Column: Willem Middelkoop
Nog veel te weinig beleggers hebben inmiddels door dat we in een compleet nieuw tijdperk zijn aangekomen. Begrijpelijk omdat zo’n omwenteling zich maar één of hooguit twee keer in je leven voltrekt. Grote veranderingen zijn sowieso vaak pas achteraf, via de achteruitkijkspiegel, te herkennen. Terwijl je middenin de omwenteling zit mis je afstand en overzicht om ‘the big picture’ te zien. Je ziet door de bomen het bos niet meer zullen we maar zeggen.
We moeten terug naar de Tweede Wereldoorlog om iets dergelijks te zien. In de jaren dertig was Nederland een wezenlijk ander land dan in de jaren vijftig. Heel veel grote en succesvolle (familie)bedrijven werden kort na de oorlog opgericht, door een nieuwe generatie van ondernemers die de nieuwe kansen zagen en grepen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld autodealers. Of importeurs van vooral Amerikaanse producten.
Voor de oorlog was Frans in ons land de tweede taal. Door de komst van de Britten, Amerikanen, Canadezen en niet vergeten de Marshall hulp werd deze taal snel verruild voor het Engels. Bram van Leeuwen, alias de prins van Lignac, zag dit al snel in en bouwde het Nederlands Talen Instituut (NTI), waardoor Nederlanders deze vreemde taal van gestencilde blaadjes konden leren. Hij verkocht zijn bedrijf in 1988 voor 300 miljoen gulden aan V&D en vertrok op zijn jacht naar de haven van Cannes.
Veranderingen
Wie de huidige veranderingen goed door heeft is Bill Gross, oprichter van de grootste obligatiebelegger ter wereld: Pimco. Dit bedrijf beheert zo'n 750 miljard US dollar en is daarmee bijna drie keer groter dan het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds (ABP). In zijn meest recente nieuwsbrief schrijft hij dat de toekomst van de wereldeconomie er één is van 'deleveraging, deglobalization and reregulating'. Volgens een artikel hierover in het FD is “het resultaat een nieuwe wereld, waarin spelers andere rollen op zich nemen en modellen die op historische data zijn gebaseerd minder relevant worden.”
Hij verwacht dat deze veranderingen ertoe zullen leiden dat beleggers hun verwachtingen over de waarde en rendementen van de meeste beleggingen neerwaarts moeten bijstellen.” Volgens Gross is de bullmarkt voorbij en is er zelfs sprake van een revolutie. 'Yet there should be no doubt that the bull markets as we’ve known them are over and that the revolution is on. Investing is no longer child’s play.'
Daarom is het de hoogste tijd om afscheid te nemen van de volgende oude vertrouwde referentiepunten voor fondsbeleggers;
De portefeuille moet breed gespreid zijn. Schiet nu met scherp in plaats van hagel.
Elke correctie is een koopmoment. Werkt in een bullmarkt maar is dodelijk in een bearmarkt.
Op langere termijn leveren aandelen, obligaties en vastgoed altijd een positief rendement. Idem dito.
Mijn persoonlijk top 3
In het Nieuwe Tijdperk gaat het er om een paar zeer uitzonderlijke nichemarkten te vinden die het wel goed blijven doen. Hier mijn persoonlijke Top-3;
Goud en zilver. Edelmetalen zijn een blijvende vluchthaven in een omgeving van crashende systemen en “papieren” bezittingen. Naast een leuke portie van het fysieke spul doet het BlackRock World Gold Fund het in dit klimaat natuurlijk goed.
Energie. Het zwarte goud en andere vormen van energie worden waardevoller naarmate ze steeds schaarser gaan worden. Door de nieuwe aankoop van het JPMorgan Global Natural Resources, het best presterende fonds sinds begin 2009 (+18%), bespeel ik deze trend mee.
Biotech. Belangrijke nieuwe ontdekkingen creëren altijd waarde. Dat is niet alleen zo bij grondstoffen maar vooral ook bij biotech. In deze sector zijn grote en zelfs revolutionaire ontwikkelingen te verwachten. Ik breid mijn positie in het Franklin Templeton Biotechnology Discovery Fund daarom uit en verkoop ter financiering het zeer zwak presterende HQ Afrika.
Willem Middelkoop
3 april 2009
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream