abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 april 2009 @ 04:29:18 #1
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_67885049
Ik kreeg net een mailtje van een nichtje van me in Nederland (ik zit zelf in China).
quote:
Ik mail je eigenlijk over het volgende. Ik maak me ernstig zorgen om de financieen bij mijn vader. Hij was gister met mam naar de notaris geweest om over de belastingschulden te praten. Ik weet niet of je het weet maar ze hebben een schuld van 60.000 euro. Dit hebben ze al sinds hun bedrijf verkocht was. Nu hebben ze met de notaris afgesproken dat ze het maandelijks mogen afbetalen maar het huis staat garant. Mochten ze het niet op tijd afbetaald hebben of wat dan ook..dan neemt de belastingdienst het huis in beslag. Tevens moeten ze 5% rente betalen, als ze het maandelijks willen aflossen.
Ik wil ze heel graag helpen, want het is uiteraard familie. Mijn eigen ouders wil ik erbuiten houden omdat die te emotioneel zijn en ik wil niet dat men vanwege geld eventuele problemen krijgen binnen hun verhoudingen. Ik ben ook close met ze, maar dan vooral met mijn nichtje, tis net m'n zusje.

Ik denk dat ik wel direct zo'n 15K euro voor ze kan aflossen (met een deel van mijn spaargeld), maar het geld zit hier in China. Ook wil ik zoeken naar een belasting technisch attractieve oplossing, kan alleen niet ff op en neer naar Nederland om met de notaris te praten. Iemand hier ideeen om: 1. het grootste probleem die 60K op te lossen en 2. dat rentepercentage van 5% voor ze te verminderen, aftrekbaar van belasting, oid. Zoals jullie zien, ben ik niet zo creatief wat dit betreft.

Advies is erg welkom, alvast dank.
No bad soldiers under a good leader
pi_67885281
Ik snap best dat je wilt helpen, maar dat is jouw taak imho niet. Ik zou ze het laten aflossen, en als het dan mis dreigt te gaan, eventueel bijspringen...
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 07:13:09 #3
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_67885289
Hmm, dat klinkt niet zo mooi.

Misschien kan je een telefonisch consult aanvragen bij een notaris? Of je nichtje een volmacht geven?
  vrijdag 10 april 2009 @ 07:16:19 #4
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_67885301
Ik ben benieuwd hoe je dit gaat oplossen, dus bij deze dan ook een schaamteloze TVP. Is er echt niets met de notaris te regelen vanuit het buitenland, of desnoods via je oom?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_67885302
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 07:11 schreef kikoooooo het volgende:
Ik snap best dat je wilt helpen, maar dat is jouw taak imho niet. Ik zou ze het laten aflossen, en als het dan mis dreigt te gaan, eventueel bijspringen...
Even wachten tot je terug in NL bent, of pas helpen als de stront echt aan de knikker is als afbetalen niet meer gaat.
Hondenpis en kattenstront
Vind men beide op de grond
Vogelschijt dat is berucht
Want dat komt vallend uit de lucht
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 07:17:19 #6
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_67885310
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 07:11 schreef kikoooooo het volgende:
Dat is ook een goede oplossing.
pi_67885355
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 07:13 schreef jitzzzze het volgende:
Hmm, dat klinkt niet zo mooi.
Hoezo klinkt dat niet zo mooi?

Meneer de TS wil zomaar even 15k schenken waar hij hard voor heeft moeten werken.

Ik vind dat heel mooi.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 07:35:28 #8
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_67885387
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 07:28 schreef vosss het volgende:

[..]

Hoezo klinkt dat niet zo mooi?

Meneer de TS wil zomaar even 15k schenken waar hij hard voor heeft moeten werken.

Ik vind dat heel mooi.
Ja, dat is wel mooi. Maar niet dat je 60K schuld hebt.
pi_67885399
Ik heb 170K schuld
vosss is de naam,
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 07:43:07 #10
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_67885426
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 07:37 schreef vosss het volgende:
Ik heb 170K schuld
Ik iets meer, dat is toch voor mijn eigen huis. En dat is toch wel een stuk mooier dan 60k aan de vrienden van de belastingdienst.
pi_67885435
1-0 voor jou
vosss is de naam,
pi_67885456
rekenhulp schenkingsrecht

Als je het geld naar meerdere personen kan overmaken kunnen die helpen aflossen. Dit kan belastingvrij per 2734 euro. Wil je het echt zelf doen moet je toch een stichting gaan oprichten, dan is hulp van een notaris/accountant aan te raden. Anders mag er even leuk bijna 7k voor de belasting geloof ik..

(fouten voorbehouden)

Mooi gebaar trouwens! Fijn dat er nog mensen zijn die meer waarde aan familie en vrienden hechten dan aan geld. Of ga je het als lening zien.. dan raad ik het je bij voorbaat af.
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_67885607
Ik vraag mij af waarom je die 15k zou willen schenken, ze hebben zichzelf in de shit geholpen, en ik snap dat je je wellicht verantwoordelijk voelt, alleen wat schiet je ermee op?
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  Vis een optie? vrijdag 10 april 2009 @ 08:48:50 #14
70532 loveli
N
pi_67886159
Wil je dat geld geven of lenen? Zet het in ieder geval op papier. Er is niets zuurder dan mensen geld geven en over tien jaar zien dat zij met geld smijten, terwijl jij je 15k nog niet terug hebt. Zeker omdat je close met ze bent, zet het zwart op wit! Wat dacht je van een clausule dat elke zoveel jaar wordt gekeken naar hun financiele situatie met de insteek dat als ze geld hebben, jij weer (een deel) terugkrijgt?

Of een vangnet constructie, dat die 15k van jou bv. wordt gebruikt als zij de maandelijkse aflossing niet kunnen voldoen.

Wijze les van mijn ouders: sta NOOIT garant voor een ander, binnen mijn familie zijn gevallen bekend waarbij het huis van degene die garant stond door de bank werd opgeeist.

Sterkte!
crap in = crap out
pi_67886461
Inderdaad, wat schiet je ermee op? Niet alleen is die 15K van jou bij lange na niet genoeg om ze uit de (zelf gemaakte) schulden te halen, tevens is het ook niet bepaald jouw probleem, vind je wel?

Als je nichtje zich zoveel zorgen maakt moet zij het maar voor ze oplossen, ik snap sowieso niet waarom ze jou daarmee lastig valt (anders dan "om even een flinke som geld van hem los te krijgen"..)
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_67887279
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 07:49 schreef KapiteinGasthof het volgende:

Wil je het echt zelf doen moet je toch een stichting gaan oprichten, dan is hulp van een notaris/accountant aan te raden. Anders mag er even leuk bijna 7k voor de belasting geloof ik.
Een stichting opzetten voor een bedrag van 15k (en dan nog is het kansloos, die stichting kan ook niet zomaar geld ontvangen van meneer A en het belastingvrij overmaken aan persoon B).
  vrijdag 10 april 2009 @ 10:15:25 #17
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_67888176
De belastingdienst wil gewoon zijn geld (+ geld van de boete).
Het verder straffen van de mensen die bij de verkoop van hun bedrijf de belasting hebben ontdoken boeit ze verder niet. Dus als ze gewoon netjes betalen wat met de betalingsregeling goed mogelijk moet zijn dan komt alles gewoon goed.

Ze kunnen overigens ook een extra hypotheek op hun woning nemen en dan de belastingschuld in een keer afbetalen maar is de hypotheekrente niet aftrekbaar.

Ik zou me er niet teveel mee bemoeien. Als je ze geld wil schenken is dat leuk maar als je ze het geld wilt lenen dan zou ik me heel goed afvragen of je dat geld ooit nog wel terug zult krijgen.
  vrijdag 10 april 2009 @ 10:15:56 #18
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_67888191
Bedankt voor de eerste reacties.

Even een dom idee. Kan ik niet gewoon cash 15K meenemen bij mijn eerstvolgende trip van China naar Amsterdam? En dat ze dan deze 15k belastinvrij gewoon kunnen gebruiken om direct een deel af te betalen? Ik betaal gewoon netjes belasting hier in China en heb de papieren om te bewijzen dat ik belasting afdraag hier.

Werkt dit of krijg ik al direct problemen bij aankomst op Schiphol?

En waarom help ik; het maakt mij niet uit of het in de vorm van een lening zal gaan of een schenking. Het interesseert me niet. Ik ben nog jong, verdien goed in China en heb nog zo'n 35 jaar om mijn eigen pensioen op te bouwen.

Mijn oom en tante zijn op een leeftijd waarop ze eigenlijk horen af te bouwen en zijn lichamelijk ook niet meer 100%. Ik wil niet dat ze door stress nog meer lichamelijke ongemakken krijgen. Want dan is die 60k schuld een hele hoge schuld met grote gevolgen. Schuld an sich is geen probleem. Het zijn hardwerkende mensen, met altijd een eigen onderneming en hebben het recht om op hun 65e of 67e van hun welverdiende oude dag te genieten.

Dus mocht iemand nog ideeen hebben, laat het me aub weten. Want ik heb zelf nog geen contact opgenomen met mijn oom, wil hier eerst wat voorbereidend werk doen.

Edit: HarryP, ook jij bedankt voor het geven van je mening, ik vind het prettig om vanuit verschillende perspectieven naar deze zaak te kunnen kijken.
  vrijdag 10 april 2009 @ 10:28:22 #19
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_67888595
Wat doe je eigenlijk dat zo goed verdient in China?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_67888761
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 10:15 schreef Rbhp het volgende:
Even een dom idee. Kan ik niet gewoon cash 15K meenemen bij mijn eerstvolgende trip van China naar Amsterdam? En dat ze dan deze 15k belastinvrij gewoon kunnen gebruiken om direct een deel af te betalen?
Het is niet verboden om zoveel geld mee te nemen, maar je hangt wel als ze er achter komen of als je het aangeeft.
Je zult moeten aantonen hoe je aan dat geld komt.

Waarom maak je het niet over?
En waarom doe je dat niet in kleine bedragen verspreid over drie jaar?
Stel dat er iets niet goed gaat, dat (bijvoorbeeld) je oom&tante het geld verbrassen, of dat je het toch ineens zelf keihard nodig hebt. Dan is je 15K niet ineens weg.
Die schuld hoeft toch niet morgenochtend betaald te zijn? Er is toch een afbetalingsregeling?
En als je 15K betaalt, blijft er toch nog 45K schuld over. Vanwaar de bloedhaast?
quote:
En waarom help ik; het maakt mij niet uit of het in de vorm van een lening zal gaan of een schenking. Het interesseert me niet. Ik ben nog jong, verdien goed in China en heb nog zo'n 35 jaar om mijn eigen pensioen op te bouwen.
Andere dingen om over te denken:
Je kent hun situatie niet. Je staat te springen om er 15000 euro in te storten maar je kent hun situatie totaal niet.
Stel dat ze de restschuld (45K) niet af kunnen betalen.
Stel dat ze dus toch failliet worden verklaard en 3 jaar in de schuldsanering komen.
Dan is jouw 15K dus weggegooid. Voor niets.

Misschien is een faillisement onvermijdelijk voor deze mensen. Dat moet je heel goed bedenken voordat je er nu 15K naar toe stuurt. Want dat geld stuur je dan direct naar de schuldeisers, en je bereikt niets.
Als er een faillissement komt, zou jij je 15K kunnen vastzetten of beleggen. Jij kunt dan over 3 jaar zeggen: Oom en tante, jullie mogen nu weer geld bezitten, hier is 20K voor jullie.
Je kunt dit ook aan hen voorleggen. Misschien is een faillissement wel een oplossing, als ze weten dat er aan het eind 15-20K op ze ligt te wachten.

Ik zou even pas op de plaats maken, want het geld brandt blijkbaar nogal in je zak.
Haastige spoed is zelden goed.
pi_67889715
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 10:15 schreef Rbhp het volgende:
Bedankt voor de eerste reacties.

Even een dom idee. Kan ik niet gewoon cash 15K meenemen bij mijn eerstvolgende trip van China naar Amsterdam? En dat ze dan deze 15k belastinvrij gewoon kunnen gebruiken om direct een deel af te betalen? Ik betaal gewoon netjes belasting hier in China en heb de papieren om te bewijzen dat ik belasting afdraag hier.
Met zwart geld een belastingschuld betalen lijkt me niet de verstandigste oplossing. Als oom en tante met een koffer vol geld bij de belastingdienst aankomen denken die natuurlijk wel dat dat zwart geld is.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
  vrijdag 10 april 2009 @ 11:07:22 #22
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_67889948
Lief .

Kusje voor de TS.
Huilen dan.
  vrijdag 10 april 2009 @ 11:19:32 #23
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_67890391
Ok, enkele goede punten. Ik heb inderdaad haast, maar dat komt omdat ik graag problemen direct wil oplosse voor zover nodig. En ook omdat deze huidige situatie mij pijn doet en ze verdienen dit niet, maar het is de realiteit. Nu heeft het haastige gebeuren in dit geval geen enkel nut, want als zij geld hadden dan was het niet zo ver gekomen met die 60k schuld.

Even tot 10 tellen dus voor mij en goed nadenken hoe we dit op een duurzame manier kunnen oplossen.

Ik weet ook verder niet wat de afspraak is tussen de notaris en mijn familie, alleen dat ze 5% rente moeten betalen (over een lening, met het huis als garantie). Nu is het op zich niet eens een heel groot drama denk ik aangezien dat huis bijna afbetaald is en het meest negatieve scenario zou dan verkoop van het huis moeten betekenen en dus kleiner wonen (huren). Ik ga dus zeker achter de details aan, hopelijk via mijn nichtje.

Nogmaals, het geld dat ik hier heb opgespaard is het geld dat ik met hard werken heb verdiend, en er is dus niets illegaals/zwart aan. Ik ga denk ik alvast een internationale rekening openen bij HSBC en dan langzaamaan geld overmaken op mijn rekening in Nederland. Zo bouw je in ieder geval een buffer op en hebben ze een deel van dat geld eventueel tot hun beschikking mochten ze niet uitkomen elke maand.

Oh ja, nog een detail, het zijn mijn peetouders. Ze hebben slechts 1 kind, mn nichtje, zij is 23 en wilt ook helpen maar is net afgestudeerd, dus daar hoeven we niets van te verwachten, hoe graag ze ook wilt.
  Vis een optie? vrijdag 10 april 2009 @ 11:31:59 #24
70532 loveli
N
pi_67890866
Er is een maximum aan geld wat je mag invoeren, staat ergens op de site van de douane. Ook voor goud en munten is een grens, maar als die munten in een ketting zitten is het een sierraad en mag je dat kostenloos invoeren om je hals.

Wat je ook doet, zet het zwart op wit. Doe je dat niet, dan krijg je later spijt!
crap in = crap out
  vrijdag 10 april 2009 @ 11:33:14 #25
97934 ASroma
Flamboyant
pi_67890904
lol ik wil niet lullig doen, maar als je met allerlei rare constructies en contanten gaat werken om die schuld te betalen.... straks krijg je nog een extra boete van jusititie ofzo.

Toch vind ik het raar dat je zo in 1 keer alles wilt geven, bedoel er is een betalingsregeleing getroffen die erop neerkomt dat met het huidige inkomen van je oom & tante makkelijk te betalen is. Jah ze zullen de komende jaren wat krapper bij kas zitten, maar wie zijn blaren brandt..... je kent het wel. Mocht het ooit voorkomen dat ze het die maand niet redden kun je het altijd nog even voorschieten.

Mijn moeder heeft 30k hollandse guldens aan haar broer gegeven (met de belofte het op termijn terug te betalen) omdat deze ook enorme schulden had. Nooit een cent teruggezien, tuurlijk wil je het beste. Maar je moet niet naief zijn, die mensen hebben niet voor niets schulden.
pi_67891048
Ik beweer niet dat het nu zwart is, maar als je het cash bij de belastingdienst aflevert gaan ze echt wel vervelend doen.

Je echte doel is dat ze een relatief onbezorgde oude dag hebben, ik ken de situatie niet en weet dus niet of direcht een kwart van de schuld betalen de beste optie is. Hebben ze een goede pensioenregeling voor zichzelf? In hoeverre kunnen ze de aflossingen nu betalen? Wat is er eigenlijk met het geld van de verkoop van hun bedrijf gebeurd, en is deze belasting het gevolg van die verkoop? Of is alles al naar andere achterstallige belastingen dan wel andere schulden gegaan?

N.B. Weet je nichtje ook dat je dit van plan bent?
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
  vrijdag 10 april 2009 @ 12:05:12 #27
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_67891913
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 11:37 schreef Wackyduck het volgende:
Ik beweer niet dat het nu zwart is, maar als je het cash bij de belastingdienst aflevert gaan ze echt wel vervelend doen.

Je echte doel is dat ze een relatief onbezorgde oude dag hebben, ik ken de situatie niet en weet dus niet of direcht een kwart van de schuld betalen de beste optie is. Hebben ze een goede pensioenregeling voor zichzelf? In hoeverre kunnen ze de aflossingen nu betalen? Wat is er eigenlijk met het geld van de verkoop van hun bedrijf gebeurd, en is deze belasting het gevolg van die verkoop? Of is alles al naar andere achterstallige belastingen dan wel andere schulden gegaan?

N.B. Weet je nichtje ook dat je dit van plan bent?
Goed punt. Ze hebben de oude onderneming verkocht en de opbrengst daarvan is direct gebruikt voor achterstallige schulden (bij de bank). Maar door het hoge bedrag van verkoop moest hier dus belasting over betaald worden. Nu begreep ik dat de fout die mijn oom heeft gemaakt is om dat bedrijf te verkopen. Had ie gewoon niet moeten doen, dan had ie deze belastingschuld ook niet. Ze hebben dus niet eens verdiend aan de verkoop en hebben nu weer met geleend geld (van de bank) een ander bedrijf opgezet.

Qua pensioensregeling heb ik geen idee.

http://www.douane.nl/overig/verordening_liquide_middelen/
Zoals ik het hier begrijp kan ik dus belastingvrij <10k meenemen in euro valuta en ik hoef geen aangifte te doen; wel kan ik beter de bonnetjes van de Chinese bank (voor het wisselen van CNY naar Euro) bewaren voor de douane.
pi_67896395
TS.>> volgens mij snap je niet helemaal wat er hier bedoeld wordt.

Als die mensen een belasting schuld hebben en jij komt ineens met 15k aan kloppen, moeten zij wel aan kunnen tonen hoe ze eraan komen.
Dus je moet het wel vastleggen ergens.

Ik ben een aantal jaren geleden voor mezelf begonnen, en heb toen ook wat geld geleend van m'n moeder maar dit stond gewoon netjes op papier en werd (met ingang van een half jaar) ook weer netjes iedere maand afgelost.

Ik zou zelf nooit zoveel geld ergens in stoppen met zo weinig garantie dat je het ooit terug ziet.
Familie of niet, het is een berg geld.
  Vis een optie? vrijdag 10 april 2009 @ 15:13:51 #29
70532 loveli
N
pi_67897151
Volgens mij gaat het niet zo vreselijk slecht met je oom, hij heeft een bedrijf, een huis en een schuld. Vraag eerst maar eens na of hij je hulp echt nodig heeft op zakelijk gebied. Ik denk dat hij meer heeft aan een goede financieel adviseur.

Misschien kun je beter je geld gebruiken om je nichtje mee te nemen naar de Efteling en een keer kleren en een fiets voor haar te kopen ofzo. Dan ontlast je haar ouders toch een beetje, maar laat je je niet in met hun financiele problemen.
crap in = crap out
  vrijdag 10 april 2009 @ 15:22:40 #30
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_67897385
Wat is precies het probleem? Als ik het goed begrijp kunnen ze de aflossing van die 60k prima hebben. Het duurt misschien een poosje en ze leven wat krapper, maar waarom denk je dat het een probleem is?
  vrijdag 10 april 2009 @ 16:54:06 #31
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_67900084
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 15:22 schreef Alicey het volgende:
Wat is precies het probleem? Als ik het goed begrijp kunnen ze de aflossing van die 60k prima hebben. Het duurt misschien een poosje en ze leven wat krapper, maar waarom denk je dat het een probleem is?
Oude mensen hebben wat minder tijd om van hun schulden af te komen.
Daarnaast blijft er voor het nichtje dan heel wat minder te erven over.

Maar let er bij het schenken wel op dat er over die gift ook belasting betaald moet worden.
Een onderhandse lening is misschien tot een bepaald bedrag gewoon vrij te verstrekken. Als het veel geld is dan moet je een andere constructie bedenken.

En cijfer jezelf niet weg. Je woont nu in China maar als je over een paar jaar terug bent in Nederland dan zul je weer moeten wennen aan de Nederlandse prijzen. Als je dan zelf een woning wilt kopen ben je ook weer een hoop 200K+ geld kwijt.
pi_67900487
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 16:54 schreef HarryP het volgende:

Oude mensen hebben wat minder tijd om van hun schulden af te komen.
Daarnaast blijft er voor het nichtje dan heel wat minder te erven over.
Met andere woorden: TS stort 15k in de erfenis van zijn nichtje.
  vrijdag 10 april 2009 @ 19:12:47 #33
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_67903843
Ik heb vandaag mijn oom direct gebeld.

Ze hebben nu afgesproken dat ze per maand zo'n 200-300 euro betalen, en als het meezit, dan mogen ze meer betalen (weet niet wat het maximum is). Ook als ze het huis verkopen en ze hebben cash, dan mogen ze in 1 keer het overgebleven bedraf afbetalen. Ze hebben volgende week nog een afspraak met de notaris/accountant en dan krijg ik een update.

Wat we nu hebben afgesproken is dat ze 1 maand van te voren aan mij aangeven als ze voelen dat ze niet rond kunnen komen die maand. Dan open ik direct een account bij HSBC waarbij ik direct Chinese Yuan kan overmaken richting Nederland, wat dan in euros aankomt bij hun in Nederland. Ik ben dus in dit geval een soort van back-up. De eerstvolgende keer dat ik in Nederland ben neem ik een maximaal bedrag aan cash mee en stort dat op mijn rekening. Mochten ze dan in de problemen komen, dan kan ik simpel via de Rabobank een maandelijks bedrag overmaken.

Klinkt dit realistischer?
pi_67904934
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 19:12 schreef Rbhp het volgende:
Ik heb vandaag mijn oom direct gebeld.

Ze hebben nu afgesproken dat ze per maand zo'n 200-300 euro betalen [...]

Klinkt dit realistischer?
Veel realistischer.

Eerst kijken of mensen hun eigen problemen kunnen oplossen, voordat jij struikelend over je eigen benen een zak geld op tafel ploft.

Mensen die dicht bij je staan zitten in de problemen, je wilt graag iets 'doen', maar dat hoeft dus niet altijd een zak geld te zijn.

Ze hebben tenslotte ook nog een huis, waarmee ze de schuld kunnen aflossen. Dus zo dramatisch is het helemaal niet.
Ze gaan tenslotte misschien een keer kleiner wonen (als ze ouder zijn).
Als ze in een verpleeghuis terechtkomen mogen ze alles zelf opeten - ook zonde van het geld.

Dat de erfenis van je nichtje daardoor iets minder groot wordt dan hij had kunnen zijn - jammer dan. Er blijft vast nog wel wat over. Het is een beetje raar als jij nu haar erfenis gaat doneren, vind je niet?
  Vis een optie? vrijdag 10 april 2009 @ 22:07:12 #35
70532 loveli
N
pi_67909934
http://www.meerts.nl/pages/belastingen.html
Bedrijfje vecht verkeersboetes aan met 33% succes, zo te zien doen ze ook aan belastingzaken. Even verder lezen of er misschien iets nuttigs in staat voor oom.

[ Bericht 0% gewijzigd door loveli op 10-04-2009 22:43:21 ]
crap in = crap out
  vrijdag 10 april 2009 @ 22:43:07 #36
97934 ASroma
Flamboyant
pi_67911616
ts ik heb ook veel schuld, zou je mij uit de brand kunnen helpen? PM je me?

dank je
pi_67924776
Een tip, zorg dat het goed geregeld is om later problemen te voorkomen. Een oplossing is ze een lening aanbieden tegen heel gunstige voorwaarden (denk 0% rente). Zoiets kun je sowieso niet regelen zonder notaris, dus je zal sowieso eentje moeten vinden. Je kunt het dus eig. gewoon het beste aan de notaris voorleggen. (Maar ik denk dat hij ook een 0% lening adviseerd) Als ze het geld op de afgesproken datum nog niet terug kunnen betalen, kun je ze altijd een nieuwe lening geven, maar je hebt dan iig ook wat op zwartwit staan mocht er iets gebeuren.
pi_67924811
Ohja, even voor t overzicht, 60.000 met 5% rente is ong 250 per maand.
Voor 45.000 is dat 187.50
  woensdag 1 juli 2009 @ 04:16:53 #39
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_70535783
Schop.

Het ziet er toch naar uit dat ik ga helpen.

Ze kunnen hun maandelijkse lasten niet meer betalen en ik heb aangegeven dat ik tot eind dit jaar die op mij neem (middels een lening). Het waarom laat ik even in het midden als jullie dat niet erg vinden. Het is zelfs zo erg dat ze nu bij qredits.nl moeten aankloppen voor hun bedrijfje.

Nu heb ik een vraag; volgens de accountant (van mijn oom) is het voldoende om een brief op te stellen waarin ik aangeef een X bedrag te lenen voor 0% rente en dit in X termijnen terug betaald kan worden, dit document onderteken ik en hou ik bij mij in het geval de belastingdienst vragen gaat stellen. Is dit voldoende? Dit wordt dan gezien als lening ipv schenking en derhalve hoef noch ik noch de ontvanger belasting te betalen over deze lening?

Ik wil het bedrag per bank overmaken op de rekening van mijn nichtje (zodat zij het kan beheren en puur alleen gebruikt voor de maandelijkste lasten (telefoon, gas, water, electriciteit, ziektefonds en hypotheek). Maar de lening is voor mijn oom, dus ik vraag me af wie moet betalen.

Anyway, ik kan hier in China niet de juiste persoon vinden om mijn vragen te beantwoorden, alhoewel ik ook mijn nichtje heb gevraagd om achter deze informatie te komen.

Mocht iemand hier meer over weten, alvast dank!
pi_70536341
0% rente? Dat wordt hoogstwaarschijnlijk gezien als een schenking.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_70536399
Tja, familie of niet, waarom zou jij hiervoor in de bres moeten springen? Familie zijn mensen die je 'voor niks' er bij krijgt, zeg ik altijd maar. Je ouders die jarenlang voor je zorgen zijn uiteraard een uitzondering.

Ik heb zelf ook diverse familieleden met gigantische schulden, waar ik inmiddels (gelukkig) ook geen contact meer mee heb. Hoe je het ook went of keert, ze zijn 't zelf schuld (in mijn geval dan) dus mogen ze ook zelf hun financiële blunders oplossen. Bij mij hebben ze ook geprobeerd om geld los te peuteren (omdat ik natuurlijk wél 'veel' heb), maar denk maar niet dat ze een cent van me krijgen.

Je moet het uiteraard zelf weten en ik vind het ook erg nobel van je TS. Maar ik ken maar weinig gevallen van mensen die financieel in de bres zijn gesprongen voor familie, en hun geld uiteindelijk weer gewoon terug zien. Of ja, geen een eigenlijk. Want 't is natuurlijk familie hé.
  woensdag 1 juli 2009 @ 08:20:31 #42
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_70536598
Ok, het zijn mijn ouders en het nichtje is mijn zusje.

Ik waardeer je opmerkingen en ben het er ook mee eens, maar het gaat nu voor mij even niet om de motivatie of beweegredenen, het gaat nu puur om de methode hoe ik dit het beste kan doen.
Het bedrag is ongeveer 8000 euro en daarmee moeten ze het kunnen redden qua vaste lasten tot eind dec 2009 (boodschappen e.d. doen ze zelf).

En het is echt niet dat ik geld teveel heb, ik ga volgend jaar trouwen en heb het geld hard nodig, maar ik heb nog genoeg tijd om te sparen en heb vele kansen hier op de arbeidsmarkt.

Als ik laat vastleggen op papier dat het een lening is tegen gunstige voorwaarden (0% rente), dan is dat toch mijn eigen keuze? Zolang het maar volgens de wet mag. Ergens vind ik het jammer dat ik niet mag doen wat ik wil met mijn eigen zuurverdiende geld, anyway, it's the law he.

Dus nogmaals, als jullie hier ervaingen mee hebben of kennis, deel het aub met mij. Ik heb in ieder geval al een mail gestuurd naar iemand die belastingadvies geeft, misschien dat ik maar op en neer moet vliegen om in Nederland het antwoord te vinden.
pi_70536794
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 08:20 schreef Rbhp het volgende:
Ok, het zijn mijn ouders en het nichtje is mijn zusje.

Ik waardeer je opmerkingen en ben het er ook mee eens, maar het gaat nu voor mij even niet om de motivatie of beweegredenen, het gaat nu puur om de methode hoe ik dit het beste kan doen.
Het bedrag is ongeveer 8000 euro en daarmee moeten ze het kunnen redden qua vaste lasten tot eind dec 2009 (boodschappen e.d. doen ze zelf).

En het is echt niet dat ik geld teveel heb, ik ga volgend jaar trouwen en heb het geld hard nodig, maar ik heb nog genoeg tijd om te sparen en heb vele kansen hier op de arbeidsmarkt.

Als ik laat vastleggen op papier dat het een lening is tegen gunstige voorwaarden (0% rente), dan is dat toch mijn eigen keuze? Zolang het maar volgens de wet mag. Ergens vind ik het jammer dat ik niet mag doen wat ik wil met mijn eigen zuurverdiende geld, anyway, it's the law he.

Dus nogmaals, als jullie hier ervaingen mee hebben of kennis, deel het aub met mij. Ik heb in ieder geval al een mail gestuurd naar iemand die belastingadvies geeft, misschien dat ik maar op en neer moet vliegen om in Nederland het antwoord te vinden.
Aan een onafhankelijke derde partij zou je niet 0% rente vragen. Dus, het verschil tussen jouw 0% en een zakelijke (normale) rente voor zo'n soort lening moet je zien als een schenking van jou aan jouw familie.
pi_70536947
Wat vaak wordt gedaan is de volgende constructie: bedrag X uitlenen tegen marktconforme rente. Deze rente wordt door jouw ouders jaarlijks keurig via de bank aan jou betaald. En jij geeft dat geld via een achterdeurtje (cash) aan hen terug. Complicatie is hier natuurlijk wel dat jij in China zit. Maar wellicht dat je via een ander familielid wat kunt organiseren? (naar hen overboeken en zij geven het geld aan je ouders).
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_70537019
Ja....tips voor belastingontduiking ... dat gaat helpen....
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_70537050
Ik zou eerder geld voorschieten aan vrienden dan aan familie. Familie heb je toevallig omdat het je familie is maar vrienden heb je uitgezocht omdat ze bij je passen en bij je blijven.
  woensdag 1 juli 2009 @ 09:00:00 #47
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_70537156
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 08:44 schreef Cat22 het volgende:
Wat vaak wordt gedaan is de volgende constructie: bedrag X uitlenen tegen marktconforme rente. Deze rente wordt door jouw ouders jaarlijks keurig via de bank aan jou betaald. En jij geeft dat geld via een achterdeurtje (cash) aan hen terug. Complicatie is hier natuurlijk wel dat jij in China zit. Maar wellicht dat je via een ander familielid wat kunt organiseren? (naar hen overboeken en zij geven het geld aan je ouders).
Klinkt als een praktische mogelijkheid/oplossing. Ze kunnen altijd het geld terugbetalen via mijn Rabo rekening in Nederland. Dank je.
pi_70537221
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 08:44 schreef Cat22 het volgende:
En hoe wil je die overboeking noemen dan? Dat is net zo goed een lening waarop rente moet worden berekend, of dit nou van TS naar oom+tante gaat of van TS naar ander familielid maakt natuurlijk niet uit.

TS kan ook gewoon rente berekenen en bijschrjiven op zijn vordering. Als hij de rente jaarlijks kwijtscheldt blijft het met een beetje geluk nog onder de vrijstelling en kan het dus "belastingvrij". en legaal
  Vis een optie? woensdag 1 juli 2009 @ 09:07:36 #49
70532 loveli
N
pi_70537278
Wat is de rente van de staatslening? Als de staat mag lenen tegen die rente, mogen je ouders het ook. Dat is de laagste marktconforme rente.
crap in = crap out
pi_70537362
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 09:07 schreef loveli het volgende:
Wat is de rente van de staatslening? Als de staat mag lenen tegen die rente, mogen je ouders het ook. Dat is de laagste marktconforme rente.
Nee, zo werkt het dus niet. Een onafhankelijke persoon zal nooit tegen zo'n lage rente die lening verstrekken aan iemand die diep in de schulden zit en geen onderpand kan geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')