abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 april 2009 @ 13:26:26 #1
100476 Parkinson_XTC
Ripper is a gangster
pi_67861374
afschaft?
er wordt al jaren over gepraat, maar het meest recente wat ik erover kan terugvinden is een artikel uit 2005.
Is hier al meer over bekend?
een eventuele overgangsperiode ofzo?
-= http://moontroop.tumblr.com =-
Monkey on the car
  donderdag 9 april 2009 @ 13:29:17 #2
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_67861472
Er wordt continu over gepraat. Google maar eens.
Maar daden, ho maar. Van mij mag er per direct begonnen worden met afbouw zodat de huizen eindelijk eens significant goedkoper worden.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  donderdag 9 april 2009 @ 13:31:28 #3
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_67861536
Afgeschaft wordt het waarschijnlijk nooit, al zou dat van mij wel mogen gebeuren. Het lijkt me waarschijnlijker dat het beperkt wordt en je bv boven de 2 ton geen aftrek meer hebt of zo.

Maar in de politiek durft niemand zijn vingers er aan te branden dus per saldo zal er niet veel veranderen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_67861633
Ik schat de kans dat het wordt afgeschaft in op zo'n 99.9%. De grote vraag is dan wel, wanneer? Ik verwacht ergens tussen de 10 en 30 jaar, met in de aanloop naar volledige afschaffing een geleidelijke afbouw (een van de voorstellen van Gerritse was geloof ik aftoppen op 1 miljoen, niet geindexeerd)

Overigens denk ik wel dat er "iets" voor terugkomt, mogelijk in de vorm van een inkomensafhankelijke woonsubsidie (als vervanger voor zowel HRA als huursubsidie) of misschien een flattax o.i.d.
pi_67861654
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:26 schreef Parkinson_XTC het volgende:
afschaft?
er wordt al jaren over gepraat, maar het meest recente wat ik erover kan terugvinden is een artikel uit 2005.
Is hier al meer over bekend?
een eventuele overgangsperiode ofzo?
Denk niet dat dat zal gebeuren. Als de hypotheekrente echt afgeschaft gaat worden zakt de huizenmakrt pas echt in omdat een heleboel mensen (waaronder ik) de lasten niet meer op kunnen brengen. Ik geloof wel dat ik Bos heb horen praten over afschaffing van hypotheekrente- aftrekals je een kosten-koper hebt van boven de miljoen.
pi_67861688
Er is nog geen enkele concrete aanwijzing dat de hypotheekrenteaftrek wordt aangepast. Waarschijnlijk zal er in de toekomst wel wat aan geknaagd worden, maar dan (eerst) alleen voor de hogere hypotheken/inkomens. Zomaar volledig afschaffen zal niet gebeuren.
pi_67861691
53,84%
Ohne Fleiß kein Preis.
pi_67861751
Ze zijn er continu mee bezig, maar geen van de voorstellen die er liggen zou de normale burger significant raken.
En hierbij is het vreemde dat er alleen al over spreken op dit moment taboe is omdat er volledige paniek ontstaat en niemand kijkt wat het hem nu echt zou kosten
Beste games arcade site games.koeljoek.com for the best games arcade
Geld Hypotheek salaris persoonlijkbudget.com budget geld en financieen
babyslofjes babylaarsjes Angelukkie.com voor babyslofjes
Make money mmontheweb.blogspot.com Make money
  donderdag 9 april 2009 @ 13:39:18 #9
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_67861802
De politieke partijen houden elkaar in de greep. Een aantal partijen (PvdA, SP, GL) wil werken aan afbouw van de hyp.renteaftrek om zo het 'voordeel van de rijken / huizenbezitters' te beperken.

Aan de andere kant wil een aantal partijen (o.a. VVD, CDA) werken aan de huurmarkt, omdat daar ook flink 'geprofiteerd' wordt door te lage huur voor veel woningen.

Imo is voor beide iets te zeggen, maar alleen afhankelijk van de aanpak van de totale huizenmarkt.
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
pi_67861990
Het wordt in geleidelijke stappen afgeschaft, en daar zijn ze al een aantal jaren mee bezig
(eigenwoningreserve, maximaal 30 jaar, hypotheekverhoging voor consumptieve uitgaven niet meer aftrekbaar). Volgende zal wel zijn dat er een plafond komt maar dat is iets voor een volgend kabinet.

Overigens ben ik wel voor afschaffing van de aftrek, goed voor de economie (waarbij dan wel huurwaardeforfait moet verdwijnen en de overdrachtsbelasting sterk verlaagd).
  donderdag 9 april 2009 @ 13:58:03 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67862438
Plotsklaps afschaffen wil niemand, want dan komt 30% van de Nederlandse huishoudens in de financiele problemen. Maar bijna alle experts zijn het er wel over eens dat de HRA op termijn moet worden afgebouwd. Dit zal dan op zo'n manier gebeuren dat er niemand die verstandig gekocht heeft door in de problemen komt. Ook Balkenende c.s. weet wel dat de HRA een monster geworden is, maar het is electoraal onverstandig om daar meteen iets aan te doen, dus wordt het al jarenlang vooruit geschoven.
The End Times are wild
pi_67862537
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:44 schreef paricos het volgende:
Het wordt in geleidelijke stappen afgeschaft, en daar zijn ze al een aantal jaren mee bezig
(eigenwoningreserve, maximaal 30 jaar, hypotheekverhoging voor consumptieve uitgaven niet meer aftrekbaar). Volgende zal wel zijn dat er een plafond komt maar dat is iets voor een volgend kabinet.

Overigens ben ik wel voor afschaffing van de aftrek, goed voor de economie (waarbij dan wel huurwaardeforfait moet verdwijnen en de overdrachtsbelasting sterk verlaagd).
Bingo.
Officiëel is het afschaffen zogenaamd onbespreekbaar.
Aan de andere kant wordt het steeds meer ingeperkt - je vergat de aftrek voor het 2e huis nog.
Het wordt steeds meer een zeer beperkt iets dat alleen in naam nog zo heet.

Wel mag je er vanuit gaan dat voor hypo's die je nu sluit, de voorwaarden niet tijdens de looptijd zo veranderen dat je maandlasten anders uitvallen.
Wat je ziet is dat de maatregelen gelden voor nieuwe hypotheken.
Je weet dus wel waar je aan toe bent op het moment dat je er een afsluit.

Het kán dus zijn dat als je over 6 jaar wilt verhuizen, de voorwaarden voor hypotheken dan anders zijn. Maar daar kun je op dat moment over beslissen. Je huidige hypo blijft zoals-ie is.
  donderdag 9 april 2009 @ 14:03:34 #13
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_67862647
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:29 schreef _Flash_ het volgende:
Er wordt continu over gepraat. Google maar eens.
Maar daden, ho maar. Van mij mag er per direct begonnen worden met afbouw zodat de huizen eindelijk eens significant goedkoper worden.
Maar aangezien het bedrag dat je kunt lenen ook significant daalt kun je nog steeds geen huis kopen.
Denk je echt dat een huis betaalbaarder wordt als alleen de HRA wordt afgeschaft ?
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_67862746
We zijn samen met Ierland het enige land ter wereld waar deze subprime regeling nog bestaat. Ierland heeft 'm bovendien al deftig beperkt. Dus ja, hij gaat eraan. Waarschijnlijk nadat de gewone markt z'n werk heeft gedaan en er 40% van de huizenprijzen af is. Dan nog een tik na door de afschaffing en huizen zijn over 7 jaar 60% goedkoper dan nu. Schaarste my ass! Kijk maar wat er in Japan is gebeurd.
  donderdag 9 april 2009 @ 14:07:41 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67862802
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:03 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Maar aangezien het bedrag dat je kunt lenen ook significant daalt kun je nog steeds geen huis kopen.
Denk je echt dat een huis betaalbaarder wordt als alleen de HRA wordt afgeschaft ?
Ja, dat denk ik echt. Want hoewel de maandlasten gelijk blijven hoef je een minder grote schuld aan te gaan. Het zal dan ook weer zin hebben om af te lossen. Ook kun je bij 40% lagere huizenprijzen tenminste nog een paar jaar sparen, dat heeft dan nut. Nu stegen de huizenprijzen 4x sneller dan de meeste mensen konden sparen.
The End Times are wild
pi_67863121
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:06 schreef renegade808 het volgende:
We zijn samen met Ierland het enige land ter wereld waar deze subprime regeling ...
Hier ben ik gestopt met lezen. Echt, mensen die het heel interessant vinden om anderen na te praten, maar geen idee hebben waar ze het over hebben " "
pi_67863379
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:15 schreef DonJames het volgende:

[..]

Hier ben ik gestopt met lezen. Echt, mensen die het heel interessant vinden om anderen na te praten, maar geen idee hebben waar ze het over hebben " "
Door de hypotheekrenteaftrek kunnen Nederlanders meer huis financieren dan ze zich kunnen veroorloven. Hebbie 'm?
pi_67863422
quote:

[..]

Heb daar overigens al eerder melding van gemaakt: 120% van Nederlands inkomen staat uit tegen hypotheken
pi_67863533
quote:

[..]

Dat had ik ook toen ik het las. Ik had de combinatie subprime en de HRA nog niet eerder gehoord, maar wellicht wil hij/zij er iets meer over vertellen? Misschien leren we er nog wat van, DJ
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_67863652
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:21 schreef renegade808 het volgende:

[..]

Door de hypotheekrenteaftrek kunnen Nederlanders meer huis financieren dan ze zich kunnen veroorloven. Hebbie 'm?
Dat hangt er vanaf hoe jij definieert wat je je kunt veroorloven. Door de HRA kunnen meer mensen een huis kopen dan zonder HRA. Maar dat wil nog niet zeggen dat men het zich niet zou kunnen veroorloven?
pi_67863754
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:27 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf hoe jij definieert wat je je kunt veroorloven. Door de HRA kunnen meer mensen een huis kopen dan zonder HRA. Maar dat wil nog niet zeggen dat men het zich niet zou kunnen veroorloven?
Wat mij betreft is er geen verschil met al die Amerikanen die nu in tentenkampen wonen, na vorig jaar nog in een vrijstaand huis te hebben gezeten. Oh, maar wacht, in Nederland wordt alleen aan KREDIETWAARDIGE mensen krediet verstrekt. Yeah right, daarom worden studieschulden bij de IB-Groep niet eens door het BKR geregistreerd. Ik durf zelfs te beweren dat hypotheekverstrekkers in de US of A een veel beter beeld hebben van de financiele situatie van aanvragers dan de Nederlandse banken. Google maar eens op "FICO" score.
pi_67863902
Het al dan niet kredietwaardig zijn, hoe zie jij het verband met de HRA daarin?
  donderdag 9 april 2009 @ 14:36:13 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67863934
Sec beschouwd is iedere Nederlandse hypotheek die niet zonder HRA gefinancierd kan worden subprime. En dat zijn er een boel.
The End Times are wild
  donderdag 9 april 2009 @ 14:37:34 #24
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_67863982
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:21 schreef renegade808 het volgende:

[..]

Nee dat zie je verkeerd. Met de HRA worden de prijzen kunstmatig hoger gehouden dan dat ze zijn.
pi_67864112
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:35 schreef JumpingJacky het volgende:
Het al dan niet kredietwaardig zijn, hoe zie jij het verband met de HRA daarin?
Men haalt (in mindere mate dan medio 2008, dat dan weer wel) nog steeds het argument boven tafel dat de Amerikaanse woningmarkt(crisis) fundamenteel verschilt van de Nederlandse woningmarkt(crisis) door het fenomeen "subprime" in de States.

Echter, de HRA verbloemt in Nederland ook een subprime meerderheid aan woningbezitters. Sec is er helemaal geen verschil tussen de Nederlandse en Amerikaanse huizen/hypotheekbezitter, ze kunnen het zich allebei niet (meer) veroorloven.

Tel daarbij op het feit dat de Nederlandse schuld/kredietgegevens zeer onvolledig en ondoorzichtig zijn ten opzichte van de Amerikaanse, simpelweg omdat het BKR geen zak registreert en je kunt je opmaken voor een Hollandse prijsval a la California.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')