abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 6 april 2009 @ 21:17:27 #251
236264 crew  capricia
pi_67773854
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:15 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Zie jij wel een goede reden om 90% van al die andere landen die nu in de EU zitten erbij te hebben?
Dat doet er in deze discussie niet toe. Het gaat hier over Turkije en niet over andere landen.
Bovendien is er geen wet van Meden en Perzen dat als 1 land mag, alle andere landen ook mogen of zo...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67773862
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:08 schreef capricia het volgende:
Ik zie eigenlijk helemaal geen goede reden waarom Turkije zo nodig bij de EU moet.
Iemand?
Om dezeflde reden als alle andere leden natuurlijk; handel.
pi_67773869
Ik denk dat Joodse lobbyisten een grote vinger in de pap hebben. Joden investeren namelijk enorm veel in de Turkse economie. Een toelating tot Europa vergroot de afzetmarkt van de Turkse industrie hetgeen heel veel aandeelhoudertjes blij maakt.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  Donald Duck held maandag 6 april 2009 @ 21:18:10 #254
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_67773887
quote:

[..]

Zie jij wel een goede reden om 90% van al die andere landen die nu in de EU zitten erbij te hebben?
Veel van die kuttige oostboklandjes hadden er ook nooit bij moeten komen. Als parasieten teren ze op de rijkdom van de rest.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_67773931
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:17 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat doet er in deze discussie niet toe. Het gaat hier over Turkije en niet over andere landen.
Bovendien is er geen wet van Meden en Perzen dat als 1 land mag, alle andere landen ook mogen of zo...
Het doet er wel toe, immers waarom zou je die vraag niet bij andere landen stellen - maar wel specifiek bij Turkije. Wat moet Roemenië bij de EU? Polen?
Allah Al Watan Al Malik
pi_67774045
quote:

[..]

Die landen liggen in ieder geval volledig in Europa. Of je er blij van moet worden dat er zoveel van die "nieuwe" landen bij zijn gekomen is een tweede.
pi_67774094
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:08 schreef capricia het volgende:
Ik zie eigenlijk helemaal geen goede reden waarom Turkije zo nodig bij de EU moet.
Iemand?
Er zijn nooit echt duidelijke redenen opgegeven bij vorige EU-uitbreidingen.

De enige echte reden van uitbreiding is: meer invloed op de wereldeconomie, en een beetje ook vrede binnen de regio. Dat geldt dus ook voor kroatie, ijsland en turkije.
pi_67774127
Als we gewoon met z'n allen zeggen dat Turkije volledig in Europa ligt, dan, sja, ligt het volledig in Europa.
  Moderator maandag 6 april 2009 @ 21:23:12 #259
236264 crew  capricia
pi_67774143
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:19 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het doet er wel toe, immers waarom zou je die vraag niet bij andere landen stellen - maar wel specifiek bij Turkije. Wat moet Roemenië bij de EU? Polen?
Dat lijken mij sws landen die 100% op het europese continent liggen. Iets wat voor Turkije niet geldt.
En natuurlijk kun je je vraagtekens zetten bij de toetreding van die landen. Maar ik vind echt dat dat voor deze discussie niet relevant is. Het gaat hier over Turkije en niet over Polen of om allerhande willekeurige landen die toevallig ook lid willen worden. Want dat zijn er echt heel veel hoor.

Ik kan me nog die Georgische president herinneren die altijd een Europese vlag achter zich had staan bij tv. utizendingen. Daar trappen we toch niet in..
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 6 april 2009 @ 21:24:10 #260
236264 crew  capricia
pi_67774188
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:22 schreef katerwater het volgende:

[..]

Er zijn nooit echt duidelijke redenen opgegeven bij vorige EU-uitbreidingen.

De enige echte reden van uitbreiding is: meer invloed op de wereldeconomie, en een beetje ook vrede binnen de regio. Dat geldt dus ook voor kroatie, ijsland en turkije.
Die andere landen lagen in ieder geval voor 100% binnen Europa. Turkije ligt dat niet.
Whats next...Marokko, Egypte?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67774285
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:23 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat lijken mij sws landen die 100% op het europese continent liggen. Iets wat voor Turkije niet geldt.
En natuurlijk kun je je vraagtekens zetten bij de toetreding van die landen. Maar ik vind echt dat dat voor deze discussie niet relevant is. Het gaat hier over Turkije en niet over Polen of om allerhande willekeurige landen die toevallig ook lid willen worden. Want dat zijn er echt heel veel hoor.

Ik kan me nog die Georgische president herinneren die altijd een Europese vlag achter zich had staan bij tv. utizendingen. Daar trappen we toch niet in..
Volgens mij hadden we het over "goede redenen". Als 100% in Europa liggen de enige goede reden is, dan is de EU wel een erg zwak samengeraapt stuk organisatie.
Allah Al Watan Al Malik
  Moderator maandag 6 april 2009 @ 21:27:25 #262
236264 crew  capricia
pi_67774325
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:26 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Volgens mij hadden we het over "goede redenen". Als 100% in Europa liggen de enige goede reden is, dan is de EU wel een erg zwak samengeraapt stuk organisatie.
Maar vind jij dan dat allehande andere landen zoals Marokko, Egypte, Zuid Afrika etc. ook de mogelijkheid moeten hebben om toe te treden tot de EU?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67774390
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:26 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Eensch, de geografische ligging is wmb totaal niet van belang. "JA MAAR VAN DE EUROPESE UNIE MOGEN ALLEEN EUROPESE LANDEN LID WORDEN WANT HET HEET TOCH EUROPESE UNIE?!?!?", dat is natuurlijk een kleuterschoolargument.

Een naam is slechts een naam en die is zo veranderd.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_67774435
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:23 schreef Monidique het volgende:
Als we gewoon met z'n allen zeggen dat Turkije volledig in Europa ligt, dan, sja, ligt het volledig in Europa.
Nee.
  Moderator maandag 6 april 2009 @ 21:32:00 #265
236264 crew  capricia
pi_67774500
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:29 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Eensch, de geografische ligging is wmb totaal niet van belang. "JA MAAR VAN DE EUROPESE UNIE MOGEN ALLEEN EUROPESE LANDEN LID WORDEN WANT HET HEET TOCH EUROPESE UNIE?!?!?", dat is natuurlijk een kleuterschoolargument.

Dan stel ik jou ook de vraag: Mogen landen zoals Zuid Afrika, Egypte enzo dan ook op termijn lid worden van de EU van jou?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67774530
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:27 schreef capricia het volgende:

[..]

Maar vind jij dan dat allehande andere landen zoals Marokko, Egypte, Zuid Afrika etc. ook de mogelijkheid moeten hebben om toe te treden tot de EU?
Ik wil op voorhand geen enkel land uitsluiten, alleen zullen wel aan bepaalde kritieken moeten voldoen. Wat Turkije dus NIET doet imho op dit moment.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_67774546
Je kan landen toch maar beter mee hebben?
pi_67774557
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:30 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Nee.
Jawel. Wel in geografische zin. Als je wilt stellen dat Turkije niet Europees genoeg, op wat voor manier dan ook, is voor lidmaatschap, wel, dat kan. Ook allemaal lastig, maar een redelijk argument. Het geografisch argument is met betrekking tot Turkije flut.
pi_67774558
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:24 schreef capricia het volgende:

[..]

Die andere landen lagen in ieder geval voor 100% binnen Europa. Turkije ligt dat niet.
Whats next...Marokko, Egypte?
Tja, bij elke uitbreiding verandert ook de betekenis en inhoud van de EU.

Als men star blijft vasthouden aan bvb "het moet in west-europa liggen" of bvb "enkel christenen", is zal de EU aan een langzame dood sterven. En of Europa zonder EU dan internationaal nog iets van betekenis zal zijn, is niet zeker. Vergeet niet dat er al een nieuw economisch samenwerkingsverband is tussen de EU en alle landen rond de middelandse zee (sinds vorig jaar, door Sarkozy voorgesteld). De wereld staat niet stil!

Uiteindelijk zal de economie van Turkije en de EU nauw verbonden worden. Als ze al geen lid worden van de EU, zullen ze in ieder geval in de buurt komen.

Marokko heeft overigens het lidmaatschap al eens aangevraagd! Het is toen (jaren 80) geweigerd.
pi_67774560
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:32 schreef capricia het volgende:

[..]

Dan stel ik jou ook de vraag: Mogen landen zoals Zuid Afrika, Egypte enzo dan ook op termijn lid worden van de EU van jou?
Wil je ze puur en alleen op basis van hun ligging uitsluiten dan?
pi_67774583
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:27 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik vind dat de EU wat hoger eisen moet stellen. Niet alleen op het gebied van economische vrijheid, maar ook op het gebied van mensenrechten en dergelijke. Hoe kan je in vredesnaam Turkije nog weigeren, als je in eerste instantie al een land als Roemenië toelaat? Dan ben je als organisatie echt totaal ongeloofwaardig als je het mij vraagt. Als landen duidelijk aan het hoge niveau voldoen, dan zie ik geen reden om landen uit te sluiten - het geografische argument is wat mij betreft echt onzin.
Allah Al Watan Al Malik
  Moderator maandag 6 april 2009 @ 21:34:23 #272
236264 crew  capricia
pi_67774602
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ik wil op voorhand geen enkel land uitsluiten, alleen zullen wel aan bepaalde kritieken moeten voldoen. Wat Turkije dus NIET doet imho op dit moment.
Dan is een discussie over de essentie van de EU eigenlijk de kwestie.
Ik zelf vind dat de EU uit alleen Europese landen hoort te bestaan.
Met andere landen kun je allerlei andere verbonden en afspraken maken. Maar daarmee is het nog geen EU land imo.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Donald Duck held maandag 6 april 2009 @ 21:34:29 #273
46149 __Saviour__
pi_67774605
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:29 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

De Europese Unie is nu eenmaal de Europese unie. Laat Turkije lekker een eigen unie van zandlanden beginnen ofzo.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_67774628
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:34 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik vind dat de EU wat hoger eisen moet stellen. Niet alleen op het gebied van economische vrijheid, maar ook op het gebied van mensenrechten en dergelijke. Hoe kan je in vredesnaam Turkije nog weigeren, als je in eerste instantie al een land als Roemenië toelaat? Dan ben je als organisatie echt totaal ongeloofwaardig als je het mij vraagt.
Helemaal mee eens. Daar wringt het ook. Maar ja, Roemenie kent wat minder islam.
  Moderator maandag 6 april 2009 @ 21:35:07 #275
236264 crew  capricia
pi_67774638
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:34 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik vind dat de EU wat hoger eisen moet stellen. Niet alleen op het gebied van economische vrijheid, maar ook op het gebied van mensenrechten en dergelijke. Hoe kan je in vredesnaam Turkije nog weigeren, als je in eerste instantie al een land als Roemenië toelaat? Dan ben je als organisatie echt totaal ongeloofwaardig als je het mij vraagt.
Geef eens antwoord: Vind jij dat landen zoals Zuid Afrika etc. dan ook op termijn lid zouden kunnen worden van de EU?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67774651
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:34 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

De Europese Unie is nu eenmaal de Europese unie. Laat Turkije lekker een eigen unie van zandlanden beginnen ofzo.
Zand in Turkije?
pi_67774690
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:35 schreef capricia het volgende:

[..]

Geef eens antwoord: Vind jij dat landen zoals Zuid Afrika etc. dan ook op termijn lid zouden kunnen worden van de EU?
Wat heeft Zuid Afrika met Europa vandoen? Geografisch valt er voor Turkije veel voor te zeggen, bij ZA niets.
  Moderator maandag 6 april 2009 @ 21:36:15 #278
236264 crew  capricia
pi_67774710
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:33 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Wil je ze puur en alleen op basis van hun ligging uitsluiten dan?
Dat is de vraag.
Ik vraag me dus af wat de inhoud van de EU is als je alle landen in de wereld op termijn wilt toe laten.
Maak er dan een mondiale unie (MU )van of zo. Want echt Europees is het dan niet meer.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67774743
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:33 schreef Monidique het volgende:

[..]

Jawel. Wel in geografische zin. Als je wilt stellen dat Turkije niet Europees genoeg, op wat voor manier dan ook, is voor lidmaatschap, wel, dat kan. Ook allemaal lastig, maar een redelijk argument. Het geografisch argument is met betrekking tot Turkije flut.
Waar eindigt Europa en begint Azië. Simpel: het is een kwestie van eer, want geologisch is Eurazië 1 continent.

Als je praat over aantal % in europa liggen: Azerbeidzjan zou dan 100% kans maken om deel van de EU te zijn.
pi_67774797
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:33 schreef Monidique het volgende:

[..]

Het geografische Europa hangt samen met de historie. Turkije hoort daar niet (meer) bij.
pi_67774801
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:36 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat is de vraag.
Ik vraag me dus af wat de inhoud van de EU is als je alle landen in de wereld op termijn wilt toe laten.
Maak er dan een mondiale unie (MU )van of zo. Want echt Europees is het dan niet meer.
Zoals ik al zei, een naam is zo veranderd, de EU heeft als doel welvaart en vrede voor al zijn leden, als andere landen ons daar bij kunnen helpen mogen ze wat mij betreft op de maan liggen
pi_67774847
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:37 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Het geografische Europa hangt samen met de historie. Turkije hoort daar niet (meer) bij.
Het historische is constant in ontwikkeling.
Allah Al Watan Al Malik
  Moderator maandag 6 april 2009 @ 21:39:56 #283
236264 crew  capricia
pi_67774881
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:35 schreef SCH het volgende:

[..]

Wat heeft Zuid Afrika met Europa vandoen? Geografisch valt er voor Turkije veel voor te zeggen, bij ZA niets.
Dus het moet 'iets' met Europa van doen hebben. Dat is dus een criterium lees ik bij jou.
Ik neem Z/A maar even als voorbeeld hoor!
Veel van de afgelopen paar honderd jaar geschiedenis van Zuid Afrika is Europeser dan die van Turkije. Bovendien spreken ze daar Afrikaans en dat is een 100% Eurpoese taal van orgine. Je kunt daar gewoon met Nederlands terecht.
Er zijn steden aangelegd volgens Europees bouwplan. Straatnamen daar zijn Europees.
En zo kan ik nog wel meer opnoemen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67774917
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:36 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat is de vraag.
Dat is het nu al niet meer.
pi_67775007
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:39 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het historische is constant in ontwikkeling.
Klopt het is ook in de loop der historie een rekbaar begrip geweest. Turkije heeft wel een band met Europa (gehad) maar is als land niet volledig Europees te noemen.
  Moderator maandag 6 april 2009 @ 21:42:29 #286
236264 crew  capricia
pi_67775008
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:40 schreef katerwater het volgende:

[..]

Oh? Welke niet europese landen zitten er dan in de EU...ik heb geen idee...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67775014
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Dus het moet 'iets' met Europa van doen hebben. Dat is dus een criterium lees ik bij jou.
Ik neem Z/A maar even als voorbeeld hoor!
Veel van de afgelopen paar honderd jaar geschiedenis van Zuid Afrika is Europeser dan die van Turkije. Bovendien spreken ze daar Afrikaans en dat is een 100% Eurpoese taal van orgine. Je kunt daar gewoon met Nederlands terecht.
Er zijn steden aangelegd volgens Europees bouwplan. Straatnamen daar zijn Europees.
En zo kan ik nog wel meer opnoemen.
Wat de EU nu is? Een economisch machtsblok, een manier om internationaal invloedrijk te zijn.

Het heeft niets te maken met geologie of cultuur. Die tijd is voorbij.
  Donald Duck held maandag 6 april 2009 @ 21:43:02 #288
46149 __Saviour__
pi_67775034
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:40 schreef katerwater het volgende:
Het is nu nog zeker Europees te noemen. Maar met Turkije zou het te ver gaan. Je moet gewoon een grens trekken. En veel groter kan de EU gewoon niet meer worden. Het wordt te groot en log en daarmee onbestuurbaar.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  Moderator maandag 6 april 2009 @ 21:43:21 #289
236264 crew  capricia
pi_67775046
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:42 schreef katerwater het volgende:

[..]

Wat de EU nu is? Een economisch machtsblok, een manier om internationaal invloedrijk te zijn.

Het heeft niets te maken met geologie of cultuur. Die tijd is voorbij.
Dus dan kan ieder land op de wereld die maar aan de criteria voldoet, toetreden volgens jou?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67775120
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:43 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Het is nu nog zeker Europees te noemen. Maar met Turkije zou het te ver gaan. Je moet gewoon een grens trekken. En veel groter kan de EU gewoon niet meer worden. Het wordt te groot en log en daarmee onbestuurbaar.
Dat is natuurlijk ook niet perse waar. Het ligt er maar aan hoe je het inricht.

Maar nogmaals, laat Turkije eerst maar eens schoon schip maken, we hebben al genoeg moeilijke landen in de EU op het moment, te veel zelfs.
pi_67775160
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:43 schreef capricia het volgende:

[..]

Dus dan kan ieder land op de wereld die maar aan de criteria voldoet, toetreden volgens jou?
Volgens jou niet dan? Jij zou een potentiele prima bondgenoot waar we allemaal beter van zouden worden afwijzen omdat het niet geografisch in Europa ligt?
pi_67775172
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:44 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Maar nogmaals, laat Turkije eerst maar eens schoon schip maken, we hebben al genoeg moeilijke landen in de EU op het moment, te veel zelfs.
Turkije is een stuk schoner dan Roemenie.
pi_67775189
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:43 schreef capricia het volgende:

[..]

Anno 2009 zou ik zeggen van wel.

Zeg eens: hoe voel jij je verbonden met een Armenier of Georgier?
Ik voel me meer verbonden met Turkije.
pi_67775252
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:42 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Klopt het is ook in de loop der historie een rekbaar begrip geweest. Turkije heeft wel een band met Europa (gehad) maar is als land niet volledig Europees te noemen.
Dat is natuurlijk geheel subjectief. De wisselwerking tussen Europa en het Islamitische werelddeel is er altijd geweest. Sommige periodes intensiever dan de andere. Het is derhalve geen objectief criterium waaraan je een toetsing voor de toetreding kan koppelen.
Allah Al Watan Al Malik
  Donald Duck held maandag 6 april 2009 @ 21:49:14 #295
46149 __Saviour__
pi_67775320
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:44 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Elk land wil wat te zeggen hebben dus je moet iedereen aan bod laten komen in de structuur. Dat is nu al vaak niet te doen. En met Turkije erbij al helemaal niet. Dat land is veel te afwijkend t.o.v. de rest.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_67775381
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:49 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Elk land wil wat te zeggen hebben dus je moet iedereen aan bod laten komen in de structuur. Dat is nu al vaak niet te doen. En met Turkije erbij al helemaal niet. Dat land is veel te afwijkend t.o.v. de rest.
Ja, maar dat argument heeft niets met Turkije te maken, maar wel met de logge structuur van de huidige EU.
pi_67775408
quote:

[..]

Ik denk dat een land als Polen een stuk meer afwijkt t.o.v. de rest (en dan met name op het gebied van rechten van minderheden) dan Turkije.
Allah Al Watan Al Malik
pi_67775453
quote:

[..]

Daar zijn allemaal oplossingen voor te bedenken, zoals ik al zei, het is maar hoe je het in wil richten. Wil je krampachtig aan je eigen stukje invloed en macht vasthouden zoals het nu vaak gaat wordt het een onbestuurbare janboel ja.
pi_67775524
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:50 schreef Mutant01 het volgende:

Ik denk dat een land als Polen een stuk meer afwijkt t.o.v. de rest (en dan met name op het gebied van rechten van minderheden) dan Turkije.
No way, iedere man en vrouw in het westen kan zich gerust verzwageren en verbroederen met de polen en je kunt een lekker pilsje met die mensen drinken. Dat kan niet gezegd worden van de turken die hun vrouw thuislaten en 's avonds peuken zitten te roken in het theehuis.
pi_67775539
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:47 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk geheel subjectief. De wisselwerking tussen Europa en het Islamitische werelddeel is er altijd geweest. Sommige periodes intensiever dan de andere. Het is derhalve geen objectief criterium waaraan je een toetsing voor de toetreding kan koppelen.
Het hoort wel bij het pakket aan criteria. Anders moet men de naam Europese Unie gewoon schrappen en er een andere naam aan geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')