Zie ik daar nu een ronde pizzasteen voor in de combimagnetron?quote:Op zondag 26 april 2009 17:27 schreef KrnKje het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is toen het net nog 5 minuten langer erin moest... Intussen is het eruit, maar ik wil het nog niet aansnijden; zo zonde voor morgen
Meestal meet ik tegenwoordig de kerntemperatuur door er gewoon de thermometer in te steken, als die ~90 graden is, is het brood klaar/gaar.
Brood van tarwemeel is niet lang lekker, dat moet je vers eten. Brood van Roggemeel hou je veel langer lekker.quote:Op dinsdag 28 april 2009 14:53 schreef heaven7 het volgende:
En hoe bewaar je een zelfgebakken brood het beste? Ik heb er één onder een theedoek staan die af staat te koelenZiet er bijzonder goed gelukt uit maar heb flink gesmokkeld
Kant en klare mix van de supermarkt. Wel met de hand gekneed.
Maar hoe houd ik em nu het langst en het best lekker?
Deeg van roggemeel plakt altijd enorm, is daar wat aan te doen? Zelfs als ik een van de rogge vervang door tarwe plakt het nog steeds, terwijl alleen tarwe bijna niet plakt.quote:Op dinsdag 28 april 2009 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Brood van Roggemeel hou je veel langer lekker.
Geef eens het recept wat je gebruikt en wat voor brood je er van maakt. Sommige degen moeten juist plakkenquote:Op dinsdag 28 april 2009 19:22 schreef Deliah het volgende:
[..]
Deeg van roggemeel plakt altijd enorm, is daar wat aan te doen? Zelfs als ik een van de rogge vervang door tarwe plakt het nog steeds, terwijl alleen tarwe bijna niet plakt.
Ja maar hoe bewaar ik het het beste? In een plastic zak? In een broodtrommel zonder zak? In een papieren zak? Kan je het invriezen?quote:Op dinsdag 28 april 2009 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Brood van tarwemeel is niet lang lekker, dat moet je vers eten. Brood van Roggemeel hou je veel langer lekker.
500 gram meel (waarvan 300 gram tarwe en 200 gram rogge)quote:Op woensdag 29 april 2009 06:35 schreef Mr-Z het volgende:
[..]
Geef eens het recept wat je gebruikt en wat voor brood je er van maakt. Sommige degen moeten juist plakken
ten eerste zou ik ook nog 10 gram zout toevoegenquote:Op woensdag 29 april 2009 12:26 schreef Deliah het volgende:
[..]
500 gram meel (waarvan 300 gram tarwe en 200 gram rogge)
300 ml water
1 zakje instantgist en 2 eetlepel zuurdesem
Alles mengen en kneden, paar uur laten staan, nog eens kneden, vormen en op bakplaat met bakpapier leggen, half uur laten staan en bakken.
Het smaakt prima, het rijst ook goed, maar het plakt zo! Het plakt nauwelijks aan elkaar, maar bijzonder goed aan tafelblad en handen. En als het eenmaal op het bakpapier geplaatst is, krijg ik het daar ook niet meer van af, omdat het ook daar aan vast geplakt zit.
Als je alleen 500 gram tarwe met 300ml water hebt, plakt het goed aan elkaar en nauwelijks tot niet aan handen en tafel.
Dankjewel hoorquote:Op donderdag 30 april 2009 11:14 schreef Mr-Z het volgende:
Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt en succes!!!!!!
Misschien een tip om de rozijnen/krenten nog beter te krijgen!quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:37 schreef sigme het volgende:
Ik maak krentenbrood niet met melk. Wel met preferment.
Ongeveer 2 ons bloem met 2dl (lauw) water mengen, 3gr droge gist erdoor, 2 uur laten rijzen.
Aanmaken met bloem totdat het handelbaar deeg is (ongeveer 2 ons). Theelepel zout erdoor.
Ruime handvol krenten even afspoelen met warm water. Door het deeg kneden, tot brood vormen, probeer geen 'blote' krenten bovenop te hebben (dat verbrandt). In broodvorm ofzo, laten rijzen tot verdubbeld (anderhalf uur?). Bakken.
Wat ik tegenwoordig doe is de deegflap uitrollen, de krentenmassa fijnmalen, dan de krentenmassa over de deegflap uitsmeren en het geheel oprollen, rijzen, bakken. Werkt wonderbaarlijk wel en ziet er bijzonder feestelijk uit.
O ja, dat staat steeds op de lijst goede voornemens, maar bij uitvoering ben ik dan steeds een dag te laat. Plan is eigenlijk ze te weken in een scheut drank, zou dat wat toevoegen?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 19:49 schreef Mr-Z het volgende:
[..]
Misschien een tip om de rozijnen/krenten nog beter te krijgen!
Zet ze (een dag van te voren) in lauw/warm water zo'n 15 min. om te weken.
spoel ze daarna met warm water af
daarna met koud water en laat ze in een vergiet o.i.d. een dag lang uit lekken.
Zo krijg je de perfecte rozijnen/krenten!!!!
Na het wassen en weken vermengen en een nachtje laten staan met een scheut rum!!!! heeeeeeeerlijk! En dan ook nog wat noten door het deeg mengen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 20:04 schreef sigme het volgende:
[..]
O ja, dat staat steeds op de lijst goede voornemens, maar bij uitvoering ben ik dan steeds een dag te laat. Plan is eigenlijk ze te weken in een scheut drank, zou dat wat toevoegen?
Oh ja - een scheutje vanillearoma toevoegen aan krentebrood is lekker. Wat ook kan is een flinke snuif kaneel.
quote:Op donderdag 30 april 2009 11:14 schreef Mr-Z het volgende:
[..]
ten eerste zou ik ook nog 10 gram zout toevoegen![]()
Verder is het belangrijk dat je wat warmer water neemt (lauw/warm), en niet te lang kneed. Misschien een optie om het in een keuken machientje te kneden? Dit deeg zal altijd wel wat plakken net na het kneden. Je kan je handen wat bevochtigen met olie, of wat bloem gebruiken op het tafelblad.
Doe na het kneden je deeg in een afgesloten kom/bakje en laat deze een ongeveer uur rijzen (totdat het een klein beetje meer volume heeft). Je zal zien dat het deeg nu veel minder plakt.
Sla alle lucht er uit en vorm het tot een brood, maar niet te veel spanning aanbrengen!!!!!! gewoon oprollen of een bolletje van maken. DUS NIET NOG EEN KEER KNEDEN
Nu laten rijzen (liefst afgedekt). Ik verwacht zo'n uur tot 1.5 uur bij kamer temperatuur. Let op dat het brood niet te uitgezakt en te instabiel wordt. Dan heb je een te lange narijs gehad.
Voor het bakken is het misschien mooi om het brood te bestuiven met wat roggebloem en wat in te snijden.
Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt en succes!!!!!!
Mja heb het ook al eens gedaan en er zat ronduit een gistsmaak aan het deeg..maar ik ben geen fervent bakker dus wie weetw as het toeval (al had ik het de keer erna geen gistsmaak met dezelfde hvlheid en 2 uur rijzen).quote:Op vrijdag 1 mei 2009 20:33 schreef The_Hives het volgende:
[..]
een te lange narijs? Lang laten rijzen is toch juist goed? Ik ben eigenlijk van plan om volgende week op een avond deeg te maken en na 2e keer kneden het een nachtje te laten staan om meteen de volgende morgen te bakken. Geen goed plan dus?
Het deeg moet nog wel een beetje standig zijn als je het gaat bakken. Lang rijzen is goed met de juiste gist verhouding. Dus zoals jij wilt een nacht te laten staat, zou ik de gist in ieder geval halveren en misschien nog wel minder toevoegen! En dat tweede keer kneden zie ik niet het nut van in. Gewoon 1 keer kneden, een uurtje laten staan (of langer met een gist vermindering), en vormen tot het brood! Dan de narijs geven en alles komt goedquote:Op vrijdag 1 mei 2009 20:33 schreef The_Hives het volgende:
[..]
een te lange narijs? Lang laten rijzen is toch juist goed? Ik ben eigenlijk van plan om volgende week op een avond deeg te maken en na 2e keer kneden het een nachtje te laten staan om meteen de volgende morgen te bakken. Geen goed plan dus?
en?quote:Op zondag 3 mei 2009 11:03 schreef Ml-etje het volgende:
Oei dat van gist minderen heb ik te laat gelezen, oven piept dat hij nu klaar is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |