Brood bakken wordt hier steeds lastiger: naarmate het buiten warmer wordt, wordt de kachel minder gestookt en is dus minder vaak de oven warm. Volgend jaar moet er maar een buiten-broodbakoven komen

.
Maar tot nog toe lukt het om op zaterdag te bakken.
Steeds met een poolish, dat bevalt me uitstekend. Ik maak een poolish van een pond witte bloem en een halve liter (lauw) water met wat gist (zo'n 6 gram, droog). Laat dat een paar uur staan en daarna vorm ik er deeg van.
Aanmengen met -afhankelijk van voorraad / zin- meer witte bloem / volkorenmeel totdat het hanteerbaar deeg is, zout erbij, eventuele ingredienten, doorkneden, in bakvorm, rijzen, bakken.
Vorige week heb ik een klomp wit deeg uitgerold tot een lange plak, een lading krenten en rozijnen tot prut vermalen in een keukenmasjientje. De krentenpulp over de plak uitgesmeerd, het geheel opgerold, in bakpapier in een blik gelegd en gebakken.
Was erg lekker geworden, en fraai om te zien.
Daarnaast een gewoon 'grauw' brood (witte bloem & volkorenmeel) gebakken (vrij plat, gebakken in een klein lasagneschaaltje) en een grauw brood met wat droge italiaanse kriuderij & wat geraspte kaas erdoor (ook in zo'n lasagneschaaltje).
Zaterdag bakken, zondag & maandag eigengebakken brood eten

.