Helaas is 1 tussenmuur maar +/- 9 cm dik en zitten er twee (ondiepe, oude) dozen op precies dezelfde plek. Hier kan ik dus geen 2 x 50 mm in kwijt, is het dan handiger om 1 x 40 en 1 x 50 te gebruiken of liever 2 x 40 mm en hopen dat ik die extra 10 mm er niet uitbeuk met het hakken na het boren? (deze dozen zijn voor schakelaars, dus zijn 40 mm dozen genoeg)quote:Op dinsdag 7 april 2009 08:36 schreef skiff het volgende:
40 is in principe genoeg, maar aangezien je toch moet boren, en je blijkbaar genoeg dikte in je muur hebt, zou ik overal lekker 50 nemen. Veel meer moeite is het niet.
82mm is ruim voldoende, en je kan de dozen naderhand vastzetten met roodband, snelband, goudband, zand-cement, snelcement.
Fix en finish zou eventueel kunnen, maar dat is eigenlijk alleen voor heel dunne lagen...
Ik zie dit niet zitten.quote:Probleem hierbij is alleen dat ik het heb over betonnen muren. Ik ga hiervoor met handdiamantboor aan de gang.
Bepaal eerst wat je nodig hebt aan diepte. Een doos van 50 diep moet op zich wel te zetten zijn in een muur van 90 dik. Het laatste stukje hakwerk doe je desnoods met de hand als je (nog) niet zo handig bent met een boor- of breekhamer.quote:Op dinsdag 7 april 2009 09:39 schreef hanckey het volgende:
[..]
Helaas is 1 tussenmuur maar +/- 9 cm dik en zitten er twee (ondiepe, oude) dozen op precies dezelfde plek. Hier kan ik dus geen 2 x 50 mm in kwijt, is het dan handiger om 1 x 40 en 1 x 50 te gebruiken of liever 2 x 40 mm en hopen dat ik die extra 10 mm er niet uitbeuk met het hakken na het boren? (deze dozen zijn voor schakelaars, dus zijn 40 mm dozen genoeg)
Zagen is goed voor baksteen op gipsmuren, daar gaat het idd sneller als hakken. Of als de muur niet gestuct wordt en er maar 1 doos bijgezet hoeft te worden.quote:Op dinsdag 7 april 2009 09:36 schreef Cothen het volgende:
Komend weekend wil ik hetzelfde gaan doen, maar dan in de betonnen muren. In eerste instantie ook met een dozenboor, maar ik denk dat het beitelen gaat worden.
Ik vind het moeilijk te geloven dat het boren met een handdiamantdozenboor, zoals bijv. deze zoveel langer duurt dan hakken met een breekhamer. Heb jij hier ervaring mee? Ik sta altijd open voor suggesties waarmee ik het sneller kan uitvoeren (moet namelijk heel het huis doen, behalve de badkamer die ik al gedaan heb met een breekhamer. Wat niet echt een net resultaat opleverde, maar dat maakte in dat geval niet zoveel uit. Oefening baart kunst zal ik maar zeggen).quote:Op dinsdag 7 april 2009 10:14 schreef Osramp het volgende:
[..]
Zagen is goed voor baksteen op gipsmuren, daar gaat het idd sneller als hakken. Of als de muur niet gestuct wordt en er maar 1 doos bijgezet hoeft te worden.
In beton gewoon hakken, dat gaat veel sneller dan het dozenboor. En met wat oefening worden die gaten ook best rond genoeg.
Die methode met het stopcontact plaatsen om de doos vlak op de muur te krijgen is imho veel extra werk. Gewoon achterin het gat vullen, de doos erin drukken en met een latje controleren of de doos ongeveer vlak ligt met de muur. De doos mag gerust 1-2mm terug liggen, precies vlak is niet perse nodig.
In het verleden heb ik vaak zat met een dozenboor gewerkt, maar ik vind het niet opschieten in vergelijking met hakken. Verder veel meer stof naar mijn mening, al heb ik nooit zo'n luxe apparaat gebruikt met afzuiging.quote:Op dinsdag 7 april 2009 10:35 schreef hanckey het volgende:
[..]
Ik vind het moeilijk te geloven dat het boren met een handdiamantdozenboor, zoveel langer duurt dan hakken met een breekhamer. Heb jij hier ervaring mee?
Ik denk dat je dan beter de extra ruimte die je nodig hebt kunt uithakken. Als je gaat boren moet je zorgen dat je leidingen leeg zijn, anders sloop je het uiteinde van je kabels en kan je je schakelaars niet meer aansluiten.quote:Op dinsdag 7 april 2009 09:39 schreef hanckey het volgende:
Helaas is 1 tussenmuur maar +/- 9 cm dik en zitten er twee (ondiepe, oude) dozen op precies dezelfde plek.
* Ou-Tannu heeft 50mm dozen in een 7 cm dikke muur gepropt.. ging primaquote:Op dinsdag 7 april 2009 09:39 schreef hanckey het volgende:
[..]
Helaas is 1 tussenmuur maar +/- 9 cm dik en zitten er twee (ondiepe, oude) dozen op precies dezelfde plek. Hier kan ik dus geen 2 x 50 mm in kwijt, is het dan handiger om 1 x 40 en 1 x 50 te gebruiken of liever 2 x 40 mm en hopen dat ik die extra 10 mm er niet uitbeuk met het hakken na het boren? (deze dozen zijn voor schakelaars, dus zijn 40 mm dozen genoeg)
Dan hoop ik dat je nooit op 2 meter afstand de stekker van de stofzuiger uit het stopcontact trekt, want je loopt dan de kans dat je de stekker MET stopcontact en inbouwdoos in één ruk uit de muur trekt.quote:Op dinsdag 7 april 2009 10:52 schreef xEvelinex het volgende:
Wij hebben onze dozen vastgezet met pur. Dat gaat heel goed maar kijk wel uit dat je niet teveel gebruikt, dan komt het stopcontact te ver naar voren. Als het droog is de restanten eraf snijden en klaar!
Wat vonkenboer zegt, troepwerk, met purquote:Op dinsdag 7 april 2009 11:44 schreef djamoro het volgende:
goedemiddag,als je de dozen met een dozenboor hebt geboord,de dozen erin zetten en dan lekker afpurren,doe het zo al jaren en is mijns insziens de snelste en makkelijkste manier.Ze zitten dan als een huis.Daarna lekker stucen en je ziet er niks meer van.
Pur is voor beunhazenquote:Op dinsdag 7 april 2009 17:18 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dan hoop ik dat je nooit op 2 meter afstand de stekker van de stofzuiger uit het stopcontact trekt, want je loopt dan de kans dat je de stekker MET stopcontact en inbouwdoos in één ruk uit de muur trekt.
Nooit dozen met pur vastzetten, gewoon een emmertje knauf aanmaken (die heb je toch al omdat je de de sleuven dicht moet maken), dozen even mooi recht in de muur plakken. 2 uurtjes wachten en je kunt de leidingen ook aanbrengen.
Nooit met pur vastzetten; dat is echt beunhaas werk
Hallooow...IEDEREEN trekt de stekker van de stofzuigert aan het snoer los, omdat je snoer steeds te kort is en je die zuigklus wil afmaken....pur om je doos.....quote:Op dinsdag 7 april 2009 18:19 schreef djamoro het volgende:
wie trekt er dan ook vanaf 2 meter een stekker uit het stopcontact,over beunhazen gesproken.Zo kan je alles stuk trekken.probeer maar eens iets wat met pur vastzit los te maken,dat lukt je gewoon niet.
Gewoon lekker purren,gebeurt vaker dan je denkt.Iedereen heeft zijn eigen manier,ik zou het nooit vastzetten met iets wat op gipsbasis is,maar dat is mijn mening.
Nee, je moet zo'n doosje natuurlijk niet vastzetten met spul wat daarvoor gemaakt is. Of spul waarmee de rest van de leiding ook vast zit. Of spul wat je toch al bij de hand hebt voor het stucen. Dat zou onlogisch zijnquote:Op dinsdag 7 april 2009 18:19 schreef djamoro het volgende:
wie trekt er dan ook vanaf 2 meter een stekker uit het stopcontact,over beunhazen gesproken.Zo kan je alles stuk trekken.probeer maar eens iets wat met pur vastzit los te maken,dat lukt je gewoon niet.
Gewoon lekker purren,gebeurt vaker dan je denkt.Iedereen heeft zijn eigen manier,ik zou het nooit vastzetten met iets wat op gipsbasis is,maar dat is mijn mening.
Dat is echt een kutargument. Dat betekent alleen maar dat er meer mensen zijn dan je denkt, die maar wat aanrommelen.quote:Op dinsdag 7 april 2009 18:19 schreef djamoro het volgende:
idd. purrenquote:Op dinsdag 7 april 2009 20:03 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, je moet zo'n doosje natuurlijk niet vastzetten met spul wat daarvoor gemaakt is. Of spul waarmee de rest van de leiding ook vast zit. Of spul wat je toch al bij de hand hebt voor het stucen. Dat zou onlogisch zijn![]()
Ik zou echt niet weten waarom je hier PUR voor zou gebruiken. misschien als je last hebt van tocht uit je stopcontact
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ¤ 3,00 (schade afkoop apparaat) ¤ 7,50 (boor 80mm) ¤ 5,00 (2mm slijtage) =======+ ¤ 45,50 ¤ 9,00 (19% BTW) =======+ ¤ 54,50 |
Dat er nog huur bij kwam en slijtage van de boren dat wist ik (staat inderdaad niet duidelijk op de site). Volgens mij rekenen ze bovendien een minimale slijtage van 2.5 mm, maar dat kan veranderd zijn. Ik ben wel benieuwd hoe erg die boren slijten in beton, maar daar zullen we snel genoeg achter komen.quote:Op woensdag 8 april 2009 08:38 schreef Cothen het volgende:
@TS:
Ik ben gisteren bij Boels geweest voor het reserveren van onder meer een handdiamantboor.
Het komt allemaal wel duurder uit dan de site je doet geloven.
De prijzen zijn ex. BTW en schade afkoop (= 10% van het huur bedrag)
Voor de genoemde 30 euro krijg je alleen het apparaat, de boor zelf komt er nog bij (7,50 euro en 2,50 per mm slijtage).
Voor één dag kom je dan op ongeveer dit bedrag:
[ code verwijderd ]
Overigens hebben ze bij Boels een aanbieding voor het paasweekend, van zaterdag tot/met maandag voor de prijs van 1,5 dag.
Zaterdag voor 10 uur halen is dinsdag voor 10 terugbrengen is mij verteld.quote:Op woensdag 8 april 2009 08:52 schreef hanckey het volgende:
Maar als ik het goed begrijp zijn ze maandag dan ook open? Of moet je het op dinsdag terugbrengen dan? Weet je misschien ook of ze dan ook om 12 uur sluiten?
Een woning dus van voor 1955 en hoe zit het dan met de bedrading?quote:Op woensdag 16 september 2009 13:09 schreef Darkvater het volgende:
oh jezus, wat een kuthuis heb ik... die inbouwdoos is van metaal, eveneens de omhulsel waar de draden in zitten. Godverdomme
Dan heb je zeker ook nog stoffen bedrading?quote:Op woensdag 16 september 2009 13:09 schreef Darkvater het volgende:
oh jezus, wat een kuthuis heb ik... die inbouwdoos is van metaal, eveneens de omhulsel waar de draden in zitten. Godverdomme
En wat zijn dan de kleuren van de draden?quote:Op woensdag 16 september 2009 13:33 schreef Darkvater het volgende:
De bedrading is gewoon normaal, massief koper met plastic omhulsel. Als ik had geweten dat het allemaal metaal was had ik het misschien niet gedaan, maar nu ligt de muur al open
Ik had ook beter moeten kijken, want de helft van de inbouwdozen is wel wit-plastic.
Nou, bruin, blauw en groen-geelquote:Op woensdag 16 september 2009 14:06 schreef exlurker het volgende:
[..]
En wat zijn dan de kleuren van de draden?
Als de muur dan toch al open ligt kan je net zo goed gelijk de zakleidingen vervangen door pvc
quote:Op woensdag 16 september 2009 14:19 schreef exlurker het volgende:
In jou geval zitten er einddozen in de muur van ijzer of bakeliet die maar 3 cm diep zijn en te klein voor inbouwmateriaal.
Wil je veranderen dan zit er niets anders op dan de dozen vervangen voor inbouwdozen 4 en 5 cm diep
ik heb een t-split-doos, dat wordt wat lastiger. Maar ik hou van uitdagingenquote:Op woensdag 16 september 2009 16:18 schreef exlurker het volgende:
Rond om vrijmaken en dan van de buis afschuiven, die ruimte heb je straks toch weer nodig voor de nieuwe doos
graag gedaanquote:Op woensdag 16 september 2009 20:40 schreef Darkvater het volgende:
Nu nog 4 ijzeren doen, maar die zijn echt einddozen.. simpel. Ik zal een plaatje posten als ik de USB kabel van mijn camera kan vinden.
Dank je voor je tips exlurker
Zover ik weet mag je hierachter gewoon lassen; mits de ruimte dit toelaat.quote:Op zondag 20 september 2009 19:44 schreef Darkvater het volgende:Maar ik lees hier dat je in 40mm inbouwdozen niet mag lassen. Dit heb ik wel gedaan, was al blij dat ik ze 40mm diep kon krijgen met deze flutmuren hier. Heb zelfs de wand achter doorgeslagen op een plek :p
Waarom mag je er niet achter lassen? D'er was in de oude bakelieten dozen van 2.5cm diep ook gewoon gelast, en nog meer zelfs.
Lassen in de oude opbouwdozen was mogelijk op dat het schakelmateriaal op de doos werd gemonteerd, dus alle ruimte beschikbaar was.quote:Op zondag 20 september 2009 19:44 schreef Darkvater het volgende:
Zo, eindelijk klaar
Maar ik lees hier dat je in 40mm inbouwdozen niet mag lassen. Dit heb ik wel gedaan, was al blij dat ik ze 40mm diep kon krijgen met deze flutmuren hier. Heb zelfs de wand achter doorgeslagen op een plek :p
Waarom mag je er niet achter lassen? D'er was in de oude bakelieten dozen van 2.5cm diep ook gewoon gelast, en nog meer zelfs.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |