Hierbij is de volgende richtlijn in acht te nemen:quote:Met een filosoof (Grieks: φιλόσοφος) of wijsgeer wordt een beoefenaar van de filosofie bedoeld, al dan niet met een academische titel. Het woord filosoof stamt af van de Griekse woorden 'filos' (φιλος = vriend) en 'sofia' (σοφία = wijsheid) en betekent letterlijk 'vriend van de wijsheid'. Het woord 'wijsgeer' is dus een letterlijke vertaling van 'filosoof'.
De genomineerde filosofen:quote:Philosophy is the study of general problems concerning matters such as existence, knowledge, truth, beauty, law, justice, validity, mind, and language. Philosophy is distinguished from other ways of addressing these questions (such as mysticism or mythology) by its critical, generally systematic approach and its reliance on reasoned argument. The word philosophy is of Ancient Greek origin: φιλοσοφία (philosophía), meaning "love of wisdom".
Het verkiezingssysteemquote:1. Aristoteles
2. Confucius
3. Friedrich Wilhelm Nietzsche
4. Immanuel Kant
5. Plato
6. Baruch Spinoza
7. Jalal ad-Din Rumi
8. François-Marie Arouet (Voltaire)
9. Epicurus
10. Lucius Annaeus Seneca
11. Aurelius Augustinus
12. Arthur Schopenhauer
13. Ludwig Wittgenstein
14. Ibn Rushd (Averroes)
15. René Descartes
16. Gottfried Wilhelm Leibniz
17. Jean-Paul Sartre
18. Karl Marx
19. Georg Wilhelm Friedrich Hegel
20. Martin Heidegger
21. Georg Carlin
22. Pythagoras
23. Socrates
24. Ibn al-Haytham (Alhazen)
25. Hannah Arendt
26. Thomas Hobbes
27. Niccolò Machiavelli
28. Jean-Jacques Rousseau
29. Edmund Husserl
30. Al-Ghazali (Algazel)
31. David Hume
32. Ibn Sina (Avicenna)
33. Ibn Khaldun
34. Karl Popper
35. Jürgen Habermas
36. John Locke
37. John Stuart Mill
38. Jeremy Bentham
39. Thomas van Aquino
40. Thomas Samuel Kuhn
41. Michel Foucault
42. Michel de Montaigne
43. Søren Kierkegaard
44. Parmenides
45. Heraclitus
46. Lao Tse
47. Abdolkarim Soroush
48. Alan David Sokal
49. Abd al-Qadir Gilani
50. Thomas More
51. Anaximander
52. Democritus
53. Bertrand Russel
54. Ayn Rand
55. Al-Farabi
56. Mary Wollstonecraft
57. John Rawls
58. Mengzi (Mencius)
59. Marin Mersenne
60. Charles-Louis de Secondat (Montesquieu)
61. Hypatia
62. Pierre Gassendi
63. Albert Camus
64. Georges Bataille
65. Jacques Derrida
66. Emmanuel Levinas
67. René Girard
68. Hans Achterhuis
69. Peter Singer
70. Michael Joseph Oakeshott
71. Edmund Burke
72. John Gray
73. Isaiah Berlin
74. Ar-Razi (Rhazes)
75. Al-Kindi (Alkindus)
76. Yunus Emre
77. Desiderius Erasmus
78. Friedrich Engels
79. Francis Bacon
80. Michael Walzer
81. Michel Onfray
82. Adriaan Marinus Verbrugge
83. Arne Næss
84. Martha Nussbaum
85. Charles Margrave Taylor
86. Wang Fuzhi
87. Acharya Nagarjuna
88. Auguste Comte
89. George Berkeley
90. Theodor Adorno
91. Jean-François Lyotard
92. Titus Lucretius Carus
93. Marcus Aurelius
94. Thales
95. Robert Nozick
96. Max Weber
97. Petrus Abaelardus
98. Imre Lakatos
99. Rudolf Carnap
100. Adam Smith
101. Leo Strauss
102. Richard McKay Rorty
103. Herbert Spencer
104. Francis Hutcheson
105. Dirck Volkertszoon Coornhert
106. Paul Karl Feyerabend
107. Jean le Rond d’Alembert
108. Protagoras
109. Otto Neurath
110. Moritz Schlick
111. Gottlob Frege
112. Wilhelm Dilthey
113. Pierre-Félix Guattari
114. Max Stirner
115. Alfred North Whitehead
116. Maurice Merleau-Ponty
117. Luitzen Brouwer
118. Nicolas d’Oresme
119. Friedrich von Schiller
120. Johann Wolfgang von Goethe
121. Mark Twain
122. Oswald Spengler
123. Omar Khayyam
124. Albert Einstein
125. Blaise Pascal
126. Roger Vernon Scruton
127. Allan David Bloom
128. Denis Diderot
quote:positie / punten / naam_____________________________________________________________
01. (36) Aristoteles, Plato
02. (35) Ludwig Wittgenstein
03. (34) Friedrich Wilhelm Nietzsche
04. (33) Immanuel Kant
05. (32) René Descartes, David Hume, Socrates
06. (31) Martin Heidegger, Baruch Spinoza
07. (30) Karl Popper
08. (28) Michel Foucault, Niccolò Machiavelli, Karl Marx
09. (27) Johann Wolfgang von Goethe, Bertrand Russel
10. (26) Aurelius Augustinus, Albert Einstein, Thomas Hobbes, Edmund Husserl, Søren Kierkegaard
11. (25) Epicurus, Thomas Samuel Kuhn, John Stuart Mill, John Rawls, Jean-Jacques Rousseau, Arthur Schopenhauer
12. (24) François-Marie Arouet (Voltaire), Francis Bacon, John Locke, Ibn Rushd (Averroes), Jean-Paul Sartre, Lucius Annaeus Seneca, Adam Smith, Thomas van Aquino
13. (23) Theodor Adorno, Desiderius Erasmus, Gottlob Frege, Georg Wilhelm Friedrich Hegel
14. (22) George Berkeley, Confucius, Paul Karl Feyerabend, Gottfried Wilhelm Leibniz, Charles-Louis de Secondat (Montesquieu)
15. (21) Michel de Montaigne, Blaise Pascal
16. (20) Hannah Arendt, Democritus, Jacques Derrida, René Girard, Heraclitus, Emmanuel Levinas, Thomas More, Pythagoras, Peter Singer, Thales, Max Weber
17. (19) Albert Camus, Friedrich Engels, Maurice Merleau-Ponty, Protagoras, Moritz Schlick, Ibn Sina (Avicenna)
18. (18) Hans Achterhuis, Marcus Aurelius, Jeremy Bentham, Rudolf Carnap, John Gray, Jean-François Lyotard, Otto Neurath, Robert Nozick, Parmenides
19. (17) Anaximander, Auguste Comte, Denis Diderot, Imre Lakatos
20. (16) Isaiah Berlin, Wilhelm Dilthey, Jürgen Habermas, Friedrich von Schiller, Leo Strauss, Alfred North Whitehead
21. (15) Titus Lucretius Carus, Ibn al-Haytham (Alhazen), Ayn Rand, Max Stirner
22. (14) Jean le Rond d’Alembert, Luitzen Brouwer, Edmund Burke, Pierre-Félix Guattari, Lao Tse, Martha Nussbaum, Richard McKay Rorty, Mark Twain
23. (13) Petrus Abaelardus, Al-Farabi, Georges Bataille, Yunus Emre, Ibn Khaldun, Nicolas d'Oresme, Jalal ad-Din Rumi, Roger Vernon Scruton, Alan David Sokal, Oswald Spengler, Charles Margrave Taylor, Adriaan Marinus Verbrugge
24. (12) Al-Ghazali (Algazel), Ar-Razi (Rhazes), Alan David Bloom, Pierre Gassendi, Hypatia, Omar Khayyam, Herbert Spencer
25. (11) Al-Kindi (Alkindus), Georg Carlin, Abd al-Qadir Gilani, Mengzi (Mencius), Marin Mersenne, Michael Joseph Oakeshott, Michel Onfray
26. (10) Dirck Volkertszoon Coornhert, Francis Hutcheson, Michael Walzer, Mary Wollstonecraft
27. (09) Arne Næss, Acharya Nagarjuna, Abdolkarim Soroush, Wang Fuzhi
Ik heb het genoteerd.quote:Op donderdag 16 april 2009 15:13 schreef Nadinarama het volgende:
Maar wat my betreft mag Friedrich Nietzsche bovenaan staan.
Als er meer mogen:quote:Op donderdag 16 april 2009 15:56 schreef Iblis het volgende:
Ik mag trouwens nog even, dus ik ga voor vandaag (naast Plato dus) voor: Epicurus, Seneca, Augustinus, Schopenhauer, Wittgenstein.
Dat staat in de OP!quote:Op donderdag 16 april 2009 15:59 schreef Girov het volgende:
[..]
Als er meer mogen:
Spinoza, Descartes, Leibniz, Sartre, Marx, Hegel, Heidegger
Je moet er dus nog wel twee even schrappen voor vandaag.quote:Je mag maximaal 6 filosofen per dag nomineren.
Maximaal 6 per dag, dus moet je er 2 schrappen. Daarnaast is Spinoza reeds genoemd.quote:Op donderdag 16 april 2009 15:59 schreef Girov het volgende:
[..]
Als er meer mogen:
Spinoza, Descartes, Leibniz, Sartre, Marx, Hegel, Heidegger
Ja! Whitehead kan nog wel even wachten. Maar het was zijn citaat. Ik geef Plato sowieso wel 80% kans om het te winnen. Ook Nietzsche zou niets zijn zonder Plato.quote:Op donderdag 16 april 2009 16:04 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Ik had hier Whitehead genoteerd, maar dat moet dus Plato zijn?
Door wie wordt hij precies als filosoof aangeduid? Ik ken hem als standup-comedian, en als auteur, maar filosoof? God hebbe zijn ziel overigens.quote:Op donderdag 16 april 2009 16:05 schreef Matteüs het volgende:
Vooruit... zal eens een echte noemen die wel bestaat:
George Carlin.
Wat is een filosoof?quote:Op donderdag 16 april 2009 16:10 schreef Iblis het volgende:
[..]
Door wie wordt hij precies als filosoof aangeduid? Ik ken hem als standup-comedian, en als auteur, maar filosoof? God hebbe zijn ziel overigens.
Dat ik het niet vindt heb ik nog niet gezegd, ik beschouw mijn eigen mening in dezen ook niet als doorslaggevend, daarom vraag ik jou ook wie Carlin een filosoof noemt, naast jijzelf.quote:Op donderdag 16 april 2009 16:54 schreef Matteüs het volgende:
George voldoet eraan vind ik. Dat jij het niet vind is geen hefboom om hem wel of niet toe te laten.
Een filosoof is een vriend van de wijsheid. Wie bepaald nu wie een vriend van de wijsheid is? Iedereen houd er toch zijn of haar ideeën op na. Wat is wijsheid?quote:Op donderdag 16 april 2009 16:56 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat ik het niet vindt heb ik nog niet gezegd, ik beschouw mijn eigen mening in dezen ook niet als doorslaggevend, daarom vraag ik jou ook wie Carlin een filosoof noemt, naast jijzelf.
Probleem: Plato of Socrates invloedrijkst...quote:Op donderdag 16 april 2009 16:07 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja! Whitehead kan nog wel even wachten. Maar het was zijn citaat. Ik geef Plato sowieso wel 80% kans om het te winnen. Ook Nietzsche zou niets zijn zonder Plato.
Sokrates kennen we alleen maar via de geschriften van Plato. Hij heeft zelf niets geschreven.quote:Op donderdag 16 april 2009 20:02 schreef Girov het volgende:
[..]
Probleem: Plato of Socrates invloedrijkst...
Kweenie, maar ik zou die eerder in een rijtje belangrijke schriftgeleerden denken dan in een rijtje filosofen.quote:Op donderdag 16 april 2009 19:51 schreef TheMagnificent het volgende:
- Al-Ghazali
Hij was vooral ook filosoof. Zijn invloed op de filosofie in de islamitische wereld was aanzienlijk groot.quote:Op donderdag 16 april 2009 20:21 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Kweenie, maar ik zou die eerder in een rijtje belangrijke schriftgeleerden denken dan in een rijtje filosofen.
Mhh, okay... vooruit dan maar. Maar het blijft imo een relifanaat...quote:Op donderdag 16 april 2009 20:39 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Hij was vooral ook filosoof. Zijn invloed op de filosofie in de islamitische wereld was aanzienlijk groot.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Incoherence_of_the_Philosophers
Wanneer met 'de hele wereld' meer de wereld van politiek, economie en samenleving bedoeld wordt, is Marx ontegenzeggelijk de grootste. Locke kan de vader van het liberalisme genoemd worden, maar staat niet alleen. Smith had misschien nog wel een grotere invloed op liberale theorie en liberaal beleid.quote:Op donderdag 16 april 2009 20:33 schreef Wouter1989 het volgende:
Invloedrijk in de filosofie zelf of in de hele wereld? In beide gevallen is de vraag tamelijk objectief. In het eerste geval is het antwoord Plato, Aristoteles en Kant. In het tweede waarschijnlijk Locke of Marx.
quote:Op donderdag 16 april 2009 21:14 schreef Invictus_ het volgende:
Mhh, okay... vooruit dan maar. Maar het blijft imo een relifanaat...
Ha gelukkig, iemand nomineert Hume. Ik kwam er na mijn post achter dat hij er nog niet bij stond.quote:Op donderdag 16 april 2009 19:51 schreef TheMagnificent het volgende:
- Al-Ghazali
- David Hume
- Avicenna
- Ibn-Khaldun
- Karl Popper
*zucht*quote:Op donderdag 16 april 2009 21:47 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Heeft duidelijk nog nooit een islamitisch filosoof gelezen.
Tell me, waren de christenen Kant en Wittgenstein naar jouw mening ook 'relifanaten'?
Tabula Rasa komt van Locke meen ik.quote:Op donderdag 16 april 2009 21:49 schreef Scaurus het volgende:
Nog een speciale vermelding voor Jean-Jacques Rousseau. Hij was niet zo innovatief als bijv. Plato of Hume, maar pikte de lijntjes van zijn tijd op, stopte ze in literaire werken die door werkelijk heel Europa gelezen werden (Emile was zo'n beetje de eerste bestseller, de Da Vinci Code van de achttiende eeuw) en beitelde ze in de Europese geest. De nobele wilde, de ontkenning van een menselijke natuur (tabula rasa), cultuurrelativisme, Romantiek, de anti-cultuur: we vinden het allemaal bij Rousseau.
Er wordt ook niet gezegd dat hij het bedacht heeft...quote:Op donderdag 16 april 2009 22:00 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Tabula Rasa komt van Locke meen ik.
Wat betreft keerpunten dienen echter ook Parmenides en Heraclitus genoemd te worden. De eerste is verantwoordelijk voor de ontologische wending in de filosofie, de laatste was de eerste die ook de mens betrok bij zijn filosofie.quote:Op donderdag 16 april 2009 22:42 schreef sneakypete het volgende:
Wat het Westen betreft uiteindelijk een Socrates voor mij.
Een keerpunt in de Griekse filosofie en een symbool voor de filosofie zelf.
scherp.quote:Op donderdag 16 april 2009 22:35 schreef Horloge het volgende:
[..]
Er wordt ook niet gezegd dat hij het bedacht heeft...
Nee joh, er moeten er eerst 88 worden genomineerd, dan kunnen we lekker veel voorrondes en bijbehorende discussies voeren voordat we tot een top komen.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:23 schreef Scaurus het volgende:
Het moet wel de top zijn. Kuhn en Foucault zijn groot, maar horen niet in de top-5 thuis.
Dan mag je Plotinus ook niet vergetenquote:Op donderdag 16 april 2009 23:17 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wat betreft keerpunten dienen echter ook Parmenides en Heraclitus genoemd te worden. De eerste is verantwoordelijk voor de ontologische wending in de filosofie, de laatste was de eerste die ook de mens betrok bij zijn filosofie.
We stellen hier ook geen top-5 samen. Lees de OP anders nog eens. We zijn nog bezig met het gedeelte waarbij users filosofen kunnen aandragen voor de verkiezingen die nog komen gaan.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:23 schreef Scaurus het volgende:
Het moet wel de top zijn. Kuhn en Foucault zijn groot, maar horen niet in de top-5 thuis.
Toch probleem: zonder Socrates geen Plato? (kip of ei)quote:Op donderdag 16 april 2009 20:05 schreef Iblis het volgende:
[..]
Sokrates kennen we alleen maar via de geschriften van Plato. Hij heeft zelf niets geschreven.
Ja wel gelezen, maar deze ronde was eigenlijk bedoeld voor na 00:00quote:Op donderdag 16 april 2009 23:41 schreef TheMagnificent het volgende:
Je hebt er vandaag al veel meer dan 6 genoemd Girov! Heb je de OP überhaupt wel gelezen?
Klopt, en zonder Socrates' moeder geen Socrates. Ik vind Plato's daad van het opschrijven echter wel een fundamentele belangrijkheid.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:41 schreef Girov het volgende:
Toch probleem: zonder Socrates geen Plato?
Zonder zijn vader ook niet. In deze tijd van feminisme wil ik dat toch even opgemerkt hebben.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:42 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt, en zonder Socrates' moeder geen Socrates. Ik vind Plato's daad van het opschrijven echter wel een fundamentele belangrijkheid.
Alleen lost dat het probleem niet op.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:42 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt, en zonder Socrates' moeder geen Socrates. Ik vind Plato's daad van het opschrijven echter wel een fundamentele belangrijkheid.
Sorry, maar er moet 24 uur tussen zitten.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:42 schreef Girov het volgende:
[..]
Ja wel gelezen, maar deze ronde was eigenlijk bedoeld voor na 00:00
Omdat? Op filosofisch vlak zie ik zijn beslissende invloed niet.quote:
Voor mij wel. Ik nomineer hè. Het is geen som met een eenduidig antwoord, het is een persoonlijke selectie.quote:
Nou, zijn invloed op het christendom, bijvoorbeeld via Augustinus, is niet te veronachtzamen. En het christendom is uiteindelijk zeer bepalend geweest in de geschiedenis van een groot deel van de wereld. Zelfs de schrijver van 'Zen & the Art of Motorcyclenogwat' is geïnspireerd door het denken van Plotinus.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:47 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Omdat? Op filosofisch vlak zie ik zijn beslissende invloed niet.
Is dat niet meer een profeet?quote:Op donderdag 16 april 2009 23:58 schreef Emimich het volgende:
Jezus Christus
quote:
Sorry, maar die doen we niet. Anders kunnen anderen ook weer Mohammed, Abraham, David, Mozes, Buddha, etc. nomineren. We houden het hier bij personen die bekend stonden/staan als filosoof. Jezus bewaren we wel voor een verkiezing met een ander onderwerp.quote:
quote:Op donderdag 16 april 2009 23:45 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Zonder zijn vader ook niet. In deze tijd van feminisme wil ik dat toch even opgemerkt hebben.
Waarom kan hij geen filosoof zijn? Bekijk de definitie eens van een filosoof. Dan zie je dat in principe iedereen dat kan zijn.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:12 schreef Reya het volgende:
En Alan Sokal, uiteraard; weliswaar geen filosoof, maar zijn onuitwisbare bijdrage aan de filosofie verdient een nominatie.
Je verwart coltruidragende Fransen met filosofen. Een begrijpelijke vergissing, want ze hebben dat beeld zelf bijzonder effectief weten neer te zetten.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:31 schreef Matteüs het volgende:
Het is niet meer dan poëtisch gebrabbel in taal die zoveel mogelijk van spreektaal afwijkt waardoor de lading groter lijkt dan het is.
Nee hoor.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:35 schreef speknek het volgende:
[..]
Je verwart coltruidragende Fransen met filosofen. Een begrijpelijke vergissing, want ze hebben dat beeld zelf bijzonder effectief weten neer te zetten.
In essentie kan iedereen filosoof zijn, ja. Filosofie is immers niet meer dan begeerte naar wijsheid. De gangbare betekenis van filosofie is echter meer restrictief. Het is het op hoog, abstract niveau nadenken over de wereld en alles wat daar in is in elkaar zit. Niet zozeer uitvinden hoe taal (of wiskunde of politiek) werkt, maar wat het is.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:31 schreef Matteüs het volgende:
Waarom kan hij geen filosoof zijn? Bekijk de definitie eens van een filosoof. Dan zie je dat in principe iedereen dat kan zijn.
Juist. Kort gezegd zijn filosofen mensen die de wereld van de psyche in woorden kunnen omzetten.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:50 schreef Scaurus het volgende:
[..]
In essentie kan iedereen filosoof zijn, ja. Filosofie is immers niet meer dan begeerte naar wijsheid. De gangbare betekenis van filosofie is echter meer restrictief. Het is het op hoog, abstract niveau nadenken over de wereld en alles wat daar in is in elkaar zit. Niet zozeer uitvinden hoe taal (of wiskunde of politiek) werkt, maar wat het is.
Alan Sokal heeft een prachtige prank gedaan. Voor de rest heeft hij (nog) niet echt op systematische, indringende wijze nagedacht over het wezen der dingen.
De tot nu toe genomineerde filosofen:quote:Op vrijdag 17 april 2009 16:17 schreef hardromacore het volgende:
Een overzichtslijstje van de reeds genoemde filosofen?
quote:1. Aristoteles
2. Confucius
4. Immanuel Kant
5. Plato
6. Baruch Spinoza
7. Jalal ad-Din Rumi
9. Epicurus
11. Aurelius Augustinus
12. Arthur Schopenhauer
13. Ludwig Wittgenstein
14. Ibn Rushd (Averroes)
15. René Descartes
17. Jean-Paul Sartre
18. Karl Marx
20. Martin Heidegger
21. Georg Carlin
22. Pythagoras
23. Socrates
25. Hannah Arendt
26. Thomas Hobbes
27. Niccolò Machiavelli
29. Edmund Husserl
30. Al-Ghazali (Algazel)
31. David Hume
32. Ibn Sina (Avicenna)
33. Ibn Khaldun
34. Karl Popper
35. Jürgen Habermas
36. John Locke
37. John Stuart Mill
38. Jeremy Bentham
39. Thomas van Aquino
40. Thomas Samuel Kuhn
41. Michel Foucault
42. Michel de Montaigne
43. Søren Kierkegaard
44. Parmenides
45. Heraclitus
46. Lao Tse
47. Abdolkarim Soroush
48. Alan David Sokal
49. Abd al-Qadir Gilani
50. Thomas More
51. Anaximander
52. Democritus
53. Bertrand Russel
54. Ayn Rand
55. Al-Farabi
56. Mary Wollstonecraft
57. John Rawls
58. Mengzi (Mencius)
59. Marin Mersenne
61. Hypatia
62. Pierre Gassendi
63. Albert Camus
64. Georges Bataille
65. Jacques Derrida
66. Emmanuel Levinas
67. René Girard
68. Hans Achterhuis
69. Peter Singer
71. Edmund Burke
72. John Gray
73. Isaiah Berlin
74. Ar-Razi (Rhazes)
75. Al-Kindi (Alkindus)
76. Yunus Emre
77. Desiderius Erasmus
78. Friedrich Engels
79. Francis Bacon
80. Michael Walzer
81. Michel Onfray
83. Arne Næss
84. Martha Nussbaum
86. Wang Fuzhi
87. Acharya Nagarjuna
88. Auguste Comte
89. George Berkeley
90. Theodor Adorno
93. Marcus Aurelius
94. Thales
95. Robert Nozick
96. Max Weber
97. Petrus Abaelardus
Deze twee heb ik niet opgenomen in het lijstje, omdat het schriftgeleerden zijn en geen filosofen.quote:
quote:Op vrijdag 17 april 2009 16:38 schreef speknek het volgende:
In dat zelfde rijtje:
Anaximander, Democritus, Bertrand Russell, Ayn Rand
quote:
Leibniz was al genomineerd.quote:Op vrijdag 17 april 2009 16:42 schreef speknek het volgende:
En Gottfried Leibniz, gewoon in de hoop dat die tegenover Spinoza terecht komt.
Je mag er maximaal 6 nomineren per 24 uur.quote:Op vrijdag 17 april 2009 17:38 schreef Wouter1989 het volgende:
Ja zeg, dit lijkt meer op een wedstrijdje noem-alle-filosofen-die-je-kent.
Is het je gelukt iets van hem uit te lezen?quote:Op vrijdag 17 april 2009 17:54 schreef Iblis het volgende:
Jacques Derrida
Ha, nee, alleen fragmenten, maar het is mijn indruk wel dat hij (ongezond) invloedrijk is.quote:Op vrijdag 17 april 2009 17:59 schreef Reya het volgende:
[..]
Is het je gelukt iets van hem uit te lezen?
Tja, dat blijft een probleem natuurlijk. De grote namen heb je wel een keer opgenoemd, en dat wordt vooral vanaf de 20e eeuw al snel moeilijk.quote:Op vrijdag 17 april 2009 18:04 schreef Invictus_ het volgende:
Er komen wel heel veel filosofen voorbij die vast iets zinnigs hebben gezegd, maar invloed? En zeker grote invloed?
quote:Op vrijdag 17 april 2009 18:01 schreef Laton het volgende:
typisch mtv generatie om weer zo nodig een "winnaar" te moeten kiezen.
Extra bonus nominatie, H. Huisman!quote:Hier stond je dan vanavond (ja, zeker weten)
Het was wel spannend (oeh)
Maar toch ook fijn (jeee)
Maar zoals bij elke wedstrijd
Kan er maar één de winnaar zijn
We laten ons niet kennen (nee)
We gaan gewoon maar door
Want wie niet tegen z`n verlies kan
Die is maar zielig hoor
Maar je hoeft toch ook niet je dagelijks zes namen te noemen? Je hoeft zelfs geen enkele te noemen als je het gevoel hebt dat de toppers(!) als in de lijst staan. Hier en daar een steunbetuiging of een echte oprechte grootheid toevoegen, maar hoeft toch niet?quote:Op vrijdag 17 april 2009 18:07 schreef Iblis het volgende:
[..]
Tja, dat blijft een probleem natuurlijk. De grote namen heb je wel een keer opgenoemd, en dat wordt vooral vanaf de 20e eeuw al snel moeilijk.
Vanaf de volgende ronde beginnen de afvalrondes. Na zondag 19 april, 20:00, komen er dus geen filosofen bij. Tezijnertijd vertel ik er wel meer over.quote:Op vrijdag 17 april 2009 18:04 schreef Invictus_ het volgende:
Er komen wel heel veel filosofen voorbij die vast iets zinnigs hebben gezegd, maar invloed? En zeker grote invloed?
Maar goed, voor vandaag:
Peter Singer
(Misschien; voor de volgende ronde max één per dag en incluis verantwoording als regel te stellen, zo leren we met z'n allen ook nog eens wat... Zou je ook nog max één ononderbouwde steunbetuiging bij kunnen doen.)
Maar er zijn er al meer dan 70 genoemd. Dan kom je toch in de reeks van de wat mindere goden, ik kan Lyotard nog noemen, Guattari, Stirner, Whitehead, Merleau-Ponty, Dilthey, Frege, en nog wel enkelen, maar inderdaad, het zijn minderen. Maar ja, dat houd je toch met 88 namen.quote:Op vrijdag 17 april 2009 18:10 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Maar je hoeft toch ook niet je dagelijks zes namen te noemen? Je hoeft zelfs geen enkele te noemen als je het gevoel hebt dat de toppers(!) als in de lijst staan. Hier en daar een steunbetuiging of een echte oprechte grootheid toevoegen, maar hoeft toch niet?
Zit toevallig net naar hem te kijkenquote:Op vrijdag 17 april 2009 17:54 schreef Iblis het volgende:
onze eigen Hans Achterhuis. (Ja, Frans uurtje vandaag.)
Ik denk dat dit in het geval van Hans Achterhuis misschien wel een kenschetsing is die hij niet eens zou delen, aangezien hij heel erg benadrukt, heel vaak, hoe hij ook ‘een kind van zijn tijd is’, en tegenwoordig kijken we heel anders naar de zaken – en hij dientengevolge ook.quote:Op vrijdag 17 april 2009 18:29 schreef Scaurus het volgende:
Zit toevallig net naar hem te kijken
Mooi hoe wijsheid met de jaren komt.
2. Confucius
4. Immanuel Kant
5. Plato
6. Baruch Spinoza
7. Jalal ad-Din Rumi
9. Epicurus
11. Aurelius Augustinus
12. Arthur Schopenhauer
13. Ludwig Wittgenstein
14. Ibn Rushd (Averroes)
15. René Descartes
17. Jean-Paul Sartre
18. Karl Marx
20. Martin Heidegger
21. Georg Carlin
22. Pythagoras
23. Socrates
25. Hannah Arendt
26. Thomas Hobbes
27. Niccolò Machiavelli
29. Edmund Husserl
30. Al-Ghazali (Algazel)
31. David Hume
32. Ibn Sina (Avicenna)
33. Ibn Khaldun
34. Karl Popper
35. Jürgen Habermas
36. John Locke
37. John Stuart Mill
38. Jeremy Bentham
39. Thomas van Aquino
40. Thomas Samuel Kuhn
41. Michel Foucault
42. Michel de Montaigne
43. Søren Kierkegaard
44. Parmenides
45. Heraclitus
46. Lao Tse
47. Abdolkarim Soroush
48. Alan David Sokal
49. Abd al-Qadir Gilani
50. Thomas More
51. Anaximander
52. Democritus
53. Bertrand Russel
54. Ayn Rand
55. Al-Farabi
56. Mary Wollstonecraft
57. John Rawls
58. Mengzi (Mencius)
59. Marin Mersenne
61. Hypatia
62. Pierre Gassendi
63. Albert Camus
64. Georges Bataille
65. Jacques Derrida
66. Emmanuel Levinas
67. René Girard
68. Hans Achterhuis
69. Peter Singer
71. Edmund Burke
72. John Gray
73. Isaiah Berlin
74. Ar-Razi (Rhazes)
75. Al-Kindi (Alkindus)
76. Yunus Emre
77. Desiderius Erasmus
78. Friedrich Engels
79. Francis Bacon
80. Michael Walzer
81. Michel Onfray
83. Arne Næss
84. Martha Nussbaum
86. Wang Fuzhi
87. Acharya Nagarjuna
88. Auguste Comte
89. George Berkeley
90. Theodor Adorno
93. Marcus Aurelius
94. Thales
95. Robert Nozick
96. Max Weber
97. Petrus Abaelardus
Owh, owh owh wat een spanning. Gaan we één topic per naam doen, en daarna pas stemmen voor de laatste tien?quote:Op vrijdag 17 april 2009 18:10 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Vanaf de volgende ronde beginnen de afvalrondes. Na zondag 19 april, 20:00, komen er dus geen filosofen bij. Tezijnertijd vertel ik er wel meer over.
Ooowh, misschien kan je het aantal hits van google vermelden in de overzichtslijst...?quote:Op vrijdag 17 april 2009 20:05 schreef TheMagnificent het volgende:
Aangezien we nog 2 volle dagen hebben voordat de nominatieronde sluit en omdat dat beter uitkomt voor de afvalrondes erna, is er besloten om het maximum aantal te nomineren filosofen op te schroeven naar 128. Ik weet dat er zo een hoop minder grote namen tussen zullen zitten, maar het is niet anders.
Te veel gedoe. Ik wilde het eigenlijk simpel houden. Het is misschien beter om bij je beoordeling straks de invloed van de filosoof op jezelf in acht te nemen, i.p.v. de invloed die de filosoof wereldwijd heeft gehad. Je eigen bevindingen zijn dus belangrijker. Uiteindelijk zal alles bij elkaar genomen toch de meest invloedrijke filosoof als ''winnaar'' uit de bus komen. Dat dat hoogstwaarschijnlijk Plato, Aristoteles of Kant zal zijn... tsja... het zij zo. Maar we hebben straks in ieder geval wel een top 128 van invloedrijke filosofen, want ik zal aan jullie ook vragen om per ronde de gekozen filosofen op volgorde van 'meest tot minst invloedrijke' te zetten. Maar dat leg ik dan wel uit.quote:Op vrijdag 17 april 2009 20:11 schreef Scaurus het volgende:
Misschien is het beter om de filosofen in tijdvakken en categorieën te verdelen. Nu weten we toch al dat het een onderonsje wordt tussen Plato, Aristoteles en Kant. We kunnen een verkiezing van grootste politiek filosoof doen, en grootste filosoof van de 19de eeuw.
Zeg dan gewoon niets.quote:Op vrijdag 17 april 2009 20:34 schreef hardromacore het volgende:
Ik drop maar wat uit het 100 filosofen boek, niemand die hier Oosterse filosofen zou neerzetten.
Ik vind ze natuurlijk wel interessant, trouwens er leven aaardig wat Oosterse mensen op de wereld, dus over de grootste invloed maar niet gesproken.quote:
Evenals Nietzsche.quote:Op vrijdag 17 april 2009 20:57 schreef Scaurus het volgende:
August Comte was een religieuze fanaat die naarmate hij zijn filosofie ontvouwde in toenemende mate geestesziek werd.
Berkeley was een bisschop die anderen op hun fouten wees maar zelf verder weinig toevoegde...quote:Op vrijdag 17 april 2009 20:43 schreef TheMagnificent het volgende:
Om mijn 8 nominaties van vandaag compleet te maken:
- Auguste Comte
- George Berkeley
Verbazend dat deze trouwens nog niet genoemd waren.
Dank voor de toevoegingen, maar die zijn allemaal al eens genoemdquote:Op zaterdag 18 april 2009 08:54 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
2 extra?
Machiavelli en Confusius
Lévinas is al genoemd.:)quote:Op zaterdag 18 april 2009 09:12 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
ok dan doe ik ipv confucius en Machiavelli
Thales van Milete
Emmanuel Levinas
Zodat jij 'm kon noemen.quote:Op zaterdag 18 april 2009 15:09 schreef keienlegger het volgende:
Had iemand Richard Rorty al genoemd? Zo niet, waarom?
2. Confucius
4. Immanuel Kant
5. Plato
6. Baruch Spinoza
7. Jalal ad-Din Rumi
9. Epicurus
11. Aurelius Augustinus
12. Arthur Schopenhauer
13. Ludwig Wittgenstein
14. Ibn Rushd (Averroes)
15. René Descartes
17. Jean-Paul Sartre
18. Karl Marx
20. Martin Heidegger
21. Georg Carlin
22. Pythagoras
23. Socrates
25. Hannah Arendt
26. Thomas Hobbes
27. Niccolò Machiavelli
29. Edmund Husserl
30. Al-Ghazali (Algazel)
31. David Hume
32. Ibn Sina (Avicenna)
33. Ibn Khaldun
34. Karl Popper
35. Jürgen Habermas
36. John Locke
37. John Stuart Mill
38. Jeremy Bentham
39. Thomas van Aquino
40. Thomas Samuel Kuhn
41. Michel Foucault
42. Michel de Montaigne
43. Søren Kierkegaard
44. Parmenides
45. Heraclitus
46. Lao Tse
47. Abdolkarim Soroush
48. Alan David Sokal
49. Abd al-Qadir Gilani
50. Thomas More
51. Anaximander
52. Democritus
53. Bertrand Russel
54. Ayn Rand
55. Al-Farabi
56. Mary Wollstonecraft
57. John Rawls
58. Mengzi (Mencius)
59. Marin Mersenne
61. Hypatia
62. Pierre Gassendi
63. Albert Camus
64. Georges Bataille
65. Jacques Derrida
66. Emmanuel Levinas
67. René Girard
68. Hans Achterhuis
69. Peter Singer
71. Edmund Burke
72. John Gray
73. Isaiah Berlin
74. Ar-Razi (Rhazes)
75. Al-Kindi (Alkindus)
76. Yunus Emre
77. Desiderius Erasmus
78. Friedrich Engels
79. Francis Bacon
80. Michael Walzer
81. Michel Onfray
83. Arne Næss
84. Martha Nussbaum
86. Wang Fuzhi
87. Acharya Nagarjuna
88. Auguste Comte
89. George Berkeley
90. Theodor Adorno
93. Marcus Aurelius
94. Thales
95. Robert Nozick
96. Max Weber
97. Petrus Abaelardus
98. Imre Lakatos
99. Rudolf Carnap
100. Adam Smith
101. Leo Strauss
102. Richard McKay Rorty
103. Herbert Spencer
104. Francis Hutcheson
108. Protagoras
109. Otto Neurath
110. Moritz Schlick
111. Gottlob Frege
112. Wilhelm Dilthey
114. Max Stirner
117. Luitzen Brouwer
118. Nicolas d’Oresme
121. Mark Twain
122. Oswald Spengler
123. Omar Khayyam
124. Albert Einstein
125. Blaise Pascal
127. Allan David Bloom
128. Denis Diderot
Nu schoffeer je Luitzen Brouwer toch wel erg.quote:Op zaterdag 18 april 2009 20:11 schreef Haushofer het volgende:
Ik schuif m'n grote held maar naar voren: Albert Einstein. Die kon tenminste ook nog wat uitrekenen.
Doe je Descartes niet wat tekort daarmee? Overigens zou je in dezelfde denkrichting nog wel Blaise Pascal kunnen nominerenquote:Op zaterdag 18 april 2009 20:11 schreef Haushofer het volgende:
Ik schuif m'n grote held maar naar voren: Albert Einstein. Die kon tenminste ook nog wat uitrekenen.
Ik dacht inderdaad ook aan Buber, maar aangezien die nogal es wordt ondergesneeuwd als serieus filosoof dacht ik niet dat ie een kans maakte.quote:Op zaterdag 18 april 2009 21:01 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nu schoffeer je Luitzen Brouwer toch wel erg.Overigens vond ik Martin Buber ook wel wat voor jou. hint.
Het verkiezingssysteemquote:1. Aristoteles
2. Confucius
4. Immanuel Kant
5. Plato
6. Baruch Spinoza
7. Jalal ad-Din Rumi
9. Epicurus
11. Aurelius Augustinus
12. Arthur Schopenhauer
13. Ludwig Wittgenstein
14. Ibn Rushd (Averroes)
15. René Descartes
17. Jean-Paul Sartre
18. Karl Marx
20. Martin Heidegger
21. Georg Carlin
22. Pythagoras
23. Socrates
25. Hannah Arendt
26. Thomas Hobbes
27. Niccolò Machiavelli
29. Edmund Husserl
30. Al-Ghazali (Algazel)
31. David Hume
32. Ibn Sina (Avicenna)
33. Ibn Khaldun
34. Karl Popper
35. Jürgen Habermas
36. John Locke
37. John Stuart Mill
38. Jeremy Bentham
39. Thomas van Aquino
40. Thomas Samuel Kuhn
41. Michel Foucault
42. Michel de Montaigne
43. Søren Kierkegaard
44. Parmenides
45. Heraclitus
46. Lao Tse
47. Abdolkarim Soroush
48. Alan David Sokal
49. Abd al-Qadir Gilani
50. Thomas More
51. Anaximander
52. Democritus
53. Bertrand Russel
54. Ayn Rand
55. Al-Farabi
56. Mary Wollstonecraft
57. John Rawls
58. Mengzi (Mencius)
59. Marin Mersenne
61. Hypatia
62. Pierre Gassendi
63. Albert Camus
64. Georges Bataille
65. Jacques Derrida
66. Emmanuel Levinas
67. René Girard
68. Hans Achterhuis
69. Peter Singer
71. Edmund Burke
72. John Gray
73. Isaiah Berlin
74. Ar-Razi (Rhazes)
75. Al-Kindi (Alkindus)
76. Yunus Emre
77. Desiderius Erasmus
78. Friedrich Engels
79. Francis Bacon
80. Michael Walzer
81. Michel Onfray
83. Arne Næss
84. Martha Nussbaum
86. Wang Fuzhi
87. Acharya Nagarjuna
88. Auguste Comte
89. George Berkeley
90. Theodor Adorno
93. Marcus Aurelius
94. Thales
95. Robert Nozick
96. Max Weber
97. Petrus Abaelardus
98. Imre Lakatos
99. Rudolf Carnap
100. Adam Smith
101. Leo Strauss
102. Richard McKay Rorty
103. Herbert Spencer
104. Francis Hutcheson
108. Protagoras
109. Otto Neurath
110. Moritz Schlick
111. Gottlob Frege
112. Wilhelm Dilthey
114. Max Stirner
117. Luitzen Brouwer
118. Nicolas d’Oresme
121. Mark Twain
122. Oswald Spengler
123. Omar Khayyam
124. Albert Einstein
125. Blaise Pascal
127. Allan David Bloom
128. Denis Diderot
Het is de bedoeling dat je de gehele lijst afwerkt.quote:
Geef dan de hele grote filosofen een 5 (maar ook dat is jouw subjectieve opvatting...).quote:Op zondag 19 april 2009 13:18 schreef Burakius het volgende:
Denk dat invloed beetje subjectief is. Hangt er net van af in welke regio je woont op de wereld (uitgezonderd van een paar hele grote filosofen).
Het gaat er om welke filosofen de FOK!ker hebben beïnvloed En dat is inderdaad vrij subjectief, wat ook de bedoeling is van deze verkiezing.quote:Op zondag 19 april 2009 13:18 schreef Burakius het volgende:
Denk dat invloed beetje subjectief is. Hangt er net van af in welke regio je woont op de wereld (uitgezonderd van een paar hele grote filosofen).
Je hebt gelijk, maar zoals het net door TS werd verwoord, is het de bedoeling om de filosofen te kiezen die op jou het meest invloed gehad hebben.quote:Op zondag 19 april 2009 15:02 schreef Scaurus het volgende:
Ik vind dit een onzinnige verkiezing. Wees eerlijk, geen van ons allen (misschien op Iblis en Wouter1989 na) heeft Hegel en Kant gelezen. We hebben er simpelweg niet genoeg verstand van om een goed oordeel te geven.
Daarnaast is de uitslag van te voren al bekend. Plato, Aristoteles, Kant en Nietzsche: een van die vier wordt het. Tenzij de atheïstische idioten samenspannen en een eikel als George Carlin kiezen.
Nou om eerlijk te zijn, heb ik er veel meer gelezen, maar ja, als student filosofie zul je ook moeten...quote:Op zondag 19 april 2009 15:02 schreef Scaurus het volgende:
Ik vind dit een onzinnige verkiezing. Wees eerlijk, geen van ons allen (misschien op Iblis en Wouter1989 na) heeft Hegel en Kant gelezen. We hebben er simpelweg niet genoeg verstand van om een goed oordeel te geven.
Daarnaast is de uitslag van te voren al bekend. Plato, Aristoteles, Kant en Nietzsche: een van die vier wordt het. Tenzij de atheïstische idioten samenspannen en een eikel als George Carlin kiezen.
Verblijd ons met jouw lijstjequote:Op zondag 19 april 2009 16:33 schreef Mainport het volgende:
Mensen die zeggen dat ze Spinoza hebben gelezen en dat het een grote invloed op ze heeft gehad.
Weten jullie wel wat voor grote hekel filosofen hebben aan phony's? Jullie hebben er echt helemaal niets van begrepen.Een stel anti-intellectuelen, dat zijn jullie.
quote:Op zondag 19 april 2009 16:33 schreef Mainport het volgende:
Mensen die zeggen dat ze Spinoza hebben gelezen en dat het een grote invloed op ze heeft gehad.
Weten jullie wel wat voor grote hekel filosofen hebben aan phony's? Jullie hebben er echt helemaal niets van begrepen.Een stel anti-intellectuelen, dat zijn jullie.
Je klinkt exact als een geïrriteerd knulletje dat vanachter de rij staat te schreeuwen omdat ie bang is dat het niet de kant op gaat zoals ie graag wil.quote:Op zondag 19 april 2009 15:02 schreef Scaurus het volgende:
Welke filosoof heeft op jouw persoonlijke leven voor verandering gezorgd? En, is deze positief of negatief?quote:Op maandag 20 april 2009 12:54 schreef speknek het volgende:
Het lastigste hieraan is ook de vraag hoe je invloed waardeert. Sommige filosofen zijn van grote invloed geweest, maar daardoor is hun filosofie zo gemeengoed geworden, dat het nauwelijks een verandering in je eigen leven teweegbrengt. Het zijn nou juist de minder bekende filosofen die voor originele inzichten zorgen.
Ik ben een vrij stabiel persoon, dus enorme moodswings of negatieve beinvloeding heb ik niet echt gehad (althans, dat denk ik, op een gegeven moment wortel je natuurlijk zo vast in een gedachte dat je niet zeker meer weet of het positief of negatief is). Maar als het gaat om twee, toch ook wel contrasterende, wereldbeelden die redelijk bepalend zijn geweest voor mijn levensbeschouwing, dan is dat eerst Bertrand Russell, en daarna Ayn Rand.quote:Op maandag 20 april 2009 16:04 schreef di0r1 het volgende:
Welke filosoof heeft op jouw persoonlijke leven voor verandering gezorgd? En, is deze positief of negatief?
Is het dan niet juist zo dat je van enorme invloed kunt spreken? Als je gemeengoed bent, nog tot generaties (of eeuwen) na je dood, ben je dan geen grote geweest?quote:Op maandag 20 april 2009 12:54 schreef speknek het volgende:
Het lastigste hieraan is ook de vraag hoe je invloed waardeert. Sommige filosofen zijn van grote invloed geweest, maar daardoor is hun filosofie zo gemeengoed geworden, dat het nauwelijks een verandering in je eigen leven teweegbrengt. Het zijn nou juist de minder bekende filosofen die voor originele inzichten zorgen.
Dinsdag ik ook redelijk soon he?quote:Op dinsdag 21 april 2009 01:18 schreef TheMagnificent het volgende:
Jammer, ik had op meer stemmen gehoopt.
Vooruit, ik doe er nog 3 dagen bij. Er kan gestemd worden tot vrijdag 24 april 2009, 21:00 uur.quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:08 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Dinsdag ik ook redelijk soon he?
Als je dat wenst mag je er een topic voor openen.quote:Beter wordt elke week een filosoof/bepaald onderwerp besproken.
Ja maar in een toelichting had TheMagnificent gezegd dat het om invloed op de persoonlijke sfeer ging.quote:Op maandag 20 april 2009 23:48 schreef sneakypete het volgende:
Is het dan niet juist zo dat je van enorme invloed kunt spreken? Als je gemeengoed bent, nog tot generaties (of eeuwen) na je dood, ben je dan geen grote geweest?
Ik sta overigens ook niet 100% achter haar denkbeelden hoor. Maar in een wereld met christelijk-socialistische moraal was iemand die de ego en de ratio verheerlijkt (en dan niet op zo'n new-age satanistische manier) en feilloos de slechte kanten van naastenliefde blootlegt een aardige eyeopener.quote:Ayn Rand is een goede filosofe geweest, maar dat contrast met zo'n Nietzsche maakt juist dat ik er ook niet 100% achter kan staan. Politiek toch wel interessant, dat wel.
Buiten een paar mensen kent niemand alle filosofen op de lijst. Dat is ook wat we uit willen zoeken. Als een filosoof minder bekend is onder de FOK!kers, dus daarom ook minder invloedrijk is geweest op FOK!, dan moet dat terug te zien zijn in de uitslag. Dat is ook precies de bedoeling van deze verkiezing.quote:Op woensdag 22 april 2009 23:40 schreef Horloge het volgende:
Ik wil op zich wel een lijst invullen, maar een heleboel van de filosofen op de lijst ken ik niet of nauwelijks. En om dan maar gewoon wat in te gaan vullen, dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Einstein een filosoof?quote:Op donderdag 23 april 2009 00:45 schreef gesprekje het volgende:
Einstein - 3 hij had dan wel invloed, zo slim was hij ook weer niet. Wél was hij zijn tijd vooruit, en toch vermoed ik hem van het stelen van nogal wat uitvindingen aangezien hij werkte bij het patentenbureau.
quote:positie / punten / naam_____________________________________________________________
01. (36) Aristoteles, Plato
02. (35) Ludwig Wittgenstein
03. (34) Friedrich Wilhelm Nietzsche
04. (33) Immanuel Kant
05. (32) René Descartes, David Hume, Socrates
06. (31) Martin Heidegger, Baruch Spinoza
07. (30) Karl Popper
08. (28) Michel Foucault, Niccolò Machiavelli, Karl Marx
09. (27) Johann Wolfgang von Goethe, Bertrand Russel
10. (26) Aurelius Augustinus, Albert Einstein, Thomas Hobbes, Edmund Husserl, Søren Kierkegaard
11. (25) Epicurus, Thomas Samuel Kuhn, John Stuart Mill, John Rawls, Jean-Jacques Rousseau, Arthur Schopenhauer
12. (24) François-Marie Arouet (Voltaire), Francis Bacon, John Locke, Ibn Rushd (Averroes), Jean-Paul Sartre, Lucius Annaeus Seneca, Adam Smith, Thomas van Aquino
13. (23) Theodor Adorno, Desiderius Erasmus, Gottlob Frege, Georg Wilhelm Friedrich Hegel
14. (22) George Berkeley, Confucius, Paul Karl Feyerabend, Gottfried Wilhelm Leibniz, Charles-Louis de Secondat (Montesquieu)
15. (21) Michel de Montaigne, Blaise Pascal
16. (20) Hannah Arendt, Democritus, Jacques Derrida, René Girard, Heraclitus, Emmanuel Levinas, Thomas More, Pythagoras, Peter Singer, Thales, Max Weber
17. (19) Albert Camus, Friedrich Engels, Maurice Merleau-Ponty, Protagoras, Moritz Schlick, Ibn Sina (Avicenna)
18. (18) Hans Achterhuis, Marcus Aurelius, Jeremy Bentham, Rudolf Carnap, John Gray, Jean-François Lyotard, Otto Neurath, Robert Nozick, Parmenides
19. (17) Anaximander, Auguste Comte, Denis Diderot, Imre Lakatos
20. (16) Isaiah Berlin, Wilhelm Dilthey, Jürgen Habermas, Friedrich von Schiller, Leo Strauss, Alfred North Whitehead
21. (15) Titus Lucretius Carus, Ibn al-Haytham (Alhazen), Ayn Rand, Max Stirner
22. (14) Jean le Rond d’Alembert, Luitzen Brouwer, Edmund Burke, Pierre-Félix Guattari, Lao Tse, Martha Nussbaum, Richard McKay Rorty, Mark Twain
23. (13) Petrus Abaelardus, Al-Farabi, Georges Bataille, Yunus Emre, Ibn Khaldun, Nicolas d'Oresme, Jalal ad-Din Rumi, Roger Vernon Scruton, Alan David Sokal, Oswald Spengler, Charles Margrave Taylor, Adriaan Marinus Verbrugge
24. (12) Al-Ghazali (Algazel), Ar-Razi (Rhazes), Alan David Bloom, Pierre Gassendi, Hypatia, Omar Khayyam, Herbert Spencer
25. (11) Al-Kindi (Alkindus), Georg Carlin, Abd al-Qadir Gilani, Mengzi (Mencius), Marin Mersenne, Michael Joseph Oakeshott, Michel Onfray
26. (10) Dirck Volkertszoon Coornhert, Francis Hutcheson, Michael Walzer, Mary Wollstonecraft
27. (09) Arne Næss, Acharya Nagarjuna, Abdolkarim Soroush, Wang Fuzhi
Tractatus logico philosophicus is zijn belangrijkste werk. Voor zover ik heb begrepen van college hanteerde hij een zeer strikt logisch schema waarin hij elke uitspraak aan bepaalde regels kon toetsen. Hij was bijvoorbeeld van mening dat je niets kunt zeggen over zaken die buiten het "kader" van het werkelijke vallen, met andere woorden over metafysica en ethica.quote:Op zaterdag 25 april 2009 23:29 schreef di0r1 het volgende:
Iedereen van de top10 ken ik en weet ik wel minimaal één theorie. Maar wie is Ludwig Wittgenstein??
Deze keer was het gerechtigdquote:
Het is nooit gerechtigdquote:Op zondag 26 april 2009 12:53 schreef speknek het volgende:
[..]
Deze keer was het gerechtigd. Wittgenstein is de belangrijkste filosoof sinds Kant.
Beetje vergelijkbaar met de 'categorische imperatieven' van Kant?quote:Op zaterdag 25 april 2009 23:52 schreef Horloge het volgende:
[..]
Tractatus logico philosophicus is zijn belangrijkste werk. Voor zover ik heb begrepen van college hanteerde hij een zeer strikt logisch schema waarin hij elke uitspraak aan bepaalde regels kon toetsen. Hij was bijvoorbeeld van mening dat je niets kunt zeggen over zaken die buiten het "kader" van het werkelijke vallen, met andere woorden over metafysica en ethica.
Ik moet volgend jaar 2 boeken van hem lezen, dus beter zijn ze een beetje leesbaar.
Hij heeft alleen grotendeels de algemene relativiteitstheorie op papier gezet en was één van de grondleggers van de quantumfysica.quote:Op donderdag 23 april 2009 00:45 schreef gesprekje het volgende:
Einstein - 3 hij had dan wel invloed, zo slim was hij ook weer niet.
Hoe kun je te weinig kennis van zaken hebben als de vraag subjectief is? Je hoefde echt niet een minimum aantal filosofen te kennen ofzo om je stem uit te kunnen brengen. Al kende je slechts 1 filosoof uit de lijst, het ging er om welke filosoof op jouw persoonlijk indruk heeft gemaakt/invloed heeft gehad. Het doel van de verkiezing was dan ook om te kijken welke filosofen het populairst zijn bij het FOK!-publiek. Maar goed, de verkiezing is nu verleden tijd...quote:
Precies, ikzelf ben nog een leek in filosofie. Ben nog jong, dus moet nog half rangschikken wie echt invloed heeft om mij. (leek) Filosofen zijn misschien perfectionistisch en weigeren zonder enige kennis mee te doen.quote:Op zondag 26 april 2009 21:38 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Hoe kun je te weinig kennis van zaken hebben als de vraag subjectief is? Je hoefde echt niet bijna alle filosofen te kennen om je stem uit te kunnen brengen. Al kende je slechts 1 filosoof uit de lijst, het ging er om welke filosoof op jouw persoonlijk indruk heeft gemaakt/invloed heeft gehad. Maar goed, de verkiezing is nu verleden tijd...
Had inderdaad ook het gevoel dat ik te weinig kennis van zaken hierover heb. Wel een leuk initiatief trouwensquote:Op zondag 26 april 2009 21:28 schreef TheMagnificent het volgende:
Ik had wel op meer deelnemers gehoopt. Wat was jullie reden om niet mee te doen, als ik vragen mag?
Ken vele van naam, en van vele heb ik de werken nooit gelezen.quote:Op zondag 26 april 2009 21:28 schreef TheMagnificent het volgende:
Ik had wel op meer deelnemers gehoopt. Wat was jullie reden om niet mee te doen, als ik vragen mag?
quote:In his seminal work Also sprach Zarathustra the philosopher Friedrich Nietzsche uses the native Iranian name Zarathustra (i.e. the Persian Zarathustra, as opposed to the Greek-Latin name Zoroaster) which has a significant meaning[s] as he had used the familiar Greek-Latin name in his earlier works. In particular that Nietzsche states explicitly "I must pay tribute to Zarathustra, a Persian: Persians were the first who thought of history in its full entirety." It is believed that Nietzsche creates a characterization of Zarathustra as the mouthpiece for Nietzsche's own ideas against morality. Nietzsche did so because—so says Nietzsche in his autobiographical Ecce Homo (IV/Schicksal.3)—Zarathustra was a moralist ("was the exact reverse of an immoralist" like Nietzsche) and because "in his teachings alone is truthfulness upheld as the highest virtue." Zarathustra "created" morality in being the first to reveal it, "first to see in the struggle between good and evil the essential wheel in the working of things.''
quote:Op zondag 26 april 2009 13:27 schreef Wootboon het volgende:
1. Aristoteles 5
2. Confucius 3
3. Friedrich Wilhelm Nietzsche 2
4. Immanuel Kant 4
5. Plato 3
6. Baruch Spinoza 5
7. Jalal ad-Din Rumi 1
8. François-Marie Arouet (Voltaire) 2
9. Epicurus 2
10. Lucius Annaeus Seneca 3
11. Aurelius Augustinus 3
12. Arthur Schopenhauer4
13. Ludwig Wittgenstein 4
14. Ibn Rushd (Averroes) 3
15. René Descartes 4
16. Gottfried Wilhelm Leibniz 3
17. Jean-Paul Sartre 4
18. Karl Marx 3
19. Georg Wilhelm Friedrich Hegel 5
20. Martin Heidegger 5
21. Georg Carlin 1
22. Pythagoras 2
23. Socrates 3
24. Ibn al-Haytham (Alhazen) 1
25. Hannah Arendt 1
26. Thomas Hobbes 4
27. Niccolò Machiavelli 2
28. Jean-Jacques Rousseau 3
29. Edmund Husserl 4
30. Al-Ghazali (Algazel) 2
31. David Hume 4
32. Ibn Sina (Avicenna) 2
33. Ibn Khaldun 1
34. Karl Popper 2
35. Jürgen Habermas 5
36. John Locke 3
37. John Stuart Mill 3
38. Jeremy Bentham 3
39. Thomas van Aquino 2
40. Thomas Samuel Kuhn 2
41. Michel Foucault 3
42. Michel de Montaigne 2
43. Søren Kierkegaard 4
44. Parmenides 1
45. Heraclitus 1
46. Lao Tse 1
47. Abdolkarim Soroush 1
48. Alan David Sokal 1
49. Abd al-Qadir Gilani 1
50. Thomas More 1
51. Anaximander 3
52. Democritus 1
53. Bertrand Russel 3
54. Ayn Rand 2
55. Al-Farabi 1
56. Mary Wollstonecraft 1
57. John Rawls 5
58. Mengzi (Mencius) 1
59. Marin Mersenne 1
60. Charles-Louis de Secondat (Montesquieu) 3
61. Hypatia 1
62. Pierre Gassendi 1
63. Albert Camus 1
64. Georges Bataille 1
65. Jacques Derrida 3
66. Emmanuel Levinas 4
67. René Girard 1
68. Hans Achterhuis 1
69. Peter Singer 4
70. Michael Joseph Oakeshott 1
71. Edmund Burke 1
72. John Gray 1
73. Isaiah Berlin 1
74. Ar-Razi (Rhazes) 1
75. Al-Kindi (Alkindus) 1
76. Yunus Emre 1
77. Desiderius Erasmus 3
78. Friedrich Engels 2
79. Francis Bacon 3
80. Michael Walzer 1
81. Michel Onfray 1
82. Adriaan Marinus Verbrugge 1
83. Arne Næss 1
84. Martha Nussbaum 3
85. Charles Margrave Taylor 1
86. Wang Fuzhi 1
87. Acharya Nagarjuna 1
88. Auguste Comte 2
89. George Berkeley 3
90. Theodor Adorno 3
91. Jean-François Lyotard 2
92. Titus Lucretius Carus 1
93. Marcus Aurelius 1
94. Thales 1
95. Robert Nozick 1
96. Max Weber 1
97. Petrus Abaelardus 1
98. Imre Lakatos 1
99. Rudolf Carnap 2
100. Adam Smith 1
101. Leo Strauss 2
102. Richard McKay Rorty 2
103. Herbert Spencer 1
104. Francis Hutcheson 1
105. Dirck Volkertszoon Coornhert 1
106. Paul Karl Feyerabend 1
107. Jean le Rond d’Alembert 1
108. Protagoras 1
109. Otto Neurath 2
110. Moritz Schlick 2
111. Gottlob Frege 2
112. Wilhelm Dilthey 3
113. Pierre-Félix Guattari 1
114. Max Stirner 1
115. Alfred North Whitehead 1
116. Maurice Merleau-Ponty 2
117. Luitzen Brouwer 1
118. Nicolas d’Oresme 1
119. Friedrich von Schiller 1
120. Johann Wolfgang von Goethe 1
121. Mark Twain 1
122. Oswald Spengler1
123. Omar Khayyam 1
124. Albert Einstein 1
125. Blaise Pascal 1
126. Roger Vernon Scruton 1
127. Allan David Bloom 1
128. Denis Diderot 1
129. Schenkstroop
quote:In his seminal work Also sprach Zarathustra the philosopher Friedrich Nietzsche uses the native Iranian name Zarathustra (i.e. the Persian Zarathustra, as opposed to the Greek-Latin name Zoroaster) which has a significant meaning[s] as he had used the familiar Greek-Latin name in his earlier works. In particular that Nietzsche states explicitly "I must pay tribute to Zarathustra, a Persian: Persians were the first who thought of history in its full entirety." It is believed that Nietzsche creates a characterization of Zarathustra as the mouthpiece for Nietzsche's own ideas against morality. Nietzsche did so because—so says Nietzsche in his autobiographical Ecce Homo (IV/Schicksal.3)—Zarathustra was a moralist ("was the exact reverse of an immoralist" like Nietzsche) and because "in his teachings alone is truthfulness upheld as the highest virtue." Zarathustra "created" morality in being the first to reveal it, "first to see in the struggle between good and evil the essential wheel in the working of things.''
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |