abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67780798
quote:
De kloof tussen hoog- en laagopgeleiden heeft de laatste decennia voor een nieuw soort klassenmaatschappij gezorgd. Doordat de politieke elite louter uit hoogopgeleiden bestaat, voelen laagopgeleiden zich niet langer vertegenwoordigd door traditionele politieke partijen zoals de PvdA, de VVD en het CDA.

Ons land wordt geregeerd door zeergeleerden. Vrijwel alle zestien ministers in het kabinet Balkenende IV hebben een academische achtergrond; meer dan eenderde is gepromoveerd en een kwart was eerder hoogleraar. Ook het parlement bestaat inmiddels vrijwel uitsluitend uit academici en hbo’ers.

Binnenhof
De dominantie van hogeropgeleiden blijft niet beperkt tot het Binnenhof. Ze geldt ook voor de politieke partijen en het maatschappelijk middenveld. Voorheen hadden grote volkspartijen, zoals de PvdA en de confessionele partijen, redelijk veel laaggeschoolde leden en boden ze hun scholing en toegang tot politieke ambten.

Tegenwoordig zijn het meestal partijen van en voor hoogopgeleide professionals. Massabewegingen die vanouds veel laaggeschoolden organiseerden en aan het woord lieten – vakbonden, boerenorganisaties en kerken – zagen hun ledenaantallen en invloed sterk teruglopen.

Belangengroepen
Daarvoor in de plaats kwamen lobbygroepen als Greenpeace, Beter Onderwijs Nederland, de Vereniging Eigen Huis, en de Novib. Ook deze belangengroepen worden geleid door hoogopgeleide professionals, en hun achterban bestaat in toenemende mate uit hoogopgeleiden.

Ook in de vele adviesorganen en inspraakbijeenkomsten maken vrijwel uitsluitend hoogopgeleiden de dienst uit.

Diplomademocratie
Daardoor zijn de afgelopen decennia lager- en ook veel middelbaaropgeleiden vrijwel volledig van het politieke toneel verdwenen. Nederland is een diplomademocratie geworden, geregeerd door de burgers met de hoogste diploma’s. Terwijl nog steeds niet meer dan eenderde van de kiezers hoog is opgeleid, worden vrijwel alle politieke arena’s gedomineerd door hoogopgeleiden.

Hogeropgeleiden
Een van de problemen hiervan is dat de hoog opgeleide politieke kaders en opinieleiders er andere voorkeuren op nahouden dan de grote meerderheid van laag- of middelbaaropgeleiden. Hogeropgeleiden maken zich bijvoorbeeld zorgen over (hoger) onderwijs, lager opgeleiden hebben vooral zorgen over criminaliteit, leefbaarheid en werkloosheid.

Omdat de hoger opgeleiden politiek veel actiever zijn, dringen hun opvattingen bovendien veel makkelijker door tot de politieke agenda. Daardoor spelen de ervaringen, wensen en voorkeuren van lageropgeleiden een ondergeschikte rol bij het maken beleid. Denk aan het slopen van wijken, het bebouwen van volkstuinen, of vernieuwingen in het beroepsonderwijs.

Multicultureel
De tegenstelling is het duidelijkst op het terrein van immigratie, integratie en internationalisering.

De recente peiling van TNS NIPO voor deze krant laat zien dat slechts 2 procent van de aanhang van Wilders academisch is geschooldHoogopgeleiden hebben een kosmopolitische oriëntatie en zijn veelal voorstander van ontwikkelingshulp, open grenzen en een multiculturele samenleving.

Laagopgeleiden zijn juist nationalistisch ingesteld en hebben een sterke behoefte aan een monoculturele aanpak waarin de Nederlandse identiteit en cultuur vooropstaat.

Hoogopgeleiden vinden dat immigratie ons land heeft verrijkt, lager opgeleiden ervaren die juist als een verarming. Hoger opgeleiden zijn veelal voorstander van verdere Europese eenwording, lager opgeleiden vinden dat die veel te ver is gegaan.

PvdA en problemen
Deze nieuwe tegenstelling stelt vooral de PvdA en de VVD voor grote problemen – zie het recente geworstel van de PvdA met de integratienota, en het gemor in de VDD over de koers.

In het afgelopen decennium zijn de oude volkspartijen, die vroeger op een brede steun van laagopgeleiden konden rekenen, de aansluiting met hun traditionele achterbannen vrijwel volledig kwijt geraakt.

SP en PVV
De lager opgeleide achterban herkent zich niet in de koers van het hoogopgeleide kader en stapt massaal over naar nieuwe volkspartijen als de SP en de PVV. De PVV is bij uitstek een partij van lager- en middelbaaropgeleiden.

De recente peiling van TNS NIPO voor deze krant laat zien dat slechts 2 procent van de aanhang van Wilders academisch is geschoold, al nam het aandeel hbo’ers toe tot 14 procent. Maar lager- en middelbaaropgeleiden vormen nog steeds de kern: 75 procent van de PVV aanhang heeft maximaal een mbo-diploma.

Afhaken
Een effect is dat grote delen van de bevolking politiek dreigen af te haken. Onder laagopgeleiden is het vertrouwen in regering, Tweede Kamer en de Europese Unie veel lager dan onder hoogopgeleiden en is het cynisme over politici en Kamerleden zeer veel hoger.

Je zou kunnen zeggen dat de traditionele volkspartijen het hedendaagse populisme zelf hebben opgeroepen. Jarenlang zijn de ongepolijste klachten van de bewoners van de ‘oude wijken’ als xenofoob en reactionair ter zijde geschoven door de goed opgeleide partijkaders, en inmiddels hebben deze kiezers elders onderdak gevonden.

Oplossingen
Om lager en middelbaar opgeleiden een stem te geven binnen de moderne politiek zijn diverse oplossingen denkbaar. De traditionele politieke partijen zouden moeten nadenken of professionele expertise altijd de doorslag moet geven bij vertegenwoordigende functies. Bij interactieve beleidsvorming en inspraakprocedures zou veel meer moeten worden gelet op een brede vertegenwoordiging van alle belangen.

Ook zou je kunnen denken aan een beperkte invoering van referenda, bijvoorbeeld als correctie op interactieve beleidsvorming en voor grote projecten. Zo kunnen alle inwoners rechtstreeks hun stem laten gelden, op voet van gelijkheid, zonder avonden te hoeven vergaderen.

Rechtstreeks
Ook een rechtstreekse verkiezing van bestuurders – ironisch genoeg het stokpaardje van D66, bij uitstek de partij van de academici – dwingt politici en partijen om veel meer rekening te houden met de stem van lageropgeleiden.

Moet professionele expertise wel altijd de doorslag geven?

Mark Bovens is hoogleraar aan de Universiteit Utrecht en Anchrit Wille is senior onderzoeker aan de Universiteit Leiden. Deze tekst is gebaseerd op hun NWO rapport Diploma Democracy, waarover zij morgenavond, 7 april, debatteren in De Balie in Amsterdam met onder anderen Eberhard van der Laan (minister van WWI): www.debalie.nl
Neen dus! Wat een verschrikkelijke redenering (je zou bijna gaan denken dat de schrijver zelf ook in aanmerking komt voor een van de gewogen stemmen zoals hieronder). Wilders wint dankzij de lageropgeleiden.

Zou het een idee zijn om een soort censuskiesrecht in te voeren? Ik had gedacht aan:

- WO telt voor 1
- HBO telt voor 0,05
- MBO en lager telt voor 0,1

Dat moet de populistisch gerichte stem danig neutraliseren, en het vergroot de invloed van degenen die bewezen hebben goed te kunnen nadenken over complexe vraagstukken, en aldus zou eenieder die voorstander is van een meer inhoudelijke politiek hier toch groot voorstander van moeten zijn.

Mee eens of niet (graag gemotiveerd!)?
pi_67780827
Waarom weegt een HBO'er minder dan een MBO'er?
pi_67780853
De mensen die 30 jaar geleden de PVDA en consorten aan de macht hielpen, worden afgedaan nu ze opeens niet braaf meer stemmen wat ze moeten stemmen.
De term stemvee lijkt me wel van toepassing..
  dinsdag 7 april 2009 @ 00:24:28 #4
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_67780859
Tvp voor morgen.

Dat puntensysteem van TS is natuurlijk belachelijk, maar dat terzijde.
Primum non nocere
pi_67780881
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:22 schreef Tja..1986 het volgende:
Omdat MBO'ers vaker lijden aan overgewicht.
Net als al die rijke advocaatjes
Extremistisch gematigd.
pi_67780882
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:22 schreef Tja..1986 het volgende:
Sorry, dat is een overblijfsel van de eerder geopende versie in KLB (ik had 'm afgestemd op'het niveau aldaar ). Maar doet er verder niet toe voor de discussie.
pi_67780891
Ben benieuwd hoeveel belastinggeld dit fantastische onafhankelijke rapport weer gekost heeft.
pi_67780901
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:25 schreef P8 het volgende:

[..]

Omdat MBO'ers vaker lijden aan overgewicht.
Net als al die rijke advocaatjes
Gladiool
trotse eigenaar van post nr. 52m
Op zaterdag 22 december 2007 00:29 schreef Alexxxxx het volgende:
Mods met een x zijn tof.
pi_67780922
Het lijkt me logischer om personen die het meeste bijdragen aan de financiering van de publieke sector er het meeste zeggenschap over te geven.

Dus als je toch een indeling wilt maken, dan zou ik zeggen stemrecht naar inkomen. En de netto ontvangers het stemrecht afnemen. Dat is een veel objectievere en rechtvaardigere maatstaf dan opleidingsniveau.

[ Bericht 14% gewijzigd door Picchia op 07-04-2009 00:39:31 ]
pi_67780942
Op zich is voor gewogen kiesrecht wel iets te zeggen, immers de WO'ers en de HBO'ers subsidieren per saldo de MBO'ers en de ongeschoolden.

Erger is dat de komst van Geert Wilders wel eens tot het vertrek van kennisbedrijven en massale emigratie van hoger opgeleiden kan gaan leiden, immers die hebben weinig meer te zoeken in Nederland als de Tokkies gaan regeren. Een immigratiestop voor kennismigranten is bijv. voor internationale bedrijven totaal onacceptabel en onwerkbaar.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_67780975
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:30 schreef FeestNummer het volgende:
Op zich is voor gewogen kiesrecht wel iets te zeggen, immers de WO'ers en de HBO'ers subsidieren per saldo de MBO'ers en de ongeschoolden.
En wie hebben de Nederlandse verzorgingsstaat op gang gezet? jawel...
quote:
immers die hebben weinig meer te zoeken in Nedelrand als de Tokkies gaan regeren.
_!
Mods met een x zijn tof.
pi_67780997
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:30 schreef FeestNummer het volgende:
Dat dacht ik dus niet! De "makers van Nederland" zijn in de meeste gevallen de laag opgeleiden. Die staan garant voor producten en omzet. De hoog opgeleiden voegen niets anders toe dan diensten aan die producten.
pi_67781017
Het is een vreemde gedachtengang. Het gaat natuurlijk al fout op het moment dat het feit dat praktische alle ministers uit dit kabinet academisch geschoold zijn, wordt gepresenteerd als een negatief gegeven.

Daarbij hoeft het kabinet geen afspiegeling van de bevolking te zijn. Daar is het kabinet niet voor bedoeld. De volksvertegenwoordiging wordt immers gevormd door de Tweede Kamer. En dan nog is het een denkfout om te veronderstellen dat die vertegenwoordingsfunctie met zich meebrengt dat de samenstelling van de Kamerleden zelf een afspiegeling is van het volk. De volksvertegenwoordiging zet zich in voor de belangen van haar achterban. Nergens staat geschreven dat ieder denkbaar particulier belang n de Kamer gepresenteerd moet worden. Het belang van een bevolkingsgroep die niet stemt, zal in de Kamer in beginsel niet behartigd worden en daar is ook niks mis mee.

Laat de timmerman timmeren, de bakker bakken en de politicus politiek bedrijven.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_67781030
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:34 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

Dat dacht ik dus niet! De "makers van Nederland" zijn de laag opgeleiden. Die staan garant voor producten en omzet. De hoog opgeleiden voegen niets anders toe dan diensten aan die producten.
Nee, die hoogopgeleiden zorgen ervoor dat de organisatie op orde is, want een goede organisatie staat garant voor een betere productie, die uiteindelijk geproduceerd wordt door de laagopgeleiden.

Face it, de hoogopgeleiden hebben de laagopgeleiden nodig en vice versa.
Mods met een x zijn tof.
pi_67781045
Enorm arrogante stelling trouwens van TS. Alsof boerenverstand er minder toe doet dan het op kunnen ratelen van een formule. Sterker nog, de hele meuk van deze kredietcrisis speelt zich voornamelijk af dankzij die hoog opgeleiden. Mensen met boerenverstand laten het niet zo ver komen
pi_67781050
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:34 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Dat dacht ik dus niet! De "makers van Nederland" zijn de laag opgeleiden. Die staan garant voor producten en omzet. De hoog opgeleiden voegen niets anders toe dan diensten aan die producten.
O ja, ik ben benieuwd hoe lang de productie bij Philips en Shell hier overeind blijft zonder ingenieurs.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_67781075
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:36 schreef Deoxyribonucleic het volgende:

[..]

Nee, die hoogopgeleiden zorgen ervoor dat de organisatie op orde is, want een goede organisatie staat garant voor een betere productie, die uiteindelijk geproduceerd wordt door de laagopgeleiden.

Nee, je hebt geen opgeleiden nodig. Je hebt mensen nodig met inzicht en normaal verstand. Vroeger doorliep iemand alle afdelingen binnen een bedrijf en groeide in z'n functie. Tegenwoordig kom zo'n HBO-er gelijk op een relevante functie en denkt de wijsheid in pacht te hebben. De gevolgen zijn vaak navenant.
pi_67781091
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:39 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Tegenwoordig kom zo'n HBO-er gelijk op een relevante functie en denkt de wijsheid in pacht te hebben.
HBO-ers zijn dan ook te laag opgeleid voor een functie in het kabinet.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_67781094
quote:

[..]

Nee, je hebt geen opgeleiden nodig. Je hebt mensen nodig met inzicht en normaal verstand. Vroeger doorliep iemand alle afdelingen binnen een bedrijf en groeide in z'n functie. Tegenwoordig kom zo'n HBO-er gelijk op een relevante functie en denkt de wijsheid in pacht te hebben. De gevolgen zijn vaak navenant.
Komt ook omdat een vers opgeleide ook meestal goedkoper is dan iemand die bij wijze van al decennia in het bedrijf zit.

Of loop ik weer hopeloos achter?
Mods met een x zijn tof.
pi_67781104
quote:

[..]

Laat me raden; je bent lasser of bankwerker?
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_67781114
Ik verbaas me altijd over de open deuren die menig onderzoek intrapt vervolgens vraag ik me af waarom ik dit soort rapporten niet schrijf voor een mooi uurloon maar dat even terzijde .

De uitkomsten van dit onderzoek zijn natuurlijk verre van opzienbarend. Laagopgeleiden staan vaker in dat deel van de maatschappij waar de veranderingen met betrekking tot multiculturalisme en massale migratie het beste zichtbaar zijn. Daar waar hoogopgeleiden vaker een idealistisch beeld van de werkelijkheid hebben omdat ze in bijv. de betere buurten wonen waar de problemen die laagopgeleiden hebben niet of nauwelijks zichtbaar zijn.

Het zou de kunst moeten zijn van de politieke elite om de laagopgeleiden aan zich te binden door de problemen van deze groep bespreekbaar te maken en te komen met oplossingen in plaats van te blijven hangen in utopische gedachten dat iedereen hand in hand vrolijk samenwoont en leeft.

Het is tijd voor positieve discriminatie in de politieke elite. Jan Peter eruit en Jan de bouwvakker erin. Het komt allemaal nogal opportunistisch over. Stemt de laagopgeleide op je partij is er niets aan de hand loopt hij over naar een "nieuwe" partij die de onderbuik beter bedient moet het ineens allemaal anders.
pi_67781117
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:36 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
Op zich klopt dat, alleen zijn er in Nederland gezien ons prijsniveau procentueel te veel lager opgeleiden en te weinig hoger opgeleiden. Dat is de achilleshiel van de economie voor de komende tien jaar. En PVV en VVD maken met hun hetze tegen hoger opgeleiden (vooral als ze ook nog allochtoon zijn) dat probleem alleen nog maar groter.
pi_67781118
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:37 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

O ja, ik ben benieuwd hoe lang de productie bij Philips en Shell hier overeind blijft zonder ingenieurs.
In de meeste gevallen schreef ik
Trouwens Nederlandse bedrijven geven minimaal uit aan R&D. Daarnaast zitten de meeste hoog opgeleiden niet in het direct productieve bedrijfsleven (vermoed ik) maar in de dienstverlenende sector en bij de overheid? Zijn hier cijfers van?

Maar nog los van dat, het is enorm arrogant om te veronderstellen dat hoog opgeleide mensen meer inzicht hebben dan laag opgeleiden als het over "normale" zaken gaat die spelen in een samenleving. Het zou misschien wel eens andersom kunnen zijn!
pi_67781123
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:42 schreef cultheld het volgende:

[..]

Wat heeft dat er mee te maken? maakt dat zijn mening/woorden minder belangrijk?
Mods met een x zijn tof.
  dinsdag 7 april 2009 @ 00:43:12 #25
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_67781125
Is dat morgen, die presentatie? Interessant, misschien ga ik er wel heen. Ik heb best wat literatuur van Bovens gelezen, ik vind hem een interessante man.
  dinsdag 7 april 2009 @ 00:44:09 #26
39732 Mr.Zed
Ik besluit niets te beslissen.
pi_67781137
Een van de redenen dat de lager opgeleiden xenofoob genoemd worden, is juist het feit dat ze veel meer "last" hebben van de slecht geïntegreerde medelanders.

Daarmee is de term xenofoob trouwens ook gelijk onterecht, immers: diegenen die we xenofoob noemen zijn niet onbekend met de groep waar ze angstig voor genoemd worden, maar dat terzijde.

De hoogopgeleidde "regeerders" van nederland wonen nu eenmaal niet in volksbuurten, zoals Pim Fortuin toch wel enigszins deed. Daardoor zijn ze niet echt op de hoogte van de integratieproblemen waar het plebs over roept. Natuurlijk hebben ze wel gehoord over vrouwen in Burka´s en mensen die hun schaap op de veranda slachten (ja, dat gebeurt echt), maar dat zijn (in hun beleving) slechts hele zeldzame gevallen.
Daar komt nog bij dat die enkele medelander die wel in de buurt van de hoogopgeleidde regeerder woont, zelf waarschijnlijk ook hoogopgeleid is. Met als gevolg dat zijn vrouw mischien wel een hoofddoek draagt, maar het bewuste echtpaar wel zeer eloquent is en zich waarschijnlijk ook de Nederlandse etiquette eigen heeft gemaakt.

Ik zou een ieder hier die het met de OP eens is, eens uit willen nodigen voor een excursie door de rotterdamse achterbuurten, op een doordeweekse avond. Uiteraard maken we dan wel gebruik van het openbaar vervoer, om écht contact te kunnen maken met "het volk" en eens te ervaren wat voor hen gewoon moet zijn.
Kunst zonder trein.
pi_67781143
quote:
Ik neem je inderdaad niet serieus.
  dinsdag 7 april 2009 @ 00:45:04 #28
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_67781153

Bron: http://www.dag.nl/binnenland/wilders-scoort-opgeleide-kiezers-230683
Zijn inderdaad toch met name tokkies die WIlders stemmen.
pi_67781158
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:42 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

Op zich klopt dat, alleen zijn er in Nederland gezien ons prijsniveau procentueel te veel lager opgeleiden en te weinig hoger opgeleiden. Dat is de achilleshiel van de economie voor de komende tien jaar. En PVV en VVD maken met hun hetze tegen hoger opgeleiden (vooral als ze ook nog allochtoon zijn) dat probleem alleen nog maar groter.
Het buigt anders wel van de HBO-ers, vandaar ook dat ze maar weinig verdienen, er zijn er zat van. Als je doelt op universitair geschoolden, dan ben ik het wél met je eens!
  dinsdag 7 april 2009 @ 00:45:15 #30
64479 Omnifacer
Alles geven!11
  dinsdag 7 april 2009 @ 00:45:45 #31
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_67781171
Als MBO'ers 'doorstuderen' naar het HBO, verliezen ze de helft van hun stem?

Hmmm. En daarbij, telt een PhD voor twee? En een prof voor 3?
--
En verder wat Argento zegt.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_67781176
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:44 schreef Mr.Zed het volgende:

Ik zou een ieder hier die het met de OP eens is, eens uit willen nodigen voor een excursie door de rotterdamse achterbuurten, op een doordeweekse avond. Uiteraard maken we dan wel gebruik van het openbaar vervoer, om écht contact te kunnen maken met "het volk" en eens te ervaren wat voor hen gewoon moet zijn.
Ik ben eens door heel Groningen (stad) geweest op verschillende dagen, telt dat ook?
Mods met een x zijn tof.
pi_67781192
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:40 schreef Argento het volgende:

[..]

Alsof iemand die in het kabinet zit de dienst uitmaakt
Het beleid wordt toch echt gemaakt door ambtenaren
pi_67781201
Als je MBO'ers hun stemrecht wil afnemen krijg je van mij de vraag waarom zou iemand moeten betalen voor iets waar hij toch niets over te zeggen heeft? Dat is gewoon diefstal.

Dan moeten MBO'ers dienen als slaven voor de overheid van de hoogopgeleiden ofzo?

[ Bericht 12% gewijzigd door Picchia op 07-04-2009 00:53:56 ]
pi_67781213
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:24 schreef sneakypete het volgende:
De mensen die 30 jaar geleden de PVDA en consorten aan de macht hielpen, worden afgedaan nu ze opeens niet braaf meer stemmen wat ze moeten stemmen.
De term stemvee lijkt me wel van toepassing..
Ja vreemd inderdaad. Het lijkt me dat de PvdA maar eens principieel moet zijn: als je dergelijke onverantwoorde acties van het stemvee niet op prijs stelt, moet je de enig juiste conclusie trekken: censuskiesrecht.
pi_67781223
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:43 schreef Deoxyribonucleic het volgende:

[..]

Wat heeft dat er mee te maken? maakt dat zijn mening/woorden minder belangrijk?
Dat soort geluiden komt altijd van mensen af die zelf nog nooit hoger onderwijs hebben genoten.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_67781234
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:42 schreef cultheld het volgende:

[..]

pi_67781247
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:49 schreef cultheld het volgende:

[..]

Dat soort geluiden komt altijd van mensen af die zelf nog nooit hoger onderwijs hebben genoten.
Nah, dat geeft dus imo ogen exact aan waarom TS ongelijk heeft

[ Bericht 3% gewijzigd door Neemmijnietserieus op 07-04-2009 01:32:23 ]
pi_67781262
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:44 schreef Mr.Zed het volgende:
Een van de redenen dat de lager opgeleiden xenofoob genoemd worden, is juist het feit dat ze veel meer "last" hebben van de slecht geïntegreerde medelanders.
Het rare is echter dat juiste de rechtse politici waar de lager opgeleiden nu achteraan hollen zich steeds tegen goed geintegreerde allochtonen keren en de grenzen open zetten voor ongeschoolden. Een simpel voorbeeld: de VVD (met Verdonk en Wilders) besteedde in 2006 een half jaar om te voorkomen dat de keurig geintegreerde Taida Pasic naar de universiteit kon, maar diezelfde VVD (met Verdonk en Wilders) zette vervolgende twee maanden later wel de grenzen open voor 150.000 ongeschoolde Polen. Tja, daar praten de betrokkenen nu liever niet meer over.
  dinsdag 7 april 2009 @ 00:54:00 #40
39732 Mr.Zed
Ik besluit niets te beslissen.
pi_67781273
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:45 schreef Deoxyribonucleic het volgende:

[..]

Ik ben eens door heel Groningen (stad) geweest op verschillende dagen, telt dat ook?
Geen idee, ik ben daar niet bekend, en weet dus niet hoe de situatie ter plekke is.
In Rotterdam-Zuid echter zijn de tekenen van bende-vorming naar Amerikaans voorbeeld al op straat (in de metro) waarneembaar. (bepaalde kleuren zakdoeken/tatoeages en wat dies meer zij)

Even ter verduidelijking: ik vind niet dat Jan-met-de-pet in het kabinet thuishoort (geef me dan toch maar iemand met wat meer geestelijke vermogens), maar vind wel dat een ieder evenveel stemrecht heeft, omdat een ieder in hetzelfde land vertoeft. Daarbij is de hoger opgeleidde toch wel beter af, want die kan met zijn hogere inkomen toch wel verkassen als het hem ergens (iets) niet bevalt.
Kunst zonder trein.
pi_67781274
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:47 schreef Picchia het volgende:
Als je MBO'ers hun stemrecht wil afnemen krijg je van mij de vraag waarom zou iemand moeten betalen voor iets waar hij toch niets over te zeggen heeft? Dat is gewoon diefstal.
No taxation without representation?

In Nederland is het in de regel al zo dat de lageropgeleiden in veel gevallen netto ontvangers zijn. Die betalen dus niet werkelijk.
pi_67781287
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:54 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Jep.
quote:
In Nederland is het in de regel al zo dat de lageropgeleiden in veel gevallen netto ontvangers zijn. Die betalen dus niet werkelijk.
Bijna alle personen uit de quote 500 zijn laag opgeleid. Dat gaat dus niet helemaal op. En gezien je dit argument gebruikt zie ik al helemaal niet meer in waarom je voor een verdeling op basis van opleiding zou kiezen boven een verdeling op basis van inkomen.
  dinsdag 7 april 2009 @ 00:55:59 #43
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_67781290
Overigens jammer dat een potentieel interessante discussie over de spanning tussen meritocratie en democratie gegijzeld wordt door meteen Wilders erbij te halen. Waar komt die preoccupatie met hem toch vandaan, bij iedereen die zich verdiept in maatschappelijke debatten?
  dinsdag 7 april 2009 @ 00:56:21 #44
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_67781298
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:52 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

Het rare is echter dat juiste de rechtse politici waar de lager opgeleiden nu achteraan hollen zich steeds tegen goed geintegreerde allochtonen keren en de grenzen open zetten voor ongeschoolden. Een simpel voorbeeld: de VVD (met Verdonk en Wilders) besteedde in 2006 een half jaar om te voorkomen dat de keurig geintegreerde Taida Pasic naar de universiteit kon, maar diezelfde VVD (met Verdonk en Wilders) zette vervolgende twee maanden later wel de grenzen open voor 150.000 ongeschoolde Polen. Tja, daar praten de betrokkenen nu liever niet meer over.
Ja hoor, rechts keert zich massaal tegen goed geïntegreerde partijen.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_67781302
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:52 schreef FeestNummer het volgende:

[..]
maar diezelfde VVD (met Verdonk en Wilders) zette vervolgende twee maanden later wel de grenzen open voor 150.000 ongeschoolde Polen. Tja, daar praten de betrokkenen nu liever niet meer over.
En dat is pas echt funest. Immers bedrijven worden door instroom goedkope krachten niet gedwongen om inventief te zijn en/of te moderniseren. Goedkope arbeidskrachten is de dood in de pot voor ontwikkeling. Armzalige industrie krijgt hierdoor zelfs de kans om te groeien

Reden: korte termijn denken. Veel rendement op korte termijn, op lange termijn problemen vanwege achterstanden. Bedacht door heren met een flinke opleiding overigens
pi_67781311
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:54 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Bron?
pi_67781312
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:40 schreef Argento het volgende:

[..]

Waarom? Alsof (gepromoveerde) WO'ers een garantie zijn voor succesvol kabinetsbeleid.
Politicus zijn is vaak niet meer dan een vlotte babbel hebben en de moeite kunnen opbrengen om dagen te praten over punten en komma's. Misschien spreekt het theoretische karakter van de politiek WO'ers meer aan dan praktijk gerichte mensen. Maar maakt dat praktijk gerichte mensen per definitie ongeschikter in een kabinet?
pi_67781314
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:55 schreef Picchia het volgende:

[..]

Bijna alle personen uit de quote 500 zijn laag opgeleid.
Een deel ja en dat is heel fijn, maar ik moet er niet aan denken dat die patjepeeërs in Den Haag de dienst uitmaken.
pi_67781316
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:42 schreef MrX1982 het volgende:
Ik verbaas me altijd over de open deuren die menig onderzoek intrapt vervolgens vraag ik me af waarom ik dit soort rapporten niet schrijf voor een mooi uurloon maar dat even terzijde .

De uitkomsten van dit onderzoek zijn natuurlijk verre van opzienbarend. Laagopgeleiden staan vaker in dat deel van de maatschappij waar de veranderingen met betrekking tot multiculturalisme en massale migratie het beste zichtbaar zijn. Daar waar hoogopgeleiden vaker een idealistisch beeld van de werkelijkheid hebben omdat ze in bijv. de betere buurten wonen waar de problemen die laagopgeleiden hebben niet of nauwelijks zichtbaar zijn.

Het zou de kunst moeten zijn van de politieke elite om de laagopgeleiden aan zich te binden door de problemen van deze groep bespreekbaar te maken en te komen met oplossingen in plaats van te blijven hangen in utopische gedachten dat iedereen hand in hand vrolijk samenwoont en leeft.

Het is tijd voor positieve discriminatie in de politieke elite. Jan Peter eruit en Jan de bouwvakker erin. Het komt allemaal nogal opportunistisch over. Stemt de laagopgeleide op je partij is er niets aan de hand loopt hij over naar een "nieuwe" partij die de onderbuik beter bedient moet het ineens allemaal anders.
De PvdA heeft met het afschudden van de ideologische veren natuurlijk evident gekozen voor opportunisme. Het wordt tijd dat die partij zich weer gaat herbronnen. Als ze nu werkelijk kiezen voor wat ze al enige jaren uitdragen, zouden ze groot voorstander moeten zijn van mijn censuskiesrechtidee. Is er een fokker met connecties bij de PvdA die dit topic onder hun aandacht kan brengen?
  dinsdag 7 april 2009 @ 00:58:39 #50
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_67781320
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:57 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Waarom? Alsof (gepromoveerde) WO'ers een garantie zijn voor succesvol kabinetsbeleid.
Politicus zijn is vaak niet meer dan een vlotte babbel hebben en de moeite kunnen opbrengen om dagen te praten over punten en komma's. Misschien spreekt het theoretische karakter van de politiek WO'ers meer aan dan praktijk gerichte mensen. Maar maakt dat praktijk gerichte mensen per definitie ongeschikter in een kabinet?
Eens. Bovendien is de inhoud maar een deel van het spel. Het gaat ook steeds meer om representatie, soundbites, etc. De knapste kop is dus niet per definitie de beste politicus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')