Dan zou ik nog maar eens goed gaan kijken wat infoxx is als ik jou was.quote:Op vrijdag 17 april 2009 06:25 schreef Dulk het volgende:
je hebt het nu over Connexxion dus, infoxx is fleetmanagement (de CVL kan zien waar de bus en het is reizigersinformatie, en verkeerslichten beinvloeding) dit heeft niets te maken met de ov chipkaart.
wat weet jij dan van infoxx, waarschijnlijk dat wat de monteur jou heeft laten zien.quote:Op vrijdag 17 april 2009 08:16 schreef Colnago het volgende:
[..]
Dan zou ik nog maar eens goed gaan kijken wat infoxx is als ik jou was.
Volgens mij is dat het GPS systeem wat de plaats bepaald en wat gekoppeld is aan die OV chipkaart kastjes.
Verkeerslichten beinvloeding is volgens mij het KAR systeem wat het VETAG heeft vervangen.
*zucht* Het gebruik is niet zo'n probleem (mits de poortjes werken), maar de brakke website met daaraan gekoppeld zowel de informatievoorziening alsmede bepaalde technische mogelijkheden is het grootste struikelblok.quote:Op vrijdag 17 april 2009 00:06 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ah, dus je moest er wel voor leren hoe een strippenkaart werkt. Dat is bij een OV chipkaart ook geen probleem. Buschauffeur kan je ook wel uitleggen hoe een OV chipkaart werkt in de bus.
Joh.quote:Zoals ik al zei, maar jij zorgvuldig negeert, de OV chipkaart is nog niet af.
Dat is wel te hopen.quote:Er wordt nog aan gewerkt.
Op wie moet ik indruk maken?quote:En dan kun je verschillende problemen of verwachtingen gaan dramatiseren, het maakt weinig indruk.
Afgelopen jaar zaten ze iig al op 1 miljard. http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article1760502.ecequote:Sowieso zijn er geen miljaren in geinvesteerd
Gut ja, dan mag je naar zo'n paaltje waar je transacties even snel voorbij vliegen. Misschien ben ik daarvoor te traag van begrip, maar ik zit liever ergens rustig achter een pctje om eea door te nemen.quote:en die realtime info kun je gewoon van je kaart halen. Tenzij je meer dan 10 keer op een dag reist...
Maar dan kun je wel stellen dat die OV chipkaart niet werkt als de infoxx het niet doet toch?quote:Op vrijdag 17 april 2009 08:49 schreef Dulk het volgende:
[..]
wat weet jij dan van infoxx, waarschijnlijk dat wat de monteur jou heeft laten zien.
infoxx is de applicatie op systemen in de connexxion bussen. er zit onder andere een GPS ontvanger in. dit wordt gebruikt voor de omroepinstallatie/plaatsbepaling CVL/aansturing kar/vetag (ja, inderdaad beide zit vaak nog in de bussen) kar en vetag zitten nu dus in de infoxx applicatie
op een aantal bussen draait ook nog de E-ticketing applicatie en dit wordt voor de ov chipkaart gebruikt. aan de hand van een odometer (afstandsmeter dmv omwentelingen wielen) en een gyroscoop (of de bus een bocht maakt en dergelijke) en de GPS wordt bepaald bij welke halte een bus is.
ik kan wel een overzichtsschema van infoxx en E-ticketing vinden op het netwerk hier, maar ik moet even rondvragen of die informatie naar buiten mag.
En waar komen dan de verhalen vandaan van mensen die bijvoorbeeld voorin de bus uitchecken, daardoor effectief 2x ingecheckt hebben en dus 2x 4 euro kwijt zijn? Volgens jouw theorie zou dat immers niet kunnen.quote:Op vrijdag 17 april 2009 07:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dan moet je wachten tot het systeem alle gegevens verwerkt hebt of zelf je gegevens laten aanpassen bij een serviceloket.
Bij het eerste duurt dat een dag en ben je je max reistarief kwijt, nu 4 euro in de metro
Het verhaal over Londen waar ze gewoon de poortjes hebben opengezet is nu al vaak zat langsgekomen. Waarom zouden ze dat in Nederland niet kunnen doen?quote:Op vrijdag 17 april 2009 06:38 schreef macca728 het volgende:
[..]
Wat lul jij nou weer dom man. Weet je opeens niet meer hoe de chipkaart werkt ?
Je kan niet inchecken als je al ingecheckt staat, wat is daar moeilijk aan ?
Ik weet wel waar ik over praat, want ik gebruik de chipkaart al maanden.
Dit is preices wat er gebeurt is toen er een grote storing was bij Oosterflank.
Als je niet uit kan checken door een storing bij bv de metro kan je daarna niet meer inchecken bij een 2de overstap of bij een volgende reis.
Waar basseer jij al die "wijsheid" op? Zijn dat echte richtlijnen of verzin je maar wat?quote:Op vrijdag 17 april 2009 07:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dan moet je wachten tot het systeem alle gegevens verwerkt hebt of zelf je gegevens laten aanpassen bij een serviceloket.
Bij het eerste duurt dat een dag en ben je je max reistarief kwijt, nu 4 euro in de metro
Hoezo belet een website jou om te reizen? Ja daar zou ik ook van gaan zuchten als je zoveel waarde hecht aan een website.quote:Op vrijdag 17 april 2009 08:58 schreef Mr.J het volgende:
[..]
*zucht* Het gebruik is niet zo'n probleem (mits de poortjes werken), maar de brakke website met daaraan gekoppeld zowel de informatievoorziening alsmede bepaalde technische mogelijkheden is het grootste struikelblok.
[..]
Joh.
[..]
Dat is wel te hopen.
[..]
Op wie moet ik indruk maken?
[..]
Afgelopen jaar zaten ze iig al op 1 miljard. http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article1760502.ece
[..]
Gut ja, dan mag je naar zo'n paaltje waar je transacties even snel voorbij vliegen. Misschien ben ik daarvoor te traag van begrip, maar ik zit liever ergens rustig achter een pctje om eea door te nemen.
Bullshitquote:Op vrijdag 17 april 2009 09:51 schreef snowgoon het volgende:
Nu laten ze de reizigers ook al reizen als ze geen kaartje hadden kunnen kopen door een storing bij de kaartautomaten.
Hoe dan ook, iedereen kan gewoon reizen als de pinautomaten uitvallen nu. Dus waarom zouden mensen ineens niet meer kunnen reizen als er een grote storing is bij de OV chipkaart automaten.quote:Op vrijdag 17 april 2009 10:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bullshit![]()
Dan zegt de NS dat je maar in de rij moet staan bij het loket, of cash (muntgeld) in die automaat doe duwen. Het enigste wat de NS dan doet is niet die 50 eurocent extra rekenen bij het loket. En je mag dan ook bij de conducteur een kaartje kopen dan krijg je er niet de standaard boete bij.
Afgelopen weekend in london geweest, daar heeft men kaart machines die gewoon briefgeld aan kunnen, dat was zogenaamd niet mogelijk bij de NS automaten. Verder kun je ook bij elke automaat gebruik maken van een credit card , dat gaat ook niet met de NS automaten. En london werkt met een ovezichtelijk zone systeem, een dagkaart voor 4 zones was 6.50 pond, en een 2 zone kaart 5,60. (wel na de ochtendspits).
Dat moet ik ze in nederland nog zien doen een 4 zonekaart waarmee je 30 kilometer hemelsbreed kan afleggen voor 6.50Dat is een afstand rotterdam denhaag
Heb ik dat ergens gezegd?quote:Op vrijdag 17 april 2009 09:55 schreef snowgoon het volgende:
Hoezo belet een website jou om te reizen? Ja daar zou ik ook van gaan zuchten als je zoveel waarde hecht aan een website.
Ah gelukkig. Ik zou jouw slapeloze nachten niet op mijn geweten willen hebben.quote:Je moet op niemand indruk maken. Ik geef alleen maar aan dat je op mij geen indruk maakt.
Nee, ok. Dan zal het nu een dik miljard zijn. Nog erg veel geld voor hetgeen er nu aangeboden wordt.quote:Geen meervoud van miljarden dus.
Yep. Veel makkelijker.quote:Tuurlijk. Het is makkelijk om eerst naar huis te gaan om daar op een website je gegevens te bekijken dan die gegevens te bekijken op het station waar je net vandaan kwam.
Waarom zit je steeds de OV Chipkaart te vergelijken met een product wat al tientallen jaren oud is?quote:Deed je dat trouwens bij de strippenkaart ook? Terugkijken welke strippen je had en waar?
Wie heeft bepaald dat de OV chipkaart site een portal moet zijn en dat dat nu al klaar moet zijn?quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:45 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Heb ik dat ergens gezegd?
De website zou een portal moeten zijn waarin meerdere services en informatie op een correcte manier conform deze tijd aangeboden worden. Daarin voldoet het product totaal niet dus.
[..]
Ah gelukkig. Ik zou jouw slapeloze nachten niet op mijn geweten willen hebben.
[..]
Nee, ok. Dan zal het nu een dik miljard zijn. Nog erg veel geld voor hetgeen er nu aangeboden wordt.
[..]
Yep. Veel makkelijker.
[..]
Waarom zit je steeds de OV Chipkaart te vergelijken met een product wat al tientallen jaren oud is?Dit zijn andere tijden waarbij een nieuwe manier van vervoeren wordt gepushed. Wil je mensen die nieuwe methode makkelijk laten adepten zouden zo om te beginnen eerder genoemde services goed in orde hebben. Zo creeer je namelijk een nieuwe situatie die meerwaarde bied boven de huidige. En pas dan gaan mensen de overstap maken, niet als de nieuwe situatie lastiger/duurder/onoverzichterlijker is.
Ik reis dagelijks in de spits, en ook voor de 'grote overgang' waren de meeste spits-reizigers al om op de chipkaart.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
nou reis maar wel eens in de spits of ga in je lunchpauze maar eens kijken bij station Beurs ofzo.
Waar al die rijen vandaan komen elke dag mag God weten
Volgens jouw beweringen kan een chauffeur sneller stempelen en sneller lezen op een abo, dan dat een chipkaartautomaat de kaart uitleest en wegschrijft. Die beweringen kloppen simpelweg niet.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:30 schreef macca728 het volgende:
[..]
Het is verdomd weinig moeite voor jou, maar aangezien de software nog steeds hapert kan het wel problemen opleveren. En het duurt altijd langer. ALTIJD.
Nee een chipkaart kopen in de bus of het tarief vragen van de chipkaart, dat kost natuurlijk geen tijd he ?
Met 40 man langs 2 chiplezers kost ook geen extra tijd en moeite he ?
Je begrijpt he gewoon niet he, als je NU overstapt hoef je vaak niet meer te stempelen, OV houders en abonnementhouders hoeven niet in te checken en uit te checken. Dat kost helemaal geen tijd, straks wel
Mijn console op hofplein is een keer "vastgelopen" tijdens het uitchecken. Toen ik dit na liep, bleek de hele reis gecanceled op de kaart, dus niet betaald.quote:Op donderdag 16 april 2009 19:18 schreef Colnago het volgende:
[..]
En wat denk je ervan als het een systeem crash is waardoor je niet meer kunt uitchecken en waardoor men niet meer kan zien wie er ingestapt was?
Probeer dan maar eens je geld terug te krijgen.
Je vergeet dat je nu bij die OV kaart niks hoeft te doen en dat is nog altijd sneller.quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Volgens jouw beweringen kan een chauffeur sneller stempelen en sneller lezen op een abo, dan dat een chipkaartautomaat de kaart uitleest en wegschrijft. Die beweringen kloppen simpelweg niet.
Daarnaast heb je in situatie-oud 1 chauffeur, in situatie-nieuw 4 chiplezers (2 bij iedere deur). Dus een veel snellere afhandeling.
Daarnaast is er niemand die je gaat verplichten je abo in te checken hoor. Zolang je je stamkaart mee hebt.
Maar het kost het bedrijf wel geld en een bus laten uitvallen niet dus ik gok dat men het laatste doet.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Mijn console op hofplein is een keer "vastgelopen" tijdens het uitchecken. Toen ik dit na liep, bleek de hele reis gecanceled op de kaart, dus niet betaald.
Zie dat als dezelfde mazzel als een buschauffeur waarvan de stempel stuk is. Gebeurt niet dagelijks, maar zo af en toe.
Woehoe! 2 seconden tijdwinst!quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:09 schreef Colnago het volgende:
[..]
Je vergeet dat je nu bij die OV kaart niks hoeft te doen en dat is nog altijd sneller.
Ik denk dat een buschauffeur die vooraf al weet dat z'n stempel stuk is, ook niet gaat rijden. Of een tram met kapotte automaten.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:10 schreef Colnago het volgende:
[..]
Maar het kost het bedrijf wel geld en een bus laten uitvallen niet dus ik gok dat men het laatste doet.
Je mag nu al niet rijden met een bus waarvan de infoxx niet werkt.
Ja lul er maar lekker overheen dat de NS bij uitval van het pingebueren toch graag geld wilt zien, en jij zat hier te verkondigen dat we dan wel gratis mochten reizen.quote:Op vrijdag 17 april 2009 10:20 schreef snowgoon het volgende:
Hoe dan ook, iedereen kan gewoon reizen als de pinautomaten uitvallen nu. Dus waarom zouden mensen ineens niet meer kunnen reizen als er een grote storing is bij de OV chipkaart automaten.
En in engeland heeft men geen last van gekraakte automaten. He de NS heeft die automaten ingevoerd om te bezuinigen op hun verkoop organisatie. Ik heb nog altijd de ijdele hoop dat de NS er is om als vervoeder de klanten een makkelijk toegankelijke dienst verlening aan te willen bieden. Ben ik te naief, en is de NS vervallen tot een soort bank waarbij het allen nog maar gaat om winstmaximalisatie. Dan jaagt men op den duur wel steeds meer mensen weg met deze manier van zaken doenquote:Waar staat dat briefgeld niet mogelijk was bij NS automaten?
Dat hebben ze, volgens mij, niet gedaan omdat de automaten dan geplunderd zouden worden. Dat is in ieder geval de reden waarom er geen strippenkaarten meer inzitten. Die apparaten werden gewoon gesloopt om de strippenkaarten te kunnen jatten. Maar jij hebt vast een goed onderzoek dat dat nooit gaat gebeuren in Nederland.
Ik heb mijn pinpas niet geprobeerd. Maar wat leuk is om te vertellen is dat ook toeristen die op schiphol landen niet eens gebruik kunnen maken van hun creditcard terwijl ze die over de gehel wereld wel in elke automaat kunnen stoppen. Je maakt mij niet wijs dat het te moeilijk is om deze automaten ook geschikt te maken voor credit cards.quote:Het credit card gebruik in Nederland is heel wat anders dan in andere landen. Daar is de credit card het meest gebruikt, in Nederland gebruiken "we" liever de pinpas. Kon je in Engeland betalen met je pinpas?
Leuk geprobeerd maar dan moet je toch echt op de NS site kijken en zie je dat dat retourtjequote:Je bent opgelicht dan. In Nederland reis je voor nog geen 6 euro van Den Haag naar Rotterdam.
En in Rotterdam kun je met een dagkaart ook al gauw in een straal van 25 km reizen voor 6 euro.
Ah right. We pushen een product maar het is nog niet af. Nee klopt, die veronderstelling is mijn fout geweest, je kan natuurlijk niet van de overheid verwachten dat 't allemaal in ene in orde en up-to-date is.quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:53 schreef snowgoon het volgende:
Wie heeft bepaald dat de OV chipkaart site een portal moet zijn en dat dat nu al klaar moet zijn?
Anno 2009 mag je toch echt wel bepaalde dingen verwachten van een project met een prijskaartje van meer dan een miljard verwachten. Maar goed, jij bent kennelijk al heel snel tevreden. Good for you.quote:Beetje simpel om een product af te gaan kraken omdat het niet aan jouw verwachtingen voldoet. Een Volkswagen lijkt ook niet op een Ferrari maar beide zijn prima middelen om je mee te vervoeren.
"Technische hoogstandjes"?! Gewoon de live database elk kwartier mirroren naar je DMZ waar je webserver draait. Nou, nou, errug lastig ja om zoiets op te zetten.quote:Als je allerlei technische hoogstandjes gaat verwachten en de andere voordelen van de OV chipkaart negeert is het wel erg makkelijk zeuren.
Geen idee of je uberhaupt wel eens in het OV in bijv A'Dam zit, maar als je met 200 man tegelijk door de poortjes wilt ga je niet uitgebreid de prijs bekijken. Die zie je maybe in een flits. Maar goed, ook dat is voor jou meer dan voldoende kennelijk.quote:Ik denk ook dat er maar weinig mensen op zitten te wachten om 15 minuten na hun reis de gegevens al te gaan bekijken. Alsof ze dement zijn en niet weten hoe ze hebben gereisd. Hoe duur het was kan men ook zien bij het uitchecken.
En dat bijv. de achterliggende techniek zoals in/uit check poortjes gewoon werken. Tsja, daar kan je dus ook niet van op aan.quote:Volgens mij vinden de meeste reizigers het vooral prettig dat ze zich geen zorgen mee hoeven te maken over zones. Of dat ze mogelijkheid hebben om nooit zonder tegoed te staan.
Beetje moeite = meerdere sites gaan bezoeken omdat ze niet in staat zijn op 1 plaats alle info neer te zetten en up-to-date te houden?quote:De nieuwe situatie is helemaal niet lastiger/duurder/onoverzichtelijk.
Als je een beetje moeite doet om uit te vinden hoe het werkt gaat het prima en is het goed te begrijpen. Duurder is het ook niet. Heb onlangs nog een groot aantal trajecten met elkaar vergeleken en die werden juist goedkoper.
Waar precies heb ik gezegd dat men gratis mocht reizen?quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja lul er maar lekker overheen dat de NS bij uitval van het pingebueren toch graag geld wilt zien, en jij zat hier te verkondigen dat we dan wel gratis mochten reizen.
[..]
En in engeland heeft men geen last van gekraakte automaten. He de NS heeft die automaten ingevoerd om te bezuinigen op hun verkoop organisatie. Ik heb nog altijd de ijdele hoop dat de NS er is om als vervoeder de klanten een makkelijk toegankelijke dienst verlening aan te willen bieden. Ben ik te naief, en is de NS vervallen tot een soort bank waarbij het allen nog maar gaat om winstmaximalisatie. Dan jaagt men op den duur wel steeds meer mensen weg met deze manier van zaken doen
[..]
Ik heb mijn pinpas niet geprobeerd. Maar wat leuk is om te vertellen is dat ook toeristen die op schiphol landen niet eens gebruik kunnen maken van hun creditcard terwijl ze die over de gehel wereld wel in elke automaat kunnen stoppen. Je maakt mij niet wijs dat het te moeilijk is om deze automaten ook geschikt te maken voor credit cards.
[..]
Leuk geprobeerd maar dan moet je toch echt op de NS site kijken en zie je dat dat retourtje
¤ 7,80 kost. Vervolgens zou ik dan nog in rotterdam en denhaag mijn strippenkaart/ovchipkaart voor bussen moeten gebruiken.
Nee van een systeem als de OV chipkaart kun je niet verwachten dat die pasklaar ingezet kan worden binnen 2 weken, zonder fouten en alles goed werkend. Dat is inderdaad redelijk naief van je als je dat verwacht.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:25 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Ah right. We pushen een product maar het is nog niet af. Nee klopt, die veronderstelling is mijn fout geweest, je kan natuurlijk niet van de overheid verwachten dat 't allemaal in ene in orde en up-to-date is.
[..]
Anno 2009 mag je toch echt wel bepaalde dingen verwachten van een project met een prijskaartje van meer dan een miljard verwachten. Maar goed, jij bent kennelijk al heel snel tevreden. Good for you.
[..]
"Technische hoogstandjes"?! Gewoon de live database elk kwartier mirroren naar je DMZ waar je webserver draait. Nou, nou, errug lastig ja om zoiets op te zetten.![]()
[..]
Geen idee of je uberhaupt wel eens in het OV in bijv A'Dam zit, maar als je met 200 man tegelijk door de poortjes wilt ga je niet uitgebreid de prijs bekijken. Die zie je maybe in een flits. Maar goed, ook dat is voor jou meer dan voldoende kennelijk.
[..]
En dat bijv. de achterliggende techniek zoals in/uit check poortjes gewoon werken. Tsja, daar kan je dus ook niet van op aan.
[..]
Beetje moeite = meerdere sites gaan bezoeken omdat ze niet in staat zijn op 1 plaats alle info neer te zetten en up-to-date te houden?
Verder ben ik niet tegen het concept, anders had ik er geen aangevraagd, maar als je bij het aanvragen al problemen hebt omdat je niet kan betalen omdat je een girorekening bij de ING hebt (gironummer werd niet als bankrekening nummer herkent), als je je kaart hebt je niet op 1 plaats de abbonementen mogelijkheden ed kan vinden en/of kopen, op 33% van je ritten poortjes defect zijn en je niet anno 2009 makkelijk over je gegevens kan beschikken zet ik mijn vraagtekens bij dit product. En dat is pas na 4 dagen reizen en allemaal uit eigen ervaring.
Geen idee of jij er gebruik van maakt, maar als je je dagelijks in het OV van een grote stad bevindt moet eea wel een beetje fatsoenlijk en vloeiend lopen.
nee dat hoeft niet, het zijn twee applicaties welke onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren, ze kunnen wel aan elkaar gekoppeld worden (integrated solutions), bij de RET bijvoorbeeld zit er geen infoxx op het systeem, daar hebben ze alleen E-ticketingquote:Op vrijdag 17 april 2009 09:15 schreef Colnago het volgende:
[..]
Maar dan kun je wel stellen dat die OV chipkaart niet werkt als de infoxx het niet doet toch?
Ik heb het natuurlijk over bussen met infoxx.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:45 schreef Dulk het volgende:
[..]
nee dat hoeft niet, het zijn twee applicaties welke onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren, ze kunnen wel aan elkaar gekoppeld worden (integrated solutions), bij de RET bijvoorbeeld zit er geen infoxx op het systeem, daar hebben ze alleen E-ticketing
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |