Anne | zaterdag 18 april 2009 @ 21:22 | |
Luchtmachtdagen![]() Tijdens de luchtmachtdagen kunnen bezoekers op een directe manier kennismaken met de mensen, het materieel en de activiteiten van de Koninklijke Luchtmacht. Jaarlijks bezoeken meer dan honderdduizend mensen dit evenement. De luchtmachtdagen 2009 worden op 19 en 20 juni a.s. gehouden op vliegbasis Volkel. De toegang is gratis. Waarom luchtmachtdagen Met deze dagen wil de Koninklijke Luchtmacht de Nederlandse bevolking kennis laten maken met de manier waarop het krijgsmachtdeel invulling geeft aan haar taken. Tijdens de luchtmachtdagen zal een groot aantal bekende en minder bekende vliegtuig- en helikoptertypen uit binnen- en buitenland te zien zijn. U kunt ook ander materieel van de Koninklijke Luchtmacht bewonderen, zoals luchtverdedigingssystemen. Op het terrein staat over een lengte van circa twee kilometer een groot aantal tentoonstellingstenten. Daarnaast worden in vele marktkramen luchtvaartgerelateerde artikelen verkocht. Shows Er zijn twee verschillende shows. De Static show is een tentoonstelling van vliegtuigen, helikopters en geleide wapens. Bij veel materieel is een specialist aanwezig die u op verzoek uitleg geeft. Daarnaast worden ook spectaculaire vliegshows gegeven door verschillende demoteams uit binnen- en buitenland. Gróte foto Wie gaat ook? | ||
Rave_NL | zaterdag 18 april 2009 @ 21:25 | |
quote: ![]() | ||
Cobra4 | zaterdag 18 april 2009 @ 21:27 | |
quote:Ik, Ik werk er dan. | ||
StateOfMind | zaterdag 18 april 2009 @ 21:28 | |
Altijd gaaf om te zien! Ik ga dus zeker een kijkje nemen. | ||
laahdidah | zaterdag 18 april 2009 @ 21:37 | |
quote:zeker niet ![]() | ||
Anne | zaterdag 18 april 2009 @ 21:57 | |
En waarom dan niet? | ||
Juup© | zaterdag 18 april 2009 @ 22:03 | |
quote:Als het lekker weer is dan gaan wij (ik en DuchessX) ook dit jaar weer kijken en genieten ![]() | ||
Bolter | zaterdag 18 april 2009 @ 22:14 | |
quote: ![]() | ||
Pumatje | zondag 19 april 2009 @ 12:23 | |
ik ben er.. | ||
Juup© | zondag 19 april 2009 @ 12:30 | |
quote:Dat zie ik ![]() | ||
Pumatje | zondag 19 april 2009 @ 16:12 | |
ik ga naar de luchtmacht dagen wijsneus ![]() | ||
Bonger1911 | zondag 19 april 2009 @ 16:13 | |
Ben er de laatste keren in Volkel elke keer nog geweest, dit jaar dus ook maar doen ![]() | ||
Esses | maandag 20 april 2009 @ 18:34 | |
Goed mogelijk dat ik aanwezig ga zijn! | ||
Juup© | maandag 20 april 2009 @ 20:13 | |
quote: ![]() | ||
-CRASH- | woensdag 29 april 2009 @ 15:34 | |
Ik ben er zeker (ook de dagen ervoor)... Er is een zeer mooie prrimeur....de Avro Vulcan (XH558) Het toestel is maar slechts 2 keer te zien buiten England. Op de open dagen van Volkel en de Sanicole airshow op 20 september van vleugeltip tot vleugeltip 30,5 meter ![]() ![]() | ||
Anne | woensdag 29 april 2009 @ 21:19 | |
En deze stond er de afgelopen paar dagen (gisteren en vandaag niet meer btw):![]() http://www.military-today.com/aircraft/boeing_globemaster_III.htm Dat was al interessant om te zien ![]() | ||
Alexxxxx | woensdag 29 april 2009 @ 21:20 | |
Volgend jaar weer in Leeuwarden? Ga ik dan weer, net een klein stukje dichterbij. | ||
sanger | woensdag 29 april 2009 @ 21:37 | |
Tvp, ga het overwegen. Wel mooi evenement om foto's te schieten. | ||
-CRASH- | woensdag 29 april 2009 @ 21:48 | |
quote:Denk dat Gilze aan de beurt zal zijn. Daar is al zolang niks meer geweest. quote:Ja en ook nog onder veel bewaking.... Waarom toch ![]() ![]() Foto Credits aan de colega spotters: C. Verheijen en P. Franken [ Bericht 14% gewijzigd door -CRASH- op 29-04-2009 22:06:04 ] | ||
Juup© | woensdag 29 april 2009 @ 22:04 | |
Ben benieuwd wanneer de planning online komt te staan. Ik wil weten wanneer b.v. de Vulcan over komt vliegen. jammer dat deze niet bij de static show staat. | ||
-CRASH- | woensdag 29 april 2009 @ 22:11 | |
quote:Zo'n ding moet vliegen en niet op de static. Maar omdat de Vulcan niet naar Parijs gaat is de kans groot dat ie 2 dagen op Volkel is. Dus dan is ie static en vliegend te bewonderen. | ||
Juup© | woensdag 29 april 2009 @ 22:13 | |
quote:Ieder zijn/haar mening ![]() | ||
-CRASH- | woensdag 29 april 2009 @ 22:15 | |
quote:Tja die info krijg je meestal pas bij binnenkomst op papier. @Anne Weet jij of er morgen en overmorgen weer een airshow is op weeze airport | ||
Anne | woensdag 29 april 2009 @ 22:21 | |
quote:Nee, waarschijnlijk is de eerstvolgende pas in 2013 ivm het dan 10-jarige bestaan. | ||
Pumatje | woensdag 29 april 2009 @ 22:56 | |
100 jarig bestaan is in 2013 ![]() en ik denk dat ze dan groots uitpakken en de JSF presenteren ![]() | ||
thesystem | donderdag 30 april 2009 @ 00:04 | |
quote:Special package? ![]() | ||
Anne | donderdag 30 april 2009 @ 09:57 | |
quote:Nee hoor, 10 jaar. Vorig jaar ging het namelijk om het vijfde jaar. Dus dan lijkt het mij logisch dat in 2013 het 10e jaar gevierd gaat worden ![]() 2008 Ter gelegenheid van zijn vijfjarige jubileum organiseert Airport Weeze op 30 april (Koninginnedag) en 1 mei het “3de Grote Airport-Festival”. Zie ook de 'geschiedenis' hier: http://www.airport-weeze.de/5-1-1_geschichte.php?lang=nl | ||
RonaldV | donderdag 30 april 2009 @ 22:29 | |
Op de luchtmachtdagen ben ik uiteraard (net als elk jaar) van de partij. ![]() | ||
bleiblei | vrijdag 1 mei 2009 @ 23:25 | |
Oeh vetheid, het is weer in Volkel. We gaan er zeker heen ![]() | ||
PdeHoog | zondag 3 mei 2009 @ 09:37 | |
quote:Net als ik ![]() | ||
Catch_me | zondag 3 mei 2009 @ 10:45 | |
Ben ook aanwezig als personeel ![]() | ||
fathank | zondag 3 mei 2009 @ 23:07 | |
quote:Gelukkig. | ||
Cobra4 | dinsdag 5 mei 2009 @ 01:27 | |
quote:Echt niet. De LB heeft nu (verplicht) de YPR in de inventaris en wil/moet die natuurlijk inzetten. | ||
Cobra4 | dinsdag 5 mei 2009 @ 01:28 | |
quote:Tot ziens dan ![]() | ||
thesystem | dinsdag 5 mei 2009 @ 11:45 | |
Wat doen er dan zoveel Amerikaanse Luchtmachters dan bij een C17 van AMC? ![]() En nee, die militairen zijn geen flight crew ![]() | ||
-CRASH- | dinsdag 5 mei 2009 @ 13:40 | |
quote:Echt wel.... Er liggen ong. 20 kernwapens. En die worden gecontroleerd door de 'Munitions Support Squadron'-MUNSS [ Bericht 4% gewijzigd door -CRASH- op 05-05-2009 13:53:34 ] | ||
Sniperwolf | vrijdag 8 mei 2009 @ 00:43 | |
Zal voor het eerst een kijkje gaan nemen bij het echte werk denk ik. ![]() | ||
Pumatje | vrijdag 8 mei 2009 @ 00:47 | |
quote:als je dit echt zou weten. slim om op een forum te zetten. gelukkig weet je dit niet. | ||
thesystem | vrijdag 8 mei 2009 @ 11:35 | |
Op amerikaanse fora's kunnen ze je dit zo vertellen, en in het maand blaadje van de USAF staat het ook met koeie letters, alleen nederland is zo kinderachtig..... ![]() | ||
-CRASH- | vrijdag 8 mei 2009 @ 16:33 | |
quote:Het staat zelfs op internet... En op google earth heeft zelfs gestaan welk soort er liggen. Maar dat hebben ze intussen alweer verwijdert. quote:Er is een amerikaanse gedeelte op op Volkel dat aera 51 wordt genoemd. [ Bericht 7% gewijzigd door -CRASH- op 08-05-2009 16:40:42 ] | ||
-CRASH- | maandag 18 mei 2009 @ 14:52 | |
Op de static line: De Grieken met hun HAF F-16DBlk52+ Vliegend: De Marokanen met Marche Verte Hun vliegtuigen zitten (in het begin) aan elkaar vast met kabels [ Bericht 1% gewijzigd door -CRASH- op 18-05-2009 15:27:27 ] | ||
RonaldV | maandag 18 mei 2009 @ 14:59 | |
quote:Gelukkig staat er genoeg over op het web. Zelfs de Airforce Times heeft het toegegeven. Alleen de politiek doet er krampachtig over. | ||
tsjsieb | woensdag 27 mei 2009 @ 20:59 | |
Ik ben er bij hoor dit jaar! Waarschijnlijk op zaterdag! Ben stiekem ook we benieuwd naar de Eurofighter Typhoon | ||
RonaldV | woensdag 27 mei 2009 @ 21:05 | |
quote:Die is al vaker geweest, hoor, alleen niet vliegend, maar alleen op de static show ![]() | ||
Pumatje | woensdag 27 mei 2009 @ 23:39 | |
wat is dat voor toestel? die Griekse F-16's zien er vreemd uit zeg. | ||
RonaldV | woensdag 27 mei 2009 @ 23:46 | |
quote:Fuel And Sensor, Tactical (FAST) packs, maar dan F-16-style. De F-16E/Fs van de UAEAF hebben ze ook, en ik geloof dat de F-16I van de IDF/AF ze ook heeft. Ze schijnen de prestaties maar marginaal te beinvloeden, maar geven wel een enorm veel groter bereik. Ik geloof alleen dat niemand er daadwerkelijk sensoren in heeft zitten. | ||
-CRASH- | donderdag 28 mei 2009 @ 00:04 | |
quote:F-16D block52 quote: | ||
kezmaster | dinsdag 9 juni 2009 @ 21:50 | |
Dit jaar voor het eerst naar Volkel ![]() Ik weet dat er ook kraampjes zijn met luchtvaartgerelateerde artikelen. Weet iemand of er toevallig ook schaalmodellen verkocht worden?? Ben namelijk nog naar een paar op zoek, maar wacht dan eerst Volkel even af ![]() | ||
Andyy | dinsdag 9 juni 2009 @ 22:50 | |
quote:Conformal fuel tanks ![]() De Israelische F-16I's hebben het ook ![]() | ||
Incolumis | dinsdag 9 juni 2009 @ 22:55 | |
ik zal er ook zijn, samen met ![]() ![]() | ||
RonaldV | dinsdag 9 juni 2009 @ 23:56 | |
quote:Schaalmodellen, boeken, badges, stickers, petjes, paraplus, je kunt het zo gek niet bedenken. Een deel is weggeef (promotiemateriaal van de KLu), maar het grootste deel is koop. | ||
Incolumis | dinsdag 9 juni 2009 @ 23:57 | |
heb nu nog een paar onaangebroken bouwpakketjes van de show van 2003 ![]() | ||
JoeKurr | woensdag 10 juni 2009 @ 12:27 | |
Ik ben er zoals elk jaar ook weer bij, waarschijnlijk vier dagen. Donderdag voor de arrivals, en zondag ga ik ook nog even, als het goed is vertrekt dan de Vulcan naar Kemble. Trouwens nog niet op de officiële website, maar al wel bevestigd: MiG-29UB demo van de Poolse luchtmacht. Verder komen de Polen met een Su-22 voor de static, en een CASA 295 als support voor de MiG. | ||
-CRASH- | woensdag 10 juni 2009 @ 12:36 | |
quote:Als ie komt.... quote: quote:Donderdag op de baan of erbuiten? Spottersplaatsen vanaf wo.17 Juni afgesloten In tegenstelling tot de vorige keer (2007), zullen de spottersplaatsen op beide baankoppen worden afgesloten voor publiek vanaf woensdag 17 juni. De Koninklijke Marechaussee zal hierop toezien. Mogelijkheden om van buiten het veld de bewegingen gade te slaan zullen dus zeer beperkt zijn. Bron: SGVolkel [ Bericht 12% gewijzigd door -CRASH- op 10-06-2009 13:12:14 ] | ||
Verluste | woensdag 10 juni 2009 @ 15:04 | |
troll [ Bericht 94% gewijzigd door sp3c op 10-06-2009 15:31:47 ] | ||
JoeKurr | woensdag 10 juni 2009 @ 16:52 | |
quote:Vulcan is inderdaad nog wat onzeker, maar ik blijf positief en ga er vanuit dat ie komt ![]() Ze hebben nog een week om de motoren terug te plaatsen en een testvlucht te maken. Donderdag zit ik op het veld, heb me ingeschreven voor de spottersdag. Dus geen last van marechaussee en politie die je om de haverklap wegsturen. | ||
-CRASH- | woensdag 10 juni 2009 @ 18:42 | |
quote:Dan zijn het er al 2 die op het veld aanwezig zullen zijn ![]() | ||
JoeKurr | woensdag 10 juni 2009 @ 19:10 | |
Ik denk dat er wel meer zullen zijn hoor ![]() | ||
-CRASH- | woensdag 10 juni 2009 @ 19:26 | |
Denk het ook ja... Maar volgens mij vertrekt de Vulcan pas op maandag de 22. volgens een notam (ff kijken of ik die nog kan vinden) | ||
JoeKurr | woensdag 10 juni 2009 @ 19:35 | |
Lijkt mij niet dat hij op maandag vertrekt, voor zondag staat hij ingepland op de Kemble Air Day. Maandag vertrekken er wel andere kisten, waaronder de Griekse F-16. | ||
-CRASH- | woensdag 10 juni 2009 @ 19:49 | |
quote:Kan ookwel een fake notam zijn. Om te misleiden. | ||
JoeKurr | woensdag 10 juni 2009 @ 20:34 | |
Dit zijn alle NOTAMs die op dit moment zijn uitgegeven voor Volkel:
(bron: Defence Internet NOTAM Service) Zit niet echt specifiek iets bij voor maandag 22 juni. | ||
-CRASH- | woensdag 10 juni 2009 @ 21:00 | |
quote:Nee daar stond ie idd niet bij. Het was gewoon op een forum SGV of milspotters. Maar ik denk dat ie er weer vanaf is gehaald | ||
JoeKurr | donderdag 11 juni 2009 @ 09:38 | |
De komst van de Vulcan is weer een stapje dichterbij:quote:Bron: VulcanToTheSky.org | ||
-CRASH- | zaterdag 13 juni 2009 @ 03:09 | |
De Vulcan heeft gevlogenquote: | ||
StateOfMind | maandag 15 juni 2009 @ 07:03 | |
Weet iemand hoe het geregeld is qua vervoer van de parkeerplaatsen naar de basis? 2 Jaar terug zijn mijn vader en mijn broer geweest (ikzelf kon helaas niet) en toen hebben ze een uur moeten lopen en terug idem dito wegens het ontbreken van een pendeldienst. Hoe zit dat dit keer? | ||
JoeKurr | maandag 15 juni 2009 @ 09:59 | |
Ook dit keer moet je weer lopen vanaf de parkeerplaats naar het vliegveld. Maar volgens mij liggen de parkeerterreinen nu wel wat dichterbij. ![]() | ||
-CRASH- | maandag 15 juni 2009 @ 15:01 | |
quote:Op tijd daar zijn... dan kun je ook dichtbij de ingang parkeren | ||
JoeKurr | maandag 15 juni 2009 @ 15:14 | |
Ik heb een camping geboekt in de buurt, en ga op de fiets. Geen last van files, geen 5km lopen, perfect ![]() | ||
-CRASH- | maandag 15 juni 2009 @ 22:07 | |
quote:Vanaf wanneer ben je bij de basis. Ik ga morgen al | ||
JoeKurr | dinsdag 16 juni 2009 @ 10:12 | |
Ik ben vanaf donderdagochtend 07:30 op het veld, moet morgen nog werken. Misschien leuk om ff gedag te zeggen op het veld ![]() Ik loop waarschijnlijk rond met een petje van The Fighter Collection. | ||
Shade1981 | dinsdag 16 juni 2009 @ 13:05 | |
[ Bericht 100% gewijzigd door Shade1981 op 16-06-2009 13:06:11 ] | ||
Incolumis | dinsdag 16 juni 2009 @ 13:19 | |
volgens mijn vriendin die in Sint Oedenrode woont vliegen er nu heel wat vliegtuigen rond daar ![]() | ||
-CRASH- | dinsdag 16 juni 2009 @ 18:11 | |
quote:Het was de Airpower Demo... 15 F-16ns Vanmorgen 09:51 ILS to low approach van 3 Engelse Tornados uit Friesland Regen, onweer. 11:35 stond de De Airpower Demo klaar om te vertrekken maar... regen regen en nog eens regen 12:27 Dearture APD 13:09 Einde APD 13:24 Dearture Engelse Hawk Geen ARRival van de Turkish Stars 16:30 volkel tower closed.... Update Turkish Stars geland op Volkel na 17:00 [ Bericht 13% gewijzigd door -CRASH- op 16-06-2009 18:51:49 ] | ||
Pumatje | dinsdag 16 juni 2009 @ 18:18 | |
ik kan gewoon in de tuin gaan zitten ![]() | ||
Nieuwschierig | dinsdag 16 juni 2009 @ 19:04 | |
quote:Twee jaar geleden niet. Ik werd naar P6 gedirigeerd en liep een uur lang langs bijna lege parkeerterreinen. Dat was een grof schandaal. Ik vind sowieso dat de arrogantie van de organisatie ieder jaar groter wordt. Met Gilze-Rijen trouwens als onbetwiste koploper. | ||
JoeKurr | dinsdag 16 juni 2009 @ 20:11 | |
quote:Wat was er mis met Gilze-Rijen 2005? Donderdag de hele dag in de landing gestaan zonder problemen, en vrijdag en zaterdag tegenover de ingang kunnen parkeren. Het enige veld waar ik tot nu toe altijd problemen gehad heb is Volkel. | ||
JoeKurr | dinsdag 16 juni 2009 @ 20:51 | |
Geplande arrivals voor morgen (17 juni): | ||
Nieuwschierig | dinsdag 16 juni 2009 @ 21:15 | |
quote:Ik liep in Gilze Rijen om 5 uur (1 minuut na afloop dus) even met de stroom mensen mee, stond ik ineens een paar meter buiten de poort. Alleen niet de poort waar ik naar binnen gekomen was maar aan de geheel andere kant. Dus ik draaide ter plekke om want ik moest dwars het terrein over om bij de goede uitgang te komen (daar stond mijn auto in de buurt) Maar dacht je dat ik nog naar binnen mocht? Nee, ze mochten me niemand naar binnen laten na 5 uur. Terwijl er op het terrein nog minstens 100.000 man rondliep op weg naar de uitgangen! Dus moest ik 8 kilometer (dat is dik anderhalf uur) om de hekken heen lopen voordat ik weer op het goede punt was. En ik was niet de enige, ik kwam een bejaard echtpaar met kleinkinderen tegen, bepakt met tuinstoelen en tassen die met de tong op de schoenen de tegengestelde route aan het volgen waren. Nog een paar jaar daar voor...een enorme file richting het vliegterrein op de snelweg richting Tilburg. Het was stromende regen en de laatste 10 kilometer heb ik (en velen met mij) zeker 2 uur over gedaan. Kom ik eindelijk bij het parkeerterrein, staan daar 2 militairen het parkeergeld te incasseren die nog te lam waren om de slagboom omhoog te doen. Terwijl er dus duizenden mensen in de rij stonden om naar binnen te komen liepen op hun elfendertigst de zaak te regelen. Nr 1: Om de auto sjokken, geld aannemen, kaartje afscheuren, geld opbergen, om de auto sjokken , slagboom omhoog, auto rijden (Nr:. 2 opzwaaien, halt teken naar de volgende !!!), slagboom omlaag, enzovoort enzovoort. De enige vliegbasis waar ik tot nu toe 100% tevreden over ben is Leeuwarden. Gratis parkeren, gratis pendelbussen, langere openingstijd en flesjeswater uitdelen toen het zo heet was, het beste vliegprogramma zelfs. | ||
Incolumis | dinsdag 16 juni 2009 @ 21:22 | |
TWENTHE ![]() | ||
Nieuwschierig | dinsdag 16 juni 2009 @ 21:27 | |
quote:Die werden helemaal genaaid. Lieten ze allerlei hotemetoten (inclusief dames) met de DC10 invliegen, kregen ze te horen dat ze dicht gingen. | ||
RonaldV | dinsdag 16 juni 2009 @ 21:45 | |
quote:Euh, de gratis flessen water heb ik ook op Gilze gehad, hoor. Anderhalve liter Spa de man, wel te verstaan, niet van die kleine flesjes. Ze werden per pallet aangevoerd tijdens de laatste demo, en direct uitgedeeld bij de uitgangen. Wat je klachten over het parkeren bij Gilze betreft herken ik de kritiek niet echt. Toegegeven: het werkt niet altijd zo goed als in Leeuwarden (dat staat echt op eenzame hoogte, met dank aan gemeente en provincie), maar Gilze doet het altijd netjes, op alle fronten. Goeie static show, goeie vliegshow. Eindhoven van -ik meen- 1992 was ook prima trouwens, maar met die nieuwbouw naast de basis zal het daar niet snel meer lukken. Deelen 1988 was ook prima geregeld, maar dat is net als Soesterberg al ruim 20 jaar definitief over. Helaas is ook Twenthe dicht, want de Tukkers deden het altijd netjes qua show, maar daar werd ik niet altijd even blij van de parkeerplaatsen. De ene keer keurig, de andere keer een takke eind lopen. Alleen op Volkel heb ik altijd gedoe gehad. Het parkeren is vrijwel standaard ver van het veld (al ziet dit kaartje er nu eens goed uit), en van de static ben ik ook niet overmatig enthousiast. Hopelijk is het parkeerplan van dit jaar een opmaat voor de rest van de show. Anders denk ik dat ik Volkel de volgende keer maar over sla. | ||
RonaldV | dinsdag 16 juni 2009 @ 21:46 | |
quote:Twenthe is op alle fronten schandalig behandeld inderdaad. Zowel door de landelijke als door de lokale politiek. Zeker in het weekeinde van de laatste vliegshow. | ||
Incolumis | dinsdag 16 juni 2009 @ 23:42 | |
quote:ja klopt, eerst was er het feest, een week later werd het bekend dat we dicht gingen. dat was behoorlijk klote | ||
djpdjpnl | dinsdag 16 juni 2009 @ 23:48 | |
quote:Oeh die airpower demo was nice. ![]() quote:Woon je ín Volkel of er naast? Ik zit precies onder de route waar ze hun bochtjes maken en als ik wat naar rechts kijk kan ik precies zien of er wat opgestegen is of gaat landen, perfecte VIP shows deze week dus. ![]() | ||
JoeKurr | woensdag 17 juni 2009 @ 09:58 | |
quote:Dat heb ik dus alleen op Volkel. Daar werden we de laatste keer zelfs naar de verkeerde uitgang gestuurd, omdat die dichterbij was. In plaats van 2km konden we toen dus 5km lopen naar de fietsenstalling. Zowel op Leeuwarden als Gilze-Rijen doen ze er niet moeilijk over als je na afloop nog op het veld blijft rondhangen. Op Leeuwarden zijn we zelfs een keer pas om 19:30 weggegaan, niemand die er moeilijk over deed. En als je er aan de verkeerde kant af loopt, tsja, daar ben je zelf bij, dat kan je op Volkel ook overkomen, of je pakt in Leeuwarden de verkeerde bus. quote:Dat zegt meer over de militairen dan de organisatie. Kan je ook overkomen op andere velden. | ||
djpdjpnl | woensdag 17 juni 2009 @ 11:19 | |
Ben net wakker (hehe ![]() | ||
djpdjpnl | woensdag 17 juni 2009 @ 12:47 | |
Heul veul vliegtuigies nu, weer APD? ![]() edit; uhu, want ze gingen tanken ![]() ![]() [ Bericht 51% gewijzigd door djpdjpnl op 17-06-2009 12:54:17 ] | ||
JoeKurr | woensdag 17 juni 2009 @ 12:51 | |
Jep, Airpower Demo is weer aan de gang. Helaas heb ik begrepen dat ze dit morgen niet doen ![]() | ||
icecreamfarmer_NL | woensdag 17 juni 2009 @ 12:53 | |
Zijn ze aan het oefenen of zo, toen net kwam er op kerktoren hoogte een immens vrachtvliegtuig over mijn huis scheren | ||
djpdjpnl | woensdag 17 juni 2009 @ 12:59 | |
quote:Da's dat tankding dan? Of die hercules? (ben geen ster met type nummers of namen dus vergeef me als ik een keer scheef zit. ![]() | ||
JoeKurr | woensdag 17 juni 2009 @ 13:17 | |
Kan de tanker zijn, een McDonnell-Douglas KDC-10. Die ging vorig jaar op Leeuwarden nogal laag ![]() ![]() | ||
djpdjpnl | woensdag 17 juni 2009 @ 13:23 | |
quote:Uhu, was 'm. ![]() | ||
Anne | woensdag 17 juni 2009 @ 13:23 | |
quote:Hè, kom ik er net niet langs vandaag ![]() | ||
JoeKurr | woensdag 17 juni 2009 @ 13:37 | |
De Vulcan is rond 11:05 lokale tijd vertrokken vanaf RAF Lyneham, bestemming Volkel! ETA Volkel: 14:25 lokale tijd. | ||
djpdjpnl | woensdag 17 juni 2009 @ 13:40 | |
quote:Hoe laat komt ie dan ongeveer aan? edit; je vertelde 't al ![]() Apache vloog net richting Volkel, al zag ik er daarstraks ook al één vliegen. Is er een tijdschema dat de vliegtuigen aankomen (hierboven staan ze op datum, maar neem aan dat ze wel kunnen zeggen dat X om 12u komt en Y om 13u bijv.?). | ||
djpdjpnl | woensdag 17 juni 2009 @ 13:55 | |
Stijgen weer F16's op... | ||
JoeKurr | woensdag 17 juni 2009 @ 14:02 | |
Tijden worden niet bekend gemaakt, alleen op welke dag welk toestel binnen moet komen. Vorig jaar waren de tijden wel bekend, maar nu dus helaas niet. | ||
icecreamfarmer_NL | woensdag 17 juni 2009 @ 14:04 | |
quote:ja klopt, ik woon trouwens in goirle. Ik was te laat om foto`s te nemen en hij vloog echt abnormaal laag, je kon bij wijze van spreke de waarschuwingstekst die op de motoren staat lezen. de tweede keer kwam hij veel hoger langs vliegen en toen heb ik hem wel op de foto kunnen krijgen en het is een 2 motorig toestel | ||
djpdjpnl | woensdag 17 juni 2009 @ 14:13 | |
quote:Heb geprobeerd wat te filmen met m'n telefoon maar naast 3 zwarte pixels zie je niet echt wat spectaculairs. Ben je nu in de buurt voor de open dagen of 'toeval'? Lijkt me niet dat als ze hier boven m'n huis vliegen dat jij dat in Goirle nog ziet. ![]() | ||
icecreamfarmer_NL | woensdag 17 juni 2009 @ 14:24 | |
quote:nee ik woon in goirle en het was boven mijn eigen huis, en heb alleen dat vliegtuig(type) gezien, verders niets. Maar het is hier de laatste weken sowieso onrustig omdat we ook dicht bij gilze rijen wonen. Constant helikopters in de buurt, een paar weken terug zelfs tot 2 uur s`nachts. | ||
djpdjpnl | woensdag 17 juni 2009 @ 14:34 | |
Vulcan is er.... om 14.25 precies hoorde ik iets. Zag tot een paar min. geleden niets maar wow!! Vet ding! ![]() | ||
bleiblei | woensdag 17 juni 2009 @ 14:46 | |
Ik heb em ook gezien ![]() Hij kwam in Tilburg errug laag overvliegen. Ik zit hier op 18 hoog dus heb em echt goed kunnen zien ![]() | ||
icecreamfarmer_NL | woensdag 17 juni 2009 @ 14:52 | |
quote:dan hebben wij het over dezelfde gok ik ![]() | ||
djpdjpnl | woensdag 17 juni 2009 @ 14:54 | |
quote:Nog een leuke foto gemaakt? ![]() De Vulcan kwam zojuist weer voorbij (minuutje of 10, 15 weggeweest), leek alsof ie ging landen maar hoor 'm nu weer. edit; nee, waren die twee F16's die daarstraks opgestegen waren ![]() | ||
djpdjpnl | woensdag 17 juni 2009 @ 15:37 | |
Zeven rood/witte vliegtuigen kwamen net in V-formatie over m'n huis heen. ![]() | ||
bleiblei | woensdag 17 juni 2009 @ 15:45 | |
quote:Nope, uit mijn telefoon komen alleen UFO waardige foto's ![]() | ||
djpdjpnl | woensdag 17 juni 2009 @ 16:02 | |
quote:Heb hier hetzelfde probleem. Zit wel met m'n telefoon in m'n hand maar je ziet niks. Met de rook die ze nu gebruiken ook niet, want die is wit. >_< Ze gebruiken nu dus rook. ![]() ![]() edit 16.22u; de Turken stijgen nu op volgens mij. Weet het niet zeker maar het waren niet de Spanjaarden van net en ze waren ook rood met veel wit, denk dus de Turkish Stars. ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door djpdjpnl op 17-06-2009 16:23:09 ] | ||
JoeKurr | woensdag 17 juni 2009 @ 16:26 | |
quote:Waarschijnlijk het Spaanse demoteam Patrulla Aguilla, die werden ook vandaag verwacht. Ze vliegen met zeven CASA C-101 Aviojets: ![]() [edit] De Turkish Stars zou ook nog kunnen, maar die zijn met z'n achten. ![]() | ||
djpdjpnl | woensdag 17 juni 2009 @ 16:29 | |
quote:Die Patrulla Aguila vlogen net en die Turkish Stars nu. Gebeurd nog niet veel maar dat komt vast nog wel. ![]() edit; de Spanjaarden vlogen veel verder van de basis af (ook een stuk hoger), de Turken vliegen veel meer boven de basis waardoor m'n zicht ietsje minder is. De eerste is echter wel al over m'n huis gekomen. ![]() [ Bericht 14% gewijzigd door djpdjpnl op 17-06-2009 16:34:59 ] | ||
JoeKurr | woensdag 17 juni 2009 @ 16:53 | |
De planning voor morgen (18 juni): Bron: o.a. SG Woensdrecht | ||
Nieuwschierig | woensdag 17 juni 2009 @ 19:52 | |
quote:Planning van wat? En waar dit het beste te bekijken? | ||
Incolumis | woensdag 17 juni 2009 @ 20:15 | |
1x F-16B Kantoor Testvliegen![]() | ||
StateOfMind | woensdag 17 juni 2009 @ 20:17 | |
Is er ergens een programma te vinden voor zaterdag? | ||
eevebe | woensdag 17 juni 2009 @ 20:41 | |
de vulcan heeft vandaag een fly-by gedaan op gilze ![]() | ||
JoeKurr | woensdag 17 juni 2009 @ 20:56 | |
quote:Dat is de lijst met verwachte arrivals voor morgen. Rondom het veld wordt het je waarschijnlijk erg moeilijk gemaakt door de politie en marechaussee, maar je zou het aan de oostkant van het veld moeten proberen, aangezien het morgen westenwind is. quote:Waarschijnlijk de J-066 'Orange Jumper', de testkist van de luchtmacht, afkomstig van vliegbasis Leeuwarden. ![]() quote:Er is wel een programma online verschenen op diverse fora, maar ik hecht daar weinig waarde aan, aangezien een hoop toestellen er niet op staan, en ze vrijdagochtend meteen van start zouden gaan met de Turkish Stars, Marche Verte en het Viper Display Team. Ik denk dus dat de meest betrouwbare bron van een programma voor zaterdag gewoon de infobalie bij de ingang van het veld is. | ||
Incolumis | woensdag 17 juni 2009 @ 21:40 | |
quote:ja de demokist dus? ![]() | ||
RonaldV | woensdag 17 juni 2009 @ 21:50 | |
quote:nee, Orange Jumper is de testkist van Kantoor Testvliegen op Leeuwarden: ![]() | ||
Nieuwschierig | woensdag 17 juni 2009 @ 21:58 | |
quote:Wat is dan het probleem? Langs de openbare weg kun je toch gaan en staan waar je wil? ![]() | ||
JoeKurr | woensdag 17 juni 2009 @ 22:34 | |
Normaalgesproken wel, maar niet als er een noodverordening van kracht is, zoals nu. Je moet even kijken waar je kunt gaan staan, ik heb foto's gezien van vandaag waarop mensen toch nog redelijk dicht bij het veld staan, dus misschien heb je geluk en wordt er niet zo streng opgetreden als een paar jaar geleden. | ||
-CRASH- | woensdag 17 juni 2009 @ 22:46 | |
![]() 14:20 Vulcan visual 4 mijl 14:27 Begint z'n demo boven Volkel 14:45 Vlucan gaat naar Gilze-Rijen 14:53 Vulcan land op Volkel ![]() En daar staat ze dan op de staticline... wachende op de hongrige spotters... Dat wordt smullen morgen ![]() ![]() [ Bericht 18% gewijzigd door -CRASH- op 17-06-2009 23:12:19 ] | ||
RonaldV | woensdag 17 juni 2009 @ 22:58 | |
Ik hoor wel eens: Vliegtuigen kunnen slecht tegen stilstaan. Je moet ze zeg maar 'fit' houden, dor ze toch vooral te blijven gebruiken. Zou zo'n weekeindje Volkel, ondanks de slijtage aan schaarse onderdelen, niet stiekum heel erg goed zijn voor die kist? Die rondjes boven het veld zijn natuurlijk peanuts, maar de vlucht van en naar Engeland zou wel wat moeten doen voor het toestel. Alle condens bijvoorbeeld krijgt de kans om goed te verdampen, wat roestvorming tegengaat. | ||
-CRASH- | woensdag 17 juni 2009 @ 23:09 | |
quote:Als jij je een tijd lang niet beweegt. dan gaan je gewrichten toch ook vastzitten. | ||
Lightning_NL | donderdag 18 juni 2009 @ 06:28 | |
Bewegen is inderdaad goed voor vliegtuigen ![]() Ik ga vandaag al naar Volkel. Hopelijk mooi weer de komende dagen. Later! | ||
StateOfMind | donderdag 18 juni 2009 @ 07:10 | |
Wat een verdomd gaaf toestel die Vulcan ![]() Geeft die ook een vliegdemo op de open dagen of staat ie alleen maar stil? | ||
Incolumis | donderdag 18 juni 2009 @ 07:47 | |
quote:klopt, vaak zwerft er wat rommel door het hydraulisch systeem (geen idee of de Vulcan hydraulische systemen heeft eigenlijk). door te lang stil te staan bezinkt dat spul en daar krijg je opstoppingen. | ||
Nieuwschierig | donderdag 18 juni 2009 @ 10:34 | |
quote:Avro Vulcan Voor veel bezoekers van de Luchtmachtdagen zal dit ongetwijfeld een hoogtepunt zijn. De laatste nog vliegende Avro Vulcan zal tijdens de Luchtmachtdagen worden voorgevlogen. In de jaren van de koude oorlog behoorde de Avro Vulcan (samen met de Vickers Valiant en Handley Page Victor) tot de Britse strategische nucleaire "V" force. De Avro Vulcan bleef operationeel tot halverwege de jaren 80 en werden pas na de Falklandoorlog waarin ze succesvol deelnamen aan Operatie Black Buck (het bombarderen van Argentijnse troepen en voorraden op het vliegveld bij Port Stanley) buiten dienst gesteld. De Vulcan XH558 is nu nog de enige luchtwaardige Vulcan van de oorspronkelijk 134 exemplaren, In 1993 werd de XH558 verkocht aan de familie Walton en gevlogen naar vliegveld Bruntingthorpe. Web: http://www.vulcantothesky.org/ | ||
djpdjpnl | donderdag 18 juni 2009 @ 13:54 | |
Turkish Stars vliegen weer. Geen APD gehad vanmiddag. Het weer is echt optimaal zo, paar wolkjes maar niet teveel en een lekker zonnetje maar niet té warm. Hopen dat het morgen ook zo is. ![]() | ||
djpdjpnl | donderdag 18 juni 2009 @ 15:17 | |
Patrouille de France has arrived! ![]() | ||
Bolter | donderdag 18 juni 2009 @ 15:34 | |
Oké! Na een kort beraad met een vriend van mij zijn wij er morgen ook bij! Het leek mij het verstandigst om de auto bij station Uden te zetten en van daaruit zo'n gratis pendelbus te nemen ipv te parkeren op het terrein? Klopt dit? | ||
djpdjpnl | donderdag 18 juni 2009 @ 15:53 | |
quote:Ja, was een paar jaar terug goed geregeld imo. Parkeren zal denk ik in het park naast het busstation (waar de pendelbussen staan) kunnen en anders heb je wel een probleempje. ![]() ![]() Heb nog wat video'tjes gemaakt van Patrouille de France, laptop ligt in Engeland omdat het mobo kapot is dus kan ze niet uploaden. Volgende week pas. >_< | ||
djpdjpnl | donderdag 18 juni 2009 @ 16:58 | |
quote:Bron met foto's: KlikNieuws | ||
Nieuwschierig | donderdag 18 juni 2009 @ 18:04 | |
Ik hoop niet dat er weer demo's met "bijpassende" muziek zijn. Het wordt tijd dat daar paal en perk aan wordt gesteld. Waag er dan maar een Patriot aan | ||
Bolter | donderdag 18 juni 2009 @ 18:06 | |
quote:Tja, veel van die teams hebben dat nu eenmaal in hun show zitten. /care. | ||
djpdjpnl | donderdag 18 juni 2009 @ 18:25 | |
Eurofighter hangt in de lucht. ![]() | ||
Incolumis | donderdag 18 juni 2009 @ 18:28 | |
quote:handtekeningen ![]() ik heb daar nooit echt het nut van in gezien, is dat een bevestiging dat je daadwerkelijk iemand gezien hebt? hoe kan iemand anders verifiëren dat het echt een bekend iemand is? heeft ie vergelijkingsmateriaal? 't is verdomme gewoon een mens, who gives a fuck about een handtekening?! ![]() | ||
Anne | donderdag 18 juni 2009 @ 18:29 | |
Ik kan er helaas toch niet bij zijn, maar vandaag was het *druk*, dus ik heb daar in de file gestaan en toch nog even kunnen genieten van het oefenen. (wat vliegen ze laag!). Mooi om te zien hoor. | ||
djpdjpnl | donderdag 18 juni 2009 @ 18:41 | |
quote:Opschrijven welke vliegtuigen je gezien hebt is nuttig wou je zeggen? ![]() | ||
Incolumis | donderdag 18 juni 2009 @ 18:43 | |
quote:nee ook daar zie ik het nut niet van in ![]() toen ik nog op Twenthe werkte, werden spotters altijd uitgelachen door de militairen, alsof ze untermenschen waren.... | ||
Sanderrrr | donderdag 18 juni 2009 @ 18:43 | |
Vandaag de ![]() Ik ga zaterdag wel met de fiets, lijkt me het slimste ![]() [ Bericht 16% gewijzigd door Sanderrrr op 18-06-2009 18:54:53 ] | ||
djpdjpnl | donderdag 18 juni 2009 @ 19:08 | |
quote:Turkish Stars inderdaad. De Red Arrows vliegen nu. ![]() edit; Zijn er maar twee? ![]() | ||
-CRASH- | donderdag 18 juni 2009 @ 19:11 | |
quote:Zo net weer thuis van een dagje Arrivals. En nu eerst ff de foto's uploaden naar de computer Dan zijn ze ergens in de afgelopen 3 kwartier aangekomen. | ||
Sanderrrr | donderdag 18 juni 2009 @ 19:14 | |
quote:Ben nu thuis, maar mijn huis ligt net niet op de vliegroute ![]() | ||
-CRASH- | donderdag 18 juni 2009 @ 19:47 | |
Moet ook even gezegd worden ![]() ![]() KIKA ( Kinder Kanker vrij) | ||
-CRASH- | donderdag 18 juni 2009 @ 22:05 | |
JoeKurr ... je bent in beeld http://www.hartvannederla(...)r_spotters_in_Volkel | ||
grizegrijn | donderdag 18 juni 2009 @ 22:09 | |
Wij gaan zaterdag, maar op de site staat dat het programma daar pas bekend gemaakt wordt? het definitieve lijkt me toch al wel bekend? | ||
OmeletteDuFromage | donderdag 18 juni 2009 @ 22:10 | |
150.000 man wordt er verwacht, klinkt als een heleboel ![]() quote:Ik heb nog niks kunnen vinden, maar op de boekjes die morgen worden uitgedeeld zal vast ook wel het programma van zaterdag staan? | ||
-CRASH- | donderdag 18 juni 2009 @ 22:21 | |
quote: Onder voorbehoud Sommige staan er nog niet op quote: | ||
-CRASH- | donderdag 18 juni 2009 @ 22:34 | |
quote: 2002 Gilze-Rijen 270.000 2003 Twenthe 300.000 2004 Volkel 295.000 2005 Gilze-Rijen 295.000 2006 Leeuwarden 200.000 2007 Volkel 240.000 2008 Leeuwarden 165.000 2009 Volkel http://nl.wikipedia.org/wiki/Open_Dagen_Koninklijke_Luchtmacht | ||
hoogvlieger | donderdag 18 juni 2009 @ 22:49 | |
t zal over bijde dagen toch echt wel weer boven de 200000 uit komen. Ljauwert is over het algemeen altijd wat minder druk bezocht omdat het niet echt centraal in het land ligt en dus minder goed/snel berijkbaar is. | ||
Nieuwschierig | donderdag 18 juni 2009 @ 22:59 | |
quote:Ik ben dan wel geen spotter maar mijn interesse ligt puur bij de techniek van de vliegende machines. Beroepsmilitair is nou niet bepaald een door mij gewaardeerd vak, en dan druk ik me nog zwak uit. | ||
Bolter | donderdag 18 juni 2009 @ 23:36 | |
quote:Is dat die kerel op 't einde met zo'n enorm gebit? | ||
-CRASH- | vrijdag 19 juni 2009 @ 00:04 | |
quote:Nee... Direkt als het filmpje begint, zie je 5 mensen. neem daarvan de onderste. Trouwens ik sta er ook op... direkt het eerste (nog stilstaande) beeldje onder het logo (de 6)... ik kijk naar onderen. | ||
StateOfMind | vrijdag 19 juni 2009 @ 07:21 | |
quote:De Vulcan gaat dus vliegen? ![]() Die airpower demo is altijd zo verdomd gaaf ![]() Heb echt zin in morgen. Veel plezier voor degenen die vandaag gaan! | ||
RonaldV | vrijdag 19 juni 2009 @ 10:13 | |
quote:Ik vind dit toch wel humor, een prachtig staaltje van ongehoorzaamheid zoals het hoort. Vorig jaar werd KIKA verboden om een stand te hebben op de Open Dagen in Leeuwarden. Tegelijk werd 323Sqn verboden om ter gelegenheid van hun jubileum een (dit keer geklede) dame op één van hun F-16s te schilderen. ![]() 323 nam wraak, en bouwde hun stand om tot een KIKA stand, door een F-16 te "behangen" met pluche knuffeldiertjes. ![]() Mooi om te zien dat de Tijgers van 313Sqn het stokje hebben overgenomen. ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door RonaldV op 19-06-2009 10:19:48 ] | ||
RonaldV | vrijdag 19 juni 2009 @ 10:18 | |
quote:Nou, Volkel en Gilze liggen natuurlijk ook niet centraal, net zo min als Twenthe. De enige centrale velden waren Soest en Deelen. Friesland heeft een imago-probleem qua afstand. De bereikbaarheid daar is enorm goed, en zeer goed voorbereid. Meer dan voldoende pendelbussen vanaf alle parkeerplaatsen die je tot op de vliegbasis brengen. Maar ik vind het wel prima zo: Leeuwarden levert mij altijd de beste fotos op, niet in de laatste plaats vanwege de relatieve 'rust' langs de flightline. | ||
grizegrijn | vrijdag 19 juni 2009 @ 12:45 | |
quote:Dank u ![]() | ||
Coelho | vrijdag 19 juni 2009 @ 13:59 | |
Tot nu toe erg strak, met demo van Sheik en de attack. | ||
Incolumis | vrijdag 19 juni 2009 @ 15:32 | |
bleh die stream is kut, speelt 2 secs af en stopt dan ![]() | ||
Flepke | vrijdag 19 juni 2009 @ 16:05 | |
quote:idd ![]() | ||
StateOfMind | vrijdag 19 juni 2009 @ 19:33 | |
Zijn er al mensen terug met pics en filmpjes? Het weer was er vandaag ideaal voor itt morgen helaas. | ||
Nekojiru | vrijdag 19 juni 2009 @ 19:47 | |
Ik ga morgen om 8:30 uit leiden weg en ga dan in oss parkeren. vanaf daar rijden gratis pendelbussen naar het vliegveld. iemand ervaring met een soortgelijke aanpak? of met de pendelbussen opzich? 200.000 man is niet nix. k heb echt geen zin in uren file ![]() | ||
Sierieoes. | vrijdag 19 juni 2009 @ 20:34 | |
ben er net van terug, was echt super vet. The Red Arrows vond ik het beste maar de demo van onze eigen Nederlandse kamaraden deed zeker niet onder...heb geen foto's helaas..geen camera ![]() Heb wel 2uur in de file gestaan door een gekantelde vrachtwagen, ging half 7 van m'n huis weg en kwam 11:45 daar pas aan. Parkeren was verder goed geregeld en het was zeker spectaculair..vulcan was ook gaaf! | ||
Nieuwschierig | vrijdag 19 juni 2009 @ 21:58 | |
Nou, over het parkeren niets te klagen dit jaar. Ik was toch pas om half elf in de buurt van Volkel maar na 3 kwartier filerijden over de laatste 5 kilometer was het nog maar 500 meter lopen naar de ingang. Dat was op P5. Het weer was beter dan verwacht, half bewolkt maar zo hoog en zo veel zon dat het er allemaal prachtig uitzag. Helaas heb ik het opstarten van de Vulcan gemist, ik ben gewoon te laat die kant opgelopen. Wel een tip voor diegenen die morgen gaan trouwens want hij staat mooi kort bij de hekken opgesteld. Helemaal aan de rechterkant als je er in komt lopen. Het opstarten en warmdraaien van de zwart-oranje F16 van de Klu was letterlijk oorverdovend maar wel mooi om te zien zo van vlak bij. | ||
-CRASH- | vrijdag 19 juni 2009 @ 22:16 | |
quote:Bijna een ![]() ![]() ![]() ![]() Vulcan en Hawk ![]() | ||
StateOfMind | vrijdag 19 juni 2009 @ 22:45 | |
Die MiG!!! ![]() En de Vulcan geeft dus ook een demo weg ipv op de staticline te blijven staan ![]() Morgen eerst mijn pa ophalen in Nijmegen, daarna mijn broer in Venray en dan op naar Volkel. Heb er zin an ![]() | ||
StateOfMind | vrijdag 19 juni 2009 @ 22:50 | |
Rijden er idd geen pendelpussen vanaf de parkeerplaatsen? | ||
THE_WAARHEID | vrijdag 19 juni 2009 @ 22:51 | |
Ja, ik wil dus ook morgen naar de vliegshow gaan, maar: Vanuit Tilburg met de auto: Hoe zit dat? Ik ben nog nooit in Volkel geweest. Welke wegen kan ik het beste nemen? En hoe zit het met de verkeersdrukte? Ik wil de RMAF Marche Verte zien. Heeft iemand een exacte tijdschema? ![]() | ||
Nieuwschierig | vrijdag 19 juni 2009 @ 22:55 | |
Vulcan![]() Sheik ![]() Viva Espàna ![]() | ||
Nieuwschierig | vrijdag 19 juni 2009 @ 23:09 | |
Camera-ploegen![]() Dorst ![]() Vulcan en Red Arrows ![]() | ||
Nieuwschierig | vrijdag 19 juni 2009 @ 23:14 | |
quote:Op de A50 (Eindhoven - Nijmegen) staan al borden. Maar hou er rekening mee dat het van de afslag op de A50 nog minimaal anderhalf uur duurt voordat je op het veld staat. De Marche Verte was vandaag al vroeg, tussen 11 uur en half twaalf ongeveer. Ik zou 8 uur van huis gaan als ik jou was.. | ||
Nieuwschierig | vrijdag 19 juni 2009 @ 23:29 | |
Dit is de officiele route naar P5, de dichtsbijzijnde parkeerplaats D.w.z. vanaf Nijmegen over de A50 http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=N324&daddr=51.650833,5.74688+to:Rode+Eiklaan&geocode=FQpgFQMd1CFVAA%3B%3BFfIgFAMdLF1XAA&hl=nl&mra=dpe&mrcr=0&mrsp=1&sz=12&via=1&sll=51.641459,5.695724&sspn=0.105038,0.282555&ie=UTF8&ll=51.695544,5.625687&spn=0.209825,0.565109&z=11 Vanaf de kruising met de Volkelseweg was het nog 45 minuten filerijden en 15 minuten lopen. | ||
-CRASH- | vrijdag 19 juni 2009 @ 23:44 | |
quote:Die WCs staan ook mooi op de staticlijn. Maar ik heb ze niet zien vliegen... Of vallen ze morgen in voor de Red Arrows ![]() | ||
Impry | zaterdag 20 juni 2009 @ 08:45 | |
Ik ben gisteren ook geweest en heb vanaf een weiland buiten de basis de nodige beelden gemaakt. Uiteraard opgenomen in HD-kwaliteit en vanaf een uniek standpunt. ![]() Niet alle shows staan erop, had geen zin om de hele tijd te filmen, maar zijn toch genoeg leuke beelden geworden. Ben verder niet zo bekend op andere 'vliegtuigfora' dus als iemand anders dat wel is mogen de linkjes daar uiteraard gepost worden. ![]() | ||
grizegrijn | zaterdag 20 juni 2009 @ 09:51 | |
Wij vertrekken ook zo naar Volkel ![]() Impry, je beelden zien er mooi uit, ik kijk ze vanavond helemaal ![]() | ||
-CRASH- | zaterdag 20 juni 2009 @ 14:38 | |
Door onverwachte omstandigheden helaas geen bezoek aan Volkel vandaag ![]() Maar wel afentoe via internet meegekeken. Dan nog maar 1 van gisteren ![]() [ Bericht 24% gewijzigd door -CRASH- op 20-06-2009 15:06:32 ] | ||
Coelho | zaterdag 20 juni 2009 @ 16:47 | |
quote:Superbeelden. Jammer dat de Avro Vulcan er niet op stond. Hoogtepunt van vele jaren vliegshow in Volkel, wat mij betreft. Kippenvel op mijn armen toen dat ding los kwam. | ||
Bolter | zaterdag 20 juni 2009 @ 17:13 | |
Dieptepunt: die kerel die het commentaar verzorgde. Mijn god, wat lult die kerel slap en vaak ook nog onzin. | ||
bleiblei | zaterdag 20 juni 2009 @ 17:55 | |
wat een gekut om hier weg te komen zeg. we staan al 2 uur te kijken op een weiland. zo erg heb ik het niet eerder meegemaakt. | ||
OmeletteDuFromage | zaterdag 20 juni 2009 @ 18:07 | |
quote: ![]() | ||
Bolter | zaterdag 20 juni 2009 @ 18:12 | |
quote:Ach, wij hadden gister de auto bij Oss gezet; grove fout! Er stond zeg maar 10x zoveel man in de rij naar Oss waar minder bussen reden dan naar Uden ![]() | ||
grizegrijn | zaterdag 20 juni 2009 @ 19:29 | |
Zijn er hier ook mensen weggestuurd door de marechaussee die over dat ene boerenpad kwamen? | ||
bleiblei | zaterdag 20 juni 2009 @ 19:54 | |
quote:De heenweg was al 1 grote ellende omdat de wegbewijzering beweerde dat je er niet bij Uden af mocht, maar via de N277 moest gaan. Heeft ons 2,5 uur gekost waarvan 2 uur op die kolere binnenweggetjes (10 uur vertrokken uit Eindhoven, half 1 stonden we op het veld). Wij zijn tijdens de MIG terug gegaan, iets na 4en dus en hebben er alleen al 2 uur over gedaan om alleen het veld af te komen, vervolgens een uur gedwaald door binnenweggetjes, heb wat alternatieve dingen gedaan om vooral niet over de N277 terug te moeten maar gewoon bij Uden de A50 weer op te kunnen en een half uur later weer thuis. Echt, dat het traag gaat, logisch, maar zo traag heb ik nog nooit meegemaakt. Normaal doen we er anderhalf uur misschien 2 uur over om op het veld te komen @ Volkel. Maar de Vulcan en de Mig waren het wel waard ![]() | ||
RonaldV | zaterdag 20 juni 2009 @ 20:55 | |
Jezus, wat een kermis is het geworden zeg.. ![]() Zeker de Vulcan heeft het geen verspilde dag gemaakt, maar ook de Poolse C-295, de Marokkaanse C-235 en de Turkse Transall in Turkish Stars kleuren waren leuke binnenkomers! | ||
RonaldV | zaterdag 20 juni 2009 @ 20:56 | |
quote:Nee, maar daar was wel al voor gewaarschuwd op de spottersfora. | ||
Silmarwen | zaterdag 20 juni 2009 @ 21:06 | |
Holy... fucking.... shit. Niet alleen stonden we heen 2 uur in de fucking file om uberhaupt bij de parkeerplaats te komen waar we dan om 13:00 pas waren, we stonden TWEE UUR!!!!! Vast op het parkeerterrein toen we om 10 voor 5 weer weg wilde gaan. Er was geen beweging in te krijgen. Het parkeren was echt dramatisch slecht geregeld, alle andere bassisen gebruiken gewoon pendelbussen, maar hier.... En die verkeers regelaars waren ook echt te dom voor woorden... Balen, geen Red Arrow op een zaterdag, de vulcan was erg gaaf, Turkish Stars vanuit de auto gezien, was ook erg leuk en de MIG. ![]() ![]() | ||
Coelho | zaterdag 20 juni 2009 @ 21:19 | |
Werd er vandaag wel met touwen tussen de vliegtuigen gevlogen door de Marokkanen(?). Wij stonden vrijdag om 08.00 vooraan op P3, het dichtst bij de ingang. Gewoon A50, afrit Volkel. Toen we na de Vulcan naar de auto gingen, liep het al heel aardig leeg en duurde het een half uur voor we weer terug op de A50 waren. Vanochtend tussen Oss Oost en Ravenstein in de file, terwijl de A50 richting Eindhoven zo goed als leeg was... | ||
area78 | zaterdag 20 juni 2009 @ 21:20 | |
Ik vond het wel vet om te zien, was voor mij de eerste keer ![]() Wel jammer eigenlijk dat na 17.00u alles snel gesloten word, ze kunnen beter de vliegshows stoppen en dan alles van snackbars enz nog ff een paar uur openhouden en eventueel iets van muziek erbij, dan blijven de mensen nog een beetje hangen | ||
RonaldV | zaterdag 20 juni 2009 @ 21:21 | |
quote:Ze zijn wel met de touwen gestart, maar door de crosswind waren ze er al snel twee kwijt. | ||
Incolumis | zaterdag 20 juni 2009 @ 21:38 | |
quote:3 uur ![]() ![]() vanaf Sint oedenrode is het normaal 20 minuten, nu dus 3 uur, en ze waren verdomme zo slim om afslag Uden-centrum ook nog eens af te sluiten, de klootzakken! | ||
StateOfMind | zaterdag 20 juni 2009 @ 22:00 | |
Zo, dat was echt fantastisch vandaag ![]() Om 8 uur uit Nijmegen vertrokken, om 8.30u uit Venray. Op de heenweg slechts 30 minuten file gehad en we moesten op P4 parkeren, dus na 10 minuten wandelen waren wij omstreeks 10.00u op de basis. Het weer viel ook reuze mee gelukkig. Het absolute hoogtepunt was de airpower demo. 15 F16's die achter elkaar optijgen met de afterburner aan ![]() ![]() Verder waren de Vulcan ![]() Het enige minpunt van de dag was dat we er dik 2 uur over deden om van P4 af te komen. [ Bericht 2% gewijzigd door StateOfMind op 20-06-2009 22:12:33 ] | ||
koentjehh | zaterdag 20 juni 2009 @ 22:28 | |
Ja piloten moeten ook wel eens zeiken: http://www.fotopocket.nl/view.php?friendly=0620204200 | ||
Nieuwschierig | zaterdag 20 juni 2009 @ 22:55 | |
Als ik het zo lees ben ik blij dat ik op vrijdag gegaan ben. Vrijdag is toch altijd minder druk maar nu scheelde het zelfs de helft. Vrijdag 75.000, zaterdag 145.000 bezoekers. Dat verklaart wel de extra fileproblemen. Het zou veel beter zijn om enkele grote parkeerterreinen dicht bij de snelwegen te zoeken en vandaar met pendelbussen te rijden. Die 5 euro per auto kan dan bijv. 3 euro per persoon worden. Het vervoer is dan makkelijk betaald: bijna een half miljoen euro. Ook zou het hoogtepunt van het programma om 3 uur afgelopen moeten zijn en zou er tussen 5 en 7 uur wat van het ochtenprogramma herhaald kunnen worden om de in en uitstroom te spreiden. | ||
-CRASH- | zaterdag 20 juni 2009 @ 23:23 | |
quote:Het is niet voor niets VERBODEN gebied GOED ZO... Dat soort mensen moeten ze eigenlijk ook nog eens op de bon slingeren. Stelletje randdebielen. [ Bericht 3% gewijzigd door -CRASH- op 20-06-2009 23:33:46 ] | ||
bleiblei | zaterdag 20 juni 2009 @ 23:36 | |
quote:Ik had het er net ff met mijn schoonpa over, en die zei dat ie toch maar een discussie op dit punt aan zou gaan slingeren. Het is idd beter om op alle windrichtingen een grote parkeerplaats te maken op een makkelijk bereikbaar punt (vlakbij snelweg ofzo) en vanaf daar met pendelbussen onder begeleiding van Marechaussee te werken ofzo.. En natuurlijk wat doen aan die ellende om van het weiland te komen, maar P4 was gewoon kut aangepakt. Een gigantische parkeerplaats met 1 smal pad er vanaf en geen orde wat betreft aansluiten. Ik heb met gevaar voor krassen en deuken op de auto van mijn pa de auto voor voordringers geschoven ![]() | ||
-CRASH- | zaterdag 20 juni 2009 @ 23:39 | |
quote:2009 Volkel 220.000 Volgend jaar is Gilze-Rijen weer aan de beurt ![]() | ||
StateOfMind | zaterdag 20 juni 2009 @ 23:48 | |
quote:P4 was idd een grote teringzooi. Er zat vooral in het begin totaal geen beweging in. En iedereen kwam van alle kanten. | ||
gozoman | zondag 21 juni 2009 @ 00:17 | |
quote:Leeuwarden heeft ook als grote voordeel dat er geen vliegtuigen voor je neus staan tussen het publiek en de startbaan. En er is veel meer ruimte voor het publiek. Ik schat wel 1,5 vierkante km. In Volkel is er maar 100 m ruimte tussen de hekken en de kraampjes, dus is het veel drukker. ![]() Vandaag er 2 uur over gedaan met de bus vanuit Oss. Schandalig. Vrijdag ben ik er ook geweest en toen reden we een route binnendoor langs de hoofdingang van de vliegbasis. Vandaag doken we, net als de auto's, de file in. In de bus werd veel geklaagd dat er geen sluiproutes waren voor de bussen. Het hoogtepunt voor mij is altijd de base attack van de airpower demo. ![]() Wat mij betreft mogen ze Volkel van de lijst schrappen en alleen Leeuwarden en Gilze-Rijen gebruiken voor de Luchtmachtdagen. | ||
RonaldV | zondag 21 juni 2009 @ 00:29 | |
quote:Volkel heb ik altijd het minste gevonden in het circuit. Maar waar ze dit jaar het weer mee hadden (normaal heb ik er altijd regen!) hebben ze dat ruimschoots gecompenseerd met een belachelijke tenten regeling. Het is al niet ruim op Volkel, en dat kleine stukje hebben ze ook nog eens volgebouwd met enorm grote tenten. Het stukje bij de oost-ingang (bij de zweefclub) was echter totaal ongebruikt, terwijl ze daar nou juist (zoals op Leeuwarden en Gilze wel gebeurt) een heleboel stands en vliegtuigen kwijt hadden gekund. En dan nog de autos en bussen die voor de static langs rijden, en die kermis-meuk... ![]() Nee, de vliegtuigen die ze hadden uitgenodigd waren leuk, sommige zelfs HEEL leuk, maar verder krijgt dit qua organisatie een min. Ik loop de shows nu al een tijdje, maar ik heb nog nooit zo veel mensen zo vroeg zien vertrekken. Als de uitgangen van de parkeerplaatsen om vier uur al vollopen dan heb je je show niet goed georganiseerd. | ||
bleiblei | zondag 21 juni 2009 @ 00:34 | |
Waar was er kermismeuk? Dat heb ik totaal gemist. Maar Gilze Rijen is qua distributie toch een stuk beter? Dan wil ik het er volgend jaar misschien nog wel een keer op gokken ![]() Vooralsnog ben ik alleen op Welschap geweest (Met die F110 toen), maar daar woonde ik toen 4km vanaf, en een aantal keer op Volkel, waarvan vandaag wel echt veruit de slechtste was. Anderen waren prima, maar dit was echt bagger. Simpelweg doordat al het positieve vergeten is als je 2 uur op een weiland zit te kijken. | ||
.txt | zondag 21 juni 2009 @ 00:37 | |
Ik ben er altijd bij, in Leeuwarden. Dat scheelt 2 uur reistijd. ![]() | ||
Nieuwschierig | zondag 21 juni 2009 @ 01:23 | |
quote:Watte..??? Reden de bussen de zelfde weg als de auto's ![]() ![]() quote:Hier erger ik me ook kapot aan. De echt geinteresseerde staat op 100 meter van de static lijn (en aan het hek is logischerwijze weinig beweging, dus er rustig langs lopen gaat niet eens) terwijl allerlei blonde snollen die nog geen 747 van een F16 kunnen onderscheiden een rondleiding met toeters en bellen krijgen. Dit soort dingen bedoelde ik nou eerder met de arrogantie van de organisatie. Ze lijken totaal niets te willen leren van voorgaande jaren of van elkaar. | ||
THE_WAARHEID | zondag 21 juni 2009 @ 01:28 | |
Mwa Mwa. ![]() Viel beetje tegen. Vooral omdat ik om 9 uur was vertrokken uit Tilburg (70KM verderop) en om 14:00 NOG STEEDS NIET OP HET VLIEGVELD WAS. Dat was echt triest, veels te weinig bussen en parkeerplaatsen. Waarom was het zo druk? Ik zat gewoon 30 KM in de File,.. ging het parkeren moeilijk? Ongelukken? Ik zag de Marche Verte vanaf 10 KM afstand. De Air Demo was op 9 KM Afstand, toen meosten we onze auto parkeren, om met een pendelbus verder te gaan vanuit Uden. ![]() Kwam om half 3 aan op het vliegveld (WAT EEN C17! ![]() ![]() ![]() ![]() We hadden een trio gezien van de Vulcan, F16 en de F86. De Patrouila Aguiloie ook, thats it eigenlijk. ![]() Formatievlucht ![]() Marokkaanse F16 met een Mooie Ford Galaxy. ![]() @Nieuwsgierig: Is dit een bolle snol? ![]() Ik miste alleen wel de Marche Verte. ![]() ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door THE_WAARHEID op 21-06-2009 02:11:31 ] | ||
Nieuwschierig | zondag 21 juni 2009 @ 12:46 | |
quote:Nee, dat is kapitein-vlieger Kimberly "BrEeZaH" de Jong. Pilote van de enige Nederlandse A10-Thunderbolt. En ze geeft net uitleg over haar toestel aan een paar F16 rookies. ![]() | ||
StateOfMind | zondag 21 juni 2009 @ 12:51 | |
Die A10's waren ook gaaf om te zien ![]() ![]() | ||
RonaldV | zondag 21 juni 2009 @ 13:31 | |
quote:Vanaf ongeveer de VIP-tent tot de tent van de VulcanToTheSky Trust. Die belachelijke tent van Hangar3, waar de KLu zichzelf op TMF-wijze probeert te verkopen, een enorme kraam waar kinderen op een BMX over een roestvrijstalen 'crossbaan' mogen rijden, dat noem ik kermismeuk. quote:Gilze is VEEL beter. Meer ruimte, zowel voor de static als voor het publiek. Ongehinderd zicht op de baan. Gilze doet al jarenlang zijn uiterste best om één van de betere shows neer te zetten, en dat deden ze al in de straaljagertijd. ![]() quote:Ik ben nooit een fan geweest van Open Dagen op Volkel. Dat heeft heel veel met de lay-out van het veld te maken, maar ook met de manier waarop zij het organiseren. De laatste Open Dag op Eindhoven was destijds een topper. Een F-117A op de flightline, en één in de lucht. Een Canberra die, als je maar vroeg genoeg op het veld was aangekomen, op eigen kracht dwars door het publiek taxiënd, naar zijn plek op de static werd gereden. Enorm veel oostblok spul, veel spul uit vrijwel de hele NAVO en een briljante vliegshow. Dit jaar miste ik gewoon heel veel op Volkel. Geen Typhoon op de static, geen Tornado F.3 (die ik toch nog wel een keer had willen zien), totaal geen Herculessen, geen AWACS, de AirPower-demo was teleurstellend klein. Toegegeven: er waren wat unieke kisten. Dat is wat de dag voor mij nog de moeite waard maakte. Maar overall vond ik het benedenmaats. Ow, enne die Marokkaanse CN-235 stond bj Hangar3, achter de Fokker 50: ![]() | ||
RonaldV | zondag 21 juni 2009 @ 13:45 | |
Nog zo iets: Ik heb niks tegen Ferraris (in tegendeel ![]() ![]() ![]() | ||
jeffius | zondag 21 juni 2009 @ 13:45 | |
ik heb genoten van de show!. | ||
justmattie | zondag 21 juni 2009 @ 13:55 | |
quote:Bekende foto's, zag ze ook al op een ander forum voorbij komen ![]() | ||
RonaldV | zondag 21 juni 2009 @ 14:23 | |
quote:Geschiedvervalsing! tis een griek! ![]() quote:Ze is niet bol, maar ze hoort daar niet, net zo min als jij en ik daar horen. Tenzij tieten wil niemand (behalve vliegers) dat zulke meiden daar lopen. | ||
Lightning_NL | zondag 21 juni 2009 @ 14:32 | |
Niks mis met mooie meiden die ergens rondlopen. | ||
mando_diao | zondag 21 juni 2009 @ 15:50 | |
quote:En de beroepsmilitairen die deze machines besturen en onderhouden dan? | ||
-CRASH- | zondag 21 juni 2009 @ 16:24 | |
quote:SGV of Milspotters En dan de departure van de Vulcan vandaag ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 19% gewijzigd door -CRASH- op 21-06-2009 16:47:57 ] | ||
JoeKurr | zondag 21 juni 2009 @ 17:01 | |
quote:Bedankt voor de tip ![]() Heb hem even opgeslagen. Hier alvast een voorproefje van mijn foto's. Ik heb er over het hele weekend heen zo'n 2500 gemaakt, gaat dus weer even duren met uitzoeken ![]() De MiG-29 demo vond ik erg tegenvallen, geen tailslide en geen Kobra, terwijl dit toestel daar prima toe in staat is. Nu was de demo ongeveer gelijk aan die van de F-16. ![]() Patrulla Aguila had ik al een tijdje niet meer gezien, maar zag er leuk uit. ![]() En de Vulcan... Geweldig om die kist eens in het echt in actie te zien, en de karakteristieke 'Vulcan Howl' te horen. ![]() | ||
-CRASH- | zondag 21 juni 2009 @ 17:26 | |
quote:Mooie foto's.... Er is ook nog een foto van de hele tribune | ||
JoeKurr | zondag 21 juni 2009 @ 17:32 | |
quote:Mooi is dat, we staan allebei een andere kant op te kijken... ![]() Overigens vond ik net deze foto van de EF-18 op donderdag, die heel dicht bij de geluidssnelheid zit: Let op de zichtbare schokgolven boven de cockpit en de achterkant van de vleugel. ![]() | ||
justmattie | zondag 21 juni 2009 @ 17:35 | |
quote:Milspotters ![]() | ||
StateOfMind | zondag 21 juni 2009 @ 18:57 | |
JoeKurr, ik ben heel erg benieuwd naar de rest van jouw foto's! | ||
Incolumis | zondag 21 juni 2009 @ 22:43 | |
quote:wat een lelijk ding is dat zeg, doe mij maar gewoon de standaard F-16 ![]() showtje van de Vulcan was mooi, ook al zat ik nog in de auto. de Turken waren goed bezig, knalden goed, en onze eigen F-16, maar ook de Belgische? was strak ![]() de F-18 was heerlijk, lekker veel lawaai ![]() | ||
Nieuwschierig | zondag 21 juni 2009 @ 23:10 | |
Nog wat foto's van vrijdag Zit er een wieltje onder die uitlaat? ![]() ![]() Nog meer vrouwvolk op de 1e rang ![]() Bij de Vulcan ![]() en ![]() | ||
JoeKurr | maandag 22 juni 2009 @ 00:11 | |
Hier mijn eerste serie, van donderdag. C-17 op final, met in de voorgrond de C-160 Transall van de Turkish Stars ![]() Full reverse ![]() De Lynx van de Marine wordt op de static neergezet ![]() 'Bitch' en 'Sheik' van het F-16 demoteam op de scooter, callsign: "Orange 2" ![]() De Spaanse EF-18 oefent z'n demo ![]() ![]() Aankomst van de Slowaakse L-39ZA Albatross ![]() Weer een toevoeging aan de static: de Duitse Bo-105 ![]() De PC-7 onderweg naar Hangar 3 ![]() 'Omelet' gaat de Poolse MiG-29 ophalen ![]() Ondertussen komt de testkist van de luchtmacht binnen, de J-066 "Orange Jumper" ![]() Gevolgd door de Griekse F-16D-52+, die non-stop vanuit Griekenland naar Volkel is komen vliegen. ![]() Helaas brak 'Omelet' al weg bij de MiG-29 voordat ze bij het veld waren, en kwam de MiG direct binnen. ![]() De 'Orange Jumper' op weg naar zijn plekje op de static. ![]() 'Omelet' laat nog even de bovenkant van de kist zien, voordat hij binnenkomt voor de landing. ![]() Sheik neemt de 1000 Euro in ontvangst die we met alle 400 bezoekers aan de spottersdag hebben ingezameld voor KiKa. ![]() Naast de L-39 was de Slowaakse luchtmacht ook aanwezig met deze Antonov An-26 ![]() En weer een heli voor onze neus, dit keer de Lynx van de Royal Navy ![]() Patrouille de France was nog druk aan het verkennen en oefenen ![]() | ||
-CRASH- | maandag 22 juni 2009 @ 13:56 | |
Ik heb later nog gehoord dat er bijna een ongeluk was bij de landing van (ik dacht) de Yak-50. Die raakte bijna het hek bij de landing, trok op en stuiterde bij de landing en kwam terecht in het gras. Owja ... En wat had je nog gevraagt over de vulcan Jukkoer ![]() [ Bericht 14% gewijzigd door -CRASH- op 22-06-2009 14:02:53 ] | ||
.txt | maandag 22 juni 2009 @ 14:02 | |
Kan iemand mij iets meer vertellen over "de testkist van de luchtmacht , de J-066 "Orange Jumper"" ? Hoe oud? Waar wordt 'ie voor gebruikt? | ||
-CRASH- | maandag 22 juni 2009 @ 14:10 | |
quote:De F-16 Orange Jumper is het testvliegtuig van het Commando Luchtstrijdkrachten. Het toestel is door het NLR voor alle denkbare testvluchten van meetapparatuur voorzien. Het werd ingrijpend aangepast. ![]() eigen foto Een nieuw vignet op de staart van F-16 J-066 van het Commando Luchtstrijdkrachten toont een oranje kangoeroe. Het is het afscheidscadeau van de voormalige hoofd-testvlieger. De Orange Jumper is het vaste F-16-testvliegtuig van de Luchtmacht. Het is door het NLR van instrumenten voorzien waarmee tijdens testvluchten een groot aantal gegevens kan worden verzameld: hoogte, snelheid en versnelling, maar ook trillingen, stuurkrachten, kerosinegebruik en de standen van de stuurvlakken. De units voor gegevensverwerving zijn op verschillende plaatsen in het toestel ingebouwd. Ze verzamelen de gegevens en sturen die naar een centrale eenheid in het achterste avionica-compartiment van het toestel. De meetgegevens worden vastgelegd en kunnen nog tijdens de vlucht zonder vertraging door de meevliegende flighttestengineer worden gecontroleerd. Zodra er iets onverwachts gebeurt, kan deze de testvlucht afbreken of het programma aanpassen. Vaak wordt het testsysteem met specifieke instrumenten uitgebreid: bijvoorbeeld om met video-opnamen het afwerpen van een reservebrandstoftank te kunnen vastleggen. De Orange Jumper is behalve als testvliegtuig ook als operationeel vliegtuig volledig inzetbaar, een combinatie die uniek is in de wereld. Om alle onderdelen in te kunnen bouwen is het meetsysteem zo compact mogelijk gehouden, en moest vindingrijk gebruik worden gemaakt van de vrije ruimte in het toestel. Ruimte die door uitbreiding van standaard boordelektronica bovendien steeds schaarser wordt. Bij de derde fase van de F-16 Mid-Life Update, die in 2005 voor de Orange Jumper werd uitgevoerd, moest zo’n tien liter ruimte worden ingeleverd. Dat is ongeveer twintig procent van de totale omvang van het meetsysteem. Die ruimte werd vrijgemaakt door het meetsysteem voor een deel opnieuw te ontwerpen en letterlijk te plooien naar de vorm van de resterende vrije hoekjes in het toestel. Elektronica werd door de NLR-technici soms samengebracht in een ruimte met de afmetingen van een overmaats luciferdoosje. Het NLR verving taperecorders door solid state gegevensrecorders, die compacter zijn en bovendien de bestaande decoders overbodig maken. De Orange Jumper voert jaarlijks vele testvluchten uit voor het CLSK, maar trekt ook steeds meer de aandacht van Europese en Amerikaanse fabrikanten voor certificeringen en systeemevaluaties. Zo voerde de F-16 onder andere testvluchten uit voor Stork SP AEROSPACE en Lockheed Martin. De brede belangstelling voor het testvliegtuig is mede te danken aan de grote flexibiliteit en de brede meetmogelijkheden. We werken nu aan de telemetrie die een deel van de gegevens vanuit de Orange Jumper naar de grond kan sturen, zodat testvluchten ook van achter beeldschermen in een grondstation gevolgd kunnen worden. BRON: Vliegproef systemen | ||
.txt | maandag 22 juni 2009 @ 14:13 | |
Ok, nice en bedankt. ![]() | ||
kanovinnie | maandag 22 juni 2009 @ 14:25 | |
Ik heb zondagmiddag 9 F16's? over het zuiden van Helmond zien vliegen, eerst was het er 1 die een groot vliegtuig escorteerde, vervolgens kwamen ze een keer over met 8 f16's naast het vliegtuig, en 1tje erboven. Was dit ook van de luchtmachtdagen, of was het iets anders? | ||
Andyy | maandag 22 juni 2009 @ 14:33 | |
quote:Dat is een F/A-18, geen EF-18 ![]() (te zien aan de air intakes, deze zijn rond, die van de EF-18 zijn rechthoekig) | ||
JoeKurr | maandag 22 juni 2009 @ 14:51 | |
quote:Nee, je bent in de war met de F/A-18E/F Super Hornet. De EF-18A is een export-versie speciaal voor Spanje. | ||
RonaldV | maandag 22 juni 2009 @ 15:01 | |
quote:Dat was niet zondag, maar zaterdag. Het waren F-16s die de B737-800 in KLM-classic kleuren begeleidden. Ik zit nu op mijn werk, maar vanavond maak ik wel even een foto beschikbaar hier. | ||
justmattie | maandag 22 juni 2009 @ 15:05 | |
De Jumper vliegt niet vaak als je de laatste 10 jaar bekijkt.quote: [ Bericht 1% gewijzigd door justmattie op 22-06-2009 15:23:21 ] | ||
JoeKurr | maandag 22 juni 2009 @ 15:12 | |
quote:Klopt, het is de kist met de minste vlieguren binnen de KLu. | ||
kanovinnie | maandag 22 juni 2009 @ 15:17 | |
quote:Ik zit nu enig's ziek met koppijn op mijn stage, en het was een druk weekend. maar alvast bedankt ![]() | ||
-CRASH- | maandag 22 juni 2009 @ 15:35 | |
quote:Had die 8 F-16ns om zich heen ![]() | ||
RonaldV | maandag 22 juni 2009 @ 15:53 | |
quote:Om het helemaal 'makkelijk' te houden: de EF-18G die ontwikkeld is uit de SuperHornet heet officieel niet Hornet, maar Growler, en is de opvolger van de EA-6B Prowler. De EF-18A/B is de export-aanduiding voor de Spaanse Hornet. | ||
tsjsieb | maandag 22 juni 2009 @ 19:39 | |
Ik ben het er mee eens dat 't verkeer dit jaar wel erg slecht geregeld was ![]() Maar... die Afro Vulcan is 't zo waard! ![]() ![]() | ||
RonaldV | maandag 22 juni 2009 @ 20:35 | |
quote: quote:8 stuks ja. Aan elke vleugel 4. ![]() | ||
Rave_NL | maandag 22 juni 2009 @ 21:03 | |
Fokking hell dat ziet er bad ass uit ![]() | ||
Nieuwschierig | maandag 22 juni 2009 @ 21:20 | |
8 kleine kuukertjes | ||
JoeKurr | maandag 22 juni 2009 @ 21:58 | |
Even een stapje terug in de tijd ![]() Wright Flyer III ![]() DC-2 ![]() | ||
kanovinnie | maandag 22 juni 2009 @ 22:19 | |
quote:woa, vet. dank je! | ||
Nieuwschierig | dinsdag 23 juni 2009 @ 19:52 | |
Eén van de redenen waarom de static show in Volkel niet goed uit de verf komt is het explosief gestegen aantal hobbyfotografen (waarschijnlijk door de opkomst van de digitale fotografie). Veel van hen installeren zich in alle vroegte aan het hek en gaan daar niet meer weg tot dat ze naar huis gaan. Ik weet niet hoe dit probleem te verhelpen is, misschien een grote tribune voor fotografen maar dan verder naar achteren. | ||
-CRASH- | dinsdag 23 juni 2009 @ 21:00 | |
quote:Lang leve de Spottersdag... Geen huis..tuin en keuken fotgrafen | ||
Bolter | dinsdag 23 juni 2009 @ 21:32 | |
Ach, een vriend van mij had best een mooie camera mee. (Oké, niet zo'n enorm jetser als sommige mensen. What. the. fuck. sommige mensen hadden lenzen groter dan die kisten bij ![]() | ||
RonaldV | dinsdag 23 juni 2009 @ 23:08 | |
quote:Ik fotografeer al ruim 20 jaar de shows. Ik reken mezelf niet tot de hardcore spotters, want ik heb in vergelijking met de meeste spotters maar twee heel bescheiden lenzen, en een bescheiden camera. Ik schrijf geen nummertjes, want daar zie ik de zin niet van. Ik fotografeer voor mij bijzondere toestellen, bijzondere kleurenschemas, en maneouvres in de lucht. Allemaal dingen die de gemiddelde bezoeker met camera ook doet, en dat levert me nooit problemen op. Het enige verschil tussen vroeger en nu is dat de mensen vroeger één rolletje op een klein cameraatje volschoten, en nu een telefoon met 4GB kaartje. Ik schoot vroeger tussen de 200 en 300 fotos met een SLR, en nu op mijn gemak ruim het dubbele op een DSLR. Echt, zo veel is er niet veranderd, of het moet de grote hoeveelheid keukentrapjes en tuinstoelen zijn die je tegenwoordig ziet langs het hek. Vooral de mensen die permanent op de keukentrapjes bivakkeren ontnemen nogal eens het zicht voor de mensen die achter ze staan. Dat is vrij simpel te verhelpen: verbied gewoon het meebrengen van iets anders dan tassen of rugzakken. De static is het probleem niet op Volkel, die is net zo goed te fotograferen als waar dan ook, kwestie van op tijd binnen komen. Het probleem is dat die static voor de startbaan ligt, en zo het zicht op de startbaan ontneemt. Bijkomend probleem op Volkel is dat de VIP- en andere tenten, die normaal ook in de buurt van de startbaan staan, deze keer een groot deel van het zicht op de static blokkeerden. Als je -zoals ik op Gilze en Leeuwarden, en vroeger op de andere velden- besluit om een meter of 70-100 van het hek te gaan staan om de vliegshow goed te kunnen fotograferen, word je op Volkel gehinderd door allerlei vage stands die voor mij in de categorie 'kermis' vallen. En dat komt eigenlijk door maar één probleem: de 'feestcommissie' op Volkel kan of mag geen gebruik maken van de opstelplaatsen en shelters tussen de zweefvliegclub en de startbanen. Geen idee waarom niet: want op de andere velden mag het wel, en gebeurt het ook, vooral op Leeuwarden waar je altijd enorm veel ruimte hebt. | ||
.txt | dinsdag 23 juni 2009 @ 23:16 | |
quote:Dat lijkt me niet een QRF-actie. Eerder een foto-op. ![]() | ||
justmattie | dinsdag 23 juni 2009 @ 23:23 | |
Hier op Leeuwarden gebruiken ze gewoon 1 baan voor static, en op de ander vliegen ze. En er is altijd meer dan plek zat bij de hekken. | ||
-CRASH- | dinsdag 23 juni 2009 @ 23:29 | |
quote:De banen op EHLW liggen ook kruislings. Dat is dan toch een groot verschil met Volkel. | ||
justmattie | dinsdag 23 juni 2009 @ 23:39 | |
Volkel heeft toch 2 banen naast elkaar? Op de ene alleen maar static, de ander gewoon landen. Op het gras er tussen in kunnen prima mensen staan toch... Of is dit te simpel? | ||
Nieuwschierig | woensdag 24 juni 2009 @ 00:20 | |
quote:Het gaat me ook niet om het fotograferen Het gaat me er om dat iedereeen van de 225.000 bezoekers de kans moet hebben om langs de staticlijn le lopen en alles te bekijken. Maar omdat fotografen met al hun apparatuur nooit meer weggaan van het hek blijft er weinig ruimte voor Jan Modaal over om ook eens even vooraan te staan. Kijk, dat de hele vliegtuig-opstelling van Volkel niet geweldig is, daar is iedereen het wel over eens. Al heeft het langs de static-lijn taxien naar de runway ook iets speciaals. Dat heb ik in Leeuwarden nog nooit gezien | ||
JoeKurr | woensdag 24 juni 2009 @ 00:40 | |
quote:Dat deden ze in de jaren '70, maar door wat ongelukken zijn er veiligheidsregels gekomen, en is de afstand tussen publiek en de startbaan nu zo'n 300 a 400 meter. Ik kan me nog een foto herinneren, volgens mij uit het boek 'Vlucht door de Tijd', waarop een Saab 35 Draken te zien is, die van de baan geraakt is op een airshow. Hij staat met zijn neus in het publiek, en met de achterwielen nog op de baan... | ||
RonaldV | woensdag 24 juni 2009 @ 00:52 | |
quote:Het was ook geen QRA-missie, want die wordt met twee bewapende F-16s uitgevoerd. Dit was een foto-op om zowel de verjaardag van de KLu (96 alweer!), als de eerste vlucht in Nederland (100 jaar!), als de oprichting van KLM (90!) te vieren. | ||
-CRASH- | woensdag 24 juni 2009 @ 01:18 | |
quote:Ik persoonlijk als spotter ga altijd vooraan zitten. En als er een dagjesmens komt die de static wil fotograferen mag hij/zij van mij gerust een poosje op mijn plek staan. Erger vind ik die ladder mensen die pal aan het hek staan. Volkel moet zich eens een voorbeeld nemen aan Kleine Brogel. Mensen met ladders staan daar achter een extra lijn. | ||
JoeKurr | woensdag 24 juni 2009 @ 12:38 | |
Op de site van het F-16 demoteam staat ook een verslag van afgelopen weekend Hier nog wat foto's van vrijdag. Aankomst van de DC-2, blijft toch een mooie kist ![]() De Alouette III moet toch wel zo'n beetje het oudste type zijn wat de luchtmacht nog in dienst heeft... ![]() Een unieke gebeurtenis: Na 100 jaar vliegt er weer een Wright Flyer boven Nederland ![]() Wat minder oud spul: de SKHV van Gilze-Rijen ![]() Nog wat nieuwer: de vier Strikemasters van het Viper Display Team ![]() Veel nieuwer kan haast niet, de Eurofighter Typhoon ![]() Ook de (naar eigen zeggen) knapste piloten ter wereld waren weer van de partij ![]() ![]() ![]() De airpower demo vond ik een beetje tegenvallen, alles kwam tegelijk. ![]() ![]() Deze staart van 313 is ontworpen door een mede-flightsimmer, die ook elk jaar de badge voor de Lowland Tiger Meet ontwerpt. ![]() Sheik in actie, zag er weer strak uit. ![]() ![]() ![]() ![]() Na de display weer terug naar Hangar 3 ![]() ![]() Op vrijdag kwam ook de Patrouille de France nog in actie ![]() Lucky shot ![]() ![]() De RAF Beech King Air landt na een leuke display ![]() Daarna was het de beurt aan de Red Arrows, de (naar eigen zeggen) knapste piloten van heel de wereld en omstreken ![]() ![]() ![]() ![]() Gevolgd door de absolute highlight van de Luchtmachtdagen: de Avro Vulcan. ![]() ![]() De Poolse MiG-29 demo viel een beetje tegen, maar ik heb begrepen dat hij met een brandstoftank eronder gelimiteerd is tot 5.5 of 6G. ![]() ![]() Rechtstreeks ingevlogen vanaf Le Bourget: een Italiaanse NH-90 ![]() ![]() | ||
THE_WAARHEID | woensdag 24 juni 2009 @ 19:23 | |
Mooie fotoreeks! Maar waar blijven de Marche Verte? Ze komen van het verst... FTW! ![]() Hier heeft iemand een videotje geupload. | ||
JoeKurr | woensdag 24 juni 2009 @ 19:33 | |
Marche Verte waren op zaterdag het leukst, toen zaten ze met kabels aan elkaar. Die foto's volgen als ik ze heb uitgezocht. | ||
-CRASH- | woensdag 24 juni 2009 @ 20:09 | |
Idd geen kabeltjes op Vrijdag ![]() ![]() | ||
Lightning_NL | zaterdag 11 juli 2009 @ 10:12 | |
quote:De organisatie kan er toch niet zoveel aan doen dat er allemaal freaks rondlopen die om 7 uur al bij het hek staan te popelen om het terrein op te mogen en om 8 uur als een mongool naar het hek rennen met hun trappetje? En vind je het soms gek dat meiden meer toeters en bellen krijgen? Aard van de vlieger ![]() | ||
Lightning_NL | zaterdag 11 juli 2009 @ 10:17 | |
quote:Alleen échte vrouwloze nerds ![]() | ||
Nieuwschierig | zondag 12 juli 2009 @ 17:10 | |
quote:De organisatie zou: De static lijn op een andere plaats neer kunnen zetten. Een tribune achter het publiek kunnen bouwen waar amateur-fotografen voor vijf euro een kaartje voor kunnen kopen. Keukentrapjes en andere kunstmatige verhogingen worden verboden. Ik vind het helemaal niet gek dat vliegers gek zijn op domme blondjes bij hun toestel, integendeel, het is alleen de vraag of vliegers daarover iets te zeggen behoren te hebben. Ze zijn tenslotten ook maar gewoon in loondienst (bij de belastingbetaler). |