Ik heb me niet echt verdiept in dit hele gebeuren, dus dit is een serieuze, niet sarcastisch bedoelde vraag: noem mij eens gegronde redenen wat het slecht maakt voor mij als burger?quote:Op donderdag 16 april 2009 21:57 schreef Tism het volgende:
Voor mij gaat dat pas gelden vanaf 2014..![]()
Wel weer een absurde en belachelijke maatregel die mensen (en paupers die niet zien dat dit een slechte ontwikkeling is, en denken dat het de samenleving ten goede komt) benadeeld in hun privacy, overigens!..
Brave new world-angst.quote:Op donderdag 16 april 2009 22:48 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Ik heb me niet echt verdiept in dit hele gebeuren, dus dit is een serieuze, niet sarcastisch bedoelde vraag: noem mij eens gegronde redenen wat het slecht maakt voor mij als burger?
Even een paar quotes geleend uit een ander topic hierover, wat in mijn opzicht een paar goede redenen zijn om dit niet te willen.quote:Op donderdag 16 april 2009 22:48 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Ik heb me niet echt verdiept in dit hele gebeuren, dus dit is een serieuze, niet sarcastisch bedoelde vraag: noem mij eens gegronde redenen wat het slecht maakt voor mij als burger?
van mij mogen ze opslaan wat ze willen,quote:Op donderdag 16 april 2009 23:17 schreef Tism het volgende:
[..]
Even een paar quotes geleend uit een ander topic hierover, wat in mijn opzicht een paar goede redenen zijn om dit niet te willen.
De paspoortgegevens komen in een centrale database, en dat moet je in de eerste plaats al niet willen. Alle gegevens die de overheid opslaat zonder dat daar een aanleiding voor is en die tegen je gebruikt kunnen worden zijn een inbreuk op de privacy.
Of het nu gaat om vingerafdrukken, DNA, medische gegevens of mogelijke GPS gegevens van de kilometer heffing.
Het is geen taak van de overheid om mij in de gaten te houden zonder dat daar een aanleiding voor is.
Ook niet onder het om van veiligheid, terreur en criminaliteitsbestrijding.
Of,
Laten we ervan uit gaan dat ik jou een grote klootzak vind en wel IRL ken.
Dan heb ik zo een vingerafdruk van jou te pakken en kan deze overal na eenmisdaad achterlaten zodat je wel een heel goede alibi nog moet hebben om onder de niet door jou gepleegde misdaad uit te komen.
En,
Over 10-20 jaar weet de overheid werkelijk alles over je zullen databases gekoppeld worden en wordt je op het matje geroepen als je buiten een gedragspatroon valt.
Niemand kan de garantie geven wat er met al die vingerafdrukken en andere biometrische kenmerken over zo'n 10 of meer jaar zal gebeuren. Afwachten en hopen dat toekomstige leiders geen kwaad in de zin hebben?
Als de chip op je identiteitsbewijs gekraakt kan worden, wat wel zo realistisch is, dan kan me hoogstwaarschijnlijk ook wel de gegevens, inclusief vingerafdruk, van die kaart aflezen.
Vingerafdruk in paspoort komt eraan
Wederom: what's the fuss? Je kunt wel allerlei horror/sci-fi scenarios gaan bedenken die voor een deel ook uitvoerbaar zijn, maar in hoeverre raakt het jou?quote:Op donderdag 16 april 2009 23:41 schreef magnacarta het volgende:
Een belangrijk nadeel is het probleem van false positives en misbruik van de afdrukken door overheidsambtenaren of 3rden welke zich toegang zullen kunnen verschaffen tot de database. Vingerafdrukken kunnen tevens nagemaakt worden.
Als je denkt dat dit soort misbruik maar zelden voorkomt heb je het mis. Jaarlijks worden vele ambtenaren ontslagen voor aanverwante feiten.
Daarnaast is dit 1 van de vele maatregelen welke de overheid aan het invoeren is om intensieve controle op burgers te kunnen uitoefenen.
Enkele voorbeelden:
- Biometrische gezichtsscan in je paspoort. Wanneer specifieke software gekoppeld wordt aan beveiligingscamera's kan je gezicht gematcht worden tegen een database. Je zou dus bijvoorbeeld over straat kunnen lopen en je gezicht wordt gematched tegen gezichten in een database om je te identificeren. Ook hier treden veel false positives op. Je zou dus opgepakt kunnen worden voor een strafbaar feit dat iemand anders met een soortgelijk gezicht heeft gepleegd. Ook hier is makkelijk misbruik van te maken. Gezichtscansoftware is al meerdere keren voor de gek gehouden door grote foto's van iemand anders voor het gezicht te houden.
- OV-Chipkaart. Je zult niet kunnen reizen met het openbaar vervoer zonder dat in een database opgeslagen wordt waar je heen gaat en vandaan komt.
- Rekeningrijden. Autorijders krijgen een kastje in hun auto welke hun positie bepaalt om zo te bepalen hoeveel men rijdt en om zo evenredig daarover belasting te heffen. De positiebepaling/tracking van je rijgedrag wordt opgeslagen in een database.
- Internet dataretentie. Alle internet dataverkeersgegevens worden voor 1,5 jaar opgeslagen door ISP's onder dwangbevel van de overheid. Hetzelfde geldt voor telefoonverkeer.
- Legitimatieplicht. Het betreden van een openbare ruimte zonder indentificatiebewijs is strafbaar. Je bent dus strafbaar op het moment dat je je huis uitstapt zonder identificatiebewijs.
- Wet vordering gegevens. Opsporingsdiensten kunnen nu ook meer triviale gegevens bij meer organisaties gedwongen vorderen. Men heeft nu zelfs toegang tot je bibliotheekgegevens, zoals welke boeken je geleend/gelezen hebt.
- EU datauitwisselings-amendement. Dit maakt het mogelijk om de verzamelde data van de boven en ondergenoemde wetten bijvoorbeeld door te geven aan Amerikaanse overheidsinstanties. Een voorbeeld is dat een duanebeamte op een vliegveld in New York kan achterhalen welke websites je bezocht hebt doormiddel van gegevens op te vragen welke verzameld zijn middels de EU dataretentiewet.
- Elektronisch Kind Dossier (EKD) en Verwijzingsindex. Van alle kinderen vanaf hun geboorte wordt sinds enkele tijd een EKD bijgehouden met daarin meer dan 900 feiten over het kind en de ouders. (Bijv feiten mbt religie, zaken zoals mishandeling en sociale en economische leefomgeving) .Meerdere instanties hebben toegang tot het dossier.
- Vliegtuigpassagiersgegevens (PNR agreement). Europa en dus Nederland heeft ingestemd met dat de VS gegevens over de passagiers krijgen voor vertrek, gegevens zoals je credit card nummer en tevens je geloofsovertuiging.
- Wijziging wet op de Telecom. Geeft de ministers de mogelijkheid om mobiele gesprekken af te laten luisteren en/of te lokaliseren, zonder gerechtelijk bevel en zonder medeweten van de telecomproviders.
- Biometrisch irisscannen op het vliegveld.
- X-ray (naakt)scans van het lichaam op het vliegveld. (Men kan ermee door de kleding heen kijken)
De lijst is helaas nog veel langer, maar misschien geeft dit al een beetje een beeld van wat er nu al ingevoerd is. Er staat echter nog veel meer in de planning, zaken welke nog veel verder gaan.
Bedenk dat deze maatregelen worden toegepast op mensen welke nooit schuldig zijn bevonden door een rechtbank.
Wanneer een overheid zoveel over je weet en zo intensieve controle over je leven heeft dan ben je afhankelijk van de motieven van die overheid. De overheid legt in wetten vast wat strafbaar is. Omdat de samenstelling van de overheid kan veranderen over tijd zullen ook de motieven veranderen van die overheid en de meningen over wat strafbaar is en wat niet. Wanneer zoveel over burgers bekend is bij de overheid, dan kan de overheid grote groepen mensen doelgericht strafbaar stellen door specifieke wetgeving aan te nemen gebaseerd op de verzamelde data.quote:Op vrijdag 17 april 2009 00:30 schreef Tja... het volgende:
[..]
Wederom: what's the fuss? Je kunt wel allerlei horror/sci-fi scenarios gaan bedenken die voor een deel ook uitvoerbaar zijn, maar in hoeverre raakt het jou?
Wat kan het jou nou schelen dat camera's jou aan de hand van biometrische gegevens zouden kunnen identificeren? Of dat jouw reisgedrag in een database wordt vastgelegd?
Surf je soms alleen op internet met een anonymizer en gebruik je ook geen mobiele telefoon of creditcard?
Mensen die overal een complot inzien en denken dat ze met het afstaan van wat gegevens meteen aan de overheid overgeleverd zijn moeten net zo hard uitgeroeid worden.quote:Op vrijdag 17 april 2009 02:26 schreef RTB het volgende:
Mensen die zo klakkeloos omgaan met hun privégegevens en zo naïef/goedgelovig zijn richting machthebbers verdienen het om uitgeroeid te worden.
Dat kan, maar ik vraag me af of het op een bepaald moment niet verplicht gesteld wordt.quote:Op vrijdag 17 april 2009 09:16 schreef MarkyB het volgende:
Wat als
- je gewoon nee zegt tegen het EPD (dat kan namelijk)?
Dan ben je strafbaar.quote:- je dat kastje tegen kilometer rijden uit je auto haald/aluminiumfolie om het kastje doet?
Hoe wil je dat gaan doen dan?quote:- je tijdens het vingerscannen op het stadskantoor al je vinger afdruk vervalst? Dan is je eigen vinger afdruk nog uniek
Als mijn telefoongesprekken en internetverkeer interessant genoeg is voor een ander om te volgen dan wens ik ze daar veel plezier mee.quote:Voor de rest kunnen ISP en Telecom providers gewoon al je activiteiten inzien, als je dat niet wil moet je ook niet bellen en internetten. Zelfs met de o-zo veilige DECT telefoons ben je ook niet veilig meer want op Ebay kan je een PCMCIA kaartje voor de laptop kopen voor 23 euro waarmee je de meeste DECT telefoons zo af kan luisteren.
Mensen willen wel alle gemakken van de moderne tijd, maar ze willen er vooral geen overlast van hebben.quote:Wat dan overblijft is gewoon net als vroeger, werken met pen en papier en met elkaar afspreken als je elkaar ziet ipv te bellen en smssen.
Strafbaar als in; hoe komen ze er achter als je niet detecteerbaar bent? Zodra je politie ziet zou je de folie eraf kunnen halen. Zoals ik op televisie heb gezien zit het kastje op een makkelijke plaats in de auto.quote:Op vrijdag 17 april 2009 09:39 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat kan, maar ik vraag me af of het op een bepaald moment niet verplicht gesteld wordt.
[..]
Dan ben je strafbaar.
[..]
Hoe wil je dat gaan doen dan?
[..]
Als mijn telefoongesprekken en internetverkeer interessant genoeg is voor een ander om te volgen dan wens ik ze daar veel plezier mee.
[..]
Mensen willen wel alle gemakken van de moderne tijd, maar ze willen er vooral geen overlast van hebben.
Ja maar ik denk ook dat het gaat opvallen als ze jou wel regelmatig zien rijden (camera of zo) en dat je toch nergens registreert.quote:Op vrijdag 17 april 2009 09:48 schreef MarkyB het volgende:
[..]
Strafbaar als in; hoe komen ze er achter als je niet detecteerbaar bent? Zodra je politie ziet zou je de folie eraf kunnen halen. Zoals ik op televisie heb gezien zit het kastje op een makkelijke plaats in de auto.
Dit klinkt wel heel erg als een James Bond verhaal en het lijkt me een beetje overdreven voor iets als dit.quote:Je vingerafdruk vervalsen op het stadskantoor lijkt mij ook niet al te moeilijk door een dunne folie waarop een andere afdruk staat over je eigen vingerafdruk te lijmen. Als ze je vingers eerst nog door een echtheidsscan halen dan ga je wel goed af.
Dat ben ik met je eens.quote:Verder ben ik geen voor of tegenstander (nog) maar ik denk er meer aan hoe dat er op dit punt gefraudeerd zal gaan worden, want dat is een ding wat zeker gaat gebeuren.
Op dat moment zullen mensen de identiteit van anderen overnemen en is de 'originele' persoon diegene die erop afgerekend gaat worden en zijn of haar ONschuld moet gaan bewijzen.
Op dat moment zeg ik nee.
Ik bedoel meer op deze manier, een beetje een klein plaatje maar het verraadt mijn idee:quote:Op vrijdag 17 april 2009 09:52 schreef karr-1 het volgende:
Dit klinkt wel heel erg als een James Bond verhaal en het lijkt me een beetje overdreven voor iets als dit.
[..]
Ah oke ik wist niet eens dat dat kon....quote:Op vrijdag 17 april 2009 10:27 schreef MarkyB het volgende:
[..]
Ik bedoel meer op deze manier, een beetje een klein plaatje maar het verraadt mijn idee:
[ afbeelding ]
Oja, hier staat een how-to:
http://www.ccc.de/biometr(...)eren.xml?language=en
De goede richting bedoel je....quote:Op vrijdag 17 april 2009 10:33 schreef BasEnAad het volgende:
Weer een stap in de verkeerde richting, mensen word wakker!
Dat heb ik al zo vaak gedaan in tig van dit soort topics, dus zoek dat maar weer op.quote:
Zo kunnen er nog veel meer dingen, zoals lenzen die iris scans nutteloos maken.quote:Op vrijdag 17 april 2009 10:52 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ah oke ik wist niet eens dat dat kon....
Ik zorg in ieder geval dat ik voor 28 juni een nieuw paspoort heb, dan stel ik deze praktijken nog 5 jaar uit.quote:Op vrijdag 17 april 2009 10:58 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat heb ik al zo vaak gedaan in tig van dit soort topics, dus zoek dat maar weer op.
Ik probeer me d'r ook niet druk over te maken, want als ik dat doe dan word ik woedend.quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:16 schreef MamsX het volgende:
Ik ga me er niet druk om maken dit kan ik wel doen maar wat heb ik eraan?
quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:29 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik probeer me d'r ook niet druk over te maken, want als ik dat doe dan word ik woedend.
Ik wens iedereen die voor dit soort maatregelen is talloze stompzinnige aanklachten, verdenkingen en hinderingen door de politie, belastingsdienst en andere overheidsinstanties toe; allemaal gestaafd door al dan niet vervalste elektronische surveillancedata natuurlijk. Mensen die denken dat ze hier veiliger van worden zijn zielepootjes
Waarom wel?quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:12 schreef Kings het volgende:
Waarom zijn hier nooit demonstraties tegen geweest?
Complot? Ik ben gewoon realistisch. Er is geen enkele noodzaak om bij te houden wat de religie, sexuele voorkeur....hell, zelfs het levenspatroon van mensen is. Dat is wel wat nu gebeurt. Dit heeft niks meer met het tegenhouden van criminaliteit te maken maar meer met controle. Vertel me eens, wat is het belang bij het bijhouden van welk type schaamhaar je kind heeft?quote:Op vrijdag 17 april 2009 09:37 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Mensen die overal een complot inzien en denken dat ze met het afstaan van wat gegevens meteen aan de overheid overgeleverd zijn moeten net zo hard uitgeroeid worden.
Amen.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:41 schreef magnacarta het volgende:
-verhaal-
Dat gaat inderdaad te ver en is dan ook al verwijderd. Overigens was dat 1 ding op een lijst van ik meen 500 dingen of zo die mogelijkerwijs gevraagd zouden kunnen worden.quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:40 schreef RTB het volgende:
Vertel me eens, wat is het belang bij het bijhouden van welk type schaamhaar je kind heeft?
Hehe inderdaad. Wat een ongelooflijk schijtleven moet je dan hebben trouwensquote:Op vrijdag 17 april 2009 00:51 schreef JuiceJuice het volgende:
Lol. Hier gaan we veel reacties krijgen als: "ik heb toch niks te verbergen"
Dus omdat je niets te verbergen hebt heb je een schijtleven? Nou dan heb ik maar een schijtleven, als ik er maar tevreden mee ben.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:04 schreef beeer het volgende:
[..]
Hehe inderdaad. Wat een ongelooflijk schijtleven moet je dan hebben trouwens
Niet lullig bedoelt, maar wat als ze nou eens homosexualiteit criminaliseren? Ik vind het geen vreemde gedachte dat er op een dag een religieuze fanaat aan de macht komt. Je zou jezelf kunnen voordoen als iemand die je niet bent (wat ik al uitermate kwalijk vindt), maar dan staat het dus al genoteerd in een databank ergens.quote:Op vrijdag 17 april 2009 09:14 schreef karr-1 het volgende:
Mooi zo weer een stap dichterbij minder criminaliteit. Al is mijn paspoort pas in 2012 verlopen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |