Denk niet dat dat zal gebeuren. Als de hypotheekrente echt afgeschaft gaat worden zakt de huizenmakrt pas echt in omdat een heleboel mensen (waaronder ik) de lasten niet meer op kunnen brengen. Ik geloof wel dat ik Bos heb horen praten over afschaffing van hypotheekrente- aftrekals je een kosten-koper hebt van boven de miljoen.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:26 schreef Parkinson_XTC het volgende:
afschaft?
er wordt al jaren over gepraat, maar het meest recente wat ik erover kan terugvinden is een artikel uit 2005.
Is hier al meer over bekend?
een eventuele overgangsperiode ofzo?
Bingo.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:44 schreef paricos het volgende:
Het wordt in geleidelijke stappen afgeschaft, en daar zijn ze al een aantal jaren mee bezig
(eigenwoningreserve, maximaal 30 jaar, hypotheekverhoging voor consumptieve uitgaven niet meer aftrekbaar). Volgende zal wel zijn dat er een plafond komt maar dat is iets voor een volgend kabinet.
Overigens ben ik wel voor afschaffing van de aftrek, goed voor de economie (waarbij dan wel huurwaardeforfait moet verdwijnen en de overdrachtsbelasting sterk verlaagd).
Maar aangezien het bedrag dat je kunt lenen ook significant daalt kun je nog steeds geen huis kopen.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:29 schreef _Flash_ het volgende:
Er wordt continu over gepraat. Google maar eens.
Maar daden, ho maar. Van mij mag er per direct begonnen worden met afbouw zodat de huizen eindelijk eens significant goedkoper worden.
Ja, dat denk ik echt. Want hoewel de maandlasten gelijk blijven hoef je een minder grote schuld aan te gaan. Het zal dan ook weer zin hebben om af te lossen. Ook kun je bij 40% lagere huizenprijzen tenminste nog een paar jaar sparen, dat heeft dan nut. Nu stegen de huizenprijzen 4x sneller dan de meeste mensen konden sparen.quote:Op donderdag 9 april 2009 14:03 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Maar aangezien het bedrag dat je kunt lenen ook significant daalt kun je nog steeds geen huis kopen.
Denk je echt dat een huis betaalbaarder wordt als alleen de HRA wordt afgeschaft ?
Hier ben ik gestopt met lezen. Echt, mensen die het heel interessant vinden om anderen na te praten, maar geen idee hebben waar ze het over hebben "quote:Op donderdag 9 april 2009 14:06 schreef renegade808 het volgende:
We zijn samen met Ierland het enige land ter wereld waar deze subprime regeling ...
Door de hypotheekrenteaftrek kunnen Nederlanders meer huis financieren dan ze zich kunnen veroorloven. Hebbie 'm?quote:Op donderdag 9 april 2009 14:15 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hier ben ik gestopt met lezen. Echt, mensen die het heel interessant vinden om anderen na te praten, maar geen idee hebben waar ze het over hebben ""
Heb daar overigens al eerder melding van gemaakt: 120% van Nederlands inkomen staat uit tegen hypothekenquote:Op donderdag 9 april 2009 14:15 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hier ben ik gestopt met lezen. Echt, mensen die het heel interessant vinden om anderen na te praten, maar geen idee hebben waar ze het over hebben ""
Dat had ik ook toen ik het las. Ik had de combinatie subprime en de HRA nog niet eerder gehoord, maar wellicht wil hij/zij er iets meer over vertellen? Misschien leren we er nog wat van, DJquote:Op donderdag 9 april 2009 14:15 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf hoe jij definieert wat je je kunt veroorloven. Door de HRA kunnen meer mensen een huis kopen dan zonder HRA. Maar dat wil nog niet zeggen dat men het zich niet zou kunnen veroorloven?quote:Op donderdag 9 april 2009 14:21 schreef renegade808 het volgende:
[..]
Door de hypotheekrenteaftrek kunnen Nederlanders meer huis financieren dan ze zich kunnen veroorloven. Hebbie 'm?
Wat mij betreft is er geen verschil met al die Amerikanen die nu in tentenkampen wonen, na vorig jaar nog in een vrijstaand huis te hebben gezeten. Oh, maar wacht, in Nederland wordt alleen aan KREDIETWAARDIGE mensen krediet verstrekt. Yeah right, daarom worden studieschulden bij de IB-Groep niet eens door het BKR geregistreerd. Ik durf zelfs te beweren dat hypotheekverstrekkers in de US of A een veel beter beeld hebben van de financiele situatie van aanvragers dan de Nederlandse banken. Google maar eens op "FICO" score.quote:Op donderdag 9 april 2009 14:27 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf hoe jij definieert wat je je kunt veroorloven. Door de HRA kunnen meer mensen een huis kopen dan zonder HRA. Maar dat wil nog niet zeggen dat men het zich niet zou kunnen veroorloven?
Nee dat zie je verkeerd. Met de HRA worden de prijzen kunstmatig hoger gehouden dan dat ze zijn.quote:Op donderdag 9 april 2009 14:21 schreef renegade808 het volgende:
[..]
Door de hypotheekrenteaftrek kunnen Nederlanders meer huis financieren dan ze zich kunnen veroorloven. Hebbie 'm?
Men haalt (in mindere mate dan medio 2008, dat dan weer wel) nog steeds het argument boven tafel dat de Amerikaanse woningmarkt(crisis) fundamenteel verschilt van de Nederlandse woningmarkt(crisis) door het fenomeen "subprime" in de States.quote:Op donderdag 9 april 2009 14:35 schreef JumpingJacky het volgende:
Het al dan niet kredietwaardig zijn, hoe zie jij het verband met de HRA daarin?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |