abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 april 2009 @ 15:19:07 #151
238372 DrD00m
Hmmpf Hmmpf
pi_68073918
ik heb altijd al last gehad dat ik met mijn vingers moet tikken, of met mijn voeten enz.

Maar sinds ik rond mijn 16e met muziek begon is het tikken wel ritmisch geworden
pi_68076241
quote:
Op donderdag 16 april 2009 15:07 schreef Aline1 het volgende:
Ik probeer het kort en overzichtelijk te houden ;-)

[heel veel tekst]
Helaas .

Je verhaal is voor een gedeelte wel herkenbaar. Je zit nu dus in een wachtperiode tot je het diagnose traject in kan?
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_68076252
quote:
Op donderdag 16 april 2009 15:19 schreef DrD00m het volgende:
ik heb altijd al last gehad dat ik met mijn vingers moet tikken, of met mijn voeten enz.

Maar sinds ik rond mijn 16e met muziek begon is het tikken wel ritmisch geworden
En wat vind je omgeving ervan?
  donderdag 16 april 2009 @ 16:25:01 #154
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_68076337
quote:
Op woensdag 15 april 2009 23:23 schreef Howl het volgende:
Ik meld me hier ook maar even. Ik heb heel sterke vermoedens van AD(H)D. Er zit een heel verhaal achter, wat ik nu niet ga vertellen. En de typische AD(H)D probleempjes zijn op dit moment ook niet de grootste problemen in mijn leven. Maar het verklaart wel heel veel voor mij.

Ik ben nu in behandeling voor sociale angst. Maar door wat opmerkingen van de psycholoog over "achterliggende problematiek" een tijdje geleden was ik weer volop in de "wat is er mis met me?" mode geschoten. En dat blijft eigenlijk maar in mijn gedachten doorrazen, ondanks dat ik met de psych afgesproken heb dat ik helemaal nog niet klaar ben voor zulke moeilijke stempels.
Hey Howl, jij ook hier! hoe komt het dat je nog niet klaar bent voor moeilijke stempels?
Misschien kan je (op termijn) aan de psych vragen om uitgebreid te onderzoeken wat je eventueel hebt voor problemen (dat schijnt te kunnen, wist ik ook niet,vertelde een vriendin).
Als het toch in je gedachten blijft spoken is het misschien handig om het toch al uit te zoeken. Je behandelaar kan er dan voor kiezen om het je gedoseerd te vertellen. (niet meteen alles tegelijk maar stapje voor stapje, of alleen de behandeling aanpassen maar niet de etiketjes erbij vertellen)
sterkte!
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  donderdag 16 april 2009 @ 16:25:43 #155
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_68076371
quote:
Op donderdag 16 april 2009 15:19 schreef DrD00m het volgende:

Dat heb ik ook, alleen dan niet met m'n voeten alleen met m'n vingers.
Ik heb er geen last van en m'n omgeving ook niet.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 16 april 2009 @ 16:30:12 #156
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_68076557
Gisteren heb ik bij de groepstherapie verteld dat ik vermoed dat ik adhd of add heb. De psych zei: daar heb ik bij jou eigenlijk nooit aan gedacht. (en het klonk offie het ook niet van plan was om erover na te denken, maar daar kwam ik ondanks doorvragen niet achter). Hij en mn groepje begonnen nogal te zeuren dat ik altijd weer wat anders wil of heb. en vooral dat als ik me weer wat beter ga voelen dat ik dan weer met dingen kom omdat ik veel te snel wil. Dat zal ook allemaal best wel zo zijn, maar ik wil gewoon niet nog 2 jaar half zinloos bij dat kloteriagg lopen. ben er wel een beetje klaar mee. Uiteindelijk heb ik nog wat aangedrongen om dan eens uitgebreid te onderzoeken wat ik allemaal heb aan psychische problemen (dat schijnt te kunnen, wist ik niet) en daar zou hij over nadenken.
Ik voelde me ech zo zwaar niet serieus genomen daar. was er helemaal sip van. heb het idee dat hij me een aansteller vindt en dat hij toch niet van plan is om zn diagnose te herzien, ook al zou er uit een evt onderzoek wat anders komen. Dus ik denk dat ik maar die aanvraag bij de PsyQ laat staan en dan ga ik daar wel een second opinion vragen. via de huisarts ofzo. Dan maar ruzie met het riagg. ik vind ze toch niet serieus genoeg
Oja hij vond ook nog dat het niet uitmaakt waarom je disicipline problemen hebt, maar dat je ze gewoon moet oplossen. Dat vind ik dus onzin. tuurlijk moet je ze gewoon oplossen en dat gaat nu ook goed, maar of je ze hebt door bijv borderline of door adhd is nogal een verschil he. lijkt me toch wel een verschillende behandeling. Dat zei ik hem ook en dat sprak ie ook niet echt tegen.
bah, onproffessioneel gedoe!
  donderdag 16 april 2009 @ 16:33:40 #157
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_68076703
Inderdaad gewoon bij je huisarts en/of PsyQ hiervoor aankloppen.
  donderdag 16 april 2009 @ 16:36:57 #158
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_68076842
quote:
Op donderdag 16 april 2009 16:33 schreef Krentenbol. het volgende:
Inderdaad gewoon bij je huisarts en/of PsyQ hiervoor aankloppen.
ja, dank je!
ik word er knap onzeker van. maargoed, ik schijn volwassen te zijn en te moeten leren meer voor mezelf op te komen, dus dat ga ik maar doen. Als ik morgen nog niks heb gehoord ben ik psycQ nog op (had me al via internet aangemeld)
  donderdag 16 april 2009 @ 16:37:36 #159
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_68076872
Murmeli, welke score had je bij de online test voor ADHD van PSYQ?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 16 april 2009 @ 16:40:09 #160
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_68076979
Heb je het idee dat die groepstherapie je helpt eigenlijk? Het is ook aan mij voorgesteld, maar ik zie dat niet zo zitten.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  donderdag 16 april 2009 @ 17:47:25 #161
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_68079513
quote:
Op donderdag 16 april 2009 16:37 schreef Maanvis het volgende:
Murmeli, welke score had je bij de online test voor ADHD van PSYQ?
kan je daar een score zien? waar dan? heb ik niet gezien. er stond iets van je klachten kunnen verband houden met adhd.
quote:
Op donderdag 16 april 2009 16:40 schreef Rikketik het volgende:
Heb je het idee dat die groepstherapie je helpt eigenlijk? Het is ook aan mij voorgesteld, maar ik zie dat niet zo zitten.
Ja ik heb er wel een en ander aan gehad. maar het gaat erg langzaam. het is ook vaak zo dat het alleen over de anderen gaat en niet over mij. dat kan soms op zich ook wel leerzaam zijn. Maar ik vind het niet erg gericht. En dat irriteert me. Maargoed, op zich ben ik er wel mee opgeschoten, alleen wil ik nu wel wat gerichters doen aan mijn werkproblemen. de andere problemen die ik had zijn zo'n beetje op het moment niet aanwezig
  donderdag 16 april 2009 @ 20:48:15 #162
240240 Howl
Find me in the future
pi_68085792
quote:
Op donderdag 16 april 2009 16:25 schreef Murmeli het volgende:
Hey Howl, jij ook hier! hoe komt het dat je nog niet klaar bent voor moeilijke stempels?
Misschien kan je (op termijn) aan de psych vragen om uitgebreid te onderzoeken wat je eventueel hebt voor problemen (dat schijnt te kunnen, wist ik ook niet,vertelde een vriendin).
Als het toch in je gedachten blijft spoken is het misschien handig om het toch al uit te zoeken. Je behandelaar kan er dan voor kiezen om het je gedoseerd te vertellen. (niet meteen alles tegelijk maar stapje voor stapje, of alleen de behandeling aanpassen maar niet de etiketjes erbij vertellen)
sterkte!
Hoi Murmeli.

Nou moet ik toch maar het hele verhaal intikken. Tot een maand of 4 geleden was mijn zelfbeeld dat ik waarschijnlijk lichtelijk autistisch was. Ik was alleen. Geen vrienden. Geen relaties. Dat was tot ik R&P begon te lezen en zelftestjes begon te doen.

Mijn resultaten (de eerste keer dat ik de desbetreffende test maakte):
Autisme: http://www.wired.com/wired/archive/9.12/aqtest.html - 19 punten - Normaal dus
ADHD: http://www.lilith.demon.nl/div/ad-test.html - 65 vragen met ja - Zeker niet normaal
Sociale angst: http://www.socialanxietysupport.com/disorder/liebowitz/ - 68 - "Marked social phobia"

Dat was voor mij toen allemaal heel verrassend. Ik had niet door dat ik zo bang was en dat ik zo nerveus was. Ik wist toen in ieder geval zeker dat ik sociale angst had, en dat is iets wat in principe wel te overkomen is. Wat ik aanmoest met die ADHD test, dat wist ik niet. Ik dacht eerst dat die rusteloosheid gewoon door angst komt. Een heel ander zelfbeeld, dus.

En toen kwam ik bij de psycholoog. En ik kreeg te horen dat ik volgens de huisarts toch wel "autistiform gedrag" had. Of zoiets stond in ieder geval in het dossier. En de psycholoog begon weer erg richting een autistische spectrum aandoening te redeneren. Ik kreeg het gevoel dat ze me al in een hokje had gestopt. En ik begon op de rem te trappen. Ze zei toen nog zoïets als dat het spectrum ging van de typische Rain Main tot kinderen met ADHD. Ik zei toen dat ik geen diagnose wilde. Het nieuwe zelfbeeld beviel me veel te goed.

Maar daar was die afkorting weer, ADHD. Toch maar eens meer over lezen, dus. Ik gekeken op sites als levente en hersenstorm. En het was net alsof daar gewoon mijn gebruiksaanwijzing stond. Maar toch bleef het vreemd. Ik heb niet de typische grote levensproblemen van ADHD'ers. Ik heb geen gat in mijn hand, ben niet aan de drank, heb nooit drugs gebruikt, ik heb mijn studie (4 jaar nominaal) nog altijd binnen 7 jaar afgemaakt, en ik heb geen dramatische wisselingen van werk gehad. Maar aan de andere kant heb ik wel veel van de kleine ADHD probleempjes, zoals heel vaak te laat zijn, ongeduldig zijn, uitstelgedrag, vaak niet opletten bij vergaderingen, de draad kwijtraken bij gesprekken en zelfs een handjevol autoschades in de categorie "eigen schuld, niet opgelet".

En als ik naar de kindertijd terugkijk, dan was ik toen een behoorlijk probleemkind geweest. Ik was als kind ook meerdere keren op mijn IQ getest, en er was wel "hoogbegaafdheid" vastgesteld. Alsof dat mijn problemen als kind verklaren kon...

En dat bleef doormalen in mijn gedachten. Wat moet ik hiermee? Het ADHD labeltje is al behoorlijk heftig. Maar ik ben nog banger om er toch een PDD-NOS labeltje gratis bij te krijgen. Om te horen dat mijn problemen nooit meer voorbij gaan. Om te horen dat ik, die het voor de rest gewoon goed doet, eigenlijk helemaal gestoord ben. En ik was juist naar de psych gegaan om meer zelfvertrouwen te krijgen. Ik geloof het niet. Ik weet nu dat het niet waar is. Of misschien hoop ik alleen maar dat het niet waar is. Vandaar.
  donderdag 16 april 2009 @ 20:58:30 #163
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_68086177
Howl... een stempel maakt je niet gestoord hoor!! adhd niet, autisme niet. je bent je als ik je goed begrijpt helemaal rot geschrokken, en dat begrijp ik ook wel, maar het is niet nodig om te denken dat je gek bent
Ik zou het echt uitgebreid laten onderzoeken en ook je psych vertellen over je angst over de stempeltjes.
En... je bent hier in ieder geval in goed gezelschap ;-)
pi_68086301
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:17 schreef Krentenbol. het volgende:

[..]

Ik heb helemaal geen problemen met rijden, en krijg vaak complimenten over mijn soepele rijstijl. Vaak als ik bij iemand in de auto zit merk ik juist dat ik dingen veel eerder zie dan anderen, maar dat ik ook meer zie. Ik merk elke voetganger en fietser op ook al heb ik er verder niet mee van doen, gek genoeg leid dit allemaal me niet af en kan ik bij rijden mijn aandacht heel lang vast houden.
Het enige dat niet goed is is mijn richting gevoel, ik ben heel slecht in wegen en de weg vinden, ik verdwaal nog als ik iets al 5 keer gereden heb met iemand anders die me de weg wijst.
Valt mij ook op dat ik dingen sneller zie.
Me maten die zeggen ook redelijk vaak van Huh wtf hoe zaggie dat.
als ik in de auto zit zie ik echt alles. ook als ik rechtvooruit kijkt weet ik ook wat er naast me gebeurd. of wat er naast me zit. ik zou bijna zeggen dat ik ogen aan de zijkant heb.
Zodra ik in die auto zit ben ik heel erg geconcentreerd bezig alleen als ik hardrij.
Als ik langzaam rij zit ik me te vervelen en ga ik om me heen zitten kijken waardoor ik sneller fouten maak.

dus ik rij altijd stevig door.
  donderdag 16 april 2009 @ 21:06:07 #165
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_68086464
howl ik had 55 op jouw add test.... valt dus wel mee. er staan veel dingen tussen die ik mezelf heb afgeleerd omdat ik er last van had.

ik ga nu eens zoeken naar punten in die PsyQ lijst
  donderdag 16 april 2009 @ 21:12:00 #166
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_68086686
nou ik kan ze echt niet vinden hoor. er staat alleen dit
Op basis van de door u gegeven antwoorden houden uw klachten mogelijk verband met ADHD.
pi_68086964
quote:
Op donderdag 16 april 2009 21:06 schreef Murmeli het volgende:
howl ik had 55 op jouw add test.... valt dus wel mee. er staan veel dingen tussen die ik mezelf heb afgeleerd omdat ik er last van had.

ik ga nu eens zoeken naar punten in die PsyQ lijst
Hier ook 55.. Er zijn veel dingen die ik opzich wel herken maar (inmiddels) niet (meer) doe. Maar dat komt ook wel doordat ik mezelf de hele dag door loop te corrigeren, heb ik 't gevoel. Continue strijd tussen verstand en gevoel. Niemand zal mij bijvoorbeeld als impulsief/flapuit omschrijven omdat ik elke stap/uitspraak/handeling die ik doe van tevoren zorgvuldig overweeg, uit angst iets verkeerd te doen.

Ben benieuwd naar de 'echte' test donderdag.
  donderdag 16 april 2009 @ 21:23:28 #168
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_68087092
quote:
Op donderdag 16 april 2009 21:19 schreef Maartel het volgende:

[..]

Hier ook 55.. Er zijn veel dingen die ik opzich wel herken maar (inmiddels) niet (meer) doe. Maar dat komt ook wel doordat ik mezelf de hele dag door loop te corrigeren, heb ik 't gevoel. Continue strijd tussen verstand en gevoel. Niemand zal mij bijvoorbeeld als impulsief/flapuit omschrijven omdat ik elke stap/uitspraak/handeling die ik doe van tevoren zorgvuldig overweeg, uit angst iets verkeerd te doen.

Ben benieuwd naar de 'echte' test donderdag.
puntencollega's
ja precies, vroeger kreeg ik altijd te horen van mn moeder dat ik eerst moest nadenken en dan pas wat doen/zeggen, maar ja als je dat heel je leven hoort leer je dat wel af he. net als druk zijn, rondrennen, aandachttrekken
en drugs mag ik ook al niet meer gebruiken wegens de antidepressiva en drinken heb ik ook al geminderd omdat dat niet zo goed voor me is (te makkelijk om in te vluchten)....
haha zal ik de test eens invullen zonder al die afgeleerde dingen weg te laten?
  donderdag 16 april 2009 @ 21:28:12 #169
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_68087243
quote:
Op donderdag 16 april 2009 21:23 schreef Murmeli het volgende:

[..]

puntencollega's
ja precies, vroeger kreeg ik altijd te horen van mn moeder dat ik eerst moest nadenken en dan pas wat doen/zeggen, maar ja als je dat heel je leven hoort leer je dat wel af he. net als druk zijn, rondrennen, aandachttrekken
en drugs mag ik ook al niet meer gebruiken wegens de antidepressiva en drinken heb ik ook al geminderd omdat dat niet zo goed voor me is (te makkelijk om in te vluchten)....
haha zal ik de test eens invullen zonder al die afgeleerde dingen weg te laten?

edit: dan kom ik op 68
  donderdag 16 april 2009 @ 21:56:55 #170
240240 Howl
Find me in the future
pi_68088367
quote:
Op donderdag 16 april 2009 21:19 schreef Maartel het volgende:
Ik merk dat dit er bij mij nog niet altijd goed inzit. Een voorbeeldje. De ober zet een bord eten voor mijn neus. Ik denk lekker. Ik pak mijn vork, en prik hem in een klein stuk vlees. En dan realiseer ik me opeens dat beginnen met eten heel onbeleefd is als de anderen nog geen eten hebben. En dan ben ik nog net op tijd..

Als ik niet nerveus ben en niet te moe ben, zodat ik mijn kop erbij kan houden, dan kan ik impulsief of onzeker gedrag nog best onderdrukken. Maar o wee als dit niet zo is. Dan kunnen dingen soms zo mis gaan..
  vrijdag 17 april 2009 @ 08:20:49 #171
238372 DrD00m
Hmmpf Hmmpf
pi_68096165
quote:
Op donderdag 16 april 2009 21:12 schreef Murmeli het volgende:
nou ik kan ze echt niet vinden hoor. er staat alleen dit
Op basis van de door u gegeven antwoorden houden uw klachten mogelijk verband met ADHD.
-knipje-

Die test geeft inderdaad geen score aan.

[ Bericht 18% gewijzigd door DrD00m op 17-04-2009 08:30:30 ]
pi_68097874
Mijn resultaat op de add test was 64. Maar je hebt gelijk Murmeli, ik heb ook veel dingen moeten gaan beheersen. Met roken bijvoorbeeld. Dat deed ik vroeger, maar door mjn vriend ben ik daarmee gestopt; waar ik erg blij mee ben. En dan heb je verder nog een hoop voorbeelden..
pi_68098138
Wat ook wel grappig was, toen ik vorige week weer voor de zoveelste keer van tafel liep terwijl mijn vriend nog aan het eten was.. En zei nu mag je van tafel, maar als we later kinderen hebben moet je wel aan tafel blijven zitten om het goede voorbeeld te geven..

Vond ik op 1 of andere manier wel heel lief dat hij dat zei.
  vrijdag 17 april 2009 @ 12:55:47 #174
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_68104692
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 09:56 schreef Lychee_ het volgende:
Wat ook wel grappig was, toen ik vorige week weer voor de zoveelste keer van tafel liep terwijl mijn vriend nog aan het eten was.. En zei nu mag je van tafel, maar als we later kinderen hebben moet je wel aan tafel blijven zitten om het goede voorbeeld te geven..

Vond ik op 1 of andere manier wel heel lief dat hij dat zei.
grappig.... ik kan altijd wel goed blijven zitten aan tafel. vroeger niet geloof ik maar ik vind het wel gezellig om een beetje na te tafelen. maar ik moet dan niet het idee hebben dat ik iets moet doen want als ik eenmaal dingen ga doen dan blijf ik opstaan, opruimen, zenuwachtig doen enzo.

ohhh net weer zo'n genante actie bij mn manager.
we hadden overleg over hoe het gaat met mijn werk, en ik had wat telefoontjes gepleegd. zegt ie: heb je notities gemaakt en in het dossier gestopt? ik: ehhh weet ik eigenlijk niet. ik denk het wel, zal zo es kijken. had ik dus niet gedaan. heb het achteraf maar even gedaan. Echt zo stom.,...werk hier nu al bijna 6 jaar en al die tijd wordt me al verteld dat ik notities moet maken, maar ik blijf het vergeten
Dossierwerk is zo niet goed voor mij. en sindsdien ben ik weer helemaal druk en rusteloos aan het rondrennen.
over 5 minuten een overleg tot 5 uur ik neem mn kladblok mee en mn pen, kan ik tekenen want anders lig ik weer te slapen ;-)
maar ik heb verder geen adhd hoor ;-) ik denk het alleen maar,

edit: lychee, sorry ik begin weer alleen over mezelf. maar het is idd wel lief dat je vriend dat zegt. Kinderen het goede voorbeeld geven als je zelf adhd of add hebt lijkt me best pittig. willen jullie al snel aan kinderen beginnen?
pi_68104749
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 12:55 schreef Murmeli het volgende:

[..]

grappig.... ik kan altijd wel goed blijven zitten aan tafel. vroeger niet geloof ik maar ik vind het wel gezellig om een beetje na te tafelen. maar ik moet dan niet het idee hebben dat ik iets moet doen want als ik eenmaal dingen ga doen dan blijf ik opstaan, opruimen, zenuwachtig doen enzo.

ohhh net weer zo'n genante actie bij mn manager.
we hadden overleg over hoe het gaat met mijn werk, en ik had wat telefoontjes gepleegd. zegt ie: heb je notities gemaakt en in het dossier gestopt? ik: ehhh weet ik eigenlijk niet. ik denk het wel, zal zo es kijken. had ik dus niet gedaan. heb het achteraf maar even gedaan. Echt zo stom.,...werk hier nu al bijna 6 jaar en al die tijd wordt me al verteld dat ik notities moet maken, maar ik blijf het vergeten
Dossierwerk is zo niet goed voor mij. en sindsdien ben ik weer helemaal druk en rusteloos aan het rondrennen.
over 5 minuten een overleg tot 5 uur ik neem mn kladblok mee en mn pen, kan ik tekenen want anders lig ik weer te slapen ;-)
maar ik heb verder geen adhd hoor ;-) ik denk het alleen maar,

edit: lychee, sorry ik begin weer alleen over mezelf. maar het is idd wel lief dat je vriend dat zegt. Kinderen het goede voorbeeld geven als je zelf adhd of add hebt lijkt me best pittig. willen jullie al snel aan kinderen beginnen?
Succes bij je overleg...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')