Ik wil ze heel graag helpen, want het is uiteraard familie. Mijn eigen ouders wil ik erbuiten houden omdat die te emotioneel zijn en ik wil niet dat men vanwege geld eventuele problemen krijgen binnen hun verhoudingen. Ik ben ook close met ze, maar dan vooral met mijn nichtje, tis net m'n zusje.quote:Ik mail je eigenlijk over het volgende. Ik maak me ernstig zorgen om de financieen bij mijn vader. Hij was gister met mam naar de notaris geweest om over de belastingschulden te praten. Ik weet niet of je het weet maar ze hebben een schuld van 60.000 euro. Dit hebben ze al sinds hun bedrijf verkocht was. Nu hebben ze met de notaris afgesproken dat ze het maandelijks mogen afbetalen maar het huis staat garant. Mochten ze het niet op tijd afbetaald hebben of wat dan ook..dan neemt de belastingdienst het huis in beslag. Tevens moeten ze 5% rente betalen, als ze het maandelijks willen aflossen.
quote:Op vrijdag 10 april 2009 07:11 schreef kikoooooo het volgende:
Ik snap best dat je wilt helpen, maar dat is jouw taak imho niet. Ik zou ze het laten aflossen, en als het dan mis dreigt te gaan, eventueel bijspringen...
Dat is ook een goede oplossing.quote:Op vrijdag 10 april 2009 07:11 schreef kikoooooo het volgende:
Ik snap best dat je wilt helpen, maar dat is jouw taak imho niet. Ik zou ze het laten aflossen, en als het dan mis dreigt te gaan, eventueel bijspringen...
Hoezo klinkt dat niet zo mooi?quote:Op vrijdag 10 april 2009 07:13 schreef jitzzzze het volgende:
Hmm, dat klinkt niet zo mooi.
Ja, dat is wel mooi. Maar niet dat je 60K schuld hebt.quote:Op vrijdag 10 april 2009 07:28 schreef vosss het volgende:
[..]
Hoezo klinkt dat niet zo mooi?
Meneer de TS wil zomaar even 15k schenken waar hij hard voor heeft moeten werken.
Ik vind dat heel mooi.
Ik iets meer, dat is toch voor mijn eigen huis. En dat is toch wel een stuk mooier dan 60k aan de vrienden van de belastingdienst.quote:
Een stichting opzetten voor een bedrag van 15kquote:Op vrijdag 10 april 2009 07:49 schreef KapiteinGasthof het volgende:
Wil je het echt zelf doen moet je toch een stichting gaan oprichten, dan is hulp van een notaris/accountant aan te raden. Anders mag er even leuk bijna 7k voor de belasting geloof ik.
Het is niet verboden om zoveel geld mee te nemen, maar je hangt wel als ze er achter komen of als je het aangeeft.quote:Op vrijdag 10 april 2009 10:15 schreef Rbhp het volgende:
Even een dom idee. Kan ik niet gewoon cash 15K meenemen bij mijn eerstvolgende trip van China naar Amsterdam? En dat ze dan deze 15k belastinvrij gewoon kunnen gebruiken om direct een deel af te betalen?
Andere dingen om over te denken:quote:En waarom help ik; het maakt mij niet uit of het in de vorm van een lening zal gaan of een schenking. Het interesseert me niet. Ik ben nog jong, verdien goed in China en heb nog zo'n 35 jaar om mijn eigen pensioen op te bouwen.
Met zwart geld een belastingschuld betalen lijkt me niet de verstandigste oplossing. Als oom en tante met een koffer vol geld bij de belastingdienst aankomen denken die natuurlijk wel dat dat zwart geld is.quote:Op vrijdag 10 april 2009 10:15 schreef Rbhp het volgende:
Bedankt voor de eerste reacties.
Even een dom idee. Kan ik niet gewoon cash 15K meenemen bij mijn eerstvolgende trip van China naar Amsterdam? En dat ze dan deze 15k belastinvrij gewoon kunnen gebruiken om direct een deel af te betalen? Ik betaal gewoon netjes belasting hier in China en heb de papieren om te bewijzen dat ik belasting afdraag hier.
Goed punt. Ze hebben de oude onderneming verkocht en de opbrengst daarvan is direct gebruikt voor achterstallige schulden (bij de bank). Maar door het hoge bedrag van verkoop moest hier dus belasting over betaald worden. Nu begreep ik dat de fout die mijn oom heeft gemaakt is om dat bedrijf te verkopen. Had ie gewoon niet moeten doen, dan had ie deze belastingschuld ook niet. Ze hebben dus niet eens verdiend aan de verkoop en hebben nu weer met geleend geld (van de bank) een ander bedrijf opgezet.quote:Op vrijdag 10 april 2009 11:37 schreef Wackyduck het volgende:
Ik beweer niet dat het nu zwart is, maar als je het cash bij de belastingdienst aflevert gaan ze echt wel vervelend doen.
Je echte doel is dat ze een relatief onbezorgde oude dag hebben, ik ken de situatie niet en weet dus niet of direcht een kwart van de schuld betalen de beste optie is. Hebben ze een goede pensioenregeling voor zichzelf? In hoeverre kunnen ze de aflossingen nu betalen? Wat is er eigenlijk met het geld van de verkoop van hun bedrijf gebeurd, en is deze belasting het gevolg van die verkoop? Of is alles al naar andere achterstallige belastingen dan wel andere schulden gegaan?
N.B. Weet je nichtje ook dat je dit van plan bent?
Oude mensen hebben wat minder tijd om van hun schulden af te komen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 15:22 schreef Alicey het volgende:
Wat is precies het probleem? Als ik het goed begrijp kunnen ze de aflossing van die 60k prima hebben. Het duurt misschien een poosje en ze leven wat krapper, maar waarom denk je dat het een probleem is?
Met andere woorden: TS stort 15k in de erfenis van zijn nichtje.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:54 schreef HarryP het volgende:
Oude mensen hebben wat minder tijd om van hun schulden af te komen.
Daarnaast blijft er voor het nichtje dan heel wat minder te erven over.
Veel realistischer.quote:Op vrijdag 10 april 2009 19:12 schreef Rbhp het volgende:
Ik heb vandaag mijn oom direct gebeld.
Ze hebben nu afgesproken dat ze per maand zo'n 200-300 euro betalen [...]
Klinkt dit realistischer?
Aan een onafhankelijke derde partij zou je niet 0% rente vragen. Dus, het verschil tussen jouw 0% en een zakelijke (normale) rente voor zo'n soort lening moet je zien als een schenking van jou aan jouw familie.quote:Op woensdag 1 juli 2009 08:20 schreef Rbhp het volgende:
Ok, het zijn mijn ouders en het nichtje is mijn zusje.![]()
Ik waardeer je opmerkingen en ben het er ook mee eens, maar het gaat nu voor mij even niet om de motivatie of beweegredenen, het gaat nu puur om de methode hoe ik dit het beste kan doen.
Het bedrag is ongeveer 8000 euro en daarmee moeten ze het kunnen redden qua vaste lasten tot eind dec 2009 (boodschappen e.d. doen ze zelf).
En het is echt niet dat ik geld teveel heb, ik ga volgend jaar trouwen en heb het geld hard nodig, maar ik heb nog genoeg tijd om te sparen en heb vele kansen hier op de arbeidsmarkt.
Als ik laat vastleggen op papier dat het een lening is tegen gunstige voorwaarden (0% rente), dan is dat toch mijn eigen keuze? Zolang het maar volgens de wet mag. Ergens vind ik het jammer dat ik niet mag doen wat ik wil met mijn eigen zuurverdiende geld, anyway, it's the law he.
Dus nogmaals, als jullie hier ervaingen mee hebben of kennis, deel het aub met mij. Ik heb in ieder geval al een mail gestuurd naar iemand die belastingadvies geeft, misschien dat ik maar op en neer moet vliegen om in Nederland het antwoord te vinden.
Klinkt als een praktische mogelijkheid/oplossing. Ze kunnen altijd het geld terugbetalen via mijn Rabo rekening in Nederland. Dank je.quote:Op woensdag 1 juli 2009 08:44 schreef Cat22 het volgende:
Wat vaak wordt gedaan is de volgende constructie: bedrag X uitlenen tegen marktconforme rente. Deze rente wordt door jouw ouders jaarlijks keurig via de bank aan jou betaald. En jij geeft dat geld via een achterdeurtje (cash) aan hen terug. Complicatie is hier natuurlijk wel dat jij in China zit. Maar wellicht dat je via een ander familielid wat kunt organiseren? (naar hen overboeken en zij geven het geld aan je ouders).
En hoe wil je die overboeking noemen dan? Dat is net zo goed een lening waarop rente moet worden berekend, of dit nou van TS naar oom+tante gaat of van TS naar ander familielid maakt natuurlijk niet uit.quote:Op woensdag 1 juli 2009 08:44 schreef Cat22 het volgende:
Wat vaak wordt gedaan is de volgende constructie: bedrag X uitlenen tegen marktconforme rente. Deze rente wordt door jouw ouders jaarlijks keurig via de bank aan jou betaald. En jij geeft dat geld via een achterdeurtje (cash) aan hen terug. Complicatie is hier natuurlijk wel dat jij in China zit. Maar wellicht dat je via een ander familielid wat kunt organiseren? (naar hen overboeken en zij geven het geld aan je ouders).
Nee, zo werkt het dus niet. Een onafhankelijke persoon zal nooit tegen zo'n lage rente die lening verstrekken aan iemand die diep in de schulden zit en geen onderpand kan geven.quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:07 schreef loveli het volgende:
Wat is de rente van de staatslening? Als de staat mag lenen tegen die rente, mogen je ouders het ook. Dat is de laagste marktconforme rente.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |