Fully enclosed is zoals ik het lees inderdaad een gat en geen inkeping (zoals in de bodemplaat van McLaren achter de sidepods).quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:02 schreef Ared het volgende:
[..]
De diffusers zelf wel, maar wat ik er van begrepen heb is dat de gaten in de reference plane (die zorgen dat er lucht van onder de auto in de bovenste laag van de diffuser kan komen) niet legaal zouden zijn.
Bij lezing van die regels krijg ik weer de indruk dat de teams zich wel veel vrijheid met de interpretatie hebben veroorloofd.
[..]
regel 3.12.5
met "fully enclosed" bedoelen ze (neem ik aan) dat de omtrek van het gat een ononderbroken oppervlak moet zijn (al is het wel een tautologie, want zonder ononderbroken omtrek kun je per definitie geen gat hebben, dus misschien bedoelen ze toch iets anders...)
Maar hoe moet je "no part of the car" lezen? Betekent dat, dat als je door zo'n gat in de reference plane kijkt, er alleen lucht te zien mag zijn, of is het voldoende als er boven het gat alleen de onderkant van de step plane te zien is? Dat laatste is niet wat er letterlijk staat, in mijn mening.
quote:(1) The rules don’t prevent double-decking as the diffuser is defined in the articles labelled ‘bodywork facing the ground’ - the upper tier does not face the ground.
(2) The reference plan and step are not treated as a single continuous surface so holes can be carved in the step transition to feed more air to the diffuser.
(3) A longer, higher central section that integrates with the rear crash structure is allowed - Toyota exploits this (think of this as a narrower version of the central section allowed last year).
The prevailing view in the paddock is that the FIA will not outlaw the double-diffuser, at least not this season. Expect 75% of teams to be running them when the F1 circus lands in Europe.
Waar komt die avatar vandaan dan? Dat soort races maak ik nooit mee.quote:Op maandag 13 april 2009 18:41 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Avatar is mooi stukje emotie
* Sinister-D- denkt terug aan Brazil '08![]()
[..]
? GP van Brazil vorig jaar.quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:01 schreef voyeur het volgende:
[..]
Waar komt die avatar vandaan dan? Dat soort races maak ik nooit mee.
Mij dunkt dat Voyeur op mijn avatar doelde ipv die van Trystar waar ik weer op doeldequote:
Yipquote:Op dinsdag 14 april 2009 20:53 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Mij dunkt dat Voyeur op mijn avatar doelde ipv die van Trystar waar ik weer op doelde![]()
Maar die van Trystar is idd van Brazilie '08
Was wel leuk item bij HS over Maxie, me dunkt dat Max wel met supermateriaal rijdt, 49 van de 50 races winnenquote:Op maandag 13 april 2009 20:05 schreef -Jean- het volgende:
Kijktip!![]()
De meest succesvolle Nederlandse f1 coureur Jos the Boss is vanavond met zijn zoon Max Verstappen te gast bij Holland Sport om 20.25 op nl 3.
Goede tijden:
http://f1.gpupdate.net/nl(...)rt-diffusers-legaal/ ??quote:Op woensdag 15 april 2009 11:10 schreef TheClown1 het volgende:
wanneer kunnen we de uitspraak verwachten? iemand een idee?
Zo, weten we dat ook weer.quote:Op woensdag 15 april 2009 11:12 schreef nils7 het volgende:
[..]
http://f1.gpupdate.net/nl(...)rt-diffusers-legaal/ ??
http://f1.gpupdate.net/nl(...)rt-diffusers-legaal/quote:Hof van Beroep verklaart diffusers legaal
15 april 2009
De diffusers van Brawn GP, Williams en Toyota zijn legaal. Zo luidt de uitspraak van het Hof van Beroep van de internationale autosportbond FIA. Dit betekent dat de andere teams als de wiedeweerga vergelijkbare diffusers moeten ontwikkelen, om de achterstand die zij inmiddels hebben opgelopen, weer goed te maken.
Renault, Ferrari, Red Bull en BMW hadden een protest ingediend tegen de legaliteit van de wagens van Brawn GP, Williams en Toyota, omdat zij vinden dat deze teams een diffuser op de auto hebben gezet die niet conform de regels is. Volgens de technische regels moet de bodem van de wagen geheel gesloten zijn, maar Brawn GP, Williams en Toyota hebben hun auto zo ontworpen dat de diffuser naar hun mening geen deel uitmaakt van de onderkant van de bolide. Volgens hen is het daarom wel toegestaan om openingen bij de diffuser te hebben. Deze openingen zou deze auto's meer neerwaartse druk opleveren, waardoor zij volgens experts per ronde wel drie tienden tot een halve seconde sneller zouden zijn.
Het team van BMW was reeds begonnen aan de ontwikkeling van een nieuwe diffuser, voor het geval het Hof van Beroep tot deze beslissing zou komen.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/74475quote:Op woensdag 15 april 2009 11:21 schreef Aresdreams het volgende:
http://www.rtl.nl/(/sport(...)/090415_diffuser.xml
zijn nu dus 2 sites die melden dat ze legaal zijn.
De nadere teams zullen nu ook een defuser krijgen, dus hij mag zijn borst nat maken. Halverwege het seizoen deze uitspraak nog maar eens nader bekijkenquote:
Ferrari zal daar niet bij zitten, zij kunnen dit soort diffusers niet op deze auto bouwen omdat de versnellingsbak in de weg zit. Zal nog een paar races duren voor zij een oplossing hebben.quote:Op woensdag 15 april 2009 11:45 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Eens zien welke teams in China met soortgelijke diffusers aan de start komen. Als ferrari daar niet bij zit dan is er echt iets goed mis.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |