephis het volgende:

[..]

Wie viel Polen binnen??
,,,
Antwoord: Sovjet Unie

Wie viel in Wo-2

Mongolie
Finland
Estland, Letland, Litouwen
Roemenie
Bulgarije
Iran
China
Korea
Japan (hiermee had het zelfs in 1941 een niet-aanvalsverdrag gesloten)

binnen ?

Antwoord: Sovjet Unie
  dinsdag 28 april 2009 @ 17:43:23 #71
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_68467378
Mee eens wat Bankfurt zegt, ik heb niets tegen de Duitse namen op monumenten, maar vind het een verschrikking dat de Russen bij het Geallieerde kamp worden geteld.

Die hebben het voor elkaar gekregen om Finland binnen te vallen, daar toen een paar jaar ontzettend klop te krijgen van de Finse bevelhebber Mannesheim.. en na 1945 eisen ze krankzinnige herstelbetalingen van Finland omdat ze het lef hadden gehad hun grondgebied te verdedigen tegen de dronken Rus, die ook in Duitsland miljoenen vrouwen had verkracht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')