abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67799537
Je kan je vast nog wel herinneren dat hij een aantal jaar geleden met veel bombarie is gepresenteerd: de beenderenkist van Jakobus, de broer van Jezus. Het eerste archeologische bewijs voor Jezus!

De beenderenkist

De beenderenkist wordt door experts gedateerd in de eerste eeuw n.c., specifieker 20-70 n.c. Op de kist staat de volgende inscriptie: "Jakobus, zoon van Josef, broef van Jezus."
De ongebruikelijke specifieke vermelding van de broer van deze Jakobus lijkt het aannemelijk te maken dat het hier daadwerkelijk om de Jezus, Jakobus en Jozef uit de bijbel ging. Een ronduit spectaculaire vondst...

De inscriptie in het Aramees: “Ya'akov bar Yosef akhui di Yeshua.” ofwel: “Jakobus, zoon van Jozef, broer van Jezus.”

De storm ging echter snel weer liggen toen de Israeli Antiquities Authority verklaarde dat de inscriptie een vervalsing is. Helaas heeft de IAA dit tot op de dag van vandaag nooit goed onderbouwd. Dit wekt de nodige ergenis op van veel internationele geleerden die vooralsnog weigeren te erkennen dat de inscriptie een vervalsing is. Hun sceptische houding is te begrijpen aangezien eerdere onderzoeken naar de kist er wel op leken te wijzen dat de inscriptie authentiek is.
Een doorbraak van deze impasse lijkt vooralsnog onmogelijk omdat de IAA de kist niet beschikbaar stelt voor extern onderzoek.

De verdachte vervalsers van de inscriptie zijn opgepakt en een rechtzaak is al jaren gaande. De verdachten ontkennen echter hardnekkig de inscriptie vervalst te hebben. Zij staan hierin sterk aangezien zij foto's hebben uit de jaren '70 waarin de beenderenkist en inscriptie duidelijk te zien is, terwijl de aanklagers claimen dat de inscriptie uit het begin van dit decennium stamt. De rechter heeft de aanklagers al geadviseerd de aanklacht te staken omdat het ze niet gelukt is aantoonbaar te maken dat de inscriptie een vervalsing is.

Internationale geleerden als bijvoorbeeld nieuwtestamenticus Ben Witherington pleiten onder het mom van 'Free the Ossuary!' voor het beschikbaar stellen van de kist voor onderzoek. Volgens hem en vele anderen is het immers authentiek archeologisch bewijs voor het bestaan van Jezus.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_67799611
Hier ga je de komende tijd wel meer van horen gok ik, dus ik denk ik informeer jullie alvast over dit interessante onderwerp.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:11:47 #3
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_67799797
dat jesus heeft bestaan geloof ik best wel hoor
sinterklaas heeft ook echt bestaan dus
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_67800353
er zal idd. wel een man met de naam Jezus geleefd hebben rond die tijd. Die naam wordt nu ook nog steeds gebruikt
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_67800599
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:27 schreef bas-beest het volgende:
er zal idd. wel een man met de naam Jezus geleefd hebben rond die tijd. Die naam wordt nu ook nog steeds gebruikt
Klopt. Maar de combinatie van die drie namen en het specifiek vermelden van de broer van de overledene maakt het wel aannemelijk dat het om de Jezus uit de bijbel gaat. Je vermeldt de broer van de overledene alleen als hij enorm belangrijk is. Wat natuurlijk het geval was bij Jezus.
pi_67800835
Je kan je afvragen of je dat archeologie mag noemen. Ik ben geneigd van niet.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_67800877
Nog wat achtergrondinformatie over Jakobus voor de mensen die niet zoveel van hem weten.

Jakobus (bijnaam 'Jakobus de rechtvaardige') is de oudste broer van Jezus. Dat Jezus een broer heeft is misschien nieuw voor sommigen, aangezien vaak het beeld ontstaat dat Jezus enig kind is. In het Nieuw Testament kunnen we echter lezen dat Jezus minstens vier broers en twee zussen had. In de evangeliën kunnen we ook lezen dat Jezus' eigen familie niet zo geloofde in Jezus als messias en Zoon van God.
Na Jezus kruisiging' veranderde dat blijkbaar aangezien Jakobus een vooraanstaand persoon werd in de vroege christelijke gemeente. Hij was leider van de christenen in Jeruzalem. Hierdoor kwam hij in aanvaring met het Joodse gezag en werd hij uiteindelijk rond 62 n.c. gestenigd, zoals ook vermeld wordt door de Joodse historicus Josephus.
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:44:34 #8
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67800921
Bewijs eerst maar dat God bestaat.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:44:51 #9
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_67800930
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:41 schreef barthol het volgende:
Je kan je afvragen of je dat archeologie mag noemen. Ik ben geneigd van niet.
want
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:45:43 #10
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_67800957
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:44 schreef Scaurus het volgende:
Bewijs eerst maar dat God bestaat.
staat hier toch volkomen los van Dit gaat over de historische figuren Jacobus en Jezus
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
pi_67800970
Jezus had toch nog een broer... Thomas... klopt?
Daar komt dan toch ook de kreet "ongelovige Thomas" vandaan?
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:46:30 #12
181657 LordNemephis
computer says no
pi_67800979
quote:
In de evangeliën kunnen we ook lezen dat Jezus' eigen familie niet zo geloofde in Jezus als messias en Zoon van God.
Geen wonder: Als mijn broertje ineens zou verklaren de zoon van god te zijn zou ik 'm ook voor gek verklaren.
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:47:16 #13
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_67801013
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:46 schreef Matteüs het volgende:
ongelovige Thomas komt daar vandaan ja

dat "broer" is een discussiepunt. Kan nl. net zo goed "neef" zijn
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:47:18 #14
181657 LordNemephis
computer says no
pi_67801014
quote:
Thomas wou eerst de gaten in handen van Jezus zien voor ie geloofde dat Jezus weer was opgestaan - vandaar ongelovige Thomas... moet jij toch weten met zo'n naam
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:47:25 #15
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67801022
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:45 schreef teamlead het volgende:
staat hier toch volkomen los van Dit gaat over de historische figuren Jacobus en Jezus
OMG jij gristenhond!
pi_67801066
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:45 schreef teamlead het volgende:

[..]

Goeie grapp'n!
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:49:00 #17
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67801080
quote:
In de evangeliën kunnen we ook lezen dat Jezus' eigen familie niet zo geloofde in Jezus als messias en Zoon van God.
Het was niet zozeer het geval dat Jezus' eigen familie niet zo in zijn missie geloofde, maar dat Jezus van mening was dat zijn roeping uiteindelijk de afwijzing van zijn familie betekende.
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:50:05 #18
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_67801115
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:48 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Goeie grapp'n!
wat nou? De discussie of hij nu wel of niet bestaan heeft kan (als blijkt dat dit ding echt is) gesloten worden. Dat zegt niets over of hij nu wel of niet dood is, de messias is/was etc.
pi_67801127
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:47 schreef LordNemephis het volgende:

[..]

Thomas wou eerst de gaten in handen van Jezus zien voor ie geloofde dat Jezus weer was opgestaan - vandaar ongelovige Thomas... moet jij toch weten met zo'n naam
Hou op... dat was 2000 jaar geleden. Dat vergeet je snel.
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:46 schreef LordNemephis het volgende:

[..]

Geen wonder: Als mijn broertje ineens zou verklaren de zoon van god te zijn zou ik 'm ook voor gek verklaren.
euhm... volgens mij geeft Jezus in de bijbel (of volgens de bijbel) heel duidelijk aan niet de zoon van god te zijn maar "een" zoon, zoals alle mensen.
pi_67801160
quote:
'Ongelovige Thomas' komt van de apostel Thomas die weigert te geloven in de opgestane Jezus totdat hij de wonden zelf gevoeld heeft.

Dit is niet de broer van Jezus. De broers van Jezus heten Jakobus, Judas, Joses en Simon.
pi_67801188
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:46 schreef LordNemephis het volgende:

[..]

Daarom. Het is ook wel begrijpelijk.
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:52:49 #22
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_67801203
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:51 schreef koningdavid het volgende:

[..]

'Ongelovige Thomas' komt van de apostel Thomas die weigert te geloven in de opgestane Jezus totdat hij de wonden zelf gevoeld heeft.

Dit is niet de broer van Jezus. De broers van Jezus heten Jakobus, Judas, Joses en Simon.
euh.. bron
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:55:46 #23
8369 speknek
Another day another slay
pi_67801284
Het blijft een vervalsing, de vraag is alleen of de mensen die ermee naar buiten zijn gekomen het onlangs hebben gedaan, of zij (of anderen) veel eerder.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_67801285
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:51 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ja, toch wel. Schijnt dat Judas ook Thomas werd genoemd.
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:57:13 #25
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_67801337
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:55 schreef speknek het volgende:
Het blijft een vervalsing, de vraag blijft alleen of de mensen die ermee naar buiten zijn gekomen het onlangs hebben gedaan, of zij (of anderen) veel eerder.
Als je kunt bewijzen dat het ding fake is, ook prima.. maar dat moeten ze dan wel doen. Ongefundeerd roepen dat het een vervalsing is en vervolgens geen verder onderzoek lijkt me niet de normale gang van zaken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')