abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67991626
quote:
Op maandag 13 april 2009 23:35 schreef TC03 het volgende:

[..]

Tja, zo kan je autochtonen ook wel gaan opdelen in Brabanders, Hollanders en Groningers. Ik denk dat de relevantie daarvan verwaarloosbaar is. Surinamers zijn sowieso niet de meest criminele groep, als je per etniciteit de criminaliteit wilt bekijken zou een apart onderzoek dat moeten gaan bekijken.
Je moet wat opofferen om in je dromen te blijven geloven. Gun ze tenminste dat dan nog
pi_67991640
quote:
Op maandag 13 april 2009 23:35 schreef TC03 het volgende:

[..]

Tja, zo kan je autochtonen ook wel gaan opdelen in Brabanders, Hollanders en Groningers. Ik denk dat de relevantie daarvan verwaarloosbaar is. Surinamers zijn sowieso niet de meest criminele groep, als je per etniciteit de criminaliteit wilt bekijken zou een apart onderzoek dat moeten gaan bekijken.
Toch is het wel interessant. Ik denk namelijk dat de Creolen wel iets meer in de criminaliteit vertegenwoordigd zijn dan Javanen, Hindoestanen en Chinezen.

Juist daarom is het interessant, omdat surinamers als 1 geheel wordt gezien terwijl het toch verschillende volken zijn. De javanen, hindoestanen en chinezen zijn niet zo crimineel, waardoor de creolen ook als niet zo crimineel uit de bus komen. Als je snapt wat ik bedoel? Daardoor ontstaat er een te geromantiseerd beeld van creolen.
  maandag 13 april 2009 @ 23:40:44 #278
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_67991695
quote:
Op maandag 13 april 2009 23:38 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Toch is het wel interessant. Ik denk namelijk dat de Creolen wel iets meer in de criminaliteit vertegenwoordigd zijn dan Javanen, Hindoestanen en Chinezen.

Juist daarom is het interessant, omdat surinamers als 1 geheel wordt gezien terwijl het toch verschillende volken zijn. De javanen, hindoestanen en chinezen zijn niet zo crimineel, waardoor de creolen ook als niet zo crimineel uit de bus komen. Als je snapt wat ik bedoel? Daardoor ontstaat er een te geromantiseerd beeld van creolen.
Helemaal mee eens, maar je kan niet oneindig blijven door selecteren op groeperingen. Op een gegeven moment moet je een etiket van generalisatie op een groep mensen plakken, het blijven natuurlijk gemiddeldes. Daar kan je boven of onder zitten.

Als je interesse hebt in Suriname is het wel degelijk interessant, als je louter interesse hebt naar de criminaliteit gebaseerd op afkomst is het minder interessant aangezien Surinamers het vrij goed doen. Dat ze het slechter doen dan autochtonen is te verwachten, gezien de zwakke sociale positie.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_67991705
quote:
Op maandag 13 april 2009 23:37 schreef capricia het volgende:

[..]

Turken worden ook niet opgesplitst naar etniciteit, Koerden e.d.
Ja klopt. Maar toch is er wel een verschil. De meeste Turken zijn Turkse Turken om het zo maar te noemen. Slechts een heel klein deel is Koerd.

Bij Surinamers is het anders. Creolen en Hindoestanen vormen een ongeveer even grote groep. Vlak daarna komen de Javanen als 3e grote groep. Er is niet 1 groot volk en derest zijn kleinere volken snap je?
  Moderator maandag 13 april 2009 @ 23:42:12 #280
236264 crew  capricia
pi_67991745
quote:
Op maandag 13 april 2009 23:38 schreef TC03 het volgende:

[..]

Dit is een vraag die al duizend maal gesteld is, maar het lijkt me oneerlijk om te vragen waarom de Marokkaanse gemeenschap er niks aan doet. Ten eerste wordt er wel degelijk wat aan gedaan (buurtvaders), ten tweede kent de verantwoordelijkheid van de Marokkaanse gemeenschap, die louter is gebaseerd op een gemeenschappelijke cultuur, ook zijn grenzen. Het probleem zit hem gewoon in de ouders die niets om hun kind geven en ze voor rad en galg laten opgroeien. Daar kan je als gemeenschap weinig tegen doen, als overheid des te meer.
Waarom is het oneerlijk om dit te vragen? Het probleem betreft immers de hele Marokkaanse gemeenschap.

En je zegt het goed: de basis is die gemeenschappelijke Marokkaanse cultuur en daar zit nou net het probleem, m.i.
Het is o.a. die cultuur waardoor ze oververtegenwoordigd worden in allehande criminaliteit.

Ik zeg dit niet om Marokkanen te bashen, maar meer omdat de Marokaanse gemeenschap de enige sleutel heeft om een weerwoord aan de PVV te bieden. Een antwoord zal echt vanuit hen moeten komen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67991789
quote:
Op maandag 13 april 2009 23:40 schreef TC03 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, maar je kan niet oneindig blijven door selecteren op groeperingen. Op een gegeven moment moet je een etiket van generalisatie op een groep mensen plakken, het blijven natuurlijk gemiddeldes. Daar kan je boven of onder zitten.
Ja oke is waar. Maar toch hoor ik vaak dat er een beeld onstaat dat creolen "niet zo crimineel zijn". In Amsterdam staan creolen wel op een hoge plaats in de criminaliteit volgens mij. Naast Marokkanen.

Surinamers worden als 1 geheel gezien. Maar qua cultuur en religie verschillen creolen bijvoorbeeld erg van javanen, hindoestanen en chinezen.
  Moderator maandag 13 april 2009 @ 23:45:30 #282
236264 crew  capricia
pi_67991836
quote:
Op maandag 13 april 2009 23:43 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ja oke is waar. Maar toch hoor ik vaak dat er een beeld onstaat dat creolen "niet zo crimineel zijn". In Amsterdam staan creolen wel op een hoge plaats in de criminaliteit volgens mij. Naast Marokkanen.

Surinamers worden als 1 geheel gezien. Maar qua cultuur en religie verschillen creolen bijvoorbeeld erg van javanen, hindoestanen en chinezen.
Ik wou de Chinezen niet direct noemen, vandaar mijn voorbeeld met Turken/Koerden. Maar als er 1 land uit verschillende etnische groeperingen bestaat, dan is het China wel.
En toch noemt men die ook gewoon Chinezen...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67991915
quote:
Op maandag 13 april 2009 23:40 schreef TC03 het volgende:

[..]

Als je interesse hebt in Suriname is het wel degelijk interessant, als je louter interesse hebt naar de criminaliteit gebaseerd op afkomst is het minder interessant aangezien Surinamers het vrij goed doen. Dat ze het slechter doen dan autochtonen is te verwachten, gezien de zwakke sociale positie.
Mwah volgens mij is er wel een verschil tussen javanen, hindoestanen en chinezen (groep 1) aan de ene kant en creolen aan de andere kant (groep 2). Groep 1 doet het maatschappelijk beter, minder in de criminaliteit, hun kinderen doen het beter op school dan groep 2. Ook is de gemeenschap van groep 1 wat meer geslotener dan die van groep 2 denk ik.

Door die andere 3 volken komen creolen er te geromantiseerd af. Dat is waar ik op doelde. Creolen in het algemeen vind je erg weinig op de universiteit etc. (niveau van scholing is relatief gezien lager).
  maandag 13 april 2009 @ 23:48:40 #284
53267 TC03
pi_67991945
quote:
Op maandag 13 april 2009 23:42 schreef capricia het volgende:

[..]

Waarom is het oneerlijk om dit te vragen? Het probleem betreft immers de hele Marokkaanse gemeenschap.

En je zegt het goed: de basis is die gemeenschappelijke Marokkaanse cultuur en daar zit nou net het probleem, m.i.
Het is o.a. die cultuur waardoor ze oververtegenwoordigd worden in allehande criminaliteit.

Ik zeg dit niet om Marokkanen te bashen, maar meer omdat de Marokaanse gemeenschap de enige sleutel heeft om een weerwoord aan de PVV te bieden. Een oplossing zal echt vanuit hun moeten komen.
Je hebt gelijk, een vraag is nooit oneerlijk. De conclusies kunnen dat wel zijn. Jij stelt dat alleen de Marokkaanse gemeenschap de sleutel tot de oplossing in handen heeft, ik betwist dat. Ik voel me ook niet verantwoordelijk voor criminele activiteiten van mijn mede-autochtonen. Ik vind het oneerlijk om de hard werkende, correcte Marokkaan aan te vallen op zijn doorgedraaide buurjongen. Dat gezegd hebbende, heb ik het idee dat er bij Marokkaanse gemeenschap meer aan wordt gedaan dan bij de autochtoonse gemeenschap. Ik ken in ieder geval geen buurtvaders die de kaalkopjes in Limburg proberen in toom te houden. Niet dat ik vind dat dat zou moeten, maar juist omdat ik vind dat dat geen vereiste is vind ik het des te beter dat dit soort projecten er in de Marokkaanse gemeenschap wel aanwezig zijn. Naar mijn mening is het probleem op te splitsen in twee oorzaken: een gebrek aan opvoeding van de ouders en een gebrek aan opvoeding van de maatschappij (te lage straffen).

Overigens blijkt uit het eerder genoemde onderzoek ook dat niet-westerse allochtonen in de leeftijdscategorie van 0 tot 30 jaar bij 40% van alle criminele activiteiten betrokken zijn. Vrij schokkend, aangezien dit cijfer volgens mij eerder stijgende is dan dalende. Over 15 jaar heeft SCH waarschijnlijk geen gelijk meer.
pi_67991950
quote:
Op maandag 13 april 2009 23:45 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik wou de Chinezen niet direct noemen, vandaar mijn voorbeeld met Turken/Koerden. Maar als er 1 land uit verschillende etnische groeperingen bestaat, dan is het China wel.
En toch noemt men die ook gewoon Chinezen...
Dat is waar.. Ja ik ben gewoon benieuwd naar de verschillende volken. Hoe zij in de cijfers staan qua maatschappelijke en sociale positie
  maandag 13 april 2009 @ 23:49:51 #286
53267 TC03
pi_67991985
quote:
Op maandag 13 april 2009 23:43 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Daar heb je inderdaad gelijk in. Wat dat betreft zou verdere specificatie van de cijfers geen overbodige luxe zijn.
pi_67991995
-dubbel-

[ Bericht 34% gewijzigd door Zienswijze op 13-04-2009 23:59:46 ]
pi_67992033
quote:
Op maandag 13 april 2009 23:48 schreef TC03 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, een vraag is nooit oneerlijk. De conclusies kunnen dat wel zijn. Jij stelt dat alleen de Marokkaanse gemeenschap de sleutel tot de oplossing in handen heeft, ik betwist dat. Ik voel me ook niet verantwoordelijk voor criminele activiteiten van mijn mede-autochtonen. Ik vind het oneerlijk om de hard werkende, correcte Marokkaan aan te vallen op zijn doorgedraaide buurjongen. Dat gezegd hebbende, heb ik het idee dat er bij Marokkaanse gemeenschap meer aan wordt gedaan dan bij de autochtoonse gemeenschap. Ik ken in ieder geval geen buurtvaders die de kaalkopjes in Limburg proberen in toom te houden. Niet dat ik vind dat dat zou moeten, maar juist omdat ik vind dat dat geen vereiste is vind ik het des te beter dat dit soort projecten er in de Marokkaanse gemeenschap wel aanwezig zijn. Naar mijn mening is het probleem op te splitsen in twee oorzaken: een gebrek aan opvoeding van de ouders en een gebrek aan opvoeding van de maatschappij (te lage straffen).

Overigens blijkt uit het eerder genoemde onderzoek ook dat niet-westerse allochtonen in de leeftijdscategorie van 0 tot 30 jaar bij 40% van alle criminele activiteiten betrokken zijn. Vrij schokkend, aangezien dit cijfer volgens mij eerder stijgende is dan dalende. Over 15 jaar heeft SCH waarschijnlijk geen gelijk meer.
Mooie post.
  maandag 13 april 2009 @ 23:53:53 #289
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67992102
Al die "officiële cijfertjes" zijn sowieso gelul. Van de meeste delicten gepleegd door allochtonen wordt al geeneens meer aangifte gedaan. Het beste kun je afgaan op wat je zelf op straat en in je omgeving meemaakt. En op Opsporing Verzocht natuurlijk.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_67992137
quote:
Op maandag 13 april 2009 23:36 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ja klopt. Raar dat de groep Surinamers niet wordt opgesplitst naar etniciteit. Je hoort het altijd als 1 groep Surinamers, terwijl het toch verschillende volken zijn. Is het ongebruikelijk om het te splitsen naar elk volk apart door mogelijke discriminatie of is het wat anders?
Zo kun je marokkanen verdelen in verschillende groepen.
Berbers,Arabieren,(V)Andalusiers,Gnewa,Soussie. Allemaal verschillende volkeren. Ze zien tevens allemaal verschillende uit.
  maandag 13 april 2009 @ 23:55:38 #291
53267 TC03
pi_67992152
quote:
Op maandag 13 april 2009 23:53 schreef Lemmeb het volgende:
Al die "officiële cijfertjes" zijn sowieso gelul. Van de meeste delicten gepleegd door allochtonen wordt al geeneens meer aangifte gedaan. Het beste kun je afgaan op wat je zelf op straat en in je omgeving meemaakt. En op Opsporing Verzocht natuurlijk.
Natuurlijk is dat geen gelul. Alsof de kleur van de dader bepaalt of je wel of niet aangifte doet. Dat lijkt me eerder gelul. Je doet net alsof de cijfers verzachtend zijn, maar als het gaat om geweldsmisdrijven stellen diezelfde cijfers dat niet-westerse allochtonen hier voor 65% schuld aan hebben. Dat is geenszins verzachtend en het lijkt mij een juiste weergave van de werkelijkheid.
pi_67992209
quote:
Op maandag 13 april 2009 23:55 schreef D-Flying het volgende:

[..]

Zo kun je marokkanen verdelen in verschillende groepen.
Berbers,Arabieren,(V)Andalusiers,Gnewa,Soussie. Allemaal verschillende volkeren. Ze zien tevens allemaal verschillende uit.
Ja oke, maar de meeste marokkanen in nederland zijn berbers. de andere volken zijn procentueel gezien maar een heel klein aantal.

Bij Surinamers is het anders. Creolen en Hindoestanen vormen een ongeveer even grote groep. Vlak daarna komen de Javanen als 3e grote groep. Er is niet 1 groot volk en derest zijn kleinere volken snap je?

Ook verschillen creolen qua cultuur erg met de javanen, hindoestanen en chinezen. en ook qua religie verschillen creolen met hindoestanen en chinezen.
pi_67992262
Nog ff dit :
Interessant is waarom zoveel andere etnische minderheden geen last hebben van cultuurverschillen...? Ik bedoel de Marokkaanse cultuur is een niet-westerse cultuur, die sterk afwijkt van de westerse cultuur. Maar alle niet-westerse etnische minderheden in nederland hangen ook hun eigen cultuur aan, die OOK sterk afwijkt van de westerse cultuur.
Zowat alle niet-westerse culturen wijken sterk af van de westerse cultuur...

Ik denk dat de oorzaak bij Marokkaanse ouders em eerder ligt in "geen interesse hebben in de nederlandse maatschappij / nederlandse gebruiken. Om maar het ff zo te noemen.
pi_67992319
quote:
Op maandag 13 april 2009 23:59 schreef Zienswijze het volgende:
Nog ff dit :
Interessant is waarom zoveel andere etnische minderheden geen last hebben van cultuurverschillen...? Ik bedoel de Marokkaanse cultuur is een niet-westerse cultuur, die sterk afwijkt van de westerse cultuur. Maar alle niet-westerse etnische minderheden in nederland hangen ook hun eigen cultuur aan, die OOK sterk afwijkt van de westerse cultuur.
Zowat alle niet-westerse culturen wijken sterk af van de westerse cultuur...

Ik denk dat de oorzaak bij Marokkaanse ouders em eerder ligt in "geen interesse hebben in de nederlandse maatschappij / nederlandse gebruiken. Om maar het ff zo te noemen.
Ik denk dat er een stuk meer Marokkanen in Nederland zijn dan Chilenen.
pi_67992335
quote:
Op maandag 13 april 2009 23:57 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ja oke, maar de meeste marokkanen in nederland zijn berbers. de andere volken zijn procentueel gezien maar een heel klein aantal.

Ook verschillen creolen qua cultuur erg met de javanen, hindoestanen en chinezen. en ook qua religie verschillen creolen met hindoestanen en chinezen.
Je hebt helemaal gelijk. Ik denk dat de politie meer naar uiterlijk kijkt dan je denkt. En op basis daarvan de categorie bepaalt. Maar die verschillen heb je bij alle landen.
pi_67992367
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:01 schreef Emimich het volgende:

[..]

Ik denk dat er een stuk meer Marokkanen in Nederland zijn dan Chilenen.
Ja oke, maar waar doel je op...? Chinezen kunnen wel omgaan met de cultuurverschillen...terwijl een deel v/d chinezen toch ook allemaal op een kluitje wonen. In ieder geval zijn er wel wat chinatowns in Nederland.
pi_67992448
[quote]Op dinsdag 14 april 2009 00:03 schreef Zienswijze het volgende:
Ja oke, maar waar doel je op...? Chinezen kunnen wel omgaan met de cultuurverschillen...terwijl een deel v/d chinezen toch ook allemaal op een kluitje wonen. In ieder geval zijn er wel wat chinatowns in Nederland.
[/quote

Ik doelde op het verschil in aantal.
pi_67992476
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:06 schreef Emimich het volgende:
[quote]Op dinsdag 14 april 2009 00:03 schreef Zienswijze het volgende:
[/quote

Ik doelde op het verschil in aantal.
Oke
pi_67992531
Toch denk ik "het geen interesse hebben in de Nederlandse maatschappij" wel een rol speelt bij het Marokkanenprobleem.

Alle niet-westerse etnische minderheden hangen een niet-westerse cultuur aan, die allemaal sterk afwijken van de westerse cultuur. Aangezien er een boel etnische minderheden zijn die niet voor zoveel problemen zorgen, denk ik dat je bij het Marokkanenprobleem niet alle schuld kan neerleggen op "cultuurverschillen"...
pi_67992630
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:09 schreef Zienswijze het volgende:
Toch denk ik "het geen interesse hebben in de Nederlandse maatschappij" wel een rol speelt bij het Marokkanenprobleem.

Alle niet-westerse etnische minderheden hangen een niet-westerse cultuur aan, die allemaal sterk afwijken van de westerse cultuur. Aangezien er een boel etnische minderheden zijn die niet voor zoveel problemen zorgen, denk ik dat je bij het Marokkanenprobleem niet alle schuld kan neerleggen op "cultuurverschillen"...
Nou wees daar maar niet zo zeker van. De Europeanen(en westerse culturen) lopen al meer dan duizende jaren rond in Noord-Afrika.
Denk dat het inderdaad aan de opvoeding ligt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')