abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68087921
Vanaf 28 Juni 2009 zal iedereen vanaf 12 jaar zijn vingerafdrukken moeten afstaan aan de overheid. De vingerafdrukken zullen moeten worden afgegeven bij het aanvragen van een paspoort of identificatiekaart.
De maatregel is onvermijdelijk voor burgers vanaf 12 jaar, omdat men strafbaar is wanneer men publiek domein betreedt zonder identificatiebewijs.

De vingerafdrukken zullen in een chip op het paspoort worden opgeslagen als toevoeging op de biometrische scan van het gezicht welke reeds op de chip van het huidige paspoort staat.

[ Bericht 0% gewijzigd door magnacarta op 16-04-2009 21:57:32 ]
  donderdag 16 april 2009 @ 21:46:41 #2
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_68087943
we gaan steeds meer in een gevangenis leven heb ik zo het idee
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_68087968
Bron en het is domein ipv domijn.
pi_68088241
ben ik blij dat ik net een nieuwe aangevraagd heb
  donderdag 16 april 2009 @ 21:57:37 #5
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_68088396
Voor mij gaat dat pas gelden vanaf 2014..

Wel weer een absurde en belachelijke maatregel die mensen (en paupers die niet zien dat dit een slechte ontwikkeling is, en denken dat het de samenleving ten goede komt) benadeeld in hun privacy, overigens!..
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_68089289
Als je naar USA gaat moet je ook je beide wijsvingens inlaten scannen, anders kom je het land niet eens is
pi_68090430
quote:
Op donderdag 16 april 2009 21:57 schreef Tism het volgende:
Voor mij gaat dat pas gelden vanaf 2014..

Wel weer een absurde en belachelijke maatregel die mensen (en paupers die niet zien dat dit een slechte ontwikkeling is, en denken dat het de samenleving ten goede komt) benadeeld in hun privacy, overigens!..
Ik heb me niet echt verdiept in dit hele gebeuren, dus dit is een serieuze, niet sarcastisch bedoelde vraag: noem mij eens gegronde redenen wat het slecht maakt voor mij als burger?
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  donderdag 16 april 2009 @ 23:03:07 #9
233702 Uro
Veni, vidi, uro!
pi_68090968
quote:
Op donderdag 16 april 2009 22:48 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Ik heb me niet echt verdiept in dit hele gebeuren, dus dit is een serieuze, niet sarcastisch bedoelde vraag: noem mij eens gegronde redenen wat het slecht maakt voor mij als burger?
Brave new world-angst.
  donderdag 16 april 2009 @ 23:17:13 #10
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_68091456
quote:
Op donderdag 16 april 2009 22:48 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Even een paar quotes geleend uit een ander topic hierover, wat in mijn opzicht een paar goede redenen zijn om dit niet te willen.

De paspoortgegevens komen in een centrale database, en dat moet je in de eerste plaats al niet willen. Alle gegevens die de overheid opslaat zonder dat daar een aanleiding voor is en die tegen je gebruikt kunnen worden zijn een inbreuk op de privacy.
Of het nu gaat om vingerafdrukken, DNA, medische gegevens of mogelijke GPS gegevens van de kilometer heffing.
Het is geen taak van de overheid om mij in de gaten te houden zonder dat daar een aanleiding voor is.
Ook niet onder het om van veiligheid, terreur en criminaliteitsbestrijding.

Of,

Laten we ervan uit gaan dat ik jou een grote klootzak vind en wel IRL ken.
Dan heb ik zo een vingerafdruk van jou te pakken en kan deze overal na eenmisdaad achterlaten zodat je wel een heel goede alibi nog moet hebben om onder de niet door jou gepleegde misdaad uit te komen.

En,

Over 10-20 jaar weet de overheid werkelijk alles over je zullen databases gekoppeld worden en wordt je op het matje geroepen als je buiten een gedragspatroon valt.
Niemand kan de garantie geven wat er met al die vingerafdrukken en andere biometrische kenmerken over zo'n 10 of meer jaar zal gebeuren. Afwachten en hopen dat toekomstige leiders geen kwaad in de zin hebben?

Als de chip op je identiteitsbewijs gekraakt kan worden, wat wel zo realistisch is, dan kan me hoogstwaarschijnlijk ook wel de gegevens, inclusief vingerafdruk, van die kaart aflezen.

Vingerafdruk in paspoort komt eraan
pi_68091559
quote:
Op donderdag 16 april 2009 23:17 schreef Tism het volgende:

[..]

Even een paar quotes geleend uit een ander topic hierover, wat in mijn opzicht een paar goede redenen zijn om dit niet te willen.

De paspoortgegevens komen in een centrale database, en dat moet je in de eerste plaats al niet willen. Alle gegevens die de overheid opslaat zonder dat daar een aanleiding voor is en die tegen je gebruikt kunnen worden zijn een inbreuk op de privacy.
Of het nu gaat om vingerafdrukken, DNA, medische gegevens of mogelijke GPS gegevens van de kilometer heffing.
Het is geen taak van de overheid om mij in de gaten te houden zonder dat daar een aanleiding voor is.
Ook niet onder het om van veiligheid, terreur en criminaliteitsbestrijding.

Of,

Laten we ervan uit gaan dat ik jou een grote klootzak vind en wel IRL ken.
Dan heb ik zo een vingerafdruk van jou te pakken en kan deze overal na eenmisdaad achterlaten zodat je wel een heel goede alibi nog moet hebben om onder de niet door jou gepleegde misdaad uit te komen.

En,

Over 10-20 jaar weet de overheid werkelijk alles over je zullen databases gekoppeld worden en wordt je op het matje geroepen als je buiten een gedragspatroon valt.
Niemand kan de garantie geven wat er met al die vingerafdrukken en andere biometrische kenmerken over zo'n 10 of meer jaar zal gebeuren. Afwachten en hopen dat toekomstige leiders geen kwaad in de zin hebben?

Als de chip op je identiteitsbewijs gekraakt kan worden, wat wel zo realistisch is, dan kan me hoogstwaarschijnlijk ook wel de gegevens, inclusief vingerafdruk, van die kaart aflezen.

Vingerafdruk in paspoort komt eraan
van mij mogen ze opslaan wat ze willen,
voor mijn part fotograferen ze mn klabanus ook nog,

zolang je gewoon normaal doet en je leven leidt, wanneer kunnen al die gegevens dan tegen je gebruikt worden?

volgens mij alleen als je een misdrijf begaat ofzo.

Gezeik meteen over politiestaat en alles, dit is alleen handig in de war on terror, liever iets teveel gegevens van iedereen opslaan en adequaat optreden tegen foute personages, als alles maar zn gang laten gaan en van Nederland/de Wereld een nog groter boevennest maken.
pi_68091808
Pfff, het wordt tijd voor een tweede Tweede Wereldoorlog. Sommige mensen zijn de lessen die daaruit voort zijn gekomen blijkbaar al vergeten...
pi_68092013
Ja, en? Ik ben als Nederlander geboren, en heb de eerste 17 jaar van m'n leven 'overal en nergens' gewoond. Ik ben niet anders gewend dan vingerafdrukken geven voor elke vergunning. Soms wel van alle 10 vingers (Ecuador). Als ik naar de VS ga moet ik bij binnenkomst ook 2 vingers scannen. What's the fuss? Zolang de overheid mij niet lastigvalt met betutteling (à la huidige kabinet) heb ik er geen moeite mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tja... op 17-04-2009 15:00:58 ]
  donderdag 16 april 2009 @ 23:34:59 #14
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_68092119
Als je dit aan de voormalige bewoners van de DDR vertelt valt hun kin op de knieen en vragen ze zich stomverbaasd af waarom en hoe 't mogelijk is dat we tegenwoordig deze verkapte stasipraktijken in godsnaam kunnen accepteren..
  donderdag 16 april 2009 @ 23:37:13 #15
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_68092202
Ik ben wel bang voor fraude. Als afdrukken zo'n heet hangijzer worden dan ben je ook kwetsbaar. Als ik me bedenk waar ik mijn vingerafdrukken allemaal wel niet achterlaat. Een vergissing kan zo gemaakt worden. Stel dat ik vlak voor of na een misdaad (die een ander heeft begaan) ergens mijn afdrukken achterlaat. Of iemand met kwade zin kan mijn afdrukken stelen.
pi_68092231
Laat het ze maar eens proberen.
deal with it
pi_68092335
Een belangrijk nadeel is het probleem van false positives en misbruik van de afdrukken door overheidsambtenaren of 3rden welke zich toegang zullen kunnen verschaffen tot de database. Vingerafdrukken kunnen tevens nagemaakt worden.

Als je denkt dat dit soort misbruik maar zelden voorkomt heb je het mis. Jaarlijks worden vele ambtenaren ontslagen voor aanverwante feiten.

Daarnaast is dit 1 van de vele maatregelen welke de overheid aan het invoeren is om intensieve controle op burgers te kunnen uitoefenen.

Enkele voorbeelden:

- Biometrische gezichtsscan in je paspoort. Wanneer specifieke software gekoppeld wordt aan beveiligingscamera's kan je gezicht gematcht worden tegen een database. Je zou dus bijvoorbeeld over straat kunnen lopen en je gezicht wordt gematched tegen gezichten in een database om je te identificeren. Ook hier treden veel false positives op. Je zou dus opgepakt kunnen worden voor een strafbaar feit dat iemand anders met een soortgelijk gezicht heeft gepleegd. Ook hier is makkelijk misbruik van te maken. Gezichtscansoftware is al meerdere keren voor de gek gehouden door grote foto's van iemand anders voor het gezicht te houden.

- OV-Chipkaart. Je zult niet kunnen reizen met het openbaar vervoer zonder dat in een database opgeslagen wordt waar je heen gaat en vandaan komt.

- Rekeningrijden. Autorijders krijgen een kastje in hun auto welke hun positie bepaalt om zo te bepalen hoeveel men rijdt en om zo evenredig daarover belasting te heffen. De positiebepaling/tracking van je rijgedrag wordt opgeslagen in een database.

- Internet dataretentie. Alle internet dataverkeersgegevens worden voor 1,5 jaar opgeslagen door ISP's onder dwangbevel van de overheid. Hetzelfde geldt voor telefoonverkeer.

- Legitimatieplicht. Het betreden van een openbare ruimte zonder indentificatiebewijs is strafbaar. Je bent dus strafbaar op het moment dat je je huis uitstapt zonder identificatiebewijs.

- Wet vordering gegevens. Opsporingsdiensten kunnen nu ook meer triviale gegevens bij meer organisaties gedwongen vorderen. Men heeft nu zelfs toegang tot je bibliotheekgegevens, zoals welke boeken je geleend/gelezen hebt.

- EU datauitwisselings-amendement. Dit maakt het mogelijk om de verzamelde data van de boven en ondergenoemde wetten bijvoorbeeld door te geven aan Amerikaanse overheidsinstanties. Een voorbeeld is dat een duanebeamte op een vliegveld in New York kan achterhalen welke websites je bezocht hebt doormiddel van gegevens op te vragen welke verzameld zijn middels de EU dataretentiewet.

- Elektronisch Kind Dossier (EKD) en Verwijzingsindex. Van alle kinderen vanaf hun geboorte wordt sinds enkele tijd een EKD bijgehouden met daarin meer dan 900 feiten over het kind en de ouders. (Bijv feiten mbt religie, zaken zoals mishandeling en sociale en economische leefomgeving) .Meerdere instanties hebben toegang tot het dossier.

- Elektronisch Patienten Dossier (EPD). De gehele medische geschiedenis van mensen wordt in een centrale database opgeslagen. Je dossier zal landelijk toegankelijk zijn door meer mensen dan alleen je eigen arts.

- Vliegtuigpassagiersgegevens (PNR agreement). Europa en dus Nederland heeft ingestemd met dat de VS gegevens over de passagiers krijgen voor vertrek, gegevens zoals je credit card nummer en tevens je geloofsovertuiging.

- Wijziging wet op de Telecom. Geeft de ministers de mogelijkheid om mobiele gesprekken af te laten luisteren en/of te lokaliseren, zonder gerechtelijk bevel en zonder medeweten van de telecomproviders.

- Biometrisch irisscannen op het vliegveld.

- X-ray (naakt)scans van het lichaam op het vliegveld. (Men kan ermee door de kleding heen kijken)

De lijst is helaas nog veel langer, maar misschien geeft dit al een beetje een beeld van wat er nu al ingevoerd is. Er staat echter nog veel meer in de planning, zaken welke nog veel verder gaan.

Bedenk dat deze maatregelen worden toegepast op mensen welke nooit schuldig zijn bevonden door een rechtbank.

[ Bericht 0% gewijzigd door magnacarta op 17-04-2009 01:34:18 ]
pi_68093531
quote:
Op donderdag 16 april 2009 23:41 schreef magnacarta het volgende:
Een belangrijk nadeel is het probleem van false positives en misbruik van de afdrukken door overheidsambtenaren of 3rden welke zich toegang zullen kunnen verschaffen tot de database. Vingerafdrukken kunnen tevens nagemaakt worden.

Als je denkt dat dit soort misbruik maar zelden voorkomt heb je het mis. Jaarlijks worden vele ambtenaren ontslagen voor aanverwante feiten.

Daarnaast is dit 1 van de vele maatregelen welke de overheid aan het invoeren is om intensieve controle op burgers te kunnen uitoefenen.

Enkele voorbeelden:

- Biometrische gezichtsscan in je paspoort. Wanneer specifieke software gekoppeld wordt aan beveiligingscamera's kan je gezicht gematcht worden tegen een database. Je zou dus bijvoorbeeld over straat kunnen lopen en je gezicht wordt gematched tegen gezichten in een database om je te identificeren. Ook hier treden veel false positives op. Je zou dus opgepakt kunnen worden voor een strafbaar feit dat iemand anders met een soortgelijk gezicht heeft gepleegd. Ook hier is makkelijk misbruik van te maken. Gezichtscansoftware is al meerdere keren voor de gek gehouden door grote foto's van iemand anders voor het gezicht te houden.

- OV-Chipkaart. Je zult niet kunnen reizen met het openbaar vervoer zonder dat in een database opgeslagen wordt waar je heen gaat en vandaan komt.

- Rekeningrijden. Autorijders krijgen een kastje in hun auto welke hun positie bepaalt om zo te bepalen hoeveel men rijdt en om zo evenredig daarover belasting te heffen. De positiebepaling/tracking van je rijgedrag wordt opgeslagen in een database.

- Internet dataretentie. Alle internet dataverkeersgegevens worden voor 1,5 jaar opgeslagen door ISP's onder dwangbevel van de overheid. Hetzelfde geldt voor telefoonverkeer.

- Legitimatieplicht. Het betreden van een openbare ruimte zonder indentificatiebewijs is strafbaar. Je bent dus strafbaar op het moment dat je je huis uitstapt zonder identificatiebewijs.

- Wet vordering gegevens. Opsporingsdiensten kunnen nu ook meer triviale gegevens bij meer organisaties gedwongen vorderen. Men heeft nu zelfs toegang tot je bibliotheekgegevens, zoals welke boeken je geleend/gelezen hebt.

- EU datauitwisselings-amendement. Dit maakt het mogelijk om de verzamelde data van de boven en ondergenoemde wetten bijvoorbeeld door te geven aan Amerikaanse overheidsinstanties. Een voorbeeld is dat een duanebeamte op een vliegveld in New York kan achterhalen welke websites je bezocht hebt doormiddel van gegevens op te vragen welke verzameld zijn middels de EU dataretentiewet.

- Elektronisch Kind Dossier (EKD) en Verwijzingsindex. Van alle kinderen vanaf hun geboorte wordt sinds enkele tijd een EKD bijgehouden met daarin meer dan 900 feiten over het kind en de ouders. (Bijv feiten mbt religie, zaken zoals mishandeling en sociale en economische leefomgeving) .Meerdere instanties hebben toegang tot het dossier.

- Vliegtuigpassagiersgegevens (PNR agreement). Europa en dus Nederland heeft ingestemd met dat de VS gegevens over de passagiers krijgen voor vertrek, gegevens zoals je credit card nummer en tevens je geloofsovertuiging.

- Wijziging wet op de Telecom. Geeft de ministers de mogelijkheid om mobiele gesprekken af te laten luisteren en/of te lokaliseren, zonder gerechtelijk bevel en zonder medeweten van de telecomproviders.

- Biometrisch irisscannen op het vliegveld.

- X-ray (naakt)scans van het lichaam op het vliegveld. (Men kan ermee door de kleding heen kijken)

De lijst is helaas nog veel langer, maar misschien geeft dit al een beetje een beeld van wat er nu al ingevoerd is. Er staat echter nog veel meer in de planning, zaken welke nog veel verder gaan.

Bedenk dat deze maatregelen worden toegepast op mensen welke nooit schuldig zijn bevonden door een rechtbank.
Wederom: what's the fuss? Je kunt wel allerlei horror/sci-fi scenarios gaan bedenken die voor een deel ook uitvoerbaar zijn, maar in hoeverre raakt het jou?
Wat kan het jou nou schelen dat camera's jou aan de hand van biometrische gegevens zouden kunnen identificeren? Of dat jouw reisgedrag in een database wordt vastgelegd?
Surf je soms alleen op internet met een anonymizer en gebruik je ook geen mobiele telefoon of creditcard?
  vrijdag 17 april 2009 @ 00:51:17 #19
251588 JuiceJuice
What the fuck is this shit?
pi_68093852
Lol. Hier gaan we veel reacties krijgen als: "ik heb toch niks te verbergen"

Opzouten met al die crapdingen zogenaamd tegen terror
pi_68094077
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 00:30 schreef Tja... het volgende:

[..]

Wederom: what's the fuss? Je kunt wel allerlei horror/sci-fi scenarios gaan bedenken die voor een deel ook uitvoerbaar zijn, maar in hoeverre raakt het jou?
Wat kan het jou nou schelen dat camera's jou aan de hand van biometrische gegevens zouden kunnen identificeren? Of dat jouw reisgedrag in een database wordt vastgelegd?
Surf je soms alleen op internet met een anonymizer en gebruik je ook geen mobiele telefoon of creditcard?
Wanneer een overheid zoveel over je weet en zo intensieve controle over je leven heeft dan ben je afhankelijk van de motieven van die overheid. De overheid legt in wetten vast wat strafbaar is. Omdat de samenstelling van de overheid kan veranderen over tijd zullen ook de motieven veranderen van die overheid en de meningen over wat strafbaar is en wat niet. Wanneer zoveel over burgers bekend is bij de overheid, dan kan de overheid grote groepen mensen doelgericht strafbaar stellen door specifieke wetgeving aan te nemen gebaseerd op de verzamelde data.

Er zijn vele voorbeelden uit de geschiedenis aan te halen waar grote aantallen mensen door de overheid omgebracht of opgesloten zijn om triviale gegevens over die mensen, vaak na een wisseling van de macht op ofwel democratische wijze ofwel door een coup of invasie. Dit is niet iets dat een uitzondering is, maar eerder een regel gezien de frequentie waarmee het gebeurt en de schaal waarop het gebeurt.

Wanneer je dit soort maatregelen in een trendmatige vorm probeert te analyseren dan zie je dat de mensen veel rechten hebben moeten inleveren in de afgelopen tijd. Wanneer je deze trend doortrekt dan
kan de situatie mogelijk gevaarlijk worden voor de burgerbevolking.

Dit soort dingen zijn met grote regelmaat voorgekomen in het verleden. Het is beter om te anticiperen door op de voortekenen te letten dan achteraf de fouten in een geschiedenisboek te moeten teruglezen.

[ Bericht 1% gewijzigd door magnacarta op 17-04-2009 10:14:40 ]
pi_68094132
Edit: Dubbelpost
pi_68094984
Mensen die zo klakkeloos omgaan met hun privégegevens en zo naïef/goedgelovig zijn richting machthebbers verdienen het om uitgeroeid te worden.
deal with it
pi_68095530
NOBODY CAN HANDLE ME! I'M THE RENEGADE
  vrijdag 17 april 2009 @ 09:14:21 #24
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_68097055
Mooi zo weer een stap dichterbij minder criminaliteit. Al is mijn paspoort pas in 2012 verlopen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_68097093
Wat als
- je gewoon nee zegt tegen het EPD (dat kan namelijk)?
- je dat kastje tegen kilometer rijden uit je auto haald/aluminiumfolie om het kastje doet?
- je tijdens het vingerscannen op het stadskantoor al je vinger afdruk vervalst? Dan is je eigen vinger afdruk nog uniek

Voor de rest kunnen ISP en Telecom providers gewoon al je activiteiten inzien, als je dat niet wil moet je ook niet bellen en internetten. Zelfs met de o-zo veilige DECT telefoons ben je ook niet veilig meer want op Ebay kan je een PCMCIA kaartje voor de laptop kopen voor 23 euro waarmee je de meeste DECT telefoons zo af kan luisteren.

Wat dan overblijft is gewoon net als vroeger, werken met pen en papier en met elkaar afspreken als je elkaar ziet ipv te bellen en smssen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2009 09:17:00 ]
  vrijdag 17 april 2009 @ 09:37:12 #26
152789 karr-1
pi_68097617
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 02:26 schreef RTB het volgende:
Mensen die zo klakkeloos omgaan met hun privégegevens en zo naïef/goedgelovig zijn richting machthebbers verdienen het om uitgeroeid te worden.
Mensen die overal een complot inzien en denken dat ze met het afstaan van wat gegevens meteen aan de overheid overgeleverd zijn moeten net zo hard uitgeroeid worden.
  vrijdag 17 april 2009 @ 09:39:28 #27
152789 karr-1
pi_68097667
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 09:16 schreef MarkyB het volgende:
Wat als
- je gewoon nee zegt tegen het EPD (dat kan namelijk)?
Dat kan, maar ik vraag me af of het op een bepaald moment niet verplicht gesteld wordt.
quote:
- je dat kastje tegen kilometer rijden uit je auto haald/aluminiumfolie om het kastje doet?
Dan ben je strafbaar.
quote:
- je tijdens het vingerscannen op het stadskantoor al je vinger afdruk vervalst? Dan is je eigen vinger afdruk nog uniek
Hoe wil je dat gaan doen dan?
quote:
Voor de rest kunnen ISP en Telecom providers gewoon al je activiteiten inzien, als je dat niet wil moet je ook niet bellen en internetten. Zelfs met de o-zo veilige DECT telefoons ben je ook niet veilig meer want op Ebay kan je een PCMCIA kaartje voor de laptop kopen voor 23 euro waarmee je de meeste DECT telefoons zo af kan luisteren.
Als mijn telefoongesprekken en internetverkeer interessant genoeg is voor een ander om te volgen dan wens ik ze daar veel plezier mee.
quote:
Wat dan overblijft is gewoon net als vroeger, werken met pen en papier en met elkaar afspreken als je elkaar ziet ipv te bellen en smssen.
Mensen willen wel alle gemakken van de moderne tijd, maar ze willen er vooral geen overlast van hebben.
pi_68097892
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 09:39 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dat kan, maar ik vraag me af of het op een bepaald moment niet verplicht gesteld wordt.
[..]

Dan ben je strafbaar.
[..]

Hoe wil je dat gaan doen dan?
[..]

Als mijn telefoongesprekken en internetverkeer interessant genoeg is voor een ander om te volgen dan wens ik ze daar veel plezier mee.
[..]

Mensen willen wel alle gemakken van de moderne tijd, maar ze willen er vooral geen overlast van hebben.
Strafbaar als in; hoe komen ze er achter als je niet detecteerbaar bent? Zodra je politie ziet zou je de folie eraf kunnen halen. Zoals ik op televisie heb gezien zit het kastje op een makkelijke plaats in de auto.

Je vingerafdruk vervalsen op het stadskantoor lijkt mij ook niet al te moeilijk door een dunne folie waarop een andere afdruk staat over je eigen vingerafdruk te lijmen. Als ze je vingers eerst nog door een echtheidsscan halen dan ga je wel goed af.

Verder ben ik geen voor of tegenstander (nog) maar ik denk er meer aan hoe dat er op dit punt gefraudeerd zal gaan worden, want dat is een ding wat zeker gaat gebeuren.
Op dat moment zullen mensen de identiteit van anderen overnemen en is de 'originele' persoon diegene die erop afgerekend gaat worden en zijn of haar ONschuld moet gaan bewijzen.
Op dat moment zeg ik nee.
  vrijdag 17 april 2009 @ 09:52:57 #29
152789 karr-1
pi_68098024
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 09:48 schreef MarkyB het volgende:

[..]

Strafbaar als in; hoe komen ze er achter als je niet detecteerbaar bent? Zodra je politie ziet zou je de folie eraf kunnen halen. Zoals ik op televisie heb gezien zit het kastje op een makkelijke plaats in de auto.
Ja maar ik denk ook dat het gaat opvallen als ze jou wel regelmatig zien rijden (camera of zo) en dat je toch nergens registreert.
quote:
Je vingerafdruk vervalsen op het stadskantoor lijkt mij ook niet al te moeilijk door een dunne folie waarop een andere afdruk staat over je eigen vingerafdruk te lijmen. Als ze je vingers eerst nog door een echtheidsscan halen dan ga je wel goed af.
Dit klinkt wel heel erg als een James Bond verhaal en het lijkt me een beetje overdreven voor iets als dit.
quote:
Verder ben ik geen voor of tegenstander (nog) maar ik denk er meer aan hoe dat er op dit punt gefraudeerd zal gaan worden, want dat is een ding wat zeker gaat gebeuren.
Op dat moment zullen mensen de identiteit van anderen overnemen en is de 'originele' persoon diegene die erop afgerekend gaat worden en zijn of haar ONschuld moet gaan bewijzen.
Op dat moment zeg ik nee.
Dat ben ik met je eens.
pi_68099184
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 09:52 schreef karr-1 het volgende:

Dit klinkt wel heel erg als een James Bond verhaal en het lijkt me een beetje overdreven voor iets als dit.
[..]
Ik bedoel meer op deze manier, een beetje een klein plaatje maar het verraadt mijn idee:

Oja, hier staat een how-to:
http://www.ccc.de/biometr(...)eren.xml?language=en

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2009 10:29:56 ]
  vrijdag 17 april 2009 @ 10:33:53 #31
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_68099405
Weer een stap in de verkeerde richting, mensen word wakker!
  vrijdag 17 april 2009 @ 10:52:52 #32
152789 karr-1
pi_68100066
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 10:27 schreef MarkyB het volgende:

[..]

Ik bedoel meer op deze manier, een beetje een klein plaatje maar het verraadt mijn idee:

[ afbeelding ]

Oja, hier staat een how-to:
http://www.ccc.de/biometr(...)eren.xml?language=en
Ah oke ik wist niet eens dat dat kon....
  vrijdag 17 april 2009 @ 10:54:00 #33
152789 karr-1
pi_68100105
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 10:33 schreef BasEnAad het volgende:
Weer een stap in de verkeerde richting, mensen word wakker!
De goede richting bedoel je....
  vrijdag 17 april 2009 @ 10:55:29 #34
136343 BasEnAad
pi_68100157
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 10:54 schreef karr-1 het volgende:

[..]

De goede richting bedoel je....
Leg eens uit..
  vrijdag 17 april 2009 @ 10:58:14 #35
152789 karr-1
pi_68100272
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 10:55 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Leg eens uit..
Dat heb ik al zo vaak gedaan in tig van dit soort topics, dus zoek dat maar weer op.
pi_68100282
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 10:52 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ah oke ik wist niet eens dat dat kon....
Zo kunnen er nog veel meer dingen, zoals lenzen die iris scans nutteloos maken.
Daarnaast nog even over de kilometerheffing, als ik het nu zo voor elkaar krijg dat mijn kastje een minuut wel registreerd en een minuut niet (door bijvoorbeeld stroom onderbreking) dan hoef ik maar 50% van mijn eigenlijke kosten te betalen en mijn traject staat ook op de kaart.
Als ze dan aankloppen dan weet je in ieder geval dat ze niet alleen kilometers registreren maar ook je traject traceren.
En dáárnaast, hoe weet je dat je kastje kapot is? Het is en blijft electronica en dat kan zomaar kapot, en ik ben de beroerdste niet om dan alsnog door te rijden, ik weet immers niet of hij het doet of niet.
  vrijdag 17 april 2009 @ 10:59:39 #37
136343 BasEnAad
pi_68100319
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 10:58 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dat heb ik al zo vaak gedaan in tig van dit soort topics, dus zoek dat maar weer op.
Ik zorg in ieder geval dat ik voor 28 juni een nieuw paspoort heb, dan stel ik deze praktijken nog 5 jaar uit.
pi_68100834
Waarom zijn hier nooit demonstraties tegen geweest?
Find your prince, before you start kissing frogs
pi_68101015
Ik ga me er niet druk om maken dit kan ik wel doen maar wat heb ik eraan?

Zo zie ik hier ook het kind dossier staan als betutteling controle.
Ik als ouder zie om mij heen toch ook wel ouders die in de gate gehouden moeten worden.
In het verleden werkte jeugdzorg en artsen en genoeg instanties langs elkaar heen.
Nu is er al sneller duidelijk als iemand meerdere instanties bezoekt, meerdere artsen etc.
En ik heb niets te verbergen over mijn kind, laat ze maar lekker bijhouden hoe mijn dochter hier leeft

EPD ach laat mijn moeder nou speciale medicijnen niet kunnen tolereren en een sos ketting niet altijd werken voor dat soort gevallen.. En laat ik nou niets te verbergen hebben voor niemand. Ook niet voor vreemden en ander zorgpersoneel. (En je kan altijd controleren wat er instaat.)

Legitimatieplicht prima toch. Zo lastig is het niet om een id-kaartje in je zak te stoppen.
En mocht er mij wat gebeuren is er direct duidelijk wie ik ben (handig in combi met het epd )

En zo kan ik wel meer dingen aan geven die ik als een probleem kan zien..
Maar dat kost dan ook weer tijd moeite en energie. laat maar.
Ik heb over mijn religie woonomgeving, sociale contacten etc niet veel te verbergen.
pi_68101533
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 11:16 schreef MamsX het volgende:
Ik ga me er niet druk om maken dit kan ik wel doen maar wat heb ik eraan?
Ik probeer me d'r ook niet druk over te maken, want als ik dat doe dan word ik woedend.

Ik wens iedereen die voor dit soort maatregelen is talloze stompzinnige aanklachten, verdenkingen en hinderingen door de politie, belastingsdienst en andere overheidsinstanties toe; allemaal gestaafd door al dan niet vervalste elektronische surveillancedata natuurlijk. Mensen die denken dat ze hier veiliger van worden zijn zielepootjes

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2009 11:29:52 ]
  vrijdag 17 april 2009 @ 11:37:53 #41
152789 karr-1
pi_68101873
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 11:29 schreef beeer het volgende:

[..]

Ik probeer me d'r ook niet druk over te maken, want als ik dat doe dan word ik woedend.

Ik wens iedereen die voor dit soort maatregelen is talloze stompzinnige aanklachten, verdenkingen en hinderingen door de politie, belastingsdienst en andere overheidsinstanties toe; allemaal gestaafd door al dan niet vervalste elektronische surveillancedata natuurlijk. Mensen die denken dat ze hier veiliger van worden zijn zielepootjes
Dat klinkt als een zeer onderbouwde mening......
  vrijdag 17 april 2009 @ 11:38:12 #42
152789 karr-1
pi_68101879
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 11:12 schreef Kings het volgende:
Waarom zijn hier nooit demonstraties tegen geweest?
Waarom wel?
pi_68101950
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 09:37 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Mensen die overal een complot inzien en denken dat ze met het afstaan van wat gegevens meteen aan de overheid overgeleverd zijn moeten net zo hard uitgeroeid worden.
Complot? Ik ben gewoon realistisch. Er is geen enkele noodzaak om bij te houden wat de religie, sexuele voorkeur....hell, zelfs het levenspatroon van mensen is. Dat is wel wat nu gebeurt. Dit heeft niks meer met het tegenhouden van criminaliteit te maken maar meer met controle. Vertel me eens, wat is het belang bij het bijhouden van welk type schaamhaar je kind heeft?

Met de manier waarop de overheid en overheidsinstanties omgaan met privégegevens is ook teveel mis om dit ook maar enigszins goed te keuren, denk nou even zelf aan al die keren dat er weer eens een usb-stick of laptop op straat kwam te liggen. De mensen die onze gegevens behandelen hebben totaal geen kaas gegeten van beveiliging of uberhaupt hoe ze met digitale apparatuur om moeten gaan lijkt het wel.
deal with it
pi_68102648
quote:
Op donderdag 16 april 2009 23:41 schreef magnacarta het volgende:
-verhaal-
Amen.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  vrijdag 17 april 2009 @ 12:02:07 #45
152789 karr-1
pi_68102746
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 11:40 schreef RTB het volgende:
Vertel me eens, wat is het belang bij het bijhouden van welk type schaamhaar je kind heeft?
Dat gaat inderdaad te ver en is dan ook al verwijderd. Overigens was dat 1 ding op een lijst van ik meen 500 dingen of zo die mogelijkerwijs gevraagd zouden kunnen worden.

Los van het feit dat er inderdaad genoeg problemen zijn zoals beveiliging en toegang, ben ik voorstander van het vastleggen van vingerafdrukken, DNA etc.
pi_68102816
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 00:51 schreef JuiceJuice het volgende:
Lol. Hier gaan we veel reacties krijgen als: "ik heb toch niks te verbergen"
Hehe inderdaad. Wat een ongelooflijk schijtleven moet je dan hebben trouwens
  vrijdag 17 april 2009 @ 12:08:28 #47
152789 karr-1
pi_68102984
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 12:04 schreef beeer het volgende:

[..]

Hehe inderdaad. Wat een ongelooflijk schijtleven moet je dan hebben trouwens
Dus omdat je niets te verbergen hebt heb je een schijtleven? Nou dan heb ik maar een schijtleven, als ik er maar tevreden mee ben.
pi_68103016
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 09:14 schreef karr-1 het volgende:
Mooi zo weer een stap dichterbij minder criminaliteit. Al is mijn paspoort pas in 2012 verlopen.
Niet lullig bedoelt, maar wat als ze nou eens homosexualiteit criminaliseren? Ik vind het geen vreemde gedachte dat er op een dag een religieuze fanaat aan de macht komt. Je zou jezelf kunnen voordoen als iemand die je niet bent (wat ik al uitermate kwalijk vindt), maar dan staat het dus al genoteerd in een databank ergens.

Ik vind het dan ook wel vreemd eerlijk gezegd dat jij er zo ontzettend voor bent (ik ga er vanuit dat je wel echt homosexueel bent trouwens). Zou je juist niet bang moeten zijn voor de verzameling van dit soort gegevens als je gezien wordt als "anders" door een gedeelte van de maatschappij? Geloof je echt, zonder enige vorm van twijfel, dat dit soort gegevens niet verkeerd gebruikt kunnen gaan worden?

Ik vind de baten bij lange na niet opwegen tegen de kosten....
deal with it
pi_68103215
Dit soort gegevens zijn al eens verkeerd gebruikt en zijn bij de overheid niet in veilige handen. Ik heb wél wat te verbergen. Het gaat niemand wat aan wat ik doe of nalaat, zolang ik daar niemand schade mee toebreng of wetten overtreed.

Wat is het nut dat mijn vingerafdruk bij de overheid ligt? Omdat ik mogelijk weleens in de toekomst een crimineel zou kunnen zijn? Volgens mij is dat nu net de omgekeerde wereld.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_68103224
Ik heb ook niks te verbergen, maar heb gewoon grote twijfels bij de overheid.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')