abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67833961
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:43 schreef Svyatagor het volgende:
Ik wil er ook wel drie. Kom zelf uit een groot gezin, mijn vrouw ook, en het kan ook gewoon heel gezellig zijn. Het is denk ik - maar dat is nergens wetenschappelijk op gebaseerd - ook wel goed voor kids om broers en zussen te hebben, nog los van de band die ze met elkaar hebben.
Ik zie nu zowel bij mijn ouders als mijn schoonouders hoe leuk het is om de hele kliek bij elkaar te hebben. Nu komen daar langzamerhand ook kleinkinderen bij. Zij hebben een boerderij in Friesland waar iedereen altijd welkom is, er zijn zeilbootjes en elektrische grasmaaiers en kippen en een bbq en een pingpongtafel...ik zie het wel zitten om daar met z'n allen te chillen en lol te hebben. Maar goed, we beginnen eerst met één, daarna zien we wel weer.
Weet je wat het een beetje is: dat soort dingen ZIJN ook heel erg leuk. Maar hoe vaak heb je tijd om met je hele gezin naar een boerderij in Friesland te vertrekken en heb je enig idee wat een geregel dat is als je beide werkt en je voor 3 kinderen meuk mee moet nemen? Wij zijn (gecombineerd) gewoon 5 dagen per week aan het werk en de weekenden zijn er voor boodschappen doen, af en toe een verjaardag en tijd voor onszelf. En dat laatste komen we al niet aan toe!

Ik vergelijk het een beetje met voor 5.000 euro aan tuinmeubilair kopen terwijl het 3 dagen per jaar mooi weer is in Nederland. Tuurlijk heb je er een hoop plezier aan als je er op kúnt zitten, maar hoe vaak komt dat voor?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_67833965
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:44 schreef Jill85 het volgende:

[..]

Ik vind het alleen asociaal als je niet in staat bent ze fatsoenlijk op te voeden.

Het valt mij op dat hoogopgeleide vaak kiezen voor minder kinderen, terwijl ondertussen de minder intelligente mensen allerlei fouten met anticonceptie maken of geeneens gebruiken. Stel dat die 6 kids er komen dan zou het, denk ik, een goede toevoeging zijn aan de maatschappij

maar nogmaals, het verschil tussen wens en werkelijkheid moet nog blijken uit de toekomst:)
Het staat dan natuurlijk ook wel intelligent als je je eigen post nog even naspeurt op spelfouten.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 april 2009 @ 16:48:26 #78
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67834036
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:46 schreef Jarno het volgende:

[..]

Weet je wat het een beetje is: dat soort dingen ZIJN ook heel erg leuk. Maar hoe vaak heb je tijd om met je hele gezin naar een boerderij in Friesland te vertrekken en heb je enig idee wat een geregel dat is als je beide werkt en je voor 3 kinderen meuk mee moet nemen? Wij zijn (gecombineerd) gewoon 5 dagen per week aan het werk en de weekenden zijn er voor boodschappen doen, af en toe een verjaardag en tijd voor onszelf. En dat laatste komen we al niet aan toe!

Ik vergelijk het een beetje met voor 5.000 euro aan tuinmeubilair kopen terwijl het 3 dagen per jaar mooi weer is in Nederland. Tuurlijk heb je er een hoop plezier aan als je er op kúnt zitten, maar hoe vaak komt dat voor?
Nou de stap van 1 naar 2 vond ik behoorlijk groot, maar de derde frotten we er gewoon tussen en dat heeft eigenlijk niet echt invloed meer op je dagelijkse patroon.
  woensdag 8 april 2009 @ 16:48:34 #79
223453 Guuzewuus
Noem me maar Goizewois :-p
pi_67834044
Wat een onzinvergelijking Jarno .
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 april 2009 @ 16:49:06 #80
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67834064
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:42 schreef Guuzewuus het volgende:
Nu is het inderdaad een keuze, toen niet .
Onthouding is ook een keuze
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 april 2009 @ 16:49:35 #81
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67834085
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:48 schreef Guuzewuus het volgende:
En dat eigenlijk J.
  woensdag 8 april 2009 @ 16:50:57 #82
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_67834145
quote:

[..]

Ja, dat is zeker waar...ik kan ook niet goed inschatten hoe we dit zouden gaan doen, als kind gaat het allemaal vanzelf, op weg naar Zuid-Frankrijk met de surfplank op het dak..maar mijn moeder werkte toen niet idd., mijn schoonmoeder ook niet..
Maar volgens mij moet je in die jonge jaren je eigen bestaan inderdaad even helemaal wegcijferen. Ik las in het andere topic over hoe gaat het met de vaders ook al iemand die vertelde dat hij al een jaar geen film heeft afgezien. Oeps.
Nouja, misschien zeggen wij na eentje ook wel: prima zo. Maar de intentie is meer!
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_67834157
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:48 schreef Guuzewuus het volgende:
Ik doe het er ook een beetje om natuurlijk. Dat snappen jullie ook wel. En:
quote:
Ik vergelijk het een beetje
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 april 2009 @ 16:51:46 #84
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67834177
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:51 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik doe het er ook een beetje om natuurlijk. Dat snappen jullie ook wel.
rly?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 april 2009 @ 16:52:12 #85
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67834200
Mijn kinderen slopen wel het tuinmeubilair, dat dan weer wel.
pi_67834222
quote:

[..]

vergelijk jij nou serieus kinderen krijgen met tuinmeubilair kopen?
Ik ben al blij als blijkt dat ik kinderen kan krijgen op het moment dat ik eraan toe ben (over 10 jr). Dus om nu al een hele discussie over aantallen te hebben, voelt ook wat vreemd. Als zwanger zijn een enorme lijdensweg is, tuurlijk hou je het dan bij één. Gaat het zwanger zijn goed en is het financieel mogelijk dan lijkt het me logisch dat je voor iets groter gezin kiest, dat is toch veel gezelliger? Die eenzame computergerenatie is het ook niet helemaal:p
life is sweet, life is bitter
pi_67834247
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:50 schreef Svyatagor het volgende:

Ik las in het andere topic over hoe gaat het met de vaders ook al iemand die vertelde dat hij al een jaar geen film heeft afgezien.
Ik bedoel maar. Wij moeten ons best doen om 1x per week Lost te kunnen kijken (45minuten aaneengesloten dus). Om half 8 ploffen we op de bank, dan ligt de muppet op bed en is de grootste puin opgeruimd. Nog even wat zappen en oeps, naar bed want om 6 uur gaat de wekkert.
pi_67834314
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:46 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Het staat dan natuurlijk ook wel intelligent als je je eigen post nog even naspeurt op spelfouten.
ik heb een -n- toegevoegd aan hoogopgeleiden hoor;)
maar mijn doel is niet om intelligent over te komen, ik wilde het beeld van 'asociaal' bijstellen/alleen even de context schetsen.
  woensdag 8 april 2009 @ 16:56:16 #89
223453 Guuzewuus
pi_67834343
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:53 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik bedoel maar. Wij moeten ons best doen om 1x per week Lost te kunnen kijken (45minuten aaneengesloten dus). Om half 8 ploffen we op de bank, dan ligt de muppet op bed en is de grootste puin opgeruimd. Nog even wat zappen en oeps, naar bed want om 6 uur gaat de wekkert.
Als ik dacht dat je 'het er niet om zou doen' zou ik heel anders gereageerd hebben .

Ik heb elke avond van 1900 tot 2200 uur om Lost te kijken, vier afleveringen per avond, als ik zou willen.
En dan kan ik ruim 8 uur slapen daarna .
pi_67834351
quote:

[..]

Dat is jouw situatie. Mijn broer (die met die 3 kinderen en vierde op komst, echtpaar werkt in totaal 7,5 dag per week - met overlap uiteraard) boekt op donderdagavond een weekendje weg en vertrekt met gezin en benodigde meuk de dag erop. En iedereen heeft een super-weekend.
Het kán dus wel. Maar als jij daar geen behoefte aan hebt of voor jou het geregel zwaarder weegt dan het plezier wat zo'n weekend oplevert, dan is het logisch dat je het niet doet. Ik zeg het niet als verwijt, een weekend thuis is ook fijn en ik zou het ook niet zo snel kunnen/willen organiseren denk ik. Maar iedere ouder-kind combinatie is anders. Bij sommige combinaties kan het wel, bij andere krijg je het niet geregeld.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_67834498
quote:

[..]

Je klinkt alsof je totaal nog niet toe was aan dat kind....
pi_67834842
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:00 schreef Jill85 het volgende:

[..]

* MarMar vindt dat ook een beetje.

Je kan er ook voor kiezen om andere dingen te doen dan tvzappen..
En een etentje met vrienden, gewoon gezellig thuis, is ook zo geregeld met kindjes erbij.
Of samen wat jammen in de achtertuin met een gitaartje bijvoorbeeld, om maar eens wat te noemen.
Ik heb toch echt nooit het gevoel gehad dat mijn leven niet uit meer bestaat dan werken, kindjes verzorgen en slapen.... ik zou er ook niet tegen kunnen als het wel zo was.
  woensdag 8 april 2009 @ 17:15:56 #93
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_67834987
quote:

[..]

Waarom? Omdat het zowaar lijkt alsof ie af en toe iets wil doen wat even niets met z'n kind te maken heeft?

Maargoed, ontopic:
Ik vind 2 kinderen genoeg voor ons. Ik heb toen ik zwanger was van de tweede en nu nog wel eens trouwens gedacht dat ik 3 kinderen ook wel leuk zou vinden (3 is voor mij sowieso wel de grens van wat ik nog praktisch vind), maar na hoe alles bij de bevalling van de jongste en daarna gelopen is (spoedkeizersnede, ze is gereanimeerd en heeft 5 weken in het ziekenhuis doorgebracht en ze heeft Down-syndroom), zou ik geen derde meer aandurven. Ik zou me 9 maanden lang continu zorgen maken over of de baby wel gezond zou zijn en hoe de bevalling zou gaan, want ik zou echt niet nog een keer willen doormaken wat ik de eerste maanden van Isis heb doorgemaakt.
2 dus voor ons.
  woensdag 8 april 2009 @ 17:17:32 #94
156412 hestria
erg gastvrij
pi_67835031
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:44 schreef Jill85 het volgende:

[..]

Ik vind het alleen asociaal als je niet in staat bent ze fatsoenlijk op te voeden.

Het valt mij op dat hoogopgeleiden vaak kiezen voor minder kinderen, terwijl ondertussen de minder intelligente mensen allerlei fouten met anticonceptie maken of geeneens gebruiken. Stel dat die 6 kids er komen dan zou het, denk ik, een goede toevoeging zijn aan de maatschappij

maar nogmaals, het verschil tussen wens en werkelijkheid moet nog blijken uit de toekomst:)
en dat vind ik dus onzin, Wat heeft het opleidingsniveau nou te maken met kinderen opvoeden?
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
  woensdag 8 april 2009 @ 17:37:42 #95
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_67835595
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:17 schreef hestria het volgende:

[..]

en dat vind ik dus onzin, Wat heeft het opleidingsniveau nou te maken met kinderen opvoeden?
Nou...

Het begint al met het inschattingsvermogen om het aantal kinderen beheersbaar te houden

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_67835885
quote:

[..]

Komende van iemand die 6 kinderen ambieert beschouw ik dat als een compliment.

.
pi_67836061
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:05 schreef Verbal het volgende:
Heb je je eigen driften niet in bedwang? Is het gebruik van anticonceptie te ingewikkeld? Wat?

Manlief en ik hadden twee kinderen: een jongen en een meisje.
Een derde was eventueel nog wel in de planning. Tot die tijd had ik een koperspiraal. En toen ineens werd ik niet meer ongesteld. Bleek ik zwanger te zijn met dat koperspiraal. Even spannend maar uiteindelijk werd er een gezonde zoon geboren. Toen was het klaar, vooral voor manlief. Hij zou zich laten steriliseren, tot die tijd gebruikten we condooms. Mijn cyclus was heel regelmatig, dus met een ruime, en dus veilige marge, gebruikten we ook weleens geen condoom. Ging allemaal prima. Tót ik er een keer in het heetst van de strijd ongeveer 0,10 seconden te laat aan dacht dat we die keer een condoom moesten gebruiken. Dat was ongeveer 2 weken voordat manlief zich ging laten steriliseren. Om een lang verhaal kort te maken: toen hij zijn zaad moest laten controleren na de sterilisatie was ik bijna 3 maanden zwanger en dat resulteerde uiteindelijk in een gezonde dochter.

De laatste zin verliep in werkelijkheid niet zó zonnig: het is wel degelijk heftig om nog een keer een kind te verwachten terwijl we dit eigenlijk niet meer wilden. Maar, wederom verkort, wij vonden dat we een risico hadden genomen en nu dan ook maar voor de gevolgen moesten opdraaien.
Als men hoorde dat ik van de 4e in verwachting was, was zo'n beetje de standaard reactie: "Ik moet er niet aan denken!" Dan grapte ik maar vaak: "Ik ook niet!"

We hebben een huis waar we allemaal in passen en ook in de auto past het. Tijd voor onszelf; ach, we zouden meer samen kunnen doen maar we voelen ons er prettiger bij als de kinderen állemaal kunnen beseffen dat we weer terugkomen (even kort door de bocht).
Gebroken nachten zijn heftig en de buren zullen écht weleens horen hoe pittig dat is. Kussen en knuffels hoor je niet door muren heen, dus dat krijgen ze helaas minder mee. Financieel hebben we het niet al te ruim, toch zorgen we ervoor dat onze kinderen, binnen onze grenzen, krijgen wat hun hartje begeert. We werken allebei en weten dat ook zélf op te vangen.

Zoiets?
Don't you love her madly?
  woensdag 8 april 2009 @ 17:53:43 #98
156412 hestria
erg gastvrij
pi_67836118
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:37 schreef Verbal het volgende:

[..]

Nou...

Het begint al met het inschattingsvermogen om het aantal kinderen beheersbaar te houden

V.
daar heb je het al dat word geleerd op de basisschool en als het goed is heeft iedereen die toch gedaan
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
pi_67840118
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:05 schreef Verbal het volgende:
wanneer besluiten ouders: okee, zo is het goed?

V.
Voor mij een simpele vraag: Als ik 1, 2 generaties terug geleefd had, dan hadden moeder en kind de 1e en al helemaal 2e zwangerschap niet overleefd.

De 1e i.v.m. het formaat van Glenn, bijna 11 pond, de 2e om een hele waterval aan vervelende redenen.
Die traumatische ervaring bij nr. 2 is er de oorzaak van dat we toen allebei, eigenlijk zonder het uberhaupt uitgebreid te bediscussieren, van elkaar wel wisten en besloten dat we ons in de handjes mochten knijpen met 2 uiteindelijk gezonde kids.

Had het aan mij gelegen, dan waren er - bij normale bevallingen - nog 1 of 2 bij gekomen. Geld of ruimte geen issue wat dat betreft.

M.b.t. het argument van overbevolking, waarom zou je je eigen kroost in wereldwijd verband moeten zien?
Het gaat er maar om dat ze in je huis, tuin, aandacht en financiele plaatje passen toch, dat je ze kunt meegeven waar een kind recht op heeft (simpel samengevat). Of ik er nu 2 of 4 had gekregen maakt op het totaal van de hele wereldbevolking geen zak uit.
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_67840238
quote:

[..]

In jou schuilt een slechte planner
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_67840512
Wat Jelief zegt.
Ik heb 2 meiden, zo is het prima. Slaapkamers vol, financieel is het te doen, we hebben genoeg tijd voor 2 kids, mijn lijf kan ik echt niet nog een zwangerschap aandoen enz. Daarbij wil m'n man absoluut geen derde. Gevoelsmatig zou ik er nog wel 1 willen misschien, maar het gaat niet alleen om gevoel, ook om wat kan en niet kan. Klaar.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_67840714
quote:
Op woensdag 8 april 2009 20:09 schreef DIGGER het volgende:

[..]

In jou schuilt een slechte planner
Oh ongetwijfeld. Maar ik heb 2 collega's met 3 kinderen en wat ik van hun hoor geeft me in ieder geval niet de indruk dat ik alleen ben daarin. .
  woensdag 8 april 2009 @ 21:03:23 #103
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_67842494
quote:
Op woensdag 8 april 2009 20:21 schreef Jarno het volgende:

[..]

Oh ongetwijfeld. Maar ik heb 2 collega's met 3 kinderen en wat ik van hun hoor geeft me in ieder geval niet de indruk dat ik alleen ben daarin. .
Ik snap heel goed wat je bedoelt. Ik heb daar ook moeite mee. Als je ergens zin in hebt is er meestal geen energie meer voor tegen de tijd dat alle dingen nog even opgeruimd, gedweild en afgewassen zijn. Maar het schijnt dat dat uiteindelijk steeds beter gaat, omdat je er meer ervaring in krijgt en je kind veel zelfstandiger gaat worden en bijvoorbeeld zelf al gaat tandenpoetsen .
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 april 2009 @ 21:04:16 #104
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67842530
quote:
Op woensdag 8 april 2009 21:03 schreef k_i_m het volgende:

[..]

Ik snap heel goed wat je bedoelt. Ik heb daar ook moeite mee. Als je ergens zin in hebt is er meestal geen energie meer voor tegen de tijd dat alle dingen nog even opgeruimd, gedweild en afgewassen zijn. Maar het schijnt dat dat uiteindelijk steeds beter gaat, omdat je er meer ervaring in krijgt en je kind veel zelfstandiger gaat worden en bijvoorbeeld zelf al gaat tandenpoetsen .
Of je laat wat vaker de boel de boel.
  woensdag 8 april 2009 @ 21:07:37 #105
14746 k_i_m
pi_67842676
Meestal is het ook het kind zelf wat opgeruimd en afgewassen moet worden . Maar je hebt wel gelijk, ik word er steeds makkelijker in. Maar dat is denk ik met alles zo, zeker omdat je je kind steeds beter leert kennen en het allemaal minder nieuw is.
In my life
Why do I smile
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 april 2009 @ 21:11:27 #106
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67842818
quote:
Op woensdag 8 april 2009 21:07 schreef k_i_m het volgende:
Meestal is het ook het kind zelf wat opgeruimd en afgewassen moet worden .
Nou ja, als wij er 3 in een uurtje door de douche heen kunnen sleuren en met keurig gepoetste tandjes en verhaaltjes en knuffeltjes, kroeltjes en dansjes in bed kunnen krijgen moet dat met 1 of 2 kinderen ook wel lukken

Voordeel is wel moet ik eerlijk zeggen dat E.T. overdag tussen het heen en weer brengen van kinderen en boodschappen en dansclubjes soms wel eens tijd over heeft voor wat huishoudelijks.
  woensdag 8 april 2009 @ 21:27:33 #107
14746 k_i_m
pi_67843450
Maar jullie zijn geoefend en met z'n tweetjes, dat telt niet . Maar het kost gewoon tijd om jezelf aan te passen aan een ander ritme/verdeling van energie/ andere prioriteitenlijst. En de één doet dat fluitend en draait er zijn hand niet voor om, en de ander zal er langer over doen.
In my life
Why do I smile
pi_67843716
Je mag toch de wens van een groot gezin koesteren of niet dan ?

Zolang het financieel etc maar haalbaar is..
pi_67844018
quote:
Op woensdag 8 april 2009 20:17 schreef Fuente het volgende:
Wat Jelief zegt.
Ik heb 2 meiden, zo is het prima. Slaapkamers vol, financieel is het te doen, we hebben genoeg tijd voor 2 kids, mijn lijf kan ik echt niet nog een zwangerschap aandoen enz. Daarbij wil m'n man absoluut geen derde. Gevoelsmatig zou ik er nog wel 1 willen misschien, maar het gaat niet alleen om gevoel, ook om wat kan en niet kan. Klaar.
kan er nu nog niet zoveel van zeggen omdat nummer 2 nog geboren moet worden. Als het aan M. ligt is het na deze ook helemaal klaar. We hebben dalijk met de 2e erbij ook alle slaapkamers vol, financieel moet het ook lukken.. maar ik weet niet of ik wel voor 100% kan zeggen dat het na deze ook klaar is.. nu, gevoelsmatig zeg ik ja, maar misschien zeg ik over een paar jaar wel wat anders...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  woensdag 8 april 2009 @ 21:48:32 #110
106819 Smirre
Geselli Gemelli
pi_67844382
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:40 schreef Jill85 het volgende:

[..]

ja, ik verwachtte zo'n reactie al. Kijk wat het uiteindelijk zal worden, moet de toekomst nog uitwijzen natuurlijk. Ik verwacht dat het uiteindelijk neerkomt op 2 of 3. Maar het lijkt me echt gezellig met z'n allen om de keukentafel, grote verjaardagen etc. Voor de kinderen zelf net iets meer aanspraak dan die ene broer of zus. Ik ken een gezin met vier kinderen en dat vind ik toch wel heel leuk:)

Het idee dat ze ook allemaal gemaakt moet worden vind ik ook het minste aan het hele verhaal
Ach, er zijn ergere dingen.
  woensdag 8 april 2009 @ 22:00:20 #111
106819 Smirre
Geselli Gemelli
pi_67844858
Fuente omschrijft het heel mooi ; het verschil tussen gevoel en verstand. Neem daarbij een man die het absoluut nooit meer wil meemaken en nummer drie komt er hier niet in. (Als het op de stoep gelegd zou worden, wil ega zijn hand nog wel over zijn hart strijken.)
Jammer vind ik dat, want hoewel we in het bezit zijn van beide smaken, zou ik nog best graag een derde kindje willen. Naast verlangen ik hou gewoon van kinderen is het ook een soort van nieuwschierigheid, ik zou namelijk wel eens willen weten wat het is om 1 baby te hebben. Het lijkt mij net zoiets als vakantie, na de tropenjaren met het duo.

En met zijn allen aan tafel zitten is ook heel leuk, maar een stel dat ik ken met vijf kinderen, ervaart zichzelf met grote regelmaat als veredeld taxibedrijf. Zij kunnen wel, al dan niet noodgedwongen, heel goed organiseren.

Overigens zijn 2-lingen ook voor hun 2e levensjaar heel leuk .
pi_67845509
quote:
Op woensdag 8 april 2009 20:05 schreef DIGGER het volgende:
M.b.t. het argument van overbevolking, waarom zou je je eigen kroost in wereldwijd verband moeten zien?
en waarom niet??
quote:
Het gaat er maar om dat ze in je huis, tuin, aandacht en financiele plaatje passen toch, dat je ze kunt meegeven waar een kind recht op heeft (simpel samengevat). Of ik er nu 2 of 4 had gekregen maakt op het totaal van de hele wereldbevolking geen zak uit.
ik vind dat wel wat simplistisch & egocentristisch gedacht eerlijk gezegd. natuurlijk hoeft het niet het enige argument te zijn, maar het kan toch best meespelen in je overwegingen? diezelfde wereld (inclusief bevolking) is wel ook hun toekomst.
voor mij voelt het in elk geval wel als een soort grens, jezelf (in aantal) reproduceren is op zich mooi & genoeg (en voor onze zwaarbelaste aarde zelfs eigenlijk al teveel). ééntje meer zou wat mij betreft echt wel 't maximum zijn (niet dat die ervan komt overigens), en daar spelen dit soort redenen dan echt een rol bij. is dat zo vreemd?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 april 2009 @ 22:16:36 #113
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67845659
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:13 schreef bixister het volgende:

[..]

en waarom niet??
[..]

ik vind dat wel wat simplistisch & egocentristisch gedacht eerlijk gezegd. natuurlijk hoeft het niet het enige argument te zijn, maar het kan toch best meespelen in je overwegingen? diezelfde wereld (inclusief bevolking) is wel ook hun toekomst.
voor mij voelt het in elk geval wel als een soort grens, jezelf (in aantal) reproduceren is op zich mooi & genoeg (en voor onze zwaarbelaste aarde zelfs eigenlijk al teveel). ééntje meer zou wat mij betreft echt wel 't maximum zijn (niet dat die ervan komt overigens), en daar spelen dit soort redenen dan echt een rol bij. is dat zo vreemd?
Neuh, hooguit hypocriet. Want als je echt zo begaan bent met overbevolking en de gevolgen daarvan op de planeet is elk kind er al 1 teveel. Puur milieutechnisch bekeken.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 april 2009 @ 22:18:18 #114
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67845715
En met 'je' bedoel ik 'de persoon die een grens legt bij een x-aantal kinderen om de planeet te sparen' en niet noodzakelijkerwijs degene die ik aanspreek.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 april 2009 @ 22:20:25 #115
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67845813
Eigenlijk denk ik dat elke keuze voor meer dan wel minder kinderen gebaseerd is op een persoonlijke voorkeur / eigen belang die we hier nu met z'n allen proberen te rationaliseren.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 april 2009 @ 22:20:37 #116
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67845816
vier op een rij.
  † In Memoriam † woensdag 8 april 2009 @ 22:29:43 #117
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_67846193
Jullie hebben toch 3 kinderen op een rij !
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  woensdag 8 april 2009 @ 22:32:18 #118
593 sjak
Juffie Bloem
pi_67846321
Het is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van het geslacht.
Als de eerste al een zoon was geweest dan hadden we onze stamhouder binnen. Dan was 1 dus genoeg geweest.
Lekker douchen!
pi_67846468
hehheh sjak. tuurlijk!

swets, je hebt gelijk, dat zou vanuit milieu-oogpunt nóg beter zijn (zoals ik al zei ). maar voortplantingsdrift wil ook wat natuurlijk.

[ Bericht 17% gewijzigd door bixister op 08-04-2009 22:40:53 ]
pi_67847853
Ik vind het ook wel mooi met onze twee nu. De enige reden waarom ik het nog eens zou doen is dat het toch wel een speciale periode is, wachten op je kindje, de nieuwsgierigheid, de kraamweek...
Maar dan kan je bezig blijven, he...
  woensdag 8 april 2009 @ 23:12:10 #121
136 V.
pi_67848011
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:20 schreef Swetsenegger het volgende:
Eigenlijk denk ik dat elke keuze voor meer dan wel minder kinderen gebaseerd is op een persoonlijke voorkeur / eigen belang die we hier nu met z'n allen proberen te rationaliseren.
Ja, maar waarom zou 1, 2 of 3 niet genoeg kunnen zijn? Waarom 4, 5, 6 of zoals ik laatst zag 7?

Dat mens had in 6 jaar d'r tenen niet gezien

How fucking broeds moet je dan wel niet door het leven gaan

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 8 april 2009 @ 23:17:27 #122
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67848223
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:12 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ja, maar waarom zou 1, 2 of 3 niet genoeg kunnen zijn? Waarom 4, 5, 6 of zoals ik laatst zag 7?

V.
Over 400 jaar is iedereen zo "fucking broeds" Want de mensen die dat niet zijn sterven vanzelf uit.

Voordat er voorbehoedsmiddelen waren hoefde je enkel geil te zijn om voor veel nageslacht te zorgen. Met als gevolg dat de meeste mensen dat ook zijn van nature. Maar nu zullen al ras de mensen die van nature een sterke voortplantingsdrift hebben de wereld gaan domineren. Zo is het nu eenmaal.
The End Times are wild
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 april 2009 @ 23:18:31 #123
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67848263
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:12 schreef Verbal het volgende:

[..]

V.
Mjah, het is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur.
pi_67848362
mijn oma heeft er 12 gekregen, en nog een 13e geadopteerd.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 april 2009 @ 23:21:53 #125
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67848390
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:20 schreef bixister het volgende:
mijn oma heeft er 12 gekregen, en nog een 13e geadopteerd.
Of die even een bom onder het ecosysteem heeft gelegd.
  woensdag 8 april 2009 @ 23:23:21 #126
136 V.
pi_67848440
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:18 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Mjah, het is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Mjah, zo kun je alles dooddoeneren.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 april 2009 @ 23:23:49 #127
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67848456
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:23 schreef Verbal het volgende:

[..]

Mjah, zo kun je alles dooddoeneren.

V.
Mjah net zoals je van alles een probleem kan maken.
pi_67849094
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:21 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Of die even een bom onder het ecosysteem heeft gelegd.
waar dacht je dat dat schuldgevoel van me vandaan komt?
  donderdag 9 april 2009 @ 07:44:56 #129
136 V.
pi_67852366
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:23 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Mjah net zoals je van alles een probleem kan maken.
...zoals die ouders, waarover ik het heb, die ongebreideld kinderen uitpoepen en vervolgens klagen dat ze geen geld, leven, tijd of energie hebben?

Dus ik herhaal mijn vraag: is het dan zo moeilijk om te neuken met een rubber, is het een verslaving, zijn ze dom, is het een foutje, valt meneer toevallig per ongeluk met zijn lul in mevrouw? Wat?

V.

[ Bericht 0% gewijzigd door V. op 09-04-2009 09:34:45 ]
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 9 april 2009 @ 08:01:42 #130
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_67852478
Wat een gekke vraag en de manier waarop je het vraagt is helemaal tenenkrommend.
Vraag het die mensen zelf eens! Ik vrees dat hier op [OUD] weinig van zulke ouders zijn.
I'm so glamourous I piss glitter!
  donderdag 9 april 2009 @ 08:08:58 #131
223453 Guuzewuus
pi_67852580
quote:
Op donderdag 9 april 2009 07:44 schreef Verbal het volgende:

[..]

...zoals die ouders, waarover ik het heb, die ongebreideld kinderen uitpoepen en vervolgens klagen dat ze geen geld, leven, tijd of energie hebben?

Dus ik herhaal mijn vraag: is het dan zo moeilijk om te neuken zonder rubber, is het een verslaving, zijn ze dom, is het een foutje, valt meneer toevallig per ongeluk met zijn lul in mevrouw? Wat?

V.
Blijkbaar is het niet zo moeilijk om te neuken zonder rubber...
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 9 april 2009 @ 08:36:54 #132
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67852950
quote:
Op donderdag 9 april 2009 07:44 schreef Verbal het volgende:

[..]

Dus ik herhaal mijn vraag: is het dan zo moeilijk om te neuken zonder rubber, is het een verslaving, zijn ze dom, is het een foutje, valt meneer toevallig per ongeluk met zijn lul in mevrouw? Wat?

V.
Tja en ik herhaal mijn antwoord. Het is een persoonlijke keuze.
Wat wil je nou? Dat wij gaan bedenken waarom iemand iets wil? Waarom vind iemand de kleur rood leuk.

Wat kunnen we hier nou meer over roepen dan dooddoeners zoals jij ze noemt?
pi_67853637
quote:
Op donderdag 9 april 2009 08:08 schreef Guuzewuus het volgende:

[..]

pi_67853709
Trouwens, je ziet ook vaak genoeg dat rijke mensen juist een groot gezin hebben hoor.
Ik zie niet in wat daar mis mee is. Ik zie dat liever dan bij mensen die het bijna van de kinderbijslag doen.
  donderdag 9 april 2009 @ 09:24:28 #135
124696 marlieske
Isa en Ties
pi_67853796
quote:
Op donderdag 9 april 2009 09:20 schreef nummer_zoveel het volgende:
Trouwens, je ziet ook vaak genoeg dat rijke mensen juist een groot gezin hebben hoor.
Ik zie niet in wat daar mis mee is. Ik zie dat liever dan bij mensen die het bijna van de kinderbijslag doen.
En mij maakt dat eerlijk gezegd niet zo veel uit, hoe dik die portemonnee is.
Als ze de kinderen kunnen voorzien in wat ze nodig hebben en er van houden dan is dat toch voldoende?
Geld is geen synoniem voor liefde en genegenheid.
Vind het trouwens wel altijd grappig dat mensen menen bij elkaar in de portemonnee te kunnen kijken
Mama van Isa en Ties
  Licht Ontvlambaar donderdag 9 april 2009 @ 09:33:16 #136
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_67854020
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:53 schreef Jill85 het volgende:

[..]

vergelijk jij nou serieus kinderen krijgen met tuinmeubilair kopen?
Ik ben al blij als blijkt dat ik kinderen kan krijgen op het moment dat ik eraan toe ben (over 10 jr). Dus om nu al een hele discussie over aantallen te hebben, voelt ook wat vreemd. Als zwanger zijn een enorme lijdensweg is, tuurlijk hou je het dan bij één. Gaat het zwanger zijn goed en is het financieel mogelijk dan lijkt het me logisch dat je voor iets groter gezin kiest, dat is toch veel gezelliger? Die eenzame computergerenatie is het ook niet helemaal:p
Zwanger zijn ging hier van een leien dakje, financieel kunnen we een tweede waarschijnlijk ook best aan. Maar om dan te zeggen dat het dan logisch is om voor een groter gezin te kiezen... Ik zie niet in waarom eigenlijk. Gewoon omdat het kan?!
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 9 april 2009 @ 09:33:56 #137
136 V.
pi_67854042
quote:
Op donderdag 9 april 2009 08:08 schreef Guuzewuus het volgende:

[..]

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_67854075
quote:
Op donderdag 9 april 2009 09:20 schreef nummer_zoveel het volgende:
Vooralsnog is kinderbijslag niet inkomensafhankelijk

Dus, wat vindt je ervan dat rijke mensen toch ook kinderbijslag ontvangen dan?

Over overbevolking gesproken, nogsteeds wordt het krijgen van kinderen gepromoot, dit zou nodig zijn voor de vergrijzing.. korte termijn denken imho.. voor de langere termijn creëer je zo alleen maar meer problemen.
  donderdag 9 april 2009 @ 09:35:02 #139
11682 Moonah
Jolie femme
pi_67854087
'Vroeger' heb ik ook wel eens zo gedacht zoals Verbal.
Sinds ik echter uit eigen ervaring weet hoe het fenomeen 'kinderwens' voelt, denk ik veel milder hierover.
Dat is een niet te stuiten oerdrang. Dat valt nauwelijks te rationaliseren. Hoewel het voor sommige mensen/gezinnen mss wel beter zou zijn. Dat ben ik met je eens.

Zelf heb ik er gelukkig totaal geen last meer van. Eén kind heeft mij tot moeder gemaakt. Ҫa sufit.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 9 april 2009 @ 09:36:17 #140
136 V.
pi_67854112
quote:
Op donderdag 9 april 2009 08:01 schreef RockabeIIa het volgende:
Wat een gekke vraag en de manier waarop je het vraagt is helemaal tenenkrommend.
Het is geen gekke vraag, en als je dat tenenkrommend vindt, ben je niks gewend
quote:
Vraag het die mensen zelf eens! Ik vrees dat hier op [OUD] weinig van zulke ouders zijn.
Ik vraag het die mensen ook en dan blijft het stil. En ik vrees dat FOK! een forum is, waar je dit soort dingen zou moeten kunnen bediscussiëren.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 9 april 2009 @ 09:37:29 #141
11682 Moonah
Jolie femme
pi_67854150
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:53 schreef Jill85 het volgende:
Als zwanger zijn een enorme lijdensweg is, tuurlijk hou je het dan bij één. Gaat het zwanger zijn goed en is het financieel mogelijk dan lijkt het me logisch dat je voor iets groter gezin kiest, dat is toch veel gezelliger?
Ik ben het met Sjeen eens dat dit wel een erg vreemde aanname is...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_67854181
quote:
Op donderdag 9 april 2009 09:36 schreef Verbal het volgende:

[..]

[..]

Ik vraag het die mensen ook en dan blijft het stil. En ik vrees dat FOK! een forum is, waar je dit soort dingen zou moeten kunnen bediscussiëren.

V.
Ik denk toch dat die situatie waarover je wilt discusseren niet bepaald gemiddeld is en dat je niet erg veel van dat soort gezinnen tegen zal komen hier

Dus daar stopt de discussie inderdaad, want ze zijn er zelf niet bij om hun kant van het verhaal te belichten.
  donderdag 9 april 2009 @ 09:40:50 #143
136 V.
pi_67854236
quote:
Op donderdag 9 april 2009 08:36 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Tja en ik herhaal mijn antwoord. Het is een persoonlijke keuze.
Wat wil je nou? Dat wij gaan bedenken waarom iemand iets wil? Waarom vind iemand de kleur rood leuk.
Nee, ik vraag in een forum vol met OUD'ers hoe dat werkt met de kinderstop binnen het gezin, omdat zij ervaringsdeskundigen zijn. En het is niet hetzelfde als de kleur rood leuk vinden, want ik ben nog nooit iemand tegengekomen die rood een leuke kleur vindt, en er vervolgens over gaat lopen zeiken dat het feit dat hij/zij die kleur rood leuk vindt zijn/haar leven zo zwaar, dan wel onmogelijk maakt. Nog afgezien van het feit dat een kleur mooi vinden geen keuze is. Het aantal kinderen dat je 'neemt' tot op zekere hoogte wel. Tenzij je ineens een achtling krijgt. Maar ja, de laatste die een achtling kreeg (in Amerika, een paar maanden terug) schijnt er al zes te hebben gehad, dus die heeft er nou veertien. En dan heb je dus precies weer zo'n geval: je hebt er al zes, en je wilt er nog een (of meer). WTF?
quote:
Wat kunnen we hier nou meer over roepen dan dooddoeners zoals jij ze noemt?
Je zou om te beginnen voor jezelf kunnen spreken...

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 9 april 2009 @ 09:41:16 #144
223453 Guuzewuus
pi_67854253
Er zijn hier toch een paar gezinnen met 4+ kinderen? Ik denk dat hun gedachten hierover best interessant zouden zijn.

Ik ben vóór grote gezinnen (als het praktisch haalbaar is), dat wil ik dan wel even gezegd hebben . Of toch in ieder geval zeker niet tegen.
pi_67854272
quote:
Op donderdag 9 april 2009 09:37 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik ben het met Sjeen eens dat dit wel een erg vreemde aanname is...
Als je het woordje logisch zou vervangen met makkelijker, kom je dichter in de buurt imho.

Ze heeft wel een beetje een punt, niet dat makkelijke zwangerschappen garant staat voor het kiezen voor een groot gezin, maar wel dat moeilijke zwangerschappen waarschijnlijk sneller zullen maken dat je het wel goed vindt zo.

De overweging die je dan maakt is namelijk imho ook: hoeveel van mijn gezondheid gaat dit me kosten en hoe goed kan ik dan nog moeder zijn? Om maar eens iets te noemen..

Voor mij persoonlijk is dat iig een groot vraagstuk en zal dat ook de doorslaggevende factor zijn voor of er al dan niet nog eentje bij komt hier.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 9 april 2009 @ 09:44:16 #146
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67854342
quote:
Op donderdag 9 april 2009 09:40 schreef Verbal het volgende:

[..]

Nee, ik vraag in een forum vol met OUD'ers hoe dat werkt met de kinderstop binnen het gezin, omdat zij ervaringsdeskundigen zijn. En het is niet hetzelfde als de kleur rood leuk vinden, want ik ben nog nooit iemand tegengekomen die rood een leuke kleur vindt, en er vervolgens over gaat lopen zeiken dat het feit dat hij/zij die kleur rood leuk vindt zijn/haar leven zo zwaar, dan wel onmogelijk maakt. Nog afgezien van het feit dat een kleur mooi vinden geen keuze is. Het aantal kinderen dat je 'neemt' tot op zekere hoogte wel. Tenzij je ineens een achtling krijgt. Maar ja, de laatste die een achtling kreeg (in Amerika, een paar maanden terug) schijnt er al zes te hebben gehad, dus die heeft er nou veertien. En dan heb je dus precies weer zo'n geval: je hebt er al zes, en je wilt er nog een (of meer). WTF?
[..]
Ja... DUS is het een persoonlijke keuze. Blijkbaar wilde die mensen een 7e en kregen er 8. Geval van pech.

De ervaringsdeskundigen hier hebben er allemaal tussen de 1 en 4. Geloof niet dat er iemand in oud zit met meer dan 4. De redenen waarom DIE voor dat aantal kinderen gekozen hebben staat in dit topic. Waarom iemand anders er 8 wil is verder ook niet te beantwoorden dan dat het een persoonlijke keuze is.
quote:
Je zou om te beginnen voor jezelf kunnen spreken...

V.
Ja dat is een argument jah.
  donderdag 9 april 2009 @ 09:44:18 #147
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_67854343
quote:
Op donderdag 9 april 2009 09:36 schreef Verbal het volgende:

[..]

[..]

V.
Ja, maar als de mensen in kwestie niet mee-discussieren, ofwel omdat ze hier niet zijn ofwel omdat ze dat niet willen blijft het een beetje een vage discussie niet?
pi_67854353
quote:
Op donderdag 9 april 2009 09:34 schreef MarMar het volgende:

[..]

Vooralsnog is kinderbijslag niet inkomensafhankelijk

Dus, wat vindt je ervan dat rijke mensen toch ook kinderbijslag ontvangen dan?
Dat vind ik net zo belachelijk als die mensen die rond komen van hun uitkering en x-aantallen kinderbijslag per maand.
Maar waar het om gaat, is dat je je zaakjes financiel op orde moet hebben als je aan kinderen begint. Natuurlijk heeft een kind vooral behoefte aan aandacht en liefde, maar je ziet toch vaak bij gezinnen waar (grote) schulden zijn, ook andere problemen zijn. En dat het aan de aandacht en liefde ook al snel tekort schiet, en de problemen in elkaar overgaan.
En dan heb ik het niet over gezinnen die eenvoudig rond moeten komen, maar toch meer het achterbuurtvolk wat allerhande problemen heeft.
  donderdag 9 april 2009 @ 09:48:40 #149
124696 marlieske
Isa en Ties
pi_67854487
quote:
Op donderdag 9 april 2009 09:42 schreef MarMar het volgende:

De overweging die je dan maakt is namelijk imho ook: hoeveel van mijn gezondheid gaat dit me kosten en hoe goed kan ik dan nog moeder zijn? Om maar eens iets te noemen..

Voor mij persoonlijk is dat iig een groot vraagstuk en zal dat ook de doorslaggevende factor zijn voor of er al dan niet nog eentje bij komt hier.
Bij mij persoonlijk was de eerste zwangerschap niet bepaald uit een boekje heb van alles gemankeerd en lekker liep het al helemaal niet, maar dat oer gevoel dat Moonah zo mooi beschreef stak hier bij Isa's 1ste verjaardag gewoon de kop weer op hoor, ondanks die vervelende zwangerschap.
Tja en dan kan je beredeneren wat je wilt maar dat druk je niet zomaar de kop in.
Dat is nou zo mooi een zwangerschap is iedere keer anders, deze keer namelijk lichamelijk gezien geen centje pijn! En dat kan dus ook omgekeerd hé dat je eerste zo goed verlopen is en de tweede een drama.
(en dat zie ik echt toch vaker gebeuren, omdat er dan al 1 kindje rondhuppelt)
Mama van Isa en Ties
  donderdag 9 april 2009 @ 09:51:10 #150
136 V.
pi_67854565
quote:
Op donderdag 9 april 2009 09:44 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ja, maar als de mensen in kwestie niet mee-discussieren, ofwel omdat ze hier niet zijn ofwel omdat ze dat niet willen blijft het een beetje een vage discussie niet?
Zoals je had kunnen lezen in een eerdere post van mij, nog niet zolang geleden, zijn hier ervaringsdeskundigen met kinderen, die ervaring hebben met het stop-moment. Wellicht is er zo over te praten? Vond dat er hier verder wel aardige discussies ontsproten, hoor, maar als het allemaal te ingewikkeld is voor OUD, pleur er dan maar een slotje op.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')