abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 april 2009 @ 08:31:34 #1
251316 hanckey
klusser in opleiding
pi_67783251
Ik ben van plan om een x aantal inbouwdozen in ons huis te plaatsen. Op dit moment zit er nog opbouwmateriaal op. Probleem hierbij is alleen dat ik het heb over betonnen muren. Ik ga hiervoor met handdiamantboor aan de gang. Ik heb alleen nog wel een aantal vragen:

  • Welke diameter moet ik gebruiken? Volgens mij wordt meestal 82 mm gebruikt, hier past een standaard inbouwdoos wel in, maar dit past maar net. Ik vraag me dan af hoe ik die dingen vast ga zetten; wat voor spul kan je daarvoor gebruiken (is fix en finish hier goed genoeg voor?) en is een diameter van 82 mm wel genoeg dan? Of kan ik beter een grotere diameter boren zodat ik meer plakspul erin kwijt kan?

  • Wat voor diepte inbouwdoos moet je hebben? Als je er achter moet lassen moet je 50 mm gebruiken.

  • Maar wat als je een stopcontact kan doorlussen? Heb je dan nog steeds een 50 mm doos nodig of gaat dat ook in een 40 mm diepe inbouwdoos?

  • En wat voor doos moet je gebruiken voor een dimmer?

  • En weet misschien iemand wat voor inbouwdoos je nodig hebt voor een antenne wcd (coax) en cat5 inbouwdoos (voor computer en telefoon)? Volgens mij is 40 mm hier wel genoeg voor.

    Bedankt voor jullie hulp
  • pi_67783336
    40 is in principe genoeg, maar aangezien je toch moet boren, en je blijkbaar genoeg dikte in je muur hebt, zou ik overal lekker 50 nemen. Veel meer moeite is het niet.

    82mm is ruim voldoende, en je kan de dozen naderhand vastzetten met roodband, snelband, goudband, zand-cement, snelcement.
    Fix en finish zou eventueel kunnen, maar dat is eigenlijk alleen voor heel dunne lagen...
      Redactie Frontpage dinsdag 7 april 2009 @ 08:55:40 #3
    4530 crew  Crazy Harry
    pi_67783644
    40mm diepte is inderdaad genoeg. Voor al je toepassingen.
    Voor al je toepassingen kan je als het goed is dezelfde inbouwdozen gebruiken als de elektriciteit (netwerk/antenne en elektriciteit echter nooit bij elkaar in 1 doos stoppen), dat is gestandaardiseerd, ik heb het alleen nog nooit uitgeprobeerd...
    Met dimmers heb ik er wel mee gewerkt, dat werkt zeker.

    82mm boor is perfect (heet niet voor niets 'dozenboor'), je wil dat een inbouwdoos er zo nauw mogelijk in past omdat die dan al vastgehouden wordt door de muur.
    Verder vastzetten zou ik met dit doen.
    De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
      dinsdag 7 april 2009 @ 08:57:10 #4
    10275 DaBuzzzzz
    Mooie woonspulletjes
    pi_67783671
    Ik zou altijd 50 diep boren, lekker ruime dozen, kun je later alles mee en je bent toch aan het boren.
    ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
    pi_67783910
    Attema heeft een nieuw slimmigheid om dozen vast te zetten: Klemvast inbouwdozen.
    Hoef je zelfs niet meer met vulling te werken omdat deze dozen in een geboord gat klem gezet worden.
    Dozen zijn als U40 en U50 te krijgen.





    Zelfs ben ik alleen niet zo'n fan van boren, naar mijn mening veel meer stof als bij hakken en het duurt langer. In een dunne bakstenen muur is boren idd wel een uitkomst. In een dikke betonnen wand zou ik nooit boren. Beitel in de boorhamer en hakken maar. Met wat handigheid worden je gaten ook redelijk mooi rond. En als er toch nog gestuct moet worden is het al helemaal niet belangrijk hoe mooi rond het gat geworden is.
    pi_67784606
    Ik ben in mijn huis toevallig met hetzelfde bezig. Afgelopen weekend heb (bij wijze van proef) eerst twee gaten gezaagd in een zacht gips muurtje met een dozenzaag. Ik heb er twee 40cm Attema dozen naast elkaar in gezet. Het vastzetten heb ik eerst gedaan door met wat puin uit de muur wigjes te maken en die vast te drukken tussen de muur en de doos.

    Om het vullen van het gat makkelijker te maken heb ik een oud dubbel ongeaard stopcontact gepakt en die vast gezet op de linkerdoos, waarna ik de rechterdoos met muurvuller van Alabastine heb vastgezet. Dit heb ik hard laten worden, het stopcontact weer losgehaald en vervolgens de over gebleven gaten gevuld.

    Komend weekend wil ik hetzelfde gaan doen, maar dan in de betonnen muren. In eerste instantie ook met een dozenboor, maar ik denk dat het beitelen gaat worden.
    So we just called him Fred too
      dinsdag 7 april 2009 @ 09:39:08 #7
    251316 hanckey
    klusser in opleiding
    pi_67784706
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 08:36 schreef skiff het volgende:
    40 is in principe genoeg, maar aangezien je toch moet boren, en je blijkbaar genoeg dikte in je muur hebt, zou ik overal lekker 50 nemen. Veel meer moeite is het niet.

    82mm is ruim voldoende, en je kan de dozen naderhand vastzetten met roodband, snelband, goudband, zand-cement, snelcement.
    Fix en finish zou eventueel kunnen, maar dat is eigenlijk alleen voor heel dunne lagen...
    Helaas is 1 tussenmuur maar +/- 9 cm dik en zitten er twee (ondiepe, oude) dozen op precies dezelfde plek. Hier kan ik dus geen 2 x 50 mm in kwijt, is het dan handiger om 1 x 40 en 1 x 50 te gebruiken of liever 2 x 40 mm en hopen dat ik die extra 10 mm er niet uitbeuk met het hakken na het boren? (deze dozen zijn voor schakelaars, dus zijn 40 mm dozen genoeg)
      dinsdag 7 april 2009 @ 09:53:56 #8
    245626 error_404
    nee, toch niet...
    pi_67785173
    tvptje
    Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
    hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
    hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
    pi_67785292
    quote:
    Probleem hierbij is alleen dat ik het heb over betonnen muren. Ik ga hiervoor met handdiamantboor aan de gang.
    Ik zie dit niet zitten.
    pi_67785672
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 09:39 schreef hanckey het volgende:

    [..]

    Helaas is 1 tussenmuur maar +/- 9 cm dik en zitten er twee (ondiepe, oude) dozen op precies dezelfde plek. Hier kan ik dus geen 2 x 50 mm in kwijt, is het dan handiger om 1 x 40 en 1 x 50 te gebruiken of liever 2 x 40 mm en hopen dat ik die extra 10 mm er niet uitbeuk met het hakken na het boren? (deze dozen zijn voor schakelaars, dus zijn 40 mm dozen genoeg)
    Bepaal eerst wat je nodig hebt aan diepte. Een doos van 50 diep moet op zich wel te zetten zijn in een muur van 90 dik. Het laatste stukje hakwerk doe je desnoods met de hand als je (nog) niet zo handig bent met een boor- of breekhamer.
    pi_67785826
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 09:36 schreef Cothen het volgende:
    Komend weekend wil ik hetzelfde gaan doen, maar dan in de betonnen muren. In eerste instantie ook met een dozenboor, maar ik denk dat het beitelen gaat worden.
    Zagen is goed voor baksteen op gipsmuren, daar gaat het idd sneller als hakken. Of als de muur niet gestuct wordt en er maar 1 doos bijgezet hoeft te worden.
    In beton gewoon hakken, dat gaat veel sneller dan het dozenboor. En met wat oefening worden die gaten ook best rond genoeg.

    Die methode met het stopcontact plaatsen om de doos vlak op de muur te krijgen is imho veel extra werk. Gewoon achterin het gat vullen, de doos erin drukken en met een latje controleren of de doos ongeveer vlak ligt met de muur. De doos mag gerust 1-2mm terug liggen, precies vlak is niet perse nodig.
      dinsdag 7 april 2009 @ 10:35:32 #12
    251316 hanckey
    klusser in opleiding
    pi_67786505
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 10:14 schreef Osramp het volgende:

    [..]

    Zagen is goed voor baksteen op gipsmuren, daar gaat het idd sneller als hakken. Of als de muur niet gestuct wordt en er maar 1 doos bijgezet hoeft te worden.
    In beton gewoon hakken, dat gaat veel sneller dan het dozenboor. En met wat oefening worden die gaten ook best rond genoeg.

    Die methode met het stopcontact plaatsen om de doos vlak op de muur te krijgen is imho veel extra werk. Gewoon achterin het gat vullen, de doos erin drukken en met een latje controleren of de doos ongeveer vlak ligt met de muur. De doos mag gerust 1-2mm terug liggen, precies vlak is niet perse nodig.
    Ik vind het moeilijk te geloven dat het boren met een handdiamantdozenboor, zoals bijv. deze zoveel langer duurt dan hakken met een breekhamer. Heb jij hier ervaring mee? Ik sta altijd open voor suggesties waarmee ik het sneller kan uitvoeren (moet namelijk heel het huis doen, behalve de badkamer die ik al gedaan heb met een breekhamer. Wat niet echt een net resultaat opleverde, maar dat maakte in dat geval niet zoveel uit. Oefening baart kunst zal ik maar zeggen).
      dinsdag 7 april 2009 @ 10:39:23 #13
    10275 DaBuzzzzz
    Mooie woonspulletjes
    pi_67786623
    boren met holle diamantboor gaat heel best en je breekt met een diepte van 50 de betonklos er zo uit. Het is wat duur zo'n boor maar ik zou het ook doen als je hem hebt. Beats hakken en slijpen
    ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
      dinsdag 7 april 2009 @ 10:52:16 #14
    242005 xEvelinex
    Druk aan het klussen!!
    pi_67787022
    Wij hebben onze dozen vastgezet met pur. Dat gaat heel goed maar kijk wel uit dat je niet teveel gebruikt, dan komt het stopcontact te ver naar voren. Als het droog is de restanten eraf snijden en klaar!
    A smile is the prettiest thing you can wear!
    pi_67787128
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 10:35 schreef hanckey het volgende:

    [..]

    Ik vind het moeilijk te geloven dat het boren met een handdiamantdozenboor, zoveel langer duurt dan hakken met een breekhamer. Heb jij hier ervaring mee?
    In het verleden heb ik vaak zat met een dozenboor gewerkt, maar ik vind het niet opschieten in vergelijking met hakken. Verder veel meer stof naar mijn mening, al heb ik nooit zo'n luxe apparaat gebruikt met afzuiging.
    Ik gebruik liefst gewoon de boorhamer in de beitelstand. Voordeel is dat ik die zelf heb, zo'n dozenboor moet je weer gaan huren. Da's voor de enkele keer dat je zoiets gebruikt veel te kostbaar in aanschaf.
    Wel heb ik zo'n gamma/praxis dozenboor met widia bezetting. Dat gaat voor gips en baksteen best goed en idd wel sneller als hakken.

    Als je zo'n ding gaat huren zou ik hem eerst gewoon 1 dagje pakken, voor die ¤30,- is het de moeite waard om te proberen. Zoals ik het lees heb je weinig ervaring met dozen uithakken, dus is boren een betere optie. Het gaat uiteindelijk om het resultaat.
      dinsdag 7 april 2009 @ 11:16:25 #16
    204633 Fred2
    Kritisch
    pi_67787749
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 09:39 schreef hanckey het volgende:
    Helaas is 1 tussenmuur maar +/- 9 cm dik en zitten er twee (ondiepe, oude) dozen op precies dezelfde plek.
    Ik denk dat je dan beter de extra ruimte die je nodig hebt kunt uithakken. Als je gaat boren moet je zorgen dat je leidingen leeg zijn, anders sloop je het uiteinde van je kabels en kan je je schakelaars niet meer aansluiten.
    So we just called him Fred too
    pi_67788730
    goedemiddag,als je de dozen met een dozenboor hebt geboord,de dozen erin zetten en dan lekker afpurren,doe het zo al jaren en is mijns insziens de snelste en makkelijkste manier.Ze zitten dan als een huis.Daarna lekker stucen en je ziet er niks meer van.
    pi_67793078
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 09:39 schreef hanckey het volgende:

    [..]

    Helaas is 1 tussenmuur maar +/- 9 cm dik en zitten er twee (ondiepe, oude) dozen op precies dezelfde plek. Hier kan ik dus geen 2 x 50 mm in kwijt, is het dan handiger om 1 x 40 en 1 x 50 te gebruiken of liever 2 x 40 mm en hopen dat ik die extra 10 mm er niet uitbeuk met het hakken na het boren? (deze dozen zijn voor schakelaars, dus zijn 40 mm dozen genoeg)
    * Ou-Tannu heeft 50mm dozen in een 7 cm dikke muur gepropt.. ging prima

    dus met 9cm dikte gaat t helemaal prima!
    pi_67793454
    Oja, als het met de dozenboor niet opschiet, hier nog een tip:

    Boor op de gewenste plek met de dozenboor, een mm of wat in het beton.

    Dan met een 6mm boortje in de ril gaatjes boren, dicht tegen elkaar aan.

    Dan weer met de dozenboor. Dat gaat soms sneller dan gewoon boren.
      Moderator dinsdag 7 april 2009 @ 17:18:24 #20
    92034 crew  Vonkenboer
    Geen woorden, maar draden !
    pi_67800032
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 10:52 schreef xEvelinex het volgende:
    Wij hebben onze dozen vastgezet met pur. Dat gaat heel goed maar kijk wel uit dat je niet teveel gebruikt, dan komt het stopcontact te ver naar voren. Als het droog is de restanten eraf snijden en klaar!
    Dan hoop ik dat je nooit op 2 meter afstand de stekker van de stofzuiger uit het stopcontact trekt, want je loopt dan de kans dat je de stekker MET stopcontact en inbouwdoos in één ruk uit de muur trekt.

    Nooit dozen met pur vastzetten, gewoon een emmertje knauf aanmaken (die heb je toch al omdat je de de sleuven dicht moet maken), dozen even mooi recht in de muur plakken. 2 uurtjes wachten en je kunt de leidingen ook aanbrengen.

    Nooit met pur vastzetten; dat is echt beunhaas werk
      dinsdag 7 april 2009 @ 17:25:40 #21
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_67800279
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 11:44 schreef djamoro het volgende:
    goedemiddag,als je de dozen met een dozenboor hebt geboord,de dozen erin zetten en dan lekker afpurren,doe het zo al jaren en is mijns insziens de snelste en makkelijkste manier.Ze zitten dan als een huis.Daarna lekker stucen en je ziet er niks meer van.
    Wat vonkenboer zegt, troepwerk, met pur

    Wij hebben alles gewoon met een beetje Rotband vastgezet. Muurvast. Zoals het hoort
    - "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
    pi_67800319
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 17:18 schreef Vonkenboer het volgende:

    [..]

    Dan hoop ik dat je nooit op 2 meter afstand de stekker van de stofzuiger uit het stopcontact trekt, want je loopt dan de kans dat je de stekker MET stopcontact en inbouwdoos in één ruk uit de muur trekt.

    Nooit dozen met pur vastzetten, gewoon een emmertje knauf aanmaken (die heb je toch al omdat je de de sleuven dicht moet maken), dozen even mooi recht in de muur plakken. 2 uurtjes wachten en je kunt de leidingen ook aanbrengen.

    Nooit met pur vastzetten; dat is echt beunhaas werk
    Pur is voor beunhazen
    pi_67800434
    Ik heb het met cement, boorhamer en een hout blokje gedaan.
    pi_67802087
    wie trekt er dan ook vanaf 2 meter een stekker uit het stopcontact,over beunhazen gesproken.Zo kan je alles stuk trekken.probeer maar eens iets wat met pur vastzit los te maken,dat lukt je gewoon niet.
    Gewoon lekker purren,gebeurt vaker dan je denkt.Iedereen heeft zijn eigen manier,ik zou het nooit vastzetten met iets wat op gipsbasis is,maar dat is mijn mening.
    pi_67802770
    de persoon met stofzuiger die denkt dat er nog wel een stuk snoer ligt en de stofzuiger aan zn slang een zwieper geeft..
      dinsdag 7 april 2009 @ 18:50:30 #26
    10275 DaBuzzzzz
    Mooie woonspulletjes
    pi_67803145
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 18:19 schreef djamoro het volgende:
    wie trekt er dan ook vanaf 2 meter een stekker uit het stopcontact,over beunhazen gesproken.Zo kan je alles stuk trekken.probeer maar eens iets wat met pur vastzit los te maken,dat lukt je gewoon niet.
    Gewoon lekker purren,gebeurt vaker dan je denkt.Iedereen heeft zijn eigen manier,ik zou het nooit vastzetten met iets wat op gipsbasis is,maar dat is mijn mening.
    Hallooow...IEDEREEN trekt de stekker van de stofzuigert aan het snoer los, omdat je snoer steeds te kort is en je die zuigklus wil afmaken....pur om je doos.....
    ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
    pi_67805558
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 18:19 schreef djamoro het volgende:
    wie trekt er dan ook vanaf 2 meter een stekker uit het stopcontact,over beunhazen gesproken.Zo kan je alles stuk trekken.probeer maar eens iets wat met pur vastzit los te maken,dat lukt je gewoon niet.
    Gewoon lekker purren,gebeurt vaker dan je denkt.Iedereen heeft zijn eigen manier,ik zou het nooit vastzetten met iets wat op gipsbasis is,maar dat is mijn mening.
    Nee, je moet zo'n doosje natuurlijk niet vastzetten met spul wat daarvoor gemaakt is. Of spul waarmee de rest van de leiding ook vast zit. Of spul wat je toch al bij de hand hebt voor het stucen. Dat zou onlogisch zijn

    Ik zou echt niet weten waarom je hier PUR voor zou gebruiken. misschien als je last hebt van tocht uit je stopcontact
      dinsdag 7 april 2009 @ 21:09:12 #28
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_67807773
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 18:19 schreef djamoro het volgende:
    wie trekt er dan ook vanaf 2 meter een stekker uit het stopcontact,over beunhazen gesproken.Zo kan je alles stuk trekken.probeer maar eens iets wat met pur vastzit los te maken,dat lukt je gewoon niet.
    Gewoon lekker purren,gebeurt vaker dan je denkt.Iedereen heeft zijn eigen manier,ik zou het nooit vastzetten met iets wat op gipsbasis is,maar dat is mijn mening.
    Dat is echt een kutargument. Dat betekent alleen maar dat er meer mensen zijn dan je denkt, die maar wat aanrommelen.
    - "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
      Moderator dinsdag 7 april 2009 @ 21:50:54 #29
    92034 crew  Vonkenboer
    Geen woorden, maar draden !
    pi_67809384
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 20:03 schreef DonJames het volgende:

    [..]

    Nee, je moet zo'n doosje natuurlijk niet vastzetten met spul wat daarvoor gemaakt is. Of spul waarmee de rest van de leiding ook vast zit. Of spul wat je toch al bij de hand hebt voor het stucen. Dat zou onlogisch zijn

    Ik zou echt niet weten waarom je hier PUR voor zou gebruiken. misschien als je last hebt van tocht uit je stopcontact
    idd. purren
    pi_67817824
    @TS:
    Ik ben gisteren bij Boels geweest voor het reserveren van onder meer een handdiamantboor.
    Het komt allemaal wel duurder uit dan de site je doet geloven.

    De prijzen zijn ex. BTW en schade afkoop (= 10% van het huur bedrag)
    Voor de genoemde 30 euro krijg je alleen het apparaat, de boor zelf komt er nog bij (7,50 euro en 2,50 per mm slijtage).
    Voor één dag kom je dan op ongeveer dit bedrag:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    ¤ 30,00 (huur apparaat)
    ¤  3,00 (schade afkoop apparaat)
    ¤  7,50 (boor 80mm)
    ¤  5,00 (2mm slijtage)
    =======+
    ¤ 45,50
    ¤  9,00 (19% BTW)
    =======+
    ¤ 54,50


    Overigens hebben ze bij Boels een aanbieding voor het paasweekend, van zaterdag tot/met maandag voor de prijs van 1,5 dag.
    So we just called him Fred too
      woensdag 8 april 2009 @ 08:52:55 #31
    251316 hanckey
    klusser in opleiding
    pi_67818097
    quote:
    Op woensdag 8 april 2009 08:38 schreef Cothen het volgende:
    @TS:
    Ik ben gisteren bij Boels geweest voor het reserveren van onder meer een handdiamantboor.
    Het komt allemaal wel duurder uit dan de site je doet geloven.

    De prijzen zijn ex. BTW en schade afkoop (= 10% van het huur bedrag)
    Voor de genoemde 30 euro krijg je alleen het apparaat, de boor zelf komt er nog bij (7,50 euro en 2,50 per mm slijtage).
    Voor één dag kom je dan op ongeveer dit bedrag:
    [ code verwijderd ]

    Overigens hebben ze bij Boels een aanbieding voor het paasweekend, van zaterdag tot/met maandag voor de prijs van 1,5 dag.
    Dat er nog huur bij kwam en slijtage van de boren dat wist ik (staat inderdaad niet duidelijk op de site). Volgens mij rekenen ze bovendien een minimale slijtage van 2.5 mm, maar dat kan veranderd zijn. Ik ben wel benieuwd hoe erg die boren slijten in beton, maar daar zullen we snel genoeg achter komen.

    Bedankt ook voor de info over die actie. Mijn plan is om het voor zaterdag 12 uur af te hebben zodat ik de boor terug kan brengen op zaterdag, mocht het dan niet gaan lukken hoef ik niet te haasten. Maar als ik het goed begrijp zijn ze maandag dan ook open? Of moet je het op dinsdag terugbrengen dan? Weet je misschien ook of ze dan ook om 12 uur sluiten?
    pi_67818791
    quote:
    Op woensdag 8 april 2009 08:52 schreef hanckey het volgende:
    Maar als ik het goed begrijp zijn ze maandag dan ook open? Of moet je het op dinsdag terugbrengen dan? Weet je misschien ook of ze dan ook om 12 uur sluiten?
    Zaterdag voor 10 uur halen is dinsdag voor 10 terugbrengen is mij verteld.

    Vergeet trouwens niet om een bril op te doen, oorkleppen of -doppen te gebruiken, een stofkapkje om te doen en handschoenen aan te trekken. (en uiteraard een shirt of trui met lange mouwen aan en een broek met lange pijpen)
    Je wil niet met piepende oren en stoflongen naar het ziekenhuis gaan om daar stukjes beton uit je te laten pulken.
    So we just called him Fred too
    pi_67819482
    ff een tipje: vooraf in een plank (+/1 cm dik) een gat voorboren. ALs je deze daarna tegen de muur zet, gaat je dozenboor niet lopen
    Wartaal.
      Moderator woensdag 8 april 2009 @ 17:09:29 #34
    92034 crew  Vonkenboer
    Geen woorden, maar draden !
    pi_67834785
    Je kunt de boor natuurlijk (zoals een prof het doet ) heel iets schuin in de muur zetten, en dan met voldoende toeren de boor op de muur drukken.

    Gaat ook prima !
    pi_72795003
    misschien een late vraag, maar dit leek mij de geschikte topic hiervoor.

    In mijn nieuwe huis heb ik van die witte inbouwdozen (perilex?) van 2.5cm diep waar je alleen die oerlelijke uitstekend (opbouw stopcontact?) zooi op kan zetten. Nu wil ik normale U40, U50 inbouwdozen er in zetten voor normale stopcontacten, schakelaars (inbouw?) [1]. Ik ben nu wel een beetje aan het twijfelen of ik nou met een dozenboor de gaten kan verbreden of gewoon maar zal hakken en bijtelen. Iemand een idee?


    [1] sorry ik ken al die namen niet, dus als iemand ze opnoemt zou ik het erg vinden
    pi_72795073
    Met een boor moet je draden terugtrekken met een beitel niet.
    pi_72799766
    Een andere optie is ipv een dozenboor, de doos aftekenen en met een steenboor van 8 of 10 mm op de lijn gaatjes boren en met een beitel uittikken. Veel werk maar als voordeel de draden behoeven niet terug getrokken te worden
    pi_72800015
    oh jezus, wat een kuthuis heb ik... die inbouwdoos is van metaal, eveneens de omhulsel waar de draden in zitten. Godverdomme
    pi_72800376
    quote:
    Op woensdag 16 september 2009 13:09 schreef Darkvater het volgende:
    oh jezus, wat een kuthuis heb ik... die inbouwdoos is van metaal, eveneens de omhulsel waar de draden in zitten. Godverdomme
    Een woning dus van voor 1955 en hoe zit het dan met de bedrading?
      woensdag 16 september 2009 @ 13:26:29 #40
    245626 error_404
    nee, toch niet...
    pi_72800558
    quote:
    Op woensdag 16 september 2009 13:09 schreef Darkvater het volgende:
    oh jezus, wat een kuthuis heb ik... die inbouwdoos is van metaal, eveneens de omhulsel waar de draden in zitten. Godverdomme
    Dan heb je zeker ook nog stoffen bedrading?
    Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
    hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
    hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
    pi_72800790
    De bedrading is gewoon normaal, massief koper met plastic omhulsel. Als ik had geweten dat het allemaal metaal was had ik het misschien niet gedaan, maar nu ligt de muur al open

    Ik had ook beter moeten kijken, want de helft van de inbouwdozen is wel wit-plastic.
    pi_72801890
    quote:
    Op woensdag 16 september 2009 13:33 schreef Darkvater het volgende:
    De bedrading is gewoon normaal, massief koper met plastic omhulsel. Als ik had geweten dat het allemaal metaal was had ik het misschien niet gedaan, maar nu ligt de muur al open

    Ik had ook beter moeten kijken, want de helft van de inbouwdozen is wel wit-plastic.
    En wat zijn dan de kleuren van de draden?

    Als de muur dan toch al open ligt kan je net zo goed gelijk de zakleidingen vervangen door pvc
    pi_72801991
    quote:
    Op woensdag 16 september 2009 14:06 schreef exlurker het volgende:

    [..]

    En wat zijn dan de kleuren van de draden?

    Als de muur dan toch al open ligt kan je net zo goed gelijk de zakleidingen vervangen door pvc
    Nou, bruin, blauw en groen-geel
    Zover liggen de muren niet open eigenlijk, dus zoveel werk aan spenderen was niet de bedoeling. Ik las ergens trouwens dat er van die omvormplaatjes zijn van die periflex naar eh attema? dan kan ik gewoon die inmetselen en ben ik klaar. Zoiets dan?

    pi_72802294
    En perilexdoos is groter dan een inbouwdoos en geschikt voor een 5 polige perilexwandcontactdoos voor koken. Wil je in deze doos een normale wcd plaatsen kan je deze ring gebruiken.

    In jou geval zitten er einddozen in de muur van ijzer of bakeliet die maar 3 cm diep zijn en te klein voor inbouwmateriaal.
    Wil je veranderen dan zit er niets anders op dan de dozen vervangen voor inbouwdozen 4 en 5 cm diep
    pi_72806469
    quote:
    Op woensdag 16 september 2009 14:19 schreef exlurker het volgende:
    In jou geval zitten er einddozen in de muur van ijzer of bakeliet die maar 3 cm diep zijn en te klein voor inbouwmateriaal.
    Wil je veranderen dan zit er niets anders op dan de dozen vervangen voor inbouwdozen 4 en 5 cm diep
    die paar plasticken inbouwdozen heb ik al vervangen, maar ik moet nog 6 van die ijzeren krengen doen. Heb je misschien een tip hoe dit het makkelijkste te doen is? Zal ik met een metaalboor die hele doos bewerken en dan in stukken eruit?

    P.S. ik heb wel goed opgelet in dit topic in rotband gehaald

    [ Bericht 9% gewijzigd door Darkvater op 16-09-2009 16:19:15 ]
    pi_72806656
    Rond om vrijmaken en dan van de buis afschuiven, die ruimte heb je straks toch weer nodig voor de nieuwe doos
    pi_72806770
    quote:
    Op woensdag 16 september 2009 16:18 schreef exlurker het volgende:
    Rond om vrijmaken en dan van de buis afschuiven, die ruimte heb je straks toch weer nodig voor de nieuwe doos
    ik heb een t-split-doos, dat wordt wat lastiger. Maar ik hou van uitdagingen
    pi_72806955
    Dan word het heel wat moeilijker,en zeker straks om het ook weer fatsoenlijk afgemonteerd te krijgen
    pi_72808918
    nou, dat afmonteren geloof ik wel, die buiktuit laat ik wel weg.

    Gelukkig heb ik eentje uit kunnen halen. Met metaalboor dichtbijelkaar de achterwand rondboren, dan met beitel openmaken. Dat ijzer breekt ook gewoon, en dan kan ik het in stukken uitfriemelen. Pfew

    * Darkvater heeft er weer vertrouwen in
    pi_72818174
    Dat ging op zich best wel makkelijk. Resultaat van de dag: 2 ijzeren inbouwdozen en 2 plastic vervangen en ingerotbanded Wel een keertje keihard op mijn wijsvinger geslagen met de hamer

    Nu nog 4 ijzeren doen, maar die zijn echt einddozen.. simpel. Ik zal een plaatje posten als ik de USB kabel van mijn camera kan vinden.

    Dank je voor je tips exlurker
    pi_72822017
    quote:
    Op woensdag 16 september 2009 20:40 schreef Darkvater het volgende:


    Nu nog 4 ijzeren doen, maar die zijn echt einddozen.. simpel. Ik zal een plaatje posten als ik de USB kabel van mijn camera kan vinden.

    Dank je voor je tips exlurker
    graag gedaan
    pi_72943715
    Zo, eindelijk klaar

    Maar ik lees hier dat je in 40mm inbouwdozen niet mag lassen. Dit heb ik wel gedaan, was al blij dat ik ze 40mm diep kon krijgen met deze flutmuren hier. Heb zelfs de wand achter doorgeslagen op een plek :p

    Waarom mag je er niet achter lassen? D'er was in de oude bakelieten dozen van 2.5cm diep ook gewoon gelast, en nog meer zelfs.
    pi_72944926
    quote:
    Op zondag 20 september 2009 19:44 schreef Darkvater het volgende:Maar ik lees hier dat je in 40mm inbouwdozen niet mag lassen. Dit heb ik wel gedaan, was al blij dat ik ze 40mm diep kon krijgen met deze flutmuren hier. Heb zelfs de wand achter doorgeslagen op een plek :p

    Waarom mag je er niet achter lassen? D'er was in de oude bakelieten dozen van 2.5cm diep ook gewoon gelast, en nog meer zelfs.
    Zover ik weet mag je hierachter gewoon lassen; mits de ruimte dit toelaat.

    Achter schakelaars heb je ruimte zat, bij een (enkele) inbouw wandcontactdoos echter niet...

    Al heb je hier de mogelijk via de WCD zelf door te lassen.

    Een dimmer wordt weer een ander verhaal, deze vraagt al aardig wat ruimte en ivm.
    de warmte ontwikkeling is er achter lassen ook niet aan te raden.

    Als je ruimte genoeg hebt in je muren raad ik altijd aan om gelijk 50mm inbouwdozen te plaatsen,
    hier heb je altijd genoeg ruimte om te lassen of voor warmte ontwikkeling van dimmers.

    Je hebt ook nog 30 mm inbouwdozen (niet altijd even makkelijk te vinden),
    en deze mag je alleen gebruiken voor schakelaars.

    Veel ruimte voor andere doeleinden heb je ook niet en zover ik weet,
    zijn deze ook niet verkrijgbaar met draaibare ring of losse inzetstukken.

    En als ik me niet vergis, mogen de 30 mm inbouwdozen binnenkort helemaal niet meer gebruikt worden.
    (Iets met de nieuwe NEN, misschien weet Vonkerboer hier duidelijkheid in te scheppen?)
    pi_72949175
    Zelf met klussen in m'n huis circa 70 dozen geboord met een dozenboor 82mm (koop wel een goede).
    Gaat prima opzich, uithakken hameren is geen optie, bovendien krijg je een met boren een mooi rond gat.
    De diepte zou ik op 50 houden, heeft altijd z'n voordeel als je later nog moet lassen. Later met gips de dozen vastzetten en je hebt er niks meer mee te doen
    pi_72957762
    quote:
    Op zondag 20 september 2009 19:44 schreef Darkvater het volgende:
    Zo, eindelijk klaar

    Maar ik lees hier dat je in 40mm inbouwdozen niet mag lassen. Dit heb ik wel gedaan, was al blij dat ik ze 40mm diep kon krijgen met deze flutmuren hier. Heb zelfs de wand achter doorgeslagen op een plek :p

    Waarom mag je er niet achter lassen? D'er was in de oude bakelieten dozen van 2.5cm diep ook gewoon gelast, en nog meer zelfs.
    Lassen in de oude opbouwdozen was mogelijk op dat het schakelmateriaal op de doos werd gemonteerd, dus alle ruimte beschikbaar was.
    Lassen in een inbouwdoos van 3 cm kan niet als er ook nog een schakelaar of wcd ingeplaatst word en het zelfde geld voor een doos van 4 cm met een wcd voorzien van ra
    Voor dimmers is het zeker aan te raden om dozen van 5 cm te gebruiken en er niet achter te lassen ivm warmteontwikkeling
    pi_72957766
    Het word zelfs afgeraden om meerdere dimmers verticaal teplaatsen ook in verband met de eventuele warmte
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')