abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68082628
quote:
Op donderdag 16 april 2009 19:07 schreef macca728 het volgende:

[..]

Straks wordt het pas leuk als je niet uit kan checken halverwege een reis.
Dan kan je dus ook niet meer inchecken bij de volgende overstap, dus niet meer verder reizen.
En het kost je min 4 euro, die je na veel moeite terug kan krijgen na 5 weken wachttijd
En wat denk je ervan als het een systeem crash is waardoor je niet meer kunt uitchecken en waardoor men niet meer kan zien wie er ingestapt was?
Probeer dan maar eens je geld terug te krijgen.
Audaces fortuna juvat
pi_68082677
Ik weet niet of meer OV chipkaart gebruikers dit probleem hebben maar ik kan mijn transacties van de laatste 10 dagen niet bekijken op internet.

En nee, bij een automaat kijken heeft geen zin want daar zie ik alleen de laatste 10 transacties en aangezien ik er 4 per dag heb heeft dat geen zin.
pi_68082789
quote:
Op donderdag 16 april 2009 19:18 schreef Colnago het volgende:

[..]

En wat denk je ervan als het een systeem crash is waardoor je niet meer kunt uitchecken en waardoor men niet meer kan zien wie er ingestapt was?
zoals pas geleden bij Oosterflank-Alexander gebeurde ?
Dan waarschuwen ze andere stations, dat er mensen aan komen die niet ingecheckt hebben
Echt gebeurd hoor.

Zie je het voor je, als het straks in heel Nederland geldt, hoeveel storingen er op kunnen treden ?
een plaatselijke stroomstoring ligt het namelijk ook (gedeeltelijk) plat
pi_68083132
quote:
Op donderdag 16 april 2009 19:23 schreef macca728 het volgende:

[..]

zoals pas geleden bij Oosterflank-Alexander gebeurde ?
Dan waarschuwen ze andere stations, dat er mensen aan komen die niet ingecheckt hebben
Echt gebeurd hoor.

Zie je het voor je, als het straks in heel Nederland geldt, hoeveel storingen er op kunnen treden ?
een plaatselijke stroomstoring ligt het namelijk ook (gedeeltelijk) plat
Ik sprak pas een persoon die die systemen in de bussen moet verzorgen en die had er maar weing vertrouwen in.
Dit is dat bedrijf.

http://www.vialis.nl/bin/ibp.jsp?ibpPage=S13_HomePage
Audaces fortuna juvat
pi_68088374
quote:
Op donderdag 16 april 2009 19:33 schreef Colnago het volgende:

[..]

Ik sprak pas een persoon die die systemen in de bussen moet verzorgen en die had er maar weing vertrouwen in.
Dit is dat bedrijf.

http://www.vialis.nl/bin/ibp.jsp?ibpPage=S13_HomePage
heb je enig idee wie dat geweest is, en wat hij precies vertelde.
wij hebben namelijk veel uitzendkrachten in dienst en een aantal hebben een instelling als een theezakje.

En dat oosterflank een aantal dagen plat is gegaan, is een samenloop van omstandigheden wat normaliter (klinkt cliche) niet voorkomt, er zijn nu ook voorzorgsmaatregelingen genomen om herhaling te voorkomen
namaste
  donderdag 16 april 2009 @ 22:01:24 #106
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_68088563
quote:
Op donderdag 16 april 2009 19:20 schreef macca728 het volgende:
Ik weet niet of meer OV chipkaart gebruikers dit probleem hebben maar ik kan mijn transacties van de laatste 10 dagen niet bekijken op internet.

En nee, bij een automaat kijken heeft geen zin want daar zie ik alleen de laatste 10 transacties en aangezien ik er 4 per dag heb heeft dat geen zin.
Klopt.

Had gisteren iemand van de klantenservice aan de telefoon omdat als ik in de webwinkel "Automatisch opladen" wilde aanvragen en op 'Volgende' klikte, ik naar de homepage werd gestuurd. Dat was een foutje met de website wist die jongen te vertellen (joh ) maar dat dat na dit weekend verholpen zou zijn aangezien er een grote update van de website zou komen dit weekend.

In die tussentijd zouden de gedane transacties niet verwerkt worden (dacht dat zoiets automatisch zou gaan? ).
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_68088764
quote:
Op donderdag 16 april 2009 22:01 schreef Mr.J het volgende:

[..]

Klopt.

Had gisteren iemand van de klantenservice aan de telefoon omdat als ik in de webwinkel "Automatisch opladen" wilde aanvragen en op 'Volgende' klikte, ik naar de homepage werd gestuurd. Dat was een foutje met de website wist die jongen te vertellen (joh ) maar dat dat na dit weekend verholpen zou zijn aangezien er een grote update van de website zou komen dit weekend.

In die tussentijd zouden de gedane transacties niet verwerkt worden (dacht dat zoiets automatisch zou gaan? ).
goh misschien kunnen ze dat eens communiceren met het publiek ? Gewoon op je website zetten, ivm een update werkt dit en dit niet. Had de RET pas geleden ook, ook een update, ook geen communicatie met het publiek, zo blangrijk.

Communicatie moest beter van de staatssecretaris

Ben trouwens benieuwd wat die update inhoudt, dat ik eindelijk een abonnement per internet kan kopen ? vast niet
pi_68089469
quote:
Op donderdag 16 april 2009 21:56 schreef Dulk het volgende:

[..]

wij hebben namelijk veel uitzendkrachten in dienst en een aantal hebben een instelling als een theezakje.

En dat oosterflank een aantal dagen plat is gegaan, is een samenloop van omstandigheden wat normaliter (klinkt cliche) niet voorkomt, er zijn nu ook voorzorgsmaatregelingen genomen om herhaling te voorkomen
Gaat het hele systeem in heel Nederland werken met noodgenerators ?

Het probleem van storingen van de chipkaart in Nederland is namelijk dat je in heel Nederland straks gaat reizen hiermee.
En als er ergens een storing is, mensen dus niet meer verder kunnen reizen bij de reis erna.

I.t.t. nu, waar een stroomstoring van de strippenkaartmachines of iets dergelijks geen gevolgen heeft voor het verdere verloop van de reis.

Ik wil best geloven dat dit niet meer gaat voorkomen, maar de NS automaten sloegen ook al een paar keer op hol de laatste maanden.

En storingen blijvn gewoon voorkomen, Kijk maar bij de metro hoeveel kleine storingen er zijn per maand bv
pi_68091063
quote:
Op donderdag 16 april 2009 21:56 schreef Dulk het volgende:

Geen idee wat z'n naam was maar hij liet me wel in het systeem kijken (infoxx).
Hij vertelde dat het niks mocht kosten en dat dat een probleem gaat worden en dat hoorde ik ook al van een verkeerskundige.
Verder hebben wij in bussen regelmatig vastlopende systemen en dan werkt die OV chip niet maar je hebt ook geen bestemming of lijnnummer.
Audaces fortuna juvat
pi_68091218
quote:

[..]

Dan kan je dus ook niet meer inchecken bij de volgende overstap, dus niet meer verder reizen.
En het kost je min 4 euro, die je na veel moeite terug kan krijgen na 5 weken wachttijd
Hoezo dat? Na één keer niet uitchecken wordt toch niet meteen je kaart geblokkeerd?
pi_68092619
quote:
Op donderdag 16 april 2009 23:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Hoezo dat? Na één keer niet uitchecken wordt toch niet meteen je kaart geblokkeerd?
Nee maar je kan bij een volgende overstap tussen metro,bus, tram en trein niet meer inchecken. Dus niet meer legaal binnenkomen.

Je staat immers nog ingecheckt bij het andere vervoermiddel en als je niet heb uitgecheckt heb je feitelijk niet betaald, volgens het systeem. Dit geld ook bij overstappen tussen bus-bus metro-metro en tram-tram
pi_68092745
quote:
Op donderdag 16 april 2009 23:50 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nee maar je kan bij een volgende overstap tussen metro,bus, tram en trein niet meer inchecken. Dus niet meer legaal binnenkomen.

Je staat immers nog ingecheckt bij het andere vervoermiddel en als je niet heb uitgecheckt heb je feitelijk niet betaald, volgens het systeem. Dit geld ook bij overstappen tussen bus-bus metro-metro en tram-tram

Dit geld trouwens krom genoeg ook voor een abonnement, als je eenmaal heb ingecheckt kan je niet opnieuw inchecken bij een ander OV vervoermiddel, ook al reis je binnen je zonegebied waar je al voor betaald heb. Voor uitchecken geld hetzelfde uiteraard, waardoor je bij een niet goed werkend poortje weleens opgesloten kan zijn in het systeem

Het is mij al 3x overkomen dat ik volgens het systeem uitcheckte maar het poortje niet openging.
Daarna kan je dus alleen illegaal eruit, danwel door achter iemand anders aan te lopen danwel het poortje een trap te verkopen
pi_68093081
quote:
Op donderdag 16 april 2009 15:58 schreef Mr.J het volgende:

[..]

Dat word je geleerd he. En veel kan er niet misgaan. Strippenkaart door buschauffeur laten stempelen kan iedereen wel.
[..]

De moeilijkheden kwamen doordat ik verwacht had dat een product waarin zoveel geld in is gestoken toch wel bepaalde functionaliteiten zou hebben.

Dus mijn 'problemen' komen door een te hoog verwachtingspatroon (bepaalde dingen 'for granted' nemen in deze tijd, wat je dus niet moet doen bij de overheid) icm bar slechte communicatie (informatie niet op 1 site maar verspreid), niet door mijn gebrek aan intelligentie.

Maar goed, jij vindt het redelijk begrijpelijk dat na alle miljarden en jaren voorbereiding real time info niet verstrekt kan worden, de website lang niet alle informatie en producten vermeldt en dat poortjes het dagen niet doen?

Tsja, kennelijk ben je erg snel tevreden. Good for you.
Ah, dus je moest er wel voor leren hoe een strippenkaart werkt. Dat is bij een OV chipkaart ook geen probleem. Buschauffeur kan je ook wel uitleggen hoe een OV chipkaart werkt in de bus.

Zoals ik al zei, maar jij zorgvuldig negeert, de OV chipkaart is nog niet af. Er wordt nog aan gewerkt.
En dan kun je verschillende problemen of verwachtingen gaan dramatiseren, het maakt weinig indruk. Sowieso zijn er geen miljaren in geinvesteerd en die realtime info kun je gewoon van je kaart halen. Tenzij je meer dan 10 keer op een dag reist...
pi_68093162
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:46 schreef Colnago het volgende:

[..]

Inderdaad, een gemiddelde winkel zorgt dat de klanten totaal geen moeite hebben met de toegang of het vinden van de kassa omdat die winkel weet dat het blij mag zijn dat het klanten heeft.
Bij het OV werkt het anders, daar mogen klanten blij zijn dat ze klant zijn en het OV maakt het die klanten steeds moeilijker om gebruik te maken van het OV.
De arrogantie van de macht.

De RET heeft rond de verplichte invoeringen 100'den mensen aan het werk gezet om de reigers te helpen. Sites staan vol met informatie. Er zijn filmpjes over de OV chipkaart gemaakt. Folders in allerlei talen. Amsterdam zet een speciale demobus in.

Wat verwacht je nog meer? Dat er bij jou aan de deur een OV chipkaart leraar aan de deur komt die je alles persoonlijk gaat uitleggen?
Als je echt moeite hebt met uitvinden hoe de OV chipkaart werkt dan ben je echt een luie kneus eerste klas. Beetje in de materie verdiepen is echt niet zo moeilijk hoor.
pi_68093191
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:48 schreef Colnago het volgende:

[..]

En het zou best wel eens kunnen dat dat soort bussen meteen aan de kant gezet worden want dat kost geen geld en het gratis vervoeren wel.
Leuk dat afschaffen van de vervoersplicht.
Het zou ook kunnen dat de vervoersbedrijven dat risico nemen en het dan maar geld kost.
Hebben ze in Londen ook gedaan. Gratis reizen voor iedereen toen het systeem niet werkte.

Wat een stelletje doemdenkers lopen er hier toch rond. Wat is dat toch? Bang voor vernieuwing? Vastgeroest in oude gewoontes? Kun je niet met nieuwe technieken omgaan?
pi_68093222
quote:

[..]

En straks loop je een keer op straat en wordt je overreden door een tank.
Zou ook zomaar kunnen gebeuren.

Leuk zeg al dat soort doemscenario's verzinnen. Wat schieten we ermee op?
pi_68093256
quote:

[..]

De RET heeft onlangs 10.000'den euro terugbetaald aan mensen waarbij het uitchecken fout is gegaan. Dus blijkbaar doet men er niet zo moeilijk over om geld terug te geven.
pi_68093320
quote:
Op donderdag 16 april 2009 22:22 schreef macca728 het volgende:

[..]

Gaat het hele systeem in heel Nederland werken met noodgenerators ?

Het probleem van storingen van de chipkaart in Nederland is namelijk dat je in heel Nederland straks gaat reizen hiermee.
En als er ergens een storing is, mensen dus niet meer verder kunnen reizen bij de reis erna.

I.t.t. nu, waar een stroomstoring van de strippenkaartmachines of iets dergelijks geen gevolgen heeft voor het verdere verloop van de reis.

Ik wil best geloven dat dit niet meer gaat voorkomen, maar de NS automaten sloegen ook al een paar keer op hol de laatste maanden.

En storingen blijvn gewoon voorkomen, Kijk maar bij de metro hoeveel kleine storingen er zijn per maand bv
Wat lul je nou weer dom?
Waarom zou een storing bij de OV chipkaart gevolgen hebben voor het verdere verloop van de reis? Als een storing is bij de OV chipkaart, dan rijden de treinen niet meer ofzo?

Toen de NS automaten op hol zijn geslagen heeft dat toch ook geen gevolgen gehad voor de treinen
pi_68093583
quote:
Op donderdag 16 april 2009 23:50 schreef macca728 het volgende:

[..]

En dan moet je wachten totdat de maximale reisduur is verstreken voor je de kaart weer kan gebruiken ofzo?
pi_68093616
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 00:33 schreef Igen het volgende:

[..]

En dan moet je wachten totdat de maximale reisduur is verstreken voor je de kaart weer kan gebruiken ofzo?
Dat weet Macca ook niet. Hij roept maar wat en heeft geen idee hoe de OV bedrijven met dat soort situaties omgaan.
  vrijdag 17 april 2009 @ 06:19:54 #121
67725 Dulk
Taweret
pi_68095597
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 00:10 schreef snowgoon het volgende:

[..]

De RET heeft rond de verplichte invoeringen 100'den mensen aan het werk gezet om de reigers te helpen. Sites staan vol met informatie. Er zijn filmpjes over de OV chipkaart gemaakt. Folders in allerlei talen. Amsterdam zet een speciale demobus in.

Wat verwacht je nog meer? Dat er bij jou aan de deur een OV chipkaart leraar aan de deur komt die je alles persoonlijk gaat uitleggen?
Als je echt moeite hebt met uitvinden hoe de OV chipkaart werkt dan ben je echt een luie kneus eerste klas. Beetje in de materie verdiepen is echt niet zo moeilijk hoor.
klopt ze hebben op D-day het volledige kantoorpersoneel op straat geschopt om informatie te geven aan reizigers!
namaste
  vrijdag 17 april 2009 @ 06:25:42 #122
67725 Dulk
Taweret
pi_68095605
quote:
Op donderdag 16 april 2009 23:05 schreef Colnago het volgende:

[..]

Geen idee wat z'n naam was maar hij liet me wel in het systeem kijken (infoxx).
Hij vertelde dat het niks mocht kosten en dat dat een probleem gaat worden en dat hoorde ik ook al van een verkeerskundige.
Verder hebben wij in bussen regelmatig vastlopende systemen en dan werkt die OV chip niet maar je hebt ook geen bestemming of lijnnummer.
je hebt het nu over Connexxion dus, infoxx is fleetmanagement (de CVL kan zien waar de bus en het is reizigersinformatie, en verkeerslichten beinvloeding) dit heeft niets te maken met de ov chipkaart.
dat het niets mag kosten is bullshit. want er wordt genoeg geinvesteerd.
in een aantal regio's wordt er nu getest met infoxx en E-ticketing (ov chipkaart) (regio schiphol) en aan de hand van de gegevens daarvan kijken we waar de issues zitten.
namaste
pi_68095624
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 00:17 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Wat lul je nou weer dom?
Waarom zou een storing bij de OV chipkaart gevolgen hebben voor het verdere verloop van de reis? Als een storing is bij de OV chipkaart, dan rijden de treinen niet meer ofzo?

Toen de NS automaten op hol zijn geslagen heeft dat toch ook geen gevolgen gehad voor de treinen
Wat lul jij nou weer dom man. Weet je opeens niet meer hoe de chipkaart werkt ?
Je kan niet inchecken als je al ingecheckt staat, wat is daar moeilijk aan ?

Ik weet wel waar ik over praat, want ik gebruik de chipkaart al maanden.
Dit is preices wat er gebeurt is toen er een grote storing was bij Oosterflank.

Als je niet uit kan checken door een storing bij bv de metro kan je daarna niet meer inchecken bij een 2de overstap of bij een volgende reis.

[ Bericht 0% gewijzigd door macca728 op 17-04-2009 07:05:04 ]
  vrijdag 17 april 2009 @ 06:38:36 #124
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_68095625
tvp
penny wise, pound foolish
www.frisofeest.nl op 30 november 2012
Gezellig met een zachte gay
pi_68095707
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 00:35 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Dat weet Macca ook niet. Hij roept maar wat en heeft geen idee hoe de OV bedrijven met dat soort situaties omgaan.
Dan moet je wachten tot het systeem alle gegevens verwerkt hebt of zelf je gegevens laten aanpassen bij een serviceloket.

Bij het eerste duurt dat een dag en ben je je max reistarief kwijt, nu 4 euro in de metro
pi_68096127
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 06:25 schreef Dulk het volgende:

je hebt het nu over Connexxion dus, infoxx is fleetmanagement (de CVL kan zien waar de bus en het is reizigersinformatie, en verkeerslichten beinvloeding) dit heeft niets te maken met de ov chipkaart.

Dan zou ik nog maar eens goed gaan kijken wat infoxx is als ik jou was.
Volgens mij is dat het GPS systeem wat de plaats bepaald en wat gekoppeld is aan die OV chipkaart kastjes.
Verkeerslichten beinvloeding is volgens mij het KAR systeem wat het VETAG heeft vervangen.
Audaces fortuna juvat
  vrijdag 17 april 2009 @ 08:49:24 #127
67725 Dulk
Taweret
pi_68096569
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 08:16 schreef Colnago het volgende:

[..]

Dan zou ik nog maar eens goed gaan kijken wat infoxx is als ik jou was.
Volgens mij is dat het GPS systeem wat de plaats bepaald en wat gekoppeld is aan die OV chipkaart kastjes.
Verkeerslichten beinvloeding is volgens mij het KAR systeem wat het VETAG heeft vervangen.
wat weet jij dan van infoxx, waarschijnlijk dat wat de monteur jou heeft laten zien.

infoxx is de applicatie op systemen in de connexxion bussen. er zit onder andere een GPS ontvanger in. dit wordt gebruikt voor de omroepinstallatie/plaatsbepaling CVL/aansturing kar/vetag (ja, inderdaad beide zit vaak nog in de bussen) kar en vetag zitten nu dus in de infoxx applicatie

op een aantal bussen draait ook nog de E-ticketing applicatie en dit wordt voor de ov chipkaart gebruikt. aan de hand van een odometer (afstandsmeter dmv omwentelingen wielen) en een gyroscoop (of de bus een bocht maakt en dergelijke) en de GPS wordt bepaald bij welke halte een bus is.

ik kan wel een overzichtsschema van infoxx en E-ticketing vinden op het netwerk hier, maar ik moet even rondvragen of die informatie naar buiten mag.
namaste
  vrijdag 17 april 2009 @ 08:58:34 #128
19479 Mr.J
pi_68096742
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 00:06 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ah, dus je moest er wel voor leren hoe een strippenkaart werkt. Dat is bij een OV chipkaart ook geen probleem. Buschauffeur kan je ook wel uitleggen hoe een OV chipkaart werkt in de bus.
*zucht* Het gebruik is niet zo'n probleem (mits de poortjes werken), maar de brakke website met daaraan gekoppeld zowel de informatievoorziening alsmede bepaalde technische mogelijkheden is het grootste struikelblok.
quote:
Zoals ik al zei, maar jij zorgvuldig negeert, de OV chipkaart is nog niet af.
Joh.
quote:
Er wordt nog aan gewerkt.
Dat is wel te hopen.
quote:
En dan kun je verschillende problemen of verwachtingen gaan dramatiseren, het maakt weinig indruk.
Op wie moet ik indruk maken?
quote:
Sowieso zijn er geen miljaren in geinvesteerd
Afgelopen jaar zaten ze iig al op 1 miljard. http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article1760502.ece
quote:
en die realtime info kun je gewoon van je kaart halen. Tenzij je meer dan 10 keer op een dag reist...
Gut ja, dan mag je naar zo'n paaltje waar je transacties even snel voorbij vliegen. Misschien ben ik daarvoor te traag van begrip, maar ik zit liever ergens rustig achter een pctje om eea door te nemen.
pi_68097072
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 08:49 schreef Dulk het volgende:

[..]

wat weet jij dan van infoxx, waarschijnlijk dat wat de monteur jou heeft laten zien.

infoxx is de applicatie op systemen in de connexxion bussen. er zit onder andere een GPS ontvanger in. dit wordt gebruikt voor de omroepinstallatie/plaatsbepaling CVL/aansturing kar/vetag (ja, inderdaad beide zit vaak nog in de bussen) kar en vetag zitten nu dus in de infoxx applicatie

op een aantal bussen draait ook nog de E-ticketing applicatie en dit wordt voor de ov chipkaart gebruikt. aan de hand van een odometer (afstandsmeter dmv omwentelingen wielen) en een gyroscoop (of de bus een bocht maakt en dergelijke) en de GPS wordt bepaald bij welke halte een bus is.

ik kan wel een overzichtsschema van infoxx en E-ticketing vinden op het netwerk hier, maar ik moet even rondvragen of die informatie naar buiten mag.
Maar dan kun je wel stellen dat die OV chipkaart niet werkt als de infoxx het niet doet toch?
Audaces fortuna juvat
pi_68097365
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 07:07 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dan moet je wachten tot het systeem alle gegevens verwerkt hebt of zelf je gegevens laten aanpassen bij een serviceloket.

Bij het eerste duurt dat een dag en ben je je max reistarief kwijt, nu 4 euro in de metro
En waar komen dan de verhalen vandaan van mensen die bijvoorbeeld voorin de bus uitchecken, daardoor effectief 2x ingecheckt hebben en dus 2x 4 euro kwijt zijn? Volgens jouw theorie zou dat immers niet kunnen.
pi_68097971
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 06:38 schreef macca728 het volgende:

[..]

Wat lul jij nou weer dom man. Weet je opeens niet meer hoe de chipkaart werkt ?
Je kan niet inchecken als je al ingecheckt staat, wat is daar moeilijk aan ?

Ik weet wel waar ik over praat, want ik gebruik de chipkaart al maanden.
Dit is preices wat er gebeurt is toen er een grote storing was bij Oosterflank.

Als je niet uit kan checken door een storing bij bv de metro kan je daarna niet meer inchecken bij een 2de overstap of bij een volgende reis.
Het verhaal over Londen waar ze gewoon de poortjes hebben opengezet is nu al vaak zat langsgekomen. Waarom zouden ze dat in Nederland niet kunnen doen?

Nu laten ze de reizigers ook al reizen als ze geen kaartje hadden kunnen kopen door een storing bij de kaartautomaten.
pi_68098010
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 07:07 schreef macca728 het volgende:

[..]

Waar basseer jij al die "wijsheid" op? Zijn dat echte richtlijnen of verzin je maar wat?
pi_68098097
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 08:58 schreef Mr.J het volgende:

[..]

*zucht* Het gebruik is niet zo'n probleem (mits de poortjes werken), maar de brakke website met daaraan gekoppeld zowel de informatievoorziening alsmede bepaalde technische mogelijkheden is het grootste struikelblok.
[..]

Joh.
[..]

Dat is wel te hopen.
[..]

Op wie moet ik indruk maken?
[..]

Afgelopen jaar zaten ze iig al op 1 miljard. http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article1760502.ece
[..]

Gut ja, dan mag je naar zo'n paaltje waar je transacties even snel voorbij vliegen. Misschien ben ik daarvoor te traag van begrip, maar ik zit liever ergens rustig achter een pctje om eea door te nemen.
Hoezo belet een website jou om te reizen? Ja daar zou ik ook van gaan zuchten als je zoveel waarde hecht aan een website.

Je moet op niemand indruk maken. Ik geef alleen maar aan dat je op mij geen indruk maakt.

Geen meervoud van miljarden dus.

Tuurlijk. Het is makkelijk om eerst naar huis te gaan om daar op een website je gegevens te bekijken dan die gegevens te bekijken op het station waar je net vandaan kwam.
Deed je dat trouwens bij de strippenkaart ook? Terugkijken welke strippen je had en waar?
pi_68098568
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 09:51 schreef snowgoon het volgende:

Nu laten ze de reizigers ook al reizen als ze geen kaartje hadden kunnen kopen door een storing bij de kaartautomaten.
Bullshit

Dan zegt de NS dat je maar in de rij moet staan bij het loket, of cash (muntgeld) in die automaat doe duwen. Het enigste wat de NS dan doet is niet die 50 eurocent extra rekenen bij het loket. En je mag dan ook bij de conducteur een kaartje kopen dan krijg je er niet de standaard boete bij.

Afgelopen weekend in london geweest, daar heeft men kaart machines die gewoon briefgeld aan kunnen, dat was zogenaamd niet mogelijk bij de NS automaten. Verder kun je ook bij elke automaat gebruik maken van een credit card , dat gaat ook niet met de NS automaten. En london werkt met een ovezichtelijk zone systeem, een dagkaart voor 4 zones was 6.50 pond, en een 2 zone kaart 5,60. (wel na de ochtendspits).
Dat moet ik ze in nederland nog zien doen een 4 zonekaart waarmee je 30 kilometer hemelsbreed kan afleggen voor 6.50 Dat is een afstand rotterdam denhaag
pi_68098929
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 10:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bullshit

Dan zegt de NS dat je maar in de rij moet staan bij het loket, of cash (muntgeld) in die automaat doe duwen. Het enigste wat de NS dan doet is niet die 50 eurocent extra rekenen bij het loket. En je mag dan ook bij de conducteur een kaartje kopen dan krijg je er niet de standaard boete bij.

Afgelopen weekend in london geweest, daar heeft men kaart machines die gewoon briefgeld aan kunnen, dat was zogenaamd niet mogelijk bij de NS automaten. Verder kun je ook bij elke automaat gebruik maken van een credit card , dat gaat ook niet met de NS automaten. En london werkt met een ovezichtelijk zone systeem, een dagkaart voor 4 zones was 6.50 pond, en een 2 zone kaart 5,60. (wel na de ochtendspits).
Dat moet ik ze in nederland nog zien doen een 4 zonekaart waarmee je 30 kilometer hemelsbreed kan afleggen voor 6.50 Dat is een afstand rotterdam denhaag
Hoe dan ook, iedereen kan gewoon reizen als de pinautomaten uitvallen nu. Dus waarom zouden mensen ineens niet meer kunnen reizen als er een grote storing is bij de OV chipkaart automaten.

Waar staat dat briefgeld niet mogelijk was bij NS automaten?
Dat hebben ze, volgens mij, niet gedaan omdat de automaten dan geplunderd zouden worden. Dat is in ieder geval de reden waarom er geen strippenkaarten meer inzitten. Die apparaten werden gewoon gesloopt om de strippenkaarten te kunnen jatten. Maar jij hebt vast een goed onderzoek dat dat nooit gaat gebeuren in Nederland.

Het credit card gebruik in Nederland is heel wat anders dan in andere landen. Daar is de credit card het meest gebruikt, in Nederland gebruiken "we" liever de pinpas. Kon je in Engeland betalen met je pinpas?

Ik ben juist blij dat dat verdomde zonesysteem is afgeschaft!

Je bent opgelicht dan. In Nederland reis je voor nog geen 6 euro van Den Haag naar Rotterdam.
En in Rotterdam kun je met een dagkaart ook al gauw in een straal van 25 km reizen voor 6 euro.

[ Bericht 0% gewijzigd door snowgoon op 17-04-2009 10:27:50 ]
  vrijdag 17 april 2009 @ 11:45:25 #136
19479 Mr.J
pi_68102143
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 09:55 schreef snowgoon het volgende:
Hoezo belet een website jou om te reizen? Ja daar zou ik ook van gaan zuchten als je zoveel waarde hecht aan een website.
Heb ik dat ergens gezegd?

De website zou een portal moeten zijn waarin meerdere services en informatie op een correcte manier conform deze tijd aangeboden worden. Daarin voldoet het product totaal niet dus.
quote:
Je moet op niemand indruk maken. Ik geef alleen maar aan dat je op mij geen indruk maakt.
Ah gelukkig. Ik zou jouw slapeloze nachten niet op mijn geweten willen hebben.
quote:
Geen meervoud van miljarden dus.
Nee, ok. Dan zal het nu een dik miljard zijn. Nog erg veel geld voor hetgeen er nu aangeboden wordt.
quote:
Tuurlijk. Het is makkelijk om eerst naar huis te gaan om daar op een website je gegevens te bekijken dan die gegevens te bekijken op het station waar je net vandaan kwam.
Yep. Veel makkelijker.
quote:
Deed je dat trouwens bij de strippenkaart ook? Terugkijken welke strippen je had en waar?
Waarom zit je steeds de OV Chipkaart te vergelijken met een product wat al tientallen jaren oud is? Dit zijn andere tijden waarbij een nieuwe manier van vervoeren wordt gepushed. Wil je mensen die nieuwe methode makkelijk laten adepten zouden zo om te beginnen eerder genoemde services goed in orde hebben. Zo creeer je namelijk een nieuwe situatie die meerwaarde bied boven de huidige. En pas dan gaan mensen de overstap maken, niet als de nieuwe situatie lastiger/duurder/onoverzichterlijker is.
pi_68102468
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 11:45 schreef Mr.J het volgende:

[..]

Heb ik dat ergens gezegd?

De website zou een portal moeten zijn waarin meerdere services en informatie op een correcte manier conform deze tijd aangeboden worden. Daarin voldoet het product totaal niet dus.
[..]

Ah gelukkig. Ik zou jouw slapeloze nachten niet op mijn geweten willen hebben.
[..]

Nee, ok. Dan zal het nu een dik miljard zijn. Nog erg veel geld voor hetgeen er nu aangeboden wordt.
[..]

Yep. Veel makkelijker.
[..]

Waarom zit je steeds de OV Chipkaart te vergelijken met een product wat al tientallen jaren oud is? Dit zijn andere tijden waarbij een nieuwe manier van vervoeren wordt gepushed. Wil je mensen die nieuwe methode makkelijk laten adepten zouden zo om te beginnen eerder genoemde services goed in orde hebben. Zo creeer je namelijk een nieuwe situatie die meerwaarde bied boven de huidige. En pas dan gaan mensen de overstap maken, niet als de nieuwe situatie lastiger/duurder/onoverzichterlijker is.
Wie heeft bepaald dat de OV chipkaart site een portal moet zijn en dat dat nu al klaar moet zijn?
Beetje simpel om een product af te gaan kraken omdat het niet aan jouw verwachtingen voldoet. Een Volkswagen lijkt ook niet op een Ferrari maar beide zijn prima middelen om je mee te vervoeren.

Als je allerlei technische hoogstandjes gaat verwachten en de andere voordelen van de OV chipkaart negeert is het wel erg makkelijk zeuren. Ik denk ook dat er maar weinig mensen op zitten te wachten om 15 minuten na hun reis de gegevens al te gaan bekijken. Alsof ze dement zijn en niet weten hoe ze hebben gereisd. Hoe duur het was kan men ook zien bij het uitchecken.
Volgens mij vinden de meeste reizigers het vooral prettig dat ze zich geen zorgen mee hoeven te maken over zones. Of dat ze mogelijkheid hebben om nooit zonder tegoed te staan.

De nieuwe situatie is helemaal niet lastiger/duurder/onoverzichtelijk.
Als je een beetje moeite doet om uit te vinden hoe het werkt gaat het prima en is het goed te begrijpen. Duurder is het ook niet. Heb onlangs nog een groot aantal trajecten met elkaar vergeleken en die werden juist goedkoper.
pi_68102573
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 17:24 schreef macca728 het volgende:

[..]

nou reis maar wel eens in de spits of ga in je lunchpauze maar eens kijken bij station Beurs ofzo.
Waar al die rijen vandaan komen elke dag mag God weten
Ik reis dagelijks in de spits, en ook voor de 'grote overgang' waren de meeste spits-reizigers al om op de chipkaart.

Beurs is altijd een druk servicepunt. Altijd al geweest. Kijk naar Zuidplein, daar kan je vaak zo doorlopen (terwijl er ook veel mensen op Zuidplein hun reis beginnen of eindigen, dus problemen zou je juist ook daar verwachten).
pi_68102665
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 17:30 schreef macca728 het volgende:

[..]

Het is verdomd weinig moeite voor jou, maar aangezien de software nog steeds hapert kan het wel problemen opleveren. En het duurt altijd langer. ALTIJD.

Nee een chipkaart kopen in de bus of het tarief vragen van de chipkaart, dat kost natuurlijk geen tijd he ?
Met 40 man langs 2 chiplezers kost ook geen extra tijd en moeite he ?

Je begrijpt he gewoon niet he, als je NU overstapt hoef je vaak niet meer te stempelen, OV houders en abonnementhouders hoeven niet in te checken en uit te checken. Dat kost helemaal geen tijd, straks wel
Volgens jouw beweringen kan een chauffeur sneller stempelen en sneller lezen op een abo, dan dat een chipkaartautomaat de kaart uitleest en wegschrijft. Die beweringen kloppen simpelweg niet.

Daarnaast heb je in situatie-oud 1 chauffeur, in situatie-nieuw 4 chiplezers (2 bij iedere deur). Dus een veel snellere afhandeling.

Daarnaast is er niemand die je gaat verplichten je abo in te checken hoor. Zolang je je stamkaart mee hebt.
pi_68102797
quote:

[..]

Mijn console op hofplein is een keer "vastgelopen" tijdens het uitchecken. Toen ik dit na liep, bleek de hele reis gecanceled op de kaart, dus niet betaald.

Zie dat als dezelfde mazzel als een buschauffeur waarvan de stempel stuk is. Gebeurt niet dagelijks, maar zo af en toe.
pi_68103030
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 11:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Volgens jouw beweringen kan een chauffeur sneller stempelen en sneller lezen op een abo, dan dat een chipkaartautomaat de kaart uitleest en wegschrijft. Die beweringen kloppen simpelweg niet.

Daarnaast heb je in situatie-oud 1 chauffeur, in situatie-nieuw 4 chiplezers (2 bij iedere deur). Dus een veel snellere afhandeling.

Daarnaast is er niemand die je gaat verplichten je abo in te checken hoor. Zolang je je stamkaart mee hebt.
Je vergeet dat je nu bij die OV kaart niks hoeft te doen en dat is nog altijd sneller.
Audaces fortuna juvat
pi_68103087
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 12:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Mijn console op hofplein is een keer "vastgelopen" tijdens het uitchecken. Toen ik dit na liep, bleek de hele reis gecanceled op de kaart, dus niet betaald.

Zie dat als dezelfde mazzel als een buschauffeur waarvan de stempel stuk is. Gebeurt niet dagelijks, maar zo af en toe.
Maar het kost het bedrijf wel geld en een bus laten uitvallen niet dus ik gok dat men het laatste doet.
Je mag nu al niet rijden met een bus waarvan de infoxx niet werkt.
Audaces fortuna juvat
pi_68103364
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 12:09 schreef Colnago het volgende:

[..]

Je vergeet dat je nu bij die OV kaart niks hoeft te doen en dat is nog altijd sneller.
Woehoe! 2 seconden tijdwinst!
pi_68103397
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 12:10 schreef Colnago het volgende:

[..]

Maar het kost het bedrijf wel geld en een bus laten uitvallen niet dus ik gok dat men het laatste doet.
Je mag nu al niet rijden met een bus waarvan de infoxx niet werkt.
Ik denk dat een buschauffeur die vooraf al weet dat z'n stempel stuk is, ook niet gaat rijden. Of een tram met kapotte automaten.
pi_68103401
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 10:20 schreef snowgoon het volgende:

Hoe dan ook, iedereen kan gewoon reizen als de pinautomaten uitvallen nu. Dus waarom zouden mensen ineens niet meer kunnen reizen als er een grote storing is bij de OV chipkaart automaten.
Ja lul er maar lekker overheen dat de NS bij uitval van het pingebueren toch graag geld wilt zien, en jij zat hier te verkondigen dat we dan wel gratis mochten reizen.
quote:
Waar staat dat briefgeld niet mogelijk was bij NS automaten?
Dat hebben ze, volgens mij, niet gedaan omdat de automaten dan geplunderd zouden worden. Dat is in ieder geval de reden waarom er geen strippenkaarten meer inzitten. Die apparaten werden gewoon gesloopt om de strippenkaarten te kunnen jatten. Maar jij hebt vast een goed onderzoek dat dat nooit gaat gebeuren in Nederland.
En in engeland heeft men geen last van gekraakte automaten. He de NS heeft die automaten ingevoerd om te bezuinigen op hun verkoop organisatie. Ik heb nog altijd de ijdele hoop dat de NS er is om als vervoeder de klanten een makkelijk toegankelijke dienst verlening aan te willen bieden. Ben ik te naief, en is de NS vervallen tot een soort bank waarbij het allen nog maar gaat om winstmaximalisatie. Dan jaagt men op den duur wel steeds meer mensen weg met deze manier van zaken doen
quote:
Het credit card gebruik in Nederland is heel wat anders dan in andere landen. Daar is de credit card het meest gebruikt, in Nederland gebruiken "we" liever de pinpas. Kon je in Engeland betalen met je pinpas?
Ik heb mijn pinpas niet geprobeerd. Maar wat leuk is om te vertellen is dat ook toeristen die op schiphol landen niet eens gebruik kunnen maken van hun creditcard terwijl ze die over de gehel wereld wel in elke automaat kunnen stoppen. Je maakt mij niet wijs dat het te moeilijk is om deze automaten ook geschikt te maken voor credit cards.
quote:
Je bent opgelicht dan. In Nederland reis je voor nog geen 6 euro van Den Haag naar Rotterdam.
En in Rotterdam kun je met een dagkaart ook al gauw in een straal van 25 km reizen voor 6 euro.
Leuk geprobeerd maar dan moet je toch echt op de NS site kijken en zie je dat dat retourtje
¤ 7,80 kost. Vervolgens zou ik dan nog in rotterdam en denhaag mijn strippenkaart/ovchipkaart voor bussen moeten gebruiken.
  vrijdag 17 april 2009 @ 12:25:10 #146
19479 Mr.J
pi_68103609
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 11:53 schreef snowgoon het volgende:
Wie heeft bepaald dat de OV chipkaart site een portal moet zijn en dat dat nu al klaar moet zijn?
Ah right. We pushen een product maar het is nog niet af. Nee klopt, die veronderstelling is mijn fout geweest, je kan natuurlijk niet van de overheid verwachten dat 't allemaal in ene in orde en up-to-date is.
quote:
Beetje simpel om een product af te gaan kraken omdat het niet aan jouw verwachtingen voldoet. Een Volkswagen lijkt ook niet op een Ferrari maar beide zijn prima middelen om je mee te vervoeren.
Anno 2009 mag je toch echt wel bepaalde dingen verwachten van een project met een prijskaartje van meer dan een miljard verwachten. Maar goed, jij bent kennelijk al heel snel tevreden. Good for you.
quote:
Als je allerlei technische hoogstandjes gaat verwachten en de andere voordelen van de OV chipkaart negeert is het wel erg makkelijk zeuren.
"Technische hoogstandjes"?! Gewoon de live database elk kwartier mirroren naar je DMZ waar je webserver draait. Nou, nou, errug lastig ja om zoiets op te zetten.
quote:
Ik denk ook dat er maar weinig mensen op zitten te wachten om 15 minuten na hun reis de gegevens al te gaan bekijken. Alsof ze dement zijn en niet weten hoe ze hebben gereisd. Hoe duur het was kan men ook zien bij het uitchecken.
Geen idee of je uberhaupt wel eens in het OV in bijv A'Dam zit, maar als je met 200 man tegelijk door de poortjes wilt ga je niet uitgebreid de prijs bekijken. Die zie je maybe in een flits. Maar goed, ook dat is voor jou meer dan voldoende kennelijk.
quote:
Volgens mij vinden de meeste reizigers het vooral prettig dat ze zich geen zorgen mee hoeven te maken over zones. Of dat ze mogelijkheid hebben om nooit zonder tegoed te staan.
En dat bijv. de achterliggende techniek zoals in/uit check poortjes gewoon werken. Tsja, daar kan je dus ook niet van op aan.
quote:
De nieuwe situatie is helemaal niet lastiger/duurder/onoverzichtelijk.
Als je een beetje moeite doet om uit te vinden hoe het werkt gaat het prima en is het goed te begrijpen. Duurder is het ook niet. Heb onlangs nog een groot aantal trajecten met elkaar vergeleken en die werden juist goedkoper.
Beetje moeite = meerdere sites gaan bezoeken omdat ze niet in staat zijn op 1 plaats alle info neer te zetten en up-to-date te houden?

Verder ben ik niet tegen het concept, anders had ik er geen aangevraagd, maar als je bij het aanvragen al problemen hebt omdat je niet kan betalen omdat je een girorekening bij de ING hebt (gironummer werd niet als bankrekening nummer herkent), als je je kaart hebt je niet op 1 plaats de abbonementen mogelijkheden ed kan vinden en/of kopen, op 33% van je ritten poortjes defect zijn en je niet anno 2009 makkelijk over je gegevens kan beschikken zet ik mijn vraagtekens bij dit product. En dat is pas na 4 dagen reizen en allemaal uit eigen ervaring.

Geen idee of jij er gebruik van maakt, maar als je je dagelijks in het OV van een grote stad bevindt moet eea wel een beetje fatsoenlijk en vloeiend lopen.
pi_68103699
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 12:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja lul er maar lekker overheen dat de NS bij uitval van het pingebueren toch graag geld wilt zien, en jij zat hier te verkondigen dat we dan wel gratis mochten reizen.
[..]

En in engeland heeft men geen last van gekraakte automaten. He de NS heeft die automaten ingevoerd om te bezuinigen op hun verkoop organisatie. Ik heb nog altijd de ijdele hoop dat de NS er is om als vervoeder de klanten een makkelijk toegankelijke dienst verlening aan te willen bieden. Ben ik te naief, en is de NS vervallen tot een soort bank waarbij het allen nog maar gaat om winstmaximalisatie. Dan jaagt men op den duur wel steeds meer mensen weg met deze manier van zaken doen
[..]

Ik heb mijn pinpas niet geprobeerd. Maar wat leuk is om te vertellen is dat ook toeristen die op schiphol landen niet eens gebruik kunnen maken van hun creditcard terwijl ze die over de gehel wereld wel in elke automaat kunnen stoppen. Je maakt mij niet wijs dat het te moeilijk is om deze automaten ook geschikt te maken voor credit cards.
[..]

Leuk geprobeerd maar dan moet je toch echt op de NS site kijken en zie je dat dat retourtje
¤ 7,80 kost. Vervolgens zou ik dan nog in rotterdam en denhaag mijn strippenkaart/ovchipkaart voor bussen moeten gebruiken.
Waar precies heb ik gezegd dat men gratis mocht reizen?
Ik heb gezegd dat het reizen niet werd belemmerd.

Hoe men in Engeland tegen gekraakte automaten aankijkt en hoeveel last men daarvan heeft, geen idee. In een tijd waar de meeste mensen pinnen zou ik niet weten waarom de geld automaten perse ook briefgeld moeten accepteren. Met de kans dat ze gesloopt worden.
De NS denkt de klanten beter van dienst te zijn met pin automaten die niet gesloopt worden, dan met automaten die misschien gesloopt worden omdat er bankbiljetten inzitten.
Trouwens, pinnen is veel makkelijker én sneller dan apparaten die vefrommeld briefgeld niet goed lezen.

Dus voor de (relatief) paar toeristen moeten alle NS automaten credit card geschikt worden? Wie gaat dat betalen?

Als je in Engeland tussen steden gaat reizen moet je ook extra betalen. Sterker nog, daar hebben ze verschillende spoorwegmaatschappijen. Ook niet bepaald overzichtelijk.
Maar negeer vooral de RET dagkaart voor 6 euro waarmee je door heel Rotterdam kunt reizen. Het maakt je niet echt overtuigend als je dan ook nog reizen tussen steden gaat vergelijken met reizen in een stad.
pi_68103966
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 12:25 schreef Mr.J het volgende:

[..]

Ah right. We pushen een product maar het is nog niet af. Nee klopt, die veronderstelling is mijn fout geweest, je kan natuurlijk niet van de overheid verwachten dat 't allemaal in ene in orde en up-to-date is.
[..]

Anno 2009 mag je toch echt wel bepaalde dingen verwachten van een project met een prijskaartje van meer dan een miljard verwachten. Maar goed, jij bent kennelijk al heel snel tevreden. Good for you.
[..]

"Technische hoogstandjes"?! Gewoon de live database elk kwartier mirroren naar je DMZ waar je webserver draait. Nou, nou, errug lastig ja om zoiets op te zetten.
[..]

Geen idee of je uberhaupt wel eens in het OV in bijv A'Dam zit, maar als je met 200 man tegelijk door de poortjes wilt ga je niet uitgebreid de prijs bekijken. Die zie je maybe in een flits. Maar goed, ook dat is voor jou meer dan voldoende kennelijk.
[..]

En dat bijv. de achterliggende techniek zoals in/uit check poortjes gewoon werken. Tsja, daar kan je dus ook niet van op aan.
[..]

Beetje moeite = meerdere sites gaan bezoeken omdat ze niet in staat zijn op 1 plaats alle info neer te zetten en up-to-date te houden?

Verder ben ik niet tegen het concept, anders had ik er geen aangevraagd, maar als je bij het aanvragen al problemen hebt omdat je niet kan betalen omdat je een girorekening bij de ING hebt (gironummer werd niet als bankrekening nummer herkent), als je je kaart hebt je niet op 1 plaats de abbonementen mogelijkheden ed kan vinden en/of kopen, op 33% van je ritten poortjes defect zijn en je niet anno 2009 makkelijk over je gegevens kan beschikken zet ik mijn vraagtekens bij dit product. En dat is pas na 4 dagen reizen en allemaal uit eigen ervaring.

Geen idee of jij er gebruik van maakt, maar als je je dagelijks in het OV van een grote stad bevindt moet eea wel een beetje fatsoenlijk en vloeiend lopen.
Nee van een systeem als de OV chipkaart kun je niet verwachten dat die pasklaar ingezet kan worden binnen 2 weken, zonder fouten en alles goed werkend. Dat is inderdaad redelijk naief van je als je dat verwacht.
Zoals al eerder gezegd, het is geen auto die eerst uitgebreid getest kan worden in en rond een fabriek voordat die de weg opgaat. Daar zijn vele tests en proefritten voor nodig.
Dat kan bij het OV chipkaart systeem niet achter gesloten deuren gebeuren omdat je het OV niet kan namaken op een test terrein.

Als je perse de prijs wilt weten, kun je ook rustig bij een andere paal de laatste transacties zijn. Daarbij is het niet in een flits maar duidelijk leesbaar. Zo uitgebreid hoef je echt niet stil te staan hoor.

Draadloze verbindingen tussen een hoofdkantoor 100'den bussen en trams. Lijkt me redelijk complex. Plus grote kans op fouten. Ik zie nog steeds geen reden waarom dat ingevoerd zou moeten worden. Omdat een enkeling zoals jij binnen 15 minuten na de reis de reis op zijn PC bekijken vind ik geen goede reden.

achgut... Een paar poortjes werkten nog even niet. Nou dan is meteen het hele systeem onbetrouwbaar.

Waarom moet je telkens meerdere sites gaan bezoeken dan? Moet je elke opnieuw uitgelegd worden hoe de OV chipkaart werkt? Kijk je nu ook al elke dag op de sites van de vervoersbedrijven om de verschillende informatie in de gaten te houden?

En toch zijn er veel mensen die erg tevreden zijn met de OV chipkaart en die dagelijks gebruiken. Vervelend voor jou dat het nog niet zo gaat als jij verwacht maar blijkbaar heb jij te hoge verwachtingen en je niet goed geinformeerd over de werkwijze.
  vrijdag 17 april 2009 @ 12:45:08 #149
67725 Dulk
Taweret
pi_68104314
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 09:15 schreef Colnago het volgende:

[..]

Maar dan kun je wel stellen dat die OV chipkaart niet werkt als de infoxx het niet doet toch?
nee dat hoeft niet, het zijn twee applicaties welke onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren, ze kunnen wel aan elkaar gekoppeld worden (integrated solutions), bij de RET bijvoorbeeld zit er geen infoxx op het systeem, daar hebben ze alleen E-ticketing
namaste
pi_68104427
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 12:45 schreef Dulk het volgende:

[..]

nee dat hoeft niet, het zijn twee applicaties welke onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren, ze kunnen wel aan elkaar gekoppeld worden (integrated solutions), bij de RET bijvoorbeeld zit er geen infoxx op het systeem, daar hebben ze alleen E-ticketing
Ik heb het natuurlijk over bussen met infoxx.
Als daar een rood kruis in staat is er geen verbinding met de sataliet en ook niet met de CVL en dan mag je er niet mee rijden.
Audaces fortuna juvat
pi_68104591
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 12:47 schreef Colnago het volgende:

[..]

Ik heb het natuurlijk over bussen met infoxx.
Als daar een rood kruis in staat is er geen verbinding met de sataliet en ook niet met de CVL en dan mag je er niet mee rijden.
En als de bus een lekke band heeft, mag je er ook niet mee rijden en zetten ze een andere bus in.

Jouw punt is?
  vrijdag 17 april 2009 @ 12:53:08 #152
67725 Dulk
Taweret
pi_68104599
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 12:19 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ik denk dat een buschauffeur die vooraf al weet dat z'n stempel stuk is, ook niet gaat rijden. Of een tram met kapotte automaten.
infoxx kent een aantal niveau's van storingen, en aan de impact van de storing wordt er bepaald of een bus de weg op mag.

is er totaal geen comm mogelijk (pc start niet op bijvoorbeeld, of de antenne (gprs/gps/wlan) is kapot dan mag de bus niet rijden, omdat er geen comm. met de CVL mogelijk is, en de veiligheid van de chauffeur niet gegarandeerd kan worden.

is er wel GPRS (waar ook over getelefoneerd kan worden) dan mag de bus op de weg, maar functioneert de reizigersinformatie en/of ov chipkaart niet, dus alleen geen inkomsten

een bus/tram niet inzetten omdat de ov-chipkaart apparatuur niet werkt wordt niet gedaan, omdat er van de provincie een minimaal aantal diensten gereden moeten worden anders krijgt de vervoerdersmaatschappij een hele grote boete.
namaste
pi_68104733
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 12:53 schreef Dulk het volgende:

[..]

infoxx kent een aantal niveau's van storingen, en aan de impact van de storing wordt er bepaald of een bus de weg op mag.

is er totaal geen comm mogelijk (pc start niet op bijvoorbeeld, of de antenne (gprs/gps/wlan) is kapot dan mag de bus niet rijden, omdat er geen comm. met de CVL mogelijk is, en de veiligheid van de chauffeur niet gegarandeerd kan worden.

is er wel GPRS (waar ook over getelefoneerd kan worden) dan mag de bus op de weg, maar functioneert de reizigersinformatie en/of ov chipkaart niet, dus alleen geen inkomsten

een bus/tram niet inzetten omdat de ov-chipkaart apparatuur niet werkt wordt niet gedaan, omdat er van de provincie een minimaal aantal diensten gereden moeten worden anders krijgt de vervoerdersmaatschappij een hele grote boete.
Je hebt regelmatig ook geen lijn nummer of bestemming als het systeem vast loopt en dan is het ook onmogelijk om met zo'n bus te rijden.
Verder mag een maatschappij een bepaald percentage uitval hebben en daar maken ze dankbaar gebruik van door te besparen op reserve bussen en onderhoud.
Audaces fortuna juvat
pi_68105016
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 12:57 schreef Colnago het volgende:

[..]

Je hebt regelmatig ook geen lijn nummer of bestemming als het systeem vast loopt en dan is het ook onmogelijk om met zo'n bus te rijden.
Verder mag een maatschappij een bepaald percentage uitval hebben en daar maken ze dankbaar gebruik van door te besparen op reserve bussen en onderhoud.
Wat is je punt nou? Waarom wil je zo graag zien dat bussen uitvallen en wat heeft dat met de OV chipkaart te maken.
  vrijdag 17 april 2009 @ 14:06:19 #155
19479 Mr.J
pi_68107499
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 12:34 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Nee van een systeem als de OV chipkaart kun je niet verwachten dat die pasklaar ingezet kan worden binnen 2 weken, zonder fouten en alles goed werkend. Dat is inderdaad redelijk naief van je als je dat verwacht.
Maar het project loopt alweer een jaartje of 17 (!), niet 2 weken...
quote:
Zoals al eerder gezegd, het is geen auto die eerst uitgebreid getest kan worden in en rond een fabriek voordat die de weg opgaat. Daar zijn vele tests en proefritten voor nodig.
Dat kan bij het OV chipkaart systeem niet achter gesloten deuren gebeuren omdat je het OV niet kan namaken op een test terrein.
Ach dat zal allemaal wel. Maar sommige dingen hadden allang veel beter gepresenteerd kunnen worden (informatie en services). Dat heeft geen bal te maken met jouw proefritten.
quote:
Als je perse de prijs wilt weten, kun je ook rustig bij een andere paal de laatste transacties zijn. Daarbij is het niet in een flits maar duidelijk leesbaar. Zo uitgebreid hoef je echt niet stil te staan hoor.
Jaja, het kan allemaal wel eventjes, maar op een mooie overzichtelijke manier dus niet.
quote:
Draadloze verbindingen tussen een hoofdkantoor 100'den bussen en trams. Lijkt me redelijk complex.
Na 17 jaar en dik 1.000.000.000,- euro nog steeds?
quote:
Plus grote kans op fouten. Ik zie nog steeds geen reden waarom dat ingevoerd zou moeten worden. Omdat een enkeling zoals jij binnen 15 minuten na de reis de reis op zijn PC bekijken vind ik geen goede reden.
Het was ook maar 1 voorbeeld. Technisch zou die 15 minuten maybe wel kunnen, maar dan maak je er wat mij betreft 12 uur van. Maar niet 7 dagen.
quote:
achgut... Een paar poortjes werkten nog even niet. Nou dan is meteen het hele systeem onbetrouwbaar.
Wel als je na 4 dagen al meerdere malen ermee geconfronteerd wordt. En op 1 plek na 4 dagen de poortjes nog niet gefixed zijn. Maar goed, dat hoort er allemaal bij he?
quote:
Waarom moet je telkens meerdere sites gaan bezoeken dan? Moet je elke opnieuw uitgelegd worden hoe de OV chipkaart werkt? Kijk je nu ook al elke dag op de sites van de vervoersbedrijven om de verschillende informatie in de gaten te houden?
Lezen is niet je allersterkste punt he? Zal ik 't nog even herhalen of een mooie tekening voor je maken?

Heel simpel; hoofdsite = ov-chipkaart.nl . Daar zou je imho toch wel alle info (waaronder ook info van de verschillende vervoersbedrijven) moeten kunnen vinden? Daar zou je ook bepaalde aanvragen kunnen doen zonder dat de site dit niet goed verwerkt.
quote:
En toch zijn er veel mensen die erg tevreden zijn met de OV chipkaart en die dagelijks gebruiken.
Good for them!
quote:
Vervelend voor jou dat het nog niet zo gaat als jij verwacht maar blijkbaar heb jij te hoge verwachtingen
Ja, werkende poortjes en een goede site zijn idd te hoge verwachtingen.
quote:
en je niet goed geinformeerd over de werkwijze.
Jeetje, leer nu eens lezen joh. Werkzijze is niet het probleem (pas langs poortje halen), de brakke site, (in mijn ogen) magere aangeboden functionaliteit en een ver van optimale infrastructuur wel.
pi_68108009
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 14:06 schreef Mr.J het volgende:

[..]

Maar het project loopt alweer een jaartje of 17 (!), niet 2 weken...
[..]

Ach dat zal allemaal wel. Maar sommige dingen hadden allang veel beter gepresenteerd kunnen worden (informatie en services). Dat heeft geen bal te maken met jouw proefritten.
[..]

Jaja, het kan allemaal wel eventjes, maar op een mooie overzichtelijke manier dus niet.
[..]

Na 17 jaar en dik 1.000.000.000,- euro nog steeds?
[..]

Het was ook maar 1 voorbeeld. Technisch zou die 15 minuten maybe wel kunnen, maar dan maak je er wat mij betreft 12 uur van. Maar niet 7 dagen.
[..]

Wel als je na 4 dagen al meerdere malen ermee geconfronteerd wordt. En op 1 plek na 4 dagen de poortjes nog niet gefixed zijn. Maar goed, dat hoort er allemaal bij he?
[..]

Lezen is niet je allersterkste punt he? Zal ik 't nog even herhalen of een mooie tekening voor je maken?

Heel simpel; hoofdsite = ov-chipkaart.nl . Daar zou je imho toch wel alle info (waaronder ook info van de verschillende vervoersbedrijven) moeten kunnen vinden? Daar zou je ook bepaalde aanvragen kunnen doen zonder dat de site dit niet goed verwerkt.
[..]

Good for them!
[..]

Ja, werkende poortjes en een goede site zijn idd te hoge verwachtingen.
[..]

Jeetje, leer nu eens lezen joh. Werkzijze is niet het probleem (pas langs poortje halen), de brakke site, (in mijn ogen) magere aangeboden functionaliteit en een ver van optimale infrastructuur wel.
Waarop basseer jij dat ze al 17 jaar echt aan het bouwen zijn aan het OV chipkaart systeem?
17 jaar terug waren er misschien de eerste plannen. Wanneer besloten is om het systeem in te voeren en op welke manier is toch echt veel later.

Dat jij de informatie voorziening en service niet goed genoeg vind is toch echt jouw persoonlijk probleem. Naar mijn mening is er genoeg informatie te vinden en wordt er genoeg service gegeven.

Je kunt de laatste transacties zelfs uit laten printen bij een automaat.

Ik denk niet dat de prioriteit is gelegd bij de draadloze verbindingen met alles bussen en trams. Zoals al gezegd, ik denk dat er maar weinig mensen op zitten te wachten om de gegevens binnen een kwartier online te krijgen.

Nogmaals, als jij vind dat op de OV chipkaart alle informatie moet staan, dan is dat jouw persoonlijk probleem. Ik zie er geen enkel probleem in om de OV chipkaart site te bezoeken én de site van de vervoerder. Heb je hooguit 2 sites nodig om alle informatie te vinden.
Het lijkt mij juist onoverzichtelijk worden als alle OV bedrijven op 1 site informatie gaan geven.
  vrijdag 17 april 2009 @ 14:48:39 #157
19479 Mr.J
pi_68109250
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 14:18 schreef snowgoon het volgende:
Waarop basseer jij dat ze al 17 jaar echt aan het bouwen zijn aan het OV chipkaart systeem?
17 jaar terug waren er misschien de eerste plannen. Wanneer besloten is om het systeem in te voeren en op welke manier is toch echt veel later.
"Al in 1992 kregen de NS subsidie van Economische Zaken om elektronische kaartjes en poortjes te testen in Maarssen, Tiel en Utrecht. Dit werd gezien als een succes, in 1993 werd bekend gemaakt dat aan een de invoering van een chipkaart zou gaan worden gewerkt."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ov_chipkaart
quote:
Dat jij de informatie voorziening en service niet goed genoeg vind is toch echt jouw persoonlijk probleem. Naar mijn mening is er genoeg informatie te vinden en wordt er genoeg service gegeven.
Verschil van mening dus. Zie mijn eerdere opmerkingen dat jij kennelijk een snel tevreden mens bent. Nogmaals; good for you.
quote:
Je kunt de laatste transacties zelfs uit laten printen bij een automaat.
I know.
quote:
Ik denk niet dat de prioriteit is gelegd bij de draadloze verbindingen met alles bussen en trams. Zoals al gezegd, ik denk dat er maar weinig mensen op zitten te wachten om de gegevens binnen een kwartier online te krijgen.
Jaja, ik heb al van die 15 minuten (iets wat imo puur technisch mogelijk zou zijn) 12 uur gemaakt. Daar zitten maybe meer mensen op te wachten.
quote:
Nogmaals, als jij vind dat op de OV chipkaart alle informatie moet staan, dan is dat jouw persoonlijk probleem.
Dat lijkt mij bijzonder handig ja. Zeker met het oog dat dit product goed neergezet dient te worden om een goede acceptatie van het publiek te bewerkstelligen. Dus niet zozeer mijn probleem, maar het probleem van de overheid die het zichzelf weer wat lastiger maakt.
quote:
Ik zie er geen enkel probleem in om de OV chipkaart site te bezoeken én de site van de vervoerder. Heb je hooguit 2 sites nodig om alle informatie te vinden.
Waarmee je direct een extra drempeltje neerzet tbv eerder genoemde massa acceptatie. Een duidelijke link waarin staat dat voor actuele abbo info men op de site van de vervoerder (GVB/RET etc) moet kijken zou
ook volstaan denk ik.
quote:
Het lijkt mij juist onoverzichtelijk worden als alle OV bedrijven op 1 site informatie gaan geven.
Zie 1 alinea hierboven.
pi_68115179
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 14:48 schreef Mr.J het volgende:

[..]

"Al in 1992 kregen de NS subsidie van Economische Zaken om elektronische kaartjes en poortjes te testen in Maarssen, Tiel en Utrecht. Dit werd gezien als een succes, in 1993 werd bekend gemaakt dat aan een de invoering van een chipkaart zou gaan worden gewerkt."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ov_chipkaart
[..]

Verschil van mening dus. Zie mijn eerdere opmerkingen dat jij kennelijk een snel tevreden mens bent. Nogmaals; good for you.
[..]

I know.
[..]

Jaja, ik heb al van die 15 minuten (iets wat imo puur technisch mogelijk zou zijn) 12 uur gemaakt. Daar zitten maybe meer mensen op te wachten.
[..]

Dat lijkt mij bijzonder handig ja. Zeker met het oog dat dit product goed neergezet dient te worden om een goede acceptatie van het publiek te bewerkstelligen. Dus niet zozeer mijn probleem, maar het probleem van de overheid die het zichzelf weer wat lastiger maakt.
[..]

Waarmee je direct een extra drempeltje neerzet tbv eerder genoemde massa acceptatie. Een duidelijke link waarin staat dat voor actuele abbo info men op de site van de vervoerder (GVB/RET etc) moet kijken zou
ook volstaan denk ik.
[..]

Zie 1 alinea hierboven.
Elke discussie met Snowgoon hierover is zinloos, hij is namelijk de grootste fan van dit systeem en ziet geen nadelen, alleeen voordelen
pi_68115278
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 11:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Wat een domme bewering weer, ook met abonnement moet je verplicht in en uitchecken.
De chipkaart wordt bij controle uitgelezen.

Stamkaart ? wat voor wartaal praat je nou weer ?
Chipkaart is stamkaart. Blijkbaar reis je niet met de chipkaart anders weet je dit soort dingen wel
pi_68115300
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 08:49 schreef Dulk het volgende:

[..]

Waarom wordt het systeem dat de RET gebruikt niet landelijk gebruikt ?
Het werkt toch goed volgens de RET ?
pi_68115816
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 09:51 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Het verhaal over Londen waar ze gewoon de poortjes hebben opengezet is nu al vaak zat langsgekomen. Waarom zouden ze dat in Nederland niet kunnen doen?

omdat het hier landelijk is en niet in 1 stad.

Het gaat niet over een megastoring, het gaat om kleine stroomstoringen bv zoals laatst bij Oosterflank.
Gaan ze dan in heel Nederland de poortjes open zetten ? Geloof je dat ?
pi_68116149
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 17:39 schreef macca728 het volgende:

[..]

Waarom wordt het systeem dat de RET gebruikt niet landelijk gebruikt ?
Het werkt toch goed volgens de RET ?
Ach ja, dat is het gevolg van de heilige marktwerking.
Daarom hebben alle maatschappijen andere bussen, andere kaartjes, een ander chipsysteem en andere tarieven.
Audaces fortuna juvat
pi_68116419
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 17:38 schreef macca728 het volgende:

[..]

Wat een domme bewering weer, ook met abonnement moet je verplicht in en uitchecken.
De chipkaart wordt bij controle uitgelezen.

Stamkaart ? wat voor wartaal praat je nou weer ?
Chipkaart is stamkaart. Blijkbaar reis je niet met de chipkaart anders weet je dit soort dingen wel
Chipkaart is inderdaad de stamkaart, maar je hebt ook je "abonnements"kaart, die altijd bij de chipkaart moet zijn.

Ik check in de tram lang niet altijd in, mijn papieren abo icm chipkaart als identificatie is daar gewoon geldig.
pi_68116472
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 18:02 schreef macca728 het volgende:

[..]

omdat het hier landelijk is en niet in 1 stad.

Het gaat niet over een megastoring, het gaat om kleine stroomstoringen bv zoals laatst bij Oosterflank.
Gaan ze dan in heel Nederland de poortjes open zetten ? Geloof je dat ?
Bij een stroomstoring op een station lijkt het me dat het station ontruimd wordt? Volgens mij moeten de alarmsystemen, informatievoorziening en verlichting altijd werken en zo niet > ontruiming.

En dan stapt er dus ook niemand op.
pi_68117307
Tsjonge, die website van de chipkaart is echt bagger.

Ik heb met mijn nieuwe studenten-OV-chipkaart drie dingen gedaan:
1x ritje CS - Waterlooplein
1x alleen uitchecken Waterlooplein
1x alleen inchecken Waterlooplein.

Gisteravond stond dat in het transactieoverzicht als twee ritjes CS - Waterlooplein.
En nu is het transactieoverzicht zelfs weer helemaal leeg.

En dan de apparatuur zelf. Met mijn oude chipkaart werd bij de check-out netjes de ritprijs en het resterende saldo weergegeven. Maar met de nieuwe kaart is het alleen maar "Tot ziens!"
pi_68117596
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 18:56 schreef Igen het volgende:

Ik zag op die site geen GVU of Qbuzz staan bij de OV bedrijven die meedoen.
Dus daar moet je dan zeker weer de strippenkaart blijven gebruiken tot in lengte van jaren?
Audaces fortuna juvat
pi_68117646
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 18:56 schreef Igen het volgende:

Ik heb met mijn nieuwe studenten-OV-chipkaart drie dingen gedaan:
1x ritje CS - Waterlooplein
1x alleen uitchecken Waterlooplein
1x alleen inchecken Waterlooplein.

Gisteravond stond dat in het transactieoverzicht als twee ritjes CS - Waterlooplein.
En nu is het transactieoverzicht zelfs weer helemaal leeg.

En dan de apparatuur zelf. Met mijn oude chipkaart werd bij de check-out netjes de ritprijs en het resterende saldo weergegeven. Maar met de nieuwe kaart is het alleen maar "Tot ziens!"
Je hebt 2 regels.

Op regel 1 komt, als je reist op abonnement in je zone:
CHECK-IN OK
Als je reist zonder abonnement of buiten je zone:
GOEDE REIS
Als je uitchecked:
CHECK-OUT OK
TOT ZIENS

Op regel 2 staat het huidige / afgeschreven tarief.
pi_68118206
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 18:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Chipkaart is inderdaad de stamkaart, maar je hebt ook je "abonnements"kaart, die altijd bij de chipkaart moet zijn.

Ik check in de tram lang niet altijd in, mijn papieren abo icm chipkaart als identificatie is daar gewoon geldig.
In de toekomst dus niet, nu nog wel omdat de chipkaart NIET VERPLICHT is in de tram.
Dat papier erbij is daarvoor bedoeld, straks heb je dat gewoon niet meer, alleen maar de chipkaart met daarop je abonnement.

[ Bericht 0% gewijzigd door macca728 op 19-04-2009 19:16:50 ]
pi_68118246
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 19:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Je hebt 2 regels.

CHECK-IN OK
GOEDE REIS
Als je uitchecked:
CHECK-OUT OK
TOT ZIENS

Dat weet ik ook wel.

Maar als ik met m'n nieuwe chipkaart reis blijft de tweede regel dus leeg.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2009 19:23:09 ]
pi_68118256
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 19:05 schreef Colnago het volgende:

[..]

Ik zag op die site geen GVU of Qbuzz staan bij de OV bedrijven die meedoen.
Dus daar moet je dan zeker weer de strippenkaart blijven gebruiken tot in lengte van jaren?
Qbuzz was van plan vanaf deze maand de chipkaart in te voeren, regio Rijnmond, maar dat is uitgesteld tot minimaal januari 2011. Dit is offcieel volgens Qbuzz

Dit heeft Qbuzz mij geantwoord op een vraag daarover
pi_68118318
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 19:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Je hebt 2 regels.

CHECK-IN OK
GOEDE REIS
Als je uitchecked:
CHECK-OUT OK
TOT ZIENS

als ik met mijn abonnement reis komt dat er helemaal niet op. Mijn saldo wordt getoond en als ik uitcheck wordt mijn saldo opnieuw getoond, maar dan met tarief 0 erbij, omdat ik een abonnement heb en dus geen kosten maakt. In de metro, tram en bus in ROtterdam
pi_68118471
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 18:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Bij een stroomstoring op een station lijkt het me dat het station ontruimd wordt? Volgens mij moeten de alarmsystemen, informatievoorziening en verlichting altijd werken en zo niet > ontruiming.

En dan stapt er dus ook niemand op.
misschien begrijp je het niet ?

Bij Oosterflank en Alexander was er, ik dacht 2 weken geleden of vorige week een flinke stroomstoring.
De metro reed echter wel, alleen de poortjes en nog een aantal dingen hadden geen stroom, je kon dus niet in en uitchecken maar wel reizen.

De RET lostte dit op dmv personeel er op af te sturen bij die 2 metrostations waardoor mensen handmatig konden chippen. Het duurde een tijdje voordat er mensen van de RET waren

De mensen die niet in konden checken waren wel verder gegaan met reizen, konden dus later niet meer uitchecken. Andere stations werden gewaarschuwd dat deze mensen ook geholpen moesten worden.
pi_68177222
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 19:28 schreef macca728 het volgende:

[..]

misschien begrijp je het niet ?

Bij Oosterflank en Alexander was er, ik dacht 2 weken geleden of vorige week een flinke stroomstoring.
De metro reed echter wel, alleen de poortjes en nog een aantal dingen hadden geen stroom, je kon dus niet in en uitchecken maar wel reizen.

De RET lostte dit op dmv personeel er op af te sturen bij die 2 metrostations waardoor mensen handmatig konden chippen. Het duurde een tijdje voordat er mensen van de RET waren

De mensen die niet in konden checken waren wel verder gegaan met reizen, konden dus later niet meer uitchecken. Andere stations werden gewaarschuwd dat deze mensen ook geholpen moesten worden.
Otewel, het probleem werd goed opgelost door de RET.

Overigens, volgens mij kun je altijd uitchecken en zal de RET er niet voor zorgen dat die poortjes dichtblijven als je daar aankomt.
pi_68177653
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 19:23 schreef macca728 het volgende:

[..]

Qbuzz was van plan vanaf deze maand de chipkaart in te voeren, regio Rijnmond, maar dat is uitgesteld tot minimaal januari 2011. Dit is offcieel volgens Qbuzz

Dit heeft Qbuzz mij geantwoord op een vraag daarover
Dat is dan lekker.
Op die OV chipkaart site staat namelijk dat je beter met een strippenkaart kunt reizen als je over moet stappen op bussen van een vervoerder die nog geen OV chipkaart systeem gebruikt.
Je zou dan namelijk maar 1 keer de instapzone hoeven te betalen.
Wat nou als die anderen die strippenkaart niet meer accepteren zoals in de metro?
Audaces fortuna juvat
pi_68177783
quote:
Op zondag 19 april 2009 18:34 schreef Colnago het volgende:

[..]

Dat is dan lekker.
Op die OV chipkaart site staat namelijk dat je beter met een strippenkaart kunt reizen als je over moet stappen op bussen van een vervoerder die nog geen OV chipkaart systeem gebruikt.
Je zou dan namelijk maar 1 keer de instapzone hoeven te betalen.
Wat nou als die anderen die strippenkaart niet meer accepteren zoals in de metro?
Dan ga je even zoeken op de RET site bijvoorbeeld en vind je http://www.ret.nl/service(...)dere-vervoerder.aspx
quote:
U kunt in het gehele vervoergebied van de RET met de OV-chipkaart reizen. Zowel in metro, bus, tram als RandstadRail. Als u binnen RET overstapt, kunt u dus uw hele reis met saldo betalen op de OV-chipkaart. Bij andere vervoerbedrijven in de regio kan het voorkomen dat u nog met de strippenkaart moet reizen. Het gaat om Veolia, Connexxion, Arriva, Q-buzz en NS. U stempelt de strippenkaart dan af tot aan of vanaf het metro-station van RET. In de Rotterdamse metro reist én betaalt u altijd met de OV-chipkaart.

Chippen én strippen?

Reist u met een strippenkaart en maakt u tijdens uw reis een overstap van of naar de metro? U heeft dan een OV-chipkaart nodig met voldoende saldo om uw reis te kunnen maken. Dit is niet voor iedereen mogelijk omdat in sommige voertuigen van andere vervoerbedrijven geen OV-chipkaart apparatuur aanwezig is. Dit betekent dat u voor uw reis zowel de strippenkaart als de OV-chipkaart gebruikt. U betaalt dan twee maal het basistarief.

RET heeft een compensatieregeling geïntroduceerd om ervoor te zorgen dat u niet dubbel hoeft te betalen, door het stempelen van de compensatiekaart wordt u ruim gecompenseerd.
De compensatiekaart is te verkrijgen bij de RET Servicewinkel (Coolsingel 141), de RET Verkoop- & Informatiepunten op Centraal Station, Beurs, Zuidplein, Spijkenisse Centrum en Capelsebrug, en op de overstapstations Alexander, Schiedam Centrum en Kralingse Zoom.
En dit is natuurlijk een tijdelijke situatie.
  zondag 19 april 2009 @ 18:42:52 #176
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_68177976
quote:
Op zondag 19 april 2009 18:37 schreef snowgoon het volgende:

Tijdelijk tot 2011??
Lekker systeem
Neerkomen wel!
pi_68178032
quote:
Op zondag 19 april 2009 18:42 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

Tijdelijk tot 2011??
Lekker systeem
Mja, als er niet zoveel mensen met zoveel bezwaren en zoveel gezeur zou zijn, dan zou het systeem veel sneller ingevoerd worden.

Overigens, Qbuzz verwacht de strippenkaart in 2011 af te schaffen. Maar voor die tijd voeren ze de OV chipkaart wel al in. Dus dan is dat overstap probleem er niet meer.
pi_68178587
quote:
Op zondag 19 april 2009 18:23 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Overigens, volgens mij kun je altijd uitchecken en zal de RET er niet voor zorgen dat die poortjes dichtblijven als je daar aankomt.
EN hoe wordt dit probleem opgelost als de OV chipkaart landelijk in gebruik is ?

Waar slaat die laatste regel op ? Hoe kun je uitchecken als de poortjes/zuilen niet werken ?
pi_68178642
quote:
Op zondag 19 april 2009 18:23 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Waar slaat dit op ? Alle poortjes gaan open bij een storing bij 1 incheckpunt ?
Dat is niet gebeurt, dus verklaar je nader
pi_68178722
quote:
Op zondag 19 april 2009 18:44 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Mja, als er niet zoveel mensen met zoveel bezwaren en zoveel gezeur zou zijn, dan zou het systeem veel sneller ingevoerd worden.

Overigens, Qbuzz verwacht de strippenkaart in 2011 af te schaffen. Maar voor die tijd voeren ze de OV chipkaart wel al in. Dus dan is dat overstap probleem er niet meer.
Van wie heb je dit ? Toch niet van mij overgenomen he, want mij geloof je niet
pi_68179137
quote:
Op zondag 19 april 2009 18:37 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Dan ga je even zoeken op de RET site bijvoorbeeld en vind je http://www.ret.nl/service(...)dere-vervoerder.aspx
[..]

Ja jammer dat je ook maar een gedeelte vergoed krijgt als de metro reis in het midden van je reis ligt.
Je krijgt namelijk maar 1x die dubbele zone terug, terwijl als je reist bv van bus-metro-bus 2x een dubbele zone betaald
pi_68179813
quote:
Op zondag 19 april 2009 19:02 schreef macca728 het volgende:

[..]

Waar slaat dit op ? Alle poortjes gaan open bij een storing bij 1 incheckpunt ?
Dat is niet gebeurt, dus verklaar je nader
Het slaat op dat een vervoersbedrijf mensen niet gaat opsluiten. Ik ga ervan uit dat als je uit de metro wilt stappen dat het poortje altijd opengaat als je uitcheckt.
pi_68179847
quote:
Op zondag 19 april 2009 19:01 schreef macca728 het volgende:

[..]

EN hoe wordt dit probleem opgelost als de OV chipkaart landelijk in gebruik is ?

Waar slaat die laatste regel op ? Hoe kun je uitchecken als de poortjes/zuilen niet werken ?
Hoe dat probleem opgelost wordt als het landelijk gaat, geen idee. Dat is voor zowel jou als mij speculeren.

Maar je bent het toch wel met mij eens dat de RET dit netjes heeft opgelost?
pi_68180027
quote:
Op zondag 19 april 2009 19:18 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja jammer dat je ook maar een gedeelte vergoed krijgt als de metro reis in het midden van je reis ligt.
Je krijgt namelijk maar 1x die dubbele zone terug, terwijl als je reist bv van bus-metro-bus 2x een dubbele zone betaald
Waar zie jij staan dat dat maar 1 keer per reis mag?
pi_68180215
quote:
Op zondag 19 april 2009 19:37 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Het slaat op dat een vervoersbedrijf mensen niet gaat opsluiten. Ik ga ervan uit dat als je uit de metro wilt stappen dat het poortje altijd opengaat als je uitcheckt.
Het poortje gaat open als je niet betaalt heb omdat je niet in kon checken bij een eerder incheckpunt ?
Nogmaals dit is ook niet gebeurt bij de storing bij Oosterflank, dus waar baseer je dit op ?
pi_68180322
quote:
Op zondag 19 april 2009 19:38 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Hoe dat probleem opgelost wordt als het landelijk gaat, geen idee. Dat is voor zowel jou als mij speculeren.

Maar je bent het toch wel met mij eens dat de RET dit netjes heeft opgelost?
Ja als jij extra personeel inzetten een goede oplossing vind, wil ik graag weten of dit ook een optie is bij een storing, als de chipkaart landelijk ingevoerd is.

Ik denk dat bij invoering van een systeem, ook nagedacht is over oplossingen van problemen die kunnen ontstaan.
pi_68180443
quote:
Op zondag 19 april 2009 19:43 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Waar zie jij staan dat dat maar 1 keer per reis mag?
je kan een stempelkaart halen bij de RET, waar je max 2 stempels op kan zetten.
Reis je heen en terug, wat veel mensen doen, kan je maar 1 kaart inleveren per dag.
  zondag 19 april 2009 @ 20:06:22 #188
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_68180911
quote:
Op zondag 19 april 2009 18:44 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Als het een perfect systeem zou zijn dan waren er geen bezwaren en gezeur.
quote:
Ok, ze zullen ongetwijfeld eerder al beginnen met het invoeren van die chipkaart alleen betekent dat niet dat het overstap probleem er niet meer is. Dat is niet eerder weg dan wanneer Qbuzz de strippenkaart afgeschaft.
Neerkomen wel!
pi_68181228
quote:
Op zondag 19 april 2009 20:06 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

[..]

Ok, ze zullen ongetwijfeld eerder al beginnen met het invoeren van die chipkaart alleen betekent dat niet dat het overstap probleem er niet meer is. Dat is niet eerder weg dan wanneer Qbuzz de strippenkaart afgeschaft.
Niemand weet wanner Qbuzz de OV chipkaart invoert, alleen dat het verplicht gaat worden vanaf 1-1-2011
Voorlopig zie ik nog geen automaten en Qbuzz heft ook nog geen datum genoemd wanneer de chipkaart gebruikt kan worden.

Overigens de RET ook niet, ten aanzien van hun bussen en trams, qua verplicht gebruik dan
pi_68181313
quote:
Op zondag 19 april 2009 19:53 schreef macca728 het volgende:

[..]

Reis je heen en terug, wat veel mensen doen, kan je maar 1 kaart inleveren per dag.
Waar zie jij staan dat je maar 2 stempels op die compensatiekaart kunt zetten en dat je maar 1 keer per dag mag stempelen?
hier zie ik een stempelkaart die net zo groot is als een strippenkaart.
Oftewel, je kunt flink sparen.

Overigens, op welke trajecten kom jij dit probleem tegen dat je uit een niet RET bus komt, in de RET metro stapt en daarna weer in een niet RET bus?
pi_68181415
quote:
Op zondag 19 april 2009 20:06 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

[..]

Een perfect systeem willen "we" niet betalen want dat zou te duur worden.
Net zoals we ook niet de perfect auto of de pefecte fiets kopen.

Als alle OV bedrijven in 2010 (gok) de OV chipkaart hebben ingevoerd, dan is die compensatie regeling niet meer nodig. Het maakt dan niet meer uit of de strippenkaart nog steeds geldig is bij Qbuzz.
pi_68181643
quote:
Op zondag 19 april 2009 20:15 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Waar zie jij staan dat je maar 2 stempels op die compensatiekaart kunt zetten en dat je maar 1 keer per dag mag stempelen?
hier zie ik een stempelkaart die net zo groot is als een strippenkaart.
Oftewel, je kunt flink sparen.

Overigens, op welke trajecten kom jij dit probleem tegen dat je uit een niet RET bus komt, in de RET metro stapt en daarna weer in een niet RET bus?
nou genoeg reizen, eerst naar Zuidplein of Kralingse Zoom bv
daarna vanaf Centraal Station en Alexander

Het staat er toch ? Per reis max 2x basistarief, dus als je bovengenoemde reis maakt, kost het 2x basistarief extra, 2x zone extra

U hoeft de compensatiekaart slechts één keer te stempelen
tijdens uw reis; RET vergoedt automatisch uw retourreis.
U ontvangt per reis twee maal het door u teveel betaalde
basistarief,
dus 2 x E 0,75 = E 1,50 (voltarief 2009).
pi_68181773
quote:
Op zondag 19 april 2009 20:23 schreef macca728 het volgende:

[..]

nou genoeg reizen, eerst naar Zuidplein of Kralingse Zoom bv
daarna vanaf Centraal Station en Alexander

Het staat er toch ? Per reis max 2x basistarief, dus als je bovengenoemde reis maakt, kost het 2x basistarief extra, 2x zone extra

U hoeft de compensatiekaart slechts één keer te stempelen
tijdens uw reis; RET vergoedt automatisch uw retourreis.
U ontvangt per reis twee maal het door u teveel betaalde
basistarief,
dus 2 x E 0,75 = E 1,50 (voltarief 2009).

Waar staat dat je het maar 1 keer per dag MAG stempelen?

Geef eens een concreet voorbeeld van een realistische reis. Niet zomaar wat roepen.
pi_68182174
quote:
Op zondag 19 april 2009 20:26 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Waar staat dat je het maar 1 keer per dag MAG stempelen?

Geef eens een concreet voorbeeld van een realistische reis. Niet zomaar wat roepen.
Lezen blijft moeilijk he als je weer geen gelijk heb.
Niet zomaar wat roepen ?

Dat doe jij alleen, ik lees net dat volgens jou de chipkaart landelijk wordt ingevoerd in Nederland in 2010.
Dan lul je dat je alle extra tarieven vergoed krijg, wat niet het geval is.

Ik ga niet alle reizen noemen, alle bussen richting Zuidplein en alle bussen vanaf Centraal Station, die niet van de RET zijn, het zelfde voor Rotterdam Alexander, Kralingse Zoom, vanuit Barendrecht (metro Nesselande), Hoek van Holland

Dat zijn er aardig wat en dan nog van alle andere kanten van Rotterdam bv Maassluis, Schiedam, Delft, Gouda noem maar op
pi_68182344
en dan nog natuurlijk alle reizen van en naar Den Haag als je de Randstad Rail gebruikt.

Hoeveel combinatie's zullen er mogelijk zijn van concrete reizen ? Heel wat

Als je mij niet gelooft en de RET site zelf niet (waarvan je bijna altijd citeert maar dat terzijde) dan bel je je vriendjes van de RET maar of van het GVB want in Amsterdam gaat hetzelfde probleem spelen of heb je daar nog geen stempelkaart ?
pi_68182659
quote:
Op zondag 19 april 2009 20:35 schreef macca728 het volgende:

[..]

Lezen blijft moeilijk he als je weer geen gelijk heb.
Niet zomaar wat roepen ?

Dat doe jij alleen, ik lees net dat volgens jou de chipkaart landelijk wordt ingevoerd in Nederland in 2010.
Dan lul je dat je alle extra tarieven vergoed krijg, wat niet het geval is.

Ik ga niet alle reizen noemen, alle bussen richting Zuidplein en alle bussen vanaf Centraal Station, die niet van de RET zijn, het zelfde voor Rotterdam Alexander, Kralingse Zoom, vanuit Barendrecht (metro Nesselande), Hoek van Holland

Dat zijn er aardig wat en dan nog van alle andere kanten van Rotterdam bv Maassluis, Schiedam, Delft, Gouda noem maar op
Er valt weinig te lezen bij jou, want je roept wel degelijk zomaar wat. Je kunt nergens laten zien waaruit blijkt dat je die compensatie kaart maar 1 keer per dag mag stempelen. Je kunt geen concreet voorbeeld geven van een niet-RET-bus/tram, RET-Metro, niet-RET-bus/tram reis. Hoeft er maar 1 te zijn, niet alle.

En ik zeg nergens met zekerheid dat de OV chipkaart in 2010 is ingevoerd, ik heb er speciaal nog het woord GOK aan toevoegd. Het hypocrietje in je komt weer naar boven.
pi_68182715
quote:
Op zondag 19 april 2009 20:39 schreef macca728 het volgende:
en dan nog natuurlijk alle reizen van en naar Den Haag als je de Randstad Rail gebruikt.

Hoeveel combinatie's zullen er mogelijk zijn van concrete reizen ? Heel wat

Als je mij niet gelooft en de RET site zelf niet (waarvan je bijna altijd citeert maar dat terzijde) dan bel je je vriendjes van de RET maar of van het GVB want in Amsterdam gaat hetzelfde probleem spelen of heb je daar nog geen stempelkaart ?
Jij komt met de stelling dat mensen in 1 reis 2 keer overstappen, bus-metro-bus. Ik kom daar niet mee, de RET komt daar niet mee.
Waarom loop je telkens tegen te stribbelen als ik jou om onderbouwing van je stellingen vraag?

Ter verduidelijking jij verzint een reis waarbij 3 keer instaptarief betaald zou moeten worden, geef eens een duidelijk voorbeeld daarvan.

[ Bericht 3% gewijzigd door snowgoon op 19-04-2009 21:05:39 ]
pi_68183282
quote:
Op zondag 19 april 2009 19:53 schreef macca728 het volgende:

Hahaha, en dan krijg je straks zeker ook van dat soort kaarten bij Connexxion en dergelijke bedrijven?
Het zou toch makkelijker worden dan stempelen en dan moet je dus gaan stempelen en compensatiekaarten gaan halen.
Audaces fortuna juvat
pi_68183294
quote:
Op zondag 19 april 2009 20:48 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Jij komt met de stelling dat mensen in 1 reis 2 keer overstappen, bus-metro-bus. Ik kom daar niet mee, de RET komt daar niet mee.
Waarom loop je telkens tegen te stribbelen als ik jou om onderbouwing van je stellingen vraag?
omdat je die toch niet gelooft, het staat zelf op de RET site, je krijgt 2x HET BASISTARIEF VERGOED PER REIS.

vb ? okvan Ridderkerk naar Bergschenhoek bv, eerst met Qbuzz naar Kralingse Zoom, dan met metro naar Alexander, dan met Qbuzz verder naar Bergschenhoek

en dit scenario kan je voor alle plaatsen rond Rotterdam bedenken en ook rond Zoetermeer en Den Haag,
pi_68183337
quote:
Op zondag 19 april 2009 21:04 schreef Colnago het volgende:

[..]

Hahaha, en dan krijg je straks zeker ook van dat soort kaarten bij Connexxion en dergelijke bedrijven?
Het zou toch makkelijker worden dan stempelen en dan moet je dus gaan stempelen en compensatiekaarten gaan halen.
Moet je aan SNowgoon vragen, hij weet vast wel of het GVB deze stempelkaarten ook heeft.

Zijn antwoord : het is maar TIJDELIJK

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')