Ik wil ze heel graag helpen, want het is uiteraard familie. Mijn eigen ouders wil ik erbuiten houden omdat die te emotioneel zijn en ik wil niet dat men vanwege geld eventuele problemen krijgen binnen hun verhoudingen. Ik ben ook close met ze, maar dan vooral met mijn nichtje, tis net m'n zusje.quote:Ik mail je eigenlijk over het volgende. Ik maak me ernstig zorgen om de financieen bij mijn vader. Hij was gister met mam naar de notaris geweest om over de belastingschulden te praten. Ik weet niet of je het weet maar ze hebben een schuld van 60.000 euro. Dit hebben ze al sinds hun bedrijf verkocht was. Nu hebben ze met de notaris afgesproken dat ze het maandelijks mogen afbetalen maar het huis staat garant. Mochten ze het niet op tijd afbetaald hebben of wat dan ook..dan neemt de belastingdienst het huis in beslag. Tevens moeten ze 5% rente betalen, als ze het maandelijks willen aflossen.
quote:Op vrijdag 10 april 2009 07:11 schreef kikoooooo het volgende:
Ik snap best dat je wilt helpen, maar dat is jouw taak imho niet. Ik zou ze het laten aflossen, en als het dan mis dreigt te gaan, eventueel bijspringen...
Dat is ook een goede oplossing.quote:Op vrijdag 10 april 2009 07:11 schreef kikoooooo het volgende:
Ik snap best dat je wilt helpen, maar dat is jouw taak imho niet. Ik zou ze het laten aflossen, en als het dan mis dreigt te gaan, eventueel bijspringen...
Hoezo klinkt dat niet zo mooi?quote:Op vrijdag 10 april 2009 07:13 schreef jitzzzze het volgende:
Hmm, dat klinkt niet zo mooi.
Ja, dat is wel mooi. Maar niet dat je 60K schuld hebt.quote:Op vrijdag 10 april 2009 07:28 schreef vosss het volgende:
[..]
Hoezo klinkt dat niet zo mooi?
Meneer de TS wil zomaar even 15k schenken waar hij hard voor heeft moeten werken.
Ik vind dat heel mooi.
Ik iets meer, dat is toch voor mijn eigen huis. En dat is toch wel een stuk mooier dan 60k aan de vrienden van de belastingdienst.quote:
Een stichting opzetten voor een bedrag van 15kquote:Op vrijdag 10 april 2009 07:49 schreef KapiteinGasthof het volgende:
Wil je het echt zelf doen moet je toch een stichting gaan oprichten, dan is hulp van een notaris/accountant aan te raden. Anders mag er even leuk bijna 7k voor de belasting geloof ik.
Het is niet verboden om zoveel geld mee te nemen, maar je hangt wel als ze er achter komen of als je het aangeeft.quote:Op vrijdag 10 april 2009 10:15 schreef Rbhp het volgende:
Even een dom idee. Kan ik niet gewoon cash 15K meenemen bij mijn eerstvolgende trip van China naar Amsterdam? En dat ze dan deze 15k belastinvrij gewoon kunnen gebruiken om direct een deel af te betalen?
Andere dingen om over te denken:quote:En waarom help ik; het maakt mij niet uit of het in de vorm van een lening zal gaan of een schenking. Het interesseert me niet. Ik ben nog jong, verdien goed in China en heb nog zo'n 35 jaar om mijn eigen pensioen op te bouwen.
Met zwart geld een belastingschuld betalen lijkt me niet de verstandigste oplossing. Als oom en tante met een koffer vol geld bij de belastingdienst aankomen denken die natuurlijk wel dat dat zwart geld is.quote:Op vrijdag 10 april 2009 10:15 schreef Rbhp het volgende:
Bedankt voor de eerste reacties.
Even een dom idee. Kan ik niet gewoon cash 15K meenemen bij mijn eerstvolgende trip van China naar Amsterdam? En dat ze dan deze 15k belastinvrij gewoon kunnen gebruiken om direct een deel af te betalen? Ik betaal gewoon netjes belasting hier in China en heb de papieren om te bewijzen dat ik belasting afdraag hier.
Goed punt. Ze hebben de oude onderneming verkocht en de opbrengst daarvan is direct gebruikt voor achterstallige schulden (bij de bank). Maar door het hoge bedrag van verkoop moest hier dus belasting over betaald worden. Nu begreep ik dat de fout die mijn oom heeft gemaakt is om dat bedrijf te verkopen. Had ie gewoon niet moeten doen, dan had ie deze belastingschuld ook niet. Ze hebben dus niet eens verdiend aan de verkoop en hebben nu weer met geleend geld (van de bank) een ander bedrijf opgezet.quote:Op vrijdag 10 april 2009 11:37 schreef Wackyduck het volgende:
Ik beweer niet dat het nu zwart is, maar als je het cash bij de belastingdienst aflevert gaan ze echt wel vervelend doen.
Je echte doel is dat ze een relatief onbezorgde oude dag hebben, ik ken de situatie niet en weet dus niet of direcht een kwart van de schuld betalen de beste optie is. Hebben ze een goede pensioenregeling voor zichzelf? In hoeverre kunnen ze de aflossingen nu betalen? Wat is er eigenlijk met het geld van de verkoop van hun bedrijf gebeurd, en is deze belasting het gevolg van die verkoop? Of is alles al naar andere achterstallige belastingen dan wel andere schulden gegaan?
N.B. Weet je nichtje ook dat je dit van plan bent?
Oude mensen hebben wat minder tijd om van hun schulden af te komen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 15:22 schreef Alicey het volgende:
Wat is precies het probleem? Als ik het goed begrijp kunnen ze de aflossing van die 60k prima hebben. Het duurt misschien een poosje en ze leven wat krapper, maar waarom denk je dat het een probleem is?
Met andere woorden: TS stort 15k in de erfenis van zijn nichtje.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:54 schreef HarryP het volgende:
Oude mensen hebben wat minder tijd om van hun schulden af te komen.
Daarnaast blijft er voor het nichtje dan heel wat minder te erven over.
Veel realistischer.quote:Op vrijdag 10 april 2009 19:12 schreef Rbhp het volgende:
Ik heb vandaag mijn oom direct gebeld.
Ze hebben nu afgesproken dat ze per maand zo'n 200-300 euro betalen [...]
Klinkt dit realistischer?
Aan een onafhankelijke derde partij zou je niet 0% rente vragen. Dus, het verschil tussen jouw 0% en een zakelijke (normale) rente voor zo'n soort lening moet je zien als een schenking van jou aan jouw familie.quote:Op woensdag 1 juli 2009 08:20 schreef Rbhp het volgende:
Ok, het zijn mijn ouders en het nichtje is mijn zusje.![]()
Ik waardeer je opmerkingen en ben het er ook mee eens, maar het gaat nu voor mij even niet om de motivatie of beweegredenen, het gaat nu puur om de methode hoe ik dit het beste kan doen.
Het bedrag is ongeveer 8000 euro en daarmee moeten ze het kunnen redden qua vaste lasten tot eind dec 2009 (boodschappen e.d. doen ze zelf).
En het is echt niet dat ik geld teveel heb, ik ga volgend jaar trouwen en heb het geld hard nodig, maar ik heb nog genoeg tijd om te sparen en heb vele kansen hier op de arbeidsmarkt.
Als ik laat vastleggen op papier dat het een lening is tegen gunstige voorwaarden (0% rente), dan is dat toch mijn eigen keuze? Zolang het maar volgens de wet mag. Ergens vind ik het jammer dat ik niet mag doen wat ik wil met mijn eigen zuurverdiende geld, anyway, it's the law he.
Dus nogmaals, als jullie hier ervaingen mee hebben of kennis, deel het aub met mij. Ik heb in ieder geval al een mail gestuurd naar iemand die belastingadvies geeft, misschien dat ik maar op en neer moet vliegen om in Nederland het antwoord te vinden.
Klinkt als een praktische mogelijkheid/oplossing. Ze kunnen altijd het geld terugbetalen via mijn Rabo rekening in Nederland. Dank je.quote:Op woensdag 1 juli 2009 08:44 schreef Cat22 het volgende:
Wat vaak wordt gedaan is de volgende constructie: bedrag X uitlenen tegen marktconforme rente. Deze rente wordt door jouw ouders jaarlijks keurig via de bank aan jou betaald. En jij geeft dat geld via een achterdeurtje (cash) aan hen terug. Complicatie is hier natuurlijk wel dat jij in China zit. Maar wellicht dat je via een ander familielid wat kunt organiseren? (naar hen overboeken en zij geven het geld aan je ouders).
En hoe wil je die overboeking noemen dan? Dat is net zo goed een lening waarop rente moet worden berekend, of dit nou van TS naar oom+tante gaat of van TS naar ander familielid maakt natuurlijk niet uit.quote:Op woensdag 1 juli 2009 08:44 schreef Cat22 het volgende:
Wat vaak wordt gedaan is de volgende constructie: bedrag X uitlenen tegen marktconforme rente. Deze rente wordt door jouw ouders jaarlijks keurig via de bank aan jou betaald. En jij geeft dat geld via een achterdeurtje (cash) aan hen terug. Complicatie is hier natuurlijk wel dat jij in China zit. Maar wellicht dat je via een ander familielid wat kunt organiseren? (naar hen overboeken en zij geven het geld aan je ouders).
Nee, zo werkt het dus niet. Een onafhankelijke persoon zal nooit tegen zo'n lage rente die lening verstrekken aan iemand die diep in de schulden zit en geen onderpand kan geven.quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:07 schreef loveli het volgende:
Wat is de rente van de staatslening? Als de staat mag lenen tegen die rente, mogen je ouders het ook. Dat is de laagste marktconforme rente.
Wist ik niet, ik ken alleen de constructie dat je tegen die rente een hypotheek bij je ouders/suikeroom mag afsluiten.quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:13 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, zo werkt het dus niet. Een onafhankelijke persoon zal nooit tegen zo'n lage rente die lening verstrekken aan iemand die diep in de schulden zit en geen onderpand kan geven.
DonJames, het lijkt erop dat jij hier meer vanaf weet. Mag ik je vragen hoe dat precies zit met die vrijstelling? Ouders kunnen een schenking doen aan kinderen (belastinvrij) tot een bepaald bedrag per jaar, maar voor de omgekeerde weg kan ik geen informatie vinden. Logisch natuurlijk dat in de meeste gevallen ouders een schenking doen, maar in dit geval is het dus andersom.quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:04 schreef DonJames het volgende:
[..]
En hoe wil je die overboeking noemen dan? Dat is net zo goed een lening waarop rente moet worden berekend, of dit nou van TS naar oom+tante gaat of van TS naar ander familielid maakt natuurlijk niet uit.
TS kan ook gewoon rente berekenen en bijschrjiven op zijn vordering. Als hij de rente jaarlijks kwijtscheldt blijft het met een beetje geluk nog onder de vrijstelling en kan het dus "belastingvrij". en legaal
De overboeking wordt heel simpel 'rente lening (of verzin maar wat)' genoemd.quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:04 schreef DonJames het volgende:
[..]
En hoe wil je die overboeking noemen dan? Dat is net zo goed een lening waarop rente moet worden berekend, of dit nou van TS naar oom+tante gaat of van TS naar ander familielid maakt natuurlijk niet uit.
TS kan ook gewoon rente berekenen en bijschrjiven op zijn vordering. Als hij de rente jaarlijks kwijtscheldt blijft het met een beetje geluk nog onder de vrijstelling en kan het dus "belastingvrij". en legaal
Die hypotheekconstructie kan nog vééél mooier door juist een hele hoge rente te berekenen!quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:14 schreef loveli het volgende:
[..]
Wist ik niet, ik ken alleen de constructie dat je tegen die rente een hypotheek bij je ouders/suikeroom mag afsluiten.
Het betrof toch jouw oom en tante, en niet jouw ouders?quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:14 schreef Rbhp het volgende:
[..]
DonJames, het lijkt erop dat jij hier meer vanaf weet. Mag ik je vragen hoe dat precies zit met die vrijstelling? Ouders kunnen een schenking doen aan kinderen (belastinvrij) tot een bepaald bedrag per jaar, maar voor de omgekeerde weg kan ik geen informatie vinden. Logisch natuurlijk dat in de meeste gevallen ouders een schenking doen, maar in dit geval is het dus andersom.
Maar waarom zo omslachtig?quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:24 schreef Cat22 het volgende:
[..]
De overboeking wordt heel simpel 'rente lening (of verzin maar wat)' genoemd.
Het uit te lenen bedrag wordt door TS op de rekening van zijn ouders overgemaakt.
Ouders storten jaarlijks/halfjaarlijks/zo vaak als afgesproken de rente terug naar TS. Het leningbedrag zelf wordt niet afgelost.
TS maakt -na ontvangst rente- hetzelfde bedrag over op de rekening van een ander persoon. Noem het 'betaling bladibla'. En die persoon betaalt het aan de ouders van TS (cash of in goederen)
quote:Het is niet de meest charmante legale oplossing, dus als je gebruik kunt maken van de vrijstelling is dat natuurlijk de beste methode.
Hoi, je gaf eerder aan dat de drempel ¤2734 is, mag ik vragen waar je dit hebt gevonden, zodat ik zelf ook kan kijken? Dank alvast.quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:47 schreef bankrupcy het volgende:
Je mag iedereen geld schenken, maar boven de drempel moet je over het gehele bedrag belasting betalen.
Een schenking is 'om niet', oftewel: er mag geen wederdienst tegenover staan. Let hier goed op!
Het idee is dan ook om niet de hoofdsom te schenken, maar alleen de rente.quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:43 schreef Rbhp het volgende:
DonJames,
ik heb gelogen...het zijn mijn ouders. Ik realiseerde me later pas dat er een te groot verschil is tussen schenken aan familie of ouders (zowel op financieel als emotioneel vlak).
Ik heb even de rekenhulp schenkingsrecht gebruikt, bij 7500 euro moet de schenker ruim 2600 euro aan schenkinsrecht betalen.
Staat ook in het dropdown-menu bij de rekenhulp zag ik netquote:Ik kan nergens vinden hoe dit nou zit van kind naar ouders.
quote:Mijn schenking (eigenlijk is het een lening want ze willen het terugbetalen en ik wil het ook terug) is puur om hun te ontlasten in hun maandelijkste kosten tot eind dit jaar.
Ik woon zelf sinds 2005 in China.quote:Op woensdag 1 juli 2009 11:18 schreef fris het volgende:
Woon je toevallig al 10 jaar in China? Want dan is een schenking uit het buitenland onbelast (edit: althans in Nederland... kan zijn dat je in China wel wat moet betalen dan, maar is misschien heel weinig?). Laat anders een Chinees die nooit in NL heeft gewoond dat geld schenken.
Heb toen niet direct gedacht aan hulp inroepen van een Chinese vriend(in).quote:Voor het schenkingsrecht woont de schenker ook in Nederland als hij:
- een Nederlander is die nog geen 10 jaar buiten Nederland woont;
- een buitenlander is die in Nederland woonde en nog geen vol jaar uit Nederland weg is.
Ik snap niet precies wat ze hiermee bedoelen.quote:Als de schenker in het buitenland woont, kan de verkrijger in bepaalde gevallen kiezen voor heffing op grond van het recht van schenking in plaats van het recht van overgang.
Dat dacht ik dus ook, totdat ik een oude uitspraak van het HR las waarin is aangegeven dat op bepaalde voorwaarden dergelijke transacties niet als een schenking worden bestempeld.quote:Op woensdag 1 juli 2009 08:35 schreef DonJames het volgende:
[..]
Aan een onafhankelijke derde partij zou je niet 0% rente vragen. Dus, het verschil tussen jouw 0% en een zakelijke (normale) rente voor zo'n soort lening moet je zien als een schenking van jou aan jouw familie.
Dat ben ik dus niet met je eens. Direct opeisbaar wil zeggen direct, nu (of althans, binnen een redelijke termijn). Dat wil niet zeggen "voor het einde van het jaar".quote:Op woensdag 1 juli 2009 16:38 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook, totdat ik een oude uitspraak van het HR las waarin is aangegeven dat op bepaalde voorwaarden dergelijke transacties niet als een schenking worden bestempeld.
Als TS geld leent aan zijn moeder/zusje tegen 0% rente en daarbij bepaalt dat de lening te allen tijde opeisbaar is, wordt de lening niet gezien als een schenking in de zin van de successiewet. Hierbij dient wel aangemerkt te worden dat de schenking daadwerkelijk te allen tijde opeisbaar moet zijn, dit betekent dat het geldbedrag gemoeid met de schenking niet zodanig "vast" kan komen te zitten in het bedrijfje (of whatever) van de moeder dat zij het niet binnen korte tijd zou kunnen terugbetalen. De eigen vermogenspositie van de moeder moet dus wel redelijk voldoende zijn, hetgeen in het verhaal van de TS niet meteen af is te leiden.
Advies richting de TS: Als het zeker is dat jouw moeder de lening binnen korte tijd (volgens jouw verhaal tegen het einde van dit jaar) kan terugbetalen, kun je haar een renteloze lening verschaffen. Deze renteloze lening wordt dan niet gezien als schenking (althans de rente), mits je je houdt aan hetgeen ik hierboven heb beschreven.
Verder denk ik vrij stellig dat een aflossingsvrije én renteloze lening gelijk wordt gesteld met een schenking.quote:
Voor de liefhebbers: BNB 1996/290 * (HOGE RAAD 8 juli 1996 (Nr. 31 363))
edit: Overigens is hetgeen hieronder is beschreven niet meteen aan te raden. Een aflossingsvrije lening (dit is een hééél oude overeenkomst) hoeft dus nooit te worden afgelost. De ouders kunnen om wat voor reden dan ook bepalen dat zij de lening nooit gaan aflossen maar slechts de rente tot in oneindigheid blijven doorbetalen.
Aan "direct opeisbaar" hangt een marge van een maand of 2/3. Verder wordt voor het begrip "genoeg eigen vermogen om direct op te eisen" ongeveer een marge gehanteerd van 1/4 van het geleende bedrag. Mits die moeder dus 1/4e van het geleende bedrag binnen een maand of 2/3 op kan hoesten, is er niks aan het hand.quote:Op woensdag 1 juli 2009 17:19 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat ben ik dus niet met je eens. Direct opeisbaar wil zeggen direct, nu (of althans, binnen een redelijke termijn). Dat wil niet zeggen "voor het einde van het jaar".
[..]
Verder denk ik vrij stellig dat een aflossingsvrije én renteloze lening gelijk wordt gesteld met een schenking.
Box 4!quote:Op woensdag 1 juli 2009 17:43 schreef zzp-belastingen het volgende:
IPV een aflossings-vrije lening zal je ook een lening met met een aflossing van jaarlijks 2734,- incl. rente kunnen nemen over een aantal jaar vast.
Maar een lening met een belastingvrije schenking daar bij is een vrij gangbare constructie.
Zie b.v. het boekje Box 4 bij de elsevier belasting almanak 2009 en hoofdstuk 51 uit deze belasting almanak.
Voor de rest is er over deze constructie veel op internet te vinden.
Of je leest iets meer dan alleen de OP. Gaat over haar ouders en zusje.quote:Op woensdag 1 juli 2009 18:21 schreef Noway666 het volgende:
Het is misschien wel familie maar qua financien heeft het niets met elkaar te maken. Het is hun probleem.
Draai de situatie eens om, stel je oom overlijdt en je nichtje krijgt een kindsdeel van de erfenis, die ze kan opeisen. Daar kun je geen beroep op doen, behalve dat je nichtje jou mogelijk wel tof vindt en het schenkt dan wel leent.
Maar het zo maar uit de schulden helpen van een ander, dat zou ik niet doen. Dadelijk hoor je er niets meer van, dus mocht je het toch doen, laat het met een contract opstellen en laat het tekenen.
Ergste?quote:Op woensdag 1 juli 2009 18:16 schreef DonJames het volgende:
[..]
Box 4!Da's de ergste van alle boxen!!
2500 euro Direct terug te betalen binnen 2/3 maanden. Dat is theoretisch mogelijk voor mijn ouders. Ze hebben nog een huis in bezit (800 euro in de maand voor de hypotheek). Het geld wordt niet voor het bedrijf gebruikt, maar voor gas, water, electriciteit, ziektefonds en hypotheek.quote:Op woensdag 1 juli 2009 16:38 schreef Maharbal het volgende:
Als TS geld leent aan zijn moeder/zusje tegen 0% rente en daarbij bepaalt dat de lening te allen tijde opeisbaar is, wordt de lening niet gezien als een schenking in de zin van de successiewet. Hierbij dient wel aangemerkt te worden dat de schenking daadwerkelijk te allen tijde opeisbaar moet zijn, dit betekent dat het geldbedrag gemoeid met de schenking niet zodanig "vast" kan komen te zitten in het bedrijfje (of whatever) van de moeder dat zij het niet binnen korte tijd zou kunnen terugbetalen. De eigen vermogenspositie van de moeder moet dus wel redelijk voldoende zijn, hetgeen in het verhaal van de TS niet meteen af is te leiden.
Advies richting de TS: Als het zeker is dat jouw moeder de lening binnen korte tijd (volgens jouw verhaal tegen het einde van dit jaar) kan terugbetalen, kun je haar een renteloze lening verschaffen. Deze renteloze lening wordt dan niet gezien als schenking (althans de rente), mits je je houdt aan hetgeen ik hierboven heb beschreven.
Dit wordt al een inhoudelijke constructie, als je hiervoor zou kiezen, wat zou je dan adviseren als volgende stap in het proces?quote:Op woensdag 1 juli 2009 16:42 schreef zzp-belastingen het volgende:
Eventueel een andere constructie is om ze die 2734 te schenken en de overige 12266 te lenen tegen 5% rente op basis van een aflossing-vrije lening.
Aan het einde van het jaar op 31 december breng je ze dan die 5% dus 613,30 in rekening.
Vervolgens schenk je ze op 1 jan weer 2734 waar van je die rente van 613,30 aftrekt blijft er dus nog 2120,70 over welke als aflossing van de lening wordt gebruikt.
De lening is dan nog maar 10145,30 waar over ze dat jaar op 31 nog maar 507,26 rente over verschuldigd zijn.
Op deze manier kan je ze de schuld kwijtschelden en doe je elk jaar een belastingvrije schenking.
Is dit correct en moet het geld dan op elke individuele rekening gestort worden of mag het in 1 keer op 1 rekening?quote:Op woensdag 1 juli 2009 18:14 schreef aroha-nui het volgende:
Is schenking niet per persoon? Dus 2 keer 2734 = 5268?
En kan zus ook een schenking krijgen?
Het moet alleen niet een louter theoretische mogelijkheid zijn. Je ouders moeten daadwerkelijk in staat zijn om (een deel van) de lening direct (2/3 maanden) af te lossen op het moment dat jij dat vraagt / de BD er naar gaat vraagt. Mocht de BD van mening zijn dat de lening niet direct opeisbaar is, dan krijg je dus een navordering + rente. Dit is dan wel weer aanvechtbaar, maar het is wel iets om in de gaten te houden. Als je iets dergelijks doet dan zou ik het goed op papier laten zetten (het liefst door een jurist).quote:Op woensdag 1 juli 2009 18:55 schreef Rbhp het volgende:
[..]
2500 euro Direct terug te betalen binnen 2/3 maanden. Dat is theoretisch mogelijk voor mijn ouders. Ze hebben nog een huis in bezit (800 euro in de maand voor de hypotheek). Het geld wordt niet voor het bedrijf gebruikt, maar voor gas, water, electriciteit, ziektefonds en hypotheek.
[..]
Hm, das duidelijk, maar hieruit kan ik concluderen dat ik degene ben die dus het geld kan opeisen en ik dus ook kan bepalen of dit van toepassing is of niet. De BD kennende is dit niet genoeg, dus ik vraag me af hoe dit nou in de praktijk echt gaat werken. Mijn vader heeft een bedrijf wat niet zo goed loopt (ander verhaal), maar dat kan wel weer goedkomen binnen enkele maanden waardoor ze weer in het positieve komen. Maar zoals je al adviseert, dit kan beter door een jurist op papier gezet worden.quote:Op woensdag 1 juli 2009 19:07 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Het moet alleen niet een louter theoretische mogelijkheid zijn. Je ouders moeten daadwerkelijk in staat zijn om (een deel van) de lening direct (2/3 maanden) af te lossen op het moment dat jij dat vraagt / de BD er naar gaat vraagt. Mocht de BD van mening zijn dat de lening niet direct opeisbaar is, dan krijg je dus een navordering + rente. Dit is dan wel weer aanvechtbaar, maar het is wel iets om in de gaten te houden. Als je iets dergelijks doet dan zou ik het goed op papier laten zetten (het liefst door een jurist).
Jij bent inderdaad degene die het op kan eisen, maar de BD kijkt dan ook objectief naar de opeisbaarheid. Kan de wederpartij daadwerkelijk de vordering meteen voldoen? Het idee er achter is dat de lening terug betaald moet worden, en dat het niet uiteindelijk toch een schenking wordt doordat de partijen de lening nooit kunnen (of gaan) terugbetalen.quote:Op woensdag 1 juli 2009 19:14 schreef Rbhp het volgende:
[..]
Hm, das duidelijk, maar hieruit kan ik concluderen dat ik degene ben die dus het geld kan opeisen en ik dus ook kan bepalen of dit van toepassing is of niet. De BD kennende is dit niet genoeg, dus ik vraag me af hoe dit nou in de praktijk echt gaat werken. Mijn vader heeft een bedrijf wat niet zo goed loopt (ander verhaal), maar dat kan wel weer goedkomen binnen enkele maanden waardoor ze weer in het positieve komen. Maar zoals je al adviseert, dit kan beter door een jurist op papier gezet worden.
Dank voor je advies trouwens!
Je kunt, zoals hier ergens eerder aangegeven, ook overwegen om je ouders gewoon een marktconforme rente te laten betalen.quote:Op woensdag 1 juli 2009 19:25 schreef Rbhp het volgende:
Mijn ouders zijn heel duidelijk, ze willen het liefst de problemen zelf oplossen. Als ik volgens de regels mag schenken, dan kan ik dat doen, maar zo niet, dan wil ik gewoon de beste leenconstructie opzetten voor beide partijen, want ze willen het zsm terugbetalen.
Nu val ik door de mand, ik wou niet laten zien dat ik zo dom was dat ik nog nooit van box 4 heb gehoordquote:Op woensdag 1 juli 2009 18:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ergste?
* ManAtWork dacht dat dat altijd die van het zwarte geld was.
Gelukkig weten we beide beter.quote:Op woensdag 1 juli 2009 20:40 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nu val ik door de mand, ik wou niet laten zien dat ik zo dom was dat ik nog nooit van box 4 heb gehoord
Ik ben ook geen jurist, maar schenkingsrecht is geregeld in de successiewet (successiewet is botweg gezegd voor elke verandering in eigendomsrechten waar geen verplichting tot die verandering tegenover stond, dus zowel tijdens als na het leven)quote:Op woensdag 1 juli 2009 10:20 schreef bankrupcy het volgende:
@ frederik
Ik ben geen jurist, maar als ik successiewet en curatele zie staan, denk ik dat dit of van toepassing is als de ouders al onvermogend/failliet zijn verklaard. Ik hoop dat het nog niet zover is.
In principe is schenking inderdaad per persoon, maar er is een uitzondering op:quote:Op woensdag 1 juli 2009 18:14 schreef aroha-nui het volgende:
Is schenking niet per persoon? Dus 2 keer 2734 = 5268?
En kan zus ook een schenking krijgen?
Die ze onderhands weer als dagelijkse boodschappen bijvoorbeeld kan doorgeven.
quote komt uit de successiewet 1956quote:Artikel 26
1.Met elkaar gehuwde personen, die niet van tafel en bed zijn gescheiden, worden, voor de berekening van het recht van schenking, als één en dezelfde persoon aangemerkt. Het schenkingsrecht wordt alsdan berekend naar de naaste verwantschap tussen de schenker of één van de gehuwde schenkers en de begiftigde of één van de gehuwde begiftigden.
2.Indien schenkingen worden gedaan binnen een jaar vóór het huwelijk van de schenkers of van de begiftigden, wordt het huwelijk geacht reeds ten tijde van die schenkingen te hebben bestaan.
3.Het in het eerste lid bepaalde is niet toepasselijk op schenkingen door een echtgenoot aan degene met wie hij is gehuwd.
4.De vorige leden zijn van overeenkomstige toepassing op verkrijgingen door ongehuwd samenwonenden als bedoeld in artikel 24, tweede lid, letter a.
uit successiewet 1956quote:Artikel 27De gedurende een kalenderjaar door dezelfde schenker aan dezelfde begiftigde gedane schenkingen worden aangemerkt als deel uitmakend van één schenking ten belope van het gezamenlijke bedrag.
quote:Op donderdag 2 juli 2009 03:01 schreef aroha-nui het volgende:
Lijkt me het eenvoudigst om gewoon een lening van 15K te geven met een looptijd van 8 jaar met 4% rente te betalen per jaar, met een aflossing van zeg 2000 per jaar.
Het lijkt me dat zo'n lening eenvoudig per brief geregeld kan worden: TS stuurt een papiertje met de leningsvoorwaarden en handtekening, ouders tekenen ook, en TS maakt 15K over.
Hoezo zou de belasting daar moeilijk over doen?
Dan zouden ze 1 juli 2010 het bedrag van 2600 euro moeten betalen.
Mochten de ouders kunnen terugbetalen, doen ze dat. Mochten ze dan nog steeds problemen hebben, kan TS die 2600 schenken (schenkingsakte) en de lening gewoon door laten lopen.
Ik snap niet hoezo dit niet zou kunnen voor de belastingdienst? Het is de eenvoudigste wijze, zonder tussenkomst van notaris.
Het is de eenvoudigste en meest logische oplossing in dit geval, ware het niet dat de TS zijn OP begon met "het rentepercentage verminderen". Ik nam dan ook aan dat hij bedoelde dat die ouders geen rente willen (kunnen?) betalen.quote:Op donderdag 2 juli 2009 08:16 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
![]()
Maar dan doe je afbreuk aan al die mooie constructies die hierboven zijn bedacht. En da's wel zonde.
Een eventuele onderhoudsplicht (Die naar mijn weten niet in omgekeerde vorm bestaat, maar dat weet ik niet heel zekerquote:Op donderdag 2 juli 2009 16:41 schreef HarryP het volgende:
Als het je ouders zijn wordt het volgens mij een heel stuk makkelijker.
Volgens mij is het zelfs zo dat tot je 21 je ouders een onderhoudsplicht hebben (dus ook financieel) en na je 21ste is het omgedraait. Dan heb je een onderhoudsplicht naar je ouders toe.
Dus volgens mij is het zelfs de bedoeling om je ouders te helpen als ze het moeilijk hebben.
Dus google even op onderhoudsplicht en belasting.
Hoe je het vervolgens met je ouders en zus afspreekt om je geld weer terug te krijgen moet je onderling maar uitzoeken. Maar je geld kwijt zijn aan je ouders/broer of zus is weer een heel ander verhaal dan je geld kwijt zijn aan een oom of tante.
Dus als ik het goed begrijp, om het nog even wat specifieker te maken, adviseer je het volgende:quote:Op donderdag 2 juli 2009 03:01 schreef aroha-nui het volgende:
Lijkt me het eenvoudigst om gewoon een lening van 15K te geven met een looptijd van 8 jaar met 4% rente te betalen per jaar, met een aflossing van zeg 2000 per jaar.
Het lijkt me dat zo'n lening eenvoudig per brief geregeld kan worden: TS stuurt een papiertje met de leningsvoorwaarden en handtekening, ouders tekenen ook, en TS maakt 15K over.
Hoezo zou de belasting daar moeilijk over doen?
Dan zouden ze 1 juli 2010 het bedrag van 2600 euro moeten betalen.
Mochten de ouders kunnen terugbetalen, doen ze dat. Mochten ze dan nog steeds problemen hebben, kan TS die 2600 schenken (schenkingsakte) en de lening gewoon door laten lopen.
Ik snap niet hoezo dit niet zou kunnen voor de belastingdienst? Het is de eenvoudigste wijze, zonder tussenkomst van notaris.
Dit is ook een optie, waarbij ik de constructie van hierboven aanpas, en het geld naar mijn eigen rekening overmaak, het probleem is alleen dat ik de pinpas en Cc in mijn bezit heb (in China). En het gaat niet om de boodschappen, maar om gas, electriciteit, ziektefonds en hypotheek tot en met eind december 2009quote:Op vrijdag 3 juli 2009 09:36 schreef Leandra het volgende:
Als je toch nog een NL bankrekening hebt, en het om je ouders gaat, die je vertrouwt...
Is het dan niet veel simpeler om te zorgen dat er per maand bedrag X op die rekening (van jou) staat, en dat je moeder daar een pinpas van heeft, en daarmee de boodschappen betaalt?!
Dan lijkt het meer erop dat jij je zus een schenking doet en dat je zus een schenking aan haar ouders doet. Allez... ik weet niet wat de belasting daar van vindt.quote:heeft het nog verdere gevolgen als ik die 8k naar mijn zusje's rekening overmaak (?)
allemaal knap lastig. Kun je het niet in 2 of 3 delen overmaken?quote:zal mijn vriendin dit doen (dus op papier is het haar geld en zo komt het waarschijnlijk ook op de rekening van mijn zusje te staan
Dus je wilt eigenlijk een maandelijkse portie bijdragen? Ik ging er vanuit dat je zoveel mogelijk meteen wilde geven zodat ze minder rente hoeven te betalen.quote:En het gaat niet om de boodschappen, maar om gas, electriciteit, ziektefonds en hypotheek tot en met eind december 2009
Ik wil dat ze hun maandelijkse lasten kunnen dragen (die specifieke items), maar wil niet elke maand geld overmaken want dat is te onhandig en kost mij transactiekosten elke keer. Dus ik wil het bedrag in 1x overmaken.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 15:35 schreef aroha-nui het volgende:
[..]
Dus je wilt eigenlijk een maandelijkse portie bijdragen? Ik ging er vanuit dat je zoveel mogelijk meteen wilde geven zodat ze minder rente hoeven te betalen.
Als het maandelijks is, kun je toch maandelijks een lening verstrekken aan je ouders? Of de rekeningen wellicht elke maand betalen, en elke maand stuur je een brief met (heel onaangenaam, maar dus GEEN schenking voor de belastingdienst) de hoogte van het bedrag dat je ouders je schuldig zijn en hoeveel rente je daarvoor in rekening brengt.
(ik weet niet of je de hypotheek mag betalen, maar voor de rest gewoon mailen en vragen)
Ik denk dat het probleem bij mij ligt, ik snap er gewoon te weinig van. Zowieso moet ik met Chinese yuan naar de bank, daar wordt het ingewisseld voor Euro en dan getransfereerd naar Nederland. Dus het geld komt officieel niet van een of andere rekening. Ik kan eventueel erbij zetten dat het van mij komt, maar het moet toch onder de naam van mijn vriendin, want alleen Chinezen mogen in 1x zoveel inwisselen en transfereren.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 21:22 schreef bankrupcy het volgende:
Het is echt zo simpel als de accountant zegt.
Zorg ervoor dat alle overmakingen naar je ouders toe een verwijzing hebben naar de leningsovereenkomst. hoe je dat dan precies regelt is onbelangrijk, zolang het eindresultaat maar overeenkomt met hetgeen afgesproken is. Of je het bedrag ineens overmaakt, of via 10 aparte overschrijvingen, eventueel via je zus of derden, is dan irrelevant.
Het bedrag moet bij jou vandaan komen, en bij je ouders op de rekening komen, precies zoals overeengekomen.
Volgens mijn vriendin hoeft ze hier geen belasting over te betalen, dus ik ga er vanuit dat ik dat ook niet zou moeten doen, maar het is niet relevant voor mijzelf, omdat ik dat geld zelf toch niet kan transfereren (nogmaals, dat moet door een Chinees gedaan worden, tenzij ik een multi currency rekening heb bij de HSBC of Citi, waar het geld in euros al op staat, nu moet het via Bank of China).quote:Op vrijdag 3 juli 2009 22:40 schreef Maharbal het volgende:
Waar ik helemaal niet stil bij had gestaan: Maar hoe zit het met het schenkingsrecht in China?
Overigens: Als je echt de route met de lening tegen rente wilt gaan hanteren is het handig om te weten dat de Nederlandse wettelijke rente per 1 juli is verlaagd naar 4% (echter sta ik er nu pas bij stil dat jij in China woont en daar dus waarschijnlijk andere schenkingsrechtwetgeving geldt).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |