abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 april 2009 @ 14:05:26 #1
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_67828029
Da’s een vraag die vaak bij mij opkomt als ik verhalen opvang van mensen die klagen over te weinig tijd, te weinig geld etcetera, terwijl ze wel 4 of 5 kinderen hebben. En wáárom hebben mensen 4 of 5 kinderen? Is een of twee niet genoeg?

Er zijn gezinnen waarbij ik moet concluderen dat 1 al teveel is, zelfs, zoals bij het sociaal gehandicapte duo dat onder ons woont, een kind van drie heeft, maar dusdanig mongoloïde van aard is, dat ze het maar niet voor elkaar krijgen om dat kind op te voeden. Niet dat ze daar ook maar enige echte moeite voor doen, lui en onaangepast stel dat het is. Wonen op een postzegel van amper 50 vierkante meter, altijd zit alles potdicht, en nooit gaan ze een keer met dat kind naar buiten. Ondertussen dendert hun onopgevoede nazaat (die bij ons de bijnaam ‘De Sloopkogel’ heeft gekregen) onophoudelijk als een goederentrein door het huis, dagelijks tot na elf uur. En getuige de kotsgeluiden die al twee weken door het niet bepaald geluiddempende afzuigsysteem in ons pand tot ons komen, is dat mokkel bezig een tweede te bouwen.

Maar dit terzijde en terug ontopic. Ik begrijp dat mensen hun kinderwens graag vervuld zien en gun eenieder op dat gebied haar/zijn/hun geluk.
Maar waarom drie, vier, vijf of nóg meer? Zoals ik in de TT al aangeef: hoeveel is genoeg? Zeker als ik voornoemde klaagzangen hoor van mensen in financiële problemen, of die de opvoeding niet rond krijgen, of altijd té moe zijn, en die dan als reden aanvoeren dat ze zoveel kinderen hebben. Wie de neuk heeft je opgedragen om er zoveel te produceren? Heb je je eigen driften niet in bedwang? Is het gebruik van anticonceptie te ingewikkeld? Wat?

En waarom rust er een taboe op die vraag? Als ik het hier op mijn werk eens vraag aan collega’s word ik aangekeken of ik een soort Chinese staatsmaffioso ben…

Maar ik stel hem toch maar: wanneer besluiten ouders: okee, zo is het goed?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 8 april 2009 @ 14:08:05 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67828140
Waarom 2? Waarom 1? Waarom geen?
The End Times are wild
  woensdag 8 april 2009 @ 14:08:44 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67828166
Zolang ik gezonde kinderen voortbreng, tijd en geld heb ze op te voeden ga ik gewoon door. Laat Gods water over Gods akker vloeien zeg ik maar.
The End Times are wild
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 april 2009 @ 14:13:02 #4
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67828302
Ik was bij 2 wel klaar. De voorzienigheid dacht daar anders over.
Nou zijn die 3 nog net te behappen, ouders gewijs. Meer lijkt me meer last dan lust eigenlijk.
pi_67828557
Eigenlijk zou iedereen eerst een examen moeten doen voordat ze aan kinderen beginnen. Je moet kinderen wel een stabiele thuissituatie kunnen geven natuurlijk.
Zowel financieel als geestelijk.

Overigens vind ik ook dat mensen eerst een examen zouden moeten doen voordat ze Nederland mogen verlaten.
  woensdag 8 april 2009 @ 14:20:46 #6
136 V.
pi_67828565
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:08 schreef LXIV het volgende:
Zolang ik gezonde kinderen voortbreng, tijd en geld heb ze op te voeden ga ik gewoon door. Laat Gods water over Gods akker vloeien zeg ik maar.
Maar waarom? Alleen omdat het kan?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 8 april 2009 @ 14:21:30 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67828596
Mijn beide oma's hebben ieder 10 kinderen gekregen. Zonder electrische wasmachines, wegwerpluiers, kinder-DVD's, maxi-cosies, potjesvoeding en noem maar op. Alle 10 goed terecht gekomen. Dus wat klagen mensen tegenwoordig nu?
The End Times are wild
  woensdag 8 april 2009 @ 14:21:52 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67828605
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:20 schreef Verbal het volgende:

[..]

Maar waarom? Alleen omdat het kan?

V.
Leuk toch, kiddo's? Iedere keer weer.
The End Times are wild
pi_67828619
Tijdens de zwangerschap van nr 2 vond ikhet al wel welletjes.
Voor ons is twee genoeg omvcerschillende redenen:
-lichamelijk- mijn lichaam is wel klaar met zwanger zijn
-financieel- We kunnen nu onze kinderen en onszelf normaal voorzien van wat we nodig hebben
-praktisch- Ieder een kind enals je alleen bent iedere hand een kind. Ons huis is vol en een ander huis komt er nog ff niet.
We hebben een meisje en een jongen, meer smaken zijn er niet.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_67828659
Als wij een flatje, weinig geld en hard moeten werken voor de kost zou ik niet meer dan 1 kind nemen. Misschien een tijd later nog 1.

Als wij geld zat zouden hebben, mooi huis met tuin, 1 iemand die alleen maar hoeft te werken voor de kost en de andere op de kinderen kan passen dan zou ik voor 4 kinderen gaan.
  woensdag 8 april 2009 @ 14:23:55 #11
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_67828693
Ik denk dat ik bij twee ook wel klaar ben. De omstandigheden zijn er momenteel niet naar om aan nummer twee te beginnen, maar daarna gaat er bij mij gewoon een knup in.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_67828706
Voor mij zijn 2 gezonde kinderen genoeg...bij elk kind wordt bij ons de kans op afwijkingen groter. Zeker gezien onze genetische bepaling... dus 2 is mooi !

(enne gezien een zeer vervroegde overgang is het ook niet meer mogelijk)
  woensdag 8 april 2009 @ 14:26:08 #13
593 sjak
Juffie Bloem
pi_67828767
Nou, Jelief, je geeft mijn antwoord Maar dat is persoonlijk.

Ik ken ook mensen die hebben er 6 (of meer) en nee, dat begrijp ik gewoon niet. We leven niet meer in de jaren 50 toen er geen anticonceptie bestond. Een eigen leven is toch ook nog wel belangrijk, lijkt me.
Tja, en sommige mensen zouden inderdaad geen kinderen mogen krijgen
Lekker douchen!
pi_67828850
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:20 schreef Liejannuh het volgende:

Eigenlijk zou iedereen eerst een examen moeten doen voordat ze aan kinderen beginnen. Je moet kinderen wel een stabiele thuissituatie kunnen geven natuurlijk.
Zowel financieel als geestelijk.
Aangezien één van de meest veranderlijke aspecten van de vrouw tijdens en na de zwangerschap de psyche is, lijkt me dit een redelijk nutteloos examen. Om over zaken als PND's of PPD's maar te zwijgen.

Maar goed. Wij zijn er om meerdere redenen wel klaar mee (met 1 kind, dus). Niet omdat we het idee hebben dat ons gezin compleet is (wat sowieso een redelijk zweverige opmerking is imho, alsof mensen dat opeens ingestraald krijgen) ofzo, meer omdat mijn vrouw geen tweede zwangerschap aankan / aan wil (psychisch gezien dus). En eigenlijk vind ik 1 ook wel enorm 'handig' (bij gebrek aan een betere term): je behoudt je individuele zelfstandigheid (ik heb het idee dat je met 2 kinderen een aantal jaren echt totaal geleefd wordt, om over drie maar te zwijgen), financieel is het zo goed te doen, aandacht kan voor de volle 100% naar 1 kind gaan, etc.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_67828889
We hebben beiden altijd 2 kinderen willen hebben, (en mocht er niets door anti-conceptie heen floepen, god verhoede het) dan blijft het straks ook bij 2.
En waarom geen idee, kan er geen ander antwoord op verzinnen.
waarom geen 3 is dan eenvoudiger te beantwoorden, andere auto, huis te klein (voor onze zin), lastig met uitstapjes/vakanties (ook maar net hoe je dat ziet uiteraard, en puur mijn mening) en vooral weer zwanger zijn zie ik hierna niet meer zitten.
Mama van Isa en Ties
  woensdag 8 april 2009 @ 14:31:20 #16
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_67828949
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:22 schreef Jelief het volgende:
We hebben een meisje en een jongen, meer smaken zijn er niet.
Dit argument heb ik nooit begrepen. Ieder kind is toch uniek?
pi_67828978
Bij ons is het meer de vraag: hoeveel katten gaan we nemen?
We hebben beide geen voortplantingsdrang en ik houd ook niet van kinderen. Als ik een keer per ongeluk zo'n gevoel krijg, pas ik wel even op m'n nichtje, dan heb ik voor een paar weken wel weer genoeg gehad.
Wat niet is, kan nog komen
pi_67829121
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:31 schreef Spuuglokje het volgende:

[..]

Nee idd. Dat was ook voor mezelf het enige argument waar ik wel een tijdje mee heb gelopen, dat ik dus nooit zal weten hoe een jongentje is en doet. (Klinkt dramatischer dan het is hoor!) Maar goed, voor hetzelfde geld is nummer 2 een meisje en je kunt moeilijk blijven proberen totdat... . Nee, 't is wel goed zo. Ik hou sowieso niet van voetbal. .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  woensdag 8 april 2009 @ 14:36:01 #19
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_67829131
Persoonlijk vind 1 meer dan genoeg, zou er niet aan moeten denken om er 3,4 nog meer te moeten hebben. Ik hou sowieso al niet van veel mensen in kleine ruimtes.

Héél misschien later een tweede maar daar ben ik echt nog niet aan toe. En zo hou ik ook nog wat meer tijd over voor mezelf. Ook niet onbelangrijk.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  woensdag 8 april 2009 @ 14:36:18 #20
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_67829139
Mijn man wil er drie. Ik vond 1 kind prima maar nu we er twee hebben is het ook prima te doen. Zowel aan 1 kind als aan 2 kinderen hangen voor- en nadelen.

Een derde wil ik absoluut niet:
- het is niet praktisch (2 handen, auto, aantal slaapkamers, zomerhuisje, kamperen etc. etc)
- ik wil niet meer zwanger zijn
- ik vind dit druk zat
- geen zin om wéér in de luiers te zitten
- het leeftijdsverschil met de jongste wordt ook te groot

Financieel is het in Duitsland overigens wél gunstig om er nog een derde bij te krijgen, maar dat argument zal mij niet over de streep trekken
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  woensdag 8 april 2009 @ 14:39:22 #21
593 sjak
Juffie Bloem
pi_67829242
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:35 schreef Jarno het volgende:

[..]

Nee idd. Dat was ook voor mezelf het enige argument waar ik wel een tijdje mee heb gelopen, dat ik dus nooit zal weten hoe een jongentje is en doet. (Klinkt dramatischer dan het is hoor!) Maar goed, voor hetzelfde geld is nummer 2 een meisje en je kunt moeilijk blijven proberen totdat... . Nee, 't is wel goed zo. Ik hou sowieso niet van voetbal. .
Ben je het nou met haar eens of oneens?
Ik vind het juist wel grappig om van alle soorten 1 te hebben. Tuurlijk is ieder kind uniek, maar volgens mij zitten er iets meer verschillen tussen jongens en meisjes dan tussen twee van het zelfde geslacht.
Lekker douchen!
pi_67829314
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:39 schreef sjak het volgende:

Ik vind het juist wel grappig om van alle soorten 1 te hebben.
Het zijn geen pokemons he sjak.
pi_67829346
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:28 schreef Jarno het volgende:

[..]

Aangezien één van de meest veranderlijke aspecten van de vrouw tijdens en na de zwangerschap de psyche is, lijkt me dit een redelijk nutteloos examen. Om over zaken als PND's of PPD's maar te zwijgen.
Goed punt!
Maar ik denk dat we allemaal wel voorbeelden kennen van mensen die eigenlijk gewoon niet aan kinderen hadden moeten beginnen. Gewoon omdat ze voor een zwangerschap al niet lekker in hun vel zitten. Of omdat ze financieel gezien de zaken nou niet echt op orde hebben. Of omdat ze nou niet echt de levenservaring hebben om een kind op te voeden.
quote:
Maar goed. Wij zijn er om meerdere redenen wel klaar mee (met 1 kind, dus). Niet omdat we het idee hebben dat ons gezin compleet is (wat sowieso een redelijk zweverige opmerking is imho, alsof mensen dat opeens ingestraald krijgen) ofzo, meer omdat mijn vrouw geen tweede zwangerschap aankan / aan wil (psychisch gezien dus). En eigenlijk vind ik 1 ook wel enorm 'handig' (bij gebrek aan een betere term): je behoudt je individuele zelfstandigheid (ik heb het idee dat je met 2 kinderen een aantal jaren echt totaal geleefd wordt, om over drie maar te zwijgen), financieel is het zo goed te doen, aandacht kan voor de volle 100% naar 1 kind gaan, etc.
Anna is dan ook wel heel erg leuk.
  woensdag 8 april 2009 @ 14:42:12 #24
593 sjak
Juffie Bloem
pi_67829348
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:41 schreef Jarno het volgende:

[..]

Het zijn geen pokemons he sjak.
Gelukkig niet, dan zou ik bij twee nog ff door moeten gaan
Lekker douchen!
  woensdag 8 april 2009 @ 14:43:18 #25
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_67829387
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:42 schreef sjak het volgende:

[..]

Gelukkig niet, dan zou ik bij twee nog ff door moeten gaan
ff ?

Dan mag je wel in een sporthal gaan wonen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  woensdag 8 april 2009 @ 14:44:15 #26
593 sjak
Juffie Bloem
pi_67829418
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:42 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Goed punt!
Maar ik denk dat we allemaal wel voorbeelden kennen van mensen die eigenlijk gewoon niet aan kinderen hadden moeten beginnen. Gewoon omdat ze voor een zwangerschap al niet lekker in hun vel zitten. Of omdat ze financieel gezien de zaken nou niet echt op orde hebben. Of omdat ze nou niet echt de levenservaring hebben om een kind op te voeden.
[..]

Anna is dan ook wel heel erg leuk.
Herinner je nog de verontwaardige discussie die gevoerd werd toen bleek dat in Zweden zwakker begaafden gesteriliseerd werden. Want men mag niet beschikken over de wens van een ander.
Lekker douchen!
pi_67829478
Bij mijn broer en schoonzus is momenteel de vierde in aanbouw. Zeer tot de verrassing van de hele omgeving (inclusief ik) trouwens, blijkbaar is 3 kinderen toch wel een sociaal aanvaard maximum. En praktisch gezien natuurlijk ook wel (aantal slaapkamers in een huis, plaatsen in de auto etc. )

Het kind is hartstikke gepland, huis, auto en bankrekening zijn groot genoeg en in hun hart is ruimte voor nog wel vier kinderen (al gaat dit echt de laatste zijn, heb ik vernomen).
En met een goede planning komen beide ouders echt nog wel toe aan een eigen leven. Ze werken beiden en krijgen het gedraaid met 2 dagen BSO en één dag grootouderopvang. De kinderen krijgen structuur, en afspraak is afspraak, maar er is altijd ruimte voor individuele aandacht of lekker spontaan iets met één of meer kinderen doen.

Ik ben erg blij voor hen en ik gun het ze van harte maar ik zou er zelf niet aan moeten denken, continue zoveel koters in huis. Dan zou ik (op dit punt in mijn leven) niet de moeder zijn die ik zou willen zijn, denk ik.

Maar die keuze is persoonlijk. Het is belangrijk dat je je goed realiseert waar je aan begint (of je nu voor 1, 2, 3, 4 of meer kinderen gaat) en dat gaat verder dan alleen het oergevoel 'ik wil kinderen hebben'.

Als je financieel krap zit met een hok vol koters of niet in staat bent om ze een stabiele opvoeding te geven benadeel je het hele spul. En daar hebben kinderen nooit om gevraagd. Helaas staan deze vraagstukken vaak niet op de voorgrond bij bij voorbeeld een stel als in de OP wordt genoemd.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_67829630
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:44 schreef sjak het volgende:

[..]

Herinner je nog de verontwaardige discussie die gevoerd werd toen bleek dat in Zweden zwakker begaafden gesteriliseerd werden. Want men mag niet beschikken over de wens van een ander.
Oew, daar moet ik even heel diep voor graven. Het komt me vaag bekend voor.
pi_67829684
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:05 schreef Verbal het volgende:

En waarom rust er een taboe op die vraag? Als ik het hier op mijn werk eens vraag aan collega’s word ik aangekeken of ik een soort Chinese staatsmaffioso ben…

die keuze is gewoon een individuele keuze.... waarom misschien mensen als je die vraag zo stelt een beetje negatief terugreageren omdat je die vraag over een individuele keuze zelf stelt alsof daarvoor algemeen gelden overkoepelende voorwaarden zouden kunnen zijn...

Overigens, volgens mij heeft het aantal kinderen niet echt heel direkt met meer of minderw werk en problemen in de opvoeding te maken..

imho zijn er bepaalde mensen die met een kind net zoveel problemen hebben als met drie of vier ... en dat dat niet eens betekent dat de problemen meer zouden worden zodra er minder kinderen zijn.
Teven is het best mogelijk dat ouders als ze meer kinderen hebben eigenlijk qua organisatie er op vooruitgaan... domweg omdat ze ook een stuk minder 'regelzuchtig' worden, wat soms bepaalde ouders met slechts één kind nog wel zijn, 'over-bemoeizuchtig' (wat ertoe kan leiden dat kinderen geen eigen verantwoordelijkheid nemen en weinig zelfstandig dingen kunnen doen).
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_67829743
Ik moet van mijn vader minimaal 8 kinderen krijgen, en dan het liefste allemaal jongens. Ik ben nu 35 en heb er pas 1.
  woensdag 8 april 2009 @ 15:01:23 #31
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_67829980
quote:
Als ze het gevoel hebben dat het zo goed is.

Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
  woensdag 8 april 2009 @ 15:07:33 #32
97685 YoWilly
No shit....sherlock
pi_67830161
Of deze week...of in de loop van volgende week verwachten wij onze tweede.
Het verschil met Noa (eerste kind) is dan 4 1/2 jaar.

Twee kinderen is voor ons genoeg.
Het ligt niet aan de ruimte in huis en financieel is het ook geen probleem.
Twee is gewoon goed....ons betreft.
Don't get shot....It hurts!!
  woensdag 8 april 2009 @ 15:09:13 #33
62233 Jelief
ikke lief!
pi_67830221
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:31 schreef Spuuglokje het volgende:

[..]

Jazeker, geslacht buiten beschouwing gelaten is Ruben een heel ander kind dan Emma. Ik heb het elders ookal geschreven, wij wilden héél graag ook een jongen. Ik kan niet uitsluiten dat we over een derde kindje nagedacht zouden hebben als Ruben een meisje zou zijn.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  woensdag 8 april 2009 @ 15:28:10 #34
136 V.
pi_67830930
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:01 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

Als ze het gevoel hebben dat het zo goed is.

Ja, maar waarom hebben sommige mensen dat gevoel nog niet na 3 of 4 kinderen? En mensen met dat soort aantallen nageslacht die ík tegenkom lijken er meer last van te hebben dan plezier. Waarom dan niet denken: hee latex, fantastische uitvinding? Of: kom, laat ik nog effe een tube zaaddodende pasta gorgelen?

Als er mensen zijn die met 6 kids nog een leuk leven hebben, prima (al denk ik ook aan zaken als overbevolking... in 's hemelsnaam, hoever wil je gaan?), maar vooral hoor ik veel gezucht en gesteun ("kinder-/naschoolse opvang is zo duur", tsja, blijf dan thuis voor je kids... "ja, dat kan niet, want waar moeten we anders vier kinderen van betalen" )

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_67831002
Wij hebben er nu 1 met de tweede op komst. Misschien blijft het hier bij misschien komt er nog 1 bij. Ligt helemaal aan hoe alles gaat lopen.
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_67831287
Toen mijn oudste dochter drie maanden was, werd ik alleenstaande mama. Ik dacht jarenlang heel vastbesloten te zijn om nooit meer nog een kindje te willen met een andere papa, meerdere kindjes van meerdere papa's leek me vreselijk lastig.
Nu heb ik nog een dochter erbij, zeven jaar na de geboorte van de oudste en weer dacht ik, dit is het, niet nog eentje erbij want ik wil per sé de balans goed houden voor de oudste, zodat zij niet een buitenbeentje zou worden in het gezin omdat ze als enige een andere papa heeft.
Na het misgaan van de laatste zwangerschap (die onbedoeld en onontdekt was tot de 19e week wegens allerlei omstandigheden rond mijn gezondheid) voelen we toch dat er nog echt wel een plekkie en genoeg liefde in ons gezinnetje is voor nog een kindje.

Ik merk wel dat ik het fijn vindt dat ze qua leeftijd niet dicht op elkaar zitten en of het er nog een keertje van komen mag en kan weet ik niet eens, maar het zou hartstikke welkom zijn.
Nu denk ik dat het, mocht het gebeuren, voor ons wel de laatste keer wordt, maar zoals bovenstaand verhaal al schetst, sluit ik niet uit dat ook dat nog veranderen kan.

een tweeling erbij lijkt me ook best wel leuk eigenlijk, ookal is dat denk ik pas echt leuk vanaf 1 of 2 jaar
pi_67831879
Alle slaapkamers zijn gevuld, de plekken in de auto zijn bezet en aan tafel is er precies genoeg ruimte. 3 Is een mooi aantal
Saartje
  woensdag 8 april 2009 @ 15:55:41 #38
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_67832027
Goeie vraag. Sinds mijn dochter één is vragen mensen aan me wanneer nummer twee komt. Ik antwoord dan dat ze beter kunnen vragen óf er een nummer twee komt. Op dit moment zeker niet. We hebben hier geen ruimte meer, klaar. Maar ik heb ook helemaal geen zware moedergevoelens die mij vertellen dat ik nog een baby wil. Verdorie, ik ben blij dat ze net wat zelfstandiger aan het worden is .

Maar sinds die mensen dat vragen, maak ik me ineens druk hoe ik dan in godsnaam ooit moet weten of er nog een kind bij "moet". En het idee dat ik dat binnen jaren moet besluiten staat me ook al helemaal niet aan.
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_67832064
Dat voel je aan je water, of je er nog een wil Als het hele idee je niet aanstaat moet je het niet doen, simpel zat
Saartje
  woensdag 8 april 2009 @ 15:58:29 #40
223453 Guuzewuus
Noem me maar Goizewois :-p
pi_67832126
Jij bent toch nog heel jong? Gewoon niet over nadenken verder, het gaat vanzelf wel weer knagen als het moet .

Ik 'voelde' dat ik een tweede wilde, nog in de kraamweek van Stella. . Ik voel nu dat het daar bij blijft zolang ik het in mijn eentje doe . En ik voel een kleine angst om een tweeling te krijgen, maar dat gaat puur over praktische zaken .

Ik wilde overigens mijn hele leven zeker drie of vier kinderen. Groot gezin, leek me fijn en leuk en gezellig .
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 april 2009 @ 16:02:03 #41
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67832238
Ow mij leek een groot gezin ook erg leuk. Het IVF traject was sowieso een beperking en 2 vonden we wel mooi. De 3e is dus ook echt een kadootje, maar maakt ook goed duidelijk dat dat druk genoeg is.
  woensdag 8 april 2009 @ 16:03:28 #42
14746 k_i_m
pi_67832281
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:56 schreef Maneki.Neko het volgende:
Dat voel je aan je water, of je er nog een wil Als het hele idee je niet aanstaat moet je het niet doen, simpel zat
Jamaar mijn water werkte ook al niet zo goed voor we besloten voor nummer één te gaan .
In my life
Why do I smile
  woensdag 8 april 2009 @ 16:03:47 #43
223453 Guuzewuus
pi_67832291
Ik vind over een jaar of vier vijf mijn droomprins, en dan begin ik nog snel aan een tweede leg .
pi_67832315
Enige wat ik vind is dat áls je kinderen neemt, minimaal 2.
Een kind die altijd alleen is kan amper fatsoenlijk delen, weet altid alles beter dan de rest en kan niet samenwerken. Heb een aantal vrienden die enigkind zijn en die hebben allemaal die slechte eigenschappen
pi_67832342
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:03 schreef k_i_m het volgende:

[..]

Jamaar mijn water werkte ook al niet zo goed voor we besloten voor nummer één te gaan .
water verversen
Of een voor/tegen lijstje maken. Lekker droog
Saartje
  woensdag 8 april 2009 @ 16:05:47 #46
92279 N.icka
Windforce 11
pi_67832380
Ik zou er best een stuk of 5 , 6 willen hebben , een groot gezin lijkt me heerlijk
  woensdag 8 april 2009 @ 16:08:03 #47
14746 k_i_m
pi_67832473
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:04 schreef TwyLight het volgende:
Een kind die altijd alleen is kan amper fatsoenlijk delen, weet altid alles beter dan de rest en kan niet samenwerken. Heb een aantal vrienden die enigkind zijn en die hebben allemaal die slechte eigenschappen
Het zijn geen woestijnratten die je in koppeltjes moet houden . .
In my life
Why do I smile
pi_67832498
quote:
Ja, zo ken ik ook heel veel 2-kind-kinderen en die sporen ook niet helemaal hoor. . Generaliserende crap dus.
pi_67832585
Ik heb nu 1 dochter, van mij mogen er nog wel 2 of 3 kids bij. (het smaakje maakt me niet uit)
Alleen financieel is dat op dit moment niet haalbaar, en relationeel ook niet.
Ik ben zelf ook enigskind en heb dat altijd heerlijk gevonden.

Maar als mijn eierstokken blijven tikken en de relatie is ernaar dan weet ik niet wanneer ik stop
pi_67832609
quote:
Nah jah, je hebt wel een punt, al kan je er natuurlijk best voor zorgen dat een kind in aanraking komt met kindjes die niet de jouwe zijn om dit wat op te vangen.
Ik moet zeggen dat mijn oudste juist altijd wel een delertje en een sociaal kind geweest is, ook in de zeven jaar voordat ze een zusje had, maar ik deed ook altijd wel mijn best om haar bij andere kindjes te laten opgroeien en had genoeg mensen (broers, vrienden) om me heen met kids in dezelfde leeftijd waar ze min of meer mee opgegroeid is.
pi_67832622
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:08 schreef k_i_m het volgende:

[..]

Het zijn geen woestijnratten die je in koppeltjes moet houden . .
blijkbaar wel
pi_67832718
Dat is dus echt onzin, ik was alleen.
En alle juffe,n meesters een ouders die zeiden altijd tegen mij of mijn moeder.
Wat kan ze/je goed delen, en wat is ze behulpzaam
  woensdag 8 april 2009 @ 16:15:38 #53
223453 Guuzewuus
pi_67832761
Ik ken twee enigskinderen, ook heel sociaal, allebei .
pi_67832783
Ik denk dat onderschat wordt welke factoren buitenshuis allemaal een rol kunnen spelen in de ontwikkeling/opvoeding van een kind.
  woensdag 8 april 2009 @ 16:17:25 #55
223453 Guuzewuus
pi_67832822
En binnenshuis. Ouders kunnen toch ook veel bijdragen aan de sociale ontwikkeling van een kind.
pi_67832875
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:15 schreef Guuzewuus het volgende:
Ik ken twee enigskinderen, ook heel sociaal, allebei .
Sociaal in de omgang met mensen ja maar ze willen alsnog altijd hun zin hebben, en zijn gierig
pi_67832949
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:18 schreef TwyLight het volgende:

ze willen alsnog altijd hun zin hebben, en zijn gierig
Eigenschappen die je bij mensen met broers en zussen natuurlijk nooit tegenkomt.
pi_67833040
Als er 1 iemand heel gul is dan ben ik het..
Juist doordat ik alleen was hebben mijn ouders daar goed op gelet.
Ik moest altijd alles delen, en als ik ergens om vroeg dan kreeg ik het ook niet zomaar.
Ik denk juist veel eerder aan anderen dan aan mezelf.
Jij hebt gewoon een slechte keus in vrienden
  woensdag 8 april 2009 @ 16:25:35 #59
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_67833157
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:18 schreef TwyLight het volgende:

[..]

Sociaal in de omgang met mensen ja maar ze willen alsnog altijd hun zin hebben, en zijn gierig
't Zegt natuurlijk niks over jou en je vriendenkring.
pi_67833195
Nah en het is ook wel leuk verzonnen allemaal, maar als er een beetje leeftijdsverschil tussen kinderen zit, gaan ze echt meer met hun eigen vriendjes om op den duur dan met elkaar, dus het hele broertje zusje samen spelen idee is ook een beetje overtrokken imho.
Ik speelde vroeger bijna nooit met mijn broers, behalve als ze op me moesten letten of als een van ons ziek was.
pi_67833234
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:25 schreef popolon het volgende:

[..]

't Zegt natuurlijk niks over jou en je vriendenkring.
Idd "show me your friends and I'll tell you who you are"
pi_67833281
ik post bijna nooit hier, lees wel veel, maar ik wil er dus eigenlijk 6
mijn vriend denkt echt van die is
inmiddels vanwege praktische overwegingen al bijgesteld naar 4
ben wel hoogopgeleid en tegen de tijd dat ik het een beetje voor elkaar heb (zal hopelijk begin 30 zijn), zullen het er toch maar 2 of 3 worden denk ik
life is sweet, life is bitter
pi_67833344
Sorry, maar 6 kinderen snap ik echt niet. Je bent toch geen broedfabriek? En wat te denken van overbevolking?
pi_67833491
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:26 schreef MarMar het volgende:
Nah en het is ook wel leuk verzonnen allemaal, maar als er een beetje leeftijdsverschil tussen kinderen zit, gaan ze echt meer met hun eigen vriendjes om op den duur dan met elkaar, dus het hele broertje zusje samen spelen idee is ook een beetje overtrokken imho.
Ik speelde vroeger bijna nooit met mijn broers, behalve als ze op me moesten letten of als een van ons ziek was.
Maar ze zullen als ze ouder zijn toch meer naar elkaar toetrekken. Ik heb een veel jonger broertje, maar nu we ouder worden is er meer contact. Zo kun je toch nog jeugdherinneringen ophalen.
M'n moeder is een paar jaar geleden overleden en ik ben blij dat ik een broertje en zusje heb. Anders blijf je helemaal zo alleen achter als je ouders er niet meer zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 april 2009 @ 16:35:20 #65
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67833532
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:30 schreef Jarno het volgende:
En wat te denken van overbevolking?
Daar draagt elk kind aan bij, dus ook als je er 1 hebt.
pi_67833590
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:35 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Daar draagt elk kind aan bij, dus ook als je er 1 hebt.
Ja, dat snap ik, maar 6 is wel heel erg... eh... ik zoek naar een ander woord voor asociaal maar ik kan niet echt op een geschikte term komen.
  woensdag 8 april 2009 @ 16:38:41 #67
223453 Guuzewuus
pi_67833671
Mijn moeder komt uit een gezin met 7 kinderen, haar moeder uit een gezin met 9 kinderen. Dat het tegenwordig niet meer zo standaard is, wil nog niet zeggen dat het niet ook gewoon heel natuurlijk kan zijn toch?
pi_67833701
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:22 schreef MamsX het volgende:
Als er 1 iemand heel gul is dan ben ik het..
Juist doordat ik alleen was hebben mijn ouders daar goed op gelet.
Ik moest altijd alles delen, en als ik ergens om vroeg dan kreeg ik het ook niet zomaar.
Ik denk juist veel eerder aan anderen dan aan mezelf.
Jij hebt gewoon een slechte keus in vrienden
dan zijn jouw ouders wel slim genoeg maar meeste ouders behandelen hun kind echt als troetelkindje

En btw: nee hoor, heb ook genoeg andere vrienden en die vrienden die die eigenschappen hebben hebben ook wel goede kanten hoor
pi_67833746
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:39 schreef TwyLight het volgende:

[..]

dan zijn jouw ouders wel slim genoeg maar meeste ouders behandelen hun kind echt als troetelkindje

En btw: nee hoor, heb ook genoeg andere vrienden en die vrienden die die eigenschappen hebben hebben ook wel goede kanten hoor
mooie zin, die laatste!
pi_67833768
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:30 schreef Jarno het volgende:
Sorry, maar 6 kinderen snap ik echt niet. Je bent toch geen broedfabriek? En wat te denken van overbevolking?
ja, ik verwachtte zo'n reactie al. Kijk wat het uiteindelijk zal worden, moet de toekomst nog uitwijzen natuurlijk. Ik verwacht dat het uiteindelijk neerkomt op 2 of 3. Maar het lijkt me echt gezellig met z'n allen om de keukentafel, grote verjaardagen etc. Voor de kinderen zelf net iets meer aanspraak dan die ene broer of zus. Ik ken een gezin met vier kinderen en dat vind ik toch wel heel leuk:)

Het idee dat ze ook allemaal gemaakt moet worden vind ik ook het minste aan het hele verhaal
pi_67833782
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:38 schreef Guuzewuus het volgende:
Mijn moeder komt uit een gezin met 7 kinderen, haar moeder uit een gezin met 9 kinderen. Dat het tegenwordig niet meer zo standaard is in onze maatschappij, wil nog niet zeggen dat het niet ook gewoon heel natuurlijk kan zijn toch?
Dat waren natuurlijk wel heel andere tijden. Als je kijkt naar hoe de wereld nu in elkaar steekt (waar we de afgelopen 20 jaar enorm veel kennis over hebben opgebouwd) dan snap ik gewoon niet dat iemand bewust kan kiezen voor dit soort aantallen.

Disclaimert: Allemaal imho he. En gelukkig, het mág wel. Dus dat moet iedereen dan maar gewoon lekker doen als ze dat willen. Ik snap het alleen niet. Maar ik snap ook niets van quantumfysica en dat schijnt toch enorm handig te zijn. Heb ik gehoord.
  woensdag 8 april 2009 @ 16:42:55 #72
223453 Guuzewuus
pi_67833833
Nu is het inderdaad een keuze, toen niet .
  woensdag 8 april 2009 @ 16:43:05 #73
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_67833846
Ik wil er ook wel drie. Kom zelf uit een groot gezin, mijn vrouw ook, en het kan ook gewoon heel gezellig zijn. Het is denk ik - maar dat is nergens wetenschappelijk op gebaseerd - ook wel goed voor kids om broers en zussen te hebben, nog los van de band die ze met elkaar hebben.
Ik zie nu zowel bij mijn ouders als mijn schoonouders hoe leuk het is om de hele kliek bij elkaar te hebben. Nu komen daar langzamerhand ook kleinkinderen bij. Zij hebben een boerderij in Friesland waar iedereen altijd welkom is, er zijn zeilbootjes en elektrische grasmaaiers en kippen en een bbq en een pingpongtafel...ik zie het wel zitten om daar met z'n allen te chillen en lol te hebben. Maar goed, we beginnen eerst met één, daarna zien we wel weer.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_67833867
Ik denk dat ik zelf twee kinderen wil. En de eerste komt nu bijna, maar denk dat er niet snel een tweede na zal komen.
Er is een kans dat ik tijdens de tweede zwangerschap dan weer in het ziekenhuis moet worden opgenomen en een hoop rompslomp heb en dat is niks als je een kleintje van 1-2 jaar hebt rondlopen thuis.
En zwanger zijn en zo'n jonge uk om je heen lijkt me sowieso zwaar. Ik denk dat ik wacht tot m'n kind naar de basisschool gaat voor ik over een tweede nadenk.
En dan ligt het aan het geslacht denk ik, als het weer hetzelfde geslacht is, zou ik misschien nog een derde overwegen.
Maar dan wel een nakomertje, over jaaaaren pas.
pi_67833904
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:36 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik, maar 6 is wel heel erg... eh... ik zoek naar een ander woord voor asociaal maar ik kan niet echt op een geschikte term komen.
Ik vind het alleen asociaal als je niet in staat bent ze fatsoenlijk op te voeden.

Het valt mij op dat hoogopgeleiden vaak kiezen voor minder kinderen, terwijl ondertussen de minder intelligente mensen allerlei fouten met anticonceptie maken of geeneens gebruiken. Stel dat die 6 kids er komen dan zou het, denk ik, een goede toevoeging zijn aan de maatschappij

maar nogmaals, het verschil tussen wens en werkelijkheid moet nog blijken uit de toekomst:)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')